الفصل السادس 6
بقلم ابراهيم
كان اسر يدخل من بوابه البيت بسيارته فلمح ما جعل قلبه يدق بعنف ظل ينظر لهذه الفتاه بشده وقلبه يدق ويراقب كل حركه منها ولعبها تحت المطر وحين فتحت عينيها شعر بان انفاسه توقفت ونظر لعينيها وتاه فيها
وظل الاثنان ينظران لبعض وتقدم اسر منها وظل يتقدم وميرا تنظر له بصدمه وترجع للوراء حتي اصتدم ظعرها بشجره فنظرت حولها بتوتر ونظرت وجدت اسر لازال يتقدم منها
ميرا بتوتر.. ايه الحظ دا بس يا ربي
وجاءت لتذهب بسرعه وجدت اسر يمسك يديها ويعيدها مكانها وحاصرها عند الشجره
ميرا بتوتر.. ل لو سمحت ابعد
لم تجد اي رد من اسر وكان اسر ينظر لها ويسرح في عيونها وشعرها الذي خطف قلبه بمجرد رؤيته يومها
ميرا.. ابعد بقي
انتبه اسر علي ثوته فادرك نفسه ورسم معالم الجديه
اسر بسخريه .. امم اخيرا القمر هل علينا وقرر انه يظهر
نظرت له ميرا بحنق.. وانت مالك وبعدين ابعد بقي
ضغط اسر بقوه علي يدها وقال.. اظن لسانك طويل مش ملاحظه
ميرا وهي تحاول ان تداري الم يديها... دا اللي عندي لو سمحت بقي ابعد ميصحش
اسر ببرود... لا انا عاجبني كده
كانت ميرا تتحرك بقوه واسر يثبتها ويستمتع بحركتها
ميرا بحده... لو سمحت ابعد بقي
اسر ببرود..لو فكراني تايه في جمالك فمتحلميش مش حلوه يعني ومخبيه نفسك ثم اكمل بسخريه تقوليش ملكه جمال
نظرت له ميرا بحنق ثم ابعدته عنها بقوه فوقف اسر ينظر لها ببرود فنظرت له بغضب واسرعت للداخل
كانت ميرا تمشي بسرعه وحده
ميرا بحده... هو فاكر نفسه مين ها ازاي يتجرا يعمل كده ويمسكني كده ليه لا وكمان يقول مش حلوه بقي انا ميرا يتعمل معايا كده تمام يا استاذ اسر الايام بينا وهدفعك تمن دا كتير اووي
سميه باستغراب... في ايه يا ميرا مالك وايه بل هدومك كده وقفتي تحت المطر تاني هتتعبي يا ميرا
ميرا بحنق.. مفيش يا ماما
سميه.. مفيش ازاي انتي وشك احمر ولما بيحمر اكيد بتكوني متعصبه في ايه
نظرت ميرا لوالدتها وجاءت لتتكلم ولكن لمحت اسر يدخل ويبتسم لها بسخريه
اسر.. مساء الخير
سميه.. مساء النور يا حبيبي ايه بلك كده انت وقفت تحت المطر انت كمان
نظر اسر بتسليه لميرا وقال.. اه اصل في قطه مشاغبه كنت بحاول امسكها
سميه.. قطه ايه
ميرا بغضب...ماما انا طالعه بعد اذنك
وصعدت ميرا السلالم بغضب واسر ينظر لها باستمتاع لا يعلم لماذا احب مضايقتها كثيرا قطع تفكيره صوت سمبه
سميه... طب يلا انت كمان يا حبيبب اطلع عشان تغير بدل ما تتعب
اسر.. حاضر
وصعد اسر لغرفته وقام بتبديل ملابسه وجلس علي سريره ومسك الهاتف وظل يتفحص بعص الاشياء فيه وفجاءه ابتسم عندما عادت ذكري ميرا وهي تلعب تحت المطر اليه لاينكر بانها جميله وشعر بان قلبه يدق مع تحرك خصلات شعرها وحين نظر لعينيها شعر بانه نسي العالم كله
اسر بتنهيده.. وبعدهالك يا اسر ايه هتحب تاني لا انت جاي ترفض وبس مش معقول تحب تاني وتتجرح.
##########
كانت ميرا تجلس علي سريرها بغضب
ميرا بغضب.. دا انسان دا اعاااااا وسكتت لحظه عندما تذكرت شكله تحت المطر وشعره الذي جاء علي عينيه وحينها انتبهت للون عينيه الذي اسر قلبها فابتسمت كالبلهاء
ميرا.. بس قمر اووي يخربيتك ثم انتبهت علي كلامها فقالت بغضب.. في ايه يا اميره مين دا اللي قمر نامي واسكتي وقامت باغلاق النور واستسلمت للنوم
جاء ادم من العمل وجاءت رؤي ايضا وجلس الجميع علي مائده الطعام لتناول العشاء
ادم... فين اسر وميرا
سميه.. اسر انا ندهت ليه وميرا كانت نايمه رؤي اطلعي نادي ليها
رؤي.. حاضر ياماما
صعدت رؤي لتنادي اختها وقابلت اسر علي السلالم فنظرت له وابتسمت له
رؤي.. بابا وماما مستنينك تحت علي العشا
اسر.. انا نازل اهو
رؤي.. اوك وانا هنادي لميرا واكملت هي الصعود واكمل اسر النزول لاسفل
##########
رؤي.... ميرااااا قومي بقي يلا عشان العشا
ولكنها لم تجد رد من ميرا فذهبت لها بغضب وابعدت الغطاء وجاءت لتهزها ولكنها اصتدمت من حرارتها المرتفعه
رؤي بفزعه.. يالهوي دي سخنه
وذهبت بسرعه لاسفل لتخبر والديها لاحضار الطبيب
في الاسفل كان ادم يجلس وبجانبه سميه وفي الجانب الاخر اسر
ادم. وهو مروان هيجي امتي يا اسر
اسر.. اخر الاسبوع ان شاء الله
ادم.. يجي بالسلامه عاوزين نلحق نجهز لخطوبتكم
اراد اسر الكلام ليخبره بانه ليس موافق ولكن قطع كلامه دخول رؤي بسرعه وتبدو خائفه
رؤي.. ماما الحقي ميرا سخنه اووي
سميه.. ايه
وصعد الجميع لغرفتها وجدوه وجهها احمر من شده الحراره
سميه بهلع.. ادم بسرعه اتصل علي الدكتور
ادم.. حاصر وذهب بسرعه لاحصار هاتفه والاتصال علي الطبيب
رؤي بخوف.. دي سخنه اووي يا ماما انا هجيب كمدات
سميه.. يلا بسرعه
اسر.. بس الكمدات مش هتنفع ثم ذهب لميرا ونظر اليها تالم قلبه لحالتها هذا فقام بسرعه بحملها وذهب للحمام وسميه ورؤي خلفه وقام بتشغيل المياه وجاء لوضعها تحت المياه فتشبتت به ميرا بسرعه فنظر لها وقام بالنزول تحت المياه وهو يحملها
كانت سميه ورؤي ينظران لاسر بذهول وبعد قليل خرج اسر ووضعها علي السرير
سميه.. اسر روح غير هدومك يلا واحنا هنغير لميرا
اسر.. تمام
ذهب اسر لغرفته وقام بتبديل ملابسه وذهب اليهم وايصا جاء الطبيب وكشف علي ميرا ووصف لها العلاج وبعد رحيله وقف الجميع بجانب ميرا
ادم.. وقفت تحت المطر تاني صح
سميه .. ايوه انت عارف بتحب تقف تحته
نظر ادم لصغيرته بحب وابعد شعرها عن وجهها وقام بتقبيل جبينها
سميه.. يلا الكل يروح ينام وانا هسهر جنبها
رؤي..لا هسهر انا ياماما
سميه بحب.. لا يا حبيبتي انا جنبها يلا روحي نامي وانتي يا اسر روح اوصتك ارتاح
اسر.. حاضر تصبحو علي خير
ورحل اسر والجميع لللنوم وظلت سميه بجانب ميرا لتضع لها الكمدات
##############
في غرفه يصدع منها صوت اغنيه بصوت عذب
$#نم يا صغيري نام بهناء نم يا حبيبي نم بهناء نم وانا اجبلك جوز حمام متزعلش يا حمام دا بس عشان حبيبي اسر ينام#
كان الصوت عذب وجميل ظل اسر ينظر لتلك المراؤه بحب وهي تجلس بجانبه وتلعب في شعره لينام وحين اغلق عينيه وجدها فجاه تبتعد عنه وتخرج من الغرفه وتغلقها من الخارج وترحل
اسر .. ماما افتحي قافله ليه ماما روحتي فين ماااما
ولكنه لم يجد رد فحاول فتح الباب كثيرا واخيرا استطاع ان يفتحه فخرج وظل يبحث عن والدته واخيرا وجدها تمشي
اسر.. ماما ماااا ماااا
ولكنها لم تلتفت له فظل يمشي خلفها وينادي عليها حتي وجدها تقف امام بحيره فذهب اليها ولكنه صدم حينما وجدها تدخل للداخل
اسر بفزع.. ماما ماااامااااا
وذهب بسرعه وظلت تلك المراه تدخل وتدخل حتي غطي الماء وجهها وذهب ذلك الطفل امام البحيره يقف ويصرخ باسمها..
اسر.. ماااااااماااااااا
استيقظ اسر بفزع من ذلك الحلم الذي يراوده دائما فتنهد بحزن فتلك الذكري لن ترحل ابدا فنظر للساعه وجدها الواحده بعد منتثف الليل فخرج من غرفته ولا يعلم لماذا قادته قدماه لغرفه ميرا ففتحها وجد والدتها نامت من التعب وهي تيند راسها علي السرير وميرا تنام بعمق
نظر اسر لميرا ودخل للغرفه ووضع يده علي وجهها فوجد حرارتها طبيعيه فنظر لها كثيرا ورحل مع مشاعر غامضه تحمل الكثير!!؟