قصة من نظرة عين البارت السابع 7 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت السابع 7 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

أتى جاسر فى الصباح وجد أمل تجلس فى بهو المنزل ورابطة رأسها بطرحة  من الصداع   وعيونها وارمة يبدو من البكاء ،ومحمد الصغير نايم على رجليها 


جاسر بسخرية/ فى أية مالك الشغل الجديد رفدوكى منه  هههه


أمل بعتاب/ أول مرة من يوم جوازنا ودخلت البيت دة تبات برا من غير مأعرف 


جاسر/ سافرت المنصورة وتليفونى فصل 


أمل/ سبتنى لوحدى ليييية 


جاسر/ من أمتى وأنتى كدة على طول قوية 


أمل/ حكت إللى عاملة حازم فى بنتة أمبارح وإللى حدث لمحمود وجنة 


جاسر حزن / يعنى دلوقتى أنتى وحفيدك لوحدك


أمل بسخرية / لسة واخد بالك شوف عيالك فين معرفش عنهم حاجة   أنت قارفنى  طول الوقت راجل أعمال وليك علاقات 


جاسر/ أهدى بس أزاى محمود يطلق هو لحق دة لسة مصالح مراتة من أيام


أمل/  دة كان خلاف مش طلاق  والتانى إللى خد مراتة بنت الناس الفافى وخد شقة برا عيالنا ضاعت رميت الحمل عليا شيل شوية معايا بقا اااااااا 

وتركتة وهى تحمل الصغير  وصعدت غرفة الصغير  


لفت الدنيا بجاسر فهو سافر المنصورة فى ثفقة مخد رات 

لابد أن يستلمها بنفسة.  حاول الأتصال على عيالة محدش رد 

ماذا يفعل يريد النوم والراحة والأن لا وقت لذلك 


خرج برا الفيلا وذهب للمعرض الذى يعرض فية أبنة محمود لوحاتة وجدة مغلق  أين ذهب وأبنة أنطوائى ليس لدية علاقات ولا أصحاب ويعلم جيدا أنة لا يحب التجمعات  والعزلة نوعة المفضل  رجع الفيلا وأقنع أمل تنتظر حين يظهر لوحدة  أترك ليكم عزيزى القارئ حال أمل فى الوقت دة  

_______

(فى بيت زينب )


أحمد/ عايز أفهم جنة جاية بالليل أمبارح فكرتها زيارة نزلت أصلى العشاء ورجعت لقتها نايمة أية العبارة 


زينب  بتوتر / بصراحة بنتك أطلقت  أمبارح 


أحمد بغضب  /  محدش  بلغنى لية خلاص  بقيت مليش دور فى البيت 


زينب بخوف/ متزعلش نفسك أنت عارف محمود رخم وطبعة  صعب 


محمود/ المشكلة عارفة  وربى لو بنتك إللى غلطانة مش مصالح،، طلاق يا نهار مش معدى يا ولاد طلاق بنتى أنا  ليييية هما لحقوا محمود يطلق دة بيحبها أكيد بنتك السبب


زينب/ يوةة أنت مع مين ولا مين  المفروض مع بنتك أدخل واسيها بكلمتين


أحمد/ أستغفر الله العظيم، دة إللى جايبنا ورا أعملى حسابك محمود يتغدا عندنا بصفتة أبن أمل أختك مش طليق بنتك  لازم نفهم وبقولك أهو إللى يخلى واحد ذى محمود يطلق أكيد حاجة كبيرة بنتك عملتها 


زينب بهجوم / لا بنتى متغلطش


أحمد/  لا تغلط، أبن أمل تربية إيدى يغلط مستحيل 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

___

على الظهر 

واقف مصطفى بعربيتة أمام فيلا حازم وقال وهو ينظر لأمام وقال:- ،أنزلى عايزة أبوكى أتفضلى 


إيلن ببكاء/ كدة خلاص مش عايزنى


 مصطفى/ أنت إللى مش عايزانى 


إيلن /  أنا بح٠٠٠ وهنا قطع كلامها  الحارس الخاص لوالدها وقال مدام إيلن حازم بية فى المستشفى من أمبارح 


صرخت إيلن / بابى 😭😭😭😭


مصطفى/ مستشفى أي


الحارس/ *****


أمسك زراعها  مصطفى وقال :-رايحة فين 


نظرت إيلن لأيدة وبعدتها برفق وقالت:- أنت مش عايزنى أمشى وسبنى ،،،،،،ونزلت من السيارة  وكانت تنظر يمين شمال شعر مصطفى بتوهانها ،،فقال:- أركبى أوصلك لأبوكى


إيلن/ أنت مش عايز أيلن 😭

أمشى بقا أمشى  


قطع كلامهم حين قال لها الحارس

:-أتفضلى يا أيلن هانم 

،،وقبل صعودها للسيارة كانت بين إيد مصطفى  ووضعها وفى سيارتة وركب بجوارها ونظر لها نظرة أرعبتها   أنكمشت على نفسها ووقفت صراخ  وأنطلقوا  للمستشفى التى يرقد فيها حازم 

_____

وصلوا المستشفى  وهو ماسك إيدها  هو يسير عادى بخطوتة السريعة وهى كأنها تجرى ورفعة طرف فستانها الطويل 


هنادى ببكاء/ إيلن أنتى بخير أبوكى مستحملش أذيتك  وفى العناية  دماغك بخير


شهقت إيلن ووضعت إيدها على فمها وقالت:- بخير خياطة بسيطة، ،،،،،مكان بابا فين دة حبيبى 


هنادى/ أخر الممر على أيدك الشمال ،أستنى ممنوع الزيارة 


إيلن/ للدرجادى حالتة خطيرة 😭😭😭


هنادى/ أيوة 


جريت إيلن لغرفة أبوها وفتحتها  وواقفت أمامة  وباست رأسة وقالت بدموع :-حقك عليا أنا بخير فوق فتح عينك أيلن محتاجلك أنت حبيبى يا بابى وأترمت على صدرة تبكى وتهز فية 


بالخارج مصطفى ينظر لهنادى بشك وقال:- أزاى هو موجود هنا ويامن وجاسر مش موجودين دة أبوهم 


توترت هنادى وقالت:- مش بلغتهم  وأعطت لية ظهرها

""""""رايح فين


مصطفى/ لحازم بية أطمن علية 


هنادى / لا خليك معايا هنا ،،،،

أستسلم لها  هو وعقلة ينبة فى شئ خاطئ يحدث 

___

أستغل مصطفى أنشغال هنادى بمكالمة تليفونية  تسلل للغرفة التى يرقد فيها حازم ونظر من الشباك الزجاجى  وجد أيلن منهارة ونايمة على صدر أبوها وتكلمة لكن لم يسمع ما يحدث وحازم ساكن الجسد وهنا تأكد فعلا مريض فرجع لمكانة بسرعة 


مرت اليوم وأتى الليل وخرجت إيلن من غرفة أبوها بصعوبة 

لكى يتم الكشف علية وأغلقوا الستارة من الداخل على الشباك الزجاجى حتى لا يرون ماذا يحدث بالداخل 


الدكتور/ حازم بية كلة تمام  ذى ما حضرتك أمرت 


فتح حازم عينة وجلس نصف جلسة ومد إيدة تحت المخدة وأخذ علبة سجائر  وأشغل واحدة 

الدكتور/ مينفعش حضرتك فى جهاز فى الغرفة لو حس الدخان الماية تغرقنا 


تأفأف حازم وطلع البلكونة وشربها وهو يطمطع ويقول الرقدة وحشة كنت شوية وأخد البت فى حضنى الصبر حلو  وقال للدكتور فى شنطة فيها أكل روح هاتها أكل ،،،،،

الدكتور نفذ الأمر ،،،،   

بعد ساعة كاملة خرج الطبيب وقال بأسف الحالة صعبة أووى أدعولة  ممنوع الزعل لو قال أى حاجة تتنفذ


أيلن/ فاق


الدكتور/ دى حاجة بتاعة ربنا يا أنسة،،وأبتسم ليها  بأنبهار ملامحها القمحية الفاتحة الصافية وبيها حمرة من البكاء جعلها رقيقة للغاية 


مصطفى لاحظ ذلك وقال :-كلامك معايا مش مع المدام بتاعتى 


تلجلجل الطبيب كيف لهذة الرقة تتزوج كمية البشاعة دى وأعتذر ورحل وعيونة من إيلن


مصطفى أوووف/ أهدى بقا هو بخير

إيلن/ مفقش يبقا تعبان بابى بابى 😭😭

جذبتها أمها لحضنها  


مصطفى/ هو لية عيالة مش حضروا كل دة 


هنادى/ بلغتهم أسكت بقا لو جم يعملوا أية 


مصطفى/ أبوهم أول مرة يكون كدة 


هنادى لكى تهرب منة / تعالى الحمام أغسلى وشك يا أيلن 


مصطفى  عقلة يوج إيلن طبيبة لماذا بهذة السلبية لكنة فسر ذلك من حبها لأبوها عقلها واقف 

 وأتصل على قدر التى بلغتة هى فى نبطشية  وسوف تأتى على الفور  وأنتظر وصولها بفارغ الصبر. كلم جاسر ويامن  الذين تفجئوا أبيهم فى العناية 

وكلم أيضا أمة وأبوة من الأخر قلب عليهم الدنيا فهو يعلم هنادى مثل إيلن  رقيقة وهى الأن مش مصدومة ولا زعلانة على زوجها فى حاجة مش صح  ولازم يفهم 


بعد ساعتين الجميع حضر 

وأمل متجاهلها أبنها مصطفى كأنها تعاقبة على ما بدر منة وهو أقامتة فى شقة بعيد عن الفيلا 


يامن منهار/ أبويااااااا كان بخير 😭😭

جاسر أبنة ثابت فى رد فعلة لكنة داخليا ينفطر قلبة على أبوة  والحالة خطر  وبجوارة زوجتة فيونا تواسية

أتت قدر ومن المنظر اعتقدت حالة حازم يلتقط أنفاسة الأخيرة 


مصطفى أخذها على جنب وقال :-شوفيلى حكاية حازم بجد ولا لعبة


قدر/أزاى يا عمى حضرتك شايف الوضع


مصطفى/تشوفى ولا أتصل على حد غيرك 


قدر/ تقصد حضرتك حازم بية بيستعبط ولا لا


هز لها مصطفى رأسة بهدوء 

وقال:- إللى أعرفة أنتى دكتورة شاطرة فى مجالك ولا دى أشاعة يا بنت أخويا أنجزى 


قدر نظرت ليامن المنهار وقالت :-أكيد إللى يقول أشاعة غيران من قدر زين على ، وسارت لغرفة حازم وهنا توترت هنادى  وبالصدفة الطبيب المعالج لة وإللى عاكس إيلن أتى وجد تلك الفرسة العربية الأصيلة وقال بأبتسامة على فين يا أنسة

قدر بلهجة عملية / أنا الدكتورة  قدر زين على ,,دكتورة الحالات  الخاصة ودة كارنيه النقابة   ومن حقى أشوف المريض المحجوز هنا 


الدكتور/ مين هو 


نفخت قدر/ البشمهندس حازم بية راجل الأعمال المشهور  


الدكتور بأعتراض/ لا مستحيل 


نظرت لة قدر بريبة ثم نظرت لعمها مصطفى وقالت/ بأى حق تعترض بقولك أنا طبيبة حالات حرجة وسع من فضلك 


الدكتور/ مينفعش 


قدر/ منعك ليا يؤكد فى خطآ طبى حصل ومش عايزنى أكتشفة 


مصطفى/ أنت مانع حد يدخل غير بنتة،،  حتى الدكتورة  كمان ممنوع ،،، الموضوع فى آن

الطبيب  بتوتر نظر لهنادى  


 قال الطبيب  بيأس:- أتفضلى 


سارت قدر بخطوات ثقة ووضعت إيدها على مقبض الغرفة و٠٠٠

يامن أدايق شعر بغيرة من نظرة الطبيب لحبيبتة وهو عيونة على تفاصيلها يود الفتك بية  

(ملحوظة حوار الطبيب مع قدر أمام الجميع) ،،

_________

أتى أتصال لمصطفى فى نفس الوقت  ،،بعد عن المكان 


مصطفى/ ألو 


الراجل الكبير/ عملت أي فى المالديف


مصطفى/ تمام فتحنا سكة هناك


الراجل الكبير/ بعتك مخصوص علشان شخصيتك أقوى من أبوك ومن حازم وأبنة  ،،عروستك عاملة أية أقول مبروك 


تنهد مصطفى/ الحمد لله 


الراجل الكبير/ معرفتش أجى الفرح أنت عارف وضعى حساس مش بظهر على العموم نقطتى ليك  ربع مليون  جنية تدخل حسابك الخاص النهاردة 


مصطفى بصدمة/ دة كتير 


الراجل/ تحب أبعتهم للبنك ولا شنطة ليك فى الشغل 


مصطفى/ متشكر جدا يا ريس  ،أبعتهم فى الشركة  مليش حساب فى البنوك كل حاجة بأسم جاسر بية أبويا ،واتمنى مش عايزة يعرف


الراجل الكبير/ أممم شكلك عايز تنفذ حلمك وتبقا حوت الصنف ههههه حقك لازم تفهم معايا الفلوس تجرى بحور فى إيدك أوعا تخون يا مصطفى  جهز نفسك كمان شهر  عايزك فى المالديف تانى والمرادى خلى الشغل بينا سر مش عايز أبوك وصاحبة ولا أبنة يعرفوا عجبتنى كنت مراهن عليك الكل قال تفشل فى المالديف  ونجحت خلى بالك الراجل إللى قبلتة هناك ن*ج*س،،،،،،،مزاجة البنات المصرية  مراتك معاك ورجعت بيها مش مصدق 


أنصدم مصطفى   وقال لنفسة ربما ربنا جعل هذا الخلاف بينة وبين زوجتة ورجعوا مصر بسرعة   ربنا حمى إيلن ،،،،ثم قال بغل خلية يفكر فى مراتى أنسفة


الراجل الكبير/ أبوك وصاحبة طول السنين دى أسرهم فى أمان واخدين حظرهم بلاش طيش الشباب دة خليك عاقل شغلنا أتوسع والناس هناك قلبهم ميت الرصاص عندهم أرخص من الماية فهمتني 


مصطفى/ فهمتك


الراجل الكبير/ قد العملية والشغل معايا


مصطفى/ أنا شغال معاك من أولى جامعة


الراجل الكبير/ كلة لعب عيال أبوك لما اتجوز  وصاحبة حازم برضو قلبهم ضعف وأنت كمان خايف تخاف على مراتك وعيالك لما يجوا  


مصطفى/ الخوف مطلوب


الراجل الكبير/ الخوف تمنة فى عالم المخد رات،،، الموووووت والخراب نبهت عليك خليك زى أنا بلااااش جواز 


مصطفى بتردد/ الحب لانسان شئ مهم ممكن لو حسيت بخوف أبطل شغل معاك وخلينى مهندس بس


الراجل الكبير بحدة/ يبقا حكمت على زوجتك وأولادك وكل إللى تحبهم يكونوا تحت التراب  سهل تدخل عالمنا ،صعب تخرج منه  فكرتنى بأبوك وصاحبة زمان  ،،أعقل يا مصطفى خليك دراعى اليمين فى السر والورقة الرابحة بتاعتى  فى تجارة المخد رات ،،،وأنا  أخليك حوت الهندسة فى الوطن العربى دى لعبتى  أخليك أسمك مغطى أسم أبوك وصاحبة فى مجال الهندسة ودة اتفاق بينا  موافق


مصطفى بطمع/ موافق


الراجل الكبير / هههههه  غيرت رأيى وبدل نقطة فرحك ربع مليون جنية أمممم أخليهم مليون دولار   اليوم يكونوا عندك فى شنطة تتسلم فى الشركة مبروك يا عريس  سلام 


مصطفى من فرحتة اتلجلج وقال بعد ما قفل مليون دولار معايا أنا  أعمل بيهم أية أوديهم فين  مليش حاجة بأسمى فى البنوك لازم أشتغل فى السر بعيد عن أبويا لازم أبنى نفسى. وهنا نسى موضوع حازم وذهب للشركة ليستقبل شنطة الفلوس  والسؤال هنا أين يخبيهم   مستحيل يضعهم فى البنك محدش يسأل المبلغ دة جابة منين فهو أبن راجل أعمال مشهور لكن خوفة من أبية  وأمة 


أيلن طول الوقت عينها على زوجها وحين أبتعد لكى  يتكلم فى الفون أتأخر ذهبت لة لم تجدة  أين ذهب معقول تركها فى مثل هذا الظرف بكت من قلبها حبيبها خذلها  مرة أخرى



               البارت الثامن من هنا 

         لقراءة جميع حلقات القصه من هنا


   

تعليقات