رواية اعمي ولكن الفصل التاسع 9 والعاشر 10بقلم اسراء محمود


رواية اعمي ولكن

الفصل التاسع 9 والعاشر 10

بقلم اسراء محمود


الفصل التاسع

يامن بعد فتره ..انتي عارفه يا ليان كلامك دا هيوصلك لايه .

ليان ..عارفه وموافقه يا يامن ...مش مهم اي حاجه المهم اني افضل معاك ..مش عايزة اضيعك من ايدي وارجع أندم...مش مهم اي حاجه..ومش عايزة افكر في حاجه المهم اني انام كل يوم وانا مطمنه اني هصحي القيك جمبي هصحي القي شخص يحتويني يفهمني يقدرني ..مش عايزة غيرك يا يامن .

اقترب يامن منها بدموع ..مكونتش متوقع انك تحبيني ومكونتش متوقع اني احبك .. كونت بقول مستحيل يكون في حب في الزمن دا ..مستحيل واحده تحب واحد بظروفي.. مستحيل اني احبك وانا مشوفتكيش كونت بقول في كذا سبب يخلينا منحبش بعض ..بس متوقعتش اني احبك بسرعه ديه ..ممكن علشان كونت فاقد الامل اني القي حد يهتم بيا ..ممكن علشان حسيت انك امي قبل ما تكوني حبيبتي ..ممكن علشان كونت قافل علي نفسي ..بس كل اللي اعرفه يا ليان اني بحبك ..بحبك وبس ..حتي لو في يوم جيتي وبعدتي...هفضل احبك .

ليان ..متسمحش ليا اني ابعد ...امسكني ورجعني ليك ..وبعدين مفيش قوه في العالم تخليني ابعد عنك يا يامن انا قابله بيك بكل ظروفك .

يامن ..في حاجات كتير مع الوقت هتخليكي تبعدي ..بس انا متاكد اني هقدر ارجعك ومش هسمح ليكي ابدا تسيبيني مش بعد ما لقيتك يا ليان .

ليان ..بحبك .

ابتسم يامن ..وانا كمان .

اقتربت كوثر منهم واحتضنتهم ..كدا اقدر اقول مبروك وبقلب جامد.

ابتسم يامن وليان وابتسمت كوثر .

في مكتب جاسم في قسم المخابرات العامه يدخل عليه احد العساكر .

جاسم ..بص يا هاني عايزك تدور علي كل حاجه تخص سليم غريب وتجيبلي كل التفاصيل عنه من اول ما اتولد لحد دلوقتي وعايز الحاجات ديه تكون في مكتبي كمان 24 ساعه لاني معنديش وقت .

هاني ..تمام يا فندم في حاجه تانيه .

جاسم ..لا شكرا يا هاني المهم اول ما توصل لحاجه عرفني .

هاني ..تمام يا فندم .

خرج هاني من غرفه جاسم واتجه يبحث عن أدق التفاصيل عن سليم غريب اما جاسم فأخرج هاتفه واتصل بندي وعلي وجهه ابتسامه عريضه .

ندي ..ايه هو كل شويه هتقرفنا بقا ولا ايه .

جاسم..اممم يعني انا بقرفك بقا .

ندي ..ايوة جدا وبعدين انا ورايا شغل يا بيه .

جاسم ..انتي فين اصلا مش انا روحتك البيت .

ندي ..ايوة انا لسه في البيت بس بجهز شويه حاجات وهنزل اروح الجمعيه .

جاسم ..طيب اجي اوديكي.

ندي ..هي شغلانه بقا .

جاسم ..حاجه زي كدا ما تيجي نستعبط شويه وواصلك.

ندي ..طيب افكر .

جاسم ..لا مفيش تفكير انا هعدي عليكي ونروح سوا .

ندي ..اشطا .

جاسم ..خلاص مسافه السكه واكون عندك .

ندي ..اوك سلام .

جاسم ..سلام.

كان يهم بالخروج ولكن قطعه صوت هاتفه فأجاب بتذمر .

جاسم ..الو .

نانسي ..ايه نستني .

جاسم ..عايزة ايه يا نانسي .

نانسي ..في ايه يا جاسم بتكلمني كدا ليه .

جاسم ..مالي ما انا اهو بكلمك.

نانسي ..بس دا مش اسلوبك ومن امتي وانت بتكلمني بالطريقه ديه .

جاسم ..نانسي انا مش ناقصك اخلصي عايزة ايه ورايا حاجات .

نانسي ..طيب عايزة اشوفك.

جاسم ..مش فاضي يا نانسي.

نانسي ..لا بقا كدا في واحده جديده .

جاسم..مفيش يا نانسي جديده ولا قديمه انا توبة خلاص .

نانسي ..نعم يا عنيا ..من امتي انا توبة ديه .

جاسم..نانسي التزمي حدك وخودي بالك انتي بتكلمي مع مين انا جاسم يا ماما فافكري كدا براحه واعقلي كلامك لاني مش هسمحلك تغلطي معايا يا نانسي .

نانسي ..وانا مش هسيبك يا جاسم لغيري .

جاسم ..من امتي وانا كونت ليكي اصلا .

نانسي ..من زمان اووي وانت عارف إحنا اللي بنا مش علاقه جسد وبس يا جاسم عارف اني بحبك من زمان .

جاسم ..حب من طرف واحد يا نانسي وانا من الاول ومصارحك انك مجرد جسم عجبني ومتعه يوم او اتنين ولما هزهق هرميها .

نانسي ..بس الكلام دا مش معايا انا يا جاسم .

جاسم ..لا معاكي يا شاطره ومع غيرك ..عموما انا مش فاضي لنقاش التافه دا يا نانسي ورايا شغل يلا سلام .

وأغلق جاسم الهاتف دون انا ينتظر منها رد.

ام عند نانسي فاكانت تستشيط غضبا من هذا المغرور ..اخذت أنفاسها المسلوبه من الغضب واخذت تفكر في خطه تجعل جاسم يقع في شبكها مره اخري .

في مكان آخر كان يجلس مازن حزين يفكر فيما حصل..وكيف رفضه دون أن تفكر في الأمر ولو لمره ..اخذ ينظر لنفسه في المرآه بغضب .

مازن بغضب ..انا متسرع ..وغبي هتبص لواحد زي ليه ..اكيد لسه بتحب جوزها اكيد .

امسك مازن بزجاجه البرفان خاصته والقها نحو المرأه فاتهشمت الي قطع صغيره دخلت والده مازن الغرفه بفزع .

هدي ..في ايه يا حبيبي انت كويس.

مازن بغضب..ماما سيبيني لوحدي دلوقتي .

هدي بقلق ..طيب قولي فيك ايه ممكن اقدر اساعدك .

مازن بسخريه ..لا في ديه مش هتعرفي تساعديني عارفه ايه الحل يا امي انك تموتيني..مكونتش اعرف ان وجع الحب صعب اووي كدا...لو كونت اعرف مكونتش حبيت ولا حطيت نفسي في الموقف المهين دا ..عارفه لما تحسي انك مذلوله قدام شخص علشان يحبك وفي الاخر يقولك لا ويديلك ضهره ..اه هي موعدتنيش بحاجه بس انا حبيتها مش ذنبي ان قلبي اختارها ومش ذنبي ان مشاعري مش بايدي ومش ذنبي اني مش هعرف انساها ..كل اللي عايز اعرفه هي ليه عملت فيا كدا ليه رفضتني انا فيا ايه وحش علشان متقبلش بيا.

احتضنته هدي واخذت تمرر يديها فوق شعره ..اهدي يا حبيبي هي متستهالكش ومتستهلش حبك ليها والحياه مش بتقف علي حد يا مازن انت لسه صغير وهتقابل بنات تانيه وهتحب وتتحب بس كل حاجه وليها معادها لو هي مكانتش من نصيبك يبقا ربنا شيالك الخير ليك ..وبعدين علي قد ما الحب حلو علي قد ما وجعه صعب عايز تحب ماشي بس كون متاكد انك قد وجع الحب لانه صعب اووي يا بني .

مازن ..انا مش عايز غيرها يا امي مش عايز غيرها .

هدي ..ادعي ربنا هو قادر يغير الظروف وان شاء الله هتكون من نصيبك وقلبها هيحن ليك .

مازن ..تفتكري بجد ممكن في يوم توافق .

هدي ..وليه لا انا ابني مش اي حد دا ظابط قد الدنيا .

مازن.. ربنا يباركلي فيكي يا امي وميرحمنيش منك ابدا .

هدي ..ولا يحرمني منك يا قلبي ولا اشوفك ابدا مقهور او حزين.

مازن ..يارب يا امي .

في غرفه مظلمه كانت تجلس سما تبكي بقهره فاهي بدأت تعجب بمازن لكن هي لن تثق في رجل ثانيه لن تفتح قلبها مره اخري

فاقت سما علي صوت طرقات صغيره علي باب الغرفه جففت دموعها سريعا وسمحت لصغيرها بدخول .

ادهم ..مامي انتي اقعده لوحدك هنا ليه .

سما ..معلش يا دومي محتاجه اريح شويه مامي تعبانه .

ادهم ..مامي انتي زعلانه من مازن .

سما ..وانت عرفت مازن منين .

ادهم ..ما انا ومازن بقينا صحاب وهو وعدني هيجي يشوفني كتير ويلعب معايا .

سما..لا مش هيجي تاني .

ادهم..ليه بس يا مامي انا حبيت مازن اووي .

سما ..علشان هو بيضايق مامي .

ادهم..خلاص طالما بيضايقك يا مامي انا هزعل منه ومش هلعب معاه تاني .

سما قبلته سما ..تعالي يلا انا العب معاك .

ادهم..يس يلا يا مامي نلعب سوا .

خرجت سما ومعاها ادهم وجلست تلعب معه لكي تنسي مازن ولو لفتره قليله .

في مكان آخر عند عاصم في المشفي اتي له هاتف فأجاب.

عاصم .. الو في جديد.

الشخص..لا مفيش بس خلي بالك الحكومه اكيد هتحط عنيها عليك .

عاصم ..لا متخافش انا مظبط كل حاجه.

الشخص ..تمام المهم الشحنه ديه تدخل صح ديه بملايين ياما كدا حياتك وحياة بنتك قصدها.

عاصم ..لا بلاش بنتي مش مهم انا المهم بنتي محدش يلمسها هي ملهاش ذنب وانت عارف كدا كويس .

الشخص ..عارف بس انت عارف بنتك ديه عملت في ابني ايه .

عاصم ..هي معملتش حاجه هي قالتله انها مش بتحبه علشان متظلمهوش مش ذنبها انه حبها هي مكدبتش عليه ولا وعدته بحاجه .

الشخص ..لا وعدته انها تكون بتتعامل معاه بالشكل اللي كانت بتتعامل بيه دا معاناه انها متقبلاه وعايزاه.

عاصم ..انت عارف بنتي بتتعامل بطيبه وود مع الكل دا اسلوبها وهي مبتعرفش تتعامل باسلوب تاني او انها تفهم اللي قدامها عايز منها ايه.

الشخص ..احنا مش هنتكلم دلوقتي يا عاصم في اللي فات خلينا في اللي جي وكلامي واضح اووي الشحنه توصل وتجيلي حياتك انت وبنتك في امان غير كدا متلومش غير نفسك .

وأغلق الهاتف في وجهه دون انا ينتظر الرد .

ام عاصم فأخذ يسب هذا الرجل بأبشع الألفاظ.

نزلت ندي الدرج عندما اتصل بها جاسم يخبرها انه بالأسفل .

ندي ..كل دا تأخير يا باشا .

جاسم ..ما انتي عارفه شغلي عامل ازاي .

ندي ..وانت عارف اني معنديش وقت ولازم اخلص الشغل دا انهاردة قبل بكرا .

جاسم..شغل ايه .

ندي ..في رحله طالعه بعد بكرا ولازم اجهز وراقها واسامي الناس اللي طالعين .

جاسم ..اه بس حلوه الجمعيه ديه انا بقول اجي اعيش معاكم احسن واعتبريني يا ستي حاله من اللي عندكم.

ندي ..طيب ايه رايك تعالي انا أفقلعك عينك وتبقا اعمي بجد وحقيقي .

جاسم ..عنيفة أووي.

ندي ..مش جديد عليا .

جاسم .بس بحبه .

ندي..هو ايه.

جاسم بضحكه..عنفك.

ندي..ممكن اسالك سؤال.

جاسم ..بتهربي من الموضوع بس اشطا اسألي .

ندي..والله ما بهرب بس فضولي هياكلني.

جاسم..اوك يا ستي اسألي .

ندي ..اتغيرت فجأه ليه .

جاسم ..نفس السؤال دا اسئليه لنفسك يا ندي وهتلاقي انك متغيرتيش انتي رجعتي لطبيعيتك

ممكن الكل مستغرب جاسم الدنجوان اللي مقطع السمكه وديلها فجأه يعتزل كل حاجه كان بيعملها ..انا مكونتش الشخص دا يا ندي ..انا قبل موت اهلي كونت مش ببص علي بنت حتي الارتباط مكانش في دماغي كونت بغض بصري طول ما انا في الشارع اتغيرت اه اتغيرت لما لقيت الحياه خلاص بتخلص فجأه قولت لازم اعيش حياتي زي كل الشباب اللي في سني بقيت بسهر كل يوم في مكان كل يوم بنام في حضن بنت شكل بقيت مش بفكر في الموت اللي فوقني كان يامن..يامن حسسني ان الموت حواليا اني ممكن اموت فجأه

لقيت العيشه اللي انا عايشها مش مريحه نهائي وان حياتي قبل كدا كانت احلي لقيت اني بخسر آخرتي واقعدت افكر الدنيا ولا الاخره بس لما فكرت عرفت ان الدنيا فانيه اللي باقي عملك الصالح يا تدخلي النار يا الجنه ساعتها فكرت تاني انا عملت ايه كويس ملقتش حاجه واحده عملتها كويسه في حياتي ساعتها فوقت يا ندي وقررت اني مش هرجع تاني لطريق اللي كونت فيه .

كانت ندي تستمع ودموعها تهطل بغزاره .

جاسم ..ندي انتي بتعيطي انا قولت حاجه تزعلك .

ندي ..لا يا جاسم بس استغربت وكلامك أثر فيا بجد ربنا يبارك فيك ويثبتك.

جاسم ..يارب يا ندي .

ندي ..يلا وصلنا هنزل انا بقا .

جاسم ..محتاجه مساعده .

ندي ..لا يلا روح علي شغلك ..اه صح ما تيجي معانا الرحله .

جاسم ..عندي شغل لو عرفت اكيد هاجي .

ندي بحزن ..طيب ..سلام .

جاسم..سلام .

اتجهت ندي نحو الجمعيه واكملت الاجرات وجلست مع الأطفال القليل من الوقت ثم ذهبت اخذت تفكر في كلام جاسم واللي أثر فيها جدا وفوقها علي حاجات كتير وقررت انها هتفكر في خطوه الحجاب .

عند ليان ويامن

ليان ..انا لازم امشي بقا الوقت أتأخر.

يامن ..طيب استني اجي اوصلك للباب.

ليان ..ملهوش لزوم.

يامن ..تعالي عايز اصلا اقولك حاجه .

ليان ..اوك .

اتجهت معه ليان نحو الباب.

يامن ..هتقولي لباباكي عني صح.

ليان ..اكيد ولا انت عندك.رأي تاني .

يامن ..لا معنديش رأي تاني انا بحبك وعايزك.

ليان ببتسامه عريضه ..وانا بحبك .

يامن..طيب بعد الكلمه ديه المفروض اعمل ايه يعني بعد كدا محدش يحاسبني علي افعالي 

ليان بخجل ..طيب بطل تكسفني شويه .

يامن ..هفكر .

ليان ..بارد .

يامن بمرح ..كفايه يا سيدي شكرا .

ضحكت ليان ..طيب انا همشي بقا .

يامن ..بقولك انا جي بكرا لباباكي.

ليان ..نعم ليه .

يامن ..علشان اطلب ايديكي مثلا فوقي شويه يا حبيبتي .

ليان.. بسرعه ديه .

يامن ..خير البر عاجله ايوة بسرعه ديه.

ليان ..طيب خلاص هقولوا وهاكد عليك ..هتيجي الرحله صح .

يامن ..علي حسب لو انا اتوافق عليا بكرا هاجي لو متوافقش عليا مش جي .

ليان ..لا هتيجي في الحالتين ودا أمر ويلا انا همشي .

يامن ..ماشي سلام .

ليان..سلام.

وذهبت ليان الي منزلها.

أتي لجاسم هاتف

جاسم ..الو يا باشا.

م ..ايه متابع القضيه كويس ولا مقضيها خروجات.

جاسم ..لا متخافش كله تمام .

م..طيب المهم الشحنه خلاص اكيد هيدخلها والد ليان عايزك تحط ليان وباباها تحت المراقبة.

جاسم ..انت شاكك ان ليان عارفه .

م ..لا انا متاكده انها مش عارفه بس حطها تحت المراقبة بردو احتياط .

جاسم..ماشي يا باشا اومرك.

عند ليان دخلت المنزل بمراحها المعتاد .

ليان ..يا خلق ..يا ناس ..يا بني ادمين ياللي عايشين في البيت دا .

عاصم والداده ..في ايه يا بنتي خضتينا .

ليان ..كدا محدش يستقبلني من برا ايه موحشتكمش .

عاصم ..لا وحشتينا طبعا بس براحه يا حبيبتي انا مش حمل خضه.

ليان ..سوري يا بابا بس فرحانه .

عاصم..خير ان شاء الله .

الداده..يامن صح .

ليان ..انتي عرفتي منين .

الداده ..وانا يستخباء عليا حاجه .

ليان ..اه عليكي يا داده بتعرفيني من عيني .

الداده ..طبعا مش بنتي بردو .

ليان ..طبعا بنتك ونص .

عاصم ..طيب فاهميني في ايه وايه دخل يامن بالحوار.

ليان..يامن عايز يجي يتقدملي بكرا .

عاصم بصدمه ..ايه .

ليان..ايه يا بابا في حاجه .

عاصم ..انا مش موافق .


#الفصل_١٠


الفصل العاشر

عاصم ..مش موافق .

ليان وهي بتضحك..انت بتهزر صح يا بابا .

عاصم..لا مش بهزر ودا آخر كلام عندي .

واستدار لكي يذهب ولكن اوقفه صوت ليان القوي .

ليان ..بس دا قراري انا ..انا قررت اني عايزة يامن ومش هقبل ان حد يبعدني عنه .

عاصم..يعني هتطلعي عن طوعي يا ليان .

ليان بدموع ..ارجوك يا بابا انا مليش غيرك متخيرنيش بينك وبين يامن .

عاصم ..ساعتها هتختاري يامن صح .

انكست ليان رأسها.

عاصم ..لو عايزة يامن يا ليان يبقا انسي ان ليكي اب .

ليان ببكاء ..لا يا بابا ارجوك انا بحبه اووي اوعي تعمل فيا كدا دا اول شخص احبه اوعي تبعده عني يا بابا هموت والله ساعتها .

عاصم ..انا بعمل دا لمصلحتك.

ليان ..انهي مصلحه ديه في اني ابعد عن حبيبي لو علي ظروفه انا قولتلك الصبح انا قبله بيها وهقدر اتعايش معاه ارجوك يا بابا اديلوا فرصه .

عاصم وهو يتكلم مع نفسه ..ياااه يا ليان لو تعرفي اني كونت اتمني اليوم دا بس انا بعمل كل دا علشان مصلحتك لو كانت واقفه علي ظروف يامن كونت وافقت انما السبب أكبر من كدا بكتير .

ليان بدموع ..علشان خاطري يا بابا متحكمش عليا بالموت انا حياتي مش هتبقا حلوة من غير يامن حياتي مش هيبقا ليها معني وانا مش معاه مفيش ليان بدون يامن انا معرفتش قيمه نفسي ولا قيمه الحياه غير معاه انا لما فكرت ابعد عنه شويه يا بابا كونت بموت كونت حاسه ان روحي مش معايا لا معاه بقيت مرتبطه بيه يا بابا بقت روحي مرتبطه بروحه نفسي اللي بتنفسه بتنفسه علشان يامن مترفضش وتبعدني عنه ارجوك يا بابا .

بدأ عاصم يحن الي ابنته نعم يعترف انه كان قاسي معاها كثيرا ..ماشي يا ليان انا هديلوا فرصه بس علشان خاطرك لكن لو حسيته مش كويس او مش دا الراجل اللي آمنه علي بنتي ساعتها يبقا من حقي أرفض ومن غير ما تسألي ليه .

ليان ببتسامه ..ماشي خلاص وانا موافقه .

قبلها من جبينها وتركها وصعد إلي غرفته ام ليان فاتجهت نحو غرفتها وهي مبتسمه فقد وافق ابها مبدئيا علي يامن وذهبت لكي تخبره .

ام عاصم فاكان غاضب وبشده كلما يتذكر بكاء ابنته وانه غضب عليها كثيرا يغضب أكثر من نفسه وضعفه لهولاء الرجال الذي لا يوجد في قلبهم رحمه ولا شفقه للغير .

عاصم ..من هنا ورايح هعمل اي حاجه هتكون في مصلحه بنتي وبس وهفكر فيها هي وبس دا اهم حاجه لازم اعملها بعد ما اخلص من العمليه ديه.

ام ليان فاذهبت نحو غرفتها سريعا وهى مازلت تبكي فاهى لا تصدق حتى الآن ان والدها وافق اخذت هاتفها واتصلت بيامن فأجاب سريعا .

ليان ..ازيك يا يامن.

يامن ..الحمد لله انتى عامله ايه.

ليان..الحمد لله بخير .

يامن ..مال صوتك .

ليان..مفيش .

يامن ..لا فى في ايه .

ليان..بابا .......

يامن..متعيطيش يا حبيبتى هو خلاص وافق .

ليان ..مش مصدقه يا يامن انه عاملني بالاسلوب دا .

يامن ..هو خايف عليكي يا حبيبتي مش اكتر ومن حقه يخاف انتي رايحه تقوليلوا بحب اعمي وعايزة اجوزه عايزة رده فعله تكون ايه .

ليان ..بس دا مكانش رايه الصبح لما عرف ان في مشاعر اتجهاك .

يامن ..مكانش فاكر اكيد انك واخدها جد اووي كدا واتصدم لما فتحتيه في الحوار و انا بكرا لما اقعد معاه ويعرفني كويس اكيد هيثق فيا .

ليان ..اوعي تخيب املي فيك اوعي تسبني اوعي يا يامن تكسرني في يوم من الأيام.

يامن..هحاول يا حبيبتي معملش اي حاجه تزعلك...يلا نامي بقا انتي وراكي بكرا كذا حاجه وأولهم انا جي بكرا عايزك تتشيكي كدا حتي لو مش هشوفك بس هحس .

ليان ..حاضر يا حبيبي هنام.

يامن ..تصبحي علي خير يا حبيبتي .

ليان ..وانت من اهل الجنه .

يامن ..يارب انا وانتي .

ليان ..يارب .

يامن ..سلام .

ليان ..سلام .

استيقظت ليان في الصباح الباكر واتصلت باصدقائها لكي تخبرهم بموعد المساء .

ندي ..انتي صاحبه مش جدعه علي فكره.

ليان ..ليه بس انا والله لسه عارفه بليل .

سما ..بردو كونتي عرفتينا بليل .

ليان ..معلش والله نمت علي طول زي المقتولين.

ندي ..خلاص يا بنتي هنسامحك المرادي علشان احنا قلبنا ابيض بس مش اكتر ولا اقل.

ليان.. ياااه يا بنتي علي كرم اخلاقك مش عارفه اودي الكرم دا كله فين .

ندي..علشان تعرفي بس .

ليان ..عرفت خلاص ...يلا منك ليها قوموا البسوا وتعالوا.

سما ..بس انا شايفه ان المفروض ديه اقعده عائليه ليكم انتوا وبس .

ليان ..لا هتيجوا انتوا اخواتي وعيلتي ولازم تكونوا موجودين..يلا منك ليها مش ناقصه هبل هي .

ندي ..خلاص يا ستي متزوقيش هنقوم نلبس اهو ونيجي .

سما ..تمام وانا كمان هقوم البس والبس ادهم واجي .

ليان ..تمام وانا هستناكم .

سما وندي ..اشطا باي .

ليان ..باي .

أغلقت ليان الهاتف ثم نزلت دراجات السلم متجهه لغرفه الصالون ولكن لم تجد والدها .

ليان باستغراب..داده بابا فين.

الداده..خرج يشم هواء شويه .

ليان ..مقالش رايح فين .

الداده ..معرفش والله.

ام في مكان آخر كان يجلس عاصم والد ليان إمام قبر زوجته يبكي بحرقه .

عاصم..الدنيا جت عليا كتير يا همس اول مره احس اني عاجز بشكل دا حتي عاجز اني افرح بنتي واجوزها اللي بتحبه بسبب ايه بسبب خوفي الخوف دا اوحش حاجه ممكن اتخيلها لما كل حاجه بتعمليها وانتي خايفه احساس صعب اووي حتي انك متلاقيش حد فهمك جنبك يسندك ويقولك انت قدها وهتقدر تعدي اللي فات الموت حرمني منك بدري وحتي مش عايز يرحمني ويجي ياخدني ليكي كل يوم بتمني اموت ولا اني اكسر بنتي وانهاردة انا حاسس اني بسلمها بايدي لجهنم لو اتفتحت مش هتتقفل لو عرف اخويا انها اجوزت هتكون نهايتها بس مقدرش اكسر فرحتها ولا اكسرها خايف عليها ومش عارف اعمل ايه او اتصرف ازاي خليكي جمبي يا همس وحسسيني بوجودك ارجوكي انا محتاجلك.

ظل يبكي علي قبرها بحرقه علي فراقها له .

في مكان آخر كان يجلس يامن في غرفته يفكر في ليان عفويتها ، حبها للحياه ، حبها لناس ، طيبه قلبها ، و اهم حاجه سذاجتها.

قطع وصله تفكيره صوت طرقات خفيفه علي غرفته سمح للطارق بالدخول .

كوثر..ممكن ادخل .

يامن ..اتفضلي.

كوثر ..كونت عايزة اكلم معاك شويه.

يامن ..ايه هي.

كوثر ..قبلت تديني فرصه تاني ليه .

يامن بتوتر ..ومين قالك اني قبلت اديكي فرصه .

كوثر ببتسامه ..توترك دا يثبت انك ادتني فرصه وفرصه كبيره كمان.

يامن ..الصراحه اه بس كل الفضل يرجع لليان.

كوثر..ليان ديه بجد مفيش منها اتنين مشوفتش في حنيتها ولا طيبه قلبها .

يامن .. ولسه لما تعرفيها اكتر هتحبيها .

كوثر ..طالما انت حبتها يا بني يبقا انا كمان حبيتها .

ابتسم يامن..ايه مش هتطلعيلي حاجه البسها انهاردة ولا ايه .

كوثر ..من عنيا .

اتجهت كوثر نحو الخزانه وأخرجت منها قميص بالون الأسود وبنطال اسود ثم ذهبت الي غرفتها وآخرجت جيبه سوداء وبلوزه بيضاء وطرحه تجمع بين الونين .

تجهز الجميع وخرجت كوثر ويامن وهما ممسكين بيد بعضهم خرج يامن وكان جاسم ينتظره في السياره.

جاسم ..يا عم يا عم ايه الحلاوه ديه .

يامن ..انا طول عمري شيك .

جاسم ..اتنيل انت انا قصدي علي القمر اللي جنبك ديه عارف لو هي مش امك كونت اجوزتها.

يامن...اتلم يا حيوان هي حصلت امي .

جاسم ..ما هي اللي قمر وكانت مختفيه عننا .

كوثر ..دا انت اللي سكر والله ودمك خفيف .

يامن ..ايه انزل من العربيه واسيبكم تحبه في بعض شويه .

جاسم ..ايوة روح هات كوبيتين عصير ليمون وتعالي يا شاطر .

يامن ..لا كدا هديك بوكس ينسيك اسمك .

جاسم ..لا خلاص حرمت اهو وهركز في الطريق.

يامن ..ايوة احسن ..فين مازن .

جاسم ..مازن مش عارف متضايق حتي مش مركز في شغله وخد اجازه .

يامن ..ليه ايه اللي حصل.

جاسم ..والله مقالش حاجه بس شكل الموضوع فيه سما .

يامن..تفتكر يكون قالها حاجه .

جاسم ..افتكر وجدا وبذات ان مازن اللي في قلبه علي لسانه.

يامن ..يبقا هي اكيد رفضت علشان كدا هو اختفي فجأه .

جاسم ..انا هبقا اروح اشوفه وافهم هو فيه ايه .

يامن ..تمام وانا لو عرفت ممكن اروح معاك .

جاسم ..اشطا .

بعد قليل من الوقت كان يهبط يامن وجاسم وكوثر والده يامن .

دخل الجميع الي الصالون واستقبلتهم الداده وبعد قليل من الوقت هبط والد ليان وجلس معاهم.

يامن..اهلا يا عمى احب اعرفك على عيلتي ديه والدتى مدام كوثر ودا جاسم اخويا وصاحبي.

عاصم ..اهلا بيكم بس فين والدك.

يامن ..احم والدى والدتى منفصلين من زمان وهو حاليا مسافر برا .

عاصم ..اممم وانت بتشتغل ايه .

يامن ..انا كنت مدير شركه قبل ما تحصلي الحادثه وافقد نظري وحاليا والدتي عندها شركه وبيدخلنا منها دخل كويس .

عاصم .. تمام .

كوثر ..اومال فين عروستنا.

عاصم ..نازله دلوقتي.

دخلت ليان وكانت ترتدي فستان ازرق طويل وضيق من فوق واسع من تحت وتركت لشعرها العنان ودخلت بجانبها ندي التي كانت ترتدي فستان قصير من الون الابيض ام سما فاكانت ترتدي جيبه سوداء وبلوزه قصيره من الون البينك وطرحه بيضاء.

اتجهت ليان نحو كوثر وقدمت لها العصير ثم يامن الذي ابتسم لها ثم جاسم وجلست بجانب والدها .

يامن ..انا جي طالب ايد ليان من حضرتك واتمني ان حضرتك توافق وانا هشيلها فوق رأسي.

عاصم بعد تفكير ..انتي ايه رايك يا ليان.

ليان ..اللي تشوفه حضرتك.

عاصم ..يبقا علي بركه الله انا موافق .

ابتسم يامن بخفه وبدلته ليان الابتسامه .

يامن ..نقرا الفاتحه.

عاصم ..تمام .

بدا الجميع في قراه الفاتحه كان جاسم يغتلس النظر الي ندي ويتبادلون الابتسامات والنظرات ام سما فاكانت حزينه فامازن لم يأتي اليوم وكانت ليان فرحه فاخيرا تحقق حلمها اخرج يامن علبه سوداء وملفوفه بشريطه حمراء وفتحها وكان خاتم الماس في غايه الروعه

يامن ..ممكن يا ليان تقبلي مني الهديه ديه .

ليان بفرحة ..حلو اووي يا يامن.

يامن..طيب ممكن صباعك بقا علشان ادخله .

ليان ..اساعدك .

يامن ..لا هعرف لوحدي.

ادخله يامن في اصبعها ثم رفع يديها الاثنتين وقبلهما.

ابتسمت ليان بفرحة وسعاده.

انتهي اليوم وذهب الجميع الي منزله.

كاد يتجه عاصم الي غرفته ولكن اوقفه صوت ابنته .

ليان ..بابا هو حضرتك لسه مش راضي عن يامن .

عاصم ..لو مش راضي عنه يا ليان مكونتش قبلت انه ياخد اغلي ما عندي.

ليان ..طيب ليه حضرتك رفضته من الاول .

عاصم ..هتعرفي دا بعدين المهم دلوقتي ادخلي استريحي بكرا انتي عندك رحله .

ليان ..تمام يا بابا تصبح علي خير.

عاصم ..وانتي من اهل الخير يا حبيبتي.

ذهبت ليان الي غرفتها واستلقت علي سريرها واخذت تفكر في يامن حتي غلبها النعاس .

ام عاصم فأسمع صوت هاتفه يرن.

عاصم ..نعم.

الشخص ..شكلك مستغني عن بنتك .

عاصم ..ليه .

الشخص ..احنا هنستعبط يا عاصم بتوافق علي العريس ليه انا قولتلك بنتك مش هتكون غير لابني .

عاصم ..وانت عايزني اجوزها لمريض نفسي زي ابنك .

الشخص ..عاصم التزم حدك كويس ابني مكانش كدا بنتك اللي وصلته للحاله ديه .

عاصم ..وانت عارف ان بنتي رفضته عادي زي بقيت الشبان اللي اتقدملها ورفضتهم.

الشخص ..وفي الاخر توافق تجوز اعمي .

عاصم ..هي حره والاعمي دا عجبها يبقا ليه أرفض.

الشخص ..علشان ابن اخوك مثلا .

عاصم بسخريه ..اخويا ايه ..اخويا اللي ورطني معاه في شغل المخدرات والسلاح..ولا اخويا اللي عايز ينهبني...ولا اخويا اللي عايز ياخد كل حاجه انا بملكها حتي بنتي عينه عليها ...فين الأخوه في كدا يا ياسر .

ياسر ..انت عارف انك انت اللي سمعت حاجات بالغلط مكانش المفروض تسمعها علشان كدا اتورط.

عاصم ..كان بايدك تخرجني من الحوار دا لو مكانش علي هواك .

ياسر ..ليه ديه شحنه كبيره وهيجيلك منها خير كتير .

عاصم ..وانا عمري ما ادخل بيتي ولا اكل بنتي من مال حرام .

ياسر ..الشحنه داخله بكرا علشان تكون عارف لو اتمسكت يبقا انسي بنتك خالص .

عاصم ..قولتلك ملكش دعوه بيها شغلك معايا انا .

ياسر ..انا عرفتك خلاص يا اخويا فكر في كلامي كويس سلام .

أغلق في وجهها الهاتف دون أن ينتظر الرد ظل عاصم يفكر في حل ولكن لا يوجد حل آخر فالوقت قد فات .

في الصباح الباكر نزلت ليان دراجات السلم برشاقه واتجهت نحو الصالون .

ليان ..بابا انا ماشيه هرجع بكرا الصبح .

عاصم ..تمام يا لي لي خودي بالك من نفسك .

ليان ..بابا مالك وشك مصفر في حاجه .

عاصم ..لا يا بنتي تلاقيني نسيت الدواء بتاعي هطلع اخده وهكون كويس .

ليان ..خلاص انا ممكن اقعد معاك طالما انت تعبان .

عاصم ..لا مينفعش روحي رحلتك وهترجعي تلاقيني في استقبالك.

ليان ..تمام .

قبلته ليان من جبينه ثم ركضت الي الخارج كان بانتظراها يامن وجاسم وندي .

اقتربت ليان من يامن وقبلته من جبينه .

ليان..صباح الخير.

رد يامن بقبله على جبينها ..صباح النور.

ليان..جاهز انهاردة لانى مش هرحمك .

يامن ..جاهز .

ليان ..جاسم انت هتيجي معانا .

جاسم ..للاسف لا عندي شغل مهم .

ليان ..تتعوض ان شاء الله في الرحله الجايه.

جاسم ..ان شاء الله يلا اوصلكم.

ليان ..يلا .

ركب الجميع السياره وندي صامته فاهي حزينه لان جاسم لن يأتي معاها .

وصل الجميع إلى اتوبيس الرحله وركبوا وبدا الاتوبيس في التحرك ....


   الفصل الحادي عشر والثاني عشر من هنا 

   لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات