رواية ناري وجنتي الفصل الثاني عشر 12 والثالث عشر 13 والاخير بقلم إيلا إبراهيم


 رواية ناري وجنتي

الفصل الثاني عشر 12 والثالث عشر 13 والاخير 

بقلم إيلا إبراهيم


لين بتوتر عايز ايه اتفضلي امشي ماما مش هنا

ايهاب بيقربلها وهو بيبصلها بابتسامه منا عارف 

لين بتقرب كده ليه ااانا هنزل ولسا هتمشي على الباب بسرعه مسكها بسرعه وحاوطها من ورى وهمسلها حقك عليا.

لين بتوتر سيبني يا ايهاب ارجوك

ايهاب انا بعتذر وانتي الغلطانه ده مش كفايه

لين غلطانه بأيه يا ايهاب انا مغلطتشوبحاحه انت اللي ضربتني قدام صحابي كلهم 

لفها ليه وحاوط وشها وهي كانت متعصبه منه جامد حقك عليا بس معرفتش اتصرف وانتي بتتبجح وبتتنططي وناسيه انك بنت 

وانا اسيبه  يجرجري صاحبتي عادي دانا لو سبتني عليه.كنت موتته 

طب بالذمه ديه كلام يخرج من بنت رقيقه زيك

لين بصت عالأرض بحرج

ايهاب عارف اني غلطت عشان كده جاي اعتذر... هلا صافي يا لبن

لين مش هنسى انك ضربتني يا ايهاب عمري ماهنسي

ايهاب انا اسف حقك عليا لو عملتها تاني ابقى تزعلي

 لين ..

ايهاب وهو بيمسك أيدها وبيلبسها الدبله وبيقول بتحذير بس يالين لو رميتي الدبله دي تاني صدقيني مش هكتفي بالقلم انا ممكن اديكي بالجزمه فاهمه يابنت وهو بقرص خدها

لين عشان هااا ولسا هتغلط فيه باسها وهيا حاولت تبعده معرفتش بعد شويه بعد عنها وسند جينه على جبينها وهو بيقول بحبك لكن لسانك الطويل ده لازمه حل

لين مش عارفه تقول ايه سيطرت عليها مشاعر جديده دي تاني مره يبوسها فيها لا مش بس كده ده اول مره يعترف بحبه ليها.. دائما كان جاف شديد بالمعامله معاها بس هي بتحبه. .

سرحانه بأيه همس لها بخفوت 

لين مينفعش اللي بتعمله ده يا ايهاب ..احنا

احنا متجوزين والاسبوع الحاي فرحنا 

انت بتقول ايه انا مش جاهزه 

تجهزي ماما وخالتي هيجهزو كل حاجه انتي بس اهتم بنفسك قالها بغمزه وباس خدها ومشي وسأبها تايهه.. بتبص على أثره

*****-*******-*****

كانت نايمه بحضنه لما همس باسمها جمانه 

كانت دافنه وشها بصدره العاري بكسوف صوتها مش بيخرج ..

حرك كفه وزاح شعرها ومرر أيده على كتفها انتي نمتي ..

جمانه .....

اتحرك بهدوء وسند على دراعه  بعده عنه شويه وبصلها بقلق كان وشها محمر ومش راضيه تبصله 

انس بابتسامه حانيه انتي كويسه

هزت راسها بأه

طب ايه.. مالك 

جمان هزت رأسها بمعنا مافيش

انس بابتسامه مكسوفه ياقلبي يبقى لازم نعمل حاجه عشان الكسوف ده يروح بسرعه واعتلاها وهي بتهمس بخفوت وكسوف انس انا تعبانه

انس بغمزه هيروح التعب متخفيش مش هتعبك تاني وووو

بعد مرور أسبوع كان الكل مبسوط وجمانه وانس قربو من بعض اكتر وعلاقتهم بدأت تقوى اكتر ..

  في فرح ايهاب ولين

كانو مبسوطين اوووي

بس انس بيدور عليها مش لاقيها 

فضل يدور عليها كتير واتصدم لما شافها بررا واقفه مع سيف نده عليها بغضب ووو


الفصل الثالث عشر والاخير

عند لين وأيهاب اول مادخلوا شقتهم وكانت لين مكسوفه ومش عارفه تعمل ايه 

ايها قفل الباب ولف ليها بسرعه

شهقت لما شدها ليه وحضنها ودفن وشه برقبته وهو بيقول واخيرا بقيتي فبتي

لين بتهتها ااااييهاب اااا

لفها ليه بسرعه وهو بيبص بعينيها بلهفه عيون ايهاب تصدقي كنت بعد الايام والليالي عشان اليوم ده كنت بحسبلك عشان تكبري بسرعه وتبقى مراتي 

لين كانت مبسوطه جواها اوووي لكنها بنفس الوقت خايفه ..خايفه اوووي 

ايهاب مالك ياروحي بتترعشي كده ليه

لين هو ... انا ...عاوزه

ايهاب بضحكه تصدقي شكلك وانتي مكسوفه اجمل بكتتتير 

لين نسيت الموقف اللي هيا فيها وقالت بغيظ يعني انا مش جميله 

ايهاب بضحكه اهوو فكينا شويه منا بناغشك قال كده وهو بيحاوط خصرها بيشدها ليه وهو بيقول بغمزه طب ايه

لين بتوتر ااااايه

ايهاب ايه ياقلبي النهارده دخلتني 

لين بتوتر ايهاب انا عاوز قاطعها ببوسه رقيقه وتحولت لعنيفه وسألها ووو


*****-*****-*******

في بيت انس

جمانه سيبني ياانس ارجوك هفهمك والله عشان خاطري استنى بس

كان بيجرجرها وراها اول مادخل اوضته دخلها بغضب وبص ليها بعتاب

واتكلم بغضب انا قلتلك يا جمانه انتي عايزه ايه وخيرتك وانتي قولتي ايه هاااا قولتي ايه انتي اخترتي تفضلي معايا اخترتي ده بإرادتك مش كده

جمان بدموع انس ارجوك سيبني اشرحك اللي حصل

قعد وهو تايه متعصب مشاعر متناقضة جواه عاوز سعادتها وبرضو مش عايز يخسرها ..طب كانت بتعمل ايه مع ال**** سيف

جمان قعدت جمبه ومسك كف أيده ارجوك اسمعني 

انس بمقاطعه وغصه انتي اسمعيني ياجمانه ... اخر مره هقولهالك

انس عارف بتسالي نفسك انا ظهرت بحاتك فجأه كده ازاي .. وانا كنت صاحب احمد بس

جمانه انس.

ممكن تسيبيني اكمل ... احمد لما مات الله يرحمه  انت كنت معاه مات فحضني واخر حاجه قالهالي اختي امانه عندك .. مرات ابويا وابويا مش هيرحموها يا انس .. انا واثق فيك سعادت جمانه مسؤوله منك ...

جمانه دمعت غصب عنها وهي بتفتكر اخوها ...

انس مسك أيدها واتكلم بجديه حق الميت ننفذ وصيته وانت لو شايفه سعادتك مع سيف انا هنسحب واجمعكم وتقديري تنسي كل اللي حصل وتعتبريني زي احمد

جمانه بانفعال انت بتقول ايه ...بعد كل اللي حصل مابينا يا انس.. انت عاوز تخلص مني..

انس بجمود أنا عاوز سعادتك 

ومين قالك سعادت بعيد عن حضنك مين هااا مين اللي قالك يا انس انا ماعشتش سعاده بجد الا فحضنك وجمبك

انس ...

جمانه بشهقات سيف معرفش ازاي ظهر في الفرح واتكلمت معاه عشان اخلص من الحكايه دي والله يا انس انا قلتله اني بحبك ..بحبك انت وبس

انس بص ناحيتها وهي كملت ..هو كان فاكر اني مغصوبه عالجواز منك ومرات بابا هي اللي حرضته ضدي وبعد كده اكتشف أن كل كلامها عمي غلط ..

انس سيف دلوقتي هيمشي هيسافر بعد ماعرف اني خلاص اخترتك انت .. انا مش عايزه اخسرك انت جنتي يا انس متسيبنيش ليهم انت عشت بنارهم طول العمر عشان خاطري متبعدش عني ..

انس مكنش مستوعب كلامها لسا وكان متغاظ لسا منها ... قرر يمشي  ويسيبها 


*******-******-*******

بعد مرور شهر 

انس فالشعر ده بيراقب تحركات جمانه كويس عاوز يتأكد من كلامها وعرف أن سيف سافر بجد ..

لكن فيوم اتصلت النانا بتاعته وبلغته أن والد جمانه ومراته عندهم .. وبسرعه رجع البيت اول مره يرجع البيت من ساعت مامشي المره اللي فاتت..

دخل وكانت مرات ابوها بتتكلم وقف عند الباب ..بالوقت ده جمانه كانت بتعيط وهو قلبه بيتقطع على منظرها بس هي مكنتش شيفاه..

جمانه يااااه لدرجادي قلب اسود نحيتي طب انا عملتلك ايه هاا عكتلك ايه كنت شغاله ليكي ولعيالك ليه الظلم والجبروت ده كله..

مرات ابوها بدموع انا خسرت ابني بسبب ظلمي ليكي سامحيني ياجمانه كنت خايفه تاخدي انتي واخوكي الورق كله وابني وبنتي مياخدوش حاجه الطمع عمى عينيا ونسيت ان ربنا شايف وعارف بس بيمهلني ..اديتك دوى كنت بحهكولك بالعصير وابعته مع بنتي عشان تكبر بطنك وابزكي واخوكي يعتبروا منك ولما مات احمد قلت لنفسي خلاص مفضلش غيرك عائق قدامي بس ازاي وانتي هتتجوزي سيف محامي شاطر وهياخد الورث من عنينا انا وعيالي.. حاولت اسمم عقله عليكي أن ممشاكي باطل بس هو مش بيصدق كلامي ..بعد ما اديتك الدوى ورحتوا عملتو الكشف قبل الجواز ..بعدها عرفت ازور التحليل ويوم الفرح شاف التحليل وعرف انك حامل ومحاش الفرح.كنت مبسوطه ان ابوكي هيقتلك ويغسل عاره بس بالوقت ده ظهر أنس معرفش منين.

جمانه كانت بتعيط ومنهاره مش مصدقه اللي بتسمعه

لما قرب ابوها منها ومسح على رأسها واتكلم بندم سامحيني يابنتي انا لما عرفت جبتها من شعرها عشان تعتذر ليكي حقك عليا معرفتش اكون اب كويس ليكي ولاخوكي سامحيني عيط والدها بقهر على حال بنته مش عارف يبرر كلامه او يقول ايه هو خسر عياله كلهم كله بسبب ظلم مراته ..

مرات ابوها تبوس ايدك سامحيني .. كفايه والله قلبي بيتقطع كل يوم على موت ابني دي عقوبة ربنا ليا..

جمانه وقفت ومسحت دموعها واتكلمت بشهقات اطلعوا برررا..

الاب بنتي حبيبتي انا

جمانه بانهيار اطلعوا برررا مش عايزه اشوفكم تاني امشوا

دخل انس بالوقت ده وجريت عليه من غير وعي وحضنت وهي دفنه وشها بصدره بتقول بقهر وحرقه طلعهم برررا مشيهم من هنا مش عايزه اشوفهم

انس بص لابوها. اتكلم بجديه بعد اذنك ياعمي ممكن نتكلم بعدين

الاب بيبص لبنته بندم

انس ياعمي هنتكلم بعدين بعد اذنك..

مشي الاب ومراته..

وهي بتعيط بحضنه جمانه بشهقات أن دت سبتني ليه ..هااا انت برضوا عاوز تمشي يا انس أن

اششششش ياحبيبتي انا مش همشي لأي حته انا هنا جمبك .

انا مش عايزه تشوفهم تاني عشان خاطري.

بس ده بابكي ولازم تسامحيه هو برضوا مش بيعرف باللي حصل .. وده حقه عليكي انك تسامحيه

بصت ليه بدموع بس انا موجوعه يا انس موجوعه اووووي 

انس هتنسي ..هتنسي كل الوجع ده وعد مني مع كل كلمه كان بيبوسها على عينيها وجمب شفايفها وشالها وطلع بيها على اوضتهم هو بيقول كل حاجه من النهارده هتبقى زي منتي عايزه.. ياجمانه .. والسعاده مش هتقفل بابها في وشك تاني  ..انا هنا جمبك ومش هسيبك ابدا 

أنهى كلامه  وهو بيقولوا وحشتيني اووووي وحشني حضنك و باسها وهي لفت دراعها على رقبته.  ...


                   تمت بحمد الله 

      لقراءة جميع فصول الرواية من هنا 


وايضا زورو قناتنا سما للروايات 

من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك

           

تعليقات