رواية أسيرة القيصر
الفصل التاسع 9 والعاشر 10 الجزء الثاني
بقلم امانى فهمي
في ايطاليا
استيقظت البنات وقامو ببعض التمارين وبعد ذلك توجهو الى المطبخ للافطار وبعد انتهائهم توجهت قمر الى غرفتها وارتدت بلوزة باللون الأسود وبنطلون باللون الأبيض ونزلت
قمر: سلام بنات ادعولي
رنا: ربنا معاكي
غادرت قمر الى الجامعة مع الحرس وصعدت سمر الى غرفتها حتى تذهب إلى الدكتور
في غرفة سمر.
سمر لنفسها وهي تقف امام المرايا: انا خايفة اروح وخايفة احكى طيب هيقول ايه انا خايفة بس لازم اعمل كده علشان خاطر عمار وعلشان اقدر اعيش حياتي رنا صح انا لازم اعيش وعرف أبعد عن الماضي اكتر اتنين اتاذو انا و عمار وهو يستحق انى أقاوم لازم اخلص بسرعة
انتهت سمر من ملابسها بلوزة بيضاء لبعد الركبه وبنطلون احمر وطرحة حمراء وحذاء احمر وشنطة بيضاء ونزلت للأسفل
غادرت سمر مع الحرس وتوجهت الى الدكتور.
اما رنا فتوجهت الى غرفتها فستان باللون الأسود والأزرق مع طرحة زرقاء ونزلت للأسفل
لوسيفير: انتى خارجة
رنا: ايوه بس بسرعة
لوسيفير: راحة فين يا هانم
رنا بضحكة: من غير نقوره ونبي
لوسيفير: لا بجد ساحة فين
رنا: في شركة طالبة سكرتريرا هروح أقدم
لوسيفير بذهول: انتى بتتكلمي بجد
رنا: ايوه والله انا اتصلت والمعاد الساعة 12 الظهر
لوسيفير: اسم الشركة ايه
رنا: الشركة الدولية يالا بقي
غادرت رنا مع الحرس وتوجهت الى الشركة.
عند سمر
وصلت سمر الى منزل الدكتور وحاولت أكثر من مرة سن الحرس ولكن كانت متردده و خايفة ولكن في لحظة انفتح الباب ووقف أمامها مازن
مازن: بقالى شوية وافق ومراهن نفسي انك مش هتخبطي وكسبت الرهان هتفضلي واقفة ولا هتخشى
سمر: هو انا ممكن امشي.
مازن: طبعا ممكن بس انتى كده بتاذي نفسك وبتاذي الشخص الى بيحبك وجيتي هنا وسبتي مصر علشان تعرفي تتعالجي وتعيشي حياتك متفضليش ضعيفة وبتخافي من الرجالة وبراحتك على الآخر ها هتخشي ولا ايه بصراحة الجو ساقعة وانا عاوز ادخل بصي الباب مفتوح لو هتدخلى اتفضلي ولو هتمشي عربياتك واقفة وهيفضل بابي مفتوح ليكم لآخر يوم في حياتي يالا هعمل شوكولاتة سخنة اعملك معايا وبضحكة هعملك معايا.
تركها مازن تقف امام الباب وترددت سمر كثيرا وفي الآخر سلمت أمرها ودخلت وقفلت الباب وراها وجلست على أقرب كرسي
مازن بضحكة: ايه يا بنتي قاعدة هنا ليه علشان تعرفي تجري تعالى يالا على المكتب علشان تعرف نتكلم براحتنا
توجهو الى المكتب ووضع مازن أكواب الشكولاتة على الترابيزة وجلس على الكرسي وجلست هي على الكنبة وتنهدت
مازن: اشربي الشكولاتة وهي سخنة هتهديكي
سمر: انا خايفة.
مازن: بصي سمر اعتبريني المراية وحكي ما نفسك بهدوء أي حاجة انتى عاوز تحكيها حتى لو كانت تافه هتبقي فتحة كلام بينا.
سمر: انا هحكي لما كنت صغيرة في يوم كنت قاعدة في البيت عند جدو في العزبة لانى بابا و ماما وعمى و خالتو مسافرين العمرة وسليم كان عانده تدريب في مصر وكنت لوحدى وجيه عمار وقعد معايا ورفض يروح مع سليم وفضل يلعب معايا كان عندى 10 سنين وهو كان كبير يعني كان عنده 17 سنه وفضلنا نلعب لغاية متعبنا ونمنا وبعد شوية حسيت بحد داخل البيت فقومت براحة وشفت ناس ملثمة داخلة جريت على اوضة عمار وصحيته بس ملحقناش نعمل حاجة ونهرب كانو في اوضة عمار وخطفونا ووووو كفاية كده.
مازن بهدوء: انتى مقلتيش حاجة كملى الشكولاتة وهدى خالص وكل حاجة هتبقي تمام
وبالفعل أكملت سمر كوب الشيكولاته وحست بسترخاء شديد كأنها في عالم آخر ومحدش جمبها
فاكملت سمر
سمر: وبعد كده لما فوقنا لقينا نفسنا في اوضة غريبة فضمنى عمار لحضنة علشان كنت خايفة وبعد شوية دخل شخص وجلس ادامنا
فلاش باك
الشخص: والله مكنش ليا انا في الخطف بس هنعمل ايه ابوكي وعمك شريف خلانا نلجأ للاسلوب ده.
عمار: وحنا ذنبا ايه عاوز مصلحة من عمي شريف هو عندك اخطفه هو وعمل الى انت عاوزة احنا مالنا
الشخص: عندك حق انتم هتفضلو هنا كمام يوم لغاية ميرجع من العمرة وهنشوف اسبكم انا بقي وبعت ليكن اكل علشان حرام
سمر بدموع: عمو انا عوزة اروح عوزة اروح عند سليم
الشخص: متخفيش يا قطة هتروحى بس مش دلوقتي انتى جعانة صح هبعتلك اكل وحلويات
غادر الشخص وترك سمر و عمار وكان يرسل لهم الطعام والشرب ولم يقصر معهم في اي شي.
علم الجميع باختطاف سمر وعمار وبعد عده ايام جاء شريف و الباقي ورفض شريف بشده الخضوع للخاطفين وسبهم بأبشع الألفاظ كما جعل ذلك الشخص يتعصب وقام بضرب عمار بشدة حتى كسر دراعة تحت صراخ و بكاء سمر و أمر ذلك الشخص احدي رجالة بالعتداء على سمر تحت انظار عمار والمفاجأة الكبري بأن جميع العائلة تشاهد ما يحصل معهم لم يرحمو سمر وتم الاعتداء عليها بأبشع الطرق وتركهوها كالدبيحة وغادرو فاقترب منها عمار وضمها لحضنة تحت صراخها ودموعها.
باك
اخذت سمر تبكي بشدة فتوجه مازن وجلس أمامها وفضل يهدئ فيها وقام باعطائها كوب ماء وبرشامة وطلب من زوجته الجلوس بجوارها وأمر شخصين من الحرس الدخول الى المنزل والجلوس في الغرفة بجوارها وقام بالاتصال على رنا
عند قمر
انهت قمر الامتحان وذهبت إلى الكافيتريا حتى تشرب إي شئ فجلس أمامها شاب اقل ما يقال عنه موز وجميل
الشاب: صباح الخير
قمر: صباح النور.
الشاب: انا عرفت من لبسك انك عربية ومسلمة فحبيت اسالك شوية اسأله
جو: وياترا ايه هي الاسئله
الشاب: أولا انا اسمي يوسف ثانيا عارف انها متزوجه وانا مش قصدي اعمل ليها مشاكل كل الحكاية لما سالت زمايلنا قلولي انك الأستاذة أكفأ واحدة هتساعدني لو هيحصل اي مشاكل فانا هستاذن واسف على الازعاج
قمر: خليك استاذ يوسف تحت امرك بس جو هيفضل قاعد معانا ذي مانتا عارف انى متزوجه ومش عاوزة اعمل مشاكل مع زوجي.
يوسف بفرحة: شكرا جدا استاذة وأكيد أستاذ جو يفضل براحتك
قمر: خير
يوسف: ممكن تشرحيلي شوية حاجات
قمر: اكيد
جلست قمر ويوسف تشرح له بعض الدروس وكان يجلس بجوارهم جو
( نسبهم يذاكرو ملناش دعوة بيها ناس مجتهده ???? )
عند رنا
وصلت رنا ومعها الحرس وصعدت الى الشركة و بجوارها لوسيفير
رنا بضحكة: محسسني انك ابويا وجاي معايا عند مدير المدرسة
لوسيفير: يا ريت تسكتي خالص علشان انا عارف ان آخرتي هتبقى على اديكم.
رنا: احنا طيبين على فكرة حرام تظلمنا
لوسفير بسخرية: طيبين اوي
رنا السكرتيرة: صباح الخير عندى معاد مقابلة دلوقتي
السكرتيرة بخنقة: انتى بقي رنا الألفي
رنا بستحقار: اه انا ياريت تدخلي وتخلصي
دخلت السكرتيرة وبعد قليل سمحت لرنا بالدخول فدخلت رنا ودخل خلفها لوسيفير جلست رنا إمام المكتب
المدير: حضرتك الأستاذة رنا الألفي
رنا بأدب: ايوة انا رنا الألفي
المدير: انا بكون عدنان المالكي
رنا: اهلا وسهلا مستر عدنان.
عدنان: أولا مبروك عليكي الوظيفة
ثانيا لو في يوم جيتي بلبس غير ده هرفدك
ثالثا ممنوع تخطلتي باي حد
رابعا انتى بتدرسي
خامسا شايف فايدك خاتم انتى مجوزة
رنا: أولا شكرا على الوظيفة
ثانيا انا عمري مهغير طريقة لبسي
ثالثا انا مش بعرف اكون أصدقاء
رابعا ايوه بدرس دراسات عليا
خامسا ايوه مجوزة
ع
دنان: ليه جايبة والدك معاكي
رنا: ده مش والدي ده رئيس الحرس بتاعي
عدنان: رئيس الحرس ليه انتى مين.
رنا: انا رنا الألفي اخت مراد الألفي وبقية الفهد و اخت اوس الألفي ولقبه الملك وزوجه أدهم المنشاوي ولقبة القيصر و وبنت عمت عمار الأحمدي و لقبه الرعد و وبنت عمت عمار الأحمدي ولقبه الذئب
عدنان بذهول: يستحيل انتى اخت الملك والفهد ومرات القيصر
رنا بصدقك: لا والله انا اختهم و مراته
عدنان: اهلا وسهلا طبعا الشركة بترحب بيكي وعلى فكرة انا اعرف أدهم المنشاوي و اوس و مراد
رنا: شكرا حضرتك اقدر أستلم الشغل من امتي.
عدنان: من بكرا لو تحبي وهنظم المواعيد علشان دراستك ولو عندك صديقة خليها تيجي تساعدك
رنا: انا دلوقتي في إجازة وأول الدراسة هبلغ حضرتك وتمام هجيب اصحابي بس واحدة من بكرا والتانية من اول الشهر
عدنان: تمام تكونو موجودين الساعة 9 الصبح
قطع كلامهم صوت رنين هاتف رنا وكان رقم مازن
اعتذرت رنا من عدنان ورد وكان يعلمها بتعب سمر فشكرته وقفلت.
اعتذرت من عدنان وأخبرته بانها سوف تاتى هي وصديقتها في المعاد المحدد وغادرت وخرج خلفها لوسيفير
لوسيفير: في ايه
رنا: سمر تعبت عند مازن ولازم اروح ليها
لوسيفير: تمام يالا بينا
توجهو الى السيارات وغادرو الشركة للتوجه إلى منزل الدكتور...تبع 🌺
رواية أسيرة القيصر الجزء الثاني للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر
ذهبت رنا الى منزل الدكتور مازن حتى تأتي بسمر وبعد فترة وصلت إلى المنزل
رنا: مساء الخير دكتور
مازن: مساء النور رنا اتفضلي
رنا: فين سمر
مازن: مع مراتي جوه
توجهت رنا الى الداخل ووجدت سمر نائمة على الكنبة وتجلس بجوارها زوجه مازن فحاولت رنا ان تيقظ سمر ولكن لم تعرف
رنا: هي ليه مش بتصحي
مازن: علشان واخده منوم وهتصحي كمان ساعة
رنا: تمام عمو المرعب ممكن تشيل سمر
لوسيفير: ليه وانا مالي.
رنا: معلش بقي اعتبرها سلاكه سنان وشلها
لوسيفير بغضب مصطنع: ماشي امشي انتى كمان ادامي
رنا بضحكة: حاضر عمو المرعب
ودعت رنا الدكتور و زوجته وتوجهت الى السيارة وقام لوسيفير بوضع سمر بجوارها وعادة الى المنزل
في الجامعة
خلصت قمر بعض الأشياء التي وقفت امام يوسف ب المنهج
قمر: كده يبقي خلصنا في اى حاجة تانى
يوسف بأدب: شكرا جدا على ذوقك واسف على تعطيلك
قمر: محصلش حاجة ولا يهمك استأذن انا بقي علشان اتأخرت.
يوسف: شكرا مره تانية
توجهت قمر الى السيارة وخلفها جو وعادو الى المنزل
في الفيلا
وصلت سيارات رنا وسمر وحمل لوسيفير سمر وصعد بيها الى غرفتها ونظر لرنا بغيظ ونزل يبرطم فضلت رنا تضحك عليه بشدة
وصلت قمر الى الفيلا ووجدت لوسيفير يخرج وهو على آخره ونظر ليها بشر فجريت على جوا من خوفها منه وصعدت الى غرفتها وابدلت ملابسها وتوجهت الى غرفة سمر وجدت رنا تجلس بجوارها وهي نايمة
قمر: مالها سمر.
رنا: مفيش تعبت شوية ونامت تعالى نجهز الاكل
قمر: لاااااا انا عندي مزاكرة روحى انتى
رنا: حيوانه وبقرة
نزلت رنا وجهزت الاكل وبعد فترة صحيت سمر وبدلت ملابسها ونزلت الى الاسفل و قمر نزل وراها وجلسو ياكلو
سمر: انا مخنوقة اوى
قمر: وانا كمان
رنا: وانا شرحكم اه على فكرة سمر احنا هننزل شغل من بكرا
سمر: قولتي لادهم
رنا بلا مبالاه: لا ملهوش دعوة بيا
قمر: رنا كده غلط ادهم جوزك ولازم يعرف بلاش تعملي مشاكل.
سمر بتأكيد: قمر بتتكلم صح انا هقول لعمار
رنا: انا هطلق من أدهم
سمر بشهقة: تبقي مجنونة محدش هيسمح بكده
قمر: رنا انتى عارفة يعني ايه واحدة في سنك تطلق
رنا بصراخ: انا تعبت منه كل حاجة ضرب و شتيمة وتهديد ورعب ولما أطلق مس هتبقي صعبة يعني وكمان مش انا اول ولا اخر واحدة هتطلق
سمر: تفتكري اوس او مراد هيوافقه على الطلاق
رنا بزهق: تعالو نخرج نتفسح.
نظرت سمر و قمر لبعضهم وقامو وذهبو الى الغرف ارتدو ملابسهم وذهبو الى الخارج
جو: على فين
قمر: عوزين نخرج نتمشي شوية
لوسيفير: خشي يا حلوة منك ليها نامو مش ناقصة الحكاية هي
رنا: انا مخنوقة وعوزة اخرج
لوسيفير: قولت مفيش خروج على جوه
رنا بعصبية: لا هخرج ومحدش ليه دعوة
توجهت رنا الى الباب الخارجي من الفيلا فأسرع خلفها لوسيفير.
فضلت رنا تمشي ودموعها تنزل بغزارة على وجهها الى ان جلست في الشارع ودموعها تنزل فنظر لها الجميع منهم بشفقة ومنهم بلا مبالاة ولم تشعر بلوسيفير الذي جلس بجوارها وبعد فترة سكتت
لوسيفير: خلاص عيطي وتنرفزتي وعليتي صوتك وبقي شكلك يصعب على الناس مالك
رنا: تعبت هو ممكن ادهم يطلقني ويسبني انا كنت اموت فيها.
لوسيفير: وفين رنا المومنه بالله وحفظة القرآن الكريم وعارفة تعاليم دينها هي ديه بنت عاطف وشرين بقالك قد ايه بعيدة عن ربنا آخر مرة قريتي قرآن امتي اخر مرة صمتي وذكيتي امتي فوقي رنا فوقي انا عارف ان كل الفترة الا فاتت كانت صعبة بس بالنسبة للفترة بتاعت موت أهلك وعذاب ادهم كانت اكتر صعوبة ارجعي لربنا وأكيد هيدلك على الصح.
رنا: عندك حق عمو انا بعت عن ربنا كتير لازم ارجع ليه ومن النهاردة هرجع انا بتاعت زمان انا فعلا اهملت القرآن و الصلاة وكل شي وأكيد ربنا هيعمل الخير
لوسيفير: تمام يالا نرجع علشان انا هموت وانام وانتم 3 عاوز اولع فيكم وهستريح راحة ملهاش آخر
رنا بعيون قطة: وهون عليك
لوسيفير: انا مش بتسبت يالا ياختي بالا ارف بنات تجيب جلطة.
مشيت رنا إمام لوسيفير وهي تضحك على كلامة وعادو للمنزل وصعدت الى غرفتها وفضلت راحة جاية الى ان قررت الاتصال بادهم
رنا: السلامة عليكم
أدهم بحب: وعليكم السلام وحشتيني اوي كل ده
رنا: أدهم انا
أدهم: بحبك يا ام عيون رمادي
رنا: أدهم
أدهم: بعشقك يا ام شفايف كريز
رنا بضعف: أدهم
أدهم بحب: عيونه وحياته وقلبه
رنا بدموع: أدهم
أدهم: وحيات اغلى حاجة عندك بلاش دموع انا بموت بسبب دموعك
رنا: بعد الشر عليك.
أدهم: خايفة عليا يا روني
رنا: ادهماناهنزلشغلمنبكرا
أدهم بضحك: طيب الترجمة هتنزل امتي روحى اتكلمي براحة علشان افهم
رنا: أدهم انا هنزل شغل بكرا
أدهم بهدوء: ليه
رنا: هو ايه الى ليه
أدهم: ليه هتشتغلي محتاجة فلوس
رنا: لا مش محتاجة
أدهم: يبقي تفضلي في البيت والجامعة وبس
رنا: ممكن تفهمني براحة
أدهم: يعني انتى متصله بس علشان تعرفيني انك هتشتغلي صح
رنا: اه
أدهم: مفيش شغل ونتهي الكلام.
رنا بصوت عالى: لا منتهاش وانا هنزل الشغل ونتهي الكلام
أدهم: براحتك رنا براحتك على الآخر انا مش هعلي صوتي ولا هعمل حاجة بس مترجعيش تزعلي سلام
رنا: أدهم أدهم اوف قفل ربنا يستر
نامت رنا وهي تدعي ربنا بالستر
في فيلا مازن
نوره: مازن هي اذاي سمر عايشة لغاية دلوقتي
مازن: لسه عمرها مخلص
نوره: متفهم يا راجل بطل غباء
مازن بصدمة: راجل و غباء في نفس الجمله طيب نامي يا نوره نامي ربنا يهديكي.
نوره: اكيد هيهديني مش متجوزاك يالا بلا ارف
مازن: ماشي ماشي نوره والنعمه لوريكي
نامت نوره وسابت مازن يتكلم ولم تعبره
( شاطره هما الرجالة كده زن زن زن زن على الفاضي )
في ايطاليا
استيقظت رنا وفعلت روتينها اليومي حاولت تتصل على أدهم لم يرد عليها فتنهدت ونزلت الى الاسفل
قمر: لسه بردو مصممه على الشغل
سمر: يا بنتي بلاش مشاكل مع أدهم
رنا: هو لازم بعرف ان ليه شخصيتي ومش من حقة يضيعها.
قمر: براحتك رنا بس مترجعيش تندمي
سمر: انا قولت لعمار ووافق بعد محايلة
رنا: تمام يالا بينا
- توجهت قمر الى الجامعة ومنها جو والحرس
- توجهت رنا و سمر ومعهم لوسيفير الى الشركة
في مصر
عفاف: هو أسر هيرجع امتي
أدهم: أسبوع وهيرجع يخلص بس الشغل هناك
عفاف بحنية: مالك أدهم فيك ايه
أدهم: مفيش حاجة
عفاف: انت زعلان مع رنا صح
أدهم: لا رد.
عفاف: رنا شافت منك كتير فبلاش عصبية و خليك حنين وطيب معاها والله البنت طيبة بلاش تكسرها وتوجع قلبها.
أدهم بعصبية: طيب وانا مليش قلب معنديش إحساس مش من حقي الاقي حبيبتي تهتم بيا تحسسني انى راجل وعندي مشاعر مش المفروض تسمع كلامي حتى لو غلط تهتم بأبسط شي بس لا المفروض انا اعمل كل حاجة انا اتحرمت من اهلى وانا صغير ملقتش الحب والحنان والعطف بالعكس اديت كل اللي حوليا الحب و الحنان ونسيت نفسي فوسط الشغل والمشاكل ويوم مشفتها قلبي حبها اوى انا عارف انى ضربتها و حزنتها بس غصب عني بس والله بحبها وبعشقها.
عفاف بحزن: خلاص يا بني دور على واحدة تحبك بجد
أدهم بحزن: للأسف رنا ملكت قلبي و عقلي و جسمي وهي عارفة كده انا بغير عليها من الهوا الطاير بخاف تتعور بخاف عيونها تبكي بتقتل رجولتي انا تعبت اللي هي عوزاه تعمله تعمله براحتها على الآخر
غادر أدهم القصر وتوجه الى الشركة وعاد أدهم القيصر كما كان يهتم بالعمل فقط ولا يهتم باحد غيره
- مر شهر على الجميع كانت البنات تهتم بالدراسة و العمل.
- بعد ادهم عن رنا ولم يجيب على مكالماتها مما احزنها بشده
- تقرب يوسف من قمر واصبح صديقها ولكن في المعقول
- كان مراد كثير مشاكسة روميساء
- اما ميرا اشتغلت من سليم حتى لا ينظر لأحد غيرها
- أتفق سليم مع نجم الدين على إتمام الزواج بعد انتهاء الامتحانات الخاصة بالبنات
- طلب مراد من والد روميساء على إتمام الفرح بعد رجوع شقيقته من الخارج نهاية العام فوافق.
- مازال اوس يبحث عن السبب وراء مقتل والده ومن هؤلاء الأشخاص
- لم يعلم أحد بالخلاف بين ادهم و رنا
- وقفت سمر الذهاب الى مازن مما جعله تتوجه إلى منزلهم لمقابلتها
رنا: اهلا دكتور مازن اتفضل
مازن: اخبارك رنا
رنا بحزن: كويسة الحمد لله
مازن: مالك رنا
رنا بدموع: أدهم بعد عني بقاله شهر مش بيكلمني بعرف اخباره من أسر
مازن: هششششش براحة كده وحكيلي
حكت رنا كل شي لمازن وهي تبكي بشده
مازن بعملية: رنا انتى بتحبي أدهم.
رنا: اكيد
مازن بابتسامة: انتى مش بتحبي أدهم لو كنتي بتحبيه بجد كنتى احترمتي كلامه و خوفه عليكي
رنا بتاكيد: انا بحبه والله بحبه بس مش عاوزة ارجع رنا الضعيفة المكسورة بفرح اوى لما بيعاكسني ولما جه هنا وجبلى هدوم و شكولاته وورد وخلاني الف في البلد بحب حنيته انا بحب أدهم من قبل مشوفة من كلام أسر عليه وقد ايه هو حنين و طيب بيخاف عليه اتمنيت يكون حبيبي انا يهتم بيا انا يخاف عليا انا انا بحب أدهم اوى.
مازن: هو زعلان منك صح
رنا: ايوة ومس بيكلمنى
مازن: تعرفي ان الاعتزار مش بيقلل من كرامه الشخص روحيله رنا اختاري يوم وخليه أسعد يوم في حياته رحيله وعتذري صفي كل القديم وبتدى صفحة جديدة بجد بلاش تجرحو بعض
رنا بفرحة بطفله: عندك حق هو عيد ميلاده آخر الاسبوع انا هسافر ليه
مازن: جهزى كل حاجة بمساعدة اسر وبلاش تعرفيه أي حاجة خلى اليوم يبقي اسعد يوم في حياته
رنا: شكرا دكتور مازن.
مازن: العفو يا ستي عماله تستغلي طيبتي وحتى مجبتيش كوباية ماية
رنا بكسوف: اسف والله بس كنت محتاجة اتكلم معاك هعملك نسكافيه
مازن: وياريت لو تبعتي سمر ليا
رنا: تمام
عملت رنا النسكافية وارسلته مع سمر وصعدت الى الاعلي حتى تكلم أسر
في غرفة رنا
اتصلت رنا على أسر وطلبت منه جهز مطعم جميل ولكن أخبرها بأن تدعم في شرم الشيخ ولن يعود قبل أسبوعين.
فطلبت منه ان يجهز مكان على البحر برومانسية ويكون بعيد وخاص حتى لا يزعجهم أحد وهي سوف تأتي يوم الأربعاء او الخميس وأخبرته بأنها سوف تصالح ادهم
وافق أسر على خطتها وتمنى لهم الخير والسعادة
في الاسفل
مازن: اهلا اهلا بالهانم اللي منفضه ليا
سمر: انا مش منفضة ولا حاجة
مازن: عيني في عينك كده سمر احنا اتفقنا انك اختي الصغيرة وانا عاوز اريح قلب اختي صدقيني كلامك معايا للمصلحة مش للضرر.
سمر: عندك حق انا نفسي اعيش ذي باقي البنات خلاص اوعدك من اول الاسبوع هرجع تاني للجلسات
مازن: وعد
سمر: وعد
استأذن مازن وغادر الفيلا وتوجه الى منزله وترك البنات يفكرون في حياتهم وكيف عليهم مسايرة الحياة وينسو الماضي بحلوة و مرة وجعله مجرد ذكري.....