
رواية أحببت مصيبه
الفصل الثالث والعشرون 23
بقلم دنيا احمد
عند مريم
كارما : يا بنتي ده عاشر ماسك نجربوا
ماتيجي ننزل البسين شويه
مريم : مش انتي عروسه يا كرميله قولت اضبطك
انتو عندكم سواق صح
كارما اه ليه
هجبلك حد يفرفش القاعده وهيجبلنا
اي حاجه نحتاجها
كارما بجد دي مين ده
مريم خليها مفاجاه هروح اعمل تليفون
صغير كده واقولك
كارما : اشطا بس هنخربها
مريم بفخر :هتشوفي بنفسك
كارما :ايوا بقا دلعيني
مريم مسكت الفون وفتحت الاسبيكر
ترن ترن ترن
نور : ايواا يا مصيبتي عايزه ايه يا كلب البحر
مريم ايه يا بت الغتاته دي احترميني قدام
الناس حته
نور ناس مين يا بنت المجنونه هو في
ناس في التلفون
كارما هههههههه عندها حق
مريم انا فتحه الاسبيكر يا كلب البحر
وقاعده مع العروسه
نور احم احم احنا اسفين يا قمر والف
مبروك كارما هههههههه مش لايق عليكي
الاحترام ده تعالي اقعدي معنا ده انتي
مشكله والله
نور : كان نفسي يا اوختي بس الناس
اللي في البيت بقا قصدها علي مامتها و باباها
مريم لا اديني امك وانا بهعت السواق يجيبك هتباتي
معانا انهارده
نور اكيد بتحلمي صح يبقي اتغطي كويس
وانتي نايمه
مريم اديني امك بس وملكيش دعوه
نور ماشي يا اوختي
شويه وماما نور مسكت الفون
مريم ازيك يا زوزو عامله ايه
ام نور الحمدالله يا يا حبيبتي انتي عامله ايه
مريم كونت عايز منك خدمه يا زوزو مش تكسفيني
كنت عايزه نور تبات معانا انهارده مع العروسه
ام نور.: مش هينفع يا حبيبتي عمك محمد جه انهارده
من السفر
مريم كده يا زوزو تزعليني وتزعلي العروسه
ام نور معلشي يا حبيبتي من النجمه هتكون عندكم
ونور مش هتتاخر علي اخواتها يعني
مريم بزعل ماشي يا زوزو عشانك بس مش
هزعل وبكره من الساعه سته القيها عندي
ام نور حاضر يا حبيبتي خدي نور اهي
نور ايوا يا كلب البحر ما انا عارفه
من الاول وثانيا
يلا نامو عشان العروسه تبقي مفوقه
بكره كده لان اليوم طويل
مريم ماشي يختي غوري بقا اقفلي
نور كام غوره سلام يا كلب البحر ????
تاني يوم في يوم الفرح ?????
الساعه ١ الظهر
عند ادهم في الشقه
والشباب بايتين عند ادهم من امبارح
غيث وآدم ويوسف ومازن وسعيد
واياد و التوام كلهم بايتين في شقه
ادهم ماعدا ماهر راوح عشان مراتو
مازن ويوسف صاحيو قبليهم
مازن ليوسف هتعدي اللي حصل امبارح
ده بقوا كانو جايبنه عشان نبقي مسخره
القاعده
يوسف بقرف لمازن ما انا قولتك منروحش
من الاول قولتلي لا هروح اشوف بيعملوا
ايه اتبسطت بقا كده
مازن ما انا معرفش أن هم محترمين كده
حتي حسبت بيعملوا زي الافلام بيجيبو
نسوان وبيروحوا دسكو وكده
يوسف ههههههههههه انت مصدق نفسك
ياض اديك شوفت إخرتها اتحفل علينا
يا خويه كتك وكسه
مازن تعال بقا نصحي ادم ونعمل فيه
مقلب وهو هيصحي كل اللي نايم
يوسف اشطا يلا
……………………
عند الڤيلا بتاعت مراد ابو كارما
أم كارما بتعيط خلاص يا مراد كارما مش
هشوفها زي كل يوم
مراد قرب منها يا حبيبتي خلاص كارما هتبقي ست بيت وآدم بيحبها وبهزر معاها هروح الغي الفرح وهقعدها جنبك انتي متعرفنيش
ام كارما لا لا اوع تعملها انا عارفه انك مجنون
مراد ايواا كده هي دي مراتي العقله بس قوليلي انتي احلويتي كده ليه
ام كارما اختشي يا مراد ده انا هروح اشوف المعزيم
مراد تعالي بس اقولك
ام كارما جريت عند الباب باي يا حبيبي
وراحت قفله الباب وراها
مراد لسه شقيه زي ما انتي يا موني
ونقفل هنا علي كده
في ڤيلا حاتم الشرقاوي
حاتم انهارده فرح بنت مراد الدين
وانت لازم تكون موجود عشان تعتذار
لمريم وادهم و اياد قدام الناس
بودي : وانا مش هتعذر لحد انت
بجد عايزني اعتذر للبت وخطيبها وأخوها
حاتم : خطيب مين انت هتعتذر لمريم وادهم اخوها وصاحبه
بودي ما ده اللي بقوله انك عايزني اعتذر لاياد خطيب مريم
حاتم اياد مش خطيب مريم ومريم مش مخطوبه
بودي بخبث بجد يعني كانوا بيشتغلوني
حاتم نعم يشتغلوك ازي
بودي خلاص انا هحضر بس بشرط
حاتم بغضب يعني انت كمان مش عايز تروح وانت
اللي عامل المصيبه و بتشرط عليا يا ولد
بودي ده شرط هيفرحك اوي
حاتم قول خلصني
بودي …………………
حاتم بابتسامه وانا موافق
عند البنات في البيوتي سنتر
كارما بتعمل حمام بخار و ماسكات والبنات
كمان زيها
نور : بس ايه القمر ده يا كارمله
كارما والنبي انتي اللي قمر اموووه
مريم???خلينا نخلص مش عارفه انتو جايبنا بدري
ليه مش كنا كلنا قبل الفرح منكم لله
نور عشان تحس انها عروسه مع انو مش بيبقي في
فرق اهو تضيع وقت علي الفاضي
كارما وانا كمان جعانه
نور اتصلي بدومي يجبلك اكل ????
وبعد ساعات من الحمام البخار والساونه والماسكات
كارما شكلي حلو يا بنات
مريم قمر اوي يا كارملتي
نور بتصفير تعرفي لو كونت ولد كونت
خدتك من ادم وغمزتلها
كارما حبيبتي حبيبتي انتو الاتنين بس
تفتكروا أن آدم بيحبني ????
مريم نعم يختي يعني لو مش بيحبك
وخدك يهبب بيكي ايه
نور لمريم يلا نطلع بنت عمك هتجبلي شلل
قال جايه تفتكر دلوقتي أن آدم بيحبها ولا لا
مريم بتضحك عندك حق شكل الهرمونات
اشتغلت الله يكون في عونك يا آدم
كارما سمعاكي يا كلبه البحر منك ليها
عارفه لولا انا العروسه كنت نفختكم
مريم بذمتك في واحده رقيقه فرحها انهارده تقول انفخكم
كارما اومال اقول ايه يا عنيه
نور تبقي كيوت يا روحي تقولي حبيبي روحي عشقي والمحن الكلابي ده وبتغمزلها ????
كارما اديكي قولتي كلابي زيكم كده
مريم اوبا شكل كده اتحط علينا يا صاحبتي احنا نروح نحذر ادم بقا قبل ما يدبس يا عيني
كارما بزعل تمثيلي كده تبيعي بنت عمك مكنش العشم
يا مريم
نور لمريم بس ايه الفساتين الجامده دي ده انا مصدقتش نفسي لمه قولتيلي جيبلي فستان
مريم وانتي تعرفي عني كده بردو ده ادهم
واياد جبوها بالليل
نور قولتيلي اياد ايواا بقا يا عم وبتغمزلها
مريم بخبث وانتي سمعتي اياد وسيبتي ادهم اللي عمل حسابك في فستان معايا
كارما اوبا قولتولي انتو الاتنين شكل الحب ولع في الدره
وانا مش واخده بالي ابقا اشوف الموضوع ده بعد الفرح
وفجاه ادم دخل بس كان ورا كارما ووراها الشباب
ادم ماهو انتي مش هتشوفي حد غيري يا عيون ادم
ولفي عشان هموت واشوفك كده يا ظلمه يومين ما شوفكيش ولا اكلمك
مريم جت قدامه ادم : استني يا برنس هديتي عشان
تشوف عروستك
ادم نعم يختي أحنا متفقناش علي كده تعال يا ادهم
شوف اختك
ادهم بضحك من وراهم مليش فيه يا برنس اتصرف
ادم ياربي اعمل ايه دلوقتي طيب تخدي فلوس تجيبي
اللي انتي عايزه
مريم بتفكير ميضرش اللي يجي منك هات ونشوف
بقا عروستك بتساوي عندك كام
ادهم وغيث بيضحكو البس يا معلم
ادم بزهق اضحكوا اضحكوا هيجلكم يوم يا خويه
منك ليه ومش هرحمكم
ادم طلع اللي معه وكانو الفين جنيه
ادم بزهق خدي يختي كله يهون عشان
اشوف كرملتي
مريم بضحك كده تاخد عروستك
وبعدين ادم لف قدام كارما واول ما شافها سرح في
جمالها وكانت جميله اوي ...
وبعدين ادم أخدها في حضنه وبأسها قمر يا كرملتي
كارما بخجل عارفه وانت كمان حلو
ادم بغرور عارف علي فكره
ادهم مش يلا بقا يا عم الحبيب
ادهم بيدور علي نور وفجاه لقيها وقفه
بتصور و بتضحك
ادهم في نفسه يااااه انتي جميله اوي يا نور يخربيت جمالك أنا مش عارف ازي مختش بالي منك من زمان ازي
ادهم قرب من نور
ادهم جميله اوي يا نور ا عقبالنا يارب
نور بتبص جنبها وبرقت انت انت
ادهم بضحك للدرجادي بتحبيني
نور بتصتنع الغرور مين دي يا كابتن ليه
مفكر نفسك حلو
ادهم ابو فصلنك يا شيخه
راحت نور ماشي
ادهم استني يا بت هتبقي نور الادهم يا نور غصب عنك
نور وهي ماشيه ده بعينك يا ادهم انت
صدقت ولا ايه وبتضحك
وكلهم راحوا طلعين من البيوتي سنتر
اياد كان واقف ساند علي العربيه اول ما شاف مريم متنح مش عارف ينطق بكلمه واحده
اياد ايه الجمال ده الله يخربيتك يا آدم
انا عايز اتجوز
غيث قرب منه وبيص ورا مطرح ماهو باصص
غيث مالك ياض بتكلم نفسك ليه
اياد انا عايز اتجوز دلوقتي
غيث بضحك هههههههه مش لما تخطب الاول ونجبلك عروسه تعال نروح الفرح ونقي
وحده من هناك
اياد لا أنا لقتها خلاص
غيث بخبث هي مين دي
اياد انا هقولك بس انت اديك طرشه
تعال نركب واقولك عشان تساعدني
غيث يلا
العريس والعروسه ركبوا مع اياد وغيث
ومريم ونور مع ادهم
والشباب في العربيات التانيه
في احد القاعات الفخمه اللي علي النيل
مراد هما اتاخروا ليه
ابو العريس اكيد بيعمل فتوستيشن اللي بيقوله عليه ده
مراد انا مش عارف ايه لازمتها ما في مصور هنا انا هروح اكلمهم في التلفون وانت شوف المعازيم
ابو العريس متقلقش روح انت شوف وصلوا لفين
قدام قاعه الفرح
كارما لا يا آدم انا عايزه البتاعه اللي بتطلع نار دي مليش دعوه
ادم بطلي شغل الجنان ده يا كارملتي ابوكي هينفخنا
ادهم في اي مش عايزين تنزلوا ليه ابوكي هينفخنا بسبب تأخير الفتو ستيشن
ادم تعال الحقني شوف يا عم بنت عمك
عايزه البتاعه اللي بتطلع نار دي
ادهم انزلي يا كارما الواد مازن جايب
منها هو ويوسف
كارما بجد يا ادهم اخويه حبيبي
ادم برافع حاجب ???لا والله
ادهم بضحك مش وقت غيره خلصوا بدل
ما مراد يجي بنفخكم
ونزلوا من العربيه ودخلوا الفرح وكل
واحد ماسك بتاعه من اللي بتطلع نار دي
مريم ونور ومازن ويوسف والعروسين
واياد جري فهم الديچي شغل اغنيه ايه وهم دخلين
اول ما دخلوه ولعوا البتاعه اللي بطلع نار
دي علي مهرجان……
متغاظ عارفك يلا مننا متغاظ.
مراد بصدمه يا نهار اسود اي ده
غيث هههههههه شكل ادم هيشوف ايام سوده دي بنت حضرتك مكنتش عايزه تخش الا تعمل كده
ودخلوا قاعدوا في الكوشه وكله بيبارك و يهنئ
واشتغلت اغنيه رومانسيه للعرسان يرقصوا
ومع كل كلمه ادم بيتحرك عليها هو وكارما وكان شكلهم حلو اوي واياد كان عمال يبص لمريم ويتخيل نفسه مكانهم
وادهم نفس النظام والكل العيون كانت عليهم
مراد جه من جانب ادهم و لقي باصص لنور عقبال ما افرح بيك انت ومريم
ادهم حبيبي يا عمي ربنا يخليك بس انا لسه شويه
مراد ولا شويه ولا حاجه وعلي فكره البت
نور دي بنت حلال مضيعهاش من ايدك
ادهم بابتسامه أن شاء الله خير
البنات في الفرح كانت هتتهبل علي الشباب
مريم وقفه وجنبها نور شبايين جم من
وراهم
حمزه احم احم ممكن اتعرف
ياسين اه ياريت عايزين نتعرف
نور ومريم لفو بزهق واحنا منتعرفش اتفضلوا
ياسين: ليه بس يا قمر
حمزه : انا اسف بس انا مش قصدي حاجه
انا عايز اتعرف وهجي من الباب والله
مريم مفيش حاجه بس اللي يتعرف علي حد بيسال أهلها
اياد جه عليهم
اياد في يا مريم وقفه كده ليه
مريم انا كنت ماشيه ومشيت هي ونور
حمزه شكل حضرتك اخوها صح
اياد لا خطيبها
حمزه احم انا اسف انا افتكرت انها مش
مخطوبه يبقا حضرتك لبسها بعد كده دبله
اياد بابتسامه صفرا ان شاء الله
ياسين طيب بالنسبه للتانيه مخطوبه هي كمان
اياد كتم ضحكتو شايف اللي هناك ده
وبيشاور علي ادهم
ياسين ايواا
اياد ده يبقي اخوها روح اسالو عشان انا معرفش
ياسين شكرا جدا وراح طار عند ادهم
اياد عمال يضحك وجه عليه غيث
غيث مالك يا ابني بتضحك ليه
اياد ههههههههههه مش قادر
غيث اهدا كده فهمني
اياد ههههههههههه اصل كان في واحد جه
يسألني نور مخطوبه ولا لا قولتله
روح اسال ادهم
غيث طيب عادي فيها اي
اياد :اصل ادهم بيحب نور ههههههههههه
غيث :ههههههههههه يا نهار شكل التاني الله يرحمه
يلا استعد هتعمل هنغني الاغنيه لادم
اياد مستعد يلا
والشباب اتلمت (وكانوا اياد وادهم وسعيد والتوام وماهر وغيث) وطلعت علي الاستدچ
واول ما ابتدوا يغنوا ادم انضم ليهم
و غانو اغنيه اخواتي
آه، آه، آه، آه
أبطال الجمهورية ......
وخلصوها وكله بقا مبسوط وهناؤ ادم وكانت فرحه متتوصفش وانضم ليهم مازن ويوسف وشغلوا اغاني الافراح د وكان شكلهم جميل جدا
وكله نزل جه شخص طلع الاستيدج
بودي : مساء الخير يا جماعه انا عبد الرحمن الشرقاوي احب الاول أهنئ و ابارك لادم المرشيدي
وتاني حاجه اعتذار لمريم مهاب الدين واياد المهدي وادهم مهاب الدين قدام كل الموجودين علي سوء التفاهم اللي حصل مني
مراد لادهم اطلع شوف هتقبل الاعتذار ولا لا
ادهم تمام يلا يا اياد
ادهم انا مش عايز ابوظ ليلة اخويا عشان كده اعتذارك مقبول ولا ايه يا اياد
اياد زي ما انت قولت يا ادهم ليله اخويه
بودي شكرا جدا يا ادهم انت واياد
بودي لادهم في حاجه كمان انا عايز اطلب ايد الانسه مريم
مريم ونور بصدمه ????
واياد وادهم بصدمه ????
مراد طلع علي الاستيدج وانا...
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا