رواية مهرة النعمان الفصل الواحد والعشرون 21 والثاني والعشرون 22 بقلم فريده الحلواني


رواية مهرة النعمان
الفصل الواحد والعشرون 21 والثاني والعشرون 22
بقلم فريده الحلواني


دلف بدر صباحا الي غرفه مهرته حتي يوقظها فهي غفت في وقت متاخر بالامس 

فتح الباب دون ان يطرقه كالعاده وجدها تجلس علي فراشها و امامها الكثير من الاوراق وايضا اللاب توب مفتوح علي احدي كليبات شرح ماده الكيمياء

كانت ترفع شعرها بعشواءيه و مندمجه فيما تفعله

اغلق الباب واقترب منها ثم سحب القلم الموضوع بين شفتيها وقبلها سريعا وهو يقول : مفيش حاجه تلمس الفراوله دي غيري صباحك سكر يا حبيبي 

مهره وقد اهدته ابتسامه حلوه تنير صباحه : صباح العسل والهنا عليك يا قلب حبيبك

بدر بعد ان ازاح بعض الاوراق و جلس قبالتها قال : تسلميلي ويسلملي صباحك يارب بس هو انتي لسه منمتيش ولا ايه

مهره : لا يا حبيبي نمت ساعتين بس قلقت علي اذان الفجر قومت صليته ولقيت نفسي مصحصحه فذكرت شويه الوقت سرقني هي الساعه كام

بدر : الساعه ٨  كده مينفعش تنامي ساعتين بس احنا اتفقنا انك هتعوضي الي فاتك بس مش علي حساب صحتك يا حبيبي

مهره : تصدقني لو قولتلك اني حاسه اني نايمه بقالي يومين مش ساعتين و جوايه طاقه رهيبه عايزه اعمل حاجات كتير قلبي فرحان يابدر لدرجه اني مش عايزه انام عشان مفيش لحظه تفوت عليا وانا فرحانه كده عايزه افضل صاحيه وكل ما عقلي يكدب الي حصل ابص لدبلتك الي في ايدي واقول لا ده حقيقه مش خيال عايزه انزل الشارع وانا حاطه ايدي في ايدك عشان لما الناس تشوفنا و تباركلنا اصدق انه حقيقه مش خيال عايزه اصرخ وارقص واتنطط امممم مش عارفه اوصفلك الي جوايه بس الاكيد ان مفيش حد في الدنيا فرحان قدي

اخذها بدر بين زراعيه وهو يقول بتاثر : يابت يابت قلبي هيقف من كلامك ده براحه عليه كتير كتير ده كله عليه انا مش عارف اوفي حق ربنا ولا اشكره ازاي فالي انعم عليه بيه انتي نعمه ربنا ليه انتي جنتي عالارض يا مهره

ثم ابعدها وقبلها قبله رقيقه تناقض ما يعتمر قلبه من مشاعر عاصفه تطالب بها 

فصل قبلته وهو ينظر لها و يمرر اصبعه الابهام علي خدها الذي اصطبغ بالحمره القانيه اثر قبلته و قال : كل ما تحسي انك مش مصدقه قومي اتوضي و صلي ركعتين اشكري فيهم ربنا انه اكرمنا ببعض وادعيلي يا مهره ادعيلي كتير اليومين دول محتاج دعواتك اوووي

مهره وقد التقطت كف يده المحاوط به وجهها وقبلته قبله عميقه ثم قالت : بدعيلك بدعيلك في كل وقت وفي كل اذان وان شاء الله ربنا هيقف معاك ويكرمك لاني متاكده انك مش بتعمل حاجه وحشه فاكيد ربنا هيقف معاك 

ازمه وهتعدي وانت ادها يا قمري ياما مرت عليك ازمات وكنت اقوي منها والمره دي كمان حتي لو معرفش ايه هي المشكله الي بتواجهها او حجمها بس واثقه فيك انك قدها و هتعديها باذن الله ووقت ما تيجي تحكيلي عنها بعد ما تخلص هفكرك بالي قولتهولك دلوقت

مال عليها مقبلا جبينها ثم قبل كفيها الاثنان و قال : ربنا يديمك نعمه في حياتي يا فرستي علي فكره انا عارف انك ضحيتي بمرواحك الدروس في اهم ايام عشان خاطر بس تخلي بالي رايق من ناحيتك ودي كبيره عندي اوي يا مهره متتصوريش انا حسيت انك فعلا سند ليا و انك الكتف الي هيشلني لو وقعت

ردت بلهفه : بعيد الشر عليك مالوقعه ياقمري ربنا ما يكتبها عليك ابدا و يديمك سند لينا كلنا وبعدين مفيش تضحيه ولا حاجه ده الي المفروض اعمله دي اقل حاجه اقدر اقدمهالك عشان احس اني واقفه جانبك بعدين والله العظيم انا مذاكره كويس و الحمد لله مقفله المنهج يعني مجرد مراجعه مش اكتر حتي المذكرات الي المدرسين بيطبعوها اليومين دول لو البنات راحو الدروس اكيد هيجبولي معاهم لو مراحوش ابقي انت بقي جبهالي بمعرفتك عشان بس احل الاسءله الي فيها و اشوف لو فيه حاجه واقفه معايه اراجعها

بدر : تمام يا حبيبي و بردو انا معاكي لو اي حاجه وقفت معاكي قوليلي وانا اشرحهالك

مهره بمغزي : لا انا سيبالك انت الاحياء عشان تشرحهالي بالتفصيل

انطلقت منه ضحكه رجوليه صاخبه وهو يرجع براسه للوراء من شدتها حينما فهم وقاحه ما تشير اليه

ضحكت هي الاخري حتي هدات حينما قال : ايوه كده يا فرستي عايزك جريءه معايه عايز احس انك عيزاني زي مانا عايزك 

كادت ان ترد عليه ولكن منعها اقتحام الغرفه 

شهقت ووضعت يدها علي صدرها لتهدء نبض قلبها الذي انتفض مع صوت الباب 

حينما التفت بدر وهو يصيح بجدته فمن غيرها يستطيع فعلها : يا ستي ياااااا ستي هقطع الخلف بسببك والله 

الجده : اعمل ايه وانا كل شويه المكو من حته ده انت بير السلم مرحمتوش ياولا

ضحك بدر وهو يتذكر يوم الخطبه صباحا كانت مهره في الطابق الارض بجانب السلم تجلب بعض الاشياء شاهدها بدر ولم يضيع الفرصه وقبلها حتي راتهم العمه و طارت الي الجده لتخبرها بما راته بعد ان القت عليه بعض السباب

بدر : بذمتك في حد يبقي قدامه حتت القشطه دي و يمسك نفسه

الجده : بص انا خلصت الشتيمه عليك مش لاقيه حاجه اوصفك بيها فوضت امري فيك للي خلقك و انتي يا بلوه حياتي اتلمي ياختي شويه واتقلي عليه بلاش الدلقه السوده دي يابت الهبله ابعدي عنه عشان يتجنن عليكي

صرخ بدر : اااااااااايه ياحجه انتي جايه تقوي البت عليه ولا ايه 

مهره بسهوكه حتي تمازح الجده : متخفش يا بدوري محدش يقدر يقويني عليك ابدااااااا

خلعت الجده نعلها وقذفته باتجاههم وهي تقول : ابو تربيتكم الوسخه الي اصلا مشمتوش ريحتها 

هات ياولا فرده الشبشب خليني اروح احضر الفطار مرارتي اااااااتفقعت يا ناااااااس

اخذا يضحكان عليها بقوه حتي خرجت وهي تدعي بداخلها ان يديم الله عليهم تلك السعاده التي تقطر من اعينهم

في تمام الساعه الواحده ظهرا كان الجد يجلس في المحل الخاص به ومعه ياسر والجد حسين بعد ان رتب معهم بعض الاشياء الخاصه بعملهم

اخرج هاتفه واتصل باحد الارقام وانتظر الرد وحينما جاءه قال : ايوه يابني انت فين 

بدر : في المينا ياحج انا وعم حسن بنحاول نشوف صرفه للشغل المتعطل زي ما اتفقنا

الجد : طب يابني قدامك كتير الساعه واحده دلوقت المفروض نتحرك عشان نلحق معادنا زي ما اتفقنا مع ابن المحروق عابد ده  لما اتصل بيا بالليل

بدر : خلاص يا جدي انا اصلا لسه بقول لعم حسن هسيبه هو يكمل معاهم واتا هتحرك ربعايه واكون عندك بامر الله

ا

لجد : في انتظارك يابني في حفظ الله

اغلق الجد مع حفيده و ملامحه تدل علي القلق فساله ياسر : مالك يابا هو بدر قالك حاجه دايقتك ولا ايه

الجد : لا يابني بس انا الي بالي مشغول عايز اخلص مالحوار ده و خايف عليكم انا مطلعتش بالدنيا غير بيكم ولا هاممني فلوس ولا محلات انتو تحويشه عمري الحقيقيه مش هاستحمل يحصل لحد فيكم حاجه

الجد حسين : صلي عالنبي ياحمد و قول يارب انت طول عمرك بتعمل خير و ماذتش حد اكيد ربنا هيقف جانبك و يحفظهوملك بس قول يا رب

النعمان و ياسر : ياااااااارب

كانا مهره تجلس في غرفتها هي وزينه و لميس اما لوجي ومها فقد ذهبا الي الجامعه صباحا

زينه : طب انتي عايزه تريحي بدرك وتقعديلو في البيت احنا بقي ذنب امنا ايه نقعد جنبك

مهره : بت انتي ملكيش دعوه ببدر بعدين انا اتكلمت عن نفسي مقولتش لحد يقعد جانبي ياختي لسه فاضل ساعه عالدرس يعني تلحقي تغيري هدومك و تروحي متقرفيش امي بقي

لميس : واحنا من امتي افترقنا في حاجه يا ميمو 

مهره : انا فعلا مش عايزه انزل مالبيت و ماتسءلوش ليه بس مش عايزه اشيل ذنبكم بقغدتكم معايه 

زينه : طب بالامانه بدر الي مانعك 

مهره : اقسم بالله ابدا واسالي لميس هو اصلا اتفاجىء بقراري  وكان رافض كمان بس اقنعته

لميس : خلاص احنا نقضيها اون لاين وهو يبقي يجبلنا المذكرات الي تنزل ونحلها سوي وربنا معانه بقي

زينه : ماشي خلاص امري لله بس انا حاسه ان الرجاله فيهم حاجه غريبه اليومين دول علي طول اجتماعات فوق السطح و متعصبين عالاخر معانا انا قولت يمكن مصطفي متعصب عليه عشان يادبني عالي كنت بعمله معاه بسبب المحروقه سمر الكلب بس لا ده سليم كمان معانا كده في البيت حتي لوجي بتقول كل ماتتصل بيه يكلمها كلمتين ويقفل بحجه الشغل حتي لو وصلها للجامعه بتبقي حاسه انه سرحان وباله مشغول وطبعا اي واحده فينا بتسال فيه ايه الرد بيبقي واحد مشاكل في الشغل متشغليش بالك

لميس : حتي وليد كده برده بقالو فتره مش بيروح المستشفي الا لو فيه عمليه و دايما معاهم في المصنع ده حتي افتتاح الشركه اتاجل

مهره : طب ما بدل ما تزنو عليهم وتقرفوهم في عيشتهم اكتر ما هما الدنيا قرفاهم اهدو شويه وبطلو اساله وخالي بالهم يروق عالاقل من ناحيتكم لحد ما الغمه دي تعدي

زينه : بامانه الله يا ميمو انتي متعرفيش حاجه يعني بما ان بدر مش بيخبي عنك حاجه

مهره : والله ما قالي حاجه بس انا حاسيت بردو بس مردتش اتقل عليه بالسؤال هو لو حابب يقول كان هيقول لوحده بس انا حبيت احسسه اني جانبه في كل الاحوال لو باقل شىء وهو اني اهون عليه الي بيشوفه بره البيت

لميس : والله يا ميمو لو كل البنات عندها نص عقلك و تفهمك مكانش البيوت خربت 

وكان نسب الطلاق قلت لو فعلا كل واحده تقدر ظروف جوزها و تتفاهم معاه ليه لا ادام هو بيعاملها بما يرضي الله وبيراعيها ويحبها

انا عن نفسي هحاول اعمل زيك مش عيب لما نلاقي حد بيعمل حاجه كويسه و نقلده

قبلتها مهره بمزاح و قالت : حببتي يا بسكوته ده انتي العقل كله مش محتاجه تقلديني دانا الي نفسي اتعلم الرقه منك بدل ما الولا يفتكرني صاحبو 

زينه ولميس ههههههههههههههه

زينه : ربنا يفرح قلبك يا ميمو طلعتي انتي صح وكلنا غلط كنا فاكرينك بتتوهمي ان بدر بيحبك واستحملتي رزالتنا عليكي وكلامنا السم معاكي وفي الاخر طلعتي انتي الي صح واحنا الي غلط 

انا ببقي قعده مزهوله من الي بيعمله بدر معاكي قدام الناس ولا بيهمه حد كانه مش شايف غيرك او مصدق تبقي ليه فعايز يبين للناس كلها قد ايه هو بيحبك ربنا يهنيكم ويسعدكم يا رب

مهره ولميس :  اللهم ااااامين

في سياره بدر التي كان يقودها و بجانبه يجلس النعمان وبالخلف عمه ياسر  

منطلقين بها نحو الشاليه الخاص بهم في الساحل الشمالي 

الجد : اكدت عالرجاله يابدر ميتحركوش من عند البيت انا خايف يابني من غدرهم

بدر : متقلقش يا جدي مصطفي ووليد هناك و ذمان ديجو والرجاله الي تبعو راحولهم و مش هيتحركو مالشارع غير لما نرجع كله متامن ياحج سيبها علي الله

ياسر : احنا كل حاجه بنعملها بتخليهم ياخدو مننا الامان حتي حركه بدر بتاعه المينا لما راح الصبح عمل نفسه بيحاول يخلص ورق البضاعه الي عطلوهولنا ده ياكدلهم بردو ان احنا مش ناويين علي الغدر

الجد : علي الله يابني فوضت امري لصاحب الامر 

ساد الصمت قليلا حتي صدح هاتف الجد فتح الخط وقال : خير يا عابد 

عابد : ابدا ياحج بطمن اتحركتو ولا لسه 

الجد برغم انه يعلم انهم يراقبوه الا انه رد عليه وقال : اه اتحركنا من نص ساعه 

عابد : طب ياحج ارجوك متجبش سيره الراجل الي عندك ولا تسجيل الفيديو قدام الراجل الكبير الي هتقابلو دلوقت عشان متتسببليش في اذي منه واكيد هيفكر اني اقنعته يقابلك عشان خايف من تهديدك وكده كل حاجه هتبوظ

النعمان : متخافش يا عابد سرك في بير وبعدين انت مش جاي معاه ولا ايه

عابد : لا هو حابب المقابله انهارده تبقي لوحدكم ولو حصل واتفقتم عالشغل اكيد هبقي موجود

النعمان : ماشي يا عابد ربنا يقدم ما فيه الخير سلام

ثم اغلق الخط وساد صمت متوتر حتي مضت نصف ساعه وها هم علي مشارف القريه السياحيه وحين تخطو بوابتها اخرجو هواتفهم واغلقوها نهاءيا بناء علي طلب مسبق من عصام عن طريق عابد الذي ابلغهم وقت تحديد الموعد ان عليهم فور وصولهم القريه القابع داخلها الشاليه تغلق الهواتف واذا ما ترك احد هاتفه مفتوح يصبح الاتفاق بينهم لاغي

بعد عشر دقاءق اخري وصل بدر امام البوابه الخارجيه للشاليه وصف سيارته بجانبها نظر حوله حتي يستكشف ما اذا كان يوجد شىء مريب ولكن وجد كل شىء طبيعيا حتي انه لا يوجد اي شخص علي شاطىء البحر فوجهت الشاليه و بوابته تطل علي البحر مباشرتا بمعني انك تخرج من الباب تمشي عاي ممر حجري صغير تصبح بعدها فوق رمال الشاطىء والجهه الخلفيه للشاليه عباره عن جراج للسيارات خاص بهم ولا يوجد باب للدخول او الخروج غير المواجه للبحر

ترجلو من السياره و دفع بدر الباب الحديدي الخرجي وجده مفتوح وعندما دلفو وجدو حديقه الشاليه مايءه بالحرس المسلح و باب الشاليه الداخلي مفتوح

غضبو كثيرا و قال بدر بعصبيه : نهار ابوكو اسود انتو احتليتو المكان ولا ايه

احد الحراس : امشي وانت ساكت احسنلك

التفت له بدر و امسكه من تلابيبه وهو يصرخ به : انت بتقول لمين كده يا عرس يا كلب سيدك انت 

في تلك اللحطه التف حولهم باقي الحرس وقد رفعو جميعا اسلحتهم في وجههم

سمع عصام الذي كان يجلس بالداخل صوت شد اجزاء الاسلحه فخرج ووقف امام الباب بكل غرور وهو يامر  حراسه بخفض اسلحتهم 

ففعلو ذلك دون حديت

نظر في عين النعمان بتحدي وليري اثر المفاجاءه عليه فهو كان من المتفق عليه ان النعمان هو من سياتي اولا وينتظره ولكن عصام قرر ان ياتي اولا ويقتحم المكان حتي ياتي النعمان بعده منها ان يتاكد من خلو المكان من اي اجهزه تنصت و منها ان يوصل رساله للنعمان و حفيده انه يستطيع الوصول لداخل منازلهم بكل سهوله فالمعني من تلك الحركه كبير وخطير

ولكن صبرا صبرا 

الجد حينما شاهد عصام وتاكد من هويته تفاجا كثيرا فهو مسؤول كبير في الدوله وله شان كبير فما يملكه يكفي و يفيض فما الذي يجعله يسلك تلك الطرق الشاءنه لا باس بالطبع انه الطمع

استجمع الجد نفسه سريعا وقال : كنت متاكد انك حد كبير في البلد 

ضحك عصام و قال : طول عمرك زكي يا نعمان

بدر بعصبيه فهو لا يخاف من احد : اسمه الحج ها الحج احمد النعمان انتو مش اصحاب عشان تشيل التكليف بنكم يا ريت كل واحد يلزم حدوده

نظر له عصام بتركيز واعجاب خفي وهو يقول : تمام يا بشمهندس اتفضل يا حج البيت بيتك ولا هنفضل وقفين مع الحرس هنا

قال هذا واتجه للداخل واعقبه بدر والجد و ياسر الذي قال بغيظ وهو يسير معهم : بيعزمنا علي بيتنا ابو بجاحه اهلك والي جابوك يا شيخ

بدر بضحك : شيخ ايه ده شيخ منصر يا عم

دلف الجميع وجلسو في الصالون المتواجد في البهو

عصام : مبدايا انا بعتزر طبعا علي دخولي هنا بدون استاذان بس بما انكم خلاص عرفتو انا مين فاكيد هتعزروني في اي طريقه احاول اامن بيها نفسي ولا ايه

النعمان : انت مش محتاج تامن نفسك يا سياده الوزير لان كلمتي هي الامان الوحيد ليك المهم ندخل في الموضوع طلباتك

عصام : طلباتي انت عارفها ياحج وعالعموم هقول تاني انا محتاج اخرج شحنه اثار في وسط الانتيك الي حفيدك بيصدرو لبره 

بدر : هي مش كانت حته قد الكف بقدره قادر بقت شحنه انت حطيتها في الرده ففقست ولا ايه

ضحك عصام بسماجه وقال : دم خفيف يابدر والله ولا ياسيدي مفقستش ولا حاجه هي فعلا شحنه تقدر تقول مقبره كامله بس عابد حب يبسطلك الموضوع في الاول

النعمان : حته زي ميه يا بدر خلينا في الاهم دلوقت 

عصام : وايه هو الاهم ياحج

في تلك الاثناء كان يوجد داخل البحر علي بعد مسافه بعيده الي حد ما لا تتيح لمن يقف علي الشاطىء رؤيه من بداخل هذا اليخت الفاخر ولكن يبدو من مظهره انه مملوك لاحد الاثرياء ويقام عليه حفلا صاخب

وفي اعلي سطح اليخت كان يوجد رجلان متسطحان علي بطنهما وبيد كل منهما اله تشبه المنظار ولكنها صغيره و مختلفه فهذه الاله تستطيع من خلالها الرؤيه الي ابعد من خمسه كيلو مترات كانا يراقبان من خلالها الشاليه الخاص بالنعمان ويشاهدو كل من بالداخل بوضوح 

و ما هما الا ظابط من جهاز الامن الوطني و الاخر من جهاز المخابرات العامه قد استعان بهما اللواء رشدي لخطوره هذا التنظيم فهو يحتاج امكانات خاصه ليست موجوده لدي جهاز الشرطه العادي فهو اكتشف ان هذا التنظيم لا يقتصر علي تهريب الاثار فقط بل ايضا سلاح و مخدرات و تجاره اعضاء وبشر لم يتركو شىء بشع الا وفعلوه لذلك توجب عليه التعاون مع اجهزه امنيه اكثر دقه وسريه ايضا فرجال المخابرات او الامن الوطني لا يظهرون بشخصيتهم الحقيقيه فمن الممكن ان يكون زميلك في العمل بالنسبه لك مجرد موظف عادي في احدي الشركان سواء العامه او الخاصه و في الحقيقه هو ظابط مخابرات 

محمود ظابط امن وطني : ايه ده شايف الي انا شايفه يا حازم

حازم ظابط مخابرات : ابن الكلب وزير طلع وزير الي يشوفه في برامج التلفزيون وهو بيتكلم عن الشرف و حب البلد يقول عليه ولي من اولياء الله الصالحين

محمود : طب هنفذ دلوقت ولا ايه

حزم : مفيش ولا ايه حالا هنتحرك قبل ما المقابله تنتهي وانا مفهم بدر يماطل معاه مش اقل من ساعتين

محمود : تمام ربنا معانا يلا اتصل برجالتك خليها تنفذ

نرجع الي شاليه النعمان 

بعد مباحثات استمرت اكثر من ساعتان ونصف قد حان الوقت وقرر الجد انهاءها

الجد : اسمعني يا عصام بيه اخر كلام عندي هو ..........

ماذا سيكون قرار الجد يا تري

سنري

انتظرووووووني

بقلمي /  فريده الحلواني

الفصل 22

صعد مصطفي الي الاعلي وترك وليد وديجو ومجموعة من اصدقاءهم يجلسون امام منزل النعمان

عندما دلف ليأخذ اكواب من الشاي قد يوصي ببنطال امه بصنعها له ولاصدقاءه وجد نساء المنزل ايضا ايضا مجتمعين معا وعندماما دلف متوجها للمرحاض

اوقفته امه وهي تقول : ولا يا مصطفي في ايه مخليك لامم اصحابكم وقاعدين كده

مصطفي وهو يجهز للمرحاض : ولا حاجه ياما قاعدين أساسي بسرعه علي مادخل الحمام

ودلف سريعا للداخل منهيا للحديث

نوال : اقطع دائرى ان ما كانو بيدبرو لمصيبهده القاعده دي وراه انه

الجده : طب توقف بالحج ولا بدر يابنات يشوف في ايه هما كمان بقالهم مده ماشيين و مرجعوش النهاية دلوقت 

مهره : تليفون بدر مقفول يا تيتا من اكتر من ساعتين

ريهام : جيب العواق سليمه يارب

تصفية مصطفي تسعة ان فصله الجده وهي تقول : خد هنا ياولا 

مصطفي بزهق : نعم ياستي

الجد : انت بتنفخ في شي ماااشي ليك روقه بس قولي الاول في ايه تحت و جدك وبدر فين من بدري و قافلين تليفوناتهم

مصطفي بغضب حتى يهرب من هذا التحقيق : في شغل يا ستي يعني هيكونو راحو يتجوزو عليكم ثم اكمل بصوت عالي خلصوناااااا باقي و هاتو الشاى ولا اسيب الناس حقيقي اتساير معاكم

ناولته وهي عمته الصينيه المتراسه فوقها اكواب الشاي تقول : لا اذاي خد ياحبيبي الشاي اهو وحق الناس الي تحت بلاش الشويتين بتوعك دول لذلك تهرب مالكلام

أخذها منها وخرج بسرعة دون ان يعير ما تقوله اي اهتمام

نوال : وبعدين ياما انا مش مرتاحه

مهره بتعقل رغم القلق الذي ينهش قلبها : يا جماعه صلو عالنبي كده و اهدو ان شاء الله مفيش حاجه ادعولهم انتو بس احسن من الكلام الي لا يودي ولا يجيب ده

ريهام : اسم الله علي مرات ابني العاقل هو ده الكلام 

مها بمزاح : ايوه يا سلفتي يا عاقله حماتنا رضيت العنقاء اه

ريهام : راضيه عنكم انتو الاتنين وربنا شاهد بغلاوتكم عندي زي لوجي بالظبط

بعد مداولات كثيرة بين الجد و عصام وبدر وياسر

قد يحسم الأمر والطوارئ للرضوخ ليطلبه حتى يستمر عصا العمليه فلا باس هو يعلم ماذا هو بفاعل معه لاحقاً

الجد : خلاص كده يام بيه غموضنا ظن مفيش حاجه تتقال تاني هنتوكل احنا علي الله وفي انتظار تليفونك

توقف عن عصام مادا ليد جوان علي الجد وهو يقول : تمام ياحج خلاصنا وانا في خلال هكون تمتلك كل حاجه وتصل بيك ومتقلقش كل حاجه هنا هترجع زي ما كانت واحسن وبعتزر كمان مره عالطريقه الي دخلت بيها هنا

ذهبو جميعا كلا في التقدم بعد ان تركو البيانوني من الحرس عصام ودائما لم يجيء اي شخص هنا الي حين الانتهاء من تلك العمليه

انطلق بدر ومنه في طريقهم الي المنزل وهم يتباحثون ما حدث حتى وصار علي مقربه من المنزل قال ياسر : بيتهيالي نفتح تليفوناتنا الباقية واعقب كوت وهو يخرج هاتفه ليعيد تشغيله اما بدر فقال : ماليش مزاج اكلم لحد والله يا عمي خليهفول مق أحسن أحسن

بمجرد ما فتح هاتف ياسر وجد العديد من الرساءل ولكن هاتفه صدح برنين يعلمه بقدوم اتصال و كان من وليد فرد عليه التجميع ان الحديث وجد وليد يصرخ به و يقول : انتو فين يا خالية الدنيا مقلوبه هنا وانتو قافلين تليفوناتكم و مغيبين

ياسر بخده : في ايه يابني احناين عالبيت 

وليد : ام مهره هنا يوجايبه معاها بادي جارد و الولا ابن جوزها وقالبه الدنيا يريده تاخد مهره ومشي 

ياسر بصريخ : وانتو خولات واقفين يعني لتخدها من وصتيكم

الجد : في ايه مين ياخد مين

ياسر : ام مهره تريده تاخدها ويجيبه رجاله معاها

بدر : بنت و انطلق أسرع به أكبر وهو يغلق هاتفه ليتصل بها ولكن لم يصرخ الكلب فصرخ وهو عالمقود : ردي بقية رددددددي

ياسر : براحه يابني احنا خلاص اهو قربنا 

الجد : لله الامر من قبل ومن بعد استر يارب

بدر : اخذ هاتف عمه ليحادث وليد : وليد طلع التليفون لمهره واوعي راجل يخش البيت ساااااامع

وليد وهو يصعد الدرج سريعا ويقول : عيب عليك هي الوليه بس الي طلعت والباقي احنا منعناهم والعيال مثبتنهم تحت اعقب قوله بدلوفه حيث النساء والموقف علي اوجه فقد كانت بيري تصرخ في نساء المنزل انها تريد ابنتها وهم يقفون لها بالمرصاد تحت صمت مهره و احساسها بالضياع لعدم وجود بدرها 

اعطاه وليد الهاتف دون حديث وضعته علي اذنها وقالت بصوت مختنق : بدر

بدر وهو يحاول ان يهدءها : اسمعيني انا خمس دقايق وابقي عندك ادخلي قوضتك واقفلي عليكي بالمفتاح لحد ماوصل

مهره : حاضر ......وفقط اعطت الهاتف لوليد و سارت نحو غرفتها تحت صراخ امها ولكن لم تعيرها اي انتباه و نفزت ما قاله لها

اما الجد فلام بدر لاعتقاده انه يخاف ان تاخذها من قلب منزله فقال له بدر موضحا مقصده : لالالا ياجدي مش قصدي كده انا بس عايزها تبعد عن الحيزبونه دي لحد ما اوصل عشان اكيد حرقت دمها بكلامها السم واصلا مهره  نفسيتها بتتعب لما بتكلمها 

ياسر : اهو خلاص وصلنا 

دخل بدر شارع النعمان واوقف سيارته فجاءه حتي انها اصدرت صريرا عاليا اثر احتكاك عجلاتها بالارض ونزل بهمجيه حتي انه ترك الباب دون غلقه واعقبه الجد وياسر

وجدو مجموعه كبيره من الحرس الخاص بصهيب يلتفون حوله وهو مضطر للوقوف صامتا في انتظار الجد لانه حين وصل و بدا الحديث عن مهره اسكته الشباب بالقوه حتي كانت ستقام معركه بين حرسه والشباب وحينما وجد عددهم اكثر من الحرس واكيد الغلبه ستكون لهم انصاع للامر ووقف صامتا

اقترب منه بدر بهدوء خطر وهو يقول : لو اهلك في الخليج معلموكش الاصول احنا نعلمهالك يا شق

صهيب : علي فكره انا بتكلم مصري و بفهمه كويس يعني متفكرش تلعب معايا بالكلام

الجد : بدرررر هنقف نتكلم في الشارع

فهم بدر عليه وقال : لاااا طبعا لينا بيت نتكلم فيه و الضيف ياخد واجبه

الجد : اتفضل يابني ادخل احنا مابنسيبش ضيوفنا في الشارع

دلف الجد و صهيب و ياسر فقط و تركو الشباب مع الحرس بالخارج

اما بدر صعد الدرج يجري وهو يقول ثواني وجايلك يا جدي 

دلف الجد ومن معه في الشقه الارضي اما بدر اخذ يقفز علي الدرج حتي وصل لشقه جده و دلف بهمجيه حتي بيري سكتت فجاه عن صراخها من هياته المتوحشه

اتجه لها بدر و قال : بصي يا وليه انتي تترزعي هنا مسمعش صوتك لحد مارجعلك لو عايزه تخرجي علي رجليكي من هنا

بيري ممثله الشجاعه : انت بتهددني يا همجي انت يا تربيه الحواري

بدر وهو يتحرك للداخل : ادخل بس اطمن عليها و هطلق اوريكي تربيه الحواري علي حق

اختفي من اما ناظريها وحينما وصل امام غرفه مهره طرق عليها وقال : افتحي يا حبيبي انا جي.......

وقبل ان يكمل حديثه وجد الباب يفتح واندفعت مهره داخل احضانه تبكي بقهر 

شدد عليها باحتضانه وهو يقول : اهدي اهدي يا فرستي انا جيت خلاص انا جنبك 

مهره وهي تبكي : بهدلتني يا بدر عشان اتخطبتلك و مش قولتلها و عايزه تاخدني معاها

بدر : متقدرش يا حبيبي تاخدك انتي لسه قاصر و جدك هو الوصي عليكي وهي اصلا ماضيه تنازل عن حضانتك لجدك من زمان

هدات مهره قليلا وابتعدت عنه وهي تقول : طب انت هتعمل ايه معاها 

بدر وهو يسحبها معه للخارج : تعالي اتفرجي بنفسك ثم وقف وقال : اوعي دمعه تنزل منك بره قدام حد خليكي قويه زي مانا متعود منك

نظرت له بامتنان وهزت راسها بالموافقه

وقفت هي وبدر امام بيري ليبدا بدر الحديث : ها ارغي بس متطوليش عشان مصدع 

بيري : انت مين اصلا عشان اتكلم معاك انا عايزه بنتي وبس

بدر ببرود : انا خطيب بنتك يا حماتي ده اولا ثانيا شكلك كبرتي و الزهايمر اشتغل معاكي انتي ناسيه انك ماضيه تنازل عن حضانتها من اول ما اتولدت ولا ايه

بيري بجنون : احترم نفسك يا همجي وانا هاخد بنتي غصب عنكم الحرس الي معايه يقطعك انت والي معاك

ضحك بدر وقال : طب اطلعي بصي من البلكونه كده علي شويه الخولات الي جايباهم معاكي عملنا فيهم ايه

كادت بيري ان تتحدث حتي صرخت بها مهره وهي تقول : بااااااااس بس اسكتي انتي عايزه مني ايه ايه الي فكرك بيه انا عندي ١٨ سنه شوفتك فيهم خمس مرات بالعدد امتي كنتي ام ليا انتي رمتيني حتي من غير ما تشوفيني خلتيني يتيمه اب ويتيمه ام وانتي عايشه بتتفسحي و تتجوزي 

و شيلاني من حساباتك 

انتي عمرك اخدتيني في حضنك بلاش طب انتي تعرفي عني ايه طب كنتي بتتصلي بيه كل اد ايه والمكالمه اصلا وقتها اد ايه ردي عليااااااا

بيري محاوله الكذب والحزن لتكسب تعاطفها 

هما الي كانو منعيني و هما الي 

اجبروني اتنازل عنك انا م......

صرخت مهره بقهر: كداااااابه 

بيري : هي دي تربيه الحواري الي ربوهالك بتغلطي في امك ثم اعقبت كلامها برفع يدها لتصفع مهره ولكن بدر كان الاقرب وامسك يدها بقوه المتها وقال وهو يضغط علي يدها بغل : ايااااااكي دي عمرها ما حصلت وحد مد ايده عليها طول عمرها عايشه ملكه

ولكنه قطع كلامه حين دخل احمد سريعا وهو يقول : بدر انزل لجدك تحت  انت و

وهي بسرعه عايزكم انتو الاتنين و معاكم مهره

بدر : ومهره تنزل ليه وفي راجل تحت

احمد : يلا يا بدر مش وقت غيره لازم مهره تنزل الموضوع كبير ويخصها 

خافت بيري كثيرا فهي بالاكيد قد كشف كذبها علي صهيب عندما راي خبر خطبه مهره هاج وماج و هدد بيري و توعدها بالكثير حتي اضطرت ان تقول له ان جدها هو من اجبرها علي ابن عمها و اعتقدت ان الامر انتهي ولكن تفاجات ان صهيب يامرها بتحضير حقيبه سفرها للذهاب الي مصر بطيارته الخاصه ولم تستطع الرفض

نزلت معهم وهي تحاول اختلاق كذبه اخري لانقاذ نفسها فهي الان بين المطرقه والسندال

دلف بدر لدي جده وهو ممسك بيد مهره المتشبثه به وجد صهيب ياكلها بعينه فصرخ به : عينك في الارض لافقعهملك سااااااااامع

نظر له صهيب بحقد وهو يقول : انا ببص علي خطيبتي فيها حاجه

بدر بجنون وهو يترك مهره ويتوجه اليه ولكن منعه احمد وعمه ياسر الذين امسكوه بشده وهو يصرخ : احااااااااا خطيب مين يابن الكلب انت 

الجد : بدرررررررر اسكت خالص الموضوع كبير ومينفعش نسمع الناس بينا

بدر : طب فهموني في اااااايه

كل هذا وسط زهول مهره من كلمه هذا الصهيب التي لم تراه في عمرها ولا حتي مره ورعب بيري الذي وجدت عقلها قد فرغ من اي فكره تنقذها

الجد : تعالي يابنتي اقعدي جنبي وانت يابدر اهدي عشان خاطرها وحاول تتحكم في اعصابك 

الجد : هو انتي تعرفي مين ده يا مهره 

مهره : لا يا جدو انا اول مره اشوفه

الجد : طب يابنتي ده ابن جوز امك وبيقول انه خطبك من امك و انتي وافقتي 

قاطعته مهره برعب : اقسم بالله م.......قاطعها بدر بصراخ : اياااااكي تحلفي انتي مش متهمه بحاجه اصلا اوعي تخافي انتي اكبر من ان حد يفكر يشك فيكي اصلا 

نظرت له بحب و امتنان وفرحه بالثقه التي منحها اياها امام الجميع فقالت بقوه : لا ياجدو محصلش انا ولا عمري شفته ولا اعرف حاجه عن موضوع الخطوبه ده بس من حوالي شهرين لقيت بيري هانم علي غير العاده بتتصل بيه كتير وتبعتلي هدايه شويه تقولي انها منها و شويه تقولي انها من صهيب ده وكانت بتحاول تقنعني اكمل تعليمي عندها في تركيا و طبعا كل مكالمه لازم تجيب سيرته و مميزاته وحاجات كتير وانا لما استشفيت ان وراها غرض من ده كله بقيت اقفل معاها في الكلام واوقات كتير مكنتش برد عليها وكل ده طبعا كنت بحكي لبدر عليه انت عارف مش بخبي عليه حاجه ابدا والحمد لله اني حكيتلوه عشان الموقف الي انا فيه ده يبقي هو شاهد معايه ده حتي كمان كل الهدايه الي بعتتها سواء لبس او مجوهرات اتبرعت بيها لجمعيه خيريه

لان انا اصلا مش محتاجه حاجه من حد

الجد : احنا مش محتاجين شاهد علي كلامك يابنتي احنا واثقين فيكي وعرفين احنا مربيين بناتنا ازاي

بس صهيب كان مصدق امك اوي ان احنا غصبينك علي ابن عمك وصمم يسمع منك وانا مش مجبر ان اسمع كلامه بس يابنتي انا حبيت اقطع دابر 

الموضوع من اساسه عشان احنا والله ما فاضيين لشغل النسوان ده

مهره : بعد اذنك ياجدو بعد اذنك يابدر

اعقبت استاذانها بتوجيه كلامها لصهيب وهي تقول : انا اهو يا استاذ بقولك بنفسي انا عمر اهلي ما اجبروني علي حاجه ابدا و بدر ده حب عمري كله هو الي مربيني وطول عمري بدعي ربنا يكون من نصيبي لاني مشوفتش ولا هاشوف ولا اصلا يملي عيني وقلبي غيره  ثم اشارت الي بيري دون ان تنظر لها واكملت والست دي انا معرفش عنها حاجه من ساعه ما اتولدت ولا هي تعرف عني حاجه مشافتنيش في عمري كله غير خمس مرات المره الواحده متعدتش النص ساعه وكنت صغيره كمان انا بقالي ست سنين مشوفتهاش فانا مش مسؤوله عن اي حاجه ضحكت عليك بيها انا مش هكون غير لراجل واحد بس لو مش هكونله مش هكون لغيره

بعد اذنكم انا خلصت واعتقد مليش لازمه هنا 

ثم القت نظره تقطر عشقا لبدرها و انجهت للخارج صاعده للاعلي سريعا

وتركت وراءها قلبا يتلهف لاحتضانها وقد نبتت له اجنحه جعلته يحلق فوق السحاب فرحا بكلماتها التي القتها امام الجميع بكل قوه و ثقه و كثيييير من الحب وهي تعلن للملا انه رجلها الاوحد ولاتبغي غيره

وايضا تركت قلبي يغلي حقدا من خسارته لمهره عربيه اصيله كان قد انبهر بها من صورتها التي راها في مره حينما كانت تحدث والدتها مكالمه فيديو وقد تعمدتك الاخيره ان تريه اياها دون ان تشعر مهره بذلك و ذاد انبهاره بها عندما راها الان ولكنه سيكون من اغبي الناس اذي ما انكر عشقها لهذا البدر الذي يلمع في عينيها و ايضا احترامها له ولرجولته حينما استاذنت منه لكي تتحدث فهو سيكون الخاسر الوحيد اذا فكر ان يدخل حربا مع هذا البدر

فهنيا لك بدر بهذه المهره الاصيله وايضا توعد لهذه البيري واقسم ان ينتقم منها ثارا لكرامته التي اهدرتها امام اناس لاول مره يراهم وايضا لتلاعبها به وقد اخذت منه مبالغ ماليه ليس بالقليله مقابل تلك الزيجه

وجد ان جلوسه اكثر من ذلك هو امتهان لكرامته اكثر قام واغلق زر بدلته الرسميه التي يرتديها واعتزر بلباقه للجميع وهو يغلي بداخله حينما وصل امام زوجه ابيه قال لها وهو يطالعها بنظره اشبه بالجحيم : يلاااا

انتثلت لامره فهي من الاساس لا داعي لوجودها هنا فقد خربت تلك المهره مخططتها 

اخيرااااا انتهي هذا اليوم العصيب بكل ما يحمله من صعاب 

كان بدر متسطحا علي فراشه يجافيه النوم من كثره تفكيره في احداث اليوم حتي وجد مهرته تدلف الي غرفته وهي تقول : ......

تري ما الذي كانت تريد قوله يا تري

سنري

انتظروووووني


          


تعليقات