رواية الم الحب
الفصل الثاني عشر 12
بقلم ابراهيم
كانت ميرا تصنع القهوه وهي تتحدث مع نفسها بغضب
ميرا بغضب.. هو فاكر اني شغاله عنده قال ايه ميرا اعملي قهوه ميرا زفتي زفت علي دماغه اعاااا مغرور اووي ولكنها انتبهت علي صوت ضحك خلفها فالتفتتت بتوتر ظنا منها انه اسر ولكنه تجدته امجد فتنهد براحه
ميرا. احم
امجد. ههههه اسف اسف بس مش قادر امنع نفسي من الضحك اسر لوسمعك هتتنفخي هههههههه
ميرا بثقه.. ميقدرش يعمل حاجه معايا
امجد.. اممم واثقه اووي صح
ميرا وهي تلتفت وتكمل اعداد القهوه.. ايوه طبعا
امجد بتوتر.. اسر انت جيت ازاي
بمجرد ان استمعت لاسمه التفتت بسرعه ولكنها وحدت امجد يضحك بشده واسر غير موجود
امجد بضحكه.. ههههههههه باين انك مش خايفه صح
نظرت له ميرا بحنق طفولي ثم اكملت صنع القهوه واخذتها وجاءت لتذهب ولكن وقف امامها امجد
امجد.. متزعليش بهزر
ميرا بابتسامه.. لا عادي
امجد.. انا امجد اخو اسر اكيد عرفاني
ميرا.. ايوه اتشرفت بمعرفتك
امجد.. ايه اتشرفت دي هو انا غريب تقدري تعتبريني اخوكي الصغير
ميرا بابتسامه.. اكيد يلا بعد اذنك هروح اودي القوه بدل ما يتحول وذهبت بسرعه ووقف امجد يصحك علي جنونها
امجد.. هههههههه والله شكلها دي اللي هتوقعك يا اسر ثم ذهب لمكتبه ليباشر عمله
ذهبت ميرا لاسر ودقت الباب ودخلت حينما سمح لها بالدخول راته يجلس منهمك في عمله فذهبت امامه بتوتر وقامت بوضع القهوه امامه والتفتت لتذهب ولكن اوقفها صوته
اسر بهدوء.. اظن ماذنتش ليكي عشان تمشي
ميرا.. في حاجه تانيه مطلوبه
امسك اسر الفنجان وارتشف منه القليل وحقا اعجبه بشده ولكنه لم يشكر ميرا فرفع نظره لها وتطلع اليها لعده ثواني وقال.. روحي لشغلك
فتحت ميرا فمهما من الصدمه انه يقصد ان يستفزها هي كانت ذاهبه لتكمل العمل ولكنه اوقفها ثم يقول لها اذهبي ولم يشكرها حتي علي القهوه فنظرت له بغضب وخرجت سريعا صافحه الباب ورائها
اما احمد فظل يجلس علي مكتبه ويرتشف القهوه باستمتاع ويبتسم علي غضبها ثم اكمل عمله
في الخارجكانت ميرا تمسك بالملفات وتجلس علي مكتبها بغضب من هذا المتعجرف فتنهدت بضيف ثم بدات العمل وبعد مرور عده ساعات شعرت بالتعب حقا فارجعت راسها للوراء واغمضت عينيها ولكنها شعرت بان احد يقف امامها ففتحت عينيها وجدته اسر فوقفت بسرعه
ميرا بتوتر.. حضرتك عاوز حاجه
اسر.. اممم مظنش ان دا مكان نوم دا مكان عمل بس
ميرا تضغط علي اسنانها... انا بس كنت برتاح شويه
اسر.. دي استراحه الغدا يلا انزلي الكافيه كلي
ميرا.. لا هكنل شغل نش عاوزه اكل
نظر لها اسر ببرودوقال.. انتي حره ثم ذهب من امامها ونظرت له حور بغضب ثم جلست لتكمل عملها وبعد مده قصيره انتبهت علي صوت هاتفها فوجدتها جنا
ميرا.. ايوه يا جنا
جنا.. فينك با بنتي مش تحت ليه ظي استراحه غدا
ميرا.. لا مش جعانه هكمل شغل
جنا .. طب اجبلك اكل
ميرا..لا يا حبيبتي مليش نفس يلا هقفل عشان اكمل شغل
جنا.. اوك باي
اغلق ميرا الهاتف وبدات في العمل وبعد مرور نص ساعه وجدت اسر ياتي ويضع حقيبه امامها ولم يتكلم ودخل لمكتبه بدون كلمه
ميرا وهي تمسك الحقيبه وتقول باستغراب.. هو في ايه
وقامت بفتح الحقيبه فوجدت بها طعام فابتسمت بسعاده ونظرت باتجاه الباب بحب وبدات في تناول الطعام
في الداخل كان اسر يراقب ميرا وهي تاكل ويبتسم لا يعلم لماذا لم يستطع تركها بدون طعام فتنهد وقال.. مش باين انك بتبعد يا اسر مش باين
وجلس علي مكتبه ليكمل عمله...
انتهي دوام الشركه فوقفت ميرا من علي الكرسي بتعب فحقا تعبت ونظرت لباب المكتب فلم تجد اسر يخرج فقررت الدخول للاستاذان للذهاب فطرقت الباب
اسر.. ادخل
دخلت ميرا ووقفت امام المكتب وقالت..اقدر امشي
اسر.. خلصتي الملفات
ميرا.. لا لسا
اسر.. تمام روحي كملي
ميرا بصدمه.. بس الدوام خلص
نظر اسر لها ببرود وقال.. انا المدير هنا وقلت روحي كملي شغلك
نظرت له ميرا بغضب وتمنت لو استطاعت ان تنقض عليه وتبرحه ضربا فتوعدت له ثم ذهب من امامه وجلست علي مكتبها
ميرا.. اعاااا هتشل ماشي يا اسر ماشي
ثم بدات في العمل تحت نظرات اسر المستمتعه
اسر.. اممم ولسا يا ميرا وابتسم بجانب فمه واكمل العمل
حل الليل ومازالت ميرا تعمل واصبحت الشركه خاليه الل من اسر وميرا فقد رحلت جنا بعدما اخبرتها ميرا بانها لديها عمل وستظل فرحلت بصحبه معتز وبقيت ميرا تتابع عملها
ارجعت ميرا راسها للخلف بتعب ونظرت للساعه وجدتها الثامنه فقررت الذهاب لاسر لتتكلم معه فقد تاخر الوقت
دقت علي الباب واذن لها اسر بالدخول فدخلت ميرا ورفع اسر راسه لها ونظر لها وقال.. نعم
ميرا.. الوقت اتاخر وكده ماما هتقلق لازم امشي
اسر.. تمام يلا بينا
ميرا.. انا معايا عربيتي همشي
اسر ببرود.. انا اتصلت علي والدك وطمنته انك معايا وهوصلك يلا من غير كلام
ميرا.. بس انا معايا عربيتي هروح بيها عادي
وقف اسر ونظر لها ببرود وتقدم منها ولكن فجاه قطع الكهرباء فتفجا بميرا تحضنه وقف بصدمه من رده فعلها ويده معلقه بالهواء وانتبه علي كلامها
ميرا برعب.. والنبي يا اسر خليهم يرجعو النور انا خايغه والنبي ثم بدات في البكاء
ضمها اسر بقوه ليهدئها وبعد مده عادت الكعرباء وهم لايزالون علي وضعهم هذا فانتبهت حور وحاولت الابتعاد ولكن اسر كان متمسك بها بشده فرفعت عينهيها له
ميرا.. احم ممكن تسبني
لم ينتبه اسر لكلامها ولكنه كان ينظر لوجها اااة سبحان من خلفك عيناها ووجها الاحمر اثر البكاء جعلها فاتنه لم يشعر بنفسه الا وهو يقترب منها بشده وهو ينظر لشفتيها فنظرت له ميرا برعب ووصعت يدها علي فمها فادرك اسر نفسه وابتعد بسرعه
اسر.. احم متخافيش النو جه يلا بينا
لم تستطع ميرا الكلام من شده الخجل واومات براسها له فرحل اسر وتبعته هي وركبت بجانبه السياره
طول الطريق كان الصمت يحتل المكان ولم يتكلم احد منهم ولكن اسر كان يخطف نظرات منها ويستمتع بخجلها وعندما وصلو ذهبت ميرا بسرعه للداخل فابتسم اسر عليها ثم تبعها للداخل فوجد والده يجلس وبجانبه عمه ادم وسميه ورؤي يجلسان بجانب بعض
اسر.. السلام عليكم
الجميع.. وعليكم السلام
مروان.. اتاخرت كده ليه يا اسر
اسر.. معلش يا بابا كان في شغل كتير
سميه.. طب يا حبيبي يلا اطلع غير هدومك وانزل عشان تاكل انت وميرا
اسر.. حاضر
وصعد اسر وقام بابدال ملابسه ونزل لاسفل فوجد ميرا تجلس علي المائده بهدوء وعندما نظرت اليه اخفضت وجها بخجل فجلس امامها وبدا بتناول الطعام
كانت ميرا تاكل ووجها احمر للغايه فما زالت تتذكر احتضان اسر لها واقترابه الشديد منها فاغمضت عينيها بخحل عندما تذكرت هذا وانه احم كان سيقبلها
نظر اسر لها ووجدها تغلق عينيها فابتسم واكمل تناول طعامه وبعد الانتهاء جلس الجميع لتناول القهوه وانظم لهم امجد
مروان.. اظن كده الكل متجمع خلونا نتفق بقي علي الخطوبه
نظرت ميرا له بصدمه ثم نظرت لاسر بسرعه وجدته ينظر لوالده فجاءت لتتحدث ولكن سبقها اسر وقال... الوقت اللي تحبوه
نظرت له ميرا بصدمه شديده ماذا اليس من المفترض انه يرفضها وانه هنا من اجل الرفض ماذا يقول
وقفت بغضب ادهش الجميع وجاءت لتتحدث ولكن قاطعها اسر وهو يقول.. معلش يا عمي مممن اتكلم انا وميرا شويه
ادم.. اتفضل يبني
امسك ادم يد ميرا واخذها للشرفه ليتكلم معها
كان امجد يتابع رؤي بعينه ثم ذهب وجلس بجانبها وقال.. عقبالك
رؤي ببرود.. شكرا
امجد.. اممم ومفيش عقبالك انت كمان
رؤي.. عقبالك يا سبدي ها كده كويس
امجد بشقاوه.. كويس اووي وقريب اووي اووي كمان ونظر لها وغمز
فخجلت رؤي واستاذنت للذهاب لغرفتها وظل امجد يتابعها بنظراته فحقا هذه الفتاه سرقت قلبه
في الشرفه فبعد ان ترك اسر يد ميرا واوقفها امامه انفحرت به بغضب
ميرا.. انت ازاي توافق علي اللي بيقولوه دا انت مرفضتش ليه انت اصلا جاي عشان ترفض انت ازاي توافق انت ليه جبان
اسر بحده.. اسكتي فنظرت له حور بغضب فاكمل هو بهدوء.. متفكريش اني دايب في جمالك بس مقدمناش الا حل واحد عشان نرضي الكل
حور باستغراب.. حل ايه
اسر......