
رواية رحم للايجار
الفصل الثالث والاربعون 43 والرابع والاربعون 44
بقلم ريحانة الجنة
((الفصل الثالث والاربعون))
رعد ومشيرة. عدت عليهم دقائق. وهما لسة تحت تأثير الصدمة. مش مستوعبين انهم واقفين قصاد بعض
احساس رعد: مكنش ممكن يتوصف. وهو شايف قصاده امه اللي اتحرم منها سنين. امه اللي افتكرها ماتت. امه اللي اتمني حضنها في اصعب اوقاته.امه اللي عاش حياته كلها وهو بيحاول ينتقم ليها من اللي ظلمها واهنها. اخيرا واقفه قصاده وعنيه شايفاها. وايده لمساها. فعلا احساس صعب يتوصف.
اما مشيرة: فا ولا الف كلمة وجع والم. وتعب ومرارة. ممكن توصف احساسها وهي شايفة ابنها اول فرحتها. ابنها اللي اتحملت علشانه زل سنين علشان بس. تقعد معاه. ابنها اللي اتحرمت منه سنين. اتحرمت تشوفه وهو عريس زي كل الامهات. ابنها اللي اتمنت يكون سندها وظهرها. بس الظلم والجبروت كانوا اقوي منها. كانت دموعها بتنزل من غير حساب. وهي بتمرر ايديها علي ملامحه عايزة تتأكد انها مش بتحلم ولا بيتهيألها.. رررعد يا نور عيني وحشتني يا حبيبي وحشتني
رعد: دموعه نزلت مقدرش يسيطر عليها. وباس ايديها. وحشتيني يا امي وحشتيني. وضمها بحب ولهفة. وهو بيحاول يشبع من الحضن اللي اتحرم منه سنين. واتمناه في لحظات الالم والوحدة وماكنش لاقيه.
مشيرة: بدموع وشهقات عياط بحرقة. انا اسفة والله اسفة بس كان غصب عني. سيبتك علي عيني يا نور عيني
رعد: خرج من حضنها وحضن وشها بإيده ومسح دموعها. متتأسفيش يا امي. انا وانتي ماكنش في ايدينا حاجة وقتها. بس توفيق. مأذكيش لوحدك. اذاني واذي مراتي وكان السبب في موت ابني.
مشيرة: بصت لهمس. ابنك مات. انت خلفت غير اللي بطنها
رعد: بألم. لا همس كانت حامل في توأم وبسبب توفيق مات جنين من الاتنين
مشيرة: اخدت همس في حضنها. معلش يا حبيبتي ربنا يعوضك باللي جاي. وخرجتها من حضنها. وابتسمت. انا اسفة اني مسلمتش عليكي بس رعد كان واحشني اوي اوي
همس: ابتسمت. ولا يهمك يا ماما انا مبسوطة انكم اتقابلته. انتي متعرفيش رعد بيحبك ازي طول الوقت بيتكلم عنك. وعمره ما نسيكي ابدا.
مشيرة: ابتسمت وبصت لرعد. الحمد لله اللقي ده نصيب. تعالوا يالا ادخلوا.
ودخل رعد وهمس واتفاجأوا. بصور رعد اللي مالية المكان. حتي في البراويز الصغيرة.
رعد: ابتسم. انتي جبتي الصور دي منين
مشيرة: ابتسمت. من صفحتك علي النت. كل صورة ليها برواز هنا.
همس: يا سلام يا سلام. ايه الحب ده انا كدة هغير
مشيرة: بتبص لرعد بحنين. انا لو عليا اخبيه في عنيه.
رعد: ابتسم. ومسك ايديها وباسها. اخيرا قدرت اوصلك وهرجع امتع عنيا بيكي وهرجع اخبي نفسي في حضنك. وحضنها وغمض عنيه. اتمنيت الحضن ده كتير يا امي كتييير
مشيرة: بدموع والله مش اكتر مني. انا كنت بموت كل يوم وانا حتي مش. قادرة اقولك اني عايشة. بس قولي انت عرفت ازي وتوفيق يعرف انك عرفت
رعد: انا هحكيلك علي كل حاجة.......
مشيرة: بغضب. هو الراجل ده ايه شيطان ده العن من الشيطان كمان. ازاي قدر يعمل فيك وفي مراتك كدة.
رعد: اهو ربنا شله وقعدوا علي كرسي متحرك. بس ربنا يستر من شره
مشيرة: ربنا كبير ومش هيسيبه. يمهل ولا يهمل. وابتسمت بس تعرف. زوقك حلو همس جميلة جدا.
همس: اتكسفت. شكرا يا ماما. انا اسفة لو من نفسي كدة قولتلك يا ماما. بس انا حبيتك من قبل ما اشوفك. من كلام رعد عنك
مشيرة: لا طبعا اسف ايه. انا ماما مشيرة مافيهاش كلام.
رعد: حاوط همس بإيده. وابتسم. همس دي يا ماما هي روحي. حبيبتي اللي جات تعوضني عن حرمان السنين. متعرفيش بحبها قد ايه
مشيرة: بفرحة. لا واضح عليك. بس تعرف يا رعد انت بقيت شبه ابوك جدا. اكني شايفة فادي قصادي
رعد: بحزن. لسة فاكراه يا امي
مشيرة: بحزن وحرج. عمري ما نسيته ابدا. ابوك اول حب في حياتي. رعد مش عايزك تزعل علشان انا اتجوزت يونس. كان غصب عني انت متعرفش. انا شوفت ايام. صعبة ازاي وانا لوحدي ولا ليا اهل ولا ليا حد يونس حبني واتجوزني وحافظ عليا. وصدقني لما تعرفه هتحبه.
رعد: بحزن. اكيد يا امي المهم ان انتي سعيدة ومرتاحة معاه. قوليلي انا عرفت ان ليا اخت. هي فين
مشيرة: ريما. دي هتفرح اوي لما تعرف انك جيت.
رعد:حكتلها عني
مشيرة: ابتسمت. بص حاوليك. صورك في كل حته. انت كنت عايش معايا في قلبي عمري ما نسيتك. وريما عارفة كل حاجة وكان نفسها تقابلك.
رعد: طيب هي فين
مشيرة: هي في مدينة تانية غير هنا قاعدة هناك علشان جامعتها.
رعد: بعصبية. لوحدها ازاي
مشيرة: متقلقش. ريما بنت بميت راجل.
رعد: طيب ليه انتي ويونس. مش قاعدين معاها في نفس المدينة.
مشيرة: علشان شغل يونس هنا. وهيكون صعب يروح كل يوم ويرجع.
رعد: هي في سنة كام.
مشيرة:دي اول سنة ليها في الجامعة
رعد: امي. انا عايزكم ترجعوا معايا مصر. وريما هدخلها الجامعة الالمانية هناك. ولو علي شغل يونس. انا هساعده ينقله هناك. انا خلاص مش هقدر اعيش منغيرك
مشيرة: من غير ما تقول يا حبيبي. انا كمان مش هقدر علي بعدك تاني.
رعد: بص علي همس لقي شكلها تعبان. وبقلق مالك يا همس انتي تعبانة
همس: بتداري الالم. لا ابدا شوية تعب عادي. متقلقش
مشيرة: انتي في الكام دلوقتي
همس: يعني لسة داخلة الثامن من اسبوع كدة.
مشيرة: بفرحة. انا عايزاكي بقي تقعدي معايا لحد ما تولدي عايزة البيبي ده يجي علي ايدي.
رعد: باس ايد مشيرة وابتسم. ان شاء الله انتي اللي هتيجي معانا هناك ويجي علي ايدك.
في الوقت ده رجع يونس. ومصدقش نفسه انه شايف رعد. ودخل وقعد ومشيرة حاكتله كل حاجة. بس كان حاسس. ان رعد مش متقبل فكرة انه: زوج امه.
يونس: ايه يا مشيرة. مش ناوية تأكلينا ولا ايه.
مشيرة: ياخبر. انا من فرحتي برعد ومراته. نسيت اجيب اي حاجة. ثواني والغداء هيكون جاهز
همس:انا جاية معاكي يا ماما
رعد: حبيبتي. انا قلقان عليكي انتي تعبانة ارتاحي.
همس: لا انا كويسة متقلقش.
يونس: رعد انا عايزك تفهم. اني كان لازم اتجوز مشيرة. مش لاني بحبها وبس لا. كمان مكنش ينفع اتخلي عنها واسيبها لوحدها. امك ملهاش حد في الدنيا. انا عمري يا رعد ما هاخد مكان فادي عندك ولا حتي عند مشيرة. وعارف انها عمرها ما هتحبني زي ماحبتةفادي. بس انا راضي بأقل حاجة
المهم تكون جنبي واحميها. ياريت تفهمني وتفهمها. وتقدر الظروف اللي اتحطينا فيها زمان
رعد: اتنهد. انا مقدرش الومها انها اتجوزتك. بس اكيد الموضوع. هياخد وقت لحد لما اتعود. انا عمري ما شوفت امي مع راجل غير ابويا. علشان كدة مش سهل فجأة القيها متجوزة.
يونس. عارف وحقك.خد وقتك براحتك. المهم مش عايز مشيرة تزعل ولا تلوم نفسها. انا اكتر حاجة توجعني اشوفها زعلانة.
رعد: ان شاء الله. سيب كل حاجة للأيام. المهم ريما عاملة ايه. انا عايز اشوفها.
يونس: انا هكلمها حالا واقولها واخليها تيجي في اقرب وقت. علشان تشوفك انت ومراتك.
مشيرة: خرجت. يالا يا رعد يا حبيبي يالا يا يونس. الغدا جاهز. ومشيرة صممت تقعد رعد علي رأس السفرة. وهي علي يمينه وجنبها يونس. وهمس علي شماله.
وقعدوا كلهم يتغدوا.
رعد: ابتسم. تسلم ايدك يا امي وباس ايديها.
مشيرة: طبطبت عليه. انا لو عليا اعملك كل الاكل وكل الحلويات اللي في الدنيا. ده النهاردة عيد بالنسبة ليا
همس: تسلم ايدك يا ماما مشيرة. الاكل يجنن. وشكل رعد هيتعود علي اكلك واكلي مش هيعجبوا بعد كدة
مشيرة: هههههههه. لا طبعا انتي حبيبته.
رعد: باس ايد همس. حبيبتي انتي اكلك ما يتقاومش. زيك تمام.
همس: ابتسمت. ربنا يخليك ليا يا حبيبي.
مشيرة: بعد الغدا. تطلعوا ترتاحوا فوق.
رعد: لا يا ماما. احنا هنرجع الفندق. وكل يوم هجيلك لحد لما نشوف هترجعي معايا امتي
يونس: يا ابني ما يصحش. البيت كبير. وتروح فندق
رعد: معلش انا هبقي مرتاح اكتر هناك. المهم بكرة عايز اجي الاقي ريما عايز اشوفها.
مشيرة: ان شاء الله هخليها تيجي في اقرب طيارة.
رعد:تحبي ابعت حد يجيبها.
مشيرة: لا ملوش لزوم. هي متعودة.
وبعد ماخلص الغدا. قعدوا كلهم يتكلموا في كل حاجة ورعد ما كنش عايز يسيب مشيرة. ولا هي كمان وودعتوا بحضن طويل مكنتش عايزة تسيبه. ورجع رعد وهمس الفندق.
في جناح رعد وهمس
همس خرجت من الحمام. وبتنشف شعرها. ورعد قاعد علي السرير وساند ظهره.
رعد: ابتسم. مش عارف بصراحة كل لما تخدي حمام بتحلوي. ايه ده. هو في كدة.
همس: قربت منه وقعدت جنبه. ههههههههه. حبيبي مزاجوا رايق بعد ما شاف الحب الاول .
رعد: ابتسم. وشدها لحضنه ونيمها جنبه. واتنهد. حبيبك مزاجوا بيروق. لما تكون همستي معايا وفي حضني
همس: بس ماما مشيرة. هي الاساس.
رعد: انا منكرش انها وحشتني بمجرد مامشيت وغابت عن عيني. لكن انتي حاجة تانية. انتي روحي وحبيبتي. انا من بعد امي تعبت كتير بس قدرت اعيش. لكن انتي في بعدك. مكنتش قادر اعيش. حياتي وقفت. مكنتش حاسس لاي حاجة بطعم. وضمها بحنان اكتر. انتي الهوا يا همس. انتي حياتي
همس: ضمته هي كمان وابتسمت بسعادة. انا كل يوم بقول رعد بيحبني حب مفيش زيه بس تاني يوم بلاقي نفسي غلطانة. علشان بلاقيك بتحبني اكتر من اليوم اللي قبله. ااااااه يا رعد.
تعرف. انا نفسي اموت وانا في حضنك.
رعد: حط ايده علي شفيفها. ليه بتقولي كدة. موت ايه ده اللي يخدك مني. انا اموت عليكي يا همس
همس: بتردد. رعد انا حاسة اني مش هقوم من الولادة دي. حاسة اني هموت وانا بولد.
رعد: بعصبية. بس بس اوعي تقولي كدة تاني. انا ممكن اضحي باللي في بطنك لكن انتي لا اوعي يا همس اوعي.
همس: مسكت ايده. وبدموع. هتفضل فاكرني ولا هتنساني وتحب من بعدي زي عدي ما نسي حلا وحب هنا.
رعد: حضنها بقوة وغضب. بس بقي. ايه اللي بتقوليه ده احب مين انا عمري ما حبيت قبلك هحب بعدك ازاي. همس وحياتي متجبيش سيرة الموت دي تاني ابوس ايدك. انا مش متحمل
همس: خلاص. هسكت خدني في حضنك عايزة انام.
رعد: حاضر يا روحي. وضمها بهدوء. وملس علي شعرها بحنان. وقلق. هو كمان حاسس انه قلقان عليها وخايف عليها من الولادة. ودعي ربنا في سره. يحفظها وميحرموش منها ابدا. وناموا كالعادة في حضن بعض
وعدي يومين ورعد وهمس بيروحوا. لمشيرة ويقعدوا معاها. لحد لما يونس يقدر ينقل شغله في مصر. وفي يوم كانوا عند مشيرة كالعادة. وكانت ريما جاية في اليوم ده.
قصاد المطار.واقفة بنوتة جميلة ملامحها بريئة جدا بشعر مائل للاصفر. وعيون عسلي وبشرة بيضاء. ولابسة جينز وتيشيرت ورافعه شعرها كحكة عشوائية. بس كانت جذابة وجميلة. وقفت تاكسي. وركبت. وهي ماشية بالتاكسي. لاحظت انه مشي من مكان غير اللي هي قالتله عليه.
البنت: هاي. انت لماذا اتجهت الي هنا
السائق: بمكر. هذا طريق مختصر.
البنت: لكن انت لما لم تسألني.
السائق: مردش عليها واتجه لشارع ضيق الي حد ما ونزل واتجه ليها في الخلف. وحاول يعتدي عليها.
البنت: صرخت وحاولت تبعده وتضربه.
مروان: كان معدي بالعربية من امام الشارع ده. ولفت نظره العربية الواقفة وشاف حركة غريبة. لكن اللي قلقه الصريخ اللي سمعه البنت بتستنجد بأي حد. مروان مترددش ونزل وراح يشوف في ايه لقي الوضع بالشكل ده. فتح الباب وشد السائق ونزل في ضرب لحد لما قطع النفس. واتجه للبنت بقلق.
مروان: هل انتي بخير.
البنت: بغضب. نعم بخير لولاك كنت قتلت هذا الحقير.
مروان: رفع حاجبه وضحك بسخرية. هههه. حسنا تعالي
البنت: نزلت معاه من العربية. ومشيت معاه خطوتين. وبعدين افتكرت شنطتيتها.
اوه. لقد نسيت حقيبتي في سيارة هذا الحقير.
مروان: حسنا انتظري هنا وانا سوف احضرها.
ورجع مروان العربية وجاب شنطيتها.
مروان: تعالي معي انا سوف اوصلك. اللي المكان الذي تريديه.
البنت: لا لا شكرا لك. انا سوف اتصرف
مروان: لا تخافي مني. انا لست مثل هذا الحقير.
البنت: بتتكلم عربي ظنا منها انه الماني. انا مش خايفة منك انا خايفة عليك وانت تجنن كدة
مروان: رفع حاجبه وابتسم. انتي بتتكلمي عربي
البنت: خبطت راسها بإيدها. مش ممكن انت عربي
مروان: هههههه. عربي ومصري كمان.
البنت: انا كمان عربية ومصرية. ماما وبابا مصرين. وعايشين هنا.
مروان: عايشة هنا من امتي
البنت: انا مولودة هنا اصلا
مروان: بس بتتكلمي عربي كويس
البنت: ده فرمان جمهوري. ماما مبتخليش اي حد يتكلم الماني في البيت. كلنا نتكلم عربي.
مروان: دي حاجة كويسة جدا. عموما انا مروان
ريما: ريما
مروان: كدة بقي لازم اوصلك. ولا هتخافي من ابن بلدك
ريما: بخجل. لا طبعا مش خايفة منك. واضح انك انسان راقي. بخلاف طبعا الضرب اللي ضربته للحيوان ده. اللي يشوفك يقول عليك ظابط شرطة.
مروان: هههههههه. لا بجد انتي مكشوف عنك الحجاب
ريما: عقدت حاجبها. يعني ايه
مروان: اصل انا فعلا كنت ظابط شرطة.
ريما: معقول وليه كنت
مروان: ابدا حصلت مشكلة كدة وخرجت من الداخلية.
ريما: انا اسفة مكنتش اقصد.
مروان: ولا يهمك. تعالي معايا يلا اوصلك.بس قوليلي العنوان
ريما:****. عارفه
مروان: اه طبعا انا اصلا رايح نفس الحي ده.
ريما:بفرحة بجد. دي فرصة جميلة جدا علشان اعرفك علي بابا وماما.
مروان: ابتسم. ده شرف ليا يلا اركبي
وركبت ريما مع مروان. وفضلوا. طول الطريق يتكلمه ويضحكه. واول لما وصله عند بيت مشيرة.
ريما: هو ده بيتنا.
مروان: بصدمه. انتي ساكنة هنا
ريما: ايوة
مروان: انتي اسمك ريما ايه
ريما: ريما يونس مختار
مروان: انتي اخت رعد الحديدي
ريما: بإستغراب. انت تعرف رعد اخويا ده انا اول مرة اشوفه النهاردة
مروان: انا بشتغل مع رعد بيه اصلا
ريما: مش ممكن. بتشتغل معاه ايه.
مروان: تقدري تقولي مدير اعماله.
ريما: بفرحة. دي صدفة جميلة جدا. تعالي يالا ندخل
ودخل مروان مع ريما.
ريما اول لما دخلت وشافت رعد. جريت عليه وحضنته
ريما: ابيه. اخيرا انا بجد كان نفسي اشوفك انا حبيتك من كلام ماما عنك
رعد: حضنها حضن اخ واب. بحنين. حبيبتي يا ريما انا من وقت ما عرفت ان ليا اخت وانا هتجنن واشوفك. وخرجها من حضنه بهدوء. بس ايه الجمال ده. انتي نسخة من ماما وهي صغيرة.
ريما: بثقة طبعا. انا مجننه المانيا كلها.
رعد: هههههه. اوعي يكون بجد اذبحك انا بغير
ريما: انا بقول اسلم علي مراتك احسن. وراحت لهمس وسلمت عليها. واااو ايه الجمال ده. انتي حلوة اوي.
همس: مين بس اللي يقول كدة. انتي اللي جميلة وزي القمر كمان
رعد: هو انتي ومروان اتقابلتوا علي الباب.
مروان: كان محرج. ومش عايز يقول اللي حصل
ريما: مش متعودة تخبي حاجة. لا احنا اصلا جاين مع بعض. اصل اللي حصل.........
رعد: اتعصب وغضب. مروان مين ابن ال.... اللي عمل كدة عرفته
مروان: متقلقش سيادتك. انا اخدت رقم العربية وهجيبه.
مشيرة: خلاص يا رعد حصل خير. الحمد لله ان مروان لحقها.
رعد: بغيظ. ابدا انا لازم اخليه يندم انه لمسها. مروان تعالي عايزك.
راح مروان مع رعد وعنيه كانت علي ريما اللي قلبه دق لاول مرة في حياته لما شافها. وريما كمان. كانت متبعاه بعنيها لحد لما غاب عنها وهي مسهمة وهيمانة.
همس: اخدت بالها. قربت منها. مش عارفة سامعة كدة صوت دقات قلب مش طبيعية ولا انا غلطانة
ريما: هههههههه. شكلك مش سهلة يا همس.
همس: طيب تعالي احكيلي.
ريما: قعدت جنب همس. بخجل مفيش حاجة كل الحكاية اني حاسة اني اول مرة اتشد وانجذب. لحد. مروان ليه كريزما كدة مختلفة
همس: بس خالي بالك. رعد لو لمح الكلام ده. هيقتله
ريما: بصدمه. ليه وفيها ايه
همس: رعد غايور جدا. فوق ما تتخيلي. علشان كدة لازم تخلي بالك من نظراتك وكلامك مع مروان.
مشيرة: قربت منهم. بناتي الحلوين بيتكلمه في ايه.
همس: هههههه. تعالي يا ست الكل اقعدي.
وقضي رعد وهمس اسبوع مع عيلته الجديدة. وقربوا من بعض جدا.
وكمان مروان وريما. كان بينهم نظرات وهمسات. وكلام بيخطفوه من غير ما رعد ياخد باله. كانوا معجبين ببعض جدا.
وفي يوم مشيرة قررت تاخد همس وريما للمول يتفسحوا ويغيروا جو.
رعد: بس يا ماما انا خايف علي همس
مشيرة: خايف عليها وهي معايا
رعد: لا بس همس حامل والشهر الثامن ده متعب اوي. ممكن تتعب منك
ريما: مش تخاف يا ابيه. انا وماما مش هنسيبها لوحدها ابدا.
رعد: خلاص هبعت معاكم مروان
ريما: بفرحة معرفتش تداريها. سقفت بإيديها. بجد هايل جدا
رعد: اخد باله. وفهم لهفتها علي مروان. لا للاسف افتكرت مشوار مهم لازم اروحه مع مروان.
ريما: بحزن وخيبة امل. يا خسارة
همس: زغدت ريما. لا عادي يا حبيبي احنا مش هنتخطف يعني
رعد: تمام خلي بالكم من نفسكم. همس تعالي يا روحي عايزك.
همس: قربت من. نعم يا حبيبي
رعد: ادالها الفيزا بتاعته. خدي يا حبيبتي اشتري اللي يعجبك. اي حاجة عايزاها جبيها
همس: بس انا مش محتاجة حاجة
رعد: لا اكيد لما تلفي معاهم هتلاقي مليون حاجة عايزة تشتريها.
همس: حضنته. شكرا يا حبيبي
رعد: ضمها بحب وخوف. خالي بالك من نفسك يا روحي اتفقنا
مشيرة: كفاية متخفش عليها هي معايا
يالا يا همس.
وخرجت همس وريما ومشيرة.
ووصله المول. واتفرجوا ولفوا كتير. وهما في بيتفرجوا علي فاساتين وحاجات في قسم الحوامل. همس عجبها فستان قصير ومفتوح وشكله شيك ومغري جدا. قررت تقيسه وتشتريه وتلبسه في البيت لرعد. ودخلت تقيسه
وريما ومشيرة مستنينها برا.
ريما: مامي تعالي لحد لما همس تخرج نروح نشوف حاجات البيبي دي فيه حاجات حلوة اوي
مشيرة: تعالي. انا عايزة اشتريله المكان كله اصلا.
وراحوا يشوفه الحاجات دي. ولما رجعوا. ملقوش همس في المكان كله . دوروا عليها في كل حته مش موجودة.
مشيرة: اتصلت برعد
رعد: ... ايوة يا امي عاملين ايه وهمس عاملة ايه
مشيرة: بإنهيار ودموع. الحقني يا رعد همس اختفت
رعد: 😡😡😡😡😡😡اختفت ازاي....تبع 🌺
(((عندما يعشق الرعد)))
(رحم للإيجار)
((الفصل الرابع والاربعون))
مشيرة: بدموع. انا السبب انا السبب ياريتني ما اخدتها يارتني ما سيبتها لوحدها.
يونس: اهدي يا مشيرة صحتك.
ريما: بدموع. انا خايفة علي همس جدا يا بابي
مروان: حزين علي الوضع. لكن اللي وتجعوا اكتر انه شايف دموع ريما ومش قادر يضمها لحضنه ويطمنها.
رعد: رايح جاي بجنون. يعني ايه همس راحت مني. همس هتسيبني تاني. لا مستحيل. مستحسل
مروان: ارجوك اهدي يا رعد بيه. احنا مش ساكتين والناس بتوعنا هنا متابعين معانا.
وفجأة تليفون رعد رن.....
رعد: 😡😡😡😡😠😠😠😠توفيق. كنت متأكد انك وراها. بس صدقني المرة دي مش هيكفيني اني اشلك. المرة دي هوصلك لقبرك بإيدي. انطق همس فين
توفيق:بشماته وغل وجبروت. ههههههه. مراتك في الحفظ والصون. انا خلاص مش عايزها عملت اللي انا عايزه. اكتب العنوان ده وروح خد مراتك.
رعد: انطق يا توفيق عملت فيها ايه
توفيق: لما تروحلها هتعرف.
رعد: فين العنوان
توفيق:*******
رعد: تعالي معايا يا مروان.
مروان: اتفضل
مشيرة: مسكت رعد من دراعه. بخوف. انت صدقت الشيطان ده افرض عمل فيك حاجة
رعد: بحزن ووجع. مفيش حاجة اصعب من بعد همس. ادعيلها يا امي
مشيرة: بحسرة. ربنا علي المفتري وينتقم منه. ان شاء الله هتتطمن عليها.
وصل رعد للعنوان اللي اخده من توفيق. وكان زي بيت مهجور. دخل هو ومروان. ولقي همس متكتفة وغايبة عن الوعي. رعد كان بيموت وهو شايفها كدة. جري عليها وفك الحبل. وبخوف وقلق حضنها وضمها
بس في الوقت ده تليفونه رن.. توفيق
رعد: بغضب وصوت جاهور. عملت فيها ايه يا توفيق الكلب
توفيق: بسخرية. ولا حاجة متقلقش هي حقنة صغيرة بس. مش اكتر
رعد: بشك. حفنه ايه
توفيق: حقنة سم. حقنت همس بمادة سامة بتمشي في الجسم ببطئ. لحد ما تموتها. انا كان ممكن اقتلها برصاصة واحدة. لكن انا حبيت اوجع قلبك واقهرك. وانت بتشوفها هي وابنك بيموته قصاد عنيك وانت مش عارف تعمل حاجة. واوعدك اول لما تموت واشغي غليلي منك. هقتلك يا رعد وارجع كل اللي اخدته مني. وقفل.
رعد. تليفونه وقع منه وهو مصدوم وبيتألم بوجع ضمها اكتر
رعد: همس .. همس.. وجز علي سنانه. اااااايا همس. والله ما هرحمك يا توفيق.
وشال رعد همس وجري بيها بسرعة علي المستشفي.
في المستشفي.
مشيرة : اهدي يا ابني اهدي. ان شاء الله ربنا هينجيها.
رعد: كان بيحاول يلجم دموعه.لانها لو هربت منه مش هيقدر يوقفها.
وخرج الدكتور نائل.
رعد: بلهفة. همس عاملة ايه
نائل: بأسف. لأسف مدام همس اتحقنت بمادة سامة واحنا لسة بنحلل المادة علشان نقدر نلاقي المادة المضادة ليها. بس ااا
رعد: بس ايه
نائل: انا اسف الجنين متحملش السم ومات.
رعد: خبط الحيطة بإيده اكتر من مرة. بغضب والم. وهو بيتوعد توفيق
التاني يا توفيق التاني
اسمع يا دكتور نائل. اعمل اي حاجة ورجعلي همس انا مقدرش اعيش من غيرها.
نائل: تأكد اننا هنعمل كل اللي نقدر عليه. عن اذنكم.
في الوقت ده.رعد تليفونه رن... عدي
رعد: بحزن ايوة يا عدي
عدي: ايوة يا خلبوص يساهلو . من قدك مقضيها انت مع امك واختك وهمس.
رعد: بحسرة ووجع. اااااااه يا عدي همس
عدي: بقلق مالك يا رعد في ايه
رعد: همس بتموت يا عدي بتموت. وانا السبب
عدي: بفزع. مالها همس قول بسرعة
رعد: توفيق خطفها وحقنها بمادة سامه وهي بين الحيا والموت. وابني التاني مات يا عدي مات.
عدي: بحزن. انا جايلك علي اقرب طيارة.
قفل رعد مع عدي وجه مروان
رعد: اندفع عليه بغل. هاه عرفت مكانهم
مروان: ايوة عرفت الفندق اللي نازلين فيه.
رعد: تعالي معايا بسرعة
ريما: جريت علي رعد. انت رايح فين يا ابيه خاليك مع همس هي محتجالك
رعد: حضن وشها بإيده. معلش المشوار ده علشانها علشان اجيب حقها من اللي عمل فيها كدة. ومسح دموعها. وحضنها. خليكي جنبها لحد ما ارجع
مروان: كان جواه غيرة وغضب. عايز يشدها من حضن رعد. ويقوله الحضن ده ليا انا وبس. دي بتاعتي بس لا المكان ولا الزمان يسمح بده. ودفن مشاعره وغيرته جواه ومشي مع رعد.
وصل رعد الفندق اللي نازل فيه توفيق ومها. وسألوا عليهم قالولهم انهم لسة ما شين حالا. خرجوا بسرعة واول لما خرجوا. لمحه مها بتركب توفيق وبتلف علشان تسوق. ولما شافتهم ركبت بسرعة وساقت بأقصي سرعة.
رعد: ركب بسرعة وساق هو كمان بسرعة الريح. وفضل يكسر عليها علشان يجبرها تقف. وبعد محاولات كتير وصدمات كتير مها كانت عايزة تتفادي خبطة رعد. بس خبطت في مقطورة كبيرة محملة بنزين. والعربية لفت واتقلبت وولعت في نفس اللحظة
رعد : نزل من عربيته. وشافهم وهما بيتحرقه.
رعد: اكيد الموته اللي كنت مجهزهالكم كانتم تستحقوها. بس انتقام ربنا اشد. ربنا حرقكم زي ما حرقتم قلوب ناس كتير.
وركب عربيته هو ومروان ورجع المستشفي لهمس.
رعد دخل لهمس اوضتها. وراح وقعد جنبها. وهنا مقدرش يمنع دموعه اكتر من كدة. نزلت دموعه وهو بيتوجع
رعد: وحياتي يا روحي ما تسبيني. خاليكي معايا. انا مقدرش اعيش من غيرك. الا انتي يا همس الا انتي. ياريني يا قلبي كنت اقدر اخد انا السم ده بدالك. والله ما كنت هتردد. انا بموت يا همس بموت وانا شايفك كدة ومش قادر اعملك حاجة. وباس ايديها بقوة. اااااااه اااااه. قلبي بيوجعني يا همس. والله حاسس بيه بيتقطع. واتوجع اكتر واتحسر وهو شايف ملامحها الشاحبه وشفيفها اللي بعد ما كانت حمرا لون الكريز. بقت زرقاء من السم اللي بيمشي في جسمها بالبطئ.. قرب من شفايفها. وباسها بوسة طويلة. بس المرة دي ماكنتش شهوة ولا رغبة. لا كانت خوف وحب وقلق. اكنه امير في روايه خيالية ولما هيبوس اميرته قبله الحياه. هترجع للحياه تاني وتعيش.
رعد كان جواه اااااهات ووجع والم ماةيتوصفش. كان كل ذرة فيه ملهوفة عليها وبتتوجع علشانها. وفي نفس الوقت. عاجز وهو مش قادر يعملها حاجة.
في كافيه المستشفي.
ريما: بتبكي ومنهارة
مروان: زعلان علشانها وكمان علشان همس ورعد. كفاية يا ريما كفاية انتي بالاخص. ما بتحملش اشوف دموعك.
ريما: بدموع. اعمل ايه يعني وقت ما ابيه رعد يرجعلنا ونكون عيلة يحصل كدة كمان انا حبيت همس جدا. ومش متخيلة ان ممكن يحصلها
وفضلت تعيط بحرقة
مروان: ماكنش متحمل اكتر من كدة. شدها لحضنه وطبطب عليها. كفاية يا ريما كفاية يا حبيبتي
ريما: مسكت قميصة بقوة وبكت اكتر. بس فاقت علي كلمة حبيبتي. خرجت من حضنه وبصت في عنيه؟ حبيبتك.
مروان: حضن وشها بإيده ومسح دموعها. وبنظرة حب. ايوة حبيبتي انا بحبك انتي من اول ما عيني وقعت عليكي وانا حبيتك يا ريما بحبك بجد بحبك.
ريما: رمت نفسها في حضنه. وانا كمان بحبك اوي يا مروان. بس كنت خايفة تكون مش بتحبني
مروان: ابتسم. بجد يا ريما
ريما: هزت راسها. بجد يا حبيبي
مروان: ان شاء الله مدام همس تقوم بالسلامة وانا هطلبك من باباكي ورعد
ريما: يارب يا مروان تقوم يارب
مروان: ابتسم. ان شاء الله يا حبيبتي هتقوم.
في مطار القاهرة.
عدي وهنا قاعدين مستنين الطيارة. ومن بعيد كان داخل سليم وشافهم وقرب منهم.
سليم: مبتسم. ازيك يا عدي ازيك يا مدام هنا. انتوا رايحين فين
عدي: بحزن الحمد لله كويسين يا سليم. احنا رايحين المانيا.
سليم: ايه ده بجد. انا كمان عندي مؤتمر طبي هناك. وبتردد. هي همس عاملة ايه
هنا: حضنت عدي وانهارت من العياط. لما جاب سيرة همس
سليم: قلق. مالك يا مدام هنا. خير هي تعبانة يا عدي
عدي: بحزن شديد. همس بتموت يا سليم
سليم: بغضب. انت بتقول ايه. مالها همس اتكلم يا عدي
عدي: اتنهد. هقولك........
سليم: تليفونه وباسبوره وقع من ايده. بصدمة. انت بتقول ايه همس. ليه ليه
انا كنت حاسس انها مش هترتاح معاه. دي عايشة مع مافيا. هي ذنبها ايه في كل الارف ده. ما ينتقم من حفيده. لكن هي ذنبها ايه . هي علشان ملهاش اهل تتبهدل وتتداس بالرجلين كدة. حرررااام والله حررام.
واتماسك شوية ولف لعدي اسمع انا جاي معاك. انا لازم اكون جنبها.
عدي: ياسلم. هو انت شايف الوضع متحمل. رعد مش هيسمحلك
سليم: بعصبية. يسمح ولا لا انا مش هيهمني. انا اللي هعالج همس بنفسي.
ووصل عديف وهنا وسليم المستشفي عدي: حضن رعد. ان شاء الله هتبقي كويسة ماتقلقش.
سليم: دخل لهمس من غير ما يكلم حد وقعد جنبها ومسك ايديها
رعد: غضب واتعصب وعنيه سودها بقي حالك لون الليل. والدم غلي في دماغه. وقرب من باب الاوضة.
عدي: مسك ايده. اهدي يارعد اهدي
رعد:هو في ايه انا مش فاهم حاجة.
عدي: هفهمك بعدين بس ارجوك سيبه يمكن يقدر يعملها حاجة.
سليم: قاعد جنب همس وماسك ايديها وبيبكي. حبيبتي والله غصب عني اني اسيبك ليه. انا كنت مضحي بحبي ووجعي. علشان لقيتك مبسوطة. كنت بموت وانا عارف انك معاه وفي حضنه. لكن عزائي الوحيد. اني شوفتك سعيدة ومرتاحة. لكن كدة لا ماتحملش اشوفك كدة مقدرش اسيبك تروحي مني. وباس ايديها. ومسح دموعه. وقام بسرعة وراح للدكتور اللي متابع همس. وشاف كل التحاليل والاشعة. وكل حاجة اتعملت لهمس من وقت دخولها الميتشفي. وبعد يوم طويل راح لرعد وعدي
رعد: اصلا مش طايقه ونفسه يخنقه بإيده. بس كان متحمل علشان همس. كان عنده امل يقدر يساعدها.
عدي: خير يا سليم. ايه الاخبار
سليم: اتنهد المادة اللي همس اتحقنت بيها. نادرة جدا. وملهاش علاج معرف. بس في حل واحد
رعد: بلهفة. حل ايه انطق
سليم: في بروفيسير كيميائي هو انجليزي. اتعرفت عليه لما كنت بدرس في لندن. ده بقي راجل داهية. هو معظم شغله مع عصابات المافيا. بيعملهم مواد سامة والترياق بتاعها. هو الوحيد اللي يقدر يساعد همس. بعد ربنا.
رعد: ونستني ايه. كلمه بسرعة
سليم: انا فعلا كلمته. وهو هيجي علي طيارة بكرة. هو مشكلته بس انه انتهازي وطماع
رعد: مش مهم ياخد اللي ياخده. اي رقم المهم همس تعيش
عدي: طيب هي حالتها ايه يا سليم دلوقتي
سليم: انا اتفقت معاهم هنا. علي اجراء بنعمله لحد بكرة. بنسحب منها دم وننقلها دم جديد علشان نقلل نسبة السم في الدم. وميلحقش يوصل للقلب. وربنا معاها ومعانا.
رعد: سند راسه علي الحيطة. يارب يارب. انا السبب في جري ليها. انا اللي دخلتها بيني وبين توفيق ومها.
عدي: اهدي يا رعد ارجوك. ادعيلها وربنا هيرجعها بالسلامة.
وجه تاني يوم. وفعلا وصل البروفسير هاري. وفحص همس واتعرف علي المادة السامة وابتدي يعمل التركيبة المضادة ليها. وحقن بيها همس. وفضلت تحت المتابعة علشان يشوفوا جسمها هيستجيب ولا لا.
هاري: انا حاليا قمت بعملي. اما النتيجة ليس لي دخل بيها واريد نقودي الان. وكاش كما اتفقنا
رعد: هز راسه. مروان الشنطة
مروان: تفضل. 5 ملاين دولار
هاري: ابتسم . شكرا لك سيد رعد اراكم قريبا.
رعد : قعد ومسك راسه بإيده. يارب رجعهالي بقي انا مش هتحمل بعدها. ده انا كدة وهموت. اومال لو راحت مني هيحصل ايه.
سليم: بلوم. لما انت بتحبها دخلتها حياتك وانت عارف اللي بينك وبين جدك ليه. عملتها لعبة في ايدك ليه. اتهمتها بالخيانة ليه. ضربتها وقتلت ابنها ليه. وبسببك اتبهدلت وفقدت ابنها التاني. واديها بين الحيا والموت. كل اللي بيحصل لهمس بسببك. انت اناني.
رعد: خلاص جاب اخره. ومش متحمل الحب اللي ظاهر في عنين سليم لهمس اكتر من كدة. واندفع ناحيته ومسكه من هدومه. انا عايز اعرف انت مالك ومال همس. محسيني انها مراتك انت انت عايز ايه.
عدي: وقف بينهم وحاول يخلص سليم من رعد. استني بس يارعد انا هفهمك. وخلصهم من بعض فعلا. امشي يا سليم دلوقتي
سليم: بغيظ. انا ماشي بس لازم تعرف ان لو همس جري ليها حاجة مش هسامحك وهنتقم منك.
رعد: جز علي سنانه. اتكلم يا عدي الواد ماله بهمس
عدي: اتنهد ومسح وشه بإيده. هقولك........
رعد: غضب اكتر. يعني بيحبها وكمان اعترفلها بحبه يا سلام وانت قرطاس مش كدة
عدي: يارعد ما انا فهمتك اللي حصل
ورفض همس ليه. ارجوك افهم
رعد: ماشي حسابنا بعدين. انا داخل لهمس.
ودخل رعد لهمس وقعد قصادها ومسك ايديها. حبيبتي فوقي بقي. مش انا لوحدي اللي هتعذب. كل اللي شافك حبك وزعلان علشانك. قومي بقي يا روحي قومي.
همس: ابتدت تأن وتفتح عنيها. والكلمة الوحيدة اللي نطقتها.
رعد... رعد
رعد: قرب منها اكتر بلهفة وخوف. حبيبت رعد انا اهو انا جنبك يا روحي. فوقي وحياتي متروحيش تاني.
همس: لما سمعت صوته قاومت النوم والخمول اللي غالب عليها. وفتحت عنيها. وبصت عليه وابتسمت. حبيبي
رعد: بدموع.
روح قلبي. حمد لله علي سلامتك يا عيون حبيبك. اخيرا فوقتي
همس: بدموع. جدك خطفني وقالي هموتني انا وابني. وحطت ايديها علي بطنها لقتها صغرت. بقلق. هو انا ولدت.
رعد: بص في الارض ونزلت منه دمعة
همس: عيطت اكتر. مات مش كدة انا كنت حاسة. هو ليه بيعمل فينا كدة ليه. بس مش هقول غير حسبي الله ونعم الوكيل
رعد: اسف يا حبيبتي انا السبب في اللي حصل. بس احب اطمنك. ربنا اخدلك حقك وحقي وحق ولادنا. وحق كل اللي ظلمهم توفيق. توفيق مات هو ومها.
همس: بفزع. انت اللي قتلتهم
رعد: انا كنت ناوي اقتلهم. بس قضي ربنا سبق. ماتوا محروقين.
همس: بس انا زعلانة علي ولادنا اللي راحوا. وهما ملهومش ذنب في كل ده
رعد: ابتسم وقرب منها. لا يا روحي متزعليش. انا لما نرجع مصر هملالك البيت ولاد. وغمزها بس انتي لاحقي
همس: ضحكت بوهن. ههههه انت مش ناوي تجيبها لبر
رعد: وحششتيني ووحشتني ضحكتك اللي بتنور دنيتي كلها. وباس ايديها. الف حمد لله علي سلامتك يا روحي.
همس: الله يسلمك يا حبيبي.
سليم: دخل ومصدقش نفسه لما لقاها فاقت. قرب منها بلهفة. همس الحمد لله انك فوقتي طمنيني حاسة بإيه
همس: بإستغراب. دكتور سليم انت ايه اللي جابك هنا
رعد: جز علي سنانه. ما هو اللي ساعدنا في انك تتخلصي من السم اللي اتحقنتي بيه.
همس: ازاي. ومين اللي قاله
رعد: عدي اصله قابله و...... .
همس: ابتسمت. متشكرة ليك جدا يا دكتور سليم. انت بجد انسان عظيم ربنا ينولك اللي بالك وتبقي اكبر دكتور في العالم
سليم: بص لرعد. اللي في بالي. ناله غيري. بس متشكر علي الدعوة الحلوة دي. انا اصلا بتفائل بدعواتك. اهم حاجة انك رجعتلنا علشان تنوري دنيتنا من تاني.
رعد: اتعصب وجز علي سنانه. اظن انت خدماتك خلصت لحد كدة شكرا
همس: بصت لرعد. رعد
رعد: بصلها بغضب.ممكن تسكتي
سليم: انا اصلا كنت ماشي. انا خلاص اتطمنت علي همس ومش عايز حاجة تاني. وخرج
همس: بلوم. ليه كدة يا رعد الراجل ما غلطش.
رعد: انتي تسكتي علشان لولا اللي انتي فيه. كنت موتك انا. مش البيه بيحبك وكان عايزك تطلقي مني ويتجوزك.
همس: بلعت ريقها بصعوبة. وانت عرفت منين.
رعد: عرفت وخلاص. اسكتي بقي علشان انا اصلا مش طايقه.
همس: ابتسمت. هو انت مش هتبطل غيرتك دي
رعد: قرب منها وباسها. لما انتي تبطلي تحلوي ابقي انا ابطل غيرة.
همس: بحبك
رعد: وانا بعشقك
وقضت همس فترة علاجها ورجعت كويسة وبقت احسن من الاول. ومروان طلب ايد ريما من رعد ورعد وافق. ونزلوا كلهم علي مصر واتعملت خطوبة ريما ومروان. وفي يوم الخطوبة.
كان قاعد مروان وريما وكانوا عرسان زي القمر. والكل كان مشغول. وفجأة عليت أغنية حكاية وهمس لقت اللي بيشدها من ايديها لمكان هادي بعيد عن الزحمة في نفس القاعة. وكان رعد. واخدها في حضنه يرقص معاها. وكانت (لكاظم الساهر. زيديني عشقا)
(زيديني عشقا زيديني يا احلي نوبات جنوني زيديني.
زيديني غرقا يا سيدتي. ان البحر ينادي. زيديني موتا علي الموت
اذا يقتلني يحييني.
زيديني عشقا زيديني. يا احلي نوبات جنوني زيديني.
ويا احلي امرأة بين نساء الكون... احبييني.
ويااا من احببتك حتي احترق الحب... احبييني.
ان كنتي تريدين السكن. اسكنتك في ضوء عيوني.
وحبك خاريطاتي... حبك خاريطاتي
ما عادت خارطة العالم تعنيني.
انا اقدم عاصمة للحزن.
انا جرحي نقش فرعوني.
وجعي يمتد.
كسرب حمام. من بغداد الي الصين
زيديني عشقا زيديني يا احلي نوبات جنوني زيديني.
عصفورة قلبي .. نيساني. يارمل البحر
و روح الروح. وياااا غابات الزيتون.
يا طعم الثلج... وطعم النار..
ونكهة شكي ويقيني.
اشعر بالخوف.
اشعر بالخوف من المجهول.. فآويني.
اشعر بالخوف.
اشعر بالخوف من الظلماء.. فضمييني
اشعر بالبرد..
اشعر بالبرد... فغطيني... غطيني
وظلي قربي... وغنيلي
فأنا من بدأ التكوين. ابحث عن وطن لجيبيني.
عن حب امرأة يأخذني بعيدا لحدود الشمس. ويرميني..
نوارة عمري.. مروحتي.. قنديلي
فوح بساتيني.
مدي لي جسرا. من رائحة الليمون
وضعيني مشطا عاجيا.
في عتمة شعرك وانسيني.
من اجلك اعتقت نسائي. وتركت التاريخ ورائي.
وشطبت شهادة ميلادي.
وقطعت جميع شرايني.
زيدي. زيدي. زيديني عشقا زيديني يا احلي نوبات جنوني)
رعد: بعشق. زيديني. زيديني
همس: انا عنيا سكن عنيك. وقلبي سكن لقلبك. وحضني سكن لحضنك. خليك في حضني
رعد: ضمها اكتر. بحبك يا همس بعشقك.
وبعد نهاية الفرح. رعد وعدي واخدوا جناحين كالعادة لعشيقتهم وقضوا ليلة من ليلي الف ليلة وليلة.....