الفصل الثامن 8
بقلم ابراهيم
ميرا بصدمه... انت
جنا.. انتي تعرفيه
نظر اسر لها ببرود عكس داخله فكان ايضا يشعر بالاندهاش من وجودها ويا لسخريه القدر سوف تعمل لديه ويراها دائما ولكن هو جاء لانهاء هذا الزواج لماذا لم يتكلم حتي الان لماذا كلما اردا الكلام يشعر بشي داخله يرفض عذه الفكره قطع تفكيره صوت علي
علي.. اسر بيه
اسر.. ايوه يا علي
علي.. الانسات هتبدا تدريب ولا لا
ميرا بغضب.. لا شكرا مش هنتدرب
جنا.. بس يا ميرا
ميرا.. انا قلت لا يلا يا جنا وامسكت يدها وذهبت وعندما كانت علي وشك الخروج من الباب سمعت صوته
اسر ببرود.... وهتدربي فين
التفتت له ميرا بعصبيه وقالت ... في اي مكان الا هنا
تقدم اسر منها وهو ينظر لها ببرزد ووقف امامها وقرب وجهه منها وقال.. ومين هيقبل يدربك عنده
ميرا.. الشركات كتير علي فكره مش شركتك بس ولو كنت اعرف انها بتاعتك مكنتش جيت
اسر ببرود.. لسانك لسا برضو طويل امم طب اوك احب اقولك ان مفيش ولا شركه هتشغلكم
ميرا بحده.. ليه يعني
اسر.. مزاجي كده
احمر وجه ميرا من الغضب ونظرت لاسر بحده وكانت جنا تتابع ما يحدث باستغراب
ميرا بغضب... انت فاكر نفسك مين
اسر وهو يجلس علي مكتبه بتكبر.. اسر الشافعي
ميرا بسخريه.. حصلنا الرعب
نظر لها اسر نظرات مميته ولو كانت النظرات تقتل لماتت علي الفور
اسر.. ها قلتو ايه تدربو ولا هتمشو وللعلم لو مشيتو مفيش شركه هتدربكم ودا تحت اوامري انا ثم اكمل بخبث.. والتدريب يروح تتسقطو في العملي
ندرت له ميرا بغضب وكانت علي وشك الرد ولكن اسكتتها جنا
جنا..خلاص يا اسر بيه هنتدرب
ميرا بغضب.. انتي بتقولي ايه لا يمكن اتدرب عند البني ادم دا ونظرت له بحكه وهو قابل نظراتها ببرود
همست جنا في اذن ميرا وقالت... ميرا مش وقت عند دا مستقبلنا
ميرا.. تمام ثم وجهت كلامها لاسر الذي يجلس علي كرسيه ببرود وقالت.. احنا موافقين
اسر بانتصار.. تمام تقدرو تبداو من بكره
ميرا في سرها.. ربنا يهدك يا شيخ
سمعتها جنا فابتسم وقالت.. احم تمام بعد اذنك
وذهبت جنا وتبعتها ميرا ثم خرج خلفهم علي وظل اسر علي مكتبه يبتسم بانتصار فقد جاؤت الفرصه المناسبه ليربي هذه القطه الشرسه
##############
كانت ميرا وجنا تقفان امام الشركه بانتظار سياره ولكن لا يوجد
ميرا.. يووووه رؤي السبب في ام البهدله دي ربنا يسامحها
جنا.. فكك من رؤي دلوقتي قليلي من دا
ميرا بسخريه.. عريس الغفله اللي رفضني
جنا بصدمه.. اسر صديق طفولتك
ميرا بالم.. متقوليش صديق طفولتك مستحيل يكون دا الانسان اللي حبيته وكان سندي دا مش قاكرني يا جنا مفتكرش ايامنا سوا ثم امسكت بقلادتها التي ترتديها واكملت بحزن.. وانا ذي الغبيه لسا لبساها
جنا.. طب ناويه تعملي ايه
ميرا.. معرفش هو حر ان ما قلش رفضه هرفض انا ونفض التمثيليه دي
جنا.. بس انتي بتحبيه
ميرا.. ومش هاخد انسان جىحني وقل من كرامتي ورفضني انسي يا جنا هههه انا عوزه بطل روايات يا بت ذي فهد او زين بتوع الروايات ييييح دا ولا في الاحلام
جنا بضحكه.. هههههه خليكي في الروايات لما هتهبلك قريب
ميرا.. يا ستي فكك اهي بتعيشني في عالم ليا ثم اكملت بغضب.. يووووووه هو مفيش تاكسي في ام اليوم دا
جنا.. ههههههههه اهدي يا مجنونه
وظلت الفتيات بانتظار سياره ثم فجاه وقفت امامهم سياره وفتح الزجاج وظهر اسر
اسر .. اركبو هوصلكم
ميرا ببرود.. شكرا مش عوزين
اسر... اممم اوك براحتك ثم قاد سيارته بسرعه وذهب
جنا.. اه يا مجنونه الوقت اتاخر ومفيش عربيات كنا ركبنا معاه
ميرا بعند.. لا يعني لا هنستني
قطع حديثهم صوت هاتف جنا ففتحت الهاتف
جنا.. الو احم ايوه طب اوك ثم اغلقت الهاتف وهي تبتسم كالبلهاء
ميرا.. انتي يا حجه
جنا.. ها ايه
مبرا.. مين يختي دا اللي لما كلمك يهمتي كده
جنا بحب.. دا معتز
ميرا .. اوبا ايوه بقي بيقولك ايه
جنا.. ابدا قال انه هيجي يخدني
ميرا.. يسهلو يا موزه
جنا.. يا شيخه اتوكسي دا احنا بقالنا سنه مخطوبين هموت واتجوز يا نااااس
ميرا.. ههههههه واقعه واقعه
جنا.. اومال يختي دا حب الطفوله
ميرا.. ربنا يخليكم لبعض يا قلبي
جنا.. تسلميلي يا موزتي
ومر بعض من الوقت وجاء معتز(معتز٢٩ سنه ابن عم جنا بيحبو بعض من الطفوله شغال مهندس في شركه وسيم الي حد ما)
معتز.. ازيك يا ميرا
ميرا.. الحمد لله وانت
معتز.. تمام والله يلا بينا عشان نمشي
ميرا باحراج.. ها لا شكرا خد جنا وامشو وانا هستني تاكسي
جنا . انتي هبله يا بت اسيبك ازاي يلا بينا
ميرا وهو تضربها في كتفها.. ما تفهمي بقي
جنا.. يا حبيبتي مفيش داعي لاحراج انا معاكم
معتز.. هو انا مش ذي اخوكي يلا يا ميرا
ميرا.. معلش يا معتز هستني تاكسي
وبعد محاولات فاشله من معتز وجنا ولكن لم توافق ميرا فاخد معتز جنا ورحل وظلت ميرا واقفه بمفردها وفد حل الليل عليها
ميرا بخوف.. يا ربي بقي مفيش تاكسي ثم اخرجت هاتفها وجدته مغلق فقالت بغضب.. هو دا وقت تفصل فتنهدت بتعب وظلت واقفه علي امل ان تاتي سياره
##############$
كانت سميه تحرك في الصاله بقلق
سميه بقلق.. يا ربي اتاخرت ليه.
قطع كلامها دخول ادم ونظر لها باستغراب
ادم..مالك يا حبيبتي قلقانه ليه
سميه بقلق.. ميرا فونها مغلق ولحد دلوقتي مجتش
ادم.. ازاي المحاضرات انتهت من زمان هي فين
سميه بقلق..ايوه ورؤي هنا من زمان وحاولت اتصل عليها معرفتش
ادم.. طب اتصلي علي جنا
سميه.. ازاي مفكرتش في كده ثم ذهبت بسرعه واحضرت هاتفها وقامت بالاتصال علي جنا فلم يرد احد
ادم.. ها ردت
سميه بقلق.. لا ربنا يستر ثم اكملت بدموع.. بنتي با ادم
احتضنها ادم وظل يهدئها وهو قلق كثيرا ولكن يجب ان يبدو اقوي حتي لا تقلق زوجته اكثر
دخل اسر البيت فوجد سميه تبكي وعمه ادم يحضنها
اسر باستغراب.. في ايه
ادم .. ميرا مجتش وفونهت مغلق
سميه بدموع.. بنتي يا ادم
اسر.. مجتش لحد دلوقتي ونظر لساعه وجدها التاسعه فقال لنفسه.. ازاي وانا سايبها من زمان فشعر بالقلق عليها فخرج بسرعه
ادم.. اسر اسر في ايه
ولكن اسر لم يجيبه وركب سيارته وقادها بسرعه
##########
كانت ميرا تجلس علي مقعد وتشعر بالخوف وتحاول منع دموعها من النزول وفجاه شعرت باحد يضع يده علي كتفها فانتفضت بسرعه ووقفت فوجدت ثلاث شباب ينظرون لها نظرات غير مريحه
شاب١.. القمر قاعد زعلان ليه
ميرا بحده.. وانت مالك لو سمحتو مشو وسبوني في حالي
شاب٢.. وهو ينفع نسيب القمر لوحده تعالي معانا وهنبسطك
ميرا بغضب.. انت حبوان قلتلكم مشو
شاب٣.. شكلك مش هتيجي الا بالغصب واقترب منها فصرخت ميرا وجرت باقصي ما عندها
ظلت ميرا تجري وتنظر خلفها فوجدتهم يجرون ورائها فنظرت لهم بخوف وظلت تجري حتي وصلت لشارع مغلق فوقفت ونظرت خلفها بخوف فوجدت الثلاث شباب خلفها
الشاب٣..ما قلنا تعالي بالزوق لازم تتعبينا كده
ثم اقترب منها وميرا ترجع للخاف حتي اصتدم ظهرها بالحائط
ميرا بخوف.. بالله عليك سبني في حالي
الشاب برغبه.. اهدي يا قمر ثم مد يده ليمسك شعرها
فنظرت ميرا له برعب واغلقت عينيها بخوف وهي تبكي
ميرا بدموع .. ااسر