رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الثالث والعشرون 23
بقلم ميفو السلطان
ما ان سمع ليل اسم حوريه حتي انتفض وهجم عليه صارخا... بتجول ايه يا مسخمط انت.
هتف الرجل... ايه يا ليل البت اللي بتشتغل في مغلج الدجيج جمر وشعراتها صفر.
صرخ ليل.... اسمها ايه.
هتف الرجل.... بيجولو حوريه بس ايه نار وعن حج حوريه.
احس ليل بقهر دفعه واندفع الي البيت دخل مشتعلا. صعد الي حجرته فلم يجدها كان مشتعلا لاحظ الدولاب مفتوحا اندفع يفتحه وجده خاليا هوي قلبه.... البت راحت فين يا مرارك يا ليل مرتك هربت... اندفع وصرخ في عمته البت فين سيبتيها تمشي برات الدار.
هتفت زوحه عمه.... مالك فيه ايه مين اللي مشت.
صرخ.... حوريه مش فوج يا مرت عمي.
ضحكت..... طب براحه ماهي ماراحتش بعيد اهمد اعملك تاكل يا جلب امك .
صرخ.. مرت عمي اني علي اخري البت فين.
هتفت..... ايه يا جلبي مش اتفجت مع اخوك تجعدها في مجعد لحالها وتسيبها.
هوي قلبه... بتجولي ايه يا مرت عمي اني اتفجت.
هتفت ايوه.. مش جولنا واتفجنا وخلاص اهي متلجحه في وسط الدار.
احس بغرزه في قلبه ابتلع ريقه.. اني مرتي في وسط الدار صرخ. انت ازاي تعملي اكده.
هتفت.... مش يا واد اتفجت انت واخوك تهملها ونعطف عليها خلاص ماهسودش عيشتها ونرميلها لجمه.
صرخ وقلبه يحترق... يا سوادك يا ليل .. ترمي لمرتي لجمه يا مري انت ازاي تعملي اكده ليه مره مانيش راجل اصرف علي مرتي واكلف.
هتفت... مرتك.
صرخ.. ايوه مرتي امال ايه حزن اسود عليا. تجعديلي مرتي وسط الدار وترميها لجمه ليه كلبه. انت ازاي تعملي اكده يا شيخه بقه سودتي عيشتي ...اندفع الي تلك الحجره دخل فهوي قلبه كان منظرها يخلع القلب اقترب بهدوء لتدخل العمه.
هتف بتحذير.... اخرجي يا مرت عمي اني جايب اخر اخري وهغفلجها صوح اني مراعي انت مين .
خرجت ساخطه اقترب منها كانت نائمه منكمشه نظر اليها راي شعرها ملئ بالدقيق وملابسها متسخه ويدها مجروحه هوي قلبه.... يا مري كتي بتعملي ايه يا فضحتك يا ليل.
قترب وحملها وصعد بها الي حجرته وضعها وظل يدور ويدور وقلبه يحترق..... طب اعمل ايه اموتها واموت حالي جلبي هنجلط كت بتعمل ايه دي في مغلج الدجيج. مرت ليل الرفاعي تشتغل في مغلج الدجيج يا مرارك يا ليل طب اصحيها اصرعها وهيا نايمه كيف الجطه اروح فين طيب. جلبي والع الله يسامحك يا مرت عمي تعملي في مرتي اكده..شعر بالنار اعمل ايه اعمل ايه. نايمه جمر ياخد العجل ومتسخمطه ازاي كت بتعملي ايه يا حزينه. ميفو السلطان
اقترب بهدوء وملس علي وجهها المتسخ ينفع اكده انت مخبوله اني متجوز مخبوله انت بتعملي فيا ليه اكده ....تلمسها بحنان لتفيق وتفتح عينها ظلت ساهمه .
نظرت حولها هبت..... ايه فيه ايه.. ايه االي جابني هنا.
تنهد.. ايه اللي وداكي من اهنه ده السؤال.
تنهدت وقطبت ومسحت وجهها لتهتف.. ايه فيه ايه قامت بتعب.... انت جبتني هنا ليه ماتسيبني انا... انا تعبانه.
هتف.. وتعبانه من ايه يا حوريه وايه اللي مسخمط حالك اكده.
تشجعت وهتفت..... ايه مالي. وبعدين يخصك في ايه.
هتف.. لا والله يخصني في ايه دا بقت مسخره ليتحول غاضبا اقترب وشدها يصرخ.... كتي بتعملي ايه في مغلج الدجيج.
انتفضت من منظره كان مخيفا لترتعش ...صرخ ....ااه تجولي الاول عشان هخلص عليكي كتي بتعملي ايه انطجي هجتلك.
هتفت بخوف... هعمل ايه يعني كت كت....
صرخ..... انطجي.
هتفت برعب..... كت كت بشتغل.
ظل صامتا اغمض عينه حتي لا يقتلها لتنكمش مرتعبه ابتعد وحاول ان يسيطر علي نفسه مسك المنضده ورزعها في الحائط وصرخ.... انت عايزه تنجتلي صوح انت عايزه اجتلك واخلص ويجولو ليل جتل مرته... انت بتعملي فيا ليه اكده حد مأجرك تحرجيلي جلبي جولي بتعملي ليه هجم عليها لتصرخ ليهتف.... انت يا بت مخبوله ايه مجوزه مره هتركبيني العيبه.
هتفت برعب.. انا ماعملتش حاجه بطل انا خايفه.
صرخ.. خايفه بس.. دانا هجتلك واخلص عليكي راحه تشتغلي جدام الخلج والرجاله بتبص وهتنهبل وعايزه تشبك الهانم.
هتفت بطفوليه حرقت قلبه.... مانا مانا ما وافقتش والله هما اللي اتلمو وعايزين يتجوزوني انا خوفت اقول اني مراتك.
وضع يده علي قلبه.
اسكتي اسكتي جلبي هيخرج من مكانه اسكتي هموت محصور دفع الكرسي بقدمه جلس يحاول ان يهدأ.
هتف.... اهدي اهدي هتجتلها اهدي اعمل ايه اجوم اهرسها واخلص عليها واتفضح ظلت منكمشه برعب.
اقتربت منه بعد فتره جلست بجواره وهو يضع يده علي راسه يحاول ان يهدا صراخ قلبه تفاجا ببعض المال في حجره ..نظر الي حجره والمال الملقي فيه ورفع نظره اليها رافعا حاجبيه..
همست.... فلوس الشغل خدهم.
فتح عينيه بذهول ليدير وجهه اليها ينظر اليها وجدها تنظر اليه بطفوليه ازاح وجهه طب اعمل ايه هيا عايزه ايه مني بتحرب اني اجتلها ليه كتير عليا ايه الجهر ده.
سمعها تقول. كل يوم هجبلك زيهم.
صرخ.. ماتخرسي بقه وتعدي ليلتك بدل ماجوم ارجدك واخلص عليكي بلا طين واتحط عليا.
انكمشت تبتعد ظلت واقفه خائفه... هو زعلان ليه مش اشتغلت وجبتلهم حق اكلي وقعدت بعيد هو مجنون.. يكونش في عقله حاجه.... انت تسيبيه من سكات وتنزلي هو ماله عفريت كده هو عبيط لتستدير وتتجه الي الباب.
هتف بفحيح.. تهوبي بره عتبه المجعد هخلص عليكي في يدي انكمشت تتسمر ليهب ويمسكها وصرخ.... انت راحه في انهي نصيبه.
هتفت بخوف . ....راحه راحه قوضتي انام.
صرخ.... امال دي ايه... الزفته دي ايه طين علي دماغك.
نظرت اليه بغلب.. مش انت اللي اتفقت تقعدني تحت بعيد عشان ماتضايقش انا سمعتكو وطنت قالت انا مش هضايقك والله واهو اشتغلت ومش محتاجه شفقه من حد انا مش كلبه عشان ترمولي اكل زي الكلاب وتحنو عليه كانت تتجلد حتي لا تبكي من المهانه.
تراجع ونظر اليها بوجع.. و هو اني هكمل مرار اكده لحد ميته انتي بتعملي فيا ليه اكده
نظرت اليه بغضب لتفتح فمها. ....
هتف... اخرسي ماتنطجيش بكلمه اما ابلع الجهر اللي اتجال ...ظل يهدئ من روعه وقف واقترب يشدها ليهتف.. يمين بالله لو تاني حصلت وخرجتي برات الدار من غير ماتجوليلي لاكون مخلص عليكي بيدي.
نظرت اليه برعب لتهتف..... طب طب وفلوسك.
صرخ..... الله يخربيت كده يا شيخه انكتمي انت يا بت معاقه هبله متخلفه مافيش دماغ. شغل ايه وطين ايه وفلوس ايه. وانطجي بقه عشان اهرسك تحت يدي.
ابتعدت وانكمشت برعب وتساقطت دموعها.. طب اروح فين جهر في جهر تشتغل وتفرج الخلج عليها لاه و جايبالي عرسان ماهو اللي يشوفك لازم ينهبل ويجي يتجوز عايزين الكل عايز.
همست.... انا ماوفقتش.
صرخ.. اخرسي انكتمي سيبيني اهبهب باللي جوايا سيبني اطلع النار اللي هتحصرني هموتك والله هموتك. لتنكمش
نظر اليها... ايوه خافي اني دلوك نار جوايا مرت ليلي الرفاعي اشتغلت في مغلج الدجيج والرجاله شافو وبصو وعاينو يا مري لا وجايبالي فلوس وكلها اصلي عويل وزباله ومستني حج وكلها اروح فين.
اقترب وشدها... انت روحتي هناك ازاي انطجي ايه اللي وداكي هناك.
تذكرت زوجه عمه ولكنها وعدتها ان لا تخبره صرخ... انطجي .
هتفت.... مشيت وسالت عادي مش هبله انا.
صرخ.. هبله.. لا العفو ازاي اني اللي اهبل وابن اهبل منك لله عاللي بتعمليه فيا لاه ولامه هدومك وسايبه المجعد و نازله تنامي في وسط الحزن الاسود. اني نفسي اعرف انت جايبه عجلك منين يمين بالله ماعندك عجل متخلفه والله متخلفه.
غضبت..... ماتحترم نفسك الله عايز ايه انت مش انتو الصبح اللي قولتو هتقعدوني شفقه وتوكلوني شفقه وثواب وجاسر نازل يتحايل عليك تعاملني كويس وانت قلتله ماشي انت مخبول انا مش عايزه شفقه من حد. انا انا مابكلش حسنه ومش عجبك شغل المغلق اشوف حاجه تانيه هو اصلا بيوجع وايديا وجعتني لتسيل دموعها..
تنهد وقلبه يؤلمه فهيا حزينه هتف .. غلب ومرار طافح ..اقترب منها وشدها لتنفجر في البكاء ظل يمسد عليها ليهتف..... طب اسكتي كفايه اكده بصي كفايه جهر ونكمل بجيت الجهر بكره ايه رايك هدنه الله يسترك وجومي الصبح تجهريني كيف مابدك عشان انا طايح جوايا نار دلوك. جرعه الجهر بتاعه انهارده كت بزياده ابلعها واتعالج ونكمل عادي ماهو انا ورايا حاجه كل يوم جهر جديد انما فرح مابشوفش .ظل يحتضنها.
ابتعدت وهتفت.... طب خلاص مش هتكلم وهنزل انام.
وقف امامها.. برضك مش راضيه تهمدي. يا بت هضربك.
هتفت... انت عايز ايه طيب مانا هبعد عنك اهوه. ميفو السلطان
صرخ.. حد جالك ابعدي. طلبت زفت وطين اني.
هتفت..... مش قولت....
صرخ.... ماجولتش ماتطينتش هما اللي جالو اني ماتهببتش يا بت الناس الله يهديكي بقه. ما تعجلي متجوز هبله.
شدها يحتضنها.... يا حوريه وكل ايه اللي هدهولك شفجه انت مرتي حجك تصرفي وتتهني بمال جوزك ومجعد ايه اللي هتهمليه انت مخبوله اني ماهسبكيش تبعدي عن حضني اي حد يجول حاجه تصدجيها اني لا طلبت ولا جولت ايه دماغك دي. ليل جوزك يصرف ويكلف غصب عن عين اهله تشتغلي ليه مش راجل بالله عليكي بطلي تبقي هبله انت هبله ليه اكده
هتفت بطفوليه. .. بطل انا مش هبله انت اللي وحش.
تنهد... اكني وحش يا مراري الجلطه داخله عليا منك وتجولي اني وحش عارفه اني عايز الف يدي حوالين رجبتك اخنجك من غيظي.
هتفت .. يعني مش هتقعدني في مقعد تحت وحش.
ابتسم واقترب يشدها.. اني برضك اسيبك تتوربي عني.
هتفت.. ومش هتقول شفقه وثواب وحاجات وحشه.
تنهد.. دا مرار طافح يمين بالله.
هتفت ببراءه.. خلاص بقه الله بطل انت زعقت كتير ورعبتني اقتربت منه. والنبي بطل ارجع طيب انت قلت مش هتزعقلي قبل كده وبعدين انا سمعتكو وفهمت غلط خلاص بقه .. والنبي يا ليو بطل..
تجمد وهتف ليو.. يا مري.. جلبي هيجف..حاول ان يبتعد اقتربت... لا بطل بقه ماتخوفنيش.
تنهد وهتف... خلاص مش هتنيل بعدي.
هتفت.... طب احلف..
تنهد.. دا غلب ايه ده.. والله ماهزعج..
همست.. لا مكشر انت وحش حتي شوف ايدي بتوجعني ازاي بسببك.
تنهد واقترب ومسك يدها يتلمسهم وجد بها بعض الخدوش هتف بحنان.. بيوجعوكي طيب.
تنهدت.. اه شويه. شيلت شوالات كتير قوي.
هتف.. اعمل ايه في عجلك الاهبل. يدك دي مش للشيل تلمسهم بحنان. يدك تشيل الورد وبس.
ابتسمت... يعني خلاص سامحتني.
تنهد.. ماني مابعرفش الا الين ليكي ببقي نار والعه في ثانيه تجلبيني ماجدرش اعمل حاجه.قبل يدها وتلمس يديها بشفتيه.
تنهدت... عشان مش قصدي حاجات وحشه والله.
شدها يحاوطها.. واني عمري ماهعمل فيكي حاجه وحشه.
نظرت اليه بلين... خالص خالص.
احتضنها... اللي يمسك اجطع خبره.
ابتسمت وابتعدت.. خلاص اا اسفه مش هعمل كده تاني يا ليو. تجمد حين قبلته من خده لتقول... ايوه كده خليك عسليه عشان احبك خلاص ماكنش قصدي حاجه وحشه انا فهمت غلط حصل خير .
استدارت ودخلت الي الحمام تاخذ حماما....يظل واقفا هو متخشب... اعمل ايه انا ليل الرفاعي يتعمل فيا اكده متجوز متخلفه اعمل ايه دلوك ازاي محروج وهيا تحرج بمنظرها ده هيا متاجره عليا.. و ماجادرش اعمل فيها حاجه محروج ولعتي فيا ياشيخه متربيه ازاي بس يا رب هنجلط لاه وبوستها تخلع الجلب جط صغنن جمر طيب واهبل والله اهبل عالاخر..وفلوس وشفجه وحزن اسود تشتغل وسط الخلج حد يعمل اكده ونازله حرج فيا كيف العيله الصغيره وبجيت ليو علي اخر الزمن يا مري لو حد وعي لاكده . بس لاه بعد اكده ماحدش يمسها اني هجف للكل حتي مرت عمي ماتجربش منيها هو ايه كل شويه مرار وحزن اسود دا عيشه سوده هفرح امتي البت نار تاخد العجل وهما بيجهرو فيا مايسيبهوالي اتهني بيها ...وضع يده علي خده جلس يتنهد. رايد احطها بعيوني بس ماعرفش اتصرف رايد الين ليها. ماينفعش اصلا حد يجهرها هيا لوحدها جنه تعوز تخشها من جمالها. بس هبله اعمل ايه اعالجها ازاي. واخده هبل الدنيا واني تعبت كلو علي راس الحزين يا رب يسرلي أمري تعبت تعبت.
كانت لؤلؤ تجلس مع ساره اقتربت منها صابحه لتهتف.. اختك شاطره وعرفت تجيب جرشينات عجبالك.
هتفت لؤلؤ... قرشنات ايه انت هبله يا بت انت.
ضحكت... هبله ليه.لما كتي نايمه . مش كت بتشتغل في مغلج الدجيج انهارده.
هبت لؤلؤ.... بتقولي ايه يا مخفيه انت.
هتفت.... الله مش عشان تجيب فلوس مش هناكلها بلاش اهي طلعت تديهم لليل وزمانه خدهم.
اشتعلت وهتفت..... انا اختي تشتغل وتشيل دقيق الله يخرب بيوتكو والبيه ايه قرني بياخد فلوس والله لاموته ليل الطين ده.
هتفت صابحه.. وبكره جاسر يشغلك خدامه لينا.
نظرت لؤلؤ بغل لتهتف... تصدقي انت تستحقي الحرق لتهجم عليها وتكتم نفسها وتنيمها علي الارض وتخنقها ..صرخت صابحه لتهتف لؤلؤ. لو صوتك طلع هشقك نصين واخلص عليكي يا زباله لتدوخ صابحه لتتركها لؤلؤ وتنهال عليها ضربا... تاني مره هقطعلك لسانك يا عقربه ايه تعبان مابتهمدوش يا خلفه الشر يا تربيه العقارب يا مرضعه ابليس لتتهالك صابحه أرضا لترزعها لؤلؤ ابقي اسمع نفسك بعد كده هو ايه اشترتونا يا حدايه بروحين. لتحس بنار بداخلها.. طب وانت التاني هخلي ايامك سوده طب يا ليل والله لاموتك بايدي لتصعد والغضب يعميها لتهجم علي غرفه ليل و....
و ايه و ايه..يا مرارك يابن بدران.
يا اهالي الصفحه الكرام احنا هنعمل طلعه عرفه ندعي للحزين ربنا ينجده من العيله دي.. دا حزن مغلي 😂 😂 😂 😂