رواية الملاك النائم الفصل الخامس 5 بقلم نجلاء فتحي

رواية الملاك النائم 
الفصل الخامس 5
بقلم نجلاء فتحي

الملاك النائم 
البارت ال٥
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_____
أستيقظ آسر من نومة مفزوع على صوت أولاد أخوة  فأبتسم لهم ونزل  يفطر معهم

شريف/ متزعلش من العيال بتهزر معاك

آسر/ ربنا يبارك فيهم 

هنية بمكر /   عايزة فردوس أختى تتغدى معانا يا بشمهندس 

شريف/ البيت مفتوح دى أختك يعنى أختى 

هنية/ يطولنا فى عمرك  يارب ،،خايفة الدكتور يدايج (يدايق)

آسر/ أنا ضيف عندكم  

هنية/ يا خبر يادكتور دة بيتك  

آسر/ صحيح يا شريف أي حكاية العمدة عادل دة،،، إللى أعرفة عمدة البلد شاكر أبو ملك ،،، وملك مالها ؟

شريف / عارفت منين 

آسر بضحك/ من الوزة وحكى لة الحكاية ٠٠٠٠٠٠٠
شريف/ ههههههه عادل بيتغدى وزة ههههههه ياحبيبى يخاف يكح يجوع 

آسر /مش فاهم 

شريف / العمدة شاكر  الله يرحمة  راجل جدع وأبن بلد ،، كان فاتح بيتة  للفقير قبل الغنى  ،أى خلاف بين  الناس طوالي على بيت العمدة ومش بيروح النقطة (ذى قسم الشرطة كدة ) وفى يوم صحينا على فاجعة  وهى موت العمدة شاكر البلد حزنت حزن والحريم على إللى عملتة  كأنة شخص عزيز عليها ،،،،،  بعديها أخوة عادل دة إللى مسك العمودية الله يلعنة فى كل كتاب     من يوم ما مسك البلد خربها جشع وطمع  والخبر المحزن ملك من يوم موت أبوها  بيقولوا نايمة فى السرير ومن يومها أتنست والله أعلم بسرها 

آسر/ أبوها مات من أمتى 

شريف/ تقريبا ٥ سنين 

آسر بصدمة/ كل دة  ومحدش أهتم جايز صدمة طب عايشة أزاى 

شريف/  معرفش ،أقولك ريح دماغك مدام قررت تعيش هنا ملكش دعوة بالعمدة ولا ملك

آسر / سكت ولم يرد  وقال رايح أصلى الظهر يدوب ألحق وفر هاربآ 

وصل لبيت العمدة والغفير رحب بية  

آسر/ هو أنا كنت مهاجر ،،لسة شايفنى أمبارح ومرحب بيا برضو 

الغفير/ دة أنت دكتور يا دكتور حاجة كبيرة جوى (قوى)

آسر/ يكرم أصلك  ودخل جلس فى غرفة الضيوف   ،، وتفحص المكان بعيونة،،بيت بالنسبة لأهل البلد حاجة واو دة بيت العمدة ،،بالنسبة لآسر بيت على التراث الفلاحى العتيق من الدرجة الأولى ،أتى عادل ذلك الراجل أبو كرش  يرتدى الزى الفلاحى وعمة   ويمسك عصا لزوم الوجاهة  وقال خير يا فندى أنت مين 

الغفير / دة الدكتور آسر بتاع مصر  أخو البشمهندس شريف  وواخد ميعاد من السنيورة 

صبحية 
عادل بحزم/ بتى، ،شوفتها فين،،كلمتها أمتى ،،رد ،جووول( قووول)

آسر بتوتر/ حكى لة موضوع الوزة 

جلس عادل على كرسى وأرتكز على عصاتة وقال برضو وجودك هنا لية معندناش حد   مريض يا دكتور 

آسر بعملية/ ملك بنت أخوك 

عادل بغضب/ مالك ومالها دى ممسومة 

آسر بعملية/ من إللى أعرفة وسمعتة دى فى صدمة 

عادل بسخرية/ بجا أنت يا بتاع أنت تفهم عن الشيوخ دول نحلوا وبرى فى الفلوس ومفيش فايدة 

آسر/ دول دجالين مش شيوخ ،،الشيخ يعالج بالقرآن وبدون آجر  ،،،أسمع ياعمدة خلينى أجرب 

أتت عايدة  زوجة العمدة على صوتهم العالى وسمعت كلامهم فهى تصنتت على الحوار ومن هيئة آسر طمعت فية لبنتها صبحية  

قالت :- فيها أي يا عمدة خلية يجرب 

العمدة بحزم/ عايز فلوس كام

تذكر آسر كلام أخوة عن بخل العمدة فقال  مش عايز حاجة 

العمدة بمكر وفرحة/ تشتغل بلوشي

آسر/   مش فارقة وكدة كدة مش ورايا ألتزامات ولا عيل ولا زوجة 

عايدة / مش متجوز

أبتسم آسر وقال/ لا

عايدة بفرحة/ يا أهلا بالدكتور ،،سيبة يا عمدة يكشف على ملك يجعل فى إيدة الشفا 

آسر/ الشفا بأمر ربنا ياحجة 

عايدة/ ونعمة بالله باين عليك أبن حلال جوى( قوى)

صعد على السلم الداخلى  للبيت ووصل أمام غرفة ملك  

عايدة/ دى أوضتها  أتفضل 
دخل آسر وسمى الله  وتسمر مكانة ٠٠٠٠٠٠٠
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 
_____
[فى غرفة نوم صبحية ]

يالهووووى نسيت أجول ( أقول ) أبويا على زيارتة لينا ،،،أنتى متأكدة يا بت الدكتور هنا  يا فرحة جلبى [ قلبى]

الخادمة/ زمانة فى أوضة السنيورة ملك 

صبحية بغل قرصت الخادمة من زراعها  قالت / ياهبابة مفيش سنيورة غيرى،، غورى من وشى السعادى وقفزت ترتدى عباية بيتى مشجرة وملونة على التراث الفلاحى  تعدل الضفرتين بتوع شعرها وحطت منديل  بترتر يغطى رأسها من فوق  (ملابس بنت من الأرياف على التراث القديم طبعا الان يلبسون أحسن ملابس وغالية مش عايزة نقد  دى قرية بعيدة عن المدنية شوية ) 
 
ودخلت غرفة ملك و٠٠٠٠٠٠
_____
[فى بيت شريف]

فردوس / مشيعالى( بعتالى) أبنك لية ما كنت عندك أمبارح العصر 

هنية/ تتغدى معايا يا أختى يا حبيبتى 

فردوس/ غدا !!!!!!!  والراجل الغريب إللى عندك

هنية بعدم فهم / مييين 
فردوس بضيق/ ,الدكتور آسر أخو جوزك البشمهندس

هنية / عادى 
فردوس/ عايزة أي بالضبط شلينى من رأسك أشمعنا عزمانى النهاردة  لا يمكن أقبل على نفسى أتمحك فى أى راجل علشان يتجوزنى

هنية  بتصنع البراءة/  مش فى رأسى أنتى حرة كل الحكاية عايزة تتغدى معايا وتساعدني بالمرة  خدى يا ختى  نظفى جوز الحمام دول من الريش وأغسليهم غسلة حلوة 

تنهدت فردوس بيأس / ماشى  ،سخنى الماية للتنظيف 

هنية/ جاهزة على البابور ياختى

رفعت فردوس أكمام العباية  وأنغرست فى المطبخ  تساعد أختها 

______
[فى القاهرة ]
           [النادى]

سو/ خسارة سبتى آسر

منه/ خنيق على فكرة 

سو/ دة بيحبك 

منه بصدق/ عارفة  

سو/ قلبك عايزة لسة ،،،حساكى الفترة الأخيرة متوترة ومشتتة، يبقا دة السبب  خسارة أسر بجد 

منه بغيرة/ دة عينك منه بقا

سو/ مدام سبتية خلاص ينفع غيرك 

منه/ أنتى أحقر واحدة شوفتها فى حياتى 

سو بعصبية/ وأنتى أغبى واحدة شوفتها فى حياتى ،،، معاكى نعمة ومش حاسة بيها ،،،آسر بيحبك فى زمن أنقرض فية الحب  وعايزك ملكية خاصة لية مش عامة 

منه/ دة تحكم. شغل فلاحييين

سو/ دة حب ،غيران عليكى مش عايزك تتحضنى وتتباسى كتير من الشباب ولا جسمك يبان ،،، عجبنى من كلامك علية رغم كلام رخم ومش عاجبك تصرفاتة من نظرك أنتى،،، لكن من نظرى دة راجل يعتمد علية مش  راجل قشرة 

منة/ أخرسى يا حيوااانة أزاى تطمعى فى خطيبى وقدامى دة أنا أعز صديقة ليكى وطااااااخ

سو ،وضعت إيدها على وشها  مكان الصفعة و٠٠٠٠٠
يتبع 
الملاك النائم 
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات



تعليقات