×

رواية تسنيم امامى الفصل السادس العشرون 26 والاخير بقلم اسماء الهادي

      

رواية تسنيم امامى 
الفصل السادس العشرون 26 والاخير 
بقلم اسماء الهادي 



اجمل واحلي انسانه شافها قلبي
مجنونتي وبنتي المشاغبه اسرتي المصغره  بحبك يا ضي عيني وروح قلبي بحب

مريم بحب: بحبك يا مرادي بحبك اوي يا تاعب قلبي

  «««استغفر الله واتوب اليه»»» 

بعد 6 سنين
مصعب خد هنا يا مصعب تعبتني

مصعب: مثعب مث عايز ياكل يا امي

اميرة: معلش يا حبيب ماما معلقه كمان يلا يا حبيبي

مصعب: معنتث قادر خالث

احمد: خلاص بقا يا ماما متغصبيش علي صومي

مصعب : مث اسمي ثومي اسمي مثعب وانا كبير مث صغير دلع تاج مش مثعب

احمد ضحك: توم مين يا مصعب ماعلينا هيا جنه فين

مصعب: جوا ف الاوضه اكيد بتبوز حاجه

اميرة: اعرف بس جايب الحمقه دي منين دا لا ابوك ولا خالك كدا

احمد: عمه مراد اكيد مين غيرة

مصعب: ااسف ع التدخل يا ابي  ببس عمه مراد دا جميل اوي وانا بحبه اوي

احمد: ربنا يديم محبتكم يا قلب ابوك يلا روح البس عشان ننزل عند جدو تحت

مصعب: حاضر يا بابا ثواني

احمد: حبيبي انا هشوف تاج عقبال ما تلبس

اميرة: اه بالله عليك اكيد بتخرب ف حاجه

احمد: توجي لسه صغيرة دي سنتين هتخرب اي

اميرة: انا غلطانه روح شوفها

احمد: تاج مش ف الاوضه امال راحت فين
احمد سمع صوت ف المطبخ راح يشوف في اي لقي تاج منزله الحلل كلها وعماله تخبط فيهم
احمد: انا اللي ملاك اي دا ابت

تاج بصت ليه وهربت

احمد ضحك: خودي هنا يا بت
وقعد يضحك
          «««لا اله الا الله»»» 
يا اواب

اواب: نعم يا امي

تسنيم: حبيبي شوف حمزه فين

اواب: مع جدو يا ماما

تسنيم: حبيبي لو هتعبك ممكن تاخد السريلاك دا تاكله عشان زمانه جعان

اواب: حاضر يا امي تؤمري بحاجه تاني

تسنيم: لا ياحبيبي تسلم ليا من كل شر

(اواب عندو 5 سنين وحمزه 3)

امام دخل عليها المطبخ : حبيبي  مش عايز مساعده مني

تسنيم : حبيبك عايزك دايما تكون بخير وصحه وسعاده كدا وبس
قرب منها واخده ف حضنه اكني لسه مجوزك امبارح شوفي بقالناكام سنه ولسه بحبك وبشتاق ليكي

تسنيم: وانا لسه بحبك حبي مش بيقل دا بيزيد وبيتي بيوحشني اوي

امام: سبق وقلت ليكي اني كلي ملكك انتي وبس ولسه عند كلمتي
بحبك
  «««استغفر الله واتواب اليه»»» 

مريم: انتي يا بت خدي هنا جوري خودي هنا

جوري: بابا

مريم: هوديك ليه والله بس تعالي كملي لبسك

جوري: نقااا

مريم: نقه اي بس معلش خليها

جوري جريت ع الباب

مراد ابتسم بحب وشالها: اهلاً بحبيب بابا اي الجمال دا يا جوجو

جوري: بابا

مراد وهو بيبوسها: قلب بابا من جوا
اي الجمال دا يا جوجو هكلك همممد

جوري ضحكت: مرم

مراد: مريم مالها

مريم بغيظ: مريم كدا حاف طب اجبري بخاطري وقولي ماما حتي لا خلاص الحبيب ايجي تذهب بنك التغذيه

مراد قرب منها واخدها ف حضنه: مقدرش استغني عنك لحظه واحده انتي اكسجين حياتي هو من غيرك ولا حضنك اسو حاجه يا مريمتي

مريم: مريم من غيرك زي التايهه والغريق وانت امانها
جوري بتزق مريم

مريم بغيظ: بس يا بنت المدايقه دا جوزي انا

جوري وهيا بتذقها: نقاااااااا تعتي

مريم: بتاعت مين يابت دا جوزي
جوري بدأت تعيط

مراد: معلش يا حبيبي روحي البسي
عشان منتأخرش ع بابا محمد وامام

مريم بصت لجوري: ماشي يا ضرتي اما نشوف اخرتها اي
جوري ضحكت

مراد: يخلاثي ياناس علي حبيبة ابوها اللي بتغير
العيله كلها اتلمت بنفس الحب بس بزياده وبافراد جديدة

طول م انت بتسعي للخير ربنا هرزقك بالخير والصحبه الصالحه
(روايتنا القمر خلصت كل واحده دلوقتي تطير ع كتابها وتذاكر اهم حاجه حلمك ونجاحك جوزك كدا كدا جاي المهم دلوقتي  واول حاجه هيا شهادتك شهادتك هيا سندك بعد ربنا
لغايه بقي ما يجي ابن الحلال نفوق ونركز ف مستقبلنا،  ولو عايزين زوج صالح زي امام خليكي انتي كمان صالحه يعني غضي بصرك وتعففي
واعرفي عن دينك ان كنتي صالحه يتهافت عليكي الصالحين،  نيجي بقا
لمقصدي من الروايه طول م الزوجه مطيعه هتوفر ع زوجها مسافات وهيكون لين معاها وقت متتزوجي
مفيش كرامه بين الزوج والزوجه
لان انتو الاتنين بتكملو بعض لازم السمع والطاعه ولو كان اختيارك صح هترتاحي وهيكون بيتك بيت اسلامي واطفالك تبارك الله مفيش منهم ومن ادبهم،  مش معني كدا اني مكنش صح انا كمان احاول واجاهد نفسي عشان اكون زوجه صالحه زيك الشرعي مش وحش ومش بيكبر وتكلمك بالكتاب والسنه انتي مش معقده ومش قديمه وغضك لبصرك
انتي مش مكبرها وتلاوتك للقران وصلاتك  اذكارك انتي كدا مش معقده انتي كدا مسلمه ودا المفروض يكون شئ طبيعي ع كل مسلم ومسلمه دمتم ف رعايه الله يارب تكون الروايه نالت اعجابكم


                   تمت بحمد الله 

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة
تعليقات