رواية الم الحب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ابراهيم

       

رواية الم الحب 
الفصل الثالث والعشرون 23
بقلم ابراهيم


اسر... بجد مش عارف اشكرك ازاي واتمني مكونش تقيل عليكم وان شاء الله لما اقدر اتحرك همشي

والد رامي.. عيب عليك يبني تقول كده انا ذي والدك واحنا اللي نتمني تسامحنا لان بسببنا انت وصلت لكده

اسر بحزن عندما تذكر والده... لا حصل خير وانا اللي كنت السبب مفيش داعي للاسف

والد رامي... طب يلا يا بطل هسيبك ترتاح ولو مختاج حاجه هتلاقينا 

اسر بامتنان.. شكرا

فابتسم له والد رامي ثم رحل اما اسر فنظر للغرفه وينظر لكل ركن فيها وكان كل ركن موجود عليه ذكره من ذكرياته فاغمض عينيه بالم فجاء في باله ميرا

اسر بدموع.. كفايا بقي لي بتظهريلي انتي مبقتيش حقي وهطلت دموعه بالم ثم نظر للخاتم الذي في يده وهطلت دموعه وقال.... عارف اني كسرتك يا حبيبتي بس غصب عني سامحيني كان غصب عني كنت تايه واتسرعت وقراري دا هندم عليه بقيت حياتي عشان خسرتك يا ميرا وارجع راسه للوراء وتنهد بالم فاستمع لصوت موسيقي ياتي من النافذه

     *احمد باتشان بيني وبينك*

بيني وبينك حاجه محدش لسا قابلها
 كلمه تقولها وانا بكملها
 نفس اللحظه اللي بزعل فيها انت بتزعلها 
بيني وبينك حاجه محدش لسا عارفها 
وانا معرفش دي اي تعرفها 
حته الحاجه اللي بسرح فيها انت بتعرفها
 ما بين الحبايب شوق تعال يا حبيبي ندوق
 الحب اللي خدنا لفوق من اول سلام 
في عيوني وعيونك دول
 اهو بان الهوا علي طول 
من غير يا حبيبي ما تقول انا فاهم كلامك
 بيني وبينك حاجه محصلتش في دنيتنا
 قبلتنا الدنيا وجمعتنا
 كنا اتنين وخلاص دلوقتي الحب تالتنا 
مش بالعشره لقينا الحب بيكبر بنا
 دا الحب اساسنا وتكوينا 
ذي اتنين علي وش الدنيا ودخلو الجنه
بيني وبينك حاجه محدش لسا عارفها 
وانا معرفش دي اي تعرفها 
حته الحاجه اللي بسرح فيها انت بتعرفها
 ما بين الحبايب شوق تعال يا حبيبي ندوق
 الحب اللي خدنا لفوق من اول سلام 
في عيوني وعيونك دول
 اهو بان الهوا علي طول 
من غير يا حبيبي ما تقول انا فاهم كلامك
 بيني وبينك حاجه محصلتش في دنيتنا
 قبلتنا الدنيا وجمعتنا.........

كان اسر بستمع للاغنيه ودموعه تهطلع بغزاره فاخرج محفظته ونظر لصوره ميرا وقال بدموع... كان بيني وبينك حاجه حلوه يا ميرا وانا ضيعتها بغبائي غبي انا غبااااااااااااي ثم اغمض عيونه بالم ودموعه علي خده

كانت والده رامي تمسك صوره ابنها بين يديها وتبكي فنظر لها زوجها بالم ثم ذهب وضمها اليه 

والده رامي ببكاء.. هو احنا غلطنا لما مدخلناهوش مصحه ابني خلاص اتجنن ابني بيروح مني

والد رامي... اهدي هيكون بخير هما حولوه علي المصحه لما شافو حالته مش مستقره

والده رامي... منها لله هي السبب سمر حبها وخانته وبسببها بقي كده منها لله واهو دمر نفسه ودمر حياه بنت ملهاش ذنب 

والد رامي بحزن.. يا ريتنا موفقناش لما قال هيتجوزها رامي مكنش طبيعؤ احنا السبب انا مش قادر ابص في عين ادم

والده رامي بحزن... انا عوزه ابني هات ليا ابني

فنظر لها زوجها بحزن وضمها اليه فانفجرت في البكاء وزوجها يغلق عينيه بشده ليمنع دموعه من النزول

كان يقف ويتطلع لها وفي قلبه الم العالم ظل ينظر لها بحزن هل هذه امه اللم التي يجب ان تعطي الحنان والحب الام التي يجب ان تحتوي اولادها ولكن هذه ليست ام لا يقدر علي النظر في وجهها اهو ابن حرام ليس اخو اسر او والده مروان اذا من هو ابي اغمض عينيه بشده يحاول التماسك ورفع نظره لوالدته

فنظرت له سوزي بتوتر وذهبت بسرعه اليه وامسكت يده وقالت... امجد حبيبي اسمعني بس

نفض امجد يدها بعيدا عنه ونظر لها باحتقار وقال... مؤمرتك الوسخه دي هقولها لبااااا ولكن لم يكمل كلامه وقال قصدي مروان بيه 

سوزي.. امجد. حبيبي اسمعني انا عملت كل دا عشانك

امجد بصريخ... عملتي ايييييييي جبتيني من الحرام ودمرتي حياه انسان انطقييييي عملتي ايييي ها يتمتي اسر ومكنتيش ام حته ليا لا برافو يا سوزي هانم بس انتي من هنا ورايح مش امي امي ماااااااتت ثم ذهب بسرعه وظلت سوزي في صدمه فسرها اكتشف

تيا.. حصليه بسرعه قبل ما يقول لمروان

نظرت لها سوزي ثم ذهبت بسرعه ودخلت الغرفه فوقفت امامها من الصدمه مروان مستلقي علي الارض فاقد الوعي وامجد يحاول ايقاذه

امجد بقلق.. بابا بابا فوق بابا فوق عشان خاطري ثم هطلت دموعه وصرخ بااااااابااااااا

فاقتربت منه سوزي بقلق فهي خائفه ان يكون اغماء مروان بسبب امجد وانه قال له فقالت بتوتر.. اامجد

فنظر لها امجد بغضب وقام بحمل ابيه وانطلق بسرعه بسيارته للمستشفي اما سوزي فظلت مكانها تقف بصدمه فكل شي تدمر...........

كانت سميه تجلس بجانب ابنتها وتمسك يديها وتبكي فاقترب منها ادم

ادم.. حبيبتي اهدي بلاش كده عشان صحتك

سميه ببكاء.. مش قادره يا ادم بنتي مش قادره اشوفها كده

ادم..هتكون بخير صدقيني والسبب في اللي حصلها دا هدمره 

نظرت له سميه بحزن ثم ارتمت بين احضانه وانفجرت في البكاء فاغمض ادم عينيه بالم علي حال زوجته
وبعد قليل وجد سميه غفت بين احضنه فملس علي شعرها بحنان وانتبه لرؤي تدخل الغرفه 

رؤي بحزن.. لسا مفقتش

ادم.. لسا

فنظرت رؤي لاختها بحزن وجلست بجانب والدها وظلت تنظر لاختها بندم فهي تشعر بانها السبب وانها من حسدت اختها علي فرحتها

كان امجد يقف بحزن امام غرفه الفحص  فوجد شخص يضع يده علي كتفه فالتفت فوجده احمد

احمد.. الدكتور قال اي

امجد بحزن.. لسا مطلعش

احمد.. طب اي حصل

امجد بحزن.. حصل كتير اووي يا احمد ثم قص عليه ما سمعه من والدته

احمد بصدمه... انت بتقول اي

امجد .. دا اللي حصل ولما رحت اوضه بابا لقيته واقع علي الارض ملحقتش اقوله

فجلس احمد بجانبه بصدمه فهو لا يصدق بان احد بمثل هذا الشر وبعد قليل وجدو الطبيب يخرج من الغرفه فذهبو بسرعه اليه

امجد بلهفه.. بابا يا دكتور

الدكتور.. اطمنو هو كويس المرادي الجلطه كانت بسيطه بس بلاش يتعرض لضغط عصبي

احمد.. يعني مفيش خطر علي حياته

الدكتور.. الحمد لله مفيش خطر 

امجد... نقدر ندخله

الدكتور.. ايوه

ثم رحل الطبيب وظل امجد يقف بحزن ويتطلع لغرفه ابيه بالم فوصع احمد يده علي كتفه وقال.. يلا ندخل 

فتنهد امجد بحزن ثم فتح باب الغرفه ونظر لوالده الذي يرقد علي الفراش لا حول له ولا قوه وتبعه احمد وهو ينظر لمروان بحزن فاقترب امجد من ابيه وقال.. حمدالله علي سلامتك يا بابا

مروان بتعب... الله يسلمك 

احمد.. سلامتك ياعمي

مروان.. الله يسلمك ثم نظر لاحمد بدموع وقال. تسر ابني فين يا احمد هتهولي عاوز اشوفه

احمد بحزن.. صدقني معرفش هو فين

مرولن بتعب شديد.. هاتولي اسر ابني وبدا يكح بشده فخاف امجد عليه فذهب واحضر الطبيب الذي اخرجهم بسرعه وبدا في فحصه ووضعه علي جهاز تنفس

امجد وهو يضرب الحائط بيده.... يااااااارب بقي 

احمد.. لازم نلاقي اسر

امجد بتعب.. هنلاقيه فين يا احمد وبابا ازاي اثوله علي اللي امي عملتله ازاي اقولي ثم اكمل بحزن اني مش ابنه

احمد.. اهدي يا امجد عمي حاليا مينفعش يعرف  نجيب اسر بس الاول.

تنهد امجد بحزن ووجد الطبيب يخرج فقال.. بابا يا دكتور

الدكتور.. هو كويس بس يا ريت بلاش ضغط نفسي بعد اذنكم

ورحل الطبيب وظل امجد يقف بحزن فانتبه لصوت احمد... لازم نلاقي اسر

امجد.. مينفعش نسافر دلوقتي بعد اسبوع علي الاقل يكون بابا اتحسن

احمد.. ماشي يلا روح غير هدومك وانا هنا مع عمي

امجد بحزن.. ماشي. ثم رحل امجد وظل احمد ينظر له بحزن وقال... فينك يا اسر.

كان رامي في غرفه يتحرك فيها ويصرخ بصوت عالي.. رامي بصراخ....ميراااااااااااااا طلعوني من هنا ميرااااا انتي بتاعتي بس هههههههه بتاعتي ايوه ههههههههه ميراااااااااااا....

وصل امجد للمنزل وبمجرد دخوله وجد سوزي تجلس بانتظاره ثم وقفت وذهبت اليه بسرعه

سوزي ... امجد اسمعني

نظر لها امجد بقرف ثم ذهب من امامها فاوقفته ووقفت امامه وقالت... انت لي مش فاهم انا عملت دا كله عشانك انت

امجد بحزن... لا مش عشاني عشان الفلوس دمرتي حياه اسره عشان اي ها دا حته مجتيش شوفتي بابا بس اوعدك يا سوزي هانم ان لما بابا يفوق هعرفه كل حاجه ونظر لها بغضب ورحل فظلت سوزي مكانها وابتسمت بخبث وقالت.. يعني مروان ميعرفش لسا امممم يبقي لازم اتحرك وابتسمت بخبث

مر اسبوعين بدون احداث تذكر فميرا لازالت في الغيبوبه ومروان صحته تدهور وامجد تائه وحزين بسبب معرفته الحقيقه وسوزي تخطط اما اسر فمازال يجلس في بيت والد رامي ويعاملوه بمحبه وبدا في الشفاء وفك الجبس 

كان يجلس ويبدو علي وجهه الحزن الشديد فصغيرته تاذت ومحبوبته تبكي علي ابنتها وهو غير قادر علي فعل شي  فانتبه للباب يدق فذهب ليفتح فاوقفته رؤي وقالت... هفتح انا خليك يا بابا 

فاوما ادم راسه دون كلمه وظل مكانه يفكر في ابنته ميرا ولكنه انتبه لصراخ رؤي فذهب اليها بسرعه

رؤي بغضب وصوت عالي...  جاي لي بعد اللي اخوك عمله ها

امجد بحزن.. رؤي اسمعيني

رؤي بحده... امشي برا من هنا

احمد... يا انسه اسمعينا

فقاطه كلامهم صوت ادم الهادئ .. اتفضل ادخلو

رؤي بغضب.. يدخلو فين يابابا

ادم.... رؤي اعملي شاي يلا فنظرت لهم رؤي بغضب وذهبت بغضب اما امجد فلم ينظر لعين ادم وظل ينظر ارضا

ادم.. اتفضلو.. فدخل لحمد وتبعه امجد وجلسو مع ادم الذي ينظر لهم بهدوء

ادم.. خير

احمد.. انا عارف حضرتك انك مش حابب تشوفنا ولا تسمعنا بس صدقني ضروري تسمع اللي عندنا

ادم باهتمام... اتفضل

فقص احمد عليه كل شي حصل مع اسر واكمل امجد بقيه الكلام الذي سمعه من سوزي وعن حاله والده

ادم بصدمه... ازاي سوزي تعمل كده ثم نظر لامجد بحزن شديد واكمل كلامه وقال واسر مجاش ازاي جه يوم الفرح ومش شفناه خالص

رؤي وهي تاتي من خلفهم.. انا شوفته يابابا وحاولت الحقه بس اختفي

امجد بحزن.. صدقني يا عمي اسر بيحب ميرا اووي وغصب عنه اللي حصل كله بسبب امي 

ادم... بجد مش عارف اقول اي

احمد.. احنا جينا نقول لحضرتك ونتمني تساعدنا بس نلاقي اسر هو مختفي ووالده صحته بتدهور وصدقني هنبعده عن ميرا متقلقش

ادم بحزن.. ميرا 

امجد.. مالها ميرا ياعمي

فقص عليهم ادم ما حدث تحت نظرات امجد واحمد المنصدمه فكيف مع فتاه رقيقه مثل ميرا ان يحصل هذا

امجد بغضب.. الحيوان ازاي يعمل كده فيها

ادم.. للاسف رامي مريض نفسي واتحول للمصحه وبنتي في غيبوبه ياعالم هتفوق امتي

احمد.. لازم نلاقي اسر في ايده حل كل دا

ادم.. ازاي

احمد.. اكيد لو قعد مع ميرا واتكلم هتسمعه وتفهمه وممكن تفوق

امجد.. ايوه احتمال كبير بس فين اسر.......

كان اسر قد انتهي من ارتداء ملابسه وجهز حقيبته فسمع دق علي الباب فقال.. ادخل فدخل والده رامي ووالده

والد رامي.. برضو هتمشي

اسر.. معلش لازم امشي كفايا كده

والده رامي بحزن.. والله انا اعتبرتك ابني

اسر بامتنان.. صدقيني  وانتي ذي امي وهفضل فاكركم وهزوركم اكيد

والد رامي.. خلي بالك من نفسك

اسر.. حاضر ثم سلم عليهم ورحل...

كان احمد يقود السياره  وتوقف عن الاشاره ونظر بجانبه لامجد التي ملامحه تدل علي الحزن 

احمد... امجد لازم تفوق من اللي انت فيه

امجد بتعب.. صدقني غصب عني اكتشفت حجات صدمتني امي ليه تعمل كده ليي

احمد.. اهدي لازم نلاقي اسر الاول وكله هيتحل

امجد.. اسر

احمد.. ايوه اسر

امجد .. لا بص ورا اسر هناك اهو

فالتفت احمد بسرعه فوجد اسر يحمل حقيبه ويمشي علي الرصيف

احمد.. اسررررررررررررر





تعليقات