قصة من نظرة عين البارت العشرون 20 الجزء الثالث بقلم نجلاء فتحي


 قصة من نظرة عين

البارت العشرون 20 الجزء الثالث 

بقلم نجلاء فتحي

[فى فيلا جاسر ]

لاحظت أمل غياب جنة زوجة أبنها محمود لم تظهر منذو أمس والأن وقت الظهيرة أرسلت ليها الخادمة فى غرفتها دقائق وصرخت  ،،أتفزعت أمل وجريت لمصدر الصوت وجدت جنة مغمى عليها فى الأرض وبقعة دم حمراء  تحتها،،، تفحصت المكان وجدت كرسى مقلوب جوارها معقول سقطت نفسها فهى فى الشهور الأخيرة معنى ذلك الجنين كبير وكدة فى موتها،،،،، أتصلت على جاسر كالعادة مفيش رد فى المواقف الصعبة لم تجدة ،أتصلت على محمود  لم يجيب فونة عملة صامت ،،أتصلت على مصطفى  الذى أتى جرى وأبوة جاسر كمان فهو بلغة بحكم فى الشركة سوا  وأنطلقوا فى المستشفى التى تعمل فيها إيلن وقدر ،


فى المساء أتى محمود بعدم  أهتمام 


أمل بزعيق/ كنت فين مراتك فى العناية حالتها خطر 


محمود بضيق/ جيت خلاص مش قصة


أمل/ من أمتى شخصيتك دى ،مالك،،،دى جنة حب طفولتك عامل لية كدة مدام كرهتها،،خلفت منها تانى لييييية


غمض هو عيونة بمرار فلم يقرب ليها حين ردها لعصمتة وهذا الطفل الذى داخل أحشائها ليس أبنة 


أمل/ رد عليا ساكت لييية 


محمود/ جنة رجعت علشان أبنها مش علشانى


قطع الكلام خروج قدر وقالت :' تيتا أمل 


لفت ليها أمل 


قدر/ دكتور النسا ،بيقول البيبي وضعة مستقر سبحان الله  متمسك بالحياة ومدام جنة أمة عايزة تخلص منه


أمل ضربت على صدرها/ يالهووووووى كنت شاكة ،،،ثم أمسكت مقدمة قميص أبنها:- مراتك حاولت تسقط نفسها فى الأول وربنا مش رايد ودلوقتى فى أول التاسع    سقطت نفسها وبردة ربك كريم والعيل عايز يجى الدنيا فى أية بينك وبين مراتك


جرى مصطفى ويامن يخلصوا محمود من أمل فصوتها عالى جدآ 


مصطفى/ جنة مرات أخويا بخير


قدر/ الجنين بخير ،وهى لحد ما بخير بس الدم إللى فقدتة كتير لازم تعوضة خليها هنا يا عمى أفضل فى المستشفى وأنا وإيلن معاها


مصطفى/ أيلن فين 


قدر / فى العمليات 


مصطفى بتفهم لشغل زوجتة قال :- تمام 


حاول مصطفى يفهم لماذا أخوة حالتة الحزن و زوجتة وصل بيها الأمر لهذا الأمر، ،،السكوت من جانب محمود هو سيد الموقف ،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_________

مصطفى/ بابا فى مهمة تبع الراجل الكبير عايز أخلع من هنا


جاسر/ أمك مش تعديها


مصطفى/ روح أنت


جاسر/ بقولك أمك تقولى روح أنت ،أتصل على حماك حازم


مصطفى بضيق/ مستحيل


جاسر/ أتصل على أخوك زين، مش عايز أعتراض خلاص زين تبعنا  هو إللى فاضى يسافر ويرجع 


مصطفى / ماشى ، ثم قال بضيق:- مكسبة أكتر


جاسر/ أوووف ،خلاص روح أنت وأتحجج لأمك أى حاجة 


مصطفى/ ماشى ،،،ثم ذهب لأمة وبلغها لازم يسافر كمان ساعتين المنصورة عندة شغل مهم ،،وأمة وافقت ودعت لة 


وللأسف لم يلحق زوجتة يسلم عليها لضيق الوقت فالحقيقه، مسافر سيناء وليس المنصورة  

_____

محمد/ عايز أشوف ماما 😭😭


محمود/خدى محمد يشوف جنة يا ماما لو سمحتى


أمل/ مليش فية دخلة أنت من وقت وصولك مش أطمنت عليها دى مراتك 


محمد/ يلا يا بابا ،😭😭😭


دخل محمود غرفة زوجتة ،،،  حين يحن ليها يتذكز فعلتها وهى خاينة  فسحب الصغير للخارج  

،،،بحجة ماما تعبانة نايمة لازم تستريح 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

خلصت إيلن العمليات لان قدر بلغتها سلفتها هنا ،،وسألت على زوجها وأمل قالت ليها سافر تبع شغلة فجأة مش عارف يوصلك وأنتى فى شغلك 

حين فتحت فونها تكلمة هدأت حين وجدت رسالة صوتية منة يغازلها ويعتذر على سفرة المفاجأ ،فرحت بأهتمامة ودعت لة من قلبها ،،،،،وضعت إديها على بطنها التى تكبر وهى تدارى ذلك بملابسها الفضفاضة وخمارها الطويل ،،وبسبب عودها السمباتبك زاد وزنها ومحدش ملاحظ حملها غير العقربة صاحبتها  والتى أصبحت زوجة أخيها قدر وهى قالت ليها ووعدتها لم تخبر أحد هووش 🤣🤫🤫🤫🤫

 _______


مر أسبوع من القلق والتوتر لعائلة جاسر بسبب جنة فى المستشفى  ومصطفى مسافر  

___

أما حازم وهنادى 

البيت خالى من أولادهم  يامن أبوة طردة وعايش فى بيت أمل بعد كتب كتابة على قدر ،،،جاسر فى المنصورة  كالعادة  وزوجتة عند أهلها ببنتها   لأنها تشعر مش متجوزة وعايزة جوزها بجوارها تحس بية فى حياتها 

وإيلن فى بيت أمل أقصد بيت زوجها 


[عزيزى القارئ لو هنادى تمتلك ربع عقل أمل كان بيتها لا يخلو من أولادها ولا حفيدتها لكنها مشيت وراء كلام زوجها حازم ودى النتيجة عيالها مشتتة وأمل صاحبة عمرها محتوية عيالها وعارفة إللى هى مش تعرفة عنهم،،، بجد شابوووووو لأمل👏👏]

_______

زينب/ يا ساتر يارب هى أول مرة تولدى دة أنتى والدة محمد طبيعى ومش خوفتى كدة 


جنة/ مش عايزاة يارب يموت يموت عاااااا😭😭😭


زينب/ أقفل الباب يا أحمد بنتك عقلها فوت لو أهل جوزك سمعوكى فى أية أهدى 


جنة بهياج/ موتنى يا بابا  أقتلنى 😭😭


زينب  نظرت لجوزها/ فى أيه ،أنتى عملتى أية خلاكى مش عايزة العيل 


جنة/ الجنين ٠٠٠


قطع كلامها دخول محمود الذى سمع الكلام وقال بتصنع ،مالك يا جنة علشان خلاف بينا تدعى على أبننا  خالتى خدى لابس العمليات جهزيها 


جنة/ مش عايزة موتوني  وأقتلوا الطفل مش عايزاة دة أبن حرا٠٠،،قطع كلمتها الأخيرة وهى ابن حرام ،وقال :" حرام عليكى تدعى وأنتى داخلة العمليات  ولأول مرة بعد ردها لعصمتة أخذها فى حضنة هدأت جنة  وسكنت  ،،فقال بجوار أذنها ،بأى ذنب تقتلية  بأى ذنب تخلصى منة  أطمنى سرك فى بير يا بنت خالتى ،،ثم طبع قبلة على رأسها وتصنع الابتسامة  وقال :" جهزيها يا خالتى وتركهم ،،،


تعلقت عيونها على باب الغرفة تلعن نفسها مئات المرات لا تستحق تكون على أسمة ،،هى ضيعتة منها لأبد أزاى مكنتش شايفة منة الجانب دة  أزاى جريت وراء الشكل وتركت حب طفولتها الان هى فى نظرة خاطية وهذة حقيقة 

،،،جهزتها زينب أمها،، وأختها أية  للولادة  وهى مسلوبة الإرادة 

نسيت أعلن عن شخصية محمود فيها جزء متدين شوية بسبب وهو صغير يذهب للكُتاب [مكان يتعلموا فية  فى المسجد فى الأرياف ]وهذا جعلة يتعلق بالعبادة والصلاة والصوم أيوة هو كدة وبيرسم عادى مش بيرسم شخصيات بيرسم مناظر طبيعية ومجسمات كلاكتير،،الأشخاص الذين يرسمهم هم أمة وزوجتة وأبنة وأخوة المتوفى فقط ،،،مش بيرسم رسومات خارجة ،، 

_________

الجميع خايف على جنة رغم حالتها المستقرة،،لكن منظرها النفسى صعب ،،،،

إيلن وقدر حضروا  الولادة معها ودة مش تخصصهم 


[فى غرفة الأفاقة]


قدر/ لو تعبانة أطلعى 


إيلن بتعب/ مش عارفة عمك رافض أعلن عن حملى لية أنا فى الخامس بطنى بتكبر 


قدر بمزاح/ هههة ،واكلة وشبعانه، حمل لا ههههه


إيلن/ بتهزرى ،،بكتم آلمى علشان محدش يحس بيا ودلوقتى ظهرى وجعنى أوووى مش عايزة 

أولد منظر الولادة صعب 


قدر/ أنتى دكتورة تجميل وبتعملي عمليات وخايفة من منظر الولادة القيصرية

أمال أنا أعمل أية دكتورة حالات حرجة بس مش جراحة  ومنظر الولادة يخض المفروض أهرب ههههههههه


إيلن/ سبحان الله سبحان من بيخلص روح من روح  خايفة أولد طبيعى  خلينى قيصرية


قدر/ الطبيعى أفضل وجع ساعة ولا كل ساعة، ،القيصرية حلو فى الأول تنامى تصحى أبنك جنبك سواد لما تفوقى وجع شهور على حسب حالتك 


إيلن بخوف/ لو أعرف كدة مكنتش خليت عمك يقرب منى

 ،،،،ثم قالت بتذمر  أطفال :- أوووف هو إللى قالى عايز حتة منى ومنة ماشية على الأرض طفل يربطنى بية 


قدر/ أممممم عمى قالك كدة ودى النتيجة أحلام العصر بتاعتة تدمرك ههههه


أيلن نظرت ليها بمكر / أنتى ناسية حتة


قدر/ أية


إيلن بخبث/ أخويا يامن كاتب كتابة عليك وبعد أيام الفرح لما الظروف تتحسن وساعتها أولد أنا وأسلمك الراية يا جميل 


لطمت قدر على وشها/ أحية يا أبو سوسو أحية  وأخوك متهور مش يصبر ،،،ثم حضنوا بعض يواسوا بعضهم 

 ولم ينتبهوا لجنة التى تقول كلام بأثر البنج وكل كلمة حقيقة ذى الطفل مش عايزاة أبن حرام 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 


(بعد ساعة )

خرجت جنة من غرفة العمليات على السرير مسطحة  وإيلن وراها وقدر تحمل الصغير فرحانة بية 


أحلى زرغوطة من أمل وزينب رنت فى المكان الحفيد جة  الدنيا بالسلامة، ،أما محمود  الصوت والتهانى لة يذ'بحه يريد القول ليس أبنة لكنة أراد ستر فتاة كانت فى يوم تمناة شريكة حياتة  ستر أم أبنة  و أصتنع الفرحة ،،عيونة علقت عليها حين سارت بالسرير أمامة ،،كم هى مريضة  هذة المرة قلبة دق ليها من جديد وهو يكابر 

________

(فى المساء )

مصطفى/ المفروض جنب مراتك لية مش شوفتها كل دة كلنا أطمنا عليها


محمود لكى يخلص من عتاب الجميع من الصبح دخل ليها 

،،فى لمح البصر أمل وضعت الطفل بين إيدة وأمرت الجميع للخارج و أغلقت الغرفة عليهم بعد م قالت ليهم :- ربنا يصلح إللى بينكم 


نظر محمود للطفل النائم وبحركة غير أرادية باسة من جبينة ،تململ الطفل الرضيع وفاتح عيونة دايقة أضاءة الغرفة  ،فوضع  محمود إيدة يخفف أمام عينة  النور ،فتح الصغير وبدأ يناغى ،،أبتسم محمود  وحضنة كأن الله وضع فى قلبة محبة الطفل 


جنة بتوتر شديد / سامحنى ،،،حقك تطلقني 


تنهد محمود وسار وجلس على كرسى بالقرب منها لكى لا يخرج  صوتة  و لا يسمعة أحد  بالخارج / مين أبو الطفل


جنة برجفة/ أول مرة تسأل


محمود بثبات/ عايز أعرف جة الدنيا أزاى  بغض النظر أنة أبن حرام 


جنة/ 😭😭


محمود/ عايز الحقيقة 


جنة بخوف / أبوة المدرس زميلى فى المدرسة وشريكى فى سنتر الدروس صدقنى ضحك عليا و٠٠


محمود بمقاطعة/ صغيرة بنت ١٥ سنة ينضحك عليكى عيلة ولا هطلة 


جنة بشهقات/والله العظيم مكنتش فى وعى  بعد طلقنا  ظهر هو وكان  شاغل تفكيرى وقررت أطلع مصيف أغير جو  صحباتي رفضو علشان بيتهم محتاج الفلوس ،،ظهر هو وعرض عليا كنت محتاجة أغير جو وسافرت من غير محد يعرف هو معايا بابا وماما عارفين رحلة تبع المدرسة، ،أول ٤ أيام ذى الفل  وفى يوم صحيت لقيت نفسى فى سريرة ،حالتى صراخ غصب  عنى،،،،حط نفسك مكانى ،أتفزع من نومة وقالى دى مرة مفيش حاجة مرة وعدت حاولت افهم أزاى حصل وضعنا صعب  قالى مرة ولقيتة معاملتة أتغيرت معايا من الأخر بعد م خد إللى عاوزة رمانى 😭😭😭😭


محمود بعكس النار إللى تلهم قلبة/ إللى عجبنى فيك نقائك وأن عمى أحمد رباكى  إللى فى إيدى دة نتيجة تهورك قبل م ترمى اللوم على الندل دة ألومك أنتى سافرتى معاة لية من الأول  عشتى لشغلك وأسمك  ودى النتيجة، دة ال*** سبب صلاقك وأنتى اتهمتنى بأنى متخلف لما شوفتكم قدام المدرسه  ،،،أية إللى عجبك فية


جنة/ وسامتة  أسلوبة  


محمود أبتسم بسخرية/ وطبعا بعد إللى عملة ظهر على حقيقتة 


جنة بحزن وبكاء/ سامحنى


محمود/ المهم ربنا يسامحك


جنة / مش بمزاجى أكيد شربنى حاجة وهو بينكر


محمود/ عارف بموضوع حملك


جنة/ قال مش أبنى وأتهمنى فى شرفى، 


محمود/ خدى رضعى أبننا 


جنة بصدمة/ أبننا


محمود بكسرة/ الطفل ملوش ذنب ولا عايزة ترمية ويكون ذى زين أخويا على الأقل أخونا طفل شرعى ،أسمعى الولد أكتبة بأسمى لحد مأ موت أعتبرة أبنى ولحد ما أنا وأنتى نمشى من الدنيا مش عايز حد يعرف غير كدة فى لحظة ممكن تضيعى أبننا محمد والعيلة كلها آن الله حليم ستار ،


جنة بخوف/ أبوة الحقيقى


محمود/ أنا أبوة  


تحملت جنة على نفسها من الألم وقربت منة وباست إيدة،،سحبها على الفور  وقال:- علاقتنا ذى ما هى جوازنا على الورق إللى حصل صعب عليا ،، لحد ربنا  ما يرسل الفرج من عندة  ،ثم خرج من الغرفة بعد ما عينة علقت مع الطفل للمرة الثانية ،


جنة بكت بشدة وطلبت من ربها المغفرة   قررت تكون تسمع كلام زوجها دون نقاش وقررت التغير 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

مرت أيام  حدثت أحداث كتيرة ويامن تزوج قدر وأبوة حازم حضر الفرح وبذلت أمل مجهود خرافي فى ذلك وعايش فى شقة فخمة جدآ ،

______

[فى غرفة نوم مصطفى ]

واقفة لية أدام المراية زعلانة


إيلن/ بطنى بتكبر  لازم الكل يعرف 


مصطفى بأعتراض/ مستحيل، بلييز عصفورتى بلاش تخلى حياتنا جحيم قولت لا وأسمعى كلامى كدة أفضل 


بكت أيلن/ عايزة أحس بفرحة أول بيبى فى عيون أهلى وأهلك ،


حاوطها هو / فرحتى بيكى مش كفاية 


إيلن/ أنطى أمل تزعل 


مصطفى بضيق فهو لا يحب الجدال/ ماما عندها أحفاد من أخويا مصطفى ومامتك عندها حفيدة من أخوكى جاسر خلصت بقا 


نتركهم عزيزى القارئ فى جدال الذى كالعادة  يكسب فية رأى مصطفى 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________


(مكان أول نذهب لة بيت والد فيونا )


جاسر أبن حازم/ ينفع تسيبى بيتك


فيونا/ تقصد بيت باباك أسمها ينفع تسيبى أوضتنا  


جاسر بأمر / يلا على البيت 


فيونا/ هههههههه كان زمان 

تشخط ،طلبت منك تسيب شغلك علشان تسيب شغلك فى المنصورة، قولت حياتى هناك من بعد الجامعة صعب أسيبها ،،قولتلك خدى معاك أنا وبنتك قولت لا،،،أتكلمت معاك بكل صراحة عايزة أحس بيك كزوج أتهمتنى ناقصة ربابة وعيب  عارفة أتجوزنا جواز صالونات وحبيتك ،،أتحجبى حاضر،بلاش أفورة مكياج حاضر،بلاش سهر حاضر،وغيرة وغيرة وأنا أقول حاضر  علشان كدة أستنيتك ترجع من المنصورة أحنا بقالى شهرين ومحدش عبرنى  سواء منك ولا بباك ولا مامتك إللى المفروض عايشة معاهم وأول مرة أسيب البيت  غضبانة


جاسر بضيق/ محدش بلغنى


فيونا بحسرة/ علشان مش فى دماغهم وأنت مش بتتصل عليا كأنى مش مراتك ولا أم بنتك ،،أحترمتك لأخر لحظة ،طلقني أيوة طلقني وكدة كرامتك محفوظة


جاسر بغضب لأول مرة يصفعها على وجهها


لن تبكى فيونا فهى بنت مولودة فى فمها معلقة ذهب من صدمتها أول مرة تجرب الضرب ومن مين من حبيبها قبل زوجها فهى حبتة بعد الزواج رغم غير موجود معها  فقالت بكل ثقة:- يبقا أنفذ إللى المفروض كنت نفذتة من شهرين ،،،،أنا خلعة يا جاسر بية 


جاسر بهياج/ خلعة أبقى ورينى أنهو محامى يقف قصادى 


صرخت فيونا على حراسة والدها يخرجوا جاسر الذى تعدى عليها بالضرب للخارج 


وبعديها بكت بشدة وألقت اللوم على أبوها الذى جوزها جوازة مصلحة رغم مش محتاج كل ذلك يكفى أسمة فى مجال الهندسة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات __________

فى حديقة منزل جاسر تجلس أمل مع حفيدها محمد تساعدة فى الواجب  أتت قدر حفيدة زوجها  وجلست بجوارها وقالت 

أمل 😲😲😲😲🤬


      البارت الواحد والعشرون من هنا 

تعليقات