الفصل الثامن عشر 18
بقلم نجلاء فتحي
الملاك النائم
البارت ال١٨
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
________
(((مر أسبوع آخر )))
تقف سو أمام المراية تبكى شيفاها منتفخة للغاية وأجزاء منها مد*ممة لم تعلم السبب وأجزاء من وشها بية عروق ظاهرة وملمسها ساخن كأن بداخلها شئ حا*رق صرخت وهى تنظر لأيدها وزراعها لونها تغير وقالت بهياج:- فياااااااا أيه ،،،،أية دةةةةةةةةة، آآآآسر ،،ألتقطت الفون تكلم أبوها لم تستطيع ليس لديها القدرة على التحكم فى أمساك الأشياء، ،،جلست على ركبتها غصب عنها رجليها لا تستطيع حملها تشعر ب 🔥 تسرى فى عروقها ، أخذت تطلب أستغاثة من الخدم بصوتها، ،،،،،،،
【عزيزى القارئ حد ملاحظ حاجة دى نفس أعراض ملك لكن دى أصعب بمراحل ،،، آسر طور فى بحثة ،،،معنى كدة أن آسر وجد فار تجارب [ضحية] يجرب بحثة عليها ٣ سنوات معقول شغال على البحث ،،،،معقول يجرب فى زوجتة 😲😲😲😲】
_________
فى نفس الوقت حضرت ملك سبوع الطفل محمد أبن الدكتور سامى والدكتورة منه ،،
ترجل ليها سامى ومد إيدة ليها بطبق حلويات
ألتقطتة هى وقالت:- شكرا يتربى فى عزك يا دكتور
سامى بأبتسامة/ تسلمى يا ملك ،،،عقبالك بعد متتجوزى طبعا هههه
ملك بترقب/ تفتكر إللى زى تتجوز
توتر سامى لأن البحث الذى عملة عليها آسر وحقنها ٢٢ حقنة منه أثر على الرحم مما جعلها تستأصلة ، من الأخر جعلها مريضة وتأخذ علاج كأنها من أصحاب الأمراض المزمنة🤲 شفاهم الله وعفاهم 🤲٠
فقال:- بأذن الله تلاقى إللى يقدرك يا ملك ،،يحب ملك إللى جوة ،،،مش شكلها
هزت هى رأسها لة بأطاعة حتى تنهى الحديث الذى يطول شرحة بلا فائدة
سامى/ أدخلى الأوضة دى ،،،أرفعى النقاب وكولى براحتك، ،،عن أذنك أشوف ضيوفى البيت بيتك ،،،،،ثم رحل
وضعت ملك طبق الحلويات على الطاولة ولم تأكل منه شئ تبكى داخليآ لأسف قلبها تعلق بالدكتور سامى لأنها لا ترى منه سوى الخير لها خلال الثلاث سنوات الماضية ولم تستطيع الأعتراف بحبها لة كنوع من رد الجميل فأذا أعترفت سوف تخسرة لأنة يعشق زوجتة الدكتورة منه أم أبنة حتى الدكتورة منه تعاملها ك أخت صغيرة ،،قررت ملك الصمت حتى لا تفسد علاقتهم بسببها،،،
⚘️غبى إيها القلب تنبض لقلب ليس حقك كم أنت قاسى للغاية لصاحبك لماذا تجعلة يتألم هكذا٠
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات ⚘️
__________
[فى القرية ]
تقف فردوس تأكل الطيور وعقلها شارد الذهن بعد تلك السنوات تريد أن ترى ذلك الشخص الذى شافتة مرة واحدة فقط وتعلق عقلها وقلبها بالمواقف الذى حدثت بينهم وأنتهت بطلبة للجواز منها ،لكن لم يرد على تليفون جوز أختها وقتها لكى يبلغة بالموافقة معقول رجع فى كلامة ولا حدث لة شئ، ،،حتى أسر صاحبة مش طايق حد يجيب سيرتة لماذا لم تعلم هى وأسر منذو زواجة بسو مش بينزل البلد خاص ،،لم تملك تلك الحسناء قليلة الحظ فى الدنيا غير الدعاء للشخص الذى حبتة أن يكون بخير ،،،،لم تعلم أن سامى ندم على طلبة للجواز من فردوس بسبب أسر بحكم أنها أخت مرات أخوة وهو لا يقبل بالتقرب من آسر بأى شكل أو صلة حتى لو من بعيد
_______________
(مرت أيام كتيرة )
فى منزل سامى
منه/ مالك متعصب لية يا حبيبى مين إللى كان بيتصل عليك
سامى/ ملك عايزة ترجع بلدها ،،،،
منه/ المفروض رجعت من زمان أهلها هناك مش هنا وأنت مفيش يوم غير بتكون عندها حتى يوم أجازتك
سامى بمكر/ غيرانة
منة بصدق / مش النظرية، ،،أنا واثقة فيك أولا ،،،،ثانيا ملك دى بعتبرها أختى كفاية إللى حصلها ،،،قلبى وجعنى عليها أوووى يوم سبوع أبننا لما شالت أبننا شوفت فى عينها دموع
سامى/ شوفتى دموعها أزاى دى منقبة
منه بضيق/ كنت قريبة منها ،،،،،،يمكن علشان مش تحصل على طفل فى يوم من الأيام
.
سامى/ ربنا كريم
منة/ ونعمة بالله، ،بس أزاى دى شايلة الرحم وهى بنت حاجة توجع بجد
سامى/ جايز ربنا يرزقها بواحد مش عايز خلفة ،،،أو كان متجوز قبل كدة وعندة أطفال
منه بسخرية/ الكلام دة فى الأفلام والمسلسلات والروايات ،،،،،أرض الواقع مألمة
سامى بهياج/ ملك أنا شوفتها أول مجات من البلد أجمل بنت شفتها بجد وبنت رغم إللى حصلها أنسانة خلوقة جدآ ،،،،إللى حصلها دة وبهدلها وخلاها تستخبى وراء خيمة سودة 【【يقصد النقاب】】 الزفت آسر لأسف مش لاقى دليل لية على جريمتة مع ملك
منه/ اللاب توب والفون
سامى بأنفعال/ وشة مش ظاهر ممكن يشكك فية وياخد براءة وإللى دفع التمن ملاك برئ ملوش ذنب
منه بعقل / أهدآ من فضلك يا دكتور، ،،مقدرة أنفعالك علي ملك علشان ظروفها ،،لكن متنساش أنا مراتك وليا حق عليك ومقبلش تقول على واحدة غيرى حلوة وتدافع عنها ،،،،عارفة دفاعك واجب أنسانى ،،،لكن راعى شعورى من فضلك ،،،،،،أنا والله بحب ملك وعمرى ما شوفتها بشكلها إللى بتتكلم علية دة ،،بس برضو أحترم مشاعرى ،،،ذى ما أنا محترمة مشاعرك، ،عن أذنك ميعاد الرضعة بتاعة محمد أبننا يا روحى ،،،،،،ثم رحلت
شد سامى شعرة بعنف،،وقال لنفسة:- مش أقصد أوووف ضميرى معذبني عايز آسر يتعاقب بس أزاى ، وهو مأمن نفسة ،،
معرفش حتى لسة شغال على بحثة ولا لا ،،،جلس على الكنبة محتار يفكر أزاى يساعد ملك تظهر تانى لأهلها وأزاى يتقبلوا شكلها ،،،أتى سؤال فى رأسة هل زوجتة غارت لسانها ينفهى وطريقتها الهادية الممذوجة من العتاب جعلتة ينتبة لكلامة عن ملك أمامها ولازم ترجع بلدها فرصة وجات على طبق من ذهب هى إللى طلبت والأن أتى وقت السعى لذلك حتى لا يخرب بيتة
_________
أتى أسر وصعد بتمهل وهو يتلذذ بصراخ زوجتة التى تكاد تقطع أحبالها الصوتية من الصراخ ،،،،،،، وصل هو وتعصب على الخدم الواقفون أمام باب الغرفة ثم أخرج المفتاح من جيبة وفتح الباب ودخل بهدوء وجلس
سو بتوسل/ ساعدني
آسر بلامبلاة / أساعدك أزاى يا قلبى
سو بترجى/ قافل عليا الباب لية مانع عنى الفون لية
أسر بهدوء/ علشان مجنونة وحالتك خطر يا روحى الخدم عارفين كدة بتأذى نفسك
سو بصدمة/ أنا مش مجنونة
آسر/ عارف بس الناس متعرفش حتى أبوكى كان ناوى يزورك،،لحسن حظى جالة مؤتمر طبى سافر وسابك ليا
سو/ مش مجنونة عالجني جايز إللى فيا مرض جلدى
آسر بفرحة/ أنتى فار تجارب لبحثى إللى وقف من ٣ سنين حطيت من أختراعى على الروج ،،البرفان ،،،مزيل المكياج ،،،من الأخر فى مستحضرات التجميل يا دكتورة
سو بعصيبة/ يا أبن *****&&& فتحتلك بيتى تعمل فيا كدة يا فلااااااااح
أمسكها من شعرها ونظرة ليها نظرة مختلة وقال :- هووووش صوتك ،،فلااااااح تانى الكلمة دى بتعصبنى مالة الفلاح ،دة خلاكى فار تجارب لبحثة فاكرة زمان لما جيتى ليا شقتى وأنا عاذب وعرضتى نفسك عليااااااا،أوعى تفتكرى أتجوزتك حبآ فيكى لاااااا أتجوزتك علشان فلوسك ودلوقتى تجربتي نجحت زمان عملت بحثى على بنت وأختفت لازم بديل وأنتى البديل دة وفى نفس الوقت تدفعي تمن اهانتك ليا
سو بندم / طيب أنقذنى
أبتسم لها آسر أبتسامة جانية / بقولك شقى عمرى وبحث أنقذك طب أزاى ،سلام يا روحى ،ثم خرج من الغرفة وأغلق عليها الباب بأحكام وتركها تولول مع نفسها
___________
(مرت أيام )
توقفت سيارة سامى على مدخل القرية ،،،نظر ليها وقال:- جاهزة لمواجهة عمك
ملك بتوتر/ هو مش حاول يدور عليا ،،يمكن مجاش فى بالة أسر خطفنى لمصر
سامى/ لازم تتأكدى معاكى ومش أسيبك أبدآ أعتبرتك أختى يا ملك
لولا نقابها لشاف سامى أبتسامتها المكسورة من آثر كلمتة عليها وقالت بتوتر ممذوج بخوف:- شكلى ممكن يأذيهم
سامى بأبتسامة ساحرة تسحر أى فتاة فما بابك بقلب مسحور بتفاصيلة فى كل لحظة فقال/ أنتى جملية من جواكى يا ملك كفاية أنتى هنا بنت العمدة شاكر الله يرحمة الكل فاكرك فى حاجة فى عقلة لكن بعد إللى حصل والسنين إللى فاتوا بقيتى قوية تقدرى تواجهى عمك وتاخدى حق أبوكى وعمك دة يتحبس على ق*تل،،،،،،،،، أبوكى
توترت هى من أبتسامتة وهزت رأسها بالايجاب
((ملحوظة سامى أشترى عربية ))
أثناء سير سامى بسيارتة فى طرقات القرية الضيقة يسير بهدوء وبطئ بسبب عدم تجهيز الشوارع ،،لمح فتاة تعرف عليها جيدآ تسير وهى تحمل طفل رضيع على زراعها لدرجة أخرج رأسة من الشباك حتى يتأكد منها
ملك/ فى حاجة يا دكتور
سامى/ ها،،،،،لا ولا حاجة ،،،،،،ثم قال لنفسة دى فردوس متغيرتش ذى ماهى بالعكس أحلوت الحمد لله أتجوزت وخلفت كدة أرتحت كنت شايل همها ،،،،،،
فى نفس الوقت قالت فردوس/ متخلصينى ياحاجة أوزنى ٢ كيلو طماطم
البائعة/ الصبر يا بنتى بصى العربية الابهة دى
نظرت فردوس للسيارة وقالت ربنا يبارك لصاحبها، ،خلصينى الواد على دراعى
البائعة/ أبنك
فردوس/أبن أختى ،أنا مش متجوزة
ثم أخذت الكيس وانطلقت لبيت هنية أختها وأثناء سيرها مرت على بيت العمدة فى طريقها لمحت سامى ينزل من السيارة فرحت أبتسمت هو بخير معقول رجع ليها تانى جايز كان مسافر ثم تلاشت فرحتها حين نزلت فتاة منقبة من السيارة وسارت بجوارة بالصدفة تقابلت عيون سامى مع فردوس لدرجة وقعت منها كيس الطماطم ومنها حبات أستقرت تحت قدم سامى
أنحنى يلتقط الحبات من الأرض ومع أخر واحدة ألتقاطها من تحت قدميها وضعهم فى الكيس ثم أعطاهم ليها وقال الآنسة أقصد مدام فردوس أزيك ،،،، ألقى نظرة على الرضيع وقال:- اللهم بارك البيبي جميل ،،،،شبهك ولا شبة باباة، ،،،،هرش فى رأسة بأحراج وقال :- أنا كمان أتجوزت وخلفت
بلعت هى ريقها وأستجمعت شتات نفسها هل يظن أنها تزوجت وأنجبت،،،،،،بسهولة هو تزوج ماذا على طلبة لها للزواج من ٣ سنوات فهى تربت على عادات ومن ضمنهم إذا طلب شاب فتاة للزواج تكون لة ( يسمى محجوزة لية ) ،،،،،فقالت:- أتجوزت ،،،ثم نظرت لملك على أعتقاد زوجتة ثم نظرت لة بخجل/ مراتك من البلد
سامى/ دى دكتورة وخلفت ولد أسمة محمد ذى ما أنتى أتجوزتى وخلفتى
بلعت هى دموعها بحسرة ممذوجة بمرار/ مش متجوزة
سامى/ اطلقتى
فردوس/ متجوزتش خالص، ،والعيل إللى على دراعى أبنى أختى هنية والبشمهندس شريف جوزها كنت بطعمة فى الوحدة الصحية عن أذنك، ربنا يسعدك أنت والدكتورة مراتك ورحلت بعد ما نظرت لملك على اعتقاد زوجتة
أتسعت عينة بصدمة شعر بتأنيب الضمير فكلامة زعلها لم يعلم د*بحها ،،،،انتبة على ملك وقالت:- تعرف حد هنا مين دى
سامى/ متعرفهاش
ملك/ أبويا مانع أختلط بحد ،،لية زعلت كدة أية إللى حصل
سامى أنحرج يقول لها أنة طلبها للزواج وخلى بيها علقها بية وتركها فقال/ أسر إللى خطفك وبهدلك دى بقا أخت مرات أخوة وطبيعى أعرفها لان أسر فى يوم كان أعز صاحب بل أخ وجيت البلد كتير وكنت بشوفها
ملك بتفهم/ تمام، لكنها كأنثى غارت على حبيبها من تلك الفتاة التى كانت واقفة معاة
الواد سامى دة لية ٣ عشقينة أوبااااااا 🤣
وصلت فردوس لبيت أختها وسلمتها أبنها وكيس الطماطم إللى طلبتة كل هذا من على باب المنزل وأخذت الطريق جرى لبيت أبوها ودخلت غرفتها تبكى منهارة تلطم على وجنتيها على غبائها وتقول ،،،،كنتى فاكرة أية يتجوزك دكتور أتجوز دكتورة دة الوضع الصح طب لية طلبنى لية علقنى بية يالهوى على حظى 😭😭😭😭😭😭😭
________
دخلت ملك بيت عمها إللى أساسة بيتها إللى تربت فيه والغفير بلغ العمدة وجود غرباء
يتبع
الملاك النائم
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
نشرت البارت أهو على وعدى