رواية الأعمى
الفصل الثالث والخمسون 53 الجزء الثاني
بقلم ليله عادل
فيلا مروان واميرة ١م
غرفة نوم
ينظر مروان لأميرة بخوف وارتباك وبصوت يرتجف
مروان : هتسبيني وتسمعي كلام مامتك هتسبيني وتمشي
تنظر أميرة له بدموع تشاور برأسها لا
تقترب منه وتضع ايديها على خده تنظر بعينيه ثم تاخذه رأسه وتضمه يضمها مروان بشدة ويتحدث وهي بحضنه
مروان : انا آسف يا أميرة آسف لو مكنتش قادر أوفرلك الحماية الكافية لكن اوعدك من اللحظه دي والله العظيم ماهخلي حاجة تمسك ، حياتي مقابل حياتك ينظر لها ويضع ايديه الاتنين على خدها ..انا والله ماساكت انا مابنمش ولا هتهنى إلا لما أوصله
أميرة : عارفة يا مروان والله عارفة ، عارفة انه غصب عنك لو بايدك حاجة تعملها هتعملها
مروان : أميرة انتي مش حاسة بالأمان معايا
أميرة : انا ما بحسش بالأمان إلا معاك بس مش هنكر اني أنا خايفة ، .. تبتعد عنه قليلا .. خايفة على ادم وزياد ، خايفة عليك ، خايفة على بابا وماما واخواتى ، ، خايفة عليكم ، خايفة يأذيني فيكم انا مش خايفة على نفسي ، مروان ده قدر يدخل البيت ويغير الدوا ويحرق الدولاب قادر يوصل لأدق تفاصلنا ، انا بقيت بشك بنفسي
مروان : انا يمكن أكتر من مرة أقولك دي آخر مرة أنه يقرب ليكي ، بس بقسملك بالله ان المرة دي آخر مرة ، لو مقابلها حياتي يا أميرة ،اوعدك اني مش هخليه يقرب منك ولا من ولادنا ولا من حد مننا ، كل اللي عايزه منك انك متسبنيش مهما حصل انا محتاجلك جنبي أوي أوعي تتخلي عني فى يوم أو تحسي انك متعريه وانتي بحضني
أميرة : بمزح عمري ما هسيبك ده أنا مصدقت اتجوزك هههه يبتسم مروان لها .. اضحك كله هيبقى تمام انا واثقه فى ربنا . تحضنه و طبطب عليه. متزعلش من ماما هى خايفة عليا
مروان : مش زعلان هي عندها حق تعمل أكتر من كدا هو قدر ينتصر عليا لكن مش هخليه ينتصر تاني يضمها وقبلها قبله طويلة برأسها
الراسبشن
تدخل أميرة وهى تمسك يد مروان.... كانت فريدة تجلس على الكنبه ومعها خالد
فريدة : مالبستيش ليه
أميرة: انا مش هسيب بيتى وجوزي يا ماما
فريدة : انتي ليه مش قادرة تفهمي انك فى خطر طول ما انتي مع مروان
أميرة : أنا فى خطر فعلا ، بس هبقى فى خطر أكبر لو بعدت عن مروان ، ماما هو قادر يوصل ليا فى أى مكان ، مروان مالوش علاقة... بعدين فين كلامك لازم تفضلي مع جوزك مهما حصل متسبيش بيتك
فريده: ده لما جوزك يقع بمصيبة ولا يفلس مش لما تبقي مهدده بالقتل
مروان :ماما فريدة صدقيني احنا لازم نحط ايدنا فى ايد بعض مش نتخلى عن بعض الانفعال مش هيوصلنا لشىيء بلعكس هو كدا هيحقق اللى عايزه
فريدة : انا مش عارفه اقولك إيه حقيقي مش عارفه لو بتحبها خاف عليها حرام عليك يا مروان اللى بتعمله فى بنتي ده
خالد : فريدة مروان ملهوش ذنب ياريت تبطلي الإنفعال و الخوف الزياده مش هيفيدنا عايزين نقعد ونفكر بهدوء
تنظر فريدة لهم وتخرج
أميرة : ماما استني
خالد: سبيها هي متعصبة دلوقت لما تهدى نتكلم معها
أميرة : مروان كلمها
مروان : متخفيش انا هكلمها بس خليها تهدى
خالد : مين يعرف المشاكل اللي كانت بيني وبين مروان
تجلس أميرة على الكنبه
أميرة : الكل عارف
خالد : ليه مشكتوس بشهد بتاجى عندكم كتير
مروان: شكيت فيها بس اللي عرفته ان أميرة محكتلهاش تفاصيل قصتنا متعرفش الدولاب ولا باس ورد بتاع اميرة وحاجات تانيه كتير
اميرة : ايوه اللي بيعمل كدا عارف أدقّ التفاصيل
خالد : مستحيل أصدق انه نور او حمزة او حد من اخواتها بردو. شرين متعرفش صح
مروان : تعرف بس عمرها مجت هنا ولا أدهم
خالد: ما يمكن حد من اللي شغالين عندكم. بينقل المعلومات
مروان : مافيش هنا غير فاطمة طبعا دي استحال دي زي أمي
تسمع اميرة صوت ولادها بيبكوا فى الجهاز
أميرة : انا هطلع اشوفهم
تخرج اميرة
خالد : فهمني بقى إيه حكاية ادهم
مروان : هقولك
♥️_____ليلة عادل____♥️
شقة عمرو (مجدى) ٣م
يفتح الباب وينظر امامه ويبتسم
عمرو : شكلك اخدتي على المكان
شهد : سقطت
عمرو : مبروك
تدخل وتجلس على الكنبه
شهد : محصلهاش حاجة
عمرو : مش من أول حباية يا شبح
شهد : انا مغلوله منها أوي
عمرو : زورتيها
شهد : لسه
عمرو : بقولك ايه يا شبح ما الدكتره كان قصادك مقربتيش منه ليه
شهد : وقت الملجأ
عمرو: اه و قبل مايتجوزها
شهد : وقت الملجأ كان رخم أوى كل همه يثبت للدكتور بتاعه إنه صح ، أنا لما هربت نسيته بس كنت متغاظه إنه الوحيد اللي اكتشف كدبي عشان كده اخدت عنده كورسات بس وقتها كنت لابسه نقاب ، وفهمت الحاجات اللي غلطت فيها ، لما جت فرصه اني اشتغل عنده ،اشتغلت مكنش بدماغى حاجة بس لما قربت منه وعرفته حبيته ، لما عرفت اللي بيعمله للزفته دي ، قولت في رجاله كدا.... في رجاله تحب كل الحب ده وتقابله بالاستهتار ده ، دي عامله زي اليويو ولا بتحترمه وكمان بتخونه مع أنه مخلص ليها أوي عمري مشفت راجل مخلص كدا
عمرو : حلي بعينيك يعني لما شفتي اللي بيعمله عشانها
شهد : وتمنيته ليا كل مرة كنت بحاول أبعدهم يقربو أكتر. انا نفسي أسأله بتحب فيها ايه ولا التاني ده
عمرو : يمكن ظابطه الأداء معه
شهد : مروان مش شهواني طب ما ادهم بيحبها ومقربش منها
عمرو : انتى عرفتي منين انه مش شهواني
أميرة هى اللي حكتلي
عمرو : امممم أكيد فيها حاجة تتحب
شهد : ولا حاجه بقولك تافهة ومش مسؤولة ولا تعرف يعني ايه راجل مسؤول منها
عمرو : ما يمكن عشان كدا
شهد : بس مروان مش من الرجاله دي
عمرو : اهو طلع منهم انتي اللي حللتى غلط متنسيش انه اكبر منها بكتير وماعاشي حياته ولا سنه فهو عايز يعوض اللي انحرم منه معها وجوه سنها
شهد : مراهقة متأخرّة
عمرو : بالظبط
شهد : لا هو بيحبها كدا وخلاص بيحبها من غير اسباب يا بختها ولا حسد نافع معها ولا مؤامرات ولا تهديد معرفش اعملها ايه تاني
عمرو : اقتليها
شهد : هو ده اللى هيحصل
عمرو : انتي مش كنتي هتقتلي ادهم
شهد : اه بس انشغلت بحوار سندريلا .... حوار ادهم عايز تكتيك لأنه ظابط و أي غلطه بمشنقه
❤️_____ليلةعادل_____ ❤️
مديرية أمن القاهرة ٣م
مكتب ادهم
يجلس ادهم على كرسي مكتبه ومروان وخالد على الكراسي الأمامية للمكتب ويتحدثون
ادهم : فرغت الكاميرات
مروان :مفهاش حاجة
ادهم : انت حاطت الكاميرات فين
مروان : الفيلا كلها جوه وبره
ادهم : اوضة النوم
مروان : لا محطتش لأن مافيش حد غريب بيدخل اوضه النوم
خالد : بانفعال... انا مش فاهم احنا هنا عشان نوصل لحل يخلينا نجيب المجرم ده من رقبته ، ولا نقعد نبص لبعض و نمصمص بشفايفنا ونتسأل أسئلة مالهاش لازمة غير تضييع الوقت ما لو هو وصل لحاجة فى الكاميرات مكنش جه لعندك
ادهم : والله يا دكتور مش انت اللي هتعرفني شغلى انا عارف بعمل ايه كويس
خالد : وليه ميكنش انت ورا كل ده
ادهم : ماليش مصلحه لكن انت عارف مين اللي له مصلحة
خالد : تقصد ايه
ادهم : انت فاهم وانا عارف إن مروان فاهم و عارف
مروان : ممكن نهدى.. هوه ده اللي هو عايزه نرمي التهم على بعض
خالد : انامش مضطر استحمل سفالة البني آدم ده فى ضابط أكفأ منه ممكن يساعدنا
مروان : بشدة دكتور لو سمحت ادهم وصل لحاجات كتيرة ممكن نركن اي حاجة شخصيه على جنب ها يا ادهم هنعمل ايه دلوقتي
ادهم : انا شاكك بالبنت اللي اسمها شهد انت ازاي مشكتش فيها بت مريبة كدا و مش مظبوطه
مروان : انا كمان شكيت فيها بس أميرة أكدتلي انها متعرفش أي حاجة
ادهم : بس كانت موجودة في كل مصيبة حصلت دي حتى كانت حاضرة الجلسة اللي أنت رفدت حنين فيها لما لقيت الكاتر
مروان : انا عارف كل ده. شكيت فيها بسبب ده وراقبتها لكن موصلتش لحاجة
ادهمّ : احنا هنراقب الكل حتى نور و حمزة ومنير كل واحد بيدخل الفيلا عندك.. على فكرة انا وصلت للعيال بتوع الموتوسكل
مروان :طب مقبضتش عليهم ليه
ادهم : انا عرفت مين هما لكن الأماكن اللي هما فيها دلوقتي لسه ، قربنا متقلقش
مروان : مقلقش. ازاى واحنا كل ما بنقدم خطوة هو بيطلع سابقنا بخطوات
ادهمّ : مش عايز يأس هي اميرة كويسه البرشام ده أثر عليها
مروان : لا.
ادهم : البرشام ده اكيد اتغير بأوضة النوم اسأل أميرة لو حد من أصحابها طلع الاوضه بحجة يشوف الولاد او أى حد
مروان : هسألها
♥️_____ليلة عادل____♥️
شقه د / خالد ٨م
تجلس فريدة على الكنبه يبدو عليها الضيق وعيونها بها دموع تمسك بايدها ألبوم صور. تشاهد صور اميرة وهى لسه طفلة رضيعة وأخرى وهي صغيرة وأخرى وهي أكبر. مراحل عمرها المختلفة وصور العائله كلها مع بعضهم ثم يطرق الباب تذهب لفتحه تجد خالد ومعه مروان تنظر لمروان بضيق وتتركهم وتذهب للراسبشن
خالد : مروان جاي بنفسه يعتذرلك يا فريدة
فريدة : تلتفت له ويعتذرلي أنا ليه ، يعتذر لأميرة , كلنا لازم نعتذرلها، لاننا مقدرناش نحميها حتى من نفسنا من أنانيتنا وحبنا الامتلاكي ليها ،خلناها صيدة سهلة لأني حد عايز يأذيها وأهو هي اللي بتدفع الثمن
مروان : يقترب منها مدام فريدة أنا عارف اني قصرت ، عارف اني سبتله ثغرات قدر يدخل منها ، بس لازم تفهمي انها حتى لو كانت فضلت هنا كان نفس السيناريو هيحصل ، لأنه حد مننا حد احنا بنحبه وبنثق فيه ، استغل ثقتنا ليه ، ودخل وزرع زرعته المسمومة وسطنا ، وادينا بنحصدها ، صدقيني بعدنا عن بعض هايأذى أميرة أكتر ، احنا لازم نحط ايدينا كلنا فى ايد بعض، ونحاربه بحبنا وقوتنا وانا متأكد اننا هننتصر
تقترب فريدة منه تنظر بعينيه بعيون بها دموع
فريدة : انازعلانة منك احنا مش اتفقنا تقولي ماما هو عشان اتعصبت عليك شوية بقيت طنط هي والدتك لو عايشة وتعصبت حبة عليك هتقولها طنط
مروان :أكيد لا
فريدة : تضع ايدها غلى خده أمال ايه متزعلش مني يا مروان غصب عني انا خايفة عليها مش أول مره يبقى بينها وبين الموت شعرة
مروان : متعتذريش انا فاهم ومقدر انا مش عايزك انتي اللي تزعلى مني وتاخدى مني موقف انا خايف والله خايف عليها انا حقيقي آسف بس انا أوعدك بشرفي إن دي آخر مرة حاجة تمس أميرة
فريدة : اتمنى
خالد : فريدة احنا هنروح نقعد مع اميرة لازم كلنا نبقى جنب بعض
فريدة : ماشي هروح أحضر الشنطة
فيلا مروان واميرة ٨م
يدخل مروان الفيلا يحمل بايده شنطة سفر ومعه خالد و فريدة ثم يقوم بالنداء على فاطمة
مروان : ماما فاطمة ماما فاطمة
تقترب منهم فاطمة
فاطمة : انت جيت حمد لله على السلامة
مروان : أمال أميرة والولاد فين
فاطمة : أميرة أكلتها وأدتها الدوا ورضعت الأولاد وناموا
مروان : من بدري
فاطمة : اه ييجي من ٢ كدا
مروان : طب ممكن تحضرلنا العشا واعملى حساب أميرة
وكلمي أمل ومنه ياجوا بكرة
فاطمة : حاضر
ينظر مروان لخالد وفريدة
مروان : انا هطلعلكم الشنطة فوق وهصحي اميرة
فريدة : ماشي
يصعد مروان السلم ويجلس خالد وفريدة فى الهول على الكنبه
فريدة : راضي عنه انت أوي
خالد : مش ده اللي كنتي عايزة اني أديله فرصة
فريدة : فجأة... طب يبقى خطوة خطوة مش مرة وحدة
خالد : هو ولا ده عاجبك ولا ده عاجبك
فريدة : انا طالعة اغير هدومي تتركه وتصعد السلم
♥️_____ليلة عادل____♥️
غرفة اميرة ومروان
يدخل مروان الاوضه يفتح النور. وينظر لأميرة بابتسامة وهى نايمه ثم يخرج هاتفه والمفاتيح من جيبه ويضعهم على الكومودينه ويقترب منها ويضمها من ظهرها وينسد رأسه على رأسها ويقبلها من رأسها ثم يضمها أكتر يقوم بطبطبه على كتفها أثناء إيقاظه لها بصوت هادي جدا حبيبي حبيبى ميرو يقبلها من خدها مرمر
اميره : بنوم وهى مغمضه عينها امم انت جيت
مروان : امم صباح الخير بليل
اميرة :جيت امتى
مروان : لسه حالا.... عندي خبر ليكي حلو أوي
اميرة : ايه هو... قبضت على القاتل
مروان : هو حلو بس مش للدرجة دي. ماما فريدة معايا
تلتفت اميرة و تنظر له
أميرة. احلف
مروان والله
اميرة بسعادة الله انت أحلى زوج بالدنيا أجمل مارو في العالم بموت فيك تضمه وتقبله عدة قبلات فى خده كدا الواحد ينام وهو مرتاح
مروان : نوم ايه يلا ننزل تحت
اميرة : تؤ هنام تلف ضهرها
مروان : بصى انا ما نمتش من إمبارح ولا اكلت ولا شربت وتعبان جدا فا كفايه
اميره : تضع ايدها على خده حاضر هنزل معاك اوعى. تخرج من تحت البطانيه ييييح الجو سقعه ده هات الجكيت اللي هناك ده يعطيه لها. ميرسي ترتديه يلا بينا
مروان : هتسيبي الولاد هنا
اميرة : اه معايا الجهاز
شقة ادهم ٨م
يجلس ادهم في الراسبشن ويلعب بهاتفه كانت بجانبه حنين تشاهد التلفزيون
حنين : ادهم ما تيجى نسافر
ادهم : معلش يا حبي مش هقدر عندى قضية كبيرة الأيام
حنين :ماشى. بقالك فترة مش بتخرج مع الشلة
ادهم : اه نور الحمل تعبها
حنين : هى حامل تاني
ادهم : عقبالك يا روحي
حنين : يارب
ادهم : انا هدخل آخد حمام
حنين : ماشي
يدخل ادهم الحمام ويخلع تيشرته ثم يتذكر عدم أخذ الفوطة معه يخرج ولكن يستمع الى صوت حنين وهى تتحدث
حنين : لا انا اللى هقبلك مش الدكتورة شرين انا عايزة علبتين من الدوا المرة دي ماشي بنفس الميعاد... سلام
يقترب أدهم منها وعلى ملامح وجهه الاستغراب
ادهم : دوا ايه
حنين برتباك. دوا. انت مش كنت بتستحمى
يمسكها ادهم من شعرها وبغضب انطقي دوا ايه بقى انتي اللي كنتي بتدى المخدارت لأميرة آخر حاجة كنت أتوقعها انه انتي اللي وره كل ده
حنين : بدموع أوعى ياادهم انت مش فاهم حاجة
ادهم : بغضب انتي بتستغفلينى انا مكنتش متخيل انك بالقذاره دي ،.. يضربها بالقلم. وحيات امك لوريكى هاخليك تتمنى الموت ومطلهوش بقى انتي تضحكي عليا أنا بعد كل الثقة دي ليه ليه عملتي كدا ليه كل الغل والكره ده انطقي قبل ماتجنن أكتر من كدا عملتي فى اميرة ليه كدا
حنين : بقوة تدفعه عنها .. أوعى يا ادهم اميرة مين... بتتكلم فى إيه
ادهم يمسكها مره اخرى من شعرها ويقربها منه انطقي يا حنين ليه عملتي كدا الغيرة مش للدرجة دي
حنين : غيرة ايه الدوا ده بتاعي أنا أنا عندي ورم بالمخ
يفك ادهم يده من عليها وينظر لها ايه.. بتقولي ايه
تمسح حنين دموعها. هى دي الحقيقة اللي بقالي حوالي سنة مخبياها عليك
يجلس ادهم على الكنبه بعيون بها دموع
حنين : كان بيجيلي صداع روحت كشفت ، اكتشفت المرض الدكتور قالى ان عندى ورم حميدي بالمخ والمفروض أعمله عملية اشيله بيها ، بس انا خايفة مرعوبة لأنه ممكن أفقد فيها صوتى او اتشل رفضت لجأت للمسكنات بس المسكنات ما بقتش نافعة عشان كدا كنت باخد الترامادول لأنه الوحيد اللى. قدر يخفف الألم... دكتوره شرين اللي ساعدتني لأني مكنتش عارفة أجيبه منين مرة وانا بكشف قابلت شرين
فلاش باك قبل سنة
♥️_____ليلة عادل____♥️
احدى عيادات المخ والأعصاب ٦م
تخرج من غرفه الدكتور حنين كانت تجلس شرين فى الإنتظار تقف و تقترب من حنين
شرين :حنين ايه اللى جابك هنا
تنظر حنين لها بارتباك
احد الكافيهات
تجلس شرين وحنين على احدى الترابيزات يتحدثون
شرين : متخفيش كدا ده حميدي احمدي ربنا اعملي العمليه هتبقى زى الفل
حنين : ممكن اتشل
شرين : الدكتور قال بنسبه٣٠٪
حنين :. ٣٠٪ أني هخرج عاجزة فهمه يعنى ايه اخرج على كرسى بعجل وقضى حياتى على كرسى بعجل لالا مستحيل مش هاعمل العمليه
شرين : ادهم موافقك
حنين : ادهم ميعرفش محدش يعرف غير وعد صحبتي. ارجوك متقوليش لحد.
شرين : سرك فى بير انا اختي كان عندها كانسر كانت بتاخدله أقراص مخدره تيمو.. زيك.. كانت رافضه تتعالج خايفه جوزها يسيبها لما شعرها يقع
حنين : انا عايزه منها ارجوكي ساعديني
شرين : انتى. موضوعك اسهل حميدي صدقينى أنا حاسة انك هتخرجي زي الحصان بطلي خوف.. جمدي قلبك
حنين : مستحيل أعمل العملية وأخرج مشلولة وأخلي حب أدهم يتحول لشفقه
شرين : ياريته يستاهل
حنين : تقصدي ايه
شرين : ولا حاجه انا هجبلك الدوا
حنين : ياريت الدوا بتاع دكتور مبقاش نافع
شرين : انا عارفه ليدار مخدرات كان بيجيب لأختي التيمو
حنين : ماشي كلميه ونتفق معه
المشهد الحالي
حنين : وفعلا بدأت تجبلي المخدر ده بس قالتلي لازم ناخد احتياطتنا.... ناخد على الواد اللى بيدينا البرشام صور ليه وهو بيبع لناس تانيه عشان نبقى بالأمان. عشان عرف انك جوزى خافت يبتذنا اتفقت مع واحد وأخدنا الصور عليه بس هى دي الحقيقة
ادهم : يقف ويقترب منها وعينيه مليانة دموع. انتي ازاي تخبي عليا ازاي... انت مجنونه انا جوزك. انتي ازاي تخبى عليا ازاي شايله كل ده جوة قلبك للدرجة انا أعمى. مخدتش بالي. من وجعك انا آسف يا حنين حقيقى آسف انتى هتعملي العملية وهتقومى بالسلامة وهنخلف وهنعيش سوا حياة سعيدة الحياة اللى تستحقيها مفهوم
حنين : لا يا ادهم مش هعملها
ادهم : هتعملي العملية وهترجعي وتقفي على رجلك فهمه انا معاكى متخفيش
حنين : واتشل وأبقى على كرسي بعجل
ادهم : هتخرجي سليمة انا متأكد متخليش الخوف يمتلكك حنين انا مش هينفع أخسرك هنكلم الدكتور ونشوف هيقول ايه وإلا عايزاني ازعل يضمها اليه بشدة ويطبطب على ظهرها. تنظر حنين له
حنين : مخدارت ايه اللي اميرة كانت بتاخدها
ادهم : موضوع كبير
حنين: احكيلي
ادهم : متشغليش بالك
حنين : انا عايزة اعرف انت اتهمتني ليه مع اني مشفتهاش من أكتر من سنة
ادهم : فى حد عايز يقتل اميرة يعنى فاكره الحادثه بتعت شهاب كانت بفعل فاعل... حريق الدولاب بتاعها.... الشقه بتعتها كانت هتفتح فيها عيادة اتحرقت واكتر من حادثة..... آخر حاجة كانت الدوا بتاخده للحمل اتبدل و اتحط مكانه مخدر خلاها نزلت البيبي
حنين : ده مين اللي بيكرهها أوي كدا
ادهم : مش عارفين
حنين : انا واميرة كنا أصحاب قبل ماتتجوز... هي بنت طيبة أوي وجدعه. أجدع وحدة فى الشله بتعتها. لما حد بيطلب منها حاجة لو آخر جنيه بجيبها بتديله..... مين بيكرهها كدا. صعبانة عليا والله
ادهم يمكن غيرة وحقد
حنين ممكن حد بيكره مروان عايز يأذيه فيها
ادهم : تؤ ده احتمال مستبعد لان مافيش أىي حاجة حصلت لمروان ممكن حد يشوه سمعته او مثلا يحرق المستشفى بتعته او فرع من المراكز بتعته. اللي بيعمل كدا قاصد اميرة
حنين : انت اللي ماسك قضيتها
ادهم لسه مش قضية الموضوع شخصي لحد دلوقتي. لأن ده شغل مباحث اصلا مش نيابة مروان لجألي عشان أساعده يعني يوصل لأي طرف خيط
حنين : مروان
ادهم : تخيلي
حنين : ده جريء أوي و قوي أوي
أدهم : ليه
حنين : يعنى صعبة على أى راجل يطلب من خطيب مراته السابق يساعده
أدهم : انا لو مكانه هعمل اكتر من كدا عشان أحافظ على حياة مراتي المسألة دلوقتي مش غيرة وكبرياء دى حماية لحياة بني ادم... بعدين سيبك من الأمور دي خلينا فيكي... بكره لازم نروح للدكتور
حنين : موافقة بس بشرط
أدهم : أأمريني أمر
حنين : كمل قضية اميرة
أدهم : لا أنا هشوف ظابط كفؤ. وثقة يتابع انا دلوقتي عندي الأهم
حنين : مروان جالك وعشمان فيك أكيد هو لف وعمل كل اللي يقدر عليه موصلش لحاجة مالقاش غيرك فى الاخر. حرام انت كمان تتخلى عنه بصراحه هو صعبان عليا
أدهم : عايزاني أكمل
حنين : أكيد اعتبرها قضية مهمه عندك اكيد مكنتش هتسبها صح
أدهم : صح
حنين :خلاص الراجل جالك وكله عشم فيك بعد كل الأبواب متقفلت بوشه ومدلك ايده حرام انت كمان تتخلى... مش يمكن لو وقفت جنبه ربنا يكرمنى بالعمليه
ادهم : حاضر ان شاء الله. انتي طيبة أوي يا حنين
حنين : انا بثق فيك
ادهم : وانا اوعدك اني هبقى قد ثقتك.. يضمها ويقربها منه
♥️_____ليلة عادل____♥️
فيلا أميرة ومروان ١٠م
الراسبشن
يجلس الجميع فى الراسبشن ويتحدثون
أميرة : ماما زعلانة مني
فريدة : مش زعلانه منك انا خايفة عليكي
أميرة : انا مش.خايفه لانكم جنبى تمسك ايدها طول ما انتم جنبي خلاص
♥️_____ليلة عادل____♥️
أحد المستشفيات
نرى مشاهد سريعه جدا لحنين وهى تقوم بعمل فحوصات واشاعات وكان معها أدهم
مكتب الدكتور
يجلس الدكتور على مكتبه وحنين وأدهم على الكراسي الامامية للمكتب
أدهم :كدا نقدر نعمل العملية امتى
الدكتور : خلال اسبوع
حنين : بالسرعة دي
الدكتور : بالعكس احنا متأخرين أوي. كويس ان أدهم قدر يقنعك
أدهم :لو الموضوع محتاج سفر. بره مصر نسافرها
الدكتور : خالص بالعكس الموضوع بسيط حنين اللي خايفة بزيادة
حنين : لازم اخاف انا ممكن أفقد شئ عزيز عليا
الدكتور : وانا بقولك متخفيش
أدهم : شكرا يا دكتور
يخرجان سوا ثم يرجع أدهم تاني
أدهم : اسبقينى على العربيه
حنين : ليه
أدهم : هسأل الدكتور على حاجة
يرجع أدهم ويدخل المكتب
ادهم : دكتور ارجوك طمني فى أى حاجه خطر عليها
الدكتور : متقلقش المفروض كنا عملنا العملية من زمان بس مافيش مشكلة كله خير
أدهم : شكرا يا دكتور
♥️_____ليلة عادل____♥️
مركز د/ مروان ١٠ص
يدخل مروان واميرة المركز وهما يمسكون يد بعضهم تراهم شهد تقترب منهم وهما يقفان أمام الاسنسير
شهد : صباح الخير
أميرة : صباح النور عامله ايه
شهد : تمام ازيك يا دكتور
مروان : الحمد لله
يدخلون الاسنسير
شهد : ها يا ميرو كدا رجعتي المركز
أميرة : لا ده انا جاية آخد شوية ورق مهم
شهد : امم بس انتي شكلك تعبان أوي
أميرة : اصلي نزلت البيبي من يومين
شهد : ايه ده ازاي متقوليش
يخرجون من الاسانسير
أميرة : محبتش أقلق حد ده اخواني نفسهم عرفو امبارح. نور لسه متعرفش... اوعي تتكلمي. هى تعبانة مش عايزة ازعلها
شهد : سلمتك يلا عن اذنكم
مكتب مروان. يدخلوا المكتب تجلس أميرة على مكتب
مروان : مش ملاحظة إن شهد كانت موجوده فى معظم الحوادث اللي حصلت ده غير اننا منعرفش أى حاجة عنها
أميرة : هو انت شاكك فيها
مروان : انتي مش شاكه فيها
اميره : أنا بشك فى نفسي عارف مشكلتي مع شهد
انها متعرفش حاجة يعني هى كانت موجوده يوم الدولاب بس متعرفش حكايته متعرفش الباس ورد. ماتعرفش قصتنا
مروان : مش مبرر يا أميرة شهد كانت موجوده بكل حادثة حصلت حتى يوم ما بنت نور تعبت ، كاتر حنين حريق الدولاب. الباس ورد سهل تجيب هكر يفتحه , أكيد لو طلعت هي اللي بندور عليها يبقى بتفهم بالهكر ، هقولك على حاجة يوم ما أخذت حبوب الهلوسه هي كانت معايا دخلت دقيقه أدتها كتاب وبعدها منير دخل ممكن فى للحظة اللي لفيت فيها حطته. مخدرات بتعتك انتي تعبتى من مخدر معين وبردو كانت موجودة يومها
أميرة : خوفتني أوي انت صح حقيقي كل مشكلة كانت شهد حضراها
مروان : يوم ما البيبى نزل. ايه اللي حصل يعنى مسبتهاش لوحدها خالص
أميرة : كنا قاعدين بالجنينه معظم الوقت وشربنا أكتر من حاجة سوا واتغدينا سوا
مروان : طلعت شافت الولاد
أميرة : لا بس هى كانت جيبالي عصير. بحبه مش بلاقي النوع ده كتير. بس نور شربت منه
مروان : انتى ازاي مقولتليش الكلام ده قبل كدا
أميرة : معرفش
مروان : ده كان معلب ولا
أميرة : اهاا
مروان : مش عايز أظلمها بس لازم ناخد احتياطتنا قوليلي هى صحبتك اللي كانت حامل جت عندنا قبل كدا
أميرة : بتسأل ليه
مروان : اصل حوار انها كتبت اسمك ده. مش داخل دماغي. أصلا ممكن تألف اسم محدش بيطلب بطاقه بالكشف ها مين هي
أميرة : شهد
مروان : شهد كانت حامل من مين
أميرة : شهاب
مروان : انتى ازاى ما بتقوليش كل الحاجات دي ازاي يا أميرة
أميرة : انا وعدتها
مروان : انا دلوقتى شكي زاد أوي فيها
أميرة : استنى بس مش عمو مصطفى ده ابوها واحنا شفناه والبنت اللي بتدور عليها اسمها شيماء ويتيمه
مروان : بس عم مصطفى وقتها مذاكرش انها بنته قال شهد بتتكلم عنك كتير يمكن معرفة
اميرة : اسمها على اسمه يا مروان
مروان : يتنفخ بضيق
طبطبت أميرة على ظهره اهدى بس انا متاكدة اننا قربنا تقبله من خده اهدى بلاش توتر تضمه. وتطبطب على رأسه تقبله منها
♥️_____ليلة عادل____♥️
فيلا مروان واميرة ٦م
تجلس اميرة براسبشن تلعب مع أحد الاطفال ثم يطرق الباب تذهب لفتحه وهى تحمله تجده أدهم تنظر باستغراب
اميره : أدهم انت اتجننت انت جاي لحد هنا مروان هنا امشي بسرعة متعمليش مشكلة معه انت ازاي تيجي
يدخل مروان عليهم اتفضل يا ادهم تنظر أميرة باستغراب
مروان : أدهم بيساعدنى يا أميرة كلمته عشان موضوع شهاب
أميرة : لا والله
مروان : طب ممكن توعي من قصاد الباب عشان يدخل
أميرة : آه اتفضل
ادهم : مساء الخير أتمنى مكنتش اتأخرت
مروان : فى الميعاد..
حبيبي ممكن تخلى فاطمة تعملنا قهوه... مظبوط يا أدهم صح
أدهم : اه
مروان : يلا يا ميرو
أميرة : لحظه واحدة انتم انتم ازاي مع بعض
مروان : بعدين بعدين من هنا يا أدهم اتفضل
مكتب مروان
يجلس أدهم ومروان على الكراسي الأمامية امام بعضهم وكانت اميرة بالخارج تسترق السمع
أدهم : محكتلهاش
مروان : كنت ناوي احكلها لما نحط ايدنا على حاجة ملموسة
ادهم : انا الفتره الجايه مش هقدر اكون معاك بنفس التركيز لأن حنين تعبانة وهتعمل عملية لكن متخفش مش هسيبك
مروان : الف سلامة عليها مالها
أدهم : عندها ورم حميدي بالمخ
مروان : لا اله الا الله طب الدكتور قالك إيه
ادهم لازم عملية
مروان : لا الف سلامة عليها خلاص انسى الموضوع ركز مع مراتك هي محتجالك اكتر من أي وقت
ادهم : متقلقيش انا واخد على الضغوط اللي من النوع ده مش أول مرة بابا الله يرحمه كان تعبان جدا وبردو كنت مركز بالشغل المهم ها فهمني إيه حوار شهد
مروان : هقولك
بعد خروج أدهم و توصيل مروان له.... تقف تقترب اميرة منه وهى تحمل زياد على حمالة الصدر
أميرة.. أدهم يا مروان
يقترب منها. يبتسم دوما هاتي المجرم ده .يحمله حبيب بابا. يقبله من خده غغغغ ايه قول بابا بابا بردو غغغغ هههههههه يقبله
أميرة : انا بكلمك على فكرة
مروان آه أدهم يا أميرة إيه المشكلة
أميرة : إيه المشكلة انت اللي بتسأل فين المشكلة
مروان : اميرة انا ممكن اعمل أي حاجة عشان سلامتك
اميرة : بس مش أدهم
مروان : حتى لو أدهم ،..... ادهم قدر يوصل لحاجات كتير اللواء شوقي مقدرش يوصلها .. يقترب منها ويضع أيدها على خده اميرة انا عندي استعداد اعمل أي شئ عشانك حتى لو الحاجة دى ضد مبادئي وقناعتى المهم سلامتك بعدين انا مش شايف فيها حاجة اني أتعامل مع ادهم هو محترم وظابط شاطر جدا
اميرة : عارف كل مرة بتثبتلي فيها اني كنت صح لما ضيعت عمري عشانك كان عندي بعد نظر تقريبا.... انا بحبك أوي يا مروان بحبك أوي أوي تضمه وتقبله من خده تيجى نسافر انا وأنت والولاد بس نروح البيت اللي على البحر سرنا اه هيبان اننا معندناش دم بس عادي
مروان : هههههه موافق تحبي تروحي امتى
اميرة : بكره إيه رأيك نخلي ماما وبابا هما كمان يسافرو يروحوا يقعدو بشقة اسكندرية
مروان : فكرة حلوة اوي
أميرة تعال نقولهم دلوقت
مروان يلا
♥️_____ليلة عادل____♥️
اوضهtv
يدخل مروان وأميرة الاوضه ويجلسان بجانب بعضهم على الكنبه كان يجلس خالد وفريدة يشاهدان التلفزيون ومعهم زياد
خالد : أدهم مشي
مروان : اه
أميرة : حضرتك عارف
خالد : طبعاً
أميرة : وانتي كمان عارفة يا ماما
فريدة : لا
أميرة : اممم
مروان : مش هتقوللهم
أميرة : اه. ماما بابا ايه رايكم تاخدو مفتاح شقه مروان تروحو تقعدو يومين بسكندرية
فريدة. دلوقت
أميرة : امم غيرو جوا احنا بقالنا فترة تعبانين أوي... انا كمان هاخد مارو ونسافر
خالد : فعلا احنا محتاجين نرتاح ونريح اعصابنا ونعمل تجديد فى خلايا مخنا يمكن نقدر نوصل لحاجة
أميرة : هو ده يا خالود
فريدة : هتاخدى آدم وزياد معاكم
أميرة : اه
فريدة : خدى بالك منهم عشان الجو تقللهم
أميرة : حاضر
♥️_____ليلة عادل____♥️
البيت البحري ٢م
يصل مروان وأميرة الى البيت البحري كل واحد منهم يحمل طفل على حمالة الصدر
مروان : حمد لله على السلامة يا حبايبي.. آدم زياد احب أعرفكم على بيت احلام ماما ميرو
أميرة : وبابا اللي حققه. هو اللي نفذ كل حاجة فيه مانسيش أى تفصيله
مروان : ومش ذنبي ان مافيش سرير ليكم هى اللي محلمتش بيكم
أميرة : بصراحه انا قولت المكان ده عشان نهرب من العيال ونروق على نفسنا
مروان : احنا هنروق بس مع زياد و آدم
أميرة : مش مهم يلا تعال شغللنا الدفايه ظبطلنا الدنيا
مروان : اعملي معايا
أميرة : اااه مش عارفة دخت فجأة
مروان : لا والله ابدا هتعملي معايا يلا حطي زياد ويللا على الشغل
أميرة : زوج مفتري
مروان : جدا يللا
وبالفعل يقومان بتنظيف البيت ثم تشغيل الدفايه والجراموفون على أحد اغاني عبد الوهاب ثم نراهم وهما يتناولون الطعام واخرى يلعبون مع اولادهم وفي الليل
يجلسان بجانب بعضهم أمام الدفايه ويلعبان الكوتشينه
مروان : انتى بتخمي
أميرة : انت اللى مش بتعرف تلعب
مروان : طول عمرها الكوتشينه بكومى واحد
أميرة : دى القديمة
مروان : يا شيخه
أميرة : اه
مروان : انتى بتنصبي مش لاعب معاكي. يرميهم على الأرض
أميرة : برفعت حاجب وتبريق أمسك الكوتشينه و العب احسنلك
مروان : لا انا هطلع انام
أميرة : دلوقت
مروان : الساعه ١ يلا نخطفلنا ساعتين قبل ما يصحوا الفجر
أميرة :عندك حق يلا. يقفان عندما يمشى مروان تمسكه أميرة من يده
أميرة : اييه رايح فين شيل
مروان : أشيل
أميرة : ايوه شلني
مروان : أمرك يا ست ميرو
يحملها ويصعد بها السلم ثم يضعها على السرير بجانب زياد و آدم.... كان يفرش على الأرض بطانيه ومخده ثم يتمدد مروان عليها
أميرة : مرتاح كدا
مروان : امم
أميرة: مش بردان
مروان : تؤ اللحاف مدفيني انتي بردانه
أميرة : تؤ تصمت قليلا مارو
مروان : نعم.
أميرة : هو ينفع نعمل اوضه تانية هنا
مروان : ممكن تحت نقفل جزء
أميرة : تعال نعمله عشان الولاد ربما تخدم تانى معانا
مروان : احنا ممكن ناخد جزء من الجنينه
أميرة : ممكن نشوف المهندس
مروان: يلا تصبحي على خير
تصمت قليلا
أميرة : مارو مارو مروااان
ا
مروان : اممم
أميرة : نمت
مروان : هنام
أميرة :اصلي مش عارفة كدا تلف على السرير وتقع بجانبه ايه ده انا جيت هنا ازاي تنام على صدره وتضمه
مروان : اطلعي نامي على السرير عشان ظهرك
أميرة :انت كمان ظهرك
مروان :انا راجل
أميرة : يا سلام. انا عايزه أنام بحضنك ممكن
مروان : ممكن يقبلها من رأسها ويضمها
أميرة : انا بنبسط اوى لما باجى هناا
خلال اسبوع
نرى حنين تحضر نفسها للعمليه وكان ادهم يحضر معها الفحوصات كما كان يتابع البحث عن القاتل. كان يذهب الى القسم يقوم بالبحث فى الحاسب اللي عليه اي دليل. يراقب شهد ومنير ونور وحمزة والجميع
يوم العملية
أحد مستشفيات القاهرة
يقف أدهم امام غرف العمليات ويبدو على ملامح وجهه الضيق والقلق والتوتر ومعه اسره حنين ووالدته ثم يظهر مروان نعم فامروان حضر العمليه فهو يقوم برد جميل الادهم فهو يعلم برغم مرض حنين لكن ادهم لم يتركه فى العاصفه لوحده.
يقترب مروان من ادهم ويطبطب على ظهره ينظر ادهم له
مروان : متقلقيش هتقوم بالسلامه
أدهم :لو حصلها حاجة مش هسامح نفسي
مروان : صدقنى هتقوم بالسلامة وهترجعلك تفائل وادعيلها
ادهم: يارب. شكرا يا مروان انك جيت و وقفت جنبى من الصبح
مروان: متشكرنيش ده واجب كفايه اللي انت عملته يعني فى عز ازمتك فضلت معايا يصمت قليلا
واضح اننا هنفضل مرتبطين ببعض يا أدهم جميل كل واحد فينا هيفضل برقبة كل واحد فينا
أدهم : بنصف ابتسامة الظاهر كدا مافيش مهرب
مروان : ان شاء الله هتقوم بالسلامة
بعد قليل
ثم يخرج الدكتور يقترب منه الجميع
الدكتور : مبروك العملية نجحت
أدهم : هنقدر نشوفها امتى
الدكتور :مجرد ماتفوق من البنج
أدهم : طب بالنسبه لموضوع الشلل
الدكتور : هنعرف لما توفق
بعد عدد ساعات
غرفة حنين
يجلس الجميع بالغرفة ثم تبدأ حنين ان تفتح عينيها
يقترب منها أدهم. ويبتسم
أدهم.:حمد الله على السلامة
حنين : الله يسلمك انا صوتي موجود
أدهم : آه موجود
حنين تحاول ان تحرك رجلها لكن .....
استوووووب
الى اللقاء في الحلقه القادمة من روايه الأعمى2
اتمنى الحلقة تكون عجبتكم النهارده 🥰🥰