رواية حوريه في قلب الليل الفصل الثالث والاربعون 43 بقلم ميفو السلطان

رواية حوريه في قلب الليل
الفصل الثالث والاربعون 43
بقلم ميفو السلطان

كان جاسر قد حمل لؤلؤ وصعد بها الي حجرته  دفعته وابتعدت عنه تنهد واقترب منها وشدها ليهتف.. يلا جولي بقه كل اللي جواتك مالك بقالك كام يوم ساكته وماخابرش فيه ايه. 
نظرت اليه غاضبه تنهد... طب انت غضبانه طب مش اعرف طيب ايه اللي عملته. 
هتفت... انت جايبني هنا ليه عايزه اعرف انا.
هتف بحب.... عشان اشوف   مالك بيكي ايه من ساعه ما سكتي مره واحده وانزويتي لازمن اعرف فيكي ايه. ميفو السلطان 
دمعت عيناها.. وهتستفاد ايه وانت خلاص. 
اقترب.. ايوه خلاص ايه بقه عايز اعرف. 
نظرت اليه بغضب حارق.. هتف... ماشي جوليي اطينت ايه وانت عيونك جلبت يبقي فيه حاجه في دماغك واعره. 
صرخت.... ماتبطل تمثيل بقه وعموما خلاص انت حر تروح والا تولع انا هروح اعيش في البيت اللي عمي هيعمله وهربي ولادي ولا عايزاك ولا عايزه اشوف وشك واستدارت ليلحقها ويمسكها ويشدها اليه.
هتف.. طب وتعيشي بعيد ليه يا جلبي.  لؤلؤ انا  رايدك وجلبي انهري من بعدك.
صرخت... بطل كدب يا بتاع سعديه وتحترم نفسك دانت عندك عيلين بس خلاص القلب ومايريد روح اولع بيها مش علي اخري الزمن هجري وراك. 
تنهد وشدها... طب هو عيب تجري ورا حبيبك. 
هتفت... مش لما يبقي حبيبي مش خلاص خلصنا وكل واحد هيورح لحاله. 
هتف.. مين جال طيب عشان اعرف. 
لتقول... انت بارد ليه كده مش خلاص هتتجوز الست سعديه وقاعد تحب وتسحسح فيها وجاي تقلي البت بتاعتي خلاص بقت بتاعتك يا جاحد امال جايبني ليه انت ماكت تسيبني في حالي وبحبك وبزفتك وانت جايبني عشان عيالك بس خلاص انا كده خلاص. 
مسك يدها يقبلها وهمس.... هو ايه اللي خلاص انت عجلك خف يا جلبي وسعديه ايه وهباب ايه بس. منك لله يا ليل يا بت الناس والله مافيه زفت. 
صرخت.... انت كداب.. مش قولتلي البت بتاعتي ووقعت بلسانك بتكدب ليه والا هتبقي جوز الاتنين. انا ام ولادك والهانم للحب والسحسحه. اسمع يا جاسر خلاص كده كفايه قوي قله قيمه يابن الناس انا هكلم جدي ونخلص من الشبكه السوده دي كفايه بقه بجد. لتستدير تخرج.
هوي قلبه وارتعب ليقترب ويشدها ....راحه فين وسيباني ونخلص ايه وطين ايه اسمعيني يا جلبي هجولك.
هتفت... بقولك كفايه انا هكلم عمي ننقل البيت وانت شوف حالك يابن الناس.
هجم عليها يعتصرها برعب.. لتحاول ان تدفعه صرخ... بطلي بطلي جلبي هيموتني والله يمين بالله مافي حاجه دا كان سي طين وشورته.
هتفت.. لو فاكر ان لؤلؤ ضعيفه وتقف تنذل ويتمرط نفسها تبقي تنسي روح حب براحتك وابعد عني انا اعصر قلبي بايدي ولا يهمني. 
هتف بحب.... وَالله اطفحه ان حبيت حد ولا سحسحت غير الجمر  والله بحب الجمر ابو عيون زرج وحابه بكل حلاته اعمل ايه دلوك دا كان سي زفت اللي جال اكده.
قطبت جبينها.. انت كداب وانا مش هصدقك وخلاص روح افرح بقه َانبسط واستدارت تبتعد.
هجم عليها يحتضنها ويهمس..... افرح من غيرك ازاي  افرح وانت مش في حياتي ازاي جولي والنبي دانا خلاص عشت هم بجالي سنه هموت بعد عملتي السوده سيبت حبيبي وجلبي انهري تجوليلي افرح ماشفت فرح من يوم ما كتي  في حضني وبجيتي ليا  من يوميها ما شفت فرح  تجوليلي افرح ليديرها ...وجد دموعها تنهمر همس...... بطلي عاد جلبي انهري بعاد وماعتش جادر سعديه ايه وطين ايه لا بجبلها ولا عايزها اني عايز جلبي اللي هموت عليه وبعشجه.
همست.... انت كداب انت قلت عليها البت بتاعتك بطل كدب انا همشي من سكات ومش هقعد انا مش هستحمل. 
هتف .. تبعدي عني تاني تحرجيلي جلبي تاني مره حرجت جلبي بيدي ومره تبعدي تموتيني والله ولا اجدر ابعد دجيجه حجك عليا هو ليل اخويا طور َنصايحه طين علي دماغه كان عايزك تغيري وترجعيلي بس انا جلبي انهري كفايه اكده بالله عليكي لو عايزاني اوطي ابوس يدك هعملها لو عايزه نجمه من السما هجبها بس ترضي عني بالله ارضي انا تعبت سنه ماكتش عايش.
نظرت اليه وتلين من جانبه همست ....امال قولت البت بتاعتك ليه.
هتف.. طور اعمل ايه كت غضبان وانت لبسالي محزج َو ملزج وانا ماجدرتش اعمل ايه عاد شدها اليه لتقع في احضانه ليهمس .....انا حاسس بنار جوايا نفسي اطفيها وانت اللي هتطفيها انت اللي هتروي جلبي وتصحيه.. ولا يوم الا مانمت في حضن خلجاتك واخدهم بين يدي اشم فيهم والجهر خلص عليا.. اني رايد حبيبي يصفالي والله رايده.
لتتنهد.... يعني مش بتحبها.
هتف ....يا بت الناس ارحميني بقه احب ايه واسخمط ايه كنا بنمثل..
نظرت اليه بغضب.. يعني كنتو بتكيدونا يا جاسر.
وقف ينظر اليها بغلب لتهتف غاضبه.. تاني تاني يا جاسر هجمت عليه تضربه بشده وتصرخ يعني تاني تسمع للحلوف اخوك والله لاموتك كان يدافع عن نفسه لتركب عليه وتضربه بعنف وهو لا يفعل شئ  وتركها تفرغ غضبها ..احتضنها لتهتف.. أوعي والله لاموتك اوعي سيبني عشان لازم اموتك.
هتف.. حجك عليا طور اني عارف خلاص يا جلبي خلاص بالله اني غلطان نصيبه عليك يا ليل شورتك طين.
لتستكين تشعر بالهبوط من أفعالها وهو محتضنها ظلا هكذا فتره لتهتف... سيبني بقولك.
هتف ...لاه مش هسيب لتحاول ان تتملص منه بقولك سيب لازم اموتك.
هتف.... لاه ماهسيبش اهدي بقه خلاص. لتتنهد... هتف... روجي خلاص والله  بحبك وغلطان.
لتدفعه وتبتعد ليقف ينظر اليها كالطفل المذنب وقفت بعيدا ليهتف.. اني غلطان حجك عليا والله اسف. اقترب.. طب خلاص بقه عيونك جالبه رمادي خلاص يا جلبي والله زفت اللي جال اني حلوف سمعتله. اني اسف بقه خلاص.. ليتنهد.. اجرب طيب والا هتحدفيني بحاجه...اقترب يقف بجوارها..... والله اسف خلاص بقه. 
نظرت اليه.... يعني تقهرني كده انت مش بتحبني . 
همس.. يا جلبي.. دانا بحب وبحب وبحب دانا جلبي والع من حبي ورايد جلب حبيبي
تنهدت وشعرت بارتياح وهمست....  طيب خلاص اوعي بقه ..
ابتسم وشدها.... هو ايه اللي طيب خلاص يعني ايه ده يعني مصدجاني صوح لتهز راسها حملها ودار بها ليهَمس ....يا فرحي يا هنايا يعني جلبي ماعتش زعلان اهو حلوف اني حجك عليا. ليحتضنها خلاص بقه بالله. البغل اخوي السبب. لتبتسم له ليدور بها لتتعلق به وتحتضنه همس انا حاسس اني طلت السما اخيرا يا عمري حجك عليا وهفضل عمري كله اكفر عن ذنبي..
هتفت...... والله لو زعلتني تاني هسخمط عيشتك.
دغدغها وهتف ....واني هسخمطها معاكي داني رايد حبيبي اجوم ازعله لا وعيت ولا اكون
هتفت.... بجد يا جسوري ماهتزعلني وهتفضل تحبني كده وتدلعني والله لو سمعت كلام الطور اخوك انت حر. 
هتف. لاااه حرمت والله هو طور خليه لحاله وانا لحال حبيبي الجمر ابو عيون زرجه يا جلبي اللي جايد نار سنه بعاد يا بت الايه وحشتيني هموت عليك دلوك. 
هتفت.. لا بقولك ايه انت تقعد تدلعني كتير لحد ما اتراضي خالص بقلك اهوه انا تعبت منك
هتف..... يا ابوي دانا هدلع وادلع واههنن دانا هولع فيكي دلوك من الدلع اقترب منها يقبلها بحب لتتوه معه في مشاعر الهبت قلبهم ليبتعد ويهمس ....وحشتيني جوي.
وضعت يدها حوله..... وانت كمان يا قلبي بعدك وجعني اوي وكنت حاسه ان ضهري مكشوف كنت خايفه اول مره اخاف ما كونش قويه.
هتف.... حجك علي جلبي يا عمري اني خابر ان اللي حصل مش هين بس اجول ايه الشيطان والغل بيعمل اكتر من ااكده رروجي وخلي جلبك يروج ويمين بالله َعهد عليا ماتخرجي من حضني لحد اخر نفس في عمري.
همست... انا بحبك اوي.
شدها يلصقها به ليهمس.... جوي جوي.
ضحكت.... جوي جوي جوي.
مد يده الي فستانها يفتح ازرارها ليهمس ....طب نشوف جلب حبيبي اكده بيجول ايه الا انا حاسس انه بيجول حاجات واعره علي جلبي مستني اعرفها علي نار.
ضحكت تهتف.. بطل هو ده تفكيرك اوعي.
هتف.. يا مري اوعي يمين بالله مايحصل استني استني دا علبه الأحمر هموت وتنفتح.
هتفت.... احمر ايه اوعي انت هلوعك شويه مش سمعت كلام الطور اخوك.
شدها... لااا بجولك ايه تتعدلي اكده عشان والله اني هجلب اهبل كمان شويه وتيجي نفتح العلبه وتعجلي اكده.
هتفت.... علبه ايه دي .
اخذها واخرج العلبه وضعها امامها ليقترب ويهتف.. يلا افتحي بقه وفرحي جلبي. لتفتح العلب لتشهق فبداخلها قميص حريري ياخذ العقل لتحمر خجلا وتغلق العلبه.. ايه ده انت قليل الادب.
ضحك ....ايوا جليل الادب امال انت فاكره ايه ويلا خشي البسي.
نظرت اليه... لا مش هلبس عشان تبقي تسمع كلام اخوك قوي.
نظر اليها بخبث.... يعني مش هتلبسي يا جلبي.
اخرجت لسانها له ليهتف... طب بشوقك انت بقه هتصرف. مد يده واخرج القميص واتجه اليها لتخاف.. ايه ايه جاي ليه.
ضحك.. هلبس جلبي بدل ماهو حرنان وعاصي اكده.
ابتعدت خوفا.. ايه قله ادبك دي بطل الله.
هتف.... ماني جليل الادب خلاص وانت هتسمعي من سكات الا جاسر دلوك ماهيسيبش جلبه الا وهو متهني.
لتخاف وتندفع للحمام ليلحقها عالباب ويمد يده يفك هدومها. 
صرخت تنكمش لتهتف.... جسوري عيب.
تنهد.. طب ماتخليك عسليه وتسمعي الكلام.
همست... اا انا عايزه الوعك عشان تحرم.
هتف.. طب البسي و هتلاجيني اتلوعت لما جلبي انهري شدها وضع القميص في يدها ودفعها للحمام يلا بس وهتشوف مين هيلوع مين. 
دخلت ولبست قميصها وخرجت خجوله ليقف ينظر اليها وهيا مشتعله ليندفع ويحتضنها ليهتف.. حاسس اني ملكت الدنيا حبيبي رايج بين يدي وعيونو صافيه. 
تنهدت ونظرت اليه بعشق.. تعبتني انت كتير.
شدد عليها.. عهد عليا لاحطك بعيوني.
ابتسمت وهمست.... طب ابعد بقه عشان انا قررت انهارده اخد حقي منك ويلا من هنا.
صدحت ضحكته لتقطب جبينها اقترب لتنكمش ايه ايه 
هتف.. انت بس مش واخده بالك ان عشان بسكت وبعدي وحبيبي بيطيح محبه انما لو جاسر نوي حاجه حبيبي يجطم اكده ويجعد كتكوت عشان اني مش جليل ولا سهل شدها لتشهق جاسر.
هتف.. جلب جاسر سيبيني اتهني وماسمعش صوتك سنتين هرجد اهنه.حملها يداعبها ويغوص معها في دنيا الغرام لتعود لؤلؤ اخيرا جوهره ساطعه بين احضان حبيبها.

عند حوريه صعدت الي حجرتها والقهر ياكلها وقد نهشها البعاد لتهتف.. كتي في حضنه والتانيه معاه ايه هيبقي معاكي ياخدك مانت هبله بتتاخدي وتتجابي وهيا تبقي ست البيت خلاص بت حلوه. وصغيره ومن اصلهم لا يا حوريه لا انت ماتقعديش يذلك زي امك .امك شافت مرار ماحدش شافه هتعيشي وتكملي زيها انت غلبانه مابتعرفيش تنطقي هتشحتي قربه وتستحملي ذلهم ليكي.. لا يا حوريه لا.. لتقوم مسرعه وتلبس ملابسها وتاخذ اشيائها وكتبت له َورقه و وضعت علي راسها وشاحا وتسللت من خلف البيت ونزلت والدموع تنسال من عينيها ظلت تسير بلا هدف.
احست بوجع في قلبها لتقرر ان تذهب الي مكان لقياها مع حبيبها لتسير حتي وصلت منزل النيل وقفت تنظر الي الفضاء وقلبها يتمزق من بعده عنها ....
مر الوقت لتقرر ان تكمل سيرها وتمشي واذا بها تقابل احد الرجال لتجده ينظر اليها نظره خبيثه هتف ....بتعملي ايه اهنه يا بت الناس في انصاص الليالي..
ارتعبت تكمل طريقها من سكات.
وقف في طريقها.. الله ما هترديش عاد ليه دا حتي الليل حلو والسهره تحلي. 
هتفت.... بطل ابعد من فضلك
هتف..... يا جمالو دا صوتك حلو وانت حلوه جوي اقترب منها وشد طرحتها لتصرخ وتنتفض
ليهتف.. يا دين النبي ايه ده حاجه تخبل.. اقترب لتصرخ
هتف.... لاه براحه اكده احنا ليلتنا صباحا.. شدها اليه لتقوم بعزم ما فيها وتدفعه من رعبها ليتراجع ويتعثر في احد الصخور .اندفعت هيا تجري والرعب ياكلها هب الرجل من الارض وجري ورائها لتدخل وسط الزرع وتجري منهاره وتكتم انفاسها ظلت تجري بلا هويه ونحيبها يزداد وهو ينادي عليها ويصرخ لتنكمش علي الارض وتجثو لعله يرحل كانت تسمعه يدور ويناديها ولا يكل عن تخويفها وهيا مرتعبه منهاره لتفتح تليفونها وتتصل بليل لعله ينقذها. 
عند ليل كان قد صعد الي حجرته بعد ان انهي بعض الاعمال وجد الحجره فارغه استعجب اين ذهبت ..ظن انها عند اختها اقترب وجلس يفكر بحاله وهل اخطأ باثاره غيرتها وانها تملك من الحساسيه ما يجعلها هشه لا تحتمل البعد .لمح احد الورقات علي السرير ليقوم ويمسكها ....هوي قلبه فحبيبته قد خلعت قلبه عن جداره وجدها تخط كلمات طعنته في مقتل ليقرا.
. ليل ماتدورش عليا اتجوز وافرح ببنت عمك ماتشيلش هم مشي انا همشي بكيفي بدل ما تمشيني انت.. قول للؤلؤ انا هكلمها افهمها علي كل حاجه.... ارتاح يا ليل  خلاص واسعد باللي رايدها وانا همشي من دنيتك من سكات. بتمنالك تفرح مع حبيبتك وتتهني وتديك اللي ماقدرت ادهولك . 
احس بقلبه يتمزق.. حوريه مشت وسابتني.. بتجولي اتجوز بت عمي واسعد يا مري عملت ايه يا طين انت خلتها تظن انك بتحب المحروجه دي ورايدها.. الله يخربيتك انت ايه مابتحرمش انت ايه جاحد ليه اكده. حوريه َمش زي البنته حوريه في عالم لوحدها تتاخد في الجلب بالراحه. راحت فين دي مالهاش حد اتجننت.. وجعتها منك لله وتغير وتطين علي دماغك اهي راحت منك يا محروج كانت شوره سو الله يحرج دماغك.. طب ايه اجيبها منين دلوك جلبي هيوجف.. مادتنيش ايه يا جلبي دانا هموت علي طرفك ليقوم مهتاجا اروح فين اجيب حبيبي منين منك لله يا ليل انت زباله جلبي اعمل ايه راحت فين دا ماتعرفش حته اسعد ايه وطين ايه علي دماغي اجيبك منين يا جلب ليل بخت كان ربنا خدك انت ايه ماشبعتش وجع ماشبعتش ايه الجرف ده منك لله انت ماتستحجش حتي تبص في وشك. عجل حوريه مسافر في حته تانيه  ليضع يده علي قلبه الموجوع.. ايه مابتحسش عيونها موجوعه ودبلانه وانت واجف تتمايع مع المحروجه ربنا ياخدك.. راحت فين يا مري. حبيبي لوحده بالليل اعمل ايه يا سوادك يابن بدران تاني هتعيش السواد تاني بيدك انت ماتربيتش اقسم بالله انت مالكش غير انك تترمي في الزباله  انما حوريه ماتطولهاش. حجك عليا يا عمري انت فين. لتنزل دمعه من عينه ....صدح تليفونه ليجده تليفون حوريه فتحه علي الفور صرخ انت فين يا جلبي.. 
سمع نحيبها ليصرخ ....بيكي ايه انت فين.. 
همست بصوت خفيض.. ليل انا خايفه انا مرعوبه. 
صرخ.... مالك فيكي ايه انت فين. 
هتفت.... انا خايفه فيه َواحد بيجري ورايا وبهدلني انا قلبي هيقف كانت تنتحب .
صرخ.... فينك يا جلبي جوليلي هموت اكده. 
لتهمس.... انا عند منزل النيل لما اتقابلنا ليل الراجل شدني من شعري وقلي كلام قله ادب وعايز قله ادب ان خايفه. 
هب مرعوبا وهتف.... اخنسي مكانك ولا تنطجي واني جاي. 
هتفت.... طب بسرعه انا قلبي هيقف. هو بيلف حواليا. 
كان ليل يكلمها ويطمئنها لياخذ الغفر ويندفع الي المكان لم يكن بعيدا ظل يعدو بالفرس كأن روحه ستفارقه وصل الي المكان ليخاف الرجل ويهرب ظل يبحث عنها كالمجنون يصرخ باسمها. 
كانت قد بدات تنتفض من الرعب ولا تنطق كان يناديها حاولت ان تتكلم لم تستطع من الرعب همس في التليفون.... انت فين يا جلبي انطجي كان يسمع اناتها.
همست... طب اهدي اكده اني اهه جارك وصلت اهدي َجومي. 
همست بنحيب..... خايفه. 
هتف..... لاه اني موجود اهه ومفيش حد. انت فين جلبي هينخلع.
سمع نحيبها ليهتف..... طب اعمل ايه طيب اطولك ازاي اني سامعك في المخروب ده بس مش شايفك اجمدي يا جلبي والله الراجل مشي مافيه حد والغفر في كل مكان اطمني يلا علي صوتك وجوليلي انت فين.. 
لتتشجع وتنادي عليه بصوت خفيض الا انه لم يسمعها.
هتف.... تاني يا جلبي بس علي صوتك. لتنتحب وتطلق صرخه عاليه وتنهار ولم تعد قادره علي الكلام.
سمع هو صرختها اندفع ناحيه الصرخه واحس بالجنون كان ينبش وسط الزرع حتي وجدها محنيه تنكمش علي روحها وتنتفض ندفع يحتضنها ويتلمسها بجنون.
هتف.... حد لمسك بيكي ايه انت زينه جولي بالله جلبي هيجف كان يتحسسها وهيا تنتفض حتضنها وقلبه يرجف وهيا تنتحب حملها يضعها علي فرسه ويندفع عائدا ليصل البيت اخذها الي الاعلي ودخل بها وذهب للفراش.
الا انها لم تتركه والتصقت به ليتنهد ويظل محتضنا اياهاا جلسها واخذها في احضانه كانت متعلقه برقبته تنتفض بقوه.
همس.... خلاص يا جلبي خلاص انت في حضني مفيش حاجه كانت تنتفض وهو يمسد عليها وكلما حاول ان يبعدها ليراها كانت لا تتركه تنهد وعاد يسند علي السرير وهيا ملتصقه به همس.... خلاص يا جلبي نامي نامي يا حبه عيني اجول ايه بس اجول ايه ...ظل يبثها من الحنان ألوانا لتستكين هيا وتهدا رويدا رويدا لتنساب بين يديه وتنام وتظل تنتفض كل حين وهو لا يتركها حتي اراحها بهدوء ومددها علي الفراش وهم ان يقوم يخلع جلبابه لتنتفض صارخه اندفع اليها مره اخري يحتضنها ليهمس.... انا اهه جارك يا جلبي اهه جنبك ماهروحش في حته لتنام وتستكين وتغوص في احضانه ظل هكذا حتي استكانت اخيرا همس.. خلصتي عليا اعمل ايه بس كت سيباني وراحه فين بعيد عني يا جلبي منك لله يا زفت البت كت هتروح بسببك وانت بتتمايع مع المحروجه ومفكر انك هترجعها اهي طفشت منك دا حبيبك رجيج وحنين مايتعملش فيه اكده واصل.. اتجوز مين واني عاشج اللي متجوزها ورايدها وجلبي هينخلع عليها شوف بتتنفض ازاي بسببك كت هضيع منك يا طور والله طور البت بسكوته تدوب وانت واجف تحرج فيها لما فكرت انك مش رايدها منك لله خلاص يا جلبي دانا رايد وعاشج وبحب لما انهبلت ليل الرفاعي وجع لشوشته ولا هامه الخلج تجول اللي تجوله.. داني نفسي اصرخ واجول رايد حوريه طلعتي من البحر جنيه خطفت جلبي والله خطفته.. نامي يا نن عين ليل وجلب ليل من جوا والله جلبه من جوا.. حجك عليا اني طور مابفهمش نامي .ظل يتلمسها طول الليل حتي نام اخيرا من حصرته َو خوفه عليها..
في الصباح استيقظت حوريه لتجد نفسها في احضان حبيبها لتتذكر ما حدث بالامس وكيف لم تخطو خطوه بعيده عنه الا واوقعها بنصيبه كما قال لها من قبل ..نزلت دمعه من عينها.. طب اعمل ايه هو انا اعيش كده واقعه في النصايب يا ربي ايه ده كنت راحه فين علي دماغك ماكتي تروحي الموقف من سكات.. لتتنهد وتقوم وتظل جالسه تنظر الي حبيبها.. وتتنهد يا رب تعبت لتقوم وتذهب الي دولابها خلاص يا حوريه اكبري بقه انت بتطفشي ليه هو اصلا ماهيصدق قوليله عادي وانفصلي بهدوء خليكي محترمه واتعاملي باحترام بتتطفشي ليه اتهبلتي يعني هيرجعك اصلا ماهو بيحب وهيتجوز وعمته هتخليه يطلقك.. انت ماتنفعيش ليل انت ضعيفه وغلبانه وماتنفعيش حد من اساسه.. قومي وخليكي قويه وقوليله لتقوم وتشد نفسها بحسره وتاخذ احد الحقائب وتظل تضع فيها ملابسها .
سمع ليل حركتها فتح عينه وتلفت لينتفض مره واحده ويجلس ينظر اليها وجدها تضع ملابسها في الحقيبه تنهد وهز راسه بغلب.. ليهمس.. كتير عليا اكده هو المرار ورايا ورايا..
رفع راسه و هتف.. بتعملي ايه يا جلبي عالصبح .
هتفت بقوه.. هكون بعمل ايه بلم هدومي.
هتف.... طب ليه راحه فين بيهم.
قالت.. ماشيه خلاص كفايه كده.
هتف.. ماشيه راحه فين بعيد عني وايه اللي كفايه طيب عشان اعرف.
نظرت اليه بوجع.. ماشيه يا ليل خلاص مش هستني تمشيني وتحرج نفسك وتحرجني انا خلاص هسيبك تشوف حالك.
هز راسه بغلب وهتف.... طب والهبد ده من راسك والا حد جالهولك.. ومين اللي هيمشيكي مايوعي يعملها واشوف حالي بعيد عن جلبي ازاي. حوريه انت انخبلتي.
نظرت اليه بغضب... من فضلك بقه احنا كبار كفايه ونتعامل باحترام و َتحضر ونبعد في سكات. 
رفع جبينه..... لا والله نبعد في سكات اللي هو كيف يعني.. وكبار ازاي وانت كيف العيله الصغيره يا جلبي ونازله رط ومافاهمش عجلك بيه ايه بس. 
غضبت وصرخت به لاول مره .. انا عقلي احسن منك بقولك وبطل تتريق عليا بقولك اهوه وقولنا خلاص سيبهالك مخضره لازم تنرفزني مانا هغور من سكات. 
اقترب وشدها.. طب نعجل اكده وتجوليلي هتغوري بعيد عن جلبي دانا جلبي مهري بعاد.
دفعته.... احترم نفسك بقه وبطل انت ايه هتبقي جوز الاتنين والا هترميني في بيت عم بدران. تحبسني وتنزل ذل فيا فاكرني هقعدلك لما تتجوز لا انت تنسي انا خلاص ماعتش حوريه الهبله اللي بتصدق فيك انت واحد اناني وجاحد وعايز كل حاجه لنفسك تحب واحده وتروح تذل في التانيه.
اقترب وشدها عنوه لتخبطه ...هتف.. اني مش لاجي كلام اجوله عايز اخبطك براسك الهبله دي جايز تعجلي اتجوز ايه واتهبب ايه يا بت الناس انت.
صرخت.... مش هتتجوز فوقيه.
صرخ.... مين اللي جالي الجهر ده مين. دماغك دي بتخرب لوحدها.
هتفت بقهر.... بطل يا كداب مرات عمك قالت وقالت انك هتتجوز وهتكلمك تطلقني وتمشيني عشان انا ضعيفه وهبله وقاعده عشان التار يبقي ايه بتكدب ليه وشيفاك رايح جاي وهزار ومسخره بطل بقه كدب خليك راجل وقول الحقيقه. انا والله ماقعدالك لو موتني..
احس بغليان هجم عليها وشدها وخرج بها لزوجه عَمه صرخ.. مرت عمي اني جولتلك اني هتجوز فوجيه.اني همشي مرتي واطلجها اني مرتي ضعيفه وماتنفعنيش. انت ايه حد جالك ان مرتي هينه وتتاخد وتتجاب وانا اسكت. ليه عويل والا واطي اسيبها تتعذب اكده انطجي بتخربي علينا ليه تاني مش كفايه بتك بس اكده خلاص انت جبتي اخري.. صرخ بعلو صوته .....يابكري.. حضر الغفير فهتف.... كت مستنيه الدار تجهز اني بجولك استنيها هناك وماتعتبيش اهنه تاني.
صرخت زوجه عمه.... .بتطردني . 
هتف.... نشيلك في دارك علي راسنا يا مرت عمي انما دار مرتي اللي هيا ست الدار لاه كفايه وجع فيها اكده اني مش متجوزها احصرها خدي بتك واتفضلي.. صرخ في العامل.... خدها من اهنه... يا فوزيه لمي خلاجاتهم وتنبعت ليهم دلوك. يلا من اهنه اخذ زوجه عمه وهيا محصوره والقهر ياكلها لخروجها من دار بدران لتذبل في دارها وحيده هيا وابنتها وسيعلم الكل فعلتها فخروجها من دار بدران علي يد ليل  عار لوحده لتنفضح وسط عائله الرفاعي. 

كانت حوريه تقف مذهوله شدها وصعد بها الي الاعلي يدخلها وظل يدور في الحجره لعله يهدا وجدها تقف بالقرب من الحقيبه هتف بعنف.... يمين بالله لو هدمه تانيه اتحطت في الشنطه ماهيحصل طيب اسكتي اكده عشان اهدي يا بت الناس..
لتبتعد هيا خوفا وتظل تنظر اليه بقهر اغمض عينه يتحكم في نفسه.... طب اعمل ايه مرار طافح وجهر راشج فيا ماهشوفش فرح بتبصيلي ليه اكده هاعملك ايه عاد مالك.
هتفت.... ماماليش سيبني امشي.
هتف.. برضك هو اللي حصل تحت ده كان هوا ماعداش علي دماغك دي. 
هتفت.... وانا مالي بيكو انتو حرين انا همشي مش هستني سيادتك تمشيني. 
صرخ.... الله يحرج المشيان عاللي عايزه يا بت الناس انا جولت همشيكي.
صرخت..... وانا هستناك اصلا.
هتف..... ااه هو مرار وعجل مجلوب واهبل اصبر ما فيش في يدي حاجه هصبر علي الهبل.. قام وهتف.... طب همشيكي ليه وانا هموت واخدك في حضني.
صرخت.... حضنك قطر يا كداب يا بتاع فوقيه اه رايح جاي تتنحنح وهئ ومئ ومسخره اقتربت منه وتخبطه بقوه..... اكدب بقه. 
هتف.... اني في غلب ومرار طافح وعلي ما اطولك هموت محصور بجلطه تخلص تجيب أجلي.. الله يحرجها فوجيه هاه ادعي عليها كمان عشان ترتاحي.
صرخت.... انت مجنون بتدعي علي مراتك.
مسك احد الفازات ورزعها في  الحائط وصرخ.... مش زفت مش جطران ولا عايزها هاه هتهبليني كمان كملي لسه فيه والا كفايه حصره اكده.. تنهد واقترب... طب اسكتي بالله عليكي كفايه اكده عشان انا جتتي والعه والله ...مسك يدها يقبلها اني مش عايز غيرك ولا بحب غيرك ولا رايد غيرك اعمل ايه عشان تعجلي..
تنهدت وتحس بكلامه الا انها كانت خائفه همست.... لا مش مصدقاك وهمشي ومش هقعدلك تذل فيا انا خلاص ماعتش هبله.
هتف.. دانت الهبل كله والله اقترب يلصقها في الحائط وشدها من وسطها ....اذل ايه دانا مذلول ذل السنين دانا انهريت ذل والله طب اعمل ايه عشان تصدجيني.
همست.... لا مش هصدقك ومش عايزاك بس خلاص.
اقترب من وجهها يتلمس رقبتها.. جلبي انا ماعتش عايزني ليه طيب دانا عايز وعايز وهموت وارشج حبيبي فيا بصيلي اكده كان ينظر اليها بهيام ....بصيلي جولي يا جلب ليل جولي انك مش رايداني.
احست انها ستنفجر من كتمتها لتسيل دموعها رفع َوجهها همس ....بتعيطي ليه يا جلبي.. جولي. 
همست بقهر..... مش عارفه اقول ابعد بقه.
ابتسم... ما خابر انك ماهتجوليش عارفه ليه اني ليل جوات جلب الجمر اللي هري جلبي نظرت اليه بغلب وتقطب جبينها.
هتف.... طب ايه هعض حالي اكده اعمل في دماغك ايه طيب اني كت طور فاكر اني لما اعمل اكده حبيبي حيحن عليا ويسامحني جومت مغفلجا زي ما غفلجتها جبل سابج طور والله بينطح. 
تنهدت وهتفت..... يعني انت كت بتكدب يا ليل.
مسك يدها يقبلهم.... كت طور واهبل ورايدك تغيري..
نظرت اليه بغضب..... بقه كده كنت بتكيدني وانا زي الهبله اصدقك.. شفت عشان تعرف انك وحش واوعي بقه انت كداب ومالكش امان وانا مش هقعد معاك.
لينحصر .....يا مراري خلصنا من العجربه وجوازتها تطلعلي بحاجه تانيه امال هفرح واتجوز امتي اقترب..... لاه لاه بالله عليكي اه طور بس خلاص عاد و الله حجك عليا وعيت لعملتي المهببه مابعملش حاجه عدله اني اسف حجك عليا يا بت الناس اني اهه وعيت وعرفت ان حبيبي يتشال في العين ولا يوم امكر عليه والا ألاوعه دا حبيبي طيب وطيب جوي وجلبه كيف الملاك. 
صمتت واطرقت ليشدها يدير وجهها.. ايه خايفه تبصيلي عشان جلبك الابيض مايحنش ليا خايفه من روحك مني بس اني عاشج وهتغير عشانك والله هتغير.
همست..... ليل سيبني والنبي انا مش عايزه انا غلبانه مانفعكش ولا انفع حد انا ماهتحملش منك وجع حرام والنبي سيبني في حالي..
ظل ينظر اليها ونزل يقبلها قبله حانيه همس.. مش عايزه حبيبك دانا حبيبك ولا ليا حبيب غيرك.. مش عايزه جلبي اللي هيموت عليكي طيبه اه وغلبانه بس اني وعيت لده وعرفت انك روحي وتتاخدي تنامي في جلبي يملس عليكي يا عمري.. ماتنفعيش لحد ازاي دانت روحي من يوم ما وعيت ليكي بتغني جولت دي حوريه طلعتلي من الميه جلبي اتاخد اخد ومن يوميها وليل الواعر الجامد اتخلع جلبه بجيت مهبول بيكي احاول اجمد عشان مايجولوش ليل ركبته مرته وبيحب ويسبسب تجومي انت تجيبيني علي بوذي بطيبتك َغلبك ده اللي انت شايفاه حاجه عيبه.. دا ده اللي جابني علي وشي وكفاني اجول ايه بس اجول اني مفيش يوم الا وخدتك في حضني حسيت بانك حته من جسمي ولما غيبتي كت حاسس اني ناجص نصي وجعدت شهور اتجلب عالنار ساكت.. ليل اللي ماحدش يجدر عليه سكت وانخرس وجلبه انهري. ولما لجيتك ووعيتك بين احضان واحد تاني كت هموت لانك بتاعتي روحي .. بتجولي مش هتتحملي جساوتي وطبعي.. ماخلاص الطور وعي لحاله وعرف ان حبيبه بسكوته صغننه تدوب في الجلب عرفت انك حنينه وطيبه ومسامحه واني لو فضلت جاسي وواعر هفجدك ودي لوحدها بموته وطلوع روح.. عهد عليا اشيلك في جلبي ماتخرجي منه اذل فيكي ازاي وانت انا انت النفس اللي بيخرج مني استغني عنه. ليل مش واطي ولا عويل لاه انا بس كت جاسي بس عرفت ووعيت لجلبي يا جلبي ان حبيبي جلبه حنين لاين ما يجدرش علي حاجه عفشه مني واني والله ماهعمل حاجه.
همست..... يا ليل مش هتعرف انا بتصرف بطبيعتي وانت بتوجع من غير ماتحس
شدها يحتضنها.. طب يا جلبي اني والله عهد عليا ما اوجعك وعارف ان جلبي كتكوت صغير هيوريني مرار هبل بس اني راضي ورايد وعاشج .تنهدت تطرق رفع وجهها ...ايه خلاص اكده حبيبي لان خلاص حبيبي خلاص تنهدت ليحملها ويهمس خلاص والنبي خلاص بقه دانا جلبي جواه مرار حاسس اني جلبي ملبش كت هتحصريني والله.
همست بخجل ...يعني خفت علي.
هتف.. خفت.. دانا روحي راحت والله وجلبي  كان هيطلع من مكانه حوريه انت مرتي وحالي كله.
همست... امال كت وحش ليه وتصدق فيا كده وضربتني اخص عليك.
هتف.... بجولك كت طور اعمل ايه التار والغل طاحو جوايا.. رفع وجهها وجعتك يا عمري. هزت راسها ليقبل خدها ....طب حجك عليا لو رايده تضربيني والله ما هجول لاه..
تنهدت.. لا مش عايزه ابقي وحشه زيك كده..
همس انت ماتعرفيش اصلا تبقي وحشه..
لتننهد ...لا بقيت واطرقت بحزن..
هتف ....مالك يا جلبي..
لتقول... لبست لبس َوحش اوي يا ليل انا كت بدور عريانه اقدم حاجات كنت بنهار لما حد يلمسني انا اتلمست كتير اوي لتجش بالبكاء.
احس بلسع في جسده انه السبب في ذلك ضمها بحب.. لاه انت مش وحشه اني اللي زباله اللي خليت جمري يحصله اكده. طايش واهبل والغل مالي جلبه.. بس خلاص ولا حد هيوعي لطرفك خلاص.
تنهدت وهيا بين احضانه بس انت برضه وحش انك بتضحك عليا عشان هبله وتجيب البت السحليه دي توقفها جنبك ...قطبت جبينها قليلا ودفعته ....اه افتكرت انت كانت بتكلمك ليه بقه ان شاء الله يعني انا نايمه في حضنك وسيادتك تسيبني وتكلمها في التليفون
..وقف مذهولا.... يا مري انا لسه لحجت هنبتدي العبط.. تنهد.. طب اجول ايه يا بت الناس انا سيبتك فين مش انت اللي مشيتي وطلعتي لاه َطفشتي كمان.
صرخت....... يعني عايزني اقعدلك وانت بتكلم السحليه بتاعتك..
تنهد ونظر اليها وجلس لا يعرف ماذا يقول لتقترب منه غاضبه.... سكت يعني لتخبطه علي كتفه .
شدها لتشهق فجاه يريحها عالفراش ويلقي بنفسه فوقها.. هتف لاه نعجل اكده يا جلبي انت هتغضبي احنا اتصالحنا لسه اساسا.. والله مارديت عليها وخلعتي جلبي يوميها داني اللي  مفروض ازعل لما انجهر ان حبيبي طفش مني.. دي واعره علي جلبي جوي..
لتتململ.. لا يا ليو انت وحش وانا خايفه منك.
همس بحب... طب تجوليلي ليو اكده وافضل وحش داني هموت في يدك اكده انت يا بت الناس تهبلي والله. 
هتفت برقه..... انا يا ليو ليه بعمل ايه.
هتف بحب ونظراته مشتعله تلتهم وجهها ......انت.. انت مابتعمليش ايوتها حاجه كفايه اطلع فيكي اكده جمر جدامي ولو نطجتي بتبقي جط اصغير ياخد الجلب حنين وطيب ومالوش في حاجه واصل ببقي عايز اخده احطه في حضني ابهدله..
همست.... كده يا ليو عايز تبهدلني اهون عليك.
ضحك.. لاه انت فاهمه ايه دانا عايز ابهدلك واتبهدل معاكي يا لهوي علي دي بهدله.. هو يوم حزين وعيتله ونمت عليه افكر فيه كان هيجنني.
هتفت.. يوم ايه ده.
همس بحب.. يوم مالمست حبيبي يوم مابقيتي ليا يوم ماشفايفي تاهو في حبيبي وجننوني تجوليلي ابهدلك داني اللي اتبهدلت وبقيت في الارض ماعتش ليا هيبه جنبك خالص.
تنهدت تبتسم.. انا مبسوطه اوي بتحبني يا لولي  قول مش عشان انا طيبه و غلبانه..
قبلها قبلات متفرقه.. لاه غلبانه ايه داني هعلم حبيبي صوح يصحصح معايا اكده ماهفضلش لوحدي العب الماتش َهو جط اصغير..
همست... ايوه علمني ابقي شاطره ومرات ليل الرفاعي نفسي ابقي قويه يا ليل وما اخافش.
همس ...هعلمك يا جلبي الحلو كله لانك انت الحلو كله بس علام عن علام يفرج ليمد يده يداعب ملابسها .
هتفت.... ايه ده بطل اوعي انت ايه ده.
هجم عليها يدغدغها لتضحك هتف.... انت تسكتي خالص ماهتفتحيش بقك لسنه.
هتفت.. يا سلام يا اخويا لا والله انا ماهسكتلك.
نظر اليها نظرات اشعلتها ويده تداعبها لتذوب بين يديه همس... ماهتسكتليش ازاي ماتوريني اكده وانت بتدوب في ثانيه يا حلويات والله حلويات وهموت عليه وريني هنا فيه ايه جلبك ده جواه ايه  لتمسك وجهه بحب وتهمس
إنت انت هنا هنا وهنا هنا جوا
جوا هنا جوا في قلبي انا
خلاني عشت في نشوتي وكأننا أنت وأنا ولوحدنا  
صوتك ناداني من بعيد طلع القمر على ليل جديد
بصيت لقيت عمري السعيد نشوان وطاير بالمنى
والعمر قبلك كان حزين تايه في ليل السهرانين
من يوم ما حبك داب حنين أصبح مالوش عنك غنى
ياصاحب الصوت الحبيب أنت هنا و صوتك قريب
ياريتو عني ما يوم يغيب ولا يوم نغيب عن بعضنا
حتجيني إيمتى إزاي وفين شوق الساعات وياك سنين
مش زي كل المشتاقين ولا حد أبداً زينا
أنت وانا ولوحدنا   إنت انت هنا هنا وهنا هنا
جوا    جوا هنا جوا في قلبي انا ليلي وشوقي ودنيتي.. انت ليلي  اللي عيوني بتوه معاه وشوقي بيزيد جواه مانا هو وهو انا َجواه واخد قلبي وهيام بهواه.. هوا ليلي ودنيتي.

كانت تدمع بحب وقلبه قد بدا ينبض بقوه ليهمس.. اكده كتير عليا يا بت الناس ماستحجش الحلو ده نزل عليها وهمس ....وانا ليلك بيوعدك انه هيفضل صاين العهد قبلها بشوق.. انا ليلك  اللي لا يوم هيزعل ولا يتجبر علي جلب الحبيب انا الليل اللي رايد وجلبه شاط لحوريه صبيه طلعتلي جنيه من الميه رمت عليا سحرها وجفت وراها لفح شعرها جلبي خدت خصله منيه وحطيتها علي جلبي كانت سندي في وحدتي كانت هوايا بعد جسوتي.. اجولك اني عشجتك بصوتك اللي يلهب الجلب.. انت خدتي عجلي خفت لتنطي في البحر وتهمليني اني الليل اللي ماله جلب اني الليل اللي مافيه واحده جت في عينه اجع وادوب واحب ادوب لجنيه بشعر الدهب سلاسل سلسلت جلبي من فرحته. انجن وخاف وحب يبعد رجعتي وجبتيني علي وشي ازحف عشان اطول الجمر ورايد الجمر والله رايد وهنهبل عليه اني ماعتش عارف اني مين.
همست بحب وهيام.... بجد يا ليو هتموت عليا اوي كده.
همس..... ليو خلاص داب وداب ورايد يدوب ويطيح دلوك ويطفي الشياط اللي جواه سيبيني بقه اروي حالي سنه ابعاد تعبت والله تعبت وحاسس اني هنجن بجرب الجمر.
همست....... انا كلي ليك يا ليلي.. انت ليلي ودنيتي انت الامان اللي هنام في حضنه شيلت خوفي خلاص يا قلبي وهنام في حبك راضيه سعيده .
تلمس شفتيها بشوق وشدها اليه...  اني عايز اصرخ من جلبي اللي مليان فرح والله مليان فرح. ليقترب ويهمس.. حوريتي انت حوريتي وبس.
حاوطته.. وانت ليلي وبس.
شدها اليه وهتف.... وليلك انت وحشاه وجلبه هيخرج وعايز حبيبه يهنيه.
همست.. انا كلي ليك يا قلب حوريه.
احتضنها وظل معها هائما عاشقا لتتوه معه ليغوص معها وفيها في عشق ملهب لتستكين الحوريه في عشق الليل ويتوه الليل في حوريته التي هلكت قلبه بالغرام..
ماحدش هيخبط اتهني يا وااااد.. يا نجاااتي ..



تعليقات