
رواية تري يا قلب أحببت من
الفصل الثالث عشر 13 والرابع عشر 14
بقلم ريحانة الجنة
(((الفصل الثالثة عشر)))
في مطعم فخم جدا وشيك مهاب ونغم كانوا قاعدين
مهاب: حبيبي عجبه المكان
نغم: اه جميل اوي وهادي
مهاب: حبيبتي انا حاسك حزينه. ليه
نغم: انا لاطبعا انا اسعد واحدة في الدنيا النهاردة. بس
مهاب: بس ايه قولي يا روحي مالك
نغم: عيطت. كان نفسي بابا يكون معايا النهاردة.
مهاب: صعبت عليه.وكان قاعد قصاها قام وقعد جنبها. وحضنها بس يا روحي متزعلش. انا معاكي اكني بابا. منفعش
نغم: انت حبيبي وكل حاجة ليا. انت الوحيد اللي بتطمن وانا معاك
مهاب: وانا معاكي ومش هسيبك ابدا.
نغم: مهاب هو انت ملكش قرايب خالص
مهاب: لا انا طول عمري وحيد ليا خال واحد مهاجر من زمان ومعرفش عنه حاجة.
نغم: هي مامتك ماتت وانت صغير
مهاب: ايه هو انتي ناوية تستحوبيني
نغم: لا والله انا بس عايزة اعرف عنك كل حاجة عايزة ابقي جزء من حياتك
مهاب: باسها من خدها. حبيبتي انتي حياتي كلها. بس انا ححكيلك. انا ماما ماتت وانا عندي 6 سنين تقريبا مش فاكرها اوي. كنت صغير. وبابا كان رافض انه يتجوز كان خايف عليا لو اتجوز مراته تتعبني او يخلف غيري ويبعد عني. وكنت دايما وحيد كنت بشوف صحابي وهم مع مامتهم في المدرسة وهما مروحين او في النادي وانا بلعب. كنت بزعل بس كانت طنط دولت حاسة بيا وصممت بعد كدة اني في الاجازة من كل سنة اقضيها معاهم في الڤيلا. وفعلا فضلت كدة لحد ماكبرت كانت بتحبني اوي وانا كمان كنت بحس انها امي. وكنت انا وادم اخوات وصحاب. بس دماغنا مش واحدة. لحد ما دخلت كلية الشرطة. وبابا مات هو كمان. وقتها طنط دولت صممت اني اعيش معاهم علي طول لحد ما اتجوز. وفعلا كنت لما بنزل اجازة بروح هناك وفضلت معاهم لحد ما اتخرجت واشتغلت. بس مشيت بعد جواز ادم من مي الله يرحمها.
نغم : ليه. هو اللي طلب منك كدة
مهاب: بالعكس كلهم واولهم أدام كان رافض. اني امشي بس مكنش ينفع. لان كان صعب لقيت ان مي منحقها تحس بالحرية مع جوزها ووجودي هيكون في حرج ليهم. خصوصا بعد..
نغم: بعد ايه
مهاب: ايه لا ولاحاجة. المهم رجعت شقتي اللي في الزمالك وعشت بقي واتعودت ابقي لوحدي. وقرب منها وابتسم بس خلاص من هنا ورايح مفيش وحدة انتي هتملي عليا حياتي
نغم: انت اللي مليت دنيتي كلها. واوعدك ان شاء الله لما نتجوز هنخلف ولاد كتيييير علشان يملوا علينا البيت. مهاب: اتضايق تاني لما جت سيرة الولاد والخلفة.
نغم: ايه مالك انا قلت حاجة غلط.
مهاب: ابتسم. لا يا قلبي انا بس عايزك
تنسي موضوع الاطفال ده. مش وقته علشان انا لما نتجوز عايز اشبع منك. ولو خلفنا هتنشغلي عني. وبعدين انتي ناسية انك وراكي لسة ماجستير ودكتوراه ولا ايه. وانا والبيبي كتير عليكي
نغم: امممم عندك حق خلاص نأجل
مهاب: هههههه مصدقتي انتي. شكلي واحشك زي ما انتي واحشاني
نغم: اتكسفت. مهاب
مهاب: يا عيون مهاب.
نغم: ممكن نتعشي انا جعانة
مهاب: فصلتيني يخرب عقلك
نغم: ههههههههه احسن علشان تتهد وتهدي شوية
مهاب: انا مش ههدي الا لما يعدوا الكام شهر دول واتجوزك بقي انا خلاص تعبت
نغم: تعبت من ايه
مهاب: ايه لا ياحبيبتي مفيش لما نتجوز هبقي اقولك
نغم: ليه يعني
مهاب: تحبي تعرفي
نغم : اه احب اعرف
مهاب: طب هاتي ودنك. ووشوشها ...
نغم: بعدت عنه وهي مكسوفة ووشها احمر من الخجل. اااانت قق
مهاب:ههههههه. اقسم بالله لسانك يطول. اموتك
نغم: يعني ينفع اللي انت قولتوا ده
مهاب: ههههههه اه ينفع عادي. انتي مش مراتي ولا ايه.
نغم : اه بس كدة عيب
مهاب: طب اسكتي بدل ما اتصل بمامتك واقولها اني غيرت رأي وهخليها دخلة واخدك علي البيت. انتي حرة
نغم: كتمت بقها. سكت اهو والله حرام عليك. انا حاسة اني دايخة من كتر الكسوف
مهاب: باس ايديها. يا حبيبتي حرام عليكي وربنا وشك ده مبيصعبش. عليكي ايه الكسوف ده. يا نغم انتي مراتي والله عادي.
في الوقت ده تليفون مهاب رن سامح
مهاب: انا نفسي اعرف المتخلف ده بيتصل ليه دلوقتي والله لهزقه.... ايوة يا زفت
سامح: بجدية. مهاب فوق كدة واسمعني. انت لازم تيجي دلوقتي معاد التسليم اتغير. هيسلموا البضاعة الفجر تعالي بسرعة مفيش وقت
مهاب: قام من مكانه مفزوع. طيب خلاص هوصل نغم وجاي حالا. سلام
نغم: قلقت خير يا حبيبي في ايه.
مهاب: معلش يا روحي. لازم امشي بسرعة العملية اللي بنحضرلها من شهور غيره معاد التسليم. وانا لازم اروح بسرعة. تعالي علشان اوصلك.
في عربية مهاب
مهاب: يا قلبي بتعيطي ليه بس
نغم: وهي بتحاول تاخد نفسها. علشان خايفة عليك.
مهاب: باس ايديها. يا روحي متخفيش دي مش اول عملية اطلعها. انا متعود
نغم: بس انا خايفة. هو هيكون فيه ضرب رصاص.
مهاب: ههههههههه اه يا قلبي طبعا. يعني عصابة بتاجر في المخدرات واحنا رايحين نقبض عليهم هيكون فيه ايه هننفخ باللالين مثلا
نغم: بتتريق وانا هموت من القلق عليك.
مهاب: ولا يهمك. المهم انتي ادعيلي بس اني ارجعلك
نغم : حاضر هدعي بس علشان خاطري خالي بالك من نفسك وبلاش قلبك الميت ده. انا اوقات بحس انك مبتخفش من حاجة ابدا
مهاب: اتنهد. كان كان ميت لحد ما حضرتك دخلتي فيه بقي ضعيف. بس حاضر حخلي بالي من نفسي علشانك انتي علشان مسبكيش لوحدك يا حبيبتي
ووصل مهاب نغم عند البيت.
مهاب: تعالي اطلعك فوق
نغم: لا روح انت علشان متتأخرش. انا هطلع لوحدي
مهاب: كلمة واحدة انزلي
وطلعها مهاب البيت وفتحلها الباب. ودخلت.
نغم: بدموع. خلي بالك من نفسك
مهاب: مستحملش. خدها في حضنه. علشان خطري بطلي عياط. الا دموعك دي اقوي من الرصاص عليا
نغم: حاضر هبطل. مهاب: مسك وشها بإيده ومسح دموعها. وبصوت هامس تعرفي وانا ماسكك كدة افتكرت اول مرة شوفتك فيها. لما كنتي بتعيطي وخايفة مني. يومها اتمنيت ابوسك بس مردتش اعمل كدة. بس دلوقتي خلاص بقيتي مراتي. ومفيش حاجة تمنعني. وقرب منها وباسها وكأنه اخر مرة هيبوسها فيها
نغم: اتكسفت مهاب كفاية لو سمحت ممكن ماما تصحي
مهاب: بعد عنها. وابتسم. انا هبعد بس
مش علشان ماما تؤتؤ علشان انتي خلاص مش هتتحملي اكتر من كدة. ممكن يغمي عليكي. تصبحي علي خير
نغم: مسكت ايده وهو ماشي. ممكن تكلمني اول ما تخلص العملية علشان اطمن
مهاب: ابتسم حاضر من عنيا بس انتي حاولي تنامي وترتاحي.
نغم : مش هنام الا لما اطمن عليك
مهاب: الموضوع بيطول نامي وانا هبقي اكلمك. تصبحي علي خير يا حبيبتي
نغم: مهاب استني
مهاب: لفلها. وبعدين كدة هتأخر
نغم: قربت منه وباسته في خده. افتكر اني بحبك ومليش غريرك
مهاب: حضنها حاضر هفتكر بس انتي لازم تعرفي انك كل يوم بتضعفي قلبي
انا عمري ما خفت علي نفسي بس بسببك هبتدي اخاف. واتنهد. يلا تصبحي علي خير
ومشي مهاب وراح لسامح وكان وهو بيغير هدومه سامح لقاه بيلبس القميص الواقي للرصاص
سامح: وده من امتي ده طول عمرك مبتلبسوش. اشمعن النهاردة.
مهاب: اتنهد اعمل ايه علشنها. خايف اموت واسيبها
سامح: انا مش مصدق انك بتحبها اوي كدة
مهاب: ولا انا. حبها ده مش بإيدي سامح لو جرالي حاجة. تروح ل كريم المحامي وتقولوا اني
سامح: بس اسكت في ايه ده انت مهاب الاسد اللي مبيخفش. انسي كل ده انت هتخلص العملية زي كل مرة من غير خدش وهترجع لنغم وتتجوزها. فاهم وحضن سامح مهاب
مهاب: ماشي بس خليك في ظهري
سامح: احنا طول عمرنا في ظهر بعض
وبعدين انت علي طول بتدخل العملية من غير القميص ده وبتبقي وحش. جاي وانت لابسة وتعمل كدة
مهاب: ماقلتلك بقي هي السبب. المهم يالا بينا قولي صحيح مين اللي طالع العملية دي عزمي الفيومي ولا عدنان اخوه
سامح: تؤ الراس الكبيرة. حامد الفيومي بنفسه
مهاب: حلو اوي ده هتبقي ليلة فل انا مش هسيبه الا لما اجيبه او اقتله راس الأفعة ده
سامح: ربنا معانا جاهز يا وحش
مهاب: جاهز بينا.
(في فيلا الدكتور حسين البدري)
دولت قلقانة ومش جايلها نوم قامت لأوضة ادم تطمن عليه وفتحت لقته نايم بصتله بحنيه الام وبكت وخرجت قعدت في التراس واتنهدت ورجعت
( فلاش باك)
أدم لما اتعرف علي مي اتعلق بيها بسرعة وهي كمان وفي ظرف 3 شهور كانوا محددين معاد الفرح. ومهاب كان مسافر مأمورية. ومي مكنتش شافته ولا تعرفه. ولما اتجوزه ومهاب مسافر
مهاب رجع وكان عدي علي جواز أدم ومي شهر وفي يوم مارجع كانت دولت محضرالوا الاكل اللي بيحبه وبتجهز كل حاجة ومي معاها. واول ما مهاب دخل.
دولت: هوبا وحشتني يا حبيبي
مهاب: انتي اللي وحشتيني يا دودي. فين أونكل وأدم
دولت: أونكل في المستشفي وأدم في العيادة. بس تعالي لما اعرفك علي مي مرات أدم مي ده مهاب ابني هو كمان
اللي حكتلك عنه.
مهاب: سلم علي مي. اهلا مي الف مبروك والله كان نفسي احضر فرحكم بس شغلي بقي
مي: اول ما شافت مهاب انبهرت بيه وبشكله وهيئته وكل حاجة فيه واعجبت بيه جدا.اهلا مهاب انا مكنتش متخيلاك كدة. وكانت نظرته ليه واضحة جدا وهو اخد باله ودولت كمان
مهاب: ساب ايديها اللي كانت ماسكة فيه. هههه كدة ازاي يعني
مي: يعني انت ولا ابطال سينما الاكشن
مهاب: مسح شعره بإحراج من دولت. ايه الكلام ده مش اوي كدة
مي: لا بجد يمكن انت كمان احسن منهم هما تمثيل لكن انت حقيقة
دولت: احمم تعالي يا مهاب علشان نتغدي
مهاب: كان متضايق من مي متوقعش انها تبصله كدة وكلامها معجبوش خصوصا انها مرات ادم. معلش يا دودي انا تعبان وعايز انام
دولت: لا تعالي نتغدا وبعدين اطلع نام
وراحوا هما الثلاثة يتغدوا. وهما علي السفرة. مي منزلتش عنيها من علي مهاب ومهاب مش عارف يعمل ايه ومش عايز دولت تاخد بالها مع انها اصلا خدت بالها بس مبينتش
مهاب: الحمد لله انا طالع انام
مي: بلهفة. ليه بس خليك شوية تحب اخليهم يعملولك قهوة
مهاب: بجفاء لا شكرا انا هنام جاي من سفر وتعبان وطلع مهاب
دولت: بحزم. مي ياريت ملكيش دعوة بمهاب. مهاب طبعه صعب وممكن يتنرفز عليكي. وانا مش عايزة مشاكل بينه وبين أدم دول اصحاب واخوات من سنين. مفهوم
مي: بإحراج وووانا عملت ايه كل ده علشان قولتلو اعملك قهوة
دولت: قامت وهي ماشية. لا مش علشان كدة انتي فاهماني كويس. انا طالعة اوضتي.
وفضلت مي علي الحال ده مبتفوتش فرصة الا وتحاول تتقرب من مهاب وهو بيحاول يبعد عنها وبيتعمد يتأخر في الشغل علشان ميشوفهاش بس لاسف كانت بتستناه وتنزل وتحاول تكلمه وتتقربله وهو بيصدها بس خلاص لقي مفيش فايدة وقرر انه يسيب البيت ويرجع شقته وقال لدولت وحسين وادم وابتدي يجهز حجاته علشان يمشي وفي يوم كان راجع علشان يخاد هدومه وحاجاته وهو في اوضته وضب كل حاجة ودخل ياخد حمام ولما خرج لقي مي في الاوضة مهاب اتعصب ودمه غلي
مهاب: بعصبية انتي ايه اللي جابك هنا امش بره
مي: مهاب انتي ماشي ليه انا مقدرش اعيش منغيرك
مهاب: انتي مجنونة فكك بقي من اللي في دماغك انت واحدة متجوزة ومش متجوزة اي حد ده أدم اخويا وصاحبي
مي: خلاص هتطلق منه ونتجوز مهاب انا بحبك
مهاب: ضربها بالقلم. اقسم بالله كلمه كمان وحجرك من شعرك لأدم واقوله مراتك زبالة ومتستهلكش. امش بدل ما حد يشوفك هنا
مي: قربت منه تاني متخفش كلهم برا
وطنط في النادي . بس ليه انت شايفني زبالة علشان بحبك
مهاب: لا علشان مش محترمة جوزك. وبعدين انا عمري ما عرفت واحدة متجوزة. مابالك انتي بقي وانتي مرات ادم. انسي يا مي وريحي نفسك انا سايبلك البيت كله وماشي وامش بقي قبل ماحد يشوفك. وفتح الباب وخرجها وقفل الباب. وخرجت مي بتعيط وراحت أوضتها. بس دولت كانت واقفة جنب الوضة من الاول لما سمعت مهاب بيزعق وهي راجعة من النادي. وسمعت كلامهم كله ورفض مهاب لمي وزعلت من مي واللي عملتوا. بس سكتت علشان خاطر ادم وقالت اكيد لما مهاب يمشي هتفوق وترجع تحب أدم. بس منسيتش وكانت بتتعامل مع أدم بفتور ومن غير حب لحد ما ماتت في حدثة عربية. ولحد ما ماتت أدم مكنش يعرف حاجة.
وفاقت دولت من شوردها. اه يارب ليه يا أدم حظك كدة ليه مفيش واحدة حبيتها وكانت تستاهل حبك. بس كمان مهاب ملوش ذنب هو صد مي زمان ومكنش يعرف انك بتحب نغم دلوقتي. يارب يريح بالك يا أدم وتلاقي اللي تستهلك.
في مكان وسط جبل وطريق سريع كان صوت ضرب الرصاص زي المطر ومهاب وزميله بيطاردوا حامد الفيومي تاجر المخدرات. وبعد وقت طويل من تبادل ضرب النار مهاب وزميله قدروا يظبطوا البضاعة وقتله من العصابة ناس كتر لكن حامد الفيومي كان بيحاول يهرب. بس مهاب لمحه وراح وراه وضربه ولما حاول يهرب منه مهاب
ضرب عليه نار وقتله. وواحد من اللي كانوا مع حامد ضرب نار علي مهاب ومهاب نزف ووقع في الارض
سامح: جري علي مهاب. مهاب . مهاب مالك. مهاب حاول تمسك نفسك لحد ما نروح المستشفي. متخفش دي بسيطة... تبع 🌺
((((تري يا قلب احببت من))))
بقلم ريحانة الجنة
(((الفصل الرابعة عشر)))
سامح مع مهاب في العربية وهو زميل ليهم تاني اسمه رامي. بيحاولوا يوقفوا النزيف ومش عارفين.
مهاب: بصوت كله الم وتعب. سامح اتصلي بنغم. عايز اسمع صوتها.
سامح: مهاب لو سمحت اهدي انت بتنزف والكلام غلط عليك.
مهاب: بخنقة. بقولك اتصلي بنغم. عايز اسمع صوتها.
سامح: طلع تليفون مهاب واتصل بنغم
نغم . كانت قاعدة في أوضتها وخايفة وقلقانة علي مهاب. وخصوصا ان النهار طلع من بدري وهو لسة مكلمهاش. بس تليفونها رن مهاب. نغم فرحت وابتسمت وردت بلهفة
نغم: حبيبي وحشتني.
سامح: نغم انا سامح.
نغم: قلقت. سامح انت بتتصل من تليفون مهاب ليه
سامح: نغم مهاب انصاب وانا واخده علي المستشفي بس هو مصمم يسمع صوتك. كلميه هو معاكي. وحط التليفون علي ودن مهاب اللي كان خلاص من التعب ابتدي يغيب عن الوعي.
مهاب: بصوت واهن. حبيبتي وحشتيني
نغم: بتعيط. حبييبي ارجوك متتكلمش انا جايالك المستشفي.
مهاب: نغم. انا بحبك لو مت سامحيني. اني سيبتك
نغم: بس متقولش كدة. انت كويس انت مهاب اللي مفيش حاجة توقعه ابدا. مهاب انت قوي علشان خاطري اوعي تسيبني. مهاب مهاب رد عليا
مهاب.كان فقد وعيه لانه كان مضروب رصاصتين والاتنين في كتفه وصدره
وابتدي يعرق ويسخن
سامح: نغم اقفلي مهاب اغمي عليه تعالي علي المستشفي. انا هوديه عند
دكتور ادم
نغم : بإنهيار ارجوك خلي بالك منه علشان خطري انا مش هتأخر.
نغم راحت صحت متامتها
نغم : ماما ماما اصحي بسرعة
سهام : نغم مالك يا بنتي ايه اللي حصل
نغم : بتعيط. مهاب يا ماما مهاب انصاب في العملية اللي كان فيها وراح المستشفي.
سهام : يا نهار ابيض معقول حبيبي يا ابني. طيب روحي البسي بسرعة وانا هصحي أمجد علشان نروحله
وراحت نغم ومامتها واخوها المسشفي ونغم دخلت زي المجنونة عايزة تطمن علي مهاب. وقابلت أدم.
نغم: وهي منهارة من العياط. مهاب فين عايزة اشوفه
أدم: نغم اهدي ارجوكي مهاب دخل العمليات. وانا داخله هححضر العملية معاه متقلقيش.
نغم: انا عايزة احضر العملية ارجوك
أدم: مستحيل مش هتتحملي تشوفيه كدة وممكن تنهاري جوا. لو سمحتي اهدي بقي واستني هنا
نغم: هو مصاب فين.
أدم: اتنهد. رصاصتين. واحدة في كتفه والتانية في صدره. بس ربنا ستر كانت قريبة من القلب.
نغم :نزلت علي الارض وهي بتعيط.
أدم: لو سمحتي يا طنط سهام حاولي تهديها شوية كدة ممكن ضغطها يعلي ولا يجلها هبوط.
سهام: كانت بتعيط. حاضر يا دكتور
وقعدت جنب نغم حبيبتي اهدي وادعيله وان شاء الله هيبقي كويس متقلقيش.
نغم : انا خايفة عليه. انا كنت حاسة انه هيجراله حاجة. قلبي كان مقبوض
أمجد: اهدي يا نغم ان شاء الله مهاب هيبقي كويس متقلقيش.
سامح: نغم. مهاب موصيني انك تفضلي جنبه لحد ما يفوق عايزك تكوني اول واحدة يشوفها لما يفوق ان شاء الله وطبعا مينفعش يشوفك كدة
حاولي تهدي وروحي اغسلي وشك علشان لما يخرج من العمليات. تكوني موجودة
نغم : هزت راسها ومامتها سندتها. وراحت غسلت وشها ورجعت وبعد حاوالي 3 ساعات مهاب خرج من العمليات.
نغم : جريت علي أدم. مهاب جراله ايه بقي كويس.
أدم: متقلقيش. ان شاء الله هيبقي تمام. بس هيدخل العناية المركزة. لحد ما حلتوا تستقر
نغم : انا رايحالوا
أدم: مسك ايدها. يا نغم اسمعي الكلام لما يفوق
نغم: بغيظ زقت ايده. قلت انا رايحالوا لازم اكون جنبه
أدم: من جواه معقول. دي نغم معقول بتحب مهاب اوي كدة. ااانا رايح مكتبي لما مهاب يفوق تبلغيني. كان بيقولها للممرضة اللي جنبه.
الممرضة: حاضر. هبلغ حضرتك
ودخلت نغم العناية لمهاب. وقعدت جنبه ومسكت ايده وهي بتعيط.
نغم: حبيبي. فوق بقي عايزة اطمن عليك انا قلبي واجعني مش متحملة اشوفك كدة. مش مهاب اللي ينام كدة. انتي اقوي من كدة فوق بسرعة علشان خاطري. وباست ايده وحضنتها
وفضلت جنبه وسامح وأدم وسهام وامجد وحسين ودولت كلهم برا وشايفين نغم وهي قاعدة جنبه من الازاز بتاع العناية.
سامح: بيحاول يمسك دموعه وبيكلم نفسه. قوم يا صاحبي قوم ده انت صاحب عمري مقدرش اعيش من غيرك. يارب متعقبنيش علشان انا فكرت في نغم وتاخدوا مني. والله كان غصب عني. مهاب اخويا وحبيبي يارب ناجيه وانا ححاول انساها بس خليه يرجع ويتجوزها ده بيحبها بيحبها اوي.
أدم: خلاص يا نغم انا لازم انساكي. اللي تحب واحد اوي كدة أكيد حتي لو مهاب مكملش مش هيكون في مكان في قلبك لحد تاني. يارب يا مهاب تعيش وترجعلها علشان تفرحها
وتتجوزها.
وبعد مرور اسبوع مهاب كان اتنقل أوضة عادية بس لسة مافقش. نغم كانت لسه قاعدة جنب مهاب ومش بتسيبه ولا بتشتغل شغلها اصلا وطول الوقت جنبه تصلي وتقرألوا قرأن. وأدم كان سايبها علشان مقدر اللي هي فيه. وفي يوم. نغم كانت بره بتتكلم مع زميلة ليها ومهاب فاق. و قام مهاب من النوع القوي ومش سهل يفوق ويفضل في السرير. قام يشوف ايه اللي حصله لقي ذراعه في جرح وصدره وذراعه مرفوع بالحزام قام وراح ناحية الباب سمع صوت نغم بتبكي وهي بتتكلم مع زمياتها مهاب ابتسم ولما لاقاها خلاص داخلة رجع سريره وعمل نفسه نايم. ودخلت نغم وقربت منه وهي بتعيط
نغم: اتنهدت. اه يا حبيبي فوق بقي كفاية اسبوع وانا شايفاك كدة انا هموت ارجوك عايزة اشوف عنيك. وقربت منه علشان تبوسه من خده. بس مهاب لف بسرعة وحاوطها بإيده السليمه وباسها هو. وكانت وحشاه
نغم: حاولت تبعد وتاخد نفسها ومش مصدقة. وابتسمت حبيبي انت فوقت
مهاب: مد ايده ومسح دموعها. وابتسم اه يا حبيبتي فوقت وحشششتييني اوي
نغم: انت وحشتني اكتر كنت هموت من قلقي عليك. ورمت نفسها في حضنه
مهاب: اتألم. اه يا مجنونة
نغم: رجعت. بسرعة وكتمت نفسها خايفة تكون اذته. اانا اسفة والله مش قاصدي
مهاب: هههههههه. ولا يهمك انا فداكي. وحاول يقعد.
نغم: ساعدته وعدلتله المخدة. وسندتله ظهره. وكانت قريبة منه
مهاب: قربها منه وحضنها.
نغم: في الوقت ده زي ما تكون اول مرة من اسبوع تكتشف ان مهاب بصدر عاري ومش لابس قميصه. لانها ببساطة مكنتش بتفكر في حاجة غير انها خايفة عليه وحزينه. واول لما مهاب حضنها وايديها جات علي كتفه
اتكسفت وحاولت تبعد
مهاب: مقربها ليه ومش عايزها تبعد مالك مش كنتي عايزة تحضنيني من شويه انا اتعدلتلك اهو علشان اعرف احضنك
نغم: اتكسفت. ايه لا انا بس كنت خايفة عليك. بس دلوقتي
مهاب: ابتسم. دلوقتي ايه
نغم : اااانت مش لابس حاجة
مهاب: هههههههه وانتي بقي معايا كل الفترة دي ومكنتيش واخدة بالك اني كدة.
نغم: ايه لا والله مش كنت مركزة
مهاب: باسها من خدها. خلاص لازم تتعودي علي كدة. انتي بقيتي مراتي. احنا مأجلين الجواز بس لحد ما تتخرجي هتفضلي تتكسفي مني كدة والله اعمل الدخلة هنا في المستشفي انتي حرة
نغم : ابتسمت بخجل. طيب ممكن تسيبني انا مش عايزة ابعدك علشان موجعكش.
مهاب: بحنية. وانتي لسة هتوجعيني ما خلاص اتوجعت من زمان من اول ما شوفت عنيكي.
نغم: هههههه مهاب انت لحقت تفوق علي شقواتك دي. ابعد لحد يدخل ويشوفنا كدة
مهاب: تؤتؤتؤ مش هبعد الا لما اخد اللي انا عايزه
نغم: اللي هو ايه بقي
مهاب: قربها منه اكتر وباسها بس كانت طويلة ايييي.
في الوقت ده دخل أدم وسامح.
نغم: زقت مهاب وبعدت. وهي مكسوفة
مهاب: هو الباب ده عملوه ليه مش علشان الناس تخبط. انتوا ايه مبتفهموش.
سامح: ههههههه اه يا بن اللذين ده انت كنت عايز رصاصة في لسانك كمان. هو انت لحقت تفوق علشان تطول لسانك
أدم: بغيرة. احنا اسفين بس مكناش نعرف انك فوقت. وكنا جاين نطمن عليك. بس واضح انك بقيت زي الحصان
مهاب مسك ايد نغم اللي كانت قريبة منه وقعدها جنبه وبيبتسم.
مهاب: طبعا لازم ابقي زي الحصان مش معايا حبيبتي وروح قلبي
أدم: طيب متنسيش يا نغم تغيريله علي الجرح وتديله الدوا بتاعه
نغم: حاضر يا دكتور أدم.
وخرج أدم. ونغم قامت تجيب الحاجات اللي هتغير بيها علي جرح مهاب. وقرب سامح من مهاب
سامح: ارحم نفسك ربنا يهدك انت لحقت تقوم. وبعدين متنساش انت بذراع واحد استني لما التاني يخف
مهاب: هههههههه مش محتاجه في حاجة يا غشيم. عادي انت عارف انا بتعامل.
سامح: ههههههه انت هتقولي ماشي المهم حمد لله علي سلامتك يا هوبا. ده انت وقعت قلبي
مهاب: الله يسلمك. قولي الزفت ده مات
سامح: حامد اه غار في داهية بس ربنا يستر بقي. ولاده عرفه ان انت اللي قتلته.
مهاب: ولا يهمك. يعملوا اللي يعملوه انا بس خايف يعرفوا اني اتجوزت خايف علي نغم.
سامح: انا مستعد اوصلها كل مكان تروحوا لحد ما انت تخرج من هنا
مهاب: مفيش حل تاني لازم نخلي بالنا منها. انا حاسس اني اناني اوي يا سامح
سامح: ليه يا مهاب.
مهاب: علشان بحبها وعايزها جنبي ومعايا. وانا عارف انها ممكن يحصلها حاجة بسببي
سامح: بقولك ايه مش احنا اللي نسيب حريمنا يتبهدلوا انا معاها لحد ما انت تخرج وتستلمها مش هسيبها تخرج لوحدها ابدا
مهاب: ابتسم. حبيبي يا سمسم. ربنا يخليك نردهالك كدة لما تضرب بالرصاص يا حبيبي
سامح: تصدق ان انا غلطان. اني بعبر واحد تنح زيك.
ودخلت نغم علشان تغير لمهاب علي الجرح
سامح: غمز مهاب. احممم انا ماشي بقي علشان اسيبك ترتاح
مهاب: هههههه بالسلامة يا اخويا
نغم: ممكن تخليك انا هغيرلوه علي الجرح بسرعة
سامح: متصنع الحزن. لا اصلي قلبي ضعيف مستحملش المظر
نغم: عقد حاجبها ازاي ظابط وبتضرب بالنار وتخاف من شكل الجرح
مهاب. وسامح: ههههههههههه
سامح: يكون في عونك يا ابني ده انت هتبدي من الاول
مهاب: عمرك شوفت عسسل كدة
صدقت انك بتخاف من الجرح
سامح: هههههه معلش انا ماشي. نغم هو انتي مروحة امتي علشان انا اللي هوصلك لحد ما مهاب يخرج من المستشفي
نغم: لا انا مش بروح انا قاعدة هنا لحد ما مهاب يخرج
مهاب: ليه يا حبيبتي انتي مروحتيش من ساعت من انا دخلت هنا. طيب وجامعتك
نغم: ماما بتجبلي كل حجاتي وسهي صاحبتي بتجبلي الحضرات اللي بتفوتني. انا مش ممكن اسيبك لوحدك ابدا
مهاب: ابتسم. طب بس بقي علشان الواد ده قرار وعينه وحشة ممكن يجبنا الارض
سامح: بيعض علي شفايفه. اه يا ابن الحظوظة. كل ده حب
نغم: اتكسفت. وبصت في الارض
مهاب: برة يا لا متجيش هنا تاني
سامح: ماشي يا ندل. هات حضن بقي
مهاب: لو قربت مني هروقك. وانت زي الحيطة كدة انا لسة تعبان
سامح: لا وربنا. جات علي الحضن بتاعي ما انت كنت عايش من شوية
مهاب: اقسم بالله انيمك علي السرير اللي جنبي دلوقتي. والدكاترة يحتاره فيك. امشي يا غلس. ولو نغم هتخرج هكلمك
سامح: هههههه ماشي سلام يا عريس سلام يا نغم ومشي سامح
نغم: ساكته ومبوزة
مهاب: حبيبي زعلان ليه
نغم: يعني مش عارف. علشان كنت بتترأ عليا انت وسامح
مهاب: ههههه ابدا والله ده كان اعجاب ببرائتك وانك مش فاهمة هو يقصد ايه
نغم: ليه يعني هو كان يقصد ايه
مهاب: باس ايديها. كان يقصد انه عايز يسيبنا لوحدنا علشان عارف اني عايز افترسك. وانتي بتغيرليلي علي الجرح
نغم: هههههه لا بجد وانتوا بتفهمه بعض ازاي كدة
مهاب: هههههه لا يا قلبي دي اي حد يفهمها بس انتي اللي مش من الدنيا دي.
نغم : طيب ممكن تبطل كلام كتير. علشان اغيرلك علي الجرح
مهاب: حاضر هسكت. وكان بيبصلها وهي بتفك الحزام علشان تغيرله علي الجرح.
نغم: كانت متلخبطة ومكسوفة وهي بتلمسه وكمان من نظراته ليها ممكن تبص بعيد انا متلخبطة لوحدي
مهاب: ابتسم. حاضر هبص بعيد وحاوطها بإيده السليمه من خصرها
نغم: مهاب لو سمحت اثبت وبطل الحركات دي مش عارفة اخلص بسببك
مهاب: ومين قالك اني عايزك تخلصي انا عايزك تفضلي تعملي كدة علشان تكوني قريبة مني وفي حضني
نغم: ربطت الجرح وخلصت. انا خلصت ممكن تسيبني بقي بدل ما حد يدخل تاني
مهاب: هسيبك بس ادفعي الاول
نغم: ادفع ايه
مهاب: يا لهوي علي رأي سامح ده انا هبتدي معاكي من الاول.
نغم : مش فاهمة حاجة
مهاب: انا هفهمك..........
نغم : مهاب اوعي بجد لا متعملش كدة تاني
مهاب: ههههههه هو مفيش حاجة في الادوية دي لوشك اللي احمر ده
نغم: بغيظ. لا في اني همشي واسيبك
لوحدك
مهاب: واهون عليكي
نغم: اعملك ايه ما انت اللي.ببتت
مهاب: ههههههه خلاص اوعدك هبقي مؤدب بس خليكي معايا علشان خاطري
نغم: ابتسمت. خلاص هقعد. بس بعيد عنك
مهاب: ابتسم مش مهم المهم اني اشوفك
(في ڤيلا حامد الفيومي)
قاعد. شوقي مساعد عزمي الفيومي ابن حامد الفيومي اللي مهاب قتله
ومعاه عزمي الفيومي واخوه عدنان الفيومي.
عدنان: بيخبط بإيده علي الحيطة بغيظ. وديني يا مهاب الكلب لقتلك زي ما قتلت ابويا
عزمي: ثابت ومش منفعل. اهدي مش بسهولة كدة نقتله. ده لازم نسويه علي نار هادية.
عدنان: اومال انت ناوي علي ايه تسيبه عايش بعد ما قتل ابونا.
عزمي: قام وهو عنيه كلها شر وخبط علي كتف عدنان. لا طبعا بس انا لازم ازله الاول واكسر عينه واخليه هو بنفسه اللي يدخلنا البضاعة اللي جاية
عدنان: ازاي مش فاهم
عزمي: ابتسم بمكر. انا عرفتا إنه كتب كتابه بس متجوزش لسه. يعني خلاص قرب يحط رقبته تحت جزمتي.
عدنان: طيب حلو ما نخطفها ونظبطهالوا قبل الفرح وتبقي الهدية بتاعته
عزمي: لا يا غشيم. كدة ممكن متوجعوش علشان لسة علي البر. انا هستني وهسيبوا يتجوز وينبسط وكل الناس تعرف انه اتجوز. علشان لما اخطفها واحرق قلبه عليها توجعه اكتر وكمان لسة احنا متفقناش علي البضاعة الجديدة. علي بال ما احنا نخلص والعين تبعد عننا يكون هو اتجوز. بس المهم مش عايزه هو وهي يغيبوا عن عنيكم لحظة.
عدنان: متخفش هخلي الرجالة معاه زي ضله.
عزمي: كور بقرضة ايده بغل. ورحمة ابويا الغالي يا مهاب ما هسيبك وهفرمك......
الفصل الخامس عشر والسادس عشر من هنا
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا