قصة من نظرة عين البارت السادس عشر 16 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت السادس عشر 16 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

أنزل محمود أبنة الذى ندة على أمة  من على زراعة فى الأرض وجرى يساند جنة طليقتة 

،،،زقتة هى  ،،،،فقال بلهفة/ مينفعشى تسندى على جدار المدرسة ،،،وحاوطها غصب عنها لسيارتة  ،ركب هو و أنطلق للمستشفى إللى فيها قدر بنت أخوة وهنا جنة نامت أو داخت لم تقدر على الحركة. 


محمود/ خير 


قدر بعملية/ مدام جنة حامل فى  شهر  ولسة مش كملتة  تقريبآ


محمود بصدمة/ ح ح حامل أزاى من مين ،،أنا وسكت 


قدر/ بتحصل جايز قبل طلاقكم حصل حضرتك فاهمني 

،،،،مالك يا عمى مش فرحان لية، فى سؤال حضرتك إللى أعرفة مطلقها من ٤ شهور صح


محمود بحسرة  / ونصف 


قدر بتوتر و إحراج / يبقا حامل أزاى ،على العموم أتأكد من التحليل،،سارت قدر لمعمل التحاليل وهى تحمد ربنا أن يامن والراجل الذى أتى معة ليكشف علية وأصر أنها تكشف علية وأنتهى على أهانتة ليها وعايرها آن أبوها زين تربية ملجآ وشارع ،وهى مثلة ،،كل هذا لم يكن حقيقة بل حلم لعين أختراقها عند غفوتها وأستيقظت منة فى مكتبها على رن فونها وأن عمها محمود يريدها، ،تنهدت وجواها حزن ،هل ممكن يامن يفكر كدة ،


  على الجانب الأخر ،أسودت عين محمود من الغضب  وعقلة يصور لة أسوء السنريوهات  ولم ينطق 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

أمل  نظرت للحارة الشعبية فهم مازال أمام بيت أحمد وزينب وقالت بمكر هتشوف كلمة مين إللى تمشى ،،صرخت أمل بعشوائية وقالت يالهووووووى أنجدونى يا خلق خلااااص مفيش رجولة واحدة ست تنضرب وسط حارة كلها رجالة ومحدش يجيب حقها أةةةة عينى أةةةةة بقيت عورة خلااااص 


جاسر مصدوم  / من الرجالة التى أتت و كل واحد ترك ورشتة ولا محلة وألتفوا حوالين العربية ،يحملون أشياء الواحدة كفيلة تنهى جاسر لأبد ،،، لعن نفسة على ترك حراستة 


أمل بخبث/ ها تخليني أسوق ولا الرجالة توجب معاك


المعلم/ فى حاجة يا ست أمل بتصوتى لية ومين يقدر يمد إيدة عليكى فى حتتك وأدامنا


أمل بدلع لتغيظ جاسر/ ميقدرش حد يمد إيدة  عليا أختلاف فى وجهات النظر أنا وجوزى بس 


المعلم نظر بشر لجاسر وقال:- الست أمل بنت منطقتنا وفى حمايتى 


أمل بدلع لتغيظ جاسر/ تعيش يا معلم شوشو أقصد يا معلم شرنونى طول عمرك راجل يا معلم 


جاسر/ أممممممل


المعلم/ صوتك ميعلاش على  الغندورة خسارة فيك


جاسر بصدمة/ مش عارف بتكلم مين ،دى مراتى


المعلم بصوتة الغليظ/ تنفذ إللى هى عايزاة غير كدة متطلعش من المنطقة سليم الست أمل موجبة مع كل بيت فى الحارة 


وهنا أتت حريم الحارة يقولون / فى حاجة يا  أم مصطفى  أحنا فى الخدمة 

وضعت أمل إيدها على خصرها وقالت بتحدى  لجاسر. متشكرين يا حبيبتى أنتى وهى يدوم الواجب يلا كل واحدة على بيتها وعيالها   أظن جاسر بية عارف ممكن يجرالة أية هو صغير 

نزل جاسر من سيارتة بغرور وبحماقة  أخرج سلاحة و،،وبسرعة البرق خطفتة أمل ووضعتة فى ملابسها وقالت " قولى يا معلم البية عايز يغير سلاحة 


المعلم/ عنيا فى المنطقة٠٠٠ فى واحد ،،

قالت هى ذلك حتى لا يتهور أهل الحارة على جاسر  فهى حمتة  منهم 


جاسر  بغضب/ كل واحد يروح لحالة دى مراتى 


المعلم/ صوتك يا بية الآفندى  الغندورة طلبت مساعدتنا 


جاسر/ بقيتى غندورة  يا هانم


أمل/ شكرا يا رجالة ،تشكر يا معلم  على الواجب دة 


المعلم بغمزة/ أحنا فى الخدمة يا جميل 

أمل نظرت لجاسر الغاضب ،،ثم نظرت  للمعلم وقالت بليونة ،طول عمرك شهم يا معلم يلا فض المولد دة 


المعلم/ أوامر الغندورة سيف على رقبتى، ،،،يلاا يا جدع أنت وهو كل واحد لحالة 


أمل/ عايزة أسوق 

جاسر بهدوء  أعطاها المفتاح وركب جوارها،،  وتوقفت السيارة على صوت المعلم وهو يقول،  النبى قبل الهدية 


أمل/ ههههههه تسلم يا معلم بس أية دة 


المعلم بأبتسامة/ شوية لحمة بتلو على مبمار وكوارع ،،ليك يا جميل فيهم ،،، ملاحظ وسطك خاسس


أمل/ مدقق معايا ههههههه  مدام كوارع قبلت الهدية ،،أخذتها منة ووضعتها فى الكرسى الخلفى  وسلمت علية ومشيت  

بعد  وقت ،،،قالت واد يا جاسر أعملك فتة كوارع عجب 

جاسر فرمل السيارة حين شد الفرامل  لدرجة خافت أمل،فهى إللى سايقة وقالت يا أبن المجنونة، وكتم كلمها بقبلة ساخنة ،،،،،،،،،،،ثم أبتعد وسند جبينة على جبينها وقال أنتى ملكى بتاعتى وبس لو قلبى دة مكنتيش فية كنت د*بحتك  على دلعك على المعلم أبن **** ثم قال بعتاب :- كدة تلمى عليا الحارة 


أمل تعلقت فى رقبتة/ ما أنت يا حبيبى بتكسر كلمتى وفى الأول والآخر كلمتى نفذتها 


بلع هو ريقة من دلعها وقال 


بهيام/ عملتى فيا أية خلتينى مستحمل بهدلتك فيا 


أمل/ هههههه طب بوس بقا وخلصنى  


أتى ضابط المرور وقال :- بتعملوا أية فضيحة فى الطريق العام 


جاسر بتوتر/ ثانية أفهمك


ضربتة أمل فى صدرة وقالت/ تفهم مين وفضيحة أية هو أحنا **** لا حضرتك دى بوسة بريئة ثم قالت بصراخ أزاى تقتحم خصوصيات الناس واحدة وجوزها مزعلها وبيصلحها  فيها حاجة دى ،،،


الضابط/ على القسم بدون شوشرة


أمل شدت جاسر من لياقة قميصة / بذمتك العيون دى لون ولون تدخل السجن ،الوش أبو فلتر دة يبقا رد سجون  أقولك على حاجة 


الضابط بملل/ قولى يا هانم ،،،

لا ثانية واحدة  إللى جانبك دة وشة مش غريب عليا هو ممثل 


أمل / ههههههه   ،ثم أعلنت هوية زوجها 


الضابط بأنبهار وأحترام/ اتفضل يا باشا طريق السلامة 


جاسر بغرور/ تمام 


أمل/ هو أية إللى طربق السلام  أنا مصممة نروح القسم وأعمل محضر فى البية 


الضابط/ محضر لجوزك😲


أمل/ أيوة محضر التحر*ش بالأنثى ،،

ضحك الضابط لان جاسر شاور أن أمل مجنونة 


أمل بعصبية/ بتضحك على أية متخلنيش اتجنن عليك 


تراجع الضابط خطوة للوراء وأفسح ليهم الطريق وقال " أصحبتكم السلامة يا جاسر بية الله يعينك 


جاسر ملامح وشة تحولت كأنة مغلوب على أمرة ،

ساقت أمل السيارة بغل وهى تسب الضابط بأفظع الشتائم  لم تعلم بما فعلة جاسر 


جاسر/ هههههههههه مش قادر هههههههههه 


نظرت لة نظرة مختلة ثم ضربتة فى صدرة بقوة ألمتة وقالت/ أكتم ياااااض  أهل الحارة طلعوا رجالة بجد على كدة 

تذكر جاسر نظرات المعلم لزوجتة 


وقال بغل/ عدى اليوم بقا 


أمل/ أووووف أنا بقول كدة برضو ،،وكملت طريقها للفيلا 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

__________


[فى المستشفى ]


طلعت نتيجة التحاليل وأكد وجود حمل تقربيآ شهر 

تلقى  محمود  الصدمة 


قدر/ أهدآ يا عمى بس أنت قربت منها بعد طلاقكم 

سكت محمود ولم يرد إذا قال ليهم الحقيقة وهى لا ستكون أم أبنة سيئة السمعة  وخالتة وجوزها أكيد تكون نهايتهم 


قدر/ عمى بقولك قربت منها 


محمود/ مش عايز حد يعرف 


قدر/ حاضر  


محمود/ دة سر يا قدر  أتوسل إليكى


قدر / حاضر حاضر ،عمى عمممى ماااااللك


محمود بترنح/ كويس خلى بالك منها لحد مأرجع


قدر / حاضر  

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_____

فى فرنسا 

تسير إيلن معلقة زراعها فى زراع زوجها فى حديقة المستشفى 

أخر أنسجام 


قدر/ جاهز يا حبيبى أخر عملية بكرة 


مصطفى/ زهقت 


إيلن/ لا ،أصبر شوية ،،،هههه حبيبى غضبان هههههه


مصطفى/ حبيبك ،دفعها خلف شجرة وأنقض على شيفاها متجاهل ضربها لة خايفة حد يشوفها رغم عادى هذا زوجها أولا ،،ثانيا محدش يعترض فهذا الفعل متاح هنا 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

______

فى المستشفى  التى توجد فيها جنة دخل محمود  ومعة شخص   


محمود / ٠٠٠٠٠٠

قدر/ حاضر يا عمى 

الكلام على أية ٠٠🤔🤔



             البارت السابع عشر من هنا 

     لقراءة جميع حلقات القصه من هنا

تعليقات