رواية غرام النمر ج 2 الفصل الخامس عشر 15 بقلم جنه ياسر

          

رواية غرام النمر ج 2
الفصل الخامس عشر 15
بقلم جنه ياسر



"تولين نزلت وتوجهت الي الريسبشن ودخلت بمرح 
وقالت : نعم يا دادي قالوا انك عاوزني ...
ثم وقفت ثواني وبرقت واتصدمت من وجود احد ما 
تولين بصدمه : اي ده 
إلياس: تعالي يا تولين عاوز اعرفك علي مصطفي هيكون حارسك الشخصي من دلوقتي .... 
نظرت له تولين بفرحه وقالت : احلف ده بجد 
إلياس : بصي يا تولين يا حبيبتي انا مش فاضي لهبلك انا عندي شغل انا فهمت مصطفي كل حاجه قعدي واتعرفي عليه وقوليلوا علي جدول مواعيدك لان مفيش حركه هتتحركيها من غيره .. هيكون معاكي في اي حته تروحيها وهيبقي ليكي سواق من النهارده ومصطفي هيكون متواجد معاكي في العربيه  ..... انا يا مصطفي مش هوصيك علي بنتي زي ما فهمتك كل حاجه ...
مصطفي بأدب : متقلقش حضرتك ...
ذهب إلياس الي الخارجه قابل ديلان ...
ديلان : انت ماشي يا إلياس 
إلياس : اه عاوزه حاجه 
ديلان : لا يا حبيبي عاوزه سلامتك ...
إلياس قبل جبينها وخرج ...
عند تولين جلست علي الاريكه ومصطفي جالس امامها علي المقعد وكانت تنظر لها بفرحه وانبساط
مصطفي : احب اعرف علي تحركات حضرتك بظبط 
تولين : حضرتي اي بس قولي الاول اي اللي خلاك تيجي وتوافق علي العرض بتاعي انت كنت مش رافض اي اللي خلاك تغير رأيك ...
مصطفي : بصي يا تولين هانم انتي عارفه كويس انا هنا ليه انا هنا لشغل وبس و لاحميكي ياريت بلاش الكلام اللي ملوش لازمه وتقوليلي علي مواعيد تحركاتك امتي بتخرجي بتروحي فين كل يوم ..
تولين شعرت بالاحراج ونظرت له بحزن وقالت : تمام انا انهارده هروح علي الكليه عندي محاضره وبعد كدا هروح اعمل شوبينج ..
مصطفي : تمام ...
دخلت ديلان عليهم وقالت : ها يا تولين اي رأيك بالحارس اللي باباكى جابه ليكي ...
تولين نظرت له وقالت باستفزاز : مش بطال يا ماما انا همشي  انا عشان متأخرش علي الكليه 
ديلان : ماشي يا حبيبتي روحي ...خد بالك منها يا قولت اسمك اي معلش نسيت اسمك ...
مصطفي قال : مصطفي يا هانم .. 
ديلان : ماشي يا مصطفي خلي بالك من تولين هانم سامع ...
مصطفي بجديه : متقلقيش حضرتك 
تولين : يلا يا ماما باي عشان متأخرش ..
ديلان : مع السلامه ...
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
عند همس كانت في الكليه كانت في محاضره يامان 
مركزه في الشرح جدا وكانت تسجل المحاضره كلها 
ثم سرحت فجاءه فيه وتخيلت يامان كان يرتدي بدله انيقه وهي ترتدي فستان زفاف بسيط وكانوا يرقصون سلوا مع بعض وتنظر له بحب وفرحه وهو كان ينظر لها بحب ومبتسم ثم حمل همس ولف بيها وهي كانت تضحك بفرحه  ... ثم نزلها وحاوطها بذراعه علي خصرها 
ثم قال يامان : بحبككك يا همس 
قالت همس : وانا بعشقككككك
قطع سرحانها بنداء صديقتها اسيا ...
همس بغيظ : اي عاوزه اي 
اسيا : انتي روحتي فين بقالي ساعه بناديكي..المحاضره خلصت مش يلا نخرج وله عجباكي القعده ...
همس : اي ده هي خلصت امتي ...
اسيا بغمزه : من خمس دقايق قوليلي كنتي سرحانه في اي ...
همس بتوتر : وله حاجه يلا نخرج .. 
خرجوا همس من المدرج وخالد زميلها كان واقف مع اصدقاءه عندما لمح خروج همس استأذن من اصدقاءه وذهب لها ...
خالد وقف امام همس فجاءه وقال : مساء الخير  
همس بخضه : اي يا خالد خضتني  
خالد : اسف مقصدش ممكن اتكلم معاكي شويه 
اسيا : طب انا هسبقك علي الكافتيريا يا همس 
همس: لا استني يا اسيا ...خالد احنا مش بنا اي كلام مينفعش اقف معاك اصلا
خالد : لو سمحتي اسمعيني واديني فرصه مش هاخد من وقتك كتير ...
اسيا قربت من همس وهمس لها وقالت : اسمعي مش هتخسري حاجه ..الواد هيعيط ...
همس نغزتها بغضب ثم ضحكت اسيا وذهبت ...
همس : ها يا خالد عاوز اي 
خالد : يا همس انا نفسي تديني فرصه انا بحبك اوي صدقيني عمري ما حبيت وله اتمنيت بنت غيرك دايما انتي في بالي وديما بدعي ربنا انك تبقي من نصيبي ارجوكي اديني فرصه مش هتخسري حاجه  
همس : يا خالد افهم بقي قولتلك انا مش قادره اشوفك غير واحد زميلي فقط مش قادره اشوفك غير كدا ..
خالد : طيب اديني فرصه لمده شهر واحد نقرب ونتعرف علي بعض لو بعد الشهر محبتنيش زي ما بحبك اوعدك ان هسحب نفسي ومش هتشوفيني تاني خالص ارجوكي وافقي ..
همس نظرت له وقالت : ماشي يا خالد سيبني افكر وارد عليك ...
خالد بابتسامه : ماشي انا مبسوط انك اديني فرصه بجد فرحان .
همس بضيق : انا لسه هفكر يعني مدتكش فرصه وبعد اذنك بقي 
"همس وهي نازله رجلها فلتت وكانت هتقع لاكن وقعت في أحضان يامان همس كانت غمضت عيونها بشده وبخوف ...
يامان بمزح : افتحي عيونك موقعتيش انا انقذتك 
همس فتحت عيونها وبرقت عندما رأت يامان...
همس بصدمه : يامان ...
يامان : اي هتفضلي في حضني كده كتير هو حلو اوي كدا ...
همس بعدت ونظرت الي الارض بخجل ورجعت خصلات شعرها خلف اذنها 
قالت بخجل : انا اسفه مقصدش ...
كانت ذاهبه لاكن يامان وقف امامها مثل الحائض...
همس بخجل : خير يا يامان في حاجه.  
يامان بضيق : هو مين الشاب اللي كنتي واقفه مع ده 
همس : ده ده واحد زميلي 
يامان بعصبيه :  هو انتي متعوده تقفي وتتكلمي مع شباب 
همس برفع حاجب  : لا طبعا انا عمري ما اتكلمت مع ولد غير خالد بيكون زميلي من بدري وقريب ممكن يتغير من زميل لحاجه تانيه 
يامان : نعم مش فاهم 
همس : اصل خالد ده اعرفه من زمان اوي معايا من ثانوي....احم ومن زمان اعترفلي بحبه وانو بيحبني اوي بس انا مش بحبه وعاوزني ادي فرصه نتقرب ونتعرف علي بعض اكتر وقالي شهر واحد بس لو مخلنيش احبه هيبعد ومش هيقرب مني تاني ....رأيك اي اديله فرصه وله لا 
يامان فجاءه شعر بنيران الغيره وكشر وقال : لا ده شكله عاوز يتسلي متديش لي فرصه 
همس : بس فعلا هو بيحبني اوي انت انا كنت حاسه ان شويه وهيعيط 
يامان بتريقه : يعيط وده اسمه اي هو في راجل يعيط 
همس برفع حاجب : اه في يا دكتور ....في اللي بيحب بجد وباين قد اي ان خالد بيحبني لا ده بيعشق التراب الي بمشي عليه ....انا هفكر اديله فرصه يمكن اغير رأي واحبه بعد اذنك يا دكتور اصل صاحبتي مستنياني في الكافتيريا...

نزلت همس وشعرت انها مبسوطه ....ويامان جز علي اسنانه وخبط بيده في سور الدرج بغضب ...
يامان يتحدث مع حاله : طب وانت زعلان ليه دلوقتي مش انت اللي مفروض بتحب عشق .......عشق يااااه ده انا نسيتها خالص يمكن فعلا يكون زي ما قالت كنت معجب بيها ومكنتيش بحبها معقول اكون أعجبت بي لااااااااهمس لاااااا انا بعتبرها زي اختي ....بس انت غيرت لما قالت إن خالد زميلها بيحبها وهتديله فرصه 
اه انا غيرت هي بتكون بنت عمي وزي اختي وبس 
ف

اق يامان من سرحانه وذهب الي مكتبه ليجهز حاله للمحاضرة الثانيه....
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
عند تولين كانت في الكليه وانتهت محاضرتها وكانت تذهب هي وصديقاتها في حديقه الكليه ومصطفي يسير خلفهم ...
صديقه تولين : بردو مفهمتش اي لازمه الحارس الشخصي يا تولين مش انتي كنتي رافضه موضوع الحراس دول وكنتي بتقولي انو بيخنقوكي ...
تولين : فراس خرج من السجن في بابا خاف عليا ان يعمل فيا حاجه فجاب الحارس ده عشان يحميني...
سيرين همست لتولين : هو انا ليه حاسه اني بشبه عليه مش ده اللي كان شغال في الورشه اللي روحناها عشان يصلح عربيتك وله انا غلطانه  
تولين : اه هو ...
سيرين : عيب انا بردو بقول شفته قبل كدا ...
احد من صديقات تولين قالت : طب بليز يا تولين عرفيني عليه انا عاجبني اوي ...
تولين : مش بيتعرف علي حد انا همشي انا هبقي اشوفكم مره تانيه ...باي .
ثم ذهبت الي خارج الكليه ومصطفي كان يلحقها....
وقفت امام سيارتها ثواني ومصطفي مستغرب واقفه لي هكذا ...
مصطفي قال : في حاجه يا تولين هانم 
تولين رفعت حاجبها وقالت : افتحلي الباب ...
مصطفي : نعم ...
تولين : هو انا كلامي مش مفهوم وله اي ...
مصطفي اتغاظ وجز علي شفتيه وفتح لها الباب وركبت تولين ....
ومصطفي ركب في المقعد الأمامي..
ثم قال لسواق : اطلع علي مول ______
تولين قاطعته وقالت : لا انا غيرت رأي انا عاوزه اروح الكورنيش اتمشي عليه  
مصطفي بغيظ : وحضرتك مبلغتنيش ليه انك هتتحركي علي الكورنيش مش المول ...
تولين ببرود : مجاش في بالي ...
مصطفي اتغاظ ثم قال لسواق : اتحرك. واقف لي ...
تحرك السياره الي مكان الكورنيش....
بعد فتره وصلوا الي كورنيش وقفت امام النيل ووتنهدت .  
وكان مصطفي واقف خلفها وكان يراقبها بطرف عينه...
تولين قالت بتنهد : يااااه اكتر مكان بحب اجي في ....بحس براحه نفسيه ...
ثم نظرت الي مصطفي وقالت : عارف كنت اتمني اكون عايشه في مناطق ساحليه الله بجد ....
مصطفي ابتسم وقال : طب ابعدي شويه لتقعي ...
تولين نظرت له وقالت : اي ده هو انا كلمتك ليه انا مخصماك..
مصطفي رفع حاجبه وقال : نعم 
تولين وقفت امامه وقالت بخنقه : هو انت ليه كل مره بتحب تحرجني 
مصطفي ببرود : اسف 
تولين لوت شفتيها وقالت : ده اللي ربنا قدرك عليه اووووف 
ثم التفتت لتري النيل الأزرق وجماله ...ثم هو قرب عليها ووقف بجاورها وقال بتنهد : انا وافقت علي العرض بسبب حاجه تحبي تعرفي وله لا ...
تولين بتكشيره قالت : براحتك 
مصطفي بابتسامه : طب بلاش تكشري شكلك وحش وانتي كدا ...
تولين ابتسمت...ثم قال مصطفي بتنهد : بعد ما انا مشيت وسيبتك في الكافيه قعدت افكر في عرضك هو فعلا كان حلو بذات انه المرتب اللي هخده أضعاف من اللي كنت بخده من الورشه ....المهم روحت البيت وقعدت افكر كتير وقررت اني موافقيش صحيت تاني يوم القي صاحب البيت بيخبت علي بيتي وعاوز الإيجار وطبعا كنت مأخر الإيجار شهرين ومدفعتيش بردو مكنش معايا قولت لصاحب البيت ان يديني مهله لمده يومين بس وهحاول اجيب المبلغ وادفع الإيجار ساعتها  اتعصب وهددني اني لو مدفعتيش خلال يومين هيرميني في الشارع انا واخواتي البنات وامي ...
المهم حاولت استلف كتير وجمعت المبلغ ودفعت الإيجار...وبعديها نزلت الورشه واتفاجأء ان صاحب الورشه باع الورشه لراجح اللي هو كان اتخانق معايا قدامك لو تفتكري.....طبعا قررت اسيب الورشه اول ما عرفت ان الزفت ده خدها ....روحت وقعدت افكر اعمل اي وقررت اخيرا ان اقبل بعرضك وروحت قابلت إلياس بيه في الشركه واداني ميعاد ان اجي الفيلا عرفتي بقي السبب اللي خلاني اقبل بعرضك ..  
تولين :  اه عرفت ومبسوطه انك وافقت 
مصطفي نظر لها وهي نظرت له وسرحوا فتره في عيون بعض ....
وفاقت تولين علي حالها وقالت بتوتر : اي رأيك نركب مركب
مصطفي : عادي لو عاوزه تمام ...
تولين : اه عاوزه انا لازم كل ما اجي هنا اركب ....تعالي يلا انا اعرف مركب دايما بركبها 
ذهبت تولين الي مركب خاص دائما كانت تركب عليها ومصطفي كان يلحقها...
وبعد دقائق ركبوا المركب وتولين وقفت علي حافه المركب وكان شعرها بيطير من الهواء وشكله يجنن
وغمضت عيونها وتنهدت ...
تولين : الله بجد شكل البحر بالنهار يجنن
مصطفي ابتسم ثم تقدم منها واقف خلفها وقال : حاسبي تقعي ...
تولين نظرت له : لامتخافش ...خد التليفون صورني صوره ..
ومدت له الهاتف وفتحته علي الكاميرا ....
مصطفي ابتسم اخذ الهاتف والتقط كام صوره حلوين...
تولين تقدمت من مصطفي ورأت الصور ....
وقالت : واو حلوين اوي ...تعالي نتصور مع بعض 
مصطفي : لا ..
تولين : ليه بليز نتصور صوره واحده ....بعد اذنك يا كابتن انت ممكن تيجي وتصورنا مع بعض ...
مصطفي : انا مش عاوز أتصور وبعدين مينفعش ...
تولين قالت له : بليز يا مصطفي هي صوره واحده لذكري...
مصطفي نظر لها ثم وقف بجاورهاا...
تولين همست له وقالت : اضحك شويه شكلك وحش وانت مكشر..
مصطفي نظر لها وهي نظرت له وابتسمت ثم التقطت صوره وهم ينظروا لبعض ...
الرجل تقدم منهم ومد الهاتف الي تولين وأخذت تولين الهاتف وتنظر الي الصوره وكانت مبسوطه...
تولين : جميله اوي ....
مصطفي نظر لها وقال  : اه ويلا تعالي انزلي عشان متقعيش
مصطفي نزل بالأول ومد لها يده ثم هي نظرت الي يده ووضعت يدها في يده ونزلت لاكن المركب اهتزت بقوه كانت تولين هتقع لولا ذراع مصطفي الذي امسكها باحكام وقربها منه ونظرو لبعض كان مصطفي لاول مره يكون قريب منها لهذا الدرجه دقق في ملامحها عيونها التي مثل القهوه وشعرها الأشقر وشفتيها كرزيه بلون الأحمر كان ينظر في كل تفصيله في وجهها .. 
قطع اللحظه برنه هاتفه تولين برقم يامان ...
تولين بتوتر : هه هروح ارد علي يامان اخويا...
مصطفي هز له رأسه بمعني اذهبي ....ومصطفي كان واقف مازال سرحان فيها ثم استغفر الله وتلاشي النظر عنها.    
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
"في اليوم التالي الساعه ٢ ظهرا في المدرسه النمر الانترناشونال "
كانت شغف تقف مع صديقتها خديجه وكانت تنظر الي اوس بغيره وغيظ كان واقف مع بنت وكانوا قريبين من بعض جدا ...
شغف بغيره : هي اي المياعه دي بصي البنت قريبه من اوس ازاي ....
خديجه بغمزه : قولي انك غيرانه .. 
شغف قالت بغيظ : اغير من مين مين السلعوه دي ...
خديجه : سلعوه اي البنت قمر ١٤ ...
شغف بغيظ : طب اسكتي يا خديجه ويلا نطلع الكلاس 
خديجه : اوف عندنا مسيو فهيم ده انا مش بطيقه ..
شغف : وله انا بس لازم نحضر لان هيعمل امتحان المره الجايه ...
خديجه : ماشي يلا طب مش هتندهي علي اوس يطلع معانا 
شغف بقرف : لا مش هنادي عليه خليه مع الهانم اللي واقف معاها ...يلا احنا ..
كانوا ذاهبين لاكن فجاءه شهقت شغف عندما رأت غرام 
شغف : يلهوي انطي غرام ...اي اللي جابها 
ركضت الي اوس مسرعا وزقته وبعتده عن البنت ...
اوس : اي في اي عاوزه اي ...
شغف شاورت علي غرام : بص مين هناك 
اوس نظر الي المكان الذي شاورت عليه شغف واتصدم عندما رأي غرام ...
اوس : اي ده اي اللي جاب ماما هنا دي بقلها زمن مجتش
شغف : معرفش دي جايه علينا ...
كانت غرام تسير وخلفائها المدير ومساعدها الشخصي ...
المدير : نورتي المدرسه يا هانم 
غرام بجديه : اي اخبار المدرسه يا استاذ عيسي الدنيا ماشيه كويس انا عاوزه تقارير بكل حاجه حصلت في الفتره اللي غبتها ...
المدير نظر لمازن مساعد غرام الشخصي وبلع ريقه ...
المدير : احم حاضر يا هانم ...
غرام وصلت الي اوس.....واوس بلع ريقه وخاف...
غرام : انت بتعمل اي هنا يا اوس وسايب الكلاس بتاعك وقاعد هنا ليه انت وشغف .. 
اوس : ماما حبيبتي اي جابك هنا قصدي نورتي ...
غرام رفعت حاجبها  : مجاوبتيش علي سؤالي.   
اوس : اااه اصل احنا في حصه رياضيه ...مش كدا يا شغف ...
شغف : هااا اه يا انطي فعلا كنا ولسه هنطلع عشان علينا حصه اللغه الفرنسيه...
اوس : اه صح يلا بعد اذنك بقي يا ماما عشان منتأخرش علي الحصه ...
غرام : والله انا كدا صدقت وفين بقين الطلبه واي مفيش غيركم اللي في حصه رياضيه ..
اوس : لا اهي في واحده زميلتي مليكه والباقي طلع ..
غرام : ماشي يا اوس اطلعوا يلا علي الكلاس 
اوس : حاضر 
ذهب اوس هو وشغف وتوجه الي الكلاس الخاص لهم ...
ثم غرام توجهت الي مكتبها وجلست علي المقعد وكان واقف امام المكتب المدير ومازن المساعد...
غرام : يلا يا مازن روح علي مكتبك وعاوزه تقرير زي ماقلت كل حاجه حصلت الفتره اللي غبت فيها وبالتفصيل...
مازن نظر المدير ثم قال بتوتر : احم في حاجه عاوزه اقولها ليكي يا مدام غرام ...
غرام : خير يا مازن 
مازن : بصراحه كدا المدرسه بقلها فتره في النازل اكتريت المدرسين مشيوا و ومش قادرين نوفر مدرسين كويس ...
غرام : نعم من امتي الكلام ده واي السبب ان المدرسين بتمشي 
مازن : اوس ابن حضرتك هو اللي بيمشيهم ...بيعملهم بطريقه وحشه ومغروره ومش بيحترم حد خالص ...
غرام قامت بغضب : مبلغتونيش ليه بالكلام ده انت كنت فين يا استاذ عيسي مابين كل ده ...
عيسي : والله حاولت اسيطر لان اوس بيعصي كل كلامي ده حته مش محترمني انا شخصيا وبيقل أدبه عليا قدام المدرسين ...وكمان هددنا ان لو قولنالك هيرفضنا...
غرام بعصبيه : مين ده ....ده حته عيل تخاف منه ازاي شكلي غلطت لما امنتكم علي المدرسه وفكرت انكم هتحلوا مكاني 
مازن : احنا بعتذر ليكي يا مدام غرام بس والله مش بأدينا كل ما نكلم مع اوس يفضل يقلنا انتو متعرفوش انا ابن مين وممكن اوديكم ورا الشمس وكلام من ده كتير ...
غرام : ماشي يامازن اتفضلوا كل واحد يروح علي مكتبه ...وابعته حد يجيب ليا اوس .. 
مازن : حاضر يا هانم ...بعد اذن حضرتك.   
وبعد دقائق كان اوس وصل لمكتب غرام ودخل وهو خائف ...
اوس بلع ريقه وقال : خير يا ماما حضرتك قالوا اني عاوزاني...
غرام بدون سابق انذار لكمته لكمه قويه علي وجهه ...
غرام : بقي انت يا حيوان بتبوظ سمعه المدرسه ومش محترم حد وعاملي فيها بلطجي....
اوس : اي يا ماما اللي بتقولي ده انا معملتيش حاجه
غرام كانت مازلت تلكمه علي وجهه وصدره وعلي ذراعه ...
غرام : اخرس كمان بتكدب ده انت حسابك معايا المره دي هيبقي عسير هوريك يا اوس هربيك من اول وجديد .. 
بعدت عنه وأخذت حقيبتها وخرجت وجذبت اوس من ذراعه.   
غرام : قدامي يا حيوان قدامي ...
مازن كان واقف امام المكتب...
غرام : مازن دلوقتي تنزل بوست اعلان علي الانترنت ان مدرسه النمر الانترناشونال العالميه محتاجين مدرسين علي اعلي مستوي وتعمل ليهم اختبارت وتختار الانسب منهم سامع وتنزل راتب مغري تمام 
مازن : حاضر تحت امرك...
غرام وهي بتزق اوس وقالت بعصبيه : امشي يا زفت معايا ...
اوس : يا ماما متهزقنيش قدام المدرسين والطلبه كدا برستيجي هيروح مني ...
غرام : برستيج ده انت ليلتك مش هتعدي انهارده امشي قدامي  ....
ذهبوا خارج المدرسه وركبوا السياره وتوجهوا طريقهم الي قصر النمر .  .
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
تفاعلوا😊😊😊😊😊😊😊🤎🤎🤎🤎🤎🤎
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
في قصر الحديدي وصلت غرام وكانت تسير بخطوات سريعه واوس كان يلحقها وكان يحاول أن يتكلم معاها ...
اوس : يا ماما افهمني بقي انا معملتيش حاجه ...
دخلت غرام الي داخل القصر لكمت اوس علي وجهه ...
غرام بصراخ : لو فاكر ان مش هقدر عليك تبقي عبيط لايا بابا ده انا اكسرك بسهوله عاوز تبوظ سمعه مدرستنا يا اوس انت اي يا اخي متعبتيش من كتر الكلام اللي بنقوله ليك ....كلام وقولنا وضرب وضربنا نعمل معاك اي ارحمني يا خي ...
اوس : يا ماما اسمعيني لو مره واحده 
غرام : مش عاوزه اسمع حاجه انت من انهارده محروم من كل حاجه مفيش خروج من البيت غير المدرسه ورجلي هتبقي علي راجلك تروح معايا وترجع معايا خروج مع صحابك لا ...هيتسحب منك العربيه وهيتسحب منك كريدت كارت وهيتسحب منك كل حاجه سامع غور من وشي غور ...
اوس ركض الي غرفته ...وهو يركض خبط في اخيه اسد ..
اسد : اي ده هو في اي ياماما مال اوس بيجري كدا هو حصل حاجه
غرام بتعب : انا مش قادره اتكلم يا اسد انا هطلع علي اوضتي ارتاح ..
اسد : طب انا خارج عاوزه حاجه 
غرام بتعب : لا
ثم غرام توجهت الي غرفتها ودخلت جلست علي السرير بتعب ...
غرام بدموع : يارب هو انا عملت اي في حياتي عشان يجيلي عيل كده استغفر الله العظيم...
قامت لتدخل الي المرحاض لاكن لاقته مقفول عرفت ان جاسر فيه ...
غرام : جاسر هو انت جوا انت جيت امتي ...
جاسر بألم : ايوه يا غرام عاوزه حاجه ...
غرام قلقت شعرت من صوته انه في شئ : مالك ياجاسر انت فيك حاجه ....ما تفتح الباب انت قافله ليه ...
جاسر وهو يجز اسنانه بوجع : مفيش يا حبيبتي متقلقيش انا شويه وطالع ...
غرام : طيب 
ذهبت الي السرير وهاتف جاسر رن برقم نديم ...
قالت غرام بصوت عالي : جاسر نديم بيرن عليك ...
جاسر رد عليها وقال : ردي علي يا غرام عقبال ما اخرج ...
رددت غرام علي هاتف وفتحت الخط ...
نديم : الوووو يا جاسر انت كويس لسه جاي ليا الخبر انك طلعت مهمه انهارده ازاي يا جاسر تخاطر بحياتك وتطلع مهمه زي دي في سنك ده يا بني سبق وقولتلك بلاش وانت مسمعتيش كلامي وبعدين ياخي فكر في مراتك وعيالك الوووو جاسر انت معايا انت مبترديش لي. . 
نديم قفل الخط وغرام نزلت الهاتف من علي أذنيها وبكت وفهمت ان جاسر كل السنين الذي فاتت كان بيكذب عليها وان لم يترك عمله ...
جاسر خرج من المرحاض والتفت لغرام ببطئ ..
جاسر قال : اي يا غرام رديتي علي نديم وبعدين اي اللي رجعك بسرعه كدا ...
غرام التفتت لها وجاسر نظر لها وقرب منها بسرعه بخضه عندما راها بتبكي بشده .  
جاسر بخوف : مالك يا غرام حصل حاجه 
غرام ببكاء  : جاسر هو انت رجعت لشغلك تاني 
جاسر اتصدم انها عرفت وقال بتوتر : هو نديم قال اي بظبط ...
غرام ببكاء : قال انك كنت في مهمه وقال انك خاطرت بحياتك ...ليه يا جاسر رجعت مش انت كنت وعدتني انك مش هترجع شعلك تاني.   
جاسر ذهب ووقف امام الشرفه ..
وقال : مش بسهوله دي يا غرام انا روحي رجعتلي لما رجعت شغلي حاولت فعلا مرجعش بس مش بأديي ومقدرتيش 
غرام : طلقني يا جاسر ...
جاسر التفت لها وقال : نعم ...
غرام بصراخ  : قولت ليك قبل كدا لو رجعت شغلك ده تاني مش هقعد علي ذمتك وله لحظه ...
جاسر بألم : غرام بجد انا مش قادر اتكلم انا هنام ولما اصحي نبقي نتكلم 
غرام ذهبت له وقالت بوجع : مش كفايه بابا راح مني عاوز انت كمان تروح زي ما بابا راح ليه يا جاسر ليه رجعت طب مفكرتيش فيا وله في عيالك 
جاسر قال بشر : انا رجعت يا غرام عشان اجيب حق الغول واخفف نار وجعك اللي انتي حساه انا مش ناسي حقه ....وحياتك عندي لهدفعهم تمن غالي ....مش النمر اللي يستسلم ... 
غرام قالت بصراخ : قولتلك قبل كدا حقه عند ربنا ....ربنا اللي قادر علي كل شئ هو اللي هينتقم لي ....يا جاسر افهم انا خايفه عليك خايفه يا جاسر لتروح مني وانا مش هقدر استحمل صدقني مش هقدر اتحمل وجع تاني ابوس ايدك ورجلك ارجع من االي انت بتفكر في وسيب شغلك ده ...
جاسر : لا يا غرام مش هسيبه ومش هسيب حق الغول وده اخر كلام عندي انا بتقطع من جوايا كل يوم علي ان لحد دلوقتي مجبتيش حقه انتي متعرفيش هو كان بالنسبه ليا اي هو مكنش مجرد قائدي واللواء بتاعي هو كان ابويا تاني زي ما موته كسرك هو كسرني ....كل مفتكر لحظه موته بمووت الف مره .... ده مات قدام عيوني غدروا بي ....
غرام : ماشي يا جاسر ..
ثم التفتت الي الباب الغرفه ...ثم هو ذهب اليها ...وجذبها من ذراعها.   
جاسر : رايحه فين 
غرام بحزن : هروح علي فيلا بابا لحد ما تبعت ليا ورقتي ...
جاسر بعصبيه : غرام اتقي شري ومتخليش شخصيه النمر تطلع عليكي ...انتي مش هتمشي من هنا .. 
غرام بصراخ : لا هخرج واوعي ..
ثم زقته جامد بعيد عنها وجاسر اتوجع بسسب زقه غرام 
جاسر بألم : ااااه 
 غرام كانت هتذهب الي خارج لاكن ماقدرت والتفتت رأت جاسر جلس علي ركبته ووضع يده علي جنبه ركضت له بسرعه ونزلت الي مستواه ...
غرام بلهفه : جاسر انت كويس انا اسفه والله مكنش اقصد ان ازقك جاسر 
جاسر بصوت واطي وبتألم : انا كويس يا غرام ...
غرام : لا انت مش كويس انا هروح انده ماسه ...قوم يا جاسر معايا ...
جاسر قام وسند عليها وتوجهوا الي السرير ثم جاسر اتسطح عليه ...وغرام خرجت وتوجهت الي غرفه ماسه ...وفتحت الباب بقوه ...
غرام بصراخ : ماسه 
ماسه قامت مفزوعه ووقعت هاتفها وكان حمزه يتحدث معاها علي الهاتف ...
ماسه قالت بخضه : اي يا ماما هو في حد يدخل كدا ...
غرام ببكاء : تعالي جاسر تعبان اوي ...
ماسه بخوف : اي باااابا تعبان 
غرام : اه تعالي بسرعه شوفي ...
غرام ذهبت وتوجهت الي الغرفه مره اخري وجلست بجوار جاسر وتنتظر مجئ ماسه ...
وماسه اخذت الهاتف ... وقفلته وركضت الي الغرفه الخاصه لغرام وجاسر دخلت وتوجهت الي السرير ..
ماسه بقلق : بابا مالك ...اي ده اي الدم ده حصل اي يا ماما ...
غرام : انتي بتسألني شوفي شغلك يا دكتوره ...جاااسر 
جاسر نظر لها وقال بألم : متخافيش يا غرام انا كويس .  
ماسه ذهبت واحضرت حقيبه الاسعاف وقربت من والدها ورفعت التيشيرت رأت جرح في بطنه وقريب من جمبه  ... وكان موضوع عليه شاش طبي زالت الشاش ...اخذت من حقيبه الاسعاف حقنه بنج لتخيط الجرح ....اخذ جاسر الحقنه وبدأت تخيط الجرح باحتراف وعقمته ثم وضعت عليه لاصق طبي و شاش رقيق حول بطنه ...
غرام بلهفه  : طمنيني يا ماسه يا بنتي هو كويس مش كده ...
ماسه اخذت نفس ثم قالت : اه يا ماما اطمني الجرح مش عميق الحمدلله قوليلي يا ماما مين عمل كده في بابا ...
غرام بتعب : ماسه انا مش قادره اتكلم ممكن تروحي دلوقتي علي اوضتك ولما بابا يفوق هبقي ابلغك. وبلاش تبلغي حد من اخواتك بحاجه... 
ماسه : ماشي يا ماما ...
خرجت ماسه من غرفه وهي ذاهبه الي غرفتها رأت عشق تطلع علي الدرج كانت متوجه بتعب الي غرفتها ..
ماسه وقفتها وندهت عليه ...
ماسه : عشق انتي كنتي فين ...
عشق بتعب : كنت في المستشفى كان عندي تدريب هو في حاجه ...
ماسه : طيب اي الأخبار معاكي ....مبسوطه مع دكتور ايمن ...
عشق : اه هو شاطر وبيبسط المعلومه وكمان خلاني انهارده ابدأ اطبق عملي 
ماسه : طيب كويس لو احتجتي حاجه انا موجوده 
عشق ابتسمت : اكيد انا هروح علي اوضتي ...هي همس جت من الكليه وله لسه ...
ماسه : لا تقريبا انهارده خرجت مع صاحبتها اسيا 
عشق: ماشي ...
ثم ذهبت عشق الي غرفتها ودخلت بتعب ثم ارتمت الي السرير بتعب وغمضت عيونها ثم تذكرت اللورد ومن اول مره تراه لحد لليوم التي كان هيتهجم عليها.   
ثم فتحت عيونها وقامت وجلست .  
وقالت : مش عارفه اعمل اي اسمع كلام ديما واروح اقول لبابا كل حاجه وهو اللي يقدر يوقفه عند حده ... لا ده شخص خطير وبعدين انا خلاص اكيد مش هشوفه تاني بعد ما قطعت علاقتي مع اخته هشوفه فين تاني ..اهدي يا عشق وبلاش تقولي لبابا لو عرف مش هيخليني اشوف الشارع تاني ...
ثم تنهدت وقامت وتوجهت الي المرحاض ودلفت الي الداخل ...
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
في المساء في غرفه غرام وجاسر كان جاسر فاق ورأي غرام جالسه علي كرسي ونائمه وماسكه يده ...
جاسر : غرام ..
غرام قامت بسرعه ثم قالت : جاسر انت كويس فيك حاجه.  .
جاسر : اااه كويس متخافيش ..
غرام قامت وتركت يده ثم قالت : طب الحمد لله...
جاسر : غرام انا اسف..
غرام : علي اي 
جاسر : علي ان خبيت عليكي ان رجعت شغلي ...
غرام : اقفل علي موضوع دلوقتي يا جاسر انت تعبان.  
جاسر : لا يا غرام هنتكلم دلوقتي ولازم تسمعيني واي اللي خلاني ارجع لشغلي تاني ...
غرام نظرت له وقالت : اتفضل قول..
جاسر : من حوالي عشر سنين بعد ما تعافيت تماما من اصابتي بدأت ارجع ادرب من تاني ولياقتي رجعت تاني ...بس مكنتش بعمل كده عشان ارجع شغلي ...جالي اتصال من اللواء سعد اللي كان ماسك فرقتي قبل الغول الله يرحمه ...عرف باللي حصلي وعرف ان الغول مات....طلب ان يرجعني تاني وقالي هيساعدني ان اخد حق الغول ...وانا وافقت وقولتله اني هرجع لاكن مش عاوز جنس مخلوق يعرف ان النمر رجع الشرطه من تاني ...وفعلا ده االي حصل محدش عرف خالص ان رجعت شغلي وبدأت اطلع مهمات في السر ولحد دلوقتي محدش يعرف ان رجعت شغلي غير نديم بس ....
غرام : كنت بتطلع امتي مهمات او بتروح شغلك امتي 
جاسر : بعد ما انتي بتنامي والكل ينام ...اروح الشغل أو اطلع مهمه ثم ارجع قبل ما النهار يشقق وارجع انام جمبك وله كأن حصل حاجه ...وبعدين انا مش بروح كل يوم ...
غرام : وناوي علي اي بقي ان شاء الله 
جاسر بشر : ناوي علي كل خير ....ناوي ارجع حق الغول وقريب هيرتاح في تربته وانا مش عاوزه تقلقي صدقيني انا عارف انا هعمل اي ...
غرام : يا جاسر يا حبيبي افهم انا خايفه عليك انت مبقتش صغير سنك بيكبر ...وشغلك ده خطر ومش امان ارجوك راجع نفسك عشان خاطري بلاش عشاني و عشان الولاد ...
جاسر : مش عاوزك تقلقي وانا عارف اني كبرت مبقتش زي الاول لكن بردو مش هتراجع عن حق عبدالله الله يرحمه ....اوعدك اجيب حقه وبعدين هقدم استقالتي او كدا كدا هينتهي خدمتي بعد سنتين فطمني...
غرام : ماشي يا جاسر اعمل اللي انت عاوزه بس لو جرالك حاجه عمري مش هسمحك ابدا ...
ثم قامت غرام وخرجت من الغرفه وتوجهت الي غرفه ماسه لتبلغها ان جاسر فاق ...دخلت غرام الي الغرفه 
ماسه التفتت لها وقالت : اي يا ماما بابا فاق ...
غرام بتعب : اه يا ماسه ....ماسه مش عاوزك حد يعرف باللي حصل لابوكي 
ماسه : ماشي ياماما قوليلي بقي اي سبب الاصابه ...
غرام بكذب : اتخانق مع حد وطلع وواحد مجرم وضربه وهرب ..
ماسه : طيب احنا مش المفروض نبلغ الشرطه ...
غرام  : اه ماهو جاسر بلغ الشرطه وجابه الراجل واتحبس ...
ماسه : طب الحمد الله..احم ماما كنت عاوزه اقول حاجه يعني انا عارفه ان مش وقته بس يعني 
غرام : قولي يا ماسه في اي 
ماسه : احم حمزه بكره عاوزني اروح معاه عشان ننقي العفش  عشان انتي عارفه ان فاضل شهرين ولسه معملناش اي حاجه ...
غرام  : ماشي يا ماسه روحي 
ماسه : طب و بابا 
غرام : انا هقوله ...
ماسه : ماشي يا ماما. .
غرام : انا هروح اشوف اخواتك 
ماسه : ماشي روحي ...
خرجت غرام وامسكت هاتفها ورنت علي حمزه.  
حمزه فتح الخط وقال  : تاني مره تقفلي الخط في وشي 
ماسه : اكيد مش قصدي ماما دخلت عليا اوضه فبتخض وبقفل ..
حمزه : هااا قولتي لطنط علي بكره 
ماسه : اه قولتلها وقالتلي روحي ..
حمزه : طيب بالنسبه لجاسر باشا موافق وله هيعترض زي كل مره ...
ماسه : معرفش هي قالتلي ان هتقوله ..
حمزه : ماشي روحي نامي تصبحي على خير يا زوجتي الغاليه...
ماسه ابتسمت وشعرت بالخجل ثم قالت : وانت من اهله.. 
ثم قفلت الخط ووقفت امام الشرفه وتنهدت وكانت تفكر هل استعجلت ان أعطت له فرصه بالسرعه دي وهل من الممكن أن يضحك عليها وله ام يحبها وتخلي عن انتقامه كل هذا سوف نعرفه بعدين  ......يتبع 
بقلم / جنه ياسر ✍️🏼


تعليقات