الفصل الثالث عشر 13
بقلم نجلاء فتحي
الملاك النائم
البارت ال١٣
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
مرت ١٥ دقيقة على الأحداث الماضية وتواجد سامى و سو فى القرية ،،،،،
حين رجعت فردوس من منتصف الطريق بأمر من سامى التى لا تعرفة وبث داخلها مشاعر جديدة عليها لكنها سعيدة بيها رجعت لبيت أختها ودخلوا المنزل ومعهم سو الخبيثة
،،،
سو بتكبر/ عايزة مكان خاص أتكلم فية معايا مكالمة مهمة
هنية/ اتفضلى يا حبيبتى فى الأوضة دى ،،،،وبعد ما سارت سو ليها قالت/ أية البت المايعة دى مفيش خشا ولا حياء
_______
سو/ ههههههههههه المكان هنا واو ينفع نتصور فية ههههه،،،،،، فى بنت هنا عارفة أسمها أية فردوس أسم بلدى أووووى وكلامها ملخبط ولا لبسها أوووة فظيع ههههههه ذى بتوع التلفزيون شكلها جاهل ههههههه ،وكمان بتطبخ هههههههههه من الأخر بتعمل شغل الخدم ههههههه
على الجانب الأخر سمعت فردوس الكلام ضيقت عينها من الغيظ حاولت التحكم فى غضبها فهى ضيفة لا يصح أهانتها ،لجأت للصمت وسارت فى طريقها لدخول البيت وقع نظرها على سامى يسير مع زوج أختها لداخل المنزل شعرت رفرفة بقلبها لا تعرف مصدرها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات، ،مر الوقت وأصر شريف أقامة الضيوف عندهم لحد الصباح حتى يجدوا آسر ،، وفردوس موجودة معهم حتى تساعد أختها هنية
_____
(فى القاهرة)
فاقت ملك من غيوبتها لم يعلم آسر هل فاقت بفعل العقار أو آمر الله وهنا صدمتة انكمشت هى على نفسها تريد أبوها وأوقات تصرخ وتقول عمى عادل لية تعمل فى أبويا كدة ،،،المستشفى لم تتحمل حالتها والجميع يسأل آسر علاقتك بيها أية ،،،وأجابتة بنت غلبانة من بلدة وبطريقة ما ذهبت لشقتة التى يسكن فيها وأقنع الناس والجيران أختة مريضة نفسية بسبب موت زوجها وهى معة هنا للعلاج والجيران صدقتة لأنة كان يسكن معهم من أولى جامعة ومحبوب وسطهم لم يعلموا أنة خبيث مخادع ،
______
أهدى بقا متخافيش منى ،،،،،،أنكمشت هى على نفسها وقالت:- عايزة أبويا ،أنت مين
آسر بكذب/ أبوكى قبل ميموت وصانى عليكى
ملك بترقب/ أول مرة أشوفك
آسر بصدق/ فاكرة وأحنا صغرين انا آسر إللى كنتى بتلعبى معاة
ملك بعدم تذكر/ مش فاكرة، عايزة أبويااااااا😭
نفخ آسر/ مااااااات وأستريح
هزت هى رأسها بشدة نافية هذة الفكرة رغم حدثت أحداثها تسطحت على الأرض كأنها تمثال وتنادى بضعف على أبوها الذى يمثل لها العالم كله، ،،،،،شدها هو وعدلها أمامة وقال:- بت بطلى عياط أنتى ملكى ثم زقها على الكنبة فسقطت عليها متألمة ،،أمسك هو زراعها بقوة وغرز حقنة ،،صرخت هى بألم وتشعر جسدها كلة سخونة تجرى فى عروقها نظرت لأسر بعيون دامعة كأنها تقول له ما هذا ،،لكنة تجرد من لقلب أنسان وتجسد لقلب شيطان 👿، تشعر ألم برأسها ،،عروق رأسها تكاد تنفجر من الألم تصرخ تشد فى شعرها تتململ فى الأرض أحمرت عيونها. تتشنج وتتلوى تتنفض بطريقة سريعة ثم يستكين جسدها بهدوء مع تلك الحرب الجسدية التى تتعرض لها بفعل التجربة او البحث ويستمر أنفاسها العالية فى المكان ،،،وآسر يسجل فيديو كل هذة الأعراض لأسف وهى مجردة من ملابسها كاملة التى مزقها عنوة عنها ،
(ياليتكى لم تفوفين من غيبوبتك إيها الملاك البرئ😔)
__________
(فى القرية)
قدمت فردوس الصنية التى تحمل مشروب الشاى الساخن فى أكواب زُجاجية صغيرة
،،،،رفضت سو بتعالى لمس الأكواب وتحملتها فردوس علشان ضيفة،،،،أتى الدور على سامى ألتقط منها الكوب وعيونة متابعها وعرف أنها أخت هنية ولم يسبق ليها الزواج فقال أمام الجميع، ،أسف علشان قولتلك مدام ،،ممكن تقبلى اعتزارى يا أنسة
توترت فردوس لدرجة أرتعشت الصنية التى تحملها، ،فتدخل جوز أختها وقال:- حصل خير فردوس طيبة يا دكتور
سامى / باين عليها ،،،أحممم ،،،لسة تليفون آسر مقفول
شريف/ بكرة نطلع على طنطا هو شغال هناك
سامى بعدم فهم/ لا دة فى القاهرة
شريف/ لا طنطا
بعد جدال وكل منها متمسك برأية،،،،،،أما سو فى عالم لواحدة تنظر لفردوس بحقد لأنها شافت سامى وشريف يعملوها بلطف فغارت منها ،،وقالت بتعالى:- فردوس ممكن تجبيلى شنطتى من الأوضة
جلبت ليها هى الشنطة وقدمتها ليها بكل أحترام ،،،،أسقطتها سو عن عمد فى الأرض وقالت بعصبية حيوانية غبية صحيح فلاحة جهلة ،،،شهقت هنية من أهانت أختها أمامها ونظرت فى الأرض من نظرة عين زوجها لها،،،،ثم أدمعت عين فردوس ونظرت لأسفل ومازالت سو تلقى عليها السبب اللازع، ،،،،
شريف بعصبية مخفية/ لو سمحتى يا دكتورة ٠٠
تعصب سامى كأنة أتى الوقت لينفجر فى تلك المستبدة المتسلطة ومتحمل لسانها لكن لم يتحمل فردوس ودموعها ووضعها السلبى فى ضياع حقها فهى لم تخطآ،،،فقال:- كفاية بقاااااااا لسانك دة أيه متعرفيش تتحكمي فى لسانك مش محترمة أنتى فى بيتهم مدام هنية وأنسة فردوس مش أرتاحوا وطول الوقت أكل وشرب لينا وأحلى واجب ضيافة والأخر تشتميها غلطتي جبتك هنا يا دكتورة
سو بغضب/ حيوان أزاااى تعلى صوتك عليااااا يا جربوع محموق عليها لية دى واحدة فلاحة جهلة متلقش بيك يا دكتور
أمسك سامى معصم سو قبل صفعها على وش فردوس على آخر لحظة قال بغضب أعمى لحد هنا وكفاية أوووى. ثم جرجرها بحقيبه إيدها لخارج المنزل وفتح السيارة وزقها بعنف ثم ركب على كرسى القيادة وقال أسف يا بشمهندس لازم نرجع القاهرة دلوقتى
شريف/ بلاش سفر الليل ،،حصل خير فردوس مش زعلانة
نظر سامى لفردوس التى حولت نظرها لأرض على الفور ،،،،،،،من الأخر من غير لف ولا دوران من الصبح شعرت الآنسة فردوس تخصنى ومستحملتش أهانتها ،،،،،،،، فى أقرب وقت لو تسمح أتقدم ليها وأتجوزها
نظرت فردوس لهنية معقول جالها عريس فى أقل من ٤ ساعات
شريف بأحراج/ مفاجأة
سامى/ خد وقتك لو العروسة وافقت هكون اسعد انسان لو رفضت حقها وكأنى مش قولت حاجة ثم ترك نمرتة ورحل ،،،تارك خلفة صدمة الجميع بطلبة وأولهم العروسة فردوس
نظر شريف لهنية وقال/ أنا أريد وأنتى تردين والله يفعل ما يريد ،،،،،،،
هنية لنفسها:- كنت عايزة أجوز أختى لأخوك آسر ،مش صاحبة دة أول مرة يشوفها يطلبها مرة واحدة ،،يلا مش مهم المهم أختى تتجوز وخلاص وكلة دكاترة ،،
__________
[مرت أيام ] لم يأتى أتصال من أهل العروسة بالموافقة أو الرفض ومازال آسر مختفى لم يعلم آحد أنة يعذ*ب ذلك الملاك البرئ ،،تحت مسمى العلم وخدمة البشرية فيما بعد ،،،
أتى فى بال سامى لماذا لم يتصل على المستشفى الذى يعمل بيها آسر ويأخذ عنوان شقتة ،،اتسعت عينة حين عَلم أنة يسكن فى نفس عنوان شقتة التى أعلن لة أنة تركها، ،،ذهب على الفور ليها ،،،،طرق على باب شقتة وبعد دقائق قرر الرحيل لكن سمع صوت بالداخل يطلب أستغاثة وضع أذنة على باب الشقة وجد حرفيا صوت أنين ضعيف ماذا يفعل أخذ يهز باب الشقة بقوة. خرجت سيدة فى أواخر الخمسين من عمرها تستند على باب شقتها وقالت خير يابنى براحة على الباب تكسرة هو مال سايب
تراجع سامى بأحراج/ لأمؤخدة يا حجة دى شقة الدكتور آسر
الست/ أيوة، ،ابوة أجرها ليه وهو طالب فى الجامعة وبعدين سابها بتاع شهرين بعد سكن سنين طويلة فيها،،،ورجع وأشتراها أنا صاحبة البيت ،،،،،أنت مين وبتكسر باب البيت لية
سامى/ أنا صاحبة وكنت جاى أزورة سمعت صوت بنت جوة بتستغيث
تنهدت الست بحزن/ دى أخت آسر جبها من البلد مسكينة جوزها مات وهو بيعالجها نفسيآ ربنا معاها كدة هادية حالتها بالليل صعبة ،،،ليس على المريض حرج يا بنى
سامى بنفى يهز رأسة فصاحبة ليس لدية أخوات بنات وهنا تذكر ملك معقول فاقت من الغيبوبة، ،فهو نسى أمرها بتاتآ، ،فقال بتوتر ،،قولتلى حضرتك صاحبة البيت أكيد معاكى نسخة من مفتاح شقة أسر
الست/ أيوة ،،ومقدرش أدهولك
سامى بكذب/ الدكتور آسر بلغنى أجى وأخذ أختة للدكتور وشكل المفتاح وقع منى
الست بطيبة/ لو كدة حاضر،،ثانية أجيبه من الدُرج
ماذا يفعل سامى !!!!!
يتبع
الملاك النائم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
البارت دة كمان عند نشرة أنحذ*ف وقتها ،،،،من أول البارت القادم عرض أول للفصول الجديدة هنا