الفصل العشرون 20
بقلم نجلاء فتحي
الملاك النائم
البارت ال٢٠
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
شوفوا خاتمة البارت السابق ،،،مازالت ملك تتوسل لسامى أن ينهى حياتها فهى العائش الميت وسط أهلها ليس تعبير مجازى بل حقيقة وإذا نفت ذلك تدخل السجن زور لا يوجد حل أمام هذا الملاك غير أنهاء حياتها حتى لو قررت الرحيل مع سامى وتعيش معة كأخت مثل السابق لم ينفع بعد مكاملة زوجتة ،،وهى قلبها تعلق بية بشدة ،،،
سامى بأنفعال/ بطلى عياط مقدرش أسيبك هنا ،،مقدرش أخبطك ،،يا نهااااار عايزانى أق*تلك. لية يا ملك جايز إللى حصل كلة خير
ملك بهياج/ أتهم فى قتل أبويا ،،،خير وحقى يتسرق وأتسجل فى دفتر الوفيات وأنا عايشة ويتعمل عليا تجارب ،، غير الغيبوبة إللى دخلتها ٥ سنين حتى ورث أمى معرفش فين،،، خير دة كلة أزاى
سامى / مقدر حالتك ومعاكى فى إللى قولتية،،،حياتك معايا أنسى البلد ،،ركزى بس معايا نرجع القاهرة ونرفع قضية على آسر وتشهدى علية فى المحكمة وتخلص الحكاية
ملك أعطت لة ظهرها وسارت بعيد وهى تقول بحزن/ أرجع لحالك وسبنى
جرى عليها هو أمسك زراعها وبدون مقدمات ركبها العربية غصب عنها وأغلق الباب بالريموت الألكترونى ونظر ليها نظرة أرعبتها وقال :- خدى ألبسى طرحتك ونقابك مستحيل أسيبك هنا ،،، تعيشى معايا فى بيتى ،،،،مش عايز أعتراض ،،،ثم أبتسم وقال بحنان :- أنتى أختى يا ملك
نظرت ملك من الشباك وغمضت عيونها على وجع قلبها من أثر كلمتة وهى أختة ،،
_______
وبعد ساعتين ونصف تجلس ملك فى غرفة الضيافة مرعوبة من رفض الدكتورة منه لها فى بيتها وهذا حقها،،
________
فى غرفة نوم سامى ومنة
منة/ يعنى أية تقعد هنا أزاى أنت واعى لكلامك بأى وضع بأى صلة ،،
سامى بضيق/ حكتلك ظروفها
منه/ كنت سيبها ريح دماغك دى رغبتها
سامى بصدمة/ مصدوم فيكى بجد ،،،،أنتى أكتر واحدة عارفة ظروفها من بداية الحكاية وكنتى معايا خطوة بخطوة وكنتى بتساعديها،
منه بأنفعال/ أنا أنثى غيرت على جوزى وأبو أبنى غيرت على حبيبى عايزاة ليا لوحدى ،طريقتك معاها ضحكتك وقتك إللى بتقضية معاها دة أسمة أية
سامى/ شفقة مش أكتر ،،،صدقينى بتصعب عليا
واقفت منة أمامة/ حبتها ،أتعلقت بيها رد عليا
سامى/ أيوة أتعلقت بيها لكن مش حب لا يمكن أتجوزها
منه بسخرية/ مش شرط تتجوزها الزمن دة البشر فاقوا الشياطين، جبتها بيتك قدام عينك لية مش خليها فى شقتها إللى أخدتها ليها تعيش ذى ما كانت عايشة ال٣ سنين إللى فاتوا
سامى / حاسس مش دى مراتى الدكتورة منه بنت البلد الجدعة أنا ماشى أنا وملك وخليكي بقا فى أوهامك
حضنتة منة من ظهرة وساندت رأسها على ظهرة وقالت:- أوعا تسبنى بحبك أوووى مش متخيلة واحدة غيرى تشاركنى فيك
تنهد بيأس ولف وجذبها هو لحضنة وقال :- وأنا بعشقك يا أم أبنى ولا أى بنت تلفت نظرى بعدك ،،،ملك غلبانة بجد ،،حطى نفسك مكانها بنت عايشة حياة هادية مع أبوها بنت العمدة عارفة يعنى أية ذى عندنا هنا كدة بنت أكابر ولما يموت أبوها تدخل غيبوبة وتفوق بعديها بناس غير ناسها والأحداث إللى تعرضت ليها حتى لما رجعت لبلدها أقرب ناس ليها عمها موتها بالحى وأكل ورثها بقولك طلبت منى أقتلها خلاص مفيش رحمة فى قلوبنا وقفنا معها فى الصعب لازم نكمل مشوارنا لأخر ،،،،،بلاش الشيطان يدخلك من حتة الغيرة ويبعدك عن طريق الخير ملك طيبة أحتويها أعتبريها أختك ذى ما أنا معتبرها كدة علشان ترتاحى ،،،أمسك ذقنها ورفعة لية وقال :- بعشقك يا أم محمد وقبلها بنعومة،،،،،،،،،،،،،،،،على الجانب الأخر تقف ملك أمام باب غرفتهم فهى ترجلت لية مجرد فضول لكى تسمع حوارهم العالى وقتها ولم ينتبة سامى ومنه أن باب غرفتهم مفتوح بسيط ،،،فشافت وسمعت ملك كلامهم كأنهم فرد ثالث فى الغرفة بكت بشدة وسارت لباب الشقة وخرجت وقررت خروجة بلا رجعة لا تريد رد المعروف بالأساءة وهم أكرموها لحد كدة وكفاية مشاكل ليهم 😔😔
يا وجع قلبى عليكى يا ملاك
لا أريد الحياة ،،،،،،،،أين أنتى يا أمى ،،،،،أين أنت يا أبى ،،،،،سبتونى لية،،،،،،محتاجة ليكى ملك عايزاكم ،،،،،،، الأسم بنت العمدة وبنات البلد تحسدني يشفونى دلوقتى نظرت ملك حوالين نفسها لم تعرف إلى أى مكان تذهب لة جلست على الرصيف تحتضن نفسها تبكى بشدة
____________
خرج سامى من الغرفة وهو محاوط منه زوجتة وقال بسعادة:- ملك الدكتورة عايزة تسلم عليكى ،،،عقد حاجبة المكان خالى وباب الشقة مفتوح ،،أبتعد عن زوجتة ونظر ليها بعتاب وقال بعصبية:- نسينا باب أوضتنا مفتوح يبقا سمعت كلامنا زعلان منك بجد ثم خرج برا الشقة بعد ما ألتقط مفتاح السيارة يبحث عن ملك الذى فى لحظة شعر بالجنون لفقدنها يكاد يفقد عقلة
هل يجدها!!!!!!!!!
_______________
( فى غرفة نوم آسر وسو )
جرب كل شئ حتى نجح وفتح الخزنة وبالفعل وجد ما يبحث عنة ٣ السنين الماضية من المقتنيات الذهبية والأساور المرصعة بالألماس والأحجار الكريمة مَلك لوالدة سو وقد ورثتها من أمها يعنى مقتنيات سو وأمها وجدتها لا تقدر بمال ووجد عقود الفيلا والمستشفى وبعض العقارات ملك لسو زوجتة لم يعلم عنها شئ أبتسم ألتقط الأوراق بحوزتة وبعد ساعات أمسك إيد منه غصب وخلاها تمضى لية تنازل
على كل أملاكها ثم قال :- أبوكى متجوز واحدة يونانية وعايش معاها ميهمنيش دلوقتى فلوس أبوكى كفاية دول. هههههههههه
سو بتعب شديد/ حقنة أديهالى
آسر/ أمممم دى الجرعة ٢٥ لا مفيش عايز أشوف جسمك من غيرها يعمل أية
سو يترجى/ أرحمنى
آسر/ أرحمك لما بحثى يوصل للنور ثم تركها ورحل يوثق العقود عند محامى فى لحظة أصبحت سو على الحديدة وآسر ملياردير
_________
(فى القرية )
الزراعيط تملا المكان فردوس أتكتب كتابها
نغزتها هنية أختها فى كتفها / أضحكى
فردوس/ على أية
هنية/ كتب كتابك يا عروسة وشوية وتروحى بيت جوزك
فردوس بحزن ممزوج بحسرة/ عروسة ،فى عروسة من غير فستان ولا فرح ولا نقطة مكياج ،،،،ترمونى لواحد أرمل ومعاة ٤ عيال
هنية بحزن/ معلشى دة الموجود أنتى كبرتى ودة المناسب لسنك متنسيش عندك ٢٥ سنة كبيرة وإللى قدك عيالة فى طولة
فردوس/ أنا بنت لية مفيش فرح ولا فستان
هنية/ الراجل مراتة ميتة من قريب عايزاة يعمل فرح أزاى أهل البلد تقول أية
فردوس/ وأنا إللى هكون خدامة لية ولعيالة ولأمة إللى أعيش معاها
هنية/ دة عاداتنا يا فردوس حظك كدة ظل راجل ولا ظل حيطة، ،الأسم متجوزة وخلاص
فردوس/ دة عندة ٤٨ سنة وعيالة الاثنين الكبار فى الجامعة والأثنين التانين فى الثانوى
حتى لو خلفت تانى مش يلحق يفرح بية
هنية بلجلجة/ ماهو مفيش خلفة الراجل مش عايز عيال أتفق مع أبوكى على كدة
لطمت فردوس، ،كيف يفيد الاعتراض أتكتب الكتاب وإللى حصل حصل أمر واقع وممنوع البنت تعترض وليس ليها كلمة. ،،،،،،مسحت هنية بسرعة دموع أختها وسحبتها مسلوبة الإرادة لعريسها الذى يحتل الشيب رأسة تشعر كأنها ماشية من مواشى أبوها الذى يتاجر بيها نعم فهو بائع مواشى ،،،
سارت فردوس خلف عريسها لبيتها الجديد بدون مراسم فرح يدوب بشنطة ملابسها فقط سارت وهى تحلم ذى أى بنت فى البلد يزف جهازها على البلد كلة مفيش لا يوجد ،،،، متزوجة على جهاز واحدة أخرى ،،،،تحلم بشبكة حقها لا يوجد غير دبلة ذهب خفيفة الوزن ،،تحلم بفرح مثل إللى تحضرة لا يوجد سارت وهى لأول مرة تلعن أهلها بشدة تعلن سامى الذى تخلى عنها كما تعتقد كارة الدنيا ،،،،،،،،فردوس مثال الإيمان والتقوى والعقل والرضا فى لحظة يأست من حياتها مفروض تتعامل مع راجل كبير السن عنها كزوجة، ،مطلوب تتعامل مع شباب قربين لها فى العمر على أساس أمهم وهل يقبلوها كأم أو مرات أب أم عدوتهم حقهم فبعد الأم لا توجد من تحل مكانها.
________________
مر يومين وسامى لم يكلم زوجتة على أعتقاد هى السبب فى ضياع ملك ،وهنا تأكدت منه أنة لدية مشاعر من نوع خاص ليها ليست مشاعر أخ لأختة كما يدعى وهنا تدخل الشيطان لرأس منة وتحملت تجاهل زوجها لها وأقنعت نفسها فترة وتعدى وبدأت تقارن نفسها وبين ملك وفى النهاية هى تكسب
_______
أما ملك يومين فى الشارع رفضت تذهب شقتها التى أجرها ليها سامى حتى لا يجدها هناك ،يومين من غير طعام ولا ماء يومين من غير مأوى ولا حماية ولا مال لا تملك غير أنها جلست على الرصيف فى مكانها فى انتظار المجهول
يتبع
الملاك النائم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات