رواية أحببت مصيبه الفصل السابع عشر 17بقلم دنيا احمد


رواية أحببت مصيبه

الفصل السابع عشر 17

بقلم دنيا احمد

عند ادهم واياد ومريم ونور 

في احد الاتليهات الفخمه

اياد لادهم هتعمل ايه احنا مينفعش نسبهم لوحدهم خالص عشان اللي حصل امبارح 

ادهم : هنقولهم هنقي ليكم عشان الحفله

 ليها لبس معين وبعدين تيجوا تنقوا معانا متقلقش هضبط الدنيا 

اياد تمام 

مريم لنور هم مالهم عملين يتوشوشو ليه

نور  والله ما انا عارفه يختي 

ادهم يلا خشوا ننقي الفساتين 

نور ومريم هو انتو هتيجوا معانا 

ادهم واياد ايوا في مانع 

نور اه طبعا احنا داخلين بنات وهنقيس انتو هتدخلوا تعملوا ايه 

ادهم اولا عادي مش خطيبتي ولا ايه وغمز لها 

اياد وانا كمان وغمز لمريم 

ادهم اتلم ياض متنساش أنها اختي 

اياد احنا اسفين يا برنس 

ادهم : يلا ادخلوا اختاروا 

نور ومريم دخلوا انبهروا بالفساتين 

مريم الله ايه الجمال ده 

نور الفساتين حلوه اوي 

اياد خلصتوا انبهار ولا لسه متخلصونا 

عشان هنروح نجيب احنا كمان بدل 

ادهم عنيه جت علي فستان جميل جدا 

لونه فضي شكله شيك جدا وتخيل  نور  فيه

ادهم جه جنب نور وقالها الفستان الفضي ده هيبقى

 جميل عليكي يا خطيبتي وغمز لها 

نور بتبص علي الفستان بنبهار لان فعلا 

جميل جدا وراحت نحيتو 

ادهم: انبسط جدا أنها سمعت كلامه 

بس نور لما شافتو كده راحت خدت

 الفستان اللي جانبه وبصتلوا بتحدي 

ادهم: بصلها كده ????

نور: ضحكت باستفزار 

اياد :هو كمان لقي فستان حلو جدا لونه 

اسود بس ايه في الجمال ♥️ وتخيل

 مريم لابساه اياد راح عند مريم 

اياد :علي فكره الفستان الاسود جميل جدا

 ياريت تلبسيه هتبقي ملكه وأبتسم 

مريم :راحت عند الفستان واخدته دخلت 

البروڤه تقيس

ادهم :راح لنور بغضب قولتلك خدي

 ده ومسك ادهم الفستان 

نور: وانت مالك هو انت صدقت انك

 خطيبي بجد ولا ايه 

ادهم بغضب : اسمعي الكلام يا نور احسنلك 

نور خافت : حاضر واخدت الفستان 

وجريت من قدامه ودخلت البروڤه تقيس 

اياد وادهم منتظرنهم  

وفجاه الاتنين طلعوا 

ادهم اي ده اومال فين الفساتين هو  

انتو ما قساتهمش ولا ايه 

نور ومريم قسناهم 

ادهم طيب ماورتناش ليه وبيبص لنور 

مريم ونور مفاجاه لما نروح الحفله ????

ادهم تمام يلا نحاسب وكده انتو عايزين الحجاب 

والسندل يلا نجبهم وبعدين نروح نجيب البدل  وعلي

 فكره الحفله الساعه ٤ مش بالليل يلا عشان نلحق 

وفعلا لفوا جابوا الحاجات اللي نقصاهم  وجم يجيبوا

 البدل دخلوه القسم الرجالي 

مريم كانت مستنيه اياد يختار بدله 

ونور نفس النظام 

اياد اختار بدله شكلها جميل جدا 

سوده بردو زي فستان مريم 

وادهم اختار بدله رمادي حلوه اوي

  زي فستان نور 

ودخلوا قاسوا البدل وعملوا زي مريم ونور 

مريم ونور برفع حاجب ???? لا والله 

ادهم واياد مفاجاه وراحوا ضحكين 

وحاسبوا ومشيوا 

عده ساعتين 

واياد وادهم بيجهزوا والبنات في اوضتهم بيجهزوا 

مريم : الله الفستان جميل اوي يا نور بس ايه يا بت الجامدان ده 

نور : طول عمري بس علي فكره ده تنقيت ادهم 

مريم بتصفر اوع بقا ده اخويا طلع ذوقه جامد 

مريم بتلبس الفستان

نور  اوع بقا بقا بتقولي انا اللي جامده 

شوفي القمر اللي نزل من السماء وغمزتلها 

مريم بكسوف :تنقيت اياد 

نور :اوع بقا الواد شكلوا واقع 

مريم :تفتكري بيحبني 

نور: افتكر ونص وتلات تربع كمان

 بس الواد اياد طلع ذوق والله عقبال

 فستان الفرح بقا وغمزت 

مريم :يارب يا اوختي انا وانتي

 ونعملهم في يوم واحد 

نور :يارب يا مريومتي 

مريم يلا نخلص لان ادهم عمال يرن عليا 

نور ردي قوليلو فاضل حاجات بسيطه 

مريم اوك وكملوا لبس 

بعد نص ساعه 

ادهم بيخبط علي الباب 

مريم نور افتحي الباب 

نور بتفتح 

ادهم متنح ???? زي ما تخيلتوا عليكي

 بالظبط يا نور حياتي 

نور كمان متنحه اي ده شكلك حلو اوي

 يا ادهم هو انا بحبك من قليل في سرها 

يا جماعه ما تفهموش صح ????

مريم جت احم احم مش يلا ولا ايه 

ادهم يلا يلا 

ادهم اخدهم ونزلوا لقيوا اياد مستنيهم في العربيه 

اياد اول ما شاف مريم تنح ???? 

اياد هو معقول في قمر علي الارض ولا ايه 

ادهم اياد اياد 

اياد ها بتقول حاجه 

ادهم مالك يا ابني متنح ليه 

اياد ها لا مفيش حاجه يلا عشان نلحق نوصل 

وفعلا ركبوا وراحوا الحفله 

المجهول 

الباشا :جهزت المشروع يا حمدي 

حمدي : جاهز يا باشا

الباشا : انهارده كل الاوراق هتكشف 

وهنلعب علي المكشوف 

حمدي : يعني هتظهر يا باشا 

الباشا : ماهو بعد غباءكم لازم أظهر 

حمدي: كان غصب عني يا باشا الزفته

 الهوس زفت قالت هي دي الاوضه 

الباشا : انا اللي مشغل معايا عيال 

يلا عشان اللجنه 

أدهم و هم دخلين الحفله زي ما فهمتكم كلامي 

مفهوم يلا يا اياد خد مريم وانا همشي مع نور و

 خالي بالك منها يا صاحبي 

اياد: متقلقش يا صاحبي في عنيه يلا يا مريم 

ودخلوا الحفله 

لقي يمان  و چولي في انتظارهم 

يمان :مرحبا مستر ادهم وانت ايضا مستر اياد المكان

 نور زي ما بتقوله بالمصري 

ادهم واياد المكان منور بيكم مستر يمان انت

 و سنيوريتا چولي 

چولي : انتي very beautiful سنيوريتا مريم 

وانتي أيضا سنيوريتا نور وانتم ايضا مستر ادهم

 ومستر اياد You are so handsome

مريم ونور : ميرسي سنيوريتا چولي وانتي كمان

  جميله جدا ????

مايكل جه عليهم 

مايكل اوووه ما هذا الجمال مرحبا سنيوريتا مريم 

مرحبا سنيوريتا نور 

مريم ونور كانوا لسه هيردو بس ادهم قطعهم 

ادهم بغضب مكتوم : شكرا مستر مايكل بس لو سمحت

 احنا كا بلد شرقيه معندناش المغزلات بتاعتكم دي ياريت متكلمش مع مريم ونور تاني 

يمان :معذرتنا مستر ادهم  مايكل لا يقصد شي هو فقد

 يحب يمدح الاشياء  الجميله بس انا سوف  اتكلم معه 

واخد مايكل وذهب 

چولي : نحن اسفين مستر ادهم نحن في بلدنا كل شي

 مُبحنا لكن انتو رجال الشرق غرباء مستر ادهم 

اياد :مش غرباء بس احنا مسلمين سنيوريتا چولي والحجاب اللي مريم لبساه أو نور دي علامه الإسلام وفي اصول في الاسلام كتير منها أن الرجل غيور علي عرضه مش سلعه رخيصه للي رايح واللي جاي 

چولي :انحرجت جدا من رد اياد اسفه مستر اياد 

بس حقا واضح أن الإسلام ديناً عظيما 

ادهم: انبسط جدا من رد اياد وبصلوا وأبتسم 

مريم :بصت لاياد وابتسمت ومبسوطه من اياد جدا 

يمان جه عليهم تاني 

يمان :مستر ادهم هيا المشاريع سوف تعرض لان 

 ادهم: تمام يلا يا اياد انت ومريم جاهزين 

اياد: جاهزين متقلقش

بدأوا يقدموا المشاريع في الحفله 

ومريم طلعت علي الاستيچ وبدأت تقدم فكره مشروعها 

و رجال الأعمال اعجبت بيها جدا وبجمالها والحجاب

 اللي مزودها جمالا 

واياد اللي هيموت من الغيره عشان الناس بتبص لمريم

 وعايز يخبيها عن أعين الكل 

شويه وجه معاد نور 

نور طلعت وزي ما حصل مع مريم حصل مع نور وكلوا متفاجين من سنهم الصغير بس عندهم ثقه عاليا جدا 

في نفسهم وذكائهم 

مما أغضب ادهم هو الآخر من الأعين الذي تلاحق اخته وحبيبته 

مريم لادهم بعد ما قدموا المشروع انا عايزه اروح الحمام 

ادهم حبكت دلوقتي 

مريم اعمل ايه يعني

ادهم  تعالي اوديكي 

نور ريحين فين 

مريم الحمام 

نور بصوت واطي وانا عايزه اروح خديني معاكي وحياه

 امك 

مريم تعالي وراحت قالت لادهم خلاص يا ادهم هروح 

انا ونور وانت واياد خليكم هنا عشان نتيجه المناقصه

 واحنا مش هنتاخر  

اياد وادهم ماشي بس بسرعه وخالو الفون مفتوح لوحصل اي حاجه كلميني 

مريم ماشي وخدت نور ومشيت راحت W.C

بس في عين متابعهم وابتسمت بخبث 

نور ومريم طالعه من الحمام 

شخص: وحشتني الخربشه اوي 

مريم ونور بصدمه ???...


             الفصل الثامن عشر من هنا 

    لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات