رواية تسنيم امامى الفصل العشرون 20 بقلم اسماء الهادى

      

رواية تسنيم امامى 
الفصل العشرون 20
بقلم اسماء الهادى

 

مراد بص ل محمود:عم هو معاد كتب الكتاب امته
محمود:كتب كتاب؟!
مراد:احم ايوا حضرتك عارف اني رجل اعمال وعندي28 وخلاص معتش ف العمر كتير ب الاضافه اني
مش عايز اغضب ربنا فيها حتي ولو بنظره ممكن حضرتك تحدد معاد يبقي فيه كتب الكتاب والخطوبه
امام لحق الموقف واتكلم:عمي مراد انا اضمنه برقبتي ودا مجرد كتب كتاب لغايه ميظبتو امورهم اي راي حضرتك لو يبقي كتب كتابهم ف فرحي وهو تبقي الفرحه فرحتين
محمود:وانت فرح امته يا امام
امام:كمان اسبوع
محمود بص لمحمد واحمد والاتنين شاورو ليه ب اه:طب ناخد راي العروسه
مراد خبط امام:قوم نادي اختك
امام قرب من واتكلم براحه:وربي لهتتحاسب  ع كل ضربه بس استني
وحب يغيظه يا مرمر
مراد بص ليه بغيظ:ماشي
       ????صلي ع رسول الله ????
امام راح ليهم وخبط ع الباب وتسنيم فتحت ليه
امام: حبيبي  عامل اي
تسنيم: بخير طول مانت بخير
منال: تعالي يا حبيبي  ادخل والله وحشني اوي يا امام
امام: ست الكل  اخبارك اي يا حبيبتي
منال: مش شوفتك بخير ابقي ف احسن حال انت اللي عمال اي يا حبيبي  مراتك حتت سكره يا ولاه
ربنا يبارك ليك فيها
امام بص لتسنيم: امين ؤا ست الكل
مريم تعالي
مريم: لا بقولكم اي من اولها مريم تعالي مريم روحي انا هلم هدومي وارح عند امي لا تقولي روحي ولا تعالي اه يابا العمر مش بعزقه
امام مسكها من قفاها بخفه: بعزقه مين يا شبر ونص تعالي دا انت هتروحي للي هيعملك الادب استني بس دا متوعد ليكي عملتي اي ف الولا خلتيه يدهل شايت عليا لوحده
مريم: ايدا هو انا موطتش النار
امام : نار
مريم: ال الحله اللي علي البوتجاز فكرتني سيمو الحقيها
امام سابها: يخرب بيت شيطانك يا جزمهه هتولعي فينا وطلع جري عشان يطفي البوتجاز
بعد م امام طلع مريم بصت بخبث ليه واتكلمت بصوت عالي:هاتلي طفاحه وانت جاي يا ابيه احيات عيالك
تسنيم: نار اي وحلة اي
مريم بصت ليها: جعانه وهو ماسك فيا زي امين الشرطه اطرقه واخليه يجيب تفاحه ويجي وانا قاعده
منال: دا هيطلع عينك لما يجي
اميره: وانتي اش ضمنك انو هيجبلك تفاحه مش ممكن ينسي
مريم ابتسمت بحب: ابيه امام ينسي طلب من حد لا دي جديد
امام جه وهو بينهج: ملقت حاجه متولع عليه خودي يا مريم تفاحه اي
مريم اخدها وابتسمت: حبيبي
تسلم ايدك
اميرة كاتمه ضحكتها: لا مش قادره البت دي عايزه الضرب
امام بص ليهم: في اي
اميرة: حكت ليه
امام وهو بيجف ورا مريم ف الاوضه: خودي هنا يا شبر ونص والله ما سايبك هو هلاقيها منك ولا من الغتت اللي بره دا خدي يا بت
مريم بتجري وبتضحك
امام مسكها: هتهربي مني فين دا انا مديت ايدي جبتك متهزريش مع حد طويل تاني عشان هيمسك بسرعه
امام خلص كلام وضربه بخفه ع راسها
مريم: وانت متهزرش مع حد قصير عشان بيعرف يلم طوب بسرعه
امام بص ليه بغيظ:انجري قدامي يا اخر صبري امته اخلص منك
مريم:هو البيت يقدر يستغني عن العسل
امام:اه يقدر ويلا قدامي
مريم مشيت مع امام
   ????سبحان الله وبحمده ????
مراد:ينفع كدا يا احمد قاعد مع الراجل بتي شرت وبنطلون يقول عليا اي عيل
احمد:يعم انت محسسني انك قاعد من غير هدوم وبعدين والله الهدوم دي عليك جميله اوي ومصغرك
مراد:هو انا باين عليا اني كبير
احمد:الحزن اللي كنت فيه هو اللي كان مكبر بس انت قمر يا ابو غمزات يعسل انتا
مراد ضحك:مجنون يا احمد
احمد بهزار :لو مش عجبك طلقني
مراد:طب اتلم عشان مامدش  ايدي عليكي والناس قاعده
احمد :اتطورنا خالص يا هندسه استني بس دا امام طافحه منك اهدي
مراد:لي هو امام ممكن يتهور
احمد:امام لا مظنش انو ف مره اتعصب طول عمره بيقدر يتحكم ف غضبه
مراد:اما بتخوفني ليا يعم
احمد لسه هيتكلم كان امام
دخل هو ومريم
محمود: تعالي يا حبيبتي  اقعدي
مريم قعد جمب ابوها
احمد خبط مراد بخفه: غض بصرك يا تنشك ف حواجبك
مراد: اسف والله مش بقدر اتحكم ف نفسي
احمد: م اهو اسلم حل ف الموضوع دا انك تكتب الكتاب
مراد: ياريت يارب توافق يا احمد
محمد: مريم يا حبيبتي  مراد طلب ان احنا نكتب الكتاب مع الخطوبه
واخوكي امام اقترح ان كتب كتابكم يبقي في فرحه رايك اي
مريم اتصدمت اكتب كتابي ع مراد
وكمان اسبوع يعني هبقي مراته شرعا وقانونا انا ومراد طب اعمل اي ولا اقول اي دا بسرعه اوي
افكترة كلمه تسنيم متكبتيش مشاعرك طب هو انا حاسه ب اي
انا فرحانه مجرد الفكره فرحتني انا هبقي مراته
مراد استغرب سكوتها
مريم: اللي حضرتكم تشوفه
مراد ابتسم ابتسامه توحي لا اي شخص انو ف قمه سعادته
محمود: مباارك عليكم يا حبايبي
محمد : فرحتي هتبقي اتنين ولادي الاتنين هيتجوز ف يوم واحد
مراد راح ع عم محمد وابس ايده: ربنا يبارك لينا ف عمرك يا بابا وميحرمنيش منگ ابداا
امام: اي ياعم نحن هنا
محمد قعده مراد جمبه واخده  ف حضنه:ابني ؤعمل اللي هوا عايز ياواد انتا
امام بص ليهم بحب:حقه ربنا يبارك فيه ويحفظه
احمد:انت كدا اغير احمد غيران
مريم:غيران ولا طيران هيهيهي
احمد:بطلي استزراف
مريم:ماشي يا ابيه
امام:الله يكون ف عونك يا مراد يا بني
احمد:طب اي نسيب العرسان مع بعضيهم
مراد:اول مره تقول حاجه صح
احمد:هعديها ها
مراد:غصب عنك
امام:طب يلا بينا
احمد وامام كانو قاعدين ف مكان ف الصاله كاشف الصالون
وعم محمد ومحمود قعدو ف البكونه
       ????الله اكبر ولله الحمد????
مراد : شكرا
مريم استغربت:شكرا علي اي
مراد: علي حجات كتيرة اوي
مريم : زي اي
مراد:مش عايز اقول دلوقتي
مريم:براحتك
مراد بنره كلها حب وشوق :انتي راحتي
مريم:لاحظ كلامك
مراد بتغير للموضوع:تحبي تقعدي ف فيلا ولا ف شقه
مريم:اي حاجه بس انا بحب الحجات الصغيره
مراد:تمام انا عندي شقه ف العجمي قريبه من هنا وساكن فيها لو تحبي تروحي وتشوفيها وشوفي هتغيري اي فيها
مريم:باذن الله
مراد:معندكيش اي سوال او تعليق
مريم:لا
مراد:قفل
مريم:نعم
مراد : اي قفل ومفتاح مقلتش حاجه
مريم امم انت هتشتغل كدا طيب:
شوفت البؤبقم
مراد:ايه
مريم:شبسي وكرتيه
مراد:اي
مريم:قلبظ بجنيه
مراد:بتقولي اي مش فاهم
مريم:بته
مراد:اي بته دي
مريم:بنون
مراد :نون؟!
مريم:ياصغنون
مراد:يبنتي بس بقا مش فاهم انتي بتقولي اي
مريم ضحكت:احسن
مراد:طب نتكلم جد بقا شويه
مريم:اتفضل
مراد بص ليها:انا حلال ابص ليكي دلوقتي لان دي رؤيه شرعيه
مريم :ايوا
مراد :بصي ليا
مريم رفعت راسها براحه
مراد :مريم انا عمري ما حبيت ف حياتي ولا اتعلقت بحد كدا بس كل اللي عايزه انك توعديني وعد
مريم بتاثر:اي هوا
مراد:انك متبعديش عني ابدا وتفضلي جمبي ومعايا
مريم بصت ليه بحب:وعد مني اني عمري م هسيبك او ابعد عنك يا مراد
مراد: الله اسمي حلو اوي ممكن تقوليه تاني
مريم بصت للارض واتكسفت
مراد بهزار: اي يا سمعه يا خويا انت بتتكسف زي البنات
مريم: سمعه ف عينك يا ابوا الفصاد
مراد بصدمه:ابوا الفصاد
مريم:ايوا لو قولت ليا سمعه او شبر ونص هقول ابو الفصاد
مراد ضحك ع الطفله الي معاه:ماشي يا ستي
مريم:اي خدعه
            ????استغفر الله ????
امام راح ليهم : كفايه كدا ولا اي
مريم : انا قايمه
امام: خدي اختك ومرات اخوكي وست الكل واطلعو فوق
مريم: حاضر
مراد: هو انت هتبدتي
امام بص ليه بتوعد وقال....... 



تعليقات