الفصل الخامس عشر 15
بقلم نجلاء فتحي
الملاك النائم
البارت ال١٥
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
داخل الغرفة أنصدمت منه وظهر هذا على ملامحها بسبب أنتزاع سامى لتلك القماشة من على رأس ملك وحاله شعرها المتهالك والحشرات تخرج منه فقال هو ،مفيش عباية بيتى فضفاضة للبنت هنا
أنتبهت منه لكلامة وجلبت عباية خاصة لجدتها هى نظيفة لكن ريحتها من عدم الاستعمال ظاهرة ،،فقال هو:- الريحة شوية وتروح ممكن تساعديني أغير ليها ،،فقالت منة:- صعب ،،نفخ سامى بضيق وقال:- طفى النور وأنا أغير ليها وبالفعل تم ،،، ثم أضاء أنوار الغرفة مرة تانية بعد الانتهاء من تغير ملابسها
فى هذا الوقت كانت منة أتصلت على صيدلية وجلب مستلزمات طبية بأمر سامى ،،،،،،
منة/ والعمل
سامى / العمل عمل ربنا بقا
أرتدى جوانتي وماسك طبى وأقترب لملك التى تتنفض وتترجاة يتركها
منه بخوف / بليز بلاش حرام
سامى/ لازم أحلق شعرها كلة بالماكنة
منة بأعتراض/تبقا قرعة😲😲😲
سامى بضيق/ القمل بيقع بكميات من شعرها لازم أشيل الشعر
كلة
فروة الرأس
ملتهبة
من القمل انا شوفتة دة الحل الوحيد علشان أحط المضاد الحيوي للرأس
منة/ طب قص الشعر
سامى/ لا شيل الشعر كلة هو الحل ،،،،،،ملك متزعليش منى لازم أعالجك دماغك تخف وأجبلك علاج يطلع شعرك بسرعة
ملك/ شعرى هيطلع تانى
سامى/ أيوة صدقينى دة لمصلحتك
هدأت ملك وجلست على حرف السرير تبكى وأستسلمت لسامى الذى بدأ فى حلق شعرها كاملا وهو يمطر عليها عبارات الإعتذار، ،أما منه تراقب الأمر وجسدها يسرى فية قشعرينة من منظر القمل بكميات كبيرة ،،،وبعد الإنتهاء نظف ليها سامى فروة رأسها التى بيها أحمرار ومد*ممة
ليس أنة
جرحها
بالماكنة بل من مستعمرة حشرة قمل الشعر ووضع على رأسها نوع من مطهر الجروح ثم مضاد حيوي وبدأت يلتقط الحشرة التى تساقطت على ملابسها والفراش ثم جمع الشعر فى شنطة بلاستيكية وتخلص منها خارج المنزل، ،،ثم عاد مرة أخرى وقد طلب من منه تجهيز الحمام لملك ،،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات، ،،رفضت منه فى بداية الأمر لكنها وافقت على مساعدة ملك فى أخذ شاور
منه/ مينفش هى بنت وأنت شاب
سامى لم يقول ليها أنة شافها فى شقة أسر بدون ملابس ،فقال بصدق نظرتى ليها أنا دكتور وهى مريضة محتاجة مساعدة، ،النظرة ربنا بيحاسب عليها ،، لو تقدرى عليها تولى الأمر
منه/ صعب
سامى / أملى البانيو وجهزية وأنا أشيلها للحمام ،،، حاولى تساعدها وأنا معاكى وظهرى ليكم أحتاجتى مساعدة طفى النور أساعدك وبعدين شغلى النور تانى
منه / ماشى
____
(فى القرية)
هنية/ يابت سيبك من إللى فى إيدك دة وكلمينى
فردوس/ عايزانى أجول( أقول) أيه
هنية/ موافقة على الدكتور سامى
فرودس/ يفرج (يفرق) معاكى موافقتى
هنية/ أيوة
تنهدت فردوس/ كنت عايزانى أتجوز الدكتور آسر ودلوجتى( دلوقتى )عايزانى أوافق على الدكتور سامى
هنية/ أسر مطلبكيش للجواز ودى أمنيتى الصراحة يتجوزك ،،،بس صاحبة طلبك صحيح الموقف لا يخطر على البال بس آخيرا حد طلبك للجواز أفرحى
فردوس بحزن/ للدرجادى همى تقيل ،،للدرجادى إللى يتجوزنى كتر خيرة نقذنى ،المفروض أوافج [أوافق ] علشان كلام الناس أنا مش كبيرة يدوب ٢٢ سنة بس لية محسسنى عندى ٤٠ سنة ياختى هو دكتور وأنا معايا دبلوم فنى يرضى بيا أزاى
هنية/ صاحبة راضى ياختى وطلبك نعترض ونتبطر بجا
فرودس/ أوافج ( أوافق) علية أزاى معرفهوش
هنية/ أووووف بت شينة فقر من يومك أسمعى رأيك مش مهم كدة كدة أبلغ البشمهندس شريف جوزى موافقتك
فرودس بحسرة/ مدام كدة بتاخدى رائى لية بقا
نظرت ليها هنية وتركتها وهى مقتنعة أختها غبية مش عارفة مصلحتها
فردوس لنفسها/ لو كنت طلبتنى يا سى آسر كنت عشت خدامة ليك العمر كلة
________
مرت أيام وآسر يتجنن من الذى أقتحم منزلة واعتدى علية بالضرب وسرق ملك واللاب توب وفونة،
_____
سامى/ عاملة أية دلوقتى
ملك/ بخير ،،،،جسمى بيو*جعنى
سامى/ أستحملى محدش عارف نوع الحقنة إللى بتتحقنى بيها أيه
ملك/ مش فاهمة حاجة
منه/ خير اطمنى ،،رأسك بدأت تخف وشعرك بيدأ ينبت شوية افرحى بقا
ملك/ الراجل إللى بهدلنى عمل فيا كدة لية أول مرة أشوفة ،،،،،،،،أنا هنا بعمل أية ،،،عايزة أرجع لناسى
سامى/ هترجعى حكايتك أية
ملك/ لا خايفة اتكلم
سامى / بعد إللى عملناة معاكى خايفة مننا.
ملك/ الايام إللى فاتت شوفت المو*ت بعنيا
منه/ ربنا كريم
ملك/ أنا ملك بنت العمدة شاكر أبويا مخلفش غيرى وأمى ما*تت من كام سنة ،،،،،،أبويا الكل بيشهد بأخلاقة وكرمة مفيش مشاكل فى البلد الكل فاكر فى عقلى حاجة أنا بخير من كتر خوف أبويا عليا كان زى ظلى لحد فى يوم اتخانق مع عمى عادل معرفش سببها بعديها شوفت أبويا لأول مرة ذى المجنون وينادى بأسمى جريت علية وحضنى فجأة لاقيت أبويا تقيل عليا ووقعت وهو فوقى ببعدة لاقيت إيدى كلها د*م. محدش وقتها فى الأوضة غيرى أنا وعمى شاكر شدنى هو وضربني وقال ملك قا*تلت، أبوها حد يبلغ المركز بعديها محستش بحاجة غير وأنا فى المستشفى ومعايا الراجل إللى بيبهدلنى،، وبعديها أنتم ،،،
ضمتها منة بحنان لحضنها،، أهدى بلاش عياط
ملك 😭/ مقت*لتش أبويا ،،،دة حياتى كلها
سامى / وعمك عادل دة فين
ملك/ معرفش
سامى/ بلدك أية
ملك/ ######،بعد طنطا
منه/ دى بلد آسر
سامى/ لازم ملك متظهرش لحد الحقيقة تبان
منه/ ملك أمانة عندى
سامى بترقب/ أسر
منه/ أدوس على قلبى، الغلطان يتحاسب لازم يتعاقب على جر*يمتة
سامى/ وأنا معاكى
_______
فى المستشفى التى يعمل فيها آسر
سامى/ أزيك يا صاحبى لا سلام ولا كلام كدة
آسر/ أنا فى مصيبة
سامى/ خير
آسر/ ملك إللى بعمل عليها البحث أختفت هى وتليفونى واللاب توب
بلع سامى ريقة/ عارفت إللى عامل كدة
آسر/ لا
سامى بترقب/ بلغ البوليس
آسر/ اتجننت ولا أية أوووف خلاص مش مهم أنا وراكى يا ملك لازم الاقيكى
سامى/ يمكن هربت
آسر/ مستحيل ،،وبدأ يحكى لية ان حد ضربة على رأسة من وراء وأغمى علية
سامى بتوتر/ نوع البحث أية إللى عملتة على ملك
آسر/ لية
سامى/ متخافش مش أسرقة منك مجرد فضول
آسر/ مش اقولك دة سر
سامى/ البحث دة يفيد البشرية
آسر/ تجاهل كلامة وقالة :- منه أخبارها أية ارتبطت
سامى/ بتسأل عليها لية
أسر/ كانت خطبتى وعايز ارجع ليها وبسآل علشان أنت شغال معها فى مكان واحد
سامى بكذب/ معرفش عنها حاجة علاقتنا فى حدود العمل بس
آسر/ ممكن تساعدني اتقرب منها
سامى/ هى عندك عايز ترجعلها أرجع
أسر بضيق/ الواحد ميعرفش يستفاد منك بحاجة
سامى بسخرية/ طلعت أستاد
آسر/ يعنى أية
سامى/ يعنى ماشى سلام
نظر آسر فى أثرة يشعر بعدم الارتياح لكلام صاحبة لكنة تجاهل هذا الشعور فكل تفكيرة إيجاد ملك فقط والمتطفل الذى اقحتم منزلة
_______
أغلقت منة الفون فقد بلغها سامى أن آسر يريد الرجوع ليها شعرت بوغزة فى قلبها من آثر حبها لة لكن ما فعلة بملك جعلها قوية
ونظرت وصعقت من منظر ملك جريت عليها و٠٠٠٠
يتبع
الملاك النائم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات