رواية أسيرة القيصر
الفصل السابع عشر 17 والثامن عشر 18 والاخير الجزء الثاني
بقلم امانى فهمي
في قصر القيصر
كانت رنا تجلس بين احضان ادهم وهو يقبلها ويرفض ان تخرج من احضانه
رنا: دومي حبيبي هو شهر وهرجع
ادهم: لا سهر كتير
رنا بستغراب: هو بمزاج امي
ادهم بتزمر: مليش دعوة بس ها
رنا بضحكة: يا روحي مش احنا اتفقنا هسافر على الامتحانات وبس خلاص فاضل أسبوع على الامتحان
ادهم: هو لازم
رنا: اه وانا خلتهم يجهزو الطيارة بعد يومين
ادهم: يعني فاضل يومين طيب تعالى عاوزك في سر خطير ممكن يقلب نظام الحكم الدولي.
رنا بضحكة رنانة: يا روحي انقلاب طب تعالي شيل بقي
ادهم بحب: وماله حتى الشيل رياضة
حمل ادهم رنا وصعدو الى غرفتهم حتى يتمتعو بالوقت المتبقي
مر يومين بسرعة ولم يحدث أحداث وصل رنا ادهم و اشقائها الى المطار وحاول ادهم بالذهاب معها ولكن رفضت بشدة لانها تريد المذاكرة وهو سوف يعطلها
في ايطاليا
بعد مرور اسبوع.
وصلت رنا إلى الفيلا وبتدت تذاكر للمادة القادمة ولكن تركت المذاكرة قررت انها تروح تكشف لتأخر الحمل وبالفعل لبست و توجهت إلى الخارج
لويسيفير: راحة فين يا بنتي
رنا بتلثم: اااااااااا
لويسيفير: انطقي
رنا: اصلي بطني بتوجعني اوي وعاوزة اروح المستشفي
لوسيفير بلهفة: حاسه بايه وليه مقولتيش من الصبح
رنا بحزن: عمو انا كدبت عليك انا عاوزة اروح اكشف علشان الحمل.
لويسيفير بتنهيدة: يا بنتى ده بايد ربنا يعني انا اللي هقولك يا اللي حافظه كتاب ربنا
رنا بدموع: معرفش بقي انا نفسي في بيبي من ادهم
لويسيفير: خلاص تعالي نروح وكفاية عياط مش عارفة مستعجله على ايه يالا يا ختي بنات عاوزة الحرق
رنا بابتسامة وسط دموعها: طيب متزوقش
بعد فترة وصلت رنا الى المستشفي وطلبت دكتورة أمراض نسا ودخلت
{ الحوار بالايطالي }
رنا: مساء الخير
الدكتورة: مساء النور اتفضلي.
رنا: انا متجوزة بقالي سنه ولسه محملتش عاوزة اعرف ليه
الدكتورة: اتفضلي مع الممرضة
توجهت رنا مع الممرضة وخلفهم الدكتورة وكشفت عليها وبعد انتهاء الكشف عادو مرة اخري
الدكتورة: انتى قولتي انك عوزة تخلفي صح
رنا: صح
الدكتورة: وقولتي كمان انك بقالك سنة صح
رنا: صح
الدكتورة: انتى عايشه هنا ولا ايه النظام
رنا: لا انا عايشة في مصر بس جاية دلوقتي علشان امتحاناتي بس
الدكتورة: امممممممم.
رنا بخوف: هو في ايه انا فيه حاجة صح
الدكتورة بابتسامة: لا مفكيش حاجة خالص انتى بس اوقفي حبوب منع الحمل وهتحملي على طول
رنا بذهول: حبوب منع الحمل بس انا مش باخد اي مانع حضرتك متأكده
الدكتورة: ايوة طبعا
رنا بالم: حضرتك تعرفي بقالى قد ايه باخد الحبوب
الدكتورة: من الكشف وضح انها بقالها فترة طويلة يمكن من اول الجواز
رنا بدموع: شكرا دكتور.
خرجت رنا الى لوسيفير وهي تبكي ومسكت فايده فتوجهو الى السيارة و عادة للمنزل ولم تحكي فقط تبكي
مر يومين ولم تخرج رنا من غرفتها فقط يسمع لوسيفير صوت بكائها و صراخها
اتصل ادهم على لوسيفير وأخبره بحاله رنا فأسرع ادهم بالذهاب إلى اوس وتوجهو الى ايطاليا.
في فجر اليوم التالى وصل أدهم و اوس واسرعو الى الفيلا وصعدو الى غرفة رنا وعندما دخلو وجدو رنا تجلس على السرير وهي تبكي فأسرع لها ادهم وضمها لحضنه ولكن بعدته عنها بشده
رنا: ابعد عني متلمسنيش
ادهم: رنا مالك يا عمري
رنا بدموع: ليه ادهم ليه لسه عاوز تعاقبني على ذنب اسر وانت عارف انى مليش ذنب
ادهم: انا مش فاهم حاجة ممكن تفهميني.
رنا بصراخ: افهمك افهمك ايه انك حيوان و زبالة وبعد فترة هطلقني علشان مش بخلف وانت بتديني حبوب منع الحمل
ادهم بهدوء: طيب ممكن تهدي
رنا بصراخ: ملكش دعوة انا مش عوزاك وهخلي اخواتى يطلقوني منك
ادهم بعصبية: وانا مش هطلق انا بحبك وبعشقك
رنا بصراخ: كفاية كدب انت واحد حيوان مش عاوزة أعرفك تاني
اوس بغضب: رنااااااااا
رنا بدموع: اوس اوس شفت عمل فيا ايه
اوس بغضب: مش عاوز اسمع صوتك تاني مفهوم.
رنا بغضب: ااااايه هتبعني ليه مانا مش اختك وأكيد بردو مراد هيقف معاه وانا مليش لزمه كلكم حيوانات
في لحظة واحدة كان هناك صوت صفعة سقطتت على وش رنا من اوس تحت صدمتها فأسرع ادهم لها وحضنها
رنا بدموع: ادهم ادهم اوس اوس ضربني
ادهم بحنان: حقك عليا يا قلبي خلاص اوس
اوس بحده: أخرس ادهم عاوزة تعرفي ليه ادهم كان بيديكي حبوب منع الحمل لان قلبك مش هيستحمل حمل و ولاده وممكن تموتي
ادهم بعصبية: أخرس اوس.
اوس: اسكت انت هي لازم تعرف الحقيقة
رنا بتوهان: يعني انا مش هجيب بيبي ولا هلعب معاه وهفضل وحيدة
ادهم بحنان و حب: اهدي يا روحي اكيد في حل اهدي
سقطتت انا بين احضان ادهم مغمي عليها فحملها ادهم بسرعة وتوجهو الى المستشفي
بلغ ادهم الدكتور بحالتها حتى يستطيع الدكتور وصف العلاج المناسب
بعد فترة فتحت رنا عيونها وجدت نفسها في المستشفي ويجلس بجوارها ادهم و اوس
ادهم بحنان: حمدلله على السلامه يا قلبي حاسه باي وجع.
رنا بدموع: ابعد عني ادهم
ادهم بحنان: هشششششش اهدي والله انتى كويسه بس لازم فترة علاج وبعد كده هنجيب دسته عيال
اوس بحنان: اسف رنا علشان ضربتك
رنا: انا عاوزة اعرف من امتي الموضوع ده
ادهم: يوم موصلنا المالديف يومها انتي بقيتي مراتي مكنتش اعرف ختك اكتر من مرة وتاني يوم
حولت اصحيكي معرفتش اتصلت بالمستشفى وبعتو عربيه إسعاف ودخلتي العناية المركزة و اوس اتصل عليا يطمن عليكي وعرف علشان كده جيه هو وقمر
ل.
لمالديف علشان يبقي جامبك ويخلي باله منك ولما بقيتي كويسه خرجتي من المستشفي والدكتور نبهني مينفعش يحصل علاقة بينا بشده و الحمل لازم يتاجل فترة علشان كده كنت بديكي الحبوب لكن والله انا نفسي في 10 عيال منك انتى وبس ومتخفيش كان فاضل فترة صغيرة وكنت هوقف العلاج وكنتى هتحملي حقك عليا يا عمري والله غصب عني
رنا بهدوء: عاوزة اروح.
انهي اوس إجراءات الخروج وحمل ادهم رنا بين احضانه وعادو الى المنزل حمل ادهم رنا مرة تانية وصعدو ابى لبغرقة ووضعها بهدوء على السرير وغطاها وبدل هدومه ونام بجوارها وضمها لحضنة بشدة وفضل يقبلها ويمسح على شعرها الى ان سقط
هو الاخر في النوم
بعد مرور شهر
عادت رنا الى مصر بعد ان انتهت من الامتحانات ولم تتحدث مع ادهم و لا اوس.
بعد مرور أسبوعين علمت رنا بأنها نجحت وحصلت على تقدير امتياز فاسرعت تجري إلى ادهم ودخلت المكتب وكان يجلس حزين ومهموم من بعد جنيته عنه ولكن فتح عيونه عندما سمع صوتها
رنا بفرحة: ادهم ادهم دومي انا نجحت نجحت
ادهم بفرحة: مبروك يا قلبي
رمت رنا نفسها بين احضانه فحملها وداخ بيها ووضع قبلة على راسها بشوق و حنان ولكن لم تبتعد رنا وحضنته اكتر
ادهم بحنان: رنا انا اسف والله كنت خايف عليكي
رنا بحب: لسه بتحبني.
ادهم بعشق: لا مش بحبك انا بعشقك يا جنيتي
رنا وهي تقبله: وحشتني دومي وحشتني اوي
ادهم بعشق: الظاهر عندنا اجتماع قمة فوق
رنا بدلع: خماسي الأبعاد
حملها ادهم بين احضانه وصعد بيها الى الاعلى وذابو الاثنين في احضان بعضهم
تسريع الأحداث
- ولدت ميرا توأم وكانت غاية من الجمال واسمتهم مليكة و يوسف
- ولدت سمر طفل واسمته أياد
- اما قمر فولدت بنت تشبها في كل شي واسمتها نورسين.
كان الجميع في المستشفي لولاده قمر وكان اوس قلقان بشدة على حبيبته وصغيرته
رنا بحنان: أهدى اوسي ربنا كريم
اوس وهو يحضنها: يا رب ادعلها روني ادعلها
بعد فترة خرجت الممرضة بطفلة صغيرة جدا واعطتها لاوس الذي سعد بها بشده و كبر في اذنها
واخذتها الممرضة مرة أخري
توجه الجميع الى جناح قمر للاطمئنان عليها وعلى طفلتها
اوس بحب: حمدلله على السلامه يا قلبي
قمر بتعب: فين نونيتي
اوس: حالا هيجبوها.
رنا: بس بصراحة قمر كنت متوقعة تجيبي بنوته حلوة شبهك او شبه اوس طلعت شبه عمو عثمان السفرجي
قمر بتعب: بس احنا معندناش حد بيشتغل اسمه عمو عثمان يا رخمه
اوس: لا يا عمري البنوته طلعه قمر لامها
دخلت الممرضة وهي تحمل الطفلة ووضعتها بين احضان قمر التي فرحت بشدة واطلقو عليها اسم نورسين.
خرجت رنا لانها كانت لا تطيق رائحة المستشفي فخرجت الى الخارج وحاولت تاخد نفسها وبعد محاولات كثيرة لم تستطيع فسقطط على الارض ولكن لحقها إحدى الأطباء الذي سارع بحملها ودخل الى المستشفي مع خروج ادهم من الغرفة ليبحث عنها وجدها بين احضان الدكتور فأسرع لها
ادهم بغضب: انت مين وليه شايل مراتي
الدكتور: على فكرة مش وقت خناق خالص خليني اكشف عليها.
دخل الدكتور اول غرفة ووضعها على السرير وشرع في الكشف عليها وستدعي إحدى الممرضات لأخذ عينه دم للاطمئنان عليها
ادهم بخوف: هي مالها فيها ايه هي كويسة
الدكتور: أهدى يا عم مالك وايه كل الأسئلة ديه بصي انا شاكك في حاجة ولو صح ربنا يستر عليك
ادهم برعب: حاجة ايه
مراد بستغراب: ادهم انت فين و رنا فين وهو ب حاجة
ادهم بخوف: رنا رنا تعبانة
مراد بخضه: اختى فيها ايه أنطق.
الدكتور بذهق: هو انتم ليه مافورين اوى كده متهدى يا عم انت وهو
الممرضة: اتفضل يا دكتور التحليل
الدكتور: أخيرا هاتي خليني اخلص
قرأ الدكتور التحليل ونظر لادهم بحزن وشفقه
الدكتور باسف: انا اسف بس انت لازم تستحمل الفترة اللى جاية هتبقي صعبة عليك اوى
ادهم: مش فاهم براحه كده وفهمني
الدكتور بضحكة: مالك يا عم مبروك المدام حامل ولازم تتابع مع دكتور نسا الف مبروك
ادهم بذهول: هي مين ديه اللى حامل رنا.
الدكتور: كلهم في الأول بيعملو كده وبعد كده بيغيرو البامبز بالتوفيق يا وحش
دخل أدهم يجري إلى الداخل وجلس بجوارها وضمها لحضنه ونزلت دموعه وأخيرا معشوقته و جنيته سوف تحمل منه وما أجمل ذلك الخبر الذي إعادة إعادة الحياة
لحظات وكان الباب يفتح ودخل منه الجميع للاطمئنان على رنا ويقدمون التهاني
اوس بفرحة: مبروك يا صاحبي
ادهم بفرحة: الله يبارك فيك
سليم بضحك: أخيرا هتنضم لنادى الابهات.
ادهم بسعادة: ااااااه سليم فرحتى ملهاش وصف
ابتدت رنا في فتح عيونها و سمعت اصوات وكلام ولكن لم تفهم منه شي
رنا بتعب: ادهم
ادهم: يا عمري اخيرا فوقتي كنت لسه هبعت للدكتور
رنا: في ايه
ادهم: ربنا عوضه كبير وبيحبنا حب ميتوصفش الحمد لله ربنا رزقنا بنونه صغيرة
رنا: نونه ايه انا مش فاهمة حاجة
ادهم بحب و عشق: انتى حامل يا جنيتي
رنا بذهول ودموع: يعني هجيب بيبي منك يعني انا حامل أخير الحمد لله الحمد لله.
اوس بحنان: ربنا كبير وبيعوض الصابرين
مراد بفرحة: مبروك يا قلب اخوكي ألف مبروك
خرج الجميع وعادو الى منازلهم وتوجه اوس الى غرفة قمر و أخبرها بحمل رنا
في غرفة رنا
كان ادهم يحتضن رنا ويقبلها برومانسية
ادهم: مبروك يا عمري
رنا بسعادة: مبسوط ادهم
ادهم: مبسوط ديه كلمة صغيرة انا فرحان اوى الحمد لله ربنا كريم ورزقنا بالزرية الصالحة
رنا بفرحة: انا عاوزة اعرف النونة نوعها ايه.
ادهم: نوعها في ايه رنا هي حاجة من الاتنين يا ولد يا بنت ياما انتى بقي هتجيبي نوع ثالث
رنا بسخرية: اه هجيب نوع ثالث أبعد عني
قامت رنا من على السرير و عدلت الطرحة وخرجت تجري وراها ادهم وهو يضحك
سالت رنا أحد الممرضات على دكتور نسا فاعلمتها بالمكان
دخلت رنا الى الغرفة وخلفها ادهم وكشفت وعرفت انها حامل في الشهر الثالث ولابد من التغذيه الصحية
بعد مرور اسبوع.
- عمل اوس لابنته سبوع كبير وحضره عدد كبير من رجال الأعمال
- استمرت رنا في العمل في الجامعة و كان ادهم يحرث على تغذيتها جيدا
- كانت روميساء تترك لارا مع مراد يعتني بيها وكان يسب ويلعن ولكن أمامها يبتسم
- تقدم أسر الى كلير ووافق أهلها على الخطوبة
بعد مرور شهر
في قصر القيصر
كان ادهم ينام بعمق و راحة ولكن استيقظ على أحد يضربه بشدة ويقرصة ويعضه
أدهم بالم: اااااااه انتى اتجننتي يا روحى
ر.
نا بعصبية: متقولش روحي يا خاين
أدهم: استغفر الله العظيم مالك بس على الصبح
رنا بغل: يعنى بتخونى وكمان بتبجح
أدهم بصدمة: انا بخونك هو الى يتجوزك يفكر يخون ليه اهبل
رنا: اااااااااااه قول كده بقي عاوز تطلقنى وتمشي على حل شعرك
أدهم بصدمة: حل شعري انا قايم
رنا: رايح فين دلوقتى
أدهم: رايح الشغل
رنا برتح: يا سلام شغل الساعة 5 الفجر ليه شغال صبي رقاصة نام يالا
أدهم: حاضر هنام
نام أدهم وتكلم في سره.
ادهم بصوت واطي: فين رنا الهادية الخجولة الى كانت بتخاف تعلى صوتها
رنا بسخرية: رجعتها كارفور وجبت النسخة الجديدة نام يا دومي
أدهم برجاء: طيب انا عاوز النسخة القديمة ونبي
رنا بارف: مالك يا راجل انت متنام بقي صحيح رجالة بتاكل وبتنكر ناااااام
أدهم: حاضر نمت خلاص
ضحكت رنا عليه والله لوريك
في شركة القيصر
وصل الشباب الى الشركة وصعدو الى مكتب ادهم ودخلو وجدوه ينام بعمق على الكنبة ويضع ثلج على يده.
اوس: هشششششش هو نايم هنا ليه
عمار بغمزة: اصبرو
توجه عمار الى ادهم وخبط بشده على مسند الكنبة
ادهم بخضة: والله رنا معملت حاجة انا صحيت خلاص خلاص
ضحك الشباب بشدة عليه وهو ينظر لهم بشر
اوس بضحك: هههههه وهي ديه اخرت القيصر يا جماعة
مراد بضحكه: كان بيتريق علينا فلبس هو
عمار بدلع: هو مين عملك الساعة ديه دومي
ادهم بغضب: اخرس يا حيوان منك ليه انا كان مالى ومال الجواز والارف ده
سليم: في ايه مالك.
ادهم بغضب: الهانم بتصحيني الفجر بالضرب والخناق انى بخانها وفي الآخر شغلتني صبي رقاصة بقي انا ادهم المنشاوي اشتغل صبي رقاصة
عمار بضحك: تقصد صبي عالمه ولعب ياسطي
ادهم: برا يا حمار
اوس: خلاص بقي عمار وانت ادهم اهدي شوية اكيد هتصلحك لما ترجع
ادهم: والله خايف ارجع تقتلني المرة ديه
وبرجاء: ونبي اوس روح كارفور ورجعلى مراتي ونبي
اوس بستغراب: كارفور كارفور مين.
ادهم: هي امبارح قالتلي انهم هناك خدو النسخة القديمة و اللي موجة معايا دلوقتي النسخة الجديدة
مراد بشماته: والله جاعدة يا رنا عرفتي تربي ادهم من اول و جديد
بعد مرور 5 شهور
كان الجميع يقف امام غرفة العمليات في انتظار ولاده رنا وبعد مرور ساعتين خرج الدكتور و هو يحمل طفل صغير ايه من الجمال و الروعة وأعطاه لادهم.
ادهم بحنان ودموع: يااااااااه حمدلله على السلامة يا عمر بابي أخيرا شرفت كده عذبت مامي و بابي بس ولا يهمك وجودك بس ريحني وطمني
اسر بفرحة: ادهم ونبي هات اشيله شوية
ادهم بابتسامة: اتفضل حبيبي
اسر بفرحة: حبيب اسوره اخباره ايه وحشتني اوي بقي هو ده اللى كانت رنا حامل فيه امال صغير و سفيف ليه وهي امك كانت بتودي الاكل فين
ادهم بضحك: عندك حق ديه كانت بتاكل قد كده وفي الآخر تقول مجوعني.
الدكتور: هههههههه حرام عليكو ديه رفيعة خالص فين الاكل ده
اوس بستغراب: فعلا وديه حاجة غريبه كانت بتودي الاكل فين احنا قولنا هتجيب ديناصور وفي الآخر جايبه برص
صرخ الطفل بشده بين ايد اسر فحمله الدكتور و سكته
نقلت رنا الى جناح وجلس بجوارها ادهم واوس ومراد ولكن قام نجم الدين وجعل أوس و مراد بالوقوف وجلس هو بجوارها.
بعد فترة صحيت رنا وسألت عن ابنها وسرعان ما احضرته الممرضة وحملته رنا بين أحضانها وفضلت تقبله بحنان و حب
رنا بحب: حبيبي مامي يا ناس وحشتيني اوى
مراد بحنان: حمدلله على السلامة قططتي هتسمية ايه
ادهم: هسمية سعفان
رنا بالم: اوس ونبي خد الواد ده من هنا علشان مش قادرة أقوم أقتله
اوس بضحك: بس ادهم البت تعبانه هتسميه ايه رنا
رنا بحب: أيهم المنشاوي حبيب قلب روني
ادهم بعشق: مبروك يا ام ايهم.
مر أسبوع وعمل ادهم سبوع كبير جدا بمناسبة ابنه وحضره رجال أعمال كتير من مختلف المجالات
مرت الأيام والليالي و الأسابيع و الشهور والسنين على حب وسعادة بين الجميع ولم يسلم الشباب من جنان البنات و أولادهم
بعد مرور 5 سنوات
في قصر الاعصر
كان الجميع يجلس في قسمين البنات في جهه و الشباب في جهه
عند البنات
رنا: انا اتخنقت بقي حياتي هيا هي كل يوم شبه التاني
ميرا: صح عندك حق الواحد اتخنق.
قمر: فين ايام زمان لما الواحد كان حر طليق
روميساء بخبث: انا بفكر في حاجة مجنونة بس مش عارفة هتعملوها معايا ولا ايه
رنا: قولي بسرعة يا زفته
روميساء: نسافر نغير جو لوحدنا من غير اجوازنا ولا العيال نعيش بدماغنا
سمر بشر: اشطا عليكي والله البت ديه بتفهم
قمر: يالا اهو ناخد أسبوع نغير جو من كله
ميرا: وهما يشربو بقي
بسمه والده سمر: خدوني معاكم ونبي
والده عمار: وانا يا عيال
رنا: بس هنسافر فين.
ميرا: نروح استرليا عندنا قصر هناك
قمر: اشطا
روميساء: يبقي جهزو نفسكم ورتبو هدومكم ونجهز كل حاجة و نسيب جواب ليهم
سمر: اااااه وكمان نحط منوم علشان نعرف نخلع براحتنا
رنا بخوف: والله شكلنا هنتعلق
روميساء: ياختى كبري دماغك
اتفق البنات على الذهاب آخر الاسبوع وضحكت بشر...تبع 🌺
رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر والأخير
مر باقي الاسبوع وكانت البنات جهزت كل شي من ملابس وكتابه جواب لازواجهم وبالفعل وضعت البنات مخدر في الاكل و اكل الشباب وسقطو في النوم
خرجت البنات دون علم الحرس وتوجهو الى المطار لركوب الطائرة للتوجه الى استرليا حتى يعيشو فترة بهدوء و راحة بعيد عن أوامر الرجاله و طلبات الاطفال
نامت كل بنت على كرسي براحة وسعادة
في الصباح
في قصر القيصر
استيقظ أدهم ووجد ابنه أيهم يجلس أمامه على السرير.
أدهم: صباح الخير حبيب بابي قاعد كده ليه فين مامي
أيهم: مامي.
أدهم: بس يا روحي هنده عليها حالا
أدهم بصوت عالى: رنا رنا رناااااا
أيهم: مامي سافرت
أدهم: سافرت فين
أيهم: معرفش خد ديه
أعطى أيهم لابوه رسالة
بعد أن قرأها أدهم صوت بعلو صوته
رناااااااااااااااااااااااااااااا
في قصر الاعصر
مراد: صباح الورد على حبيبيه بابي
لارا: مامي سافرت
مراد: سافرت فين
لارا: مش عارفة بس قالتلى تفضلي مع بابي في كل حته علشان هي مشت الخدم.
مراد: عملتيها يا روميساء
لارا: بابي عوزة البس وروح معاك الشغل
مراد بقهر: حاضر
لارا: في حاجة بابي حاسه انك مدايق
مراد بسماجة: إطلاقا يا روح بابي يالا روحى وانا جاي وراكي
عند اوس
صحي اوس وجد ابنته تلعب في وشه فقبلها
اوس بحنان: صباح العسل نوري
نورسين: صباح النور اوسي يالا اصحي
اوس: فين مامي
نورسين: طارت في السما
اوس بخضة: قمر يا لهوي
نورسين: مالك اوس الست سافرت عاوز ايه منها خليك معايا افهد.
اوس بصدمة: عملتيها يا قمر حسبي الله ونعمه وكيل
نزل اوس وهو يحمل ابنته وخلفة مراد وهو يحمل ابنته وجلسو ينظرون لبعض
نجم الدين: في ايه مالكم
مراد بقهر: روميساء سابت البيت بس سابت البت معايا
اوس: حتى قمر عملت كده
قطع كلامها دخول ادهم وابنه وباقي الشباب وتركو أولادهم يلعبو مع بعض
نجم الدين: ايه هما سابوكم كمان
سليم: معرفش راحة فين
أدهم بغضب: يعنى راحت فين دلوقتي
اوس: حتى قمر مشيت.
سليم وهو يجلس: كل البنات سابو البيت حتى امى خالتى
مراد بقهر: طيب دلوقتي هنعمل ايه مع دول وشاور على الأطفال
عمار: انا ابنى شيطان
أدهم: يعني انا الى ابنى ملاك دانا بخاف منه
مراد: انا بقي بنتى إبليس بيتعلم منها
اوس: ههههههههه انا بنتى الخراب كله طلعة هبلة ذي امها والتانية قنبلة موقوته
سليم: انا بقي توامى شبه مصاصي الدماء
أدهم: ايوه يعنى البنات راحة فين.
نجم الدين بشماته: والله فرحان فيكم يا جذم كل واحد بيخرج من الصبح وبيرجع متأخر وسايبين البنات لوحدهم
اوس: يعني نعمل ايه والله حرام
نجم الدين: يالا يا روح امك منك ليه كل واحد ياخد ابنه ويروح شغله
مراد: نيجو حبيبي هنسيب العيال معاك اشطا
لارا بغضب: مراااااد انا جاهزة علشان اروح معاك الشركة
ايهم ببرود: أهدى لارا هنروح معاهم بلاش تقلقي صح بابي
ادهم وهو يبلع ريقة: صح يا روحي يالا روحو العبو.
مليكة: سليم قوم اعملى اكل انا ويوسف
اياد: وانت عمار قوم اعملي اكل
عمار بخوف: حاضر حاضر
يوسف بصوت عالى: سلييييييييم يالا
اسرع سليم الى المطبخ وخلفة عمار
نظر أيهم لابوه بمعني قاعد ليه
ادهم: نعم
ايهم: البيه قاعد ليه انا جعان يالا ورا اصحابك
ادهم: حاضر وغادر
مراد: انا رايح المطبخ
اوس: احم خدت معاك
غادر الشباب الى المطبخ وهما يسبو ويلعنو أولادهم و زوجاتهم
نجم الدين بفرحة: شطار يا عيال
ايهم بابتسامة: أي خدمة نيجو.
لارا بفخر: هنعلمهم الأدب من اول وجديد
مليكة: يالا هما ولاد حلال ويستهلو
نجم الدين: فعلا احترس من المرأة
بعد فترة عاد الشباب وهما يحملو الاكل ووضعوه على السفرة حتى ياكل الجميع
- توجه ادهم الى الشركة ومعه ابنه الذي دخل بعظمة وغرور يليق بابن القيصر
- دخلت نورسين ببرود وهي تضع نظارة الشمس وتمشي بغرور وثقة
- دخل اوس وهو يحمل سما بين احضانه.
- اما لارا التي دخلت الشركة بكبرياء أنثي ولما لا وهي ابنه الفهد وكشماء
- اما مليكة و يوسف دخلو بغرور ونظرو للموظفين بحده
- اما اياد الذي دخل وهو يشماذ من الموظفات واقسم على إعادة تربيتهم من جديد
في أستراليا
وصلت البنات الى القصر الذي كان ايه من الجمال والروعة لاحتلاله شاطئ خاص خلاب وساحر
صعد الجميع الى الأعلى حتى ينامو.
بعد فترة استيقظت البنات ونزول وجدو السفرة مليئة بالطعام المتنوع فتناولو الطعام وخرجو الى الخارج
كانت تجلس البنات امام البحر وبستمتعون بجماله الخلاب
ميرا: احنا هنفضل قعدين
قمر: تعالو ننزل الماية
روميساء: اشطا يالا
نزلت البنات البحر وفضلو بضحكة و يلعبون ويجرو ورا بعض الى أن تعبو وجلسو يستريحو.
مر أسبوع على اختفاء البنات وكان الأطفال يعذبون آبائهم بطلباتهم واوامرهم وفي اخر الليل يأخذ كل شاب طفله بين احضانه وينامو بهدوء منافي لطبعهم
في صباح يوم جديد
توجه جميع الشباب الى شركة القيصر لمناقشة صفقه وكان الأطفال يجلسون يلعبون مع بعضهم في إحدى الغرف
قطع كلام الشباب دخول إحدى الحرس وأخبرهم بوجود زوجاتهم في استرليا
امر ادهم الحرس بتجهيز الطائرة للسفر وهو يتوعد لها بالقتل
ولم يختلف باقي الشباب عنه.
عاد الشباب الى منازلهم وجهزو ملابسهم وملابس أطفالهم وامرو الحرس بحمل الحقائب وهما حملو أطفالهم النائمين الذين يشبهون الملائكة عذرا للملائكة طبعا وتوجهو الى قصر الاعصر ووضعو أبنائهم وغادرو
بعد مرور أكثر من 7 ساعات وصلو الشباب الى استرليا ودخلو وجدو القصر يسودة الهدوء والسكينة
ادهم: طيب هنعرف البنات في اي أوضة اذاي
اوس: هروح ادور هل الخدامة
وبالفعل احضر اوس الخادمة و دلت كل شاب على غرفة زوجته.
وبالفعل صعد الشباب الى زوجاتهم ودخلو وهم يتوعدون لهم
في غرفة مراد
دخل مراد وجد روميساء تنام بإحدى ملابسها المغرية القاتلة فبلع ريقة وابدل ملابسه واخذها بحضنه فتعمقت روميساء في الحضن فتنهد مراد براحة أخيرا واغمض عيونه
لم يختلف حال باقي الشباب عن مراد وفعلو مثله على موعد بمعاقبة زوجاتهم في الصباح الباكر.
مر الوقت وبتدت كل بنت تصحي ووجدت نفسها متحاسرة من زوجها وينظر لها بشر ونطق الشباب كلمة واحدة فقط على تحت وتركو البنات ونزلو
توجهت البنات الى الحمام واخذو دش ولبسو ونزلو وجدو الشباب يجلسون وهما يضعون قدم على الآخر بكل غضب
جلست البنات على الكراسي الآخر بحيث تكون كل فتاة امام زوجها
روميساء: ااااه هتفضل قاعدين كده كتير
سمر: عندك حق الواحد جعان اوى
قمر: صحيح هنروح الفيلم النهاردة صح.
ميرا: اكيد طبعا انا مصدقت الفيلم نزل ولازم احضره
رنا بهدوء: فين ولادنا
اوس بغضب: مش عاوز اسمع صوت واحدة فيكم
روميساء بصوت عالى: صوتك اوس
مراد بغضب: اخرسي روميساء
سليم بغضب: عاوزة تحضري الفيلم بس هتحضرية في المستشفي بعد مضربك
ادهم بغضب: والهانم بتسأل على العيال اللى سبتوهم لوحدهم وجيتو هنا محدش هيشوف العيال تاني خلاص انتهي الكلام بينا
رنا برعشة: فين ابني ادهم.
ادهم بعصبية: انسيه رنا محدش هيشوف عياله تاني وهتفضلو هنا لوحدكم من غيرهم طول عمركم
قمر ببكاء: اوس فين بنتي
اوس ببرود: انسيها قمر انسيها
ميرا بغضب: يعني ايه ننسي عيالنا
سليم ببرود: ذي مرميتو عيالكم أسبوع من غير متسالو هتنسوهم للأبد
ادهم بغضب: كل واحدة على اوضتها وملمحش واحدة مفهوم يالا
جريت البنات على غرفهم وهو مرعبين من شكل أزواجهم
فضلت البنات طول اليوم في غرفهم ولم ياكلو ولم يشربو فقط يبكون.
اما الشباب كانو يجلسو براحة ورخاء بعد عذاب أسبوع
عند الشباب
كانو يجلسون امام البحر لا يتحدثون فقط ينظرون للبحر فقط
ادهم: انا هطلع لرنا
سليم: ققعد يا ادهم
ادهم: لا انا مراتي ممكن تعيط وانا بخاف عليها وعلى فكرة هما صح احنا اخر مرة سافرنا معاهم او خرجنا بقينا مهملين في حقهم كمان يا بارد منك ليه البنات فوق من الصبح من غير اكل و شرب حرام اوى كده انا هروح أجهز اكل وطلع لمراتي اصالحها وقضي يومين حلوين سلام.
توجه ادهم الى المطبخ ووقف يحضر الطعام وحمل الصنية وطلع الى الأعلى تحت أنظار الشباب الذين اسرعو وفعلو مثل ادهم
في غرفة رنا
دخل أدهم وجد رنا تجلس تنظر للسما وتبكي فأسرع لها وضمها لحضنه فزداد بكائها الى ان هدئت
رنا: ادهم
ادهم بحنان و حب: قلب وعقل ادهم اسف يا عمري انى زعلتك وخليتك تعيطي بس كنت زعلان منك هنت عليكي تسبيني لوحدي طول الاسبوع ده
رنا بدلع: سوري دومي
ادهم بعشق: وحشتيني يا قلب دومي.
قبلها بلهفة وحب وحملها وتوجه بيها الى السرير لقضاء ليلة رومانسية وجميلة
مر يومين وعاد الجميع الى مصر وهم سعداء أسرع الأطفال الى امهاتهم وفضلو يقبلونهم وهم سعداء
بعد مرور شهر
كانت رنا تلعب مع ايهم ونضم لهم ادهم وفضلو يلعبو ويجرو خلف بعضهم الى ان قطع صفو جلستهم صوت رنين التليفون الخاص برنا
رنا: السلامه عليكم
المتصل: ..
رنا: ايوة انا رنا الألفي مين معايا
المتصل: ..
رنا: خير يا فندم
المتصل: ..
رنا: تحت امرك هكون موجودة في المعاد مع السلامه
المتصل: ..
قفلت رنا ونظرت لادهم بتعجب
ادهم: مالك روني مين كان بيتصل
رنا بتوهان: مكتب رئيس الوزراء
ادهم: عملتي ايه يا قردة
رنا: معرفش هو قالى ان رئيس الوزراء طالب يشوفني بكرا الصبح الساعة 12 الظهر
ادهم بحنان: اهدي يا قلبي اكيد خير بلاش تقلقي
ايهم بحنان و حب: متخفيش روني انا معاكي وهحميكي ماشي
رنا بابتسامة: ماشي يا قلب روني تعالو ناكل علشان جعانة اوي.
مر باقي اليوم وجاء الصباح على خوف رنا وطمانه ادهم لها
في تمام الساعة 12
وصلت رنا الى رئاسة الوزراء وسط الحرس الذي أسرع بالاتفاف حولها ولما لا وهي زوجه القيصر
انتقلت رنا من مكانها مع مدير مكتب للتوجه إلى مكتب الوزير
الوزير: اهلا اهلا دكتورة رنا
رنا: اهلا معالي الوزير
الوزير: مالك خايفة كده ليه دكتورة لونك صغيرة اوى على دكتورة ديه
رنا بابتسامة: لا حضرتك انا مش خايفة تحت امرك.
الوزير: الأمر لله يا رنا انتى ما شاء الله عليكي دلوقتي بقيتي اصغر عميد كليه في مصر كمان انتى عاملة كذا دكتوراه و ماجستير وأكيد متابعة الحركة السياسية الأخيرة وعارفة كمان ان الكفائات الشابه ليها مكان في الحياة السياسية علشان كده انتى انسب واحدة تبقي وزيرة الاقتصاد في مصر
رنا بذهول: انا حضرتك اذاي بس.
الوزير: اهم حاجة في اى وزير الأصل والنسب وانتى ماشاء الله متجوزة قيصر الاقتصاد في العالم وكمان اخت الملك والفهد وابنه عمه الحوت و الذئب وغير كده ملتزمة ومثقفة ومتتدينه يعني على مستوي الترشيح الوزاري
رنا: ايوه بس
الوزير: من غير بس نقول مبروك
رنا بجدية: حضرتك لسه قايل انى ملتزمة و متدينه ومينفعش اخد قرار من غير مرجع وتناقش مع جوزى
الوزير: تفتكري ممكن يرفض.
رنا بجدية: ادهم بيحبلي الخير كمان مش هو الراجل القليل في المركز علشان يغير انا جوزى ذي محضرتك قايل قيصر الاقتصاد يعني لو رفض هيبقي خوف عليا مش تقليل مني
الوزير بابتسامة: متخفيش هيتخصصلك مجموعة حرس على أعلى كفاءة
رنا بابتسامة: حضرتك لو بصيت لمجموعة العربيات اللى جاية بيها هتعرف انى مش محتاجة حرس والحرس الموجود على أعلى كفاءة وخبره
الوزير بضحكة: فعلا المفروض تكونى مكاني ماشاء الله عليكي عقلك كبير.
رنا: اسمحلى حضرتك ارجع لجوزى ونتناقش وهيوصل ردي ليك خلال يومين
الوزير: تمام دكتورة رنا أتمني تكونى زميله معايا في الوزارة الجديدة
رنا بعملية: شي يشرفني حضرتك ودلوقتي تسمحلي استأذن
الوزير: اكيد وفرصه سعيدة انى قابلتك
رنا: انا اسعد حضرتك مع السلامه
غادرت رنا رئاسة الوزرا وتوجهت الى شركات القيصر ودخلت لمكتب زوجها دون اعتراض أي حد ووجدت الشباب كلها موجودة
ادهم: عمري حصل ايه.
اوس: ليه مقولتيش كنت بعت معاكي حرس
رنا بضحكة: هو انا راحة احارب كل الحكاية أنه عرض عليا وزارة الاقتصاد بس
سليم بذهول: تتعرض عليكي منصب وزاري بتهزري
ادهم: وانتى قولتي ايه
مراد بفخر: اكيد وافقت ده منصب كبير وعظيم
ادهم بترقب: رنا رايك ايه
رنا بجدية: طلبت يومين منه اتناقش مع جوزى حبيبي ونشوف ابعاد المنصب لو هياذيك هرفضة لو عادى هقبله
ادهم بابتسامة: وانتى نفسك فيه.
رنا بابتسامة: انا حققت كل أحلام فوفا حبيبي انى اوصل لمنصب عميد جامعة عين شمس وده اهم منصب كان فوفا نفسه توصل ليه والباقي تحصيل حاصل ولا وافقت لازم اشوف هقسم وقتي اذاي بين بيتي و جوزى و أولادي وكمان الدكتوراه الجديدة والدراسة
اوس بفرحة: بصراحة فوفا عرف يربي
ادهم بسعادة: مبروك معالى الوزيرة هتبقي احلى وزيرة في العالم كله
رنا: يعني انت مفيش اي ضرر عليك.
ادهم: يا قلب ادهم انا ادهم المنشاوي قيصر الاقتصاد محدش يعرف يقف قصادي مبروك يا روحى
رنا بفرحة: خلاص ادام انت موافق وكلكم مفيش ضرر ليكم هصلي استخارة و هبلغ القرار
ادهم بفرحة: بما انكم هنا أحب ابلغكم ان رنا حامل
مراد بسعادة: يبقي الخبر الحلو بيجر وراه أخبار حلوة وافقي بقي يا زفته
رنا بضحكة: لما استخير الأول يا اخو الزفته انا هروح عاوز حاجة
ادهم: خليكي شوية وبعد كده نمشي مع بعض.
رنا: علشان ايهم لوحده وكمان أجهز الغداء
ادهم: لا هنروح مع بعض وخلص الكلام
رنا: امرك دومي
بعد مرور يومين
- بلغت رنا رئيس الوزرا بقبول المنصب
- وصول عدد كبير من الحرس الجمهوري لتأمين رنا في كل شي
- لم يترك لوسيفير رنا في اي مكان
- دعا ادهم الجميع لحفلة في القصر احتفالا بمنصب رنا الجديد وإعلان خبر حملها في شهرين
بعد مرور ثلاثة شهور.
صحيت رنا على قبولات ناعمة وايد تداعب وجهها وتلعب معها فضمته لحضنها بشده وطبعت قبله على شفايفه
ادهم بشهقة: لااااااااا مراتي و ابني مع بعض التار ولا الجرجير
رنا: اوعي تفهمنا صح
ادهم بغضب مصطنع: هي ديه اخرتها تبوسي ابني وانا لا فين المدفع اخلص عليكم
ايهم بملل: روح بابي البس وراك شغل وسبني ابوس روني براحتي
ادهم: نعم يا حيله امك تبوس مين يالا
ايهم ببرود: ابوس روني في اعتراض
ادهم بضحكة: براحتك يا كبير.
رنا بضحكة رنانة: اللي عملته في حياتك كلها ربنا بيخلصو منك
ادهم بغيظ: انتى فرحانه فيا
رنا بتأكيد: طبعا فرحانه فيك ربنا يخليلي ابني بيجيب حقي اول باول
ايهم: مامي هو احنا هنروح معاكي المدرسة الكبيرة
رنا بابتسامة: اسمها الجامعة يا قلب مامي وأبو هتروح معايا لازم تفضل جمب روني صح
ايهم بسعادة: صح انا هروح اوضتي وانتى يالا خدى دش ونفطر مع بعض علشان تروحى الوزارة.
غادر أيهم الى غرفته وتوجه ادهم الى رنا وضمها لحضنه وقبلها بنعومة و رقه على شفايفها
ادهم بغمزة: بس كنتى وحش امبارح
رنا بضحكة: بس هتفضحنا
أدهم: ليه ياختي كنتى نايمة قبل كده جمب اخوكي
رنا بدلع: لا جمب عشيقي وحبيبي عندك اعتراض
ادهم بغمزة: متيجي ناخد دش مع بعض
رنا: نعم لا طبعا
ادهم: يا بت هنوفر الماية أصلها جاية غالية اوى الشهر ده قولتي ايه
رنا بتفكير: عندك حق شيل بقي
ادهم بوقاحة: وماله ده حتى الجسم عسل.
في جامعة القاهرة
وسط قاعة جامعة القاهرة للاقتصاد تقف رنا وهي في أبهى صورة لها وكانت تردى بدله عمليه باللون الرصاصي وتوقف تعرض رسالة الدكتوراة الخاصة بيها
الدكتور بفخر: بعد الإطلاع و سماع الرسالة الخاصة بالدكتورة رنا الألفي يتم منحها شهادة الدكتوراة مع مرتبة الشرف واتمنى من الجميع ان يجعل من الأستاذة الدكتورة رنا الألفي قدوة عاليه ليمتثلو بها
نزلت رنا وبارك ليها الكل فأسرع ايهم ليها.
ايهم: مبروك يا مامي لوني مفهمنش اي حاجة من الكلام ده
أدهم بحب: مبروك يا اجمل دكتورة في الدنيا وباسها
رنا بفرحة: انا فرحانه اوى
ايهم بغضب: متبس امى تانى انا بس الى ابوسها كفاية بطلت تلعب معايا علشان خاطر بنتك ديه وشاور على بطنها
رنا بتمثيل الزعل: انا زعلانه منك أيهم
ايهم: ليه مامي أيهم مش بيحب يزعل روني
رنا: علشان زعلت اختك
توجه ايهم الى بطنها وقبلها قبله عميقة وضمها لحضنه بشده.
ايهم بزعل: اسف ايسل عمري مهزعلك ابدا منى وانا هفضل اخوكى وصاحبك وحبيبك وسندك انتى ومامي وباسها
رنا بفرحة: وهي مش زعلانة منك حبيبي
أدهم بغيرة: انت سميت بنتي ايسل بس الاسم ده مش حلو
ايهم بغضب: بس عاجبنى في اعتراض
أدهم بخوف: ااااا طبعا ده حتى اسم جميل
رنا بضحكة رنانة: حبيبي يا ايهمي
أدهم: يعنى يا رب إلى بعمله في الناس هيطلع عليا أهي أهي أهي أهي أهي أهي أهي أهي أهي أهي
غادر الكل القاعة وذهبو الى قصر اوس.
في قصر الاعصر
تجمع الكل وكانو يضحكون بشده على كلام بعضهم الى ان سكت الجميع على صوت صراخ اوس
أصبح صياح اوس يملي القصر ودخل يمسك ايهم من ملابسه ورماه بين احضان رنا
اوس بغضب: لو الحيوان ده قرب من بنتي تانى هقتله
رنا: عمل ايه لكل ده
اوس بسخرية: ولا حاجة بيبوس بنتى من شفايفها وشوية شوية وهياكلهم.
ايهم: انا بحبها كمان بابي بيعمل كده مع مامي ولما سألته قالى انا كده بحط صك ملكتي عليها علشان ابقي بتاعتي انا وبس ومحدش يقدر يلمسها
أدهم بسرعة: الله اكبر الله اكبر نويت اصلي العصر
مراد بضحكة: هو العصر هيتصلي قبل ميدن
ضحك الجميع عليهم
رنا: أحمد ربنا ضمنت عريس ذي الأمر عاوز ايه تاني ياشيخ اتوكس
مراد: مانا بنتي بتتباس عادي يعني
اوس بغضب: انت بايع القضية انا مالي.
نورسين ببرود: اعقل كده اوس الواد بيحب البت عاوز ايه تاني
اوس بصدمة: ياوكستك يا اوس اوي بناتك واحدة باردة والتانية صايعة
ايهم: اهدي اوس احنا بنحب بعض عاوز ايه يعني البنت مش هتروح لحد غريب
سما ببراءة: اوسي انا بوس ايهم بس مش حد تاني
اوس بتعب: انا خلاص كده هموت ناقص عمر
قمر: يالا اوسي تعالى الاكل جاهز
استمر باقي اليوم على هزار الكل مع بعضهم.
وهكذا استمرت الحياة بين الجميع بسعادة ورخاء وانتهت فترة العذاب والدموع
ولكن لم تخلي حياتهم من الجنان.
تمت بحمد الله
لقراءة جميع حلقات القصه من هنا
وايضا زورو قناتنا سما للروايات
من هنا علي التلجرام لتشارك معنا لك