رواية الم الحب الفصل الثامن عشر 18 بقلم ابراهيم

       

رواية الم الحب 
الفصل الثامن عشر 18
بقلم ابراهيم

رؤي بصدمه.. انتي بتقولي ايه

سوزي بفحيح افاعي.. اممم اظن سمعتيني كويس وبكده هخلي اسر ليكي وابعده عن ميرا وابوه

رؤي.. انتي اكيد مجنونه انا مستحيل اعمل كده دي اختي

سوزي.. تؤ تؤ تؤ ولما هي اختك بتفكري في حبييها وكمان خطيبها لي

رؤي بصرامه..مدام سوزي اطلعي برا وانا يستحيل اعمل اللي بتقوليه دا

سوزي... اخر كلام

رؤي.. ايوه وياريت تبعدي عن طريقنا ومش انا اللي الوث شرفي عشان حد انا اهلي ربوني

سوزي بخبث.. تمام انا هعرف اعمل اي واه قبل ما امشي لو فكرتي تقولي لحد كلمه من دي هقولهم انك بتحبي اسر واني سمعتك بتخططي مع حد في الفون لكده وعسان سمعتك عوزه تلبسبني الكلام واكيد هيصدقوني باي يا حلوه

ورحلت سوزي اما رؤي وقفت مكانها بصدمه لاتعرف ماذا تفعل تلك المراه شريره بحق 

رؤي بحزن.. سامحيني يا ميرا......

.

كان اسر يقود السياره وبجانبه ميرا تمسك كتاب تقرا فيه فتافف بحنق وقال.. مخلصتيش الكتاب من ساعه ما مشينا وبتقراي اتكلمي معايا بقي

ميرا وهي تنظر للكتاب.. بس شويه معلش 

نظر لها اسر بحنق ثم امسك الكتاب ورماه في الخلف

ميرا.. اي يا عم كنت عند حته مهمه

اسر.. انا عندي الاهم

ميرا.. اي

اسر بحب.. وحشتني زرقه عنيكي

ميرا بخجل.. احم شكرا

اسر.. ههههه شكرا دا ردك 

ميرا.. بس يا بابا وسوق لنعمل حادثه وانا خايفه علي شبابي ليضيع

اسر.. ههه تمام يا فندم

وبعد قليل وصلو لمطعم فنزل اسر وامسك يده ميرا وذهبو للداخل  وكانت ميرا تنظر للمطعم بدهشه انه جميل حقا وديكوراته رائعه ولكن عذرا اين الناس المكان فارغ ولكنها انتبهت علي صوت اسر الهادي... تعالي اقعدي

نظرت له وجدته يبعد الكرسي لها فابتسمت له وجلست وجلس هو امامها

اسر.. ها تحبي تكلي اي

ميرا.. اي حاجه

اسر.. قدامك المنيو اهو اختاري اللي عوزاه

ميرا.. اوك ثم امسكت المنيو ونظرت للموجود وحسمت امرها علي شي وكذلك اختار اسر مثلها

ميرا.. صحيح هو المكان فاضي لي مش معقول مكان راقي ذي دا محدش هيجيله

اسر.. تؤ المكان دا مشهور جدا وبيكون ملان ناس بس انا حجزته لينا

ميرا بصدمه.. بجد

اسر.. ايوه ثم امسك يدها وقال محبتش حد يزعجنا 
نظرت له ميرا بحب ولكن قطع كلامهم النادل وهو يضع الطعام ثم قال بهدوء.. تامرو بحاجه تانيه

اسر بامتنان.. شكرا

وانصرف النادل وبدا اسر وميرا في الاكل ويخطقون نظرات لبعضهم 

ميرا.. اه بطني كلت كتير بجد المطعم روعه

اسر بضحكه.. ههههه بالف هنا يا قلب اسر

ميرا بحب.. الله يهنيك قم استمعت لاغنيه مش من فراغ سلمتلك فقالت بسعاده.. الله بعشق الاغنيه دي اووي

فقام اسر ومد يده وقال.. تسمحيلي بالرقصه يا سنيوريتا

ميرا بسعاده.. اكيد وامسكت بيده وذهبو للرقص فوضع اسر يده علي خصرها وضمها له بحب خجلت ميرا كثيرا منه ولكنها حاربت خجلها ووضعت يديها علي كتفه وتمايلو مع الاغنيه...

طبطب عليا
 نسيني تعبي وانت جنبي ضم فيا 
من قد اي عايشه في عذاب مكنش ليا
 في الدنيا ضهر بقي انت ضهري اهتم بيا 

مش من فراغ سلمتلك
 ولا كان طبيعي احنلك 
دنا من عذابي لجئتلك ومن الهموم
 عوضني نسيني الوجع
 هتعب اووي لو هتخدع
 قدر مشاعري دنا لو هقع  انا مش هقوم

مش من فراغ سلمتلك 
ولا كان طبيعي احنلك 
دنا من عذابي لجئتلك ومن الهموم
 عوضني نسيني الوجع 
هتعب اووي لو هتخدع
 قدر مشاعري دنا لو هقع انا مش هقوم

تلف بيا
 بنلاقي فرحه انا نفسي اضحك لو شويه 
ارقص معايا احضن مشاعري
 حس بيا 
انا مش هحبك الا لو حببتني فيا

مش من فراغ سلمتلك
 ولا كان طبيعي احنلك
 دنا من عذابي لجئتلك 
ومن الهموم عوضني 
نسيني الوجع 
هتعب اووي لو هتخدع
 قدر مشاعري
 دنا لو هقع انا مش هقوم

مع كل كلمه كانت ميرا تنظر لعين اسر وهو يسرح في زرقتها كانت تحاول ان توصل له كلام كثير عن طريق عينيها واسر يقسم بانه فهم كل كلمه حته لو لم تنطق وانتهت الاغنيه فانتبهت ميرا علي ذلك وابتعدت عن اسر

ميرا.. احم الاغنيه خلصت يلا نقعد

اسر.. يلا

وجلسو مكانهم وميرا تجلس بخجل فعندما تكون باحصانه تنسي العالم كله فانتبهت علي صوت اسر

اسر.. ميرا الفرح هيكون بعد اسبوعين

ميرا بصدمه.. اي بسرعه كده انا مجهزتش

اسر.. ميرا حبيبتي احنا هنتجوز ونسافر علي طول مش هنحتاج وقت وان كان علي موضوع تجهيزك من بكره ننزل نشتري

ميرا.. بس يا اسر

اسر بحب.. قولي موافقه يلا انا بجد مش هستحمل اكتر من كده

ميرا بخجل.. ماشي موافقه افتح الموضوع مع الجماعه

اسر بسعاده.. بجد طب يلا بينا بسرعه وامسك يدها واخذها بسرعه للسياره

ميرا بضحكه.. يا مجنون براحه

اسر.. تؤ تؤ يلا بسرعه وركب السياره واجلسها بجانبه وانطلق بسرعه للبيت...

في منزل ادم كان الجميع مجتمع في الصالون مروان وادم كالعاده يتحدثون ويشاركهم امجد الكلام وسوزي تلعب في هاتفها اما سميه فتشاهد التلفاز وبجانبها رؤي فانتبه الجميع علي دخول اسر وميرا المفاجي

اسر.. انا عندي ليكم خبر حلو

ادم.. قول في اي

اسر بسعاده.. اتفقت انا وميرا ان الفرح بعد اسبوعين

البعض يشعر بالصدمه والزهول والاخر بالسعاده فهتفت

سميه..بسرعه كده طب ما تستنو شويه

ادم.. ايوه مش ملاحظ بدري 

اسر.. معلش يا عمي كفايا لحد كده

مروان.. خلاص يا ادم طالما متفقين علي كده يبقي خلاص

ادم.. علي بركه الله اللي يحبوه

امجد.. مبروك يا اسر وذهب واحتضنه وانهالت المباركات عليهم من الجميع وحضنت سميه ابنتها بسعاده وفرحه  وكان الجميع يشعر بالسعاده ماعدا سوزي التي تشتعل غضبا ونظرت لرؤي وجدتها تقف مع اختها تضحك فضغطت علي اسنانها وذهبت لغرفتها بسرعه

سوزي بغضب.. مستحيل ابن خديجه يفوز عليا مستحيل لا لازم اتصرف رؤي الغبيه لو كانت وافقت بس غبيه ضيعت كل حاجه ثم اكملت بخبث بس لسا معايا اللي يخليه يكره ابوه تنما يبعد عن ميرا او لا عادي مش مهم بس اهم حاجه يبعد عن مروان ثم ذهبت لحقيبتها واخرجت الرساله وابتسمت بشر

كان اسر يجلس في غرفته ويتحدث بالهاتف بسعاده

اسر.. ايوه فرحي هيكون بعد اسبوعين لازم تحضر يا احمد

احمد.. اكيد يا صحبي دا فرح اخويا ازاي محضرش

اسر بحب.. عقبالك يا صحبي

احمد.. لا ياعم انا سنجول مش عاوز اقع علي شوشتي ذيك

اسر.. ههههه صدقني الحب حلو اووي

احمد.... صدقني فرحان اووي عشانك وانك بتحب يا صحبي ربنا يهنيك

اسر.. تعرف مكنتش اتوقع احب ههه واحب مين ميرا بعد اللي كانت قالته بس بنت الايه خطفت قلبي 

احمد. ههههه احسن اهي دي. اللي هتعلمك الادب

اسر.. ههههههه انا مؤدب ياض 

قطع حديثه دق الباب فقال لاحمد.. لحظه يا احمد خليك معايا

احمد.. اوك

اسر.. ادخل فدخلت سوزي فنظر لها اسر وقال.. خير

سوزي.. اممم عوزاك في حاجه مهمه

اسر.. الوقت متاخر ميصحش تكوني هنا الصبح نتكلم

سوزي.. لا هنتكلم دلوقتي

اسر بحده.. لو سمحتي اطلعي

نظرت له سوزي بغضب وتوعدت له ثم خرجت وصفعت الباب خلفها فنظر لها اسر بحنق واكمل محادثته مع احمد

عند ميرا كانت تصعد الدرج بعدما تركت والدتها فكانت تجلس معها يتفقو علي الاغراض التي ستحناجها واتفقو ان تذهب غدا هي ورؤي للمول لتبدا لشراء اشياء عرسها ولكنها  وجدت سوزي تخرج من غرفه اسر بغضب فنظرت لها باستغراب وقالت.. حضرتك  كنتي عند اسر

سوزي بدلع.. ايوه كنت عنده اصل في موضوع مهم اووي كنت عوزاه فيه

ميرا بحنق.. موضوع ايه

سوزي .. تؤ تؤ موضوع بين ابن وامه ثم ضحكت بسخريه وذهبت لغرفتها اما ميرا فوقفت مكانها تنظر لها بحنق فهي لا تطيق تلك المراه ينقبض قلبها حين رؤيتها

ميرا.. عبو شكلك وليه رخمه ثم ذهبت لغرفتها لتنام

حل الصباح سريعا واستبقظت ميرا ثم ارتدت ملابسها ونزلت لاسفل بسرعه فوجدت الجميع يجلس للافطار فوقفت وخطفت بضع لقيمات

سميه.. اقعدي فطري ايه اللي بتعمليه دا

ميرا.. معلش ياماما عشان نلحق نمشي يلا يا اسر

ادم.. ههههه مستعجله اووي ها

مروان.. هههههه الحب ولع في الدره

ميرا باحراج.. احم اصل يعني ثم نظرت لاسر ولكزته وقالت ما تقوم يا عم

اسر بضحكه... يلا يا مجنونه 

امجد.. ما تخدوني معاكم يا جدعان

ميرا.. تعال تشتال عادي يلا باي يا جماعه ثم جذبت يد رؤي وذهبت بسرعه

اما سوزي فكانت تشرب قهوتها وتبتسم بخبث وتتابعهم بحذر

    

كان اسر يقود السباره وبجانبه امجد وفي الخلف ميرا ورؤي

ميرا.. اسر اقف عند بيت جنا عشان جايه معانا

اسر.. اوك

امجد.. امم كتبتي هتشتري ايه

ميرا بغرور.. طبعا حضرت لستا

رؤي.. ههههه فضلت سهرانه تكتبها

امجد بغمزه.. عقبال ما نشتريلك يا جميل

ميرا بحنق.. بص قدامك يخويا واتلم

اسر.. هههههه تستاهل 

امجد.. ماااشي ليكي يوم

فاخرجت ميرا لسانها له ووصل اسر امام بيت جنا ووجدها تقف بانتظارهم وركبت بجانب رؤي وميرا وانطلق اسر للمول وبعد قليل وصل اسؤ ونزل الجميع ودخلو 

وقفت ميرا في المنتصف وقالت.. ايوه بقي يلا ورايا 

فضحك الجمبع عليها وذهبو خلفها ومرت اكثر من ثلاث ساعات وميرا لا تزال تشتري وكان اسر وامجد خلفها يحملون الكثير من الحقائب

امجد.. يالهوي يخرليت اللي يشتري مع البنات حاجه تعبت ياعم نادي لخطيبتك اي هتستري كله في يوم

اسر.. ومين سمعك رجلي مش شيلاني هما البنات فين تعبت بجد ونظر حوله فوجدهم.يخرجون من محل وميرا تهتف بحنق طفولي..اوف ملقتش اللي عوزاه اي دا

اسر.. احم ما كفايا كده ونكمل بكرا

جنا.. قولها والنبي تعبت

رؤي.. انا مبقاش فيا نفس

ميرا.. اوك تعالو نشرب حاجه وبعدين نمشي

الكل.. تمام وذهبو جميعا لكافيه وطلبو مشروبات 

ميرا.. اممم كده جبت حجات كتير بس لسا ناقص

اسر.. ههههههه انتي ناقص تشتري المول يبنتي دا انا لما جيت معاكي حرمت اني انزل اشتري مع وحده بعد.كده

ميرا.. نعم يخويا حرمت اي لا دا لسا اسبوعين 

اسر بخوف مصطنع.. منك لله رجلي ورمت

فضحك الجميع عليه ثم انتهي الجميع وذهبو للمنزل 

وبعد قليل وصلت ميرا ودخلت بسرعه للداخل فوجدت والدتها والدها وعمها مروان يجلسون 

ميرا.. انا جيييييت.

سميه.. حبيبتي نورتي ها فين الحاجه

ميرا.. هههههه ورايا فنظرو ورائها فوجدو اسر ورؤي وامجد.يحملون الكثير من الحقائب

فضحك الجميع عليهم وقال مروان..ههههه اي دا عاملين في نفسكم كده لي

امجد وهو يضع الحقائب جانبا.. البركه في مرات ابنك اتكحرطنا بسببها

ميرا.. بس ياض

اسر.. هههه بصراحه انا حرمت اروح اتسوق مع ميرا رجلي مش داري بيها

ميرا بغضب طفولي ...بقي كده

رؤي.. هههه حرام عليكي دا احنا لفينا لف 

سميه... ميرا وعرفاها مش بيرضيها العجب 

ميرا.. بقي كده كلكم عليا ماااشي ثم تخرجت لسانها لهم فضحك الجميع عليها

ومرت عشر ايام قضتهم فيها ميرا في شراء اغراضها وظل اربع ايام فقط علي الزفاف

كان مروان يجلس علي مكتبه ورن الهاتف فاجاب

مروان.. الو ازيك يا مايكل

مايكل.. تمام يا مروان بيه بس في مشكله

مروان.. اي

مايكل.. الفرع الاساسي حصل فيه مشكله ولازم انت واسر بيه تكونو هنا

مروان.. تمام هناخد طياره بليل ونيجي

مايكل.. توصلو بالسلامه يا مروان بيه

اغلق مروان الهاتف ومسح علي وجه بتعب ثم طلب السكرتيره وقال... اطلبي اسر بيه لمكتبي

السكرتيره.. تمام يا فندم

وبعد قليل جاء اسر ودق الباب ودخل المكتب وهتف. خير يا بابا

مروان.. الفرع الرئيسي حصل فيه مشكله لازم نسافر انا هحجز لطياره بليل

اسر وهو يفكر في زفافه الذي اقترب.. طب مينفعش بعد الفرح

مروان.. للاسف مايكل قال للزم ضروري وهما يومين ان شاء الله ونيجي

اسر.. تمام 

مروان.. طب يلا بينا الطياره الساعه سبعه والساعه حاليا اربعه يدوب نلحق نجهز الشنط

اسر.. تمام  وخرج وتبعه اسر واستقلو السياره للمنزل وبعد قليل وصلو ووذهبو للداخل فوجدو الجميع في الصالون

مروان.. السلام عليكم

الجميع.. وعليكم السلام

نظرت ميرا لاسر باشتياق في لم تره اليوم ابظا فنظر لها اسر بقلق من حديث والده

مروان.. انا واسر هنسافر امريكا النهارده للاسف حصل مشكله ومضطرين نسافر

نظرت ميرا بسرعه لاسر فوجدته ينظر لها بحزن فقالت.. بس الفرح بعد اربع ايام

ادم.. ايوه يا مروان طب خليه بعد الفرح حته

مروان.. للاسف مينفعش بس هما يومين بالكثير وهنيجي

سوزي بسرعه بعد تفكير.. انا هاجي معاكم

مروان.. تمام ثم وجه كلامه لامجد وقال هتخليك هنا تساعد عمك ادم في التجهيزات

امجد.. حاضر

مروان.. معلش يا جماعه هطلع احضر السنط هنتاخر وصعد للغرفه وتبعته سوزي

اما اسر فظل مكانه ينظر لميرا التي كسا الحزن ملامحها فهتف.. ميرا

فرفعت نظرها وكانها تعاتبه علي سفره ووقفت وصعدت لاعلي بدون كلمه فتنهد اسر بتعب

سميه.. روح وراها راضيها يا اسر

اسر.. حاضر وصعد للاعلي بسرعه فوجد غرفته مفتوحه فدخل وراي ميرا تخرج ملابسه وتصعها في الحقيبه فذهب اليها وهي تقف امام الخزانه واحتصنها من الخلف وقال.. اسف

ميرا بحزن.. هتوحشني متتاخرش عليا

لفها اسر اليه ومسح دموعها  وقال.. هاجي علي طول وعد

ميرا.. هستناك ثم حضنت اسر فبادلها اسر الحضن بقوه

وبعد قليل ذهب اسر ووالده وسوزي للمكار وذهب ليوصلهم ادم واصر اسر علي عدم ذهاب ميرا لانه لا يرد رؤيه دموعها

كانت ميرا تجلس علي فراشها بحزن وتمسك صوره اسر وقالت... مش عارفه ليه مش مطمنه ثم اكملت بدموع هتوحشني اووي

مر يومين ولم يتصل اسر ابدا فقلقت ميرا بشده عليه وكلما حاولت الاتصال وجدته مغلق وفي اليوم التالي كانت ميرا تجلس مع والدتها بحزن

سميه.. مالك يا حبيبتي

ميرا بحزن.. اسر مكلمنيش ياماما من ساعه ماسافر

ادم.. معلش تلاقيه مشغول بس وهو المفروض هيجي النهارده 

تنهدت ميرا بحزن وانتبهت علي دخول امجد وهو يحمل حقيبه كبيره

رؤي.. اي دا يا. امجد

امجد.. احم بصراحه دا فستان ميرا جبته ليها كهديه مني اتمني تقبليها يا ميرا

ميرا بسعاده.. بجد وذهبت بسرعه وفتحت الحقيبه وانبهرت بالفستان وهتفت بسعاده... شكرا يا امجد رووعه انا هطلع اجربه واخذته وصعدت لاعلي بسرعه

وبعد قليل انتهت ميرا من ارتداء الفستان ووقفت امام المرأه تطلع لنفسها بسعاده

ميرا وهي تلف حول نفسها... الله جميل جدا قطع حديثها رنين هاتفها فذهبت بسرعه فوجدته اسر فرفرف قلبها من السعاده وقالت... الو اسر حبيبي فينك مرنتش عليا ليه وفونك مغلق

اسر...(لارد).......

ميرا... اسر انت مبتردش عليا ليه

اسر بحزن حاول اخفاءه.. ميرا انا اسف انا مش هتجوزك ومش هرجع من السفر سامحيني بس فكرت ولقيت نفسي مش هقدر اتجوزك انا محبتكيش انا كنت بعمل كده عشان انتقم منك وبس

صدمه كل ماشعرت به ميرا هو الصدمه كان هناك الم شديد في قلبها فهتفت .. ا اسر ولكنها لم تلقي ردا فنظرت للهاتف فوجدته اغلق فحركت راسها برفض وامسكت هاتفها بايدي مرتعشه واعادت الاتصال ولكن الهاتف كان مغلق

ظلت تضحك بجنون وفجاه سكتت وظلت مكانها دقائق ثم

وقف امام المراه تنظر لهيئتها بالم هطلت دموعها بغزاره علي وجنتيها ظلت تنظر لنفسها لدقائق صامته وهي تحمل كل معالم الالم ولحظات وامتلئ المكان بصراخها 

ميرا بصراخ... اااااااااااااااااااة كله كان كدب كان غش ليييه يا اسر لييييييه عملت ايه عشان استحق منك كده ليييييه كسرتني بالطريفه دي ليييببيببه موتني وانا حيه لييييييه يا اسر لييييييه ااااااااة يا قلبي اةةةةةةةةةة

وظلت تكسر في الغرفه بانهيار وسمعها الجميع فصعدو بسرعه لغرفتها وجدو الباب مغلق.

سميه. بفزع.. ميرا افتحي ميرا بنتي افتحي

ادم.. ميرا افتحي ميراا ردي عليا

ميرا من الداخل... سبوني في حالي بقي كفاااااااايا 

ادم.. افتحي يا قلب ابوكي في ايه

ميرا بكسره ودموع.. بنتك قلبها اتكسر يا بابا واتكسرت فرحتها ثم نظرت لفستانها وظلت تقطع فيه وتصرخ 

امجد... ابعد يا عمي لازم اكسر الباب فورا

ادم.. يلا يا امجد اكسره وقبل ان يكملو كلامهم سمعو صوت كسر وهدا صوت ميرا

سميه بصراخ.. بنتي افتحي يا ميرا لاااا بنتي 

رؤي بدموع.. ميرا افتحي في ايه

اسرع امجد وادم في كسر الباب واستطاعو كسره وعندما دخلو وقفو مكانهم من الصدمه......






تعليقات