رواية روحي تعاني
الفصل الرابع عشر 14 الجزء الثالث
بقلم مي أية شاكر
-أخـــــتـــــــك!!! أختك دي حربايه بمية لون... ولا مية لون ايه! هو لون واحد إسود... ملى قلبها وظهر قدامنا في تصرفاتها وكلامها!
قال حازم بصوت عالي:
-كــــريــــم أنا مسمحلكش ولولا إنك تعبان كنت مديت إيدي عليك!
قال كريم بعصبية:
-لأ يا راجل مد ايدك كده وريني!
وقف حاتم قدام أخوه حازم وأخده بعيد عن كريم، ورجع لكريم وقال:
-أنا مقدر اللي إنت فيه! وعارف إنك متأثر بسبب الصور والفيديوهات اللي وصلتك! لكن شروق ملهاش ذنب يا كريم... أختي متعملش كده!
برق كريم عينيه وقال بصدمة:
-لحظه واحده.... إنت عرفت بموضوع الصور والفيديوهات منين؟!
أدرك حاتم اللي قاله، فعض على شفايفه بندم، مسك فيه كريم بإيد واحده بغضب وقال:
-يبقا إنت اللي بتساعدها!! ومش بعيد حازم كمان يكون معاكم! ما انتوا عــــــصــــــابــــا
«نجمه»
عمري ما شوفت كريم منفعل للدرجه دي، مكنتش فاهمه أي حاجه وشروق كانت ماسكه ايد حاتم ومتخبيه وراه...
قال حاتم بهدوء:
-اهدى يا كريم وركز وشوف إنت بتقول إيه!
سكت كريم للحظة، ونظراته مليانه حزن وانكسـ ـار، فقالت شروق لحازم بفزع:
-آ... أنا معملتش حاجه!
قال كريم بحدة وانفعال:
-لأ عــــمــــلتِ... وإنتِ عارفه إنتِ عملتِ إيه!
وقف حازم في وش كريم وقال بنرفزة:
-كـــــريــــــم! كلامك معايا أنا!!
قال كريم بنفس الانفعال:
-كلامي لا معاك ولا معاها أنا كلامي مع عمي...
حاتم كان بيهدي أخوه حازم وياسين وفريال بيهدوا كريم، وأنا وخالتي دلال واقفين نبص لبعض شويه وعليهم بصدمه شويه...
قربت خالتي دلال من كريم فقالها حاجه في ودنها، بصت دلال لشروق وقربت منها وسحبت موبايلها من ايديها بحركه سريعة، فقالت شروق بصدمة:
-هاتي موبايلي يا عمتو...
حطت دلال الموبايل في شنطتها وقالت باختصار:
-ابقي خديه من أبوكي...
مشي كريم مع ياسين وفريال عشان يخرج من المستشفى ووراه عمتو وشروق بتجري وراهم وبتقول برجاء:
-يا عمتو هاتي موبايلي...
وقفت شروق وبصت لحاتم اللي وراها وقالت بدموع:
-هاتلي موبايلي منها يا حاتم!
مسكها حاتم من ايديها ومشي وراهم وهو بيقول لخالتي دلال بعصبيه:
-أنا عايز أفهم فيه ايه!!! إنتِ بتاخدي موبايلها ليه يا عمتو!!!
مردتش دلال عليه ومشيت، وشروق كانت بتعيط جامد، فقال حاتم بنرفزه:
-لأ أنا محدش يعلم على أختي وأنا واقف....
بص حازم وحاتم لبعض للحظات وكأنهم بيكلموا بعض من خلال النظرات، والاتنين قطعوا المسافه جري ووراهم شروق اللي كانت خايفه...
وقدام المستشفى وقف حازم قدام دلال وشد حاتم الشنطه من ايديها وأخد موبايل أخته ورجعهولها، وبدأت الخناقة...
قالت دلال بعصبية وبصوت عالي:
-والله يا حازم انت وحاتم ما هعدي اللي عملتوه ده...
رد حاتم بانفعال:
-أنا محدش يعلم على أختي وأنا واقف حتى لو مين!!
قالها وهو بيبص ناحية كريم وياسين، فضغط كريم على أسنانه ومشي خطوات ناحية حاتم عشان يتخانق معاه، فوقف حازم قدامه وقال:
-بقولك ايه يا كريم إحنا مش عايزين مشاكل... وأختي وأخويا ملهومش علاقه بالصور والفيديوهات دي... طلعهم بره الموضوع ده!
فتح كريم موبايله، وحط صوباعه على شعر نجمه ودير الموبايل لحازم وهو بيقول بعصبيه:
-الصوره دي أختك اللي مصوراها أنا متأكد... هي الوحيده اللي كانت ماسكه الموبايل...
ولما بص حازم للصوره قلبه اتنفض واتصدم! حاول يتماسك وميظهرش عليه حاجه، لكن من صدمته قال:
-أنا قولتلك أختي ملهاش علاقه بالموضوع ده!
قال كريم بسخرية:
-ممكن فعلًا متكونش ليها علاقه وتكون إنت اللي عملت كل حاجه! أو يمكن حاتم!
قال حازم بزعل وهو بيشاور على نفسه:
-إنت بتظن فيا كده يا كريم!!! أنا أعمل كده في نجمه اللي بعتبرها أختي! أنا هسكت بس عشان إنت أعصابك تعبانه...
هز كريم الموبايل اللي في ايده وهو بيقول لحازم:
-أختك اللي صورت الصوره دي يا حازم لما كنت بخيط لنجمه جرح رأسها! وأكيد ليها ايد في اللي بيحصل! أما إنت وحاتم بقا مشتركين ولا لأ أكيد هعرف...
رد حاتم بعصبية:
-مشتركين في ايه يا عم كريم!!! يا حبيبي إحنا زينا زيك الفيديوهات والصور دي وصلتنا على الخاص الصبح...
قربت دلال من حاتم وضـ ـربته بايديها الاتنين في كتفه وهي بتقول:
-إنـــــت مبـــتفـــهــــمــــش! هــــو ده وقــــتـــه!
رجع حاتم لورا خطوات وبص للأرض ومردش....
وقف كريم مصدوم يبص للأرض وساكت، فمسكه ياسين من ذراعه وهو بيقول:
-لازم تهدى عشان إنت تعبان يلا نرجع الفندق وهنفكر بعقل...
هز كريم رأسه بالنفي كان باين عليه التعب والإرهاق وهو بيقول بصدمة:
-سمعت قال ايه يا ياسين! الفيديوهات والصور وصلتهم!
بدل كريم نظراته بينهم وضـ ـرب دماغه بإيده وهو بيردد بانهيـ ـار وبصوت عالي:
-والله أعلم اتبعتت لمين تاني... احنا اتفــــضحـــنا!!
رفع رأسه لفوق يبص للسما وهو بيردد:
-حسبي الله ونعم الوكيل...
حضنه ياسين وطبطب عليه، وقرب منه حازم يطبطب على كتفه فشال كريم إيد حازم عنه بعصبيه، تنهد حازم وبصلي بنظرة سريعه وبص للأرض وهو بيقول:
-أنا كلمت أكرم أخو أسماء وهو بيفهم في السوشيال ميديا وقال إنه هيتصرف...
سند كريم رأسه على كتف ياسين ومردش فسألتهم فريال بقلق:
-أنا مش فاهمه حاجه! فيديوهات ايه دي يا كريم؟
مشي كريم من غير ما يرد على والدته كأنه مسمعش سؤالها، ومشيت والدته جنبه وهي بتكرر السؤال على ياسين مره وعلى خالتي دلال مره وعلى حازم وحاتم مره تالته وأنا مصدومه وقلبي مقبوض والكلمه اللي كريم قالها:
-احنا اتــفضــــحنـــا.
بترن في دماغي، وبسأل نفسي يقصد إيه بـ احنا!!!
بصتلي شروق وقالت بدموع:
-منك لله إنتِ السبب في كل اللي بيحصل ده!
شدها حازم من ايديها وقال بنرفزه:
-أنا مش عايز ولا كلمه يا شروق!
مشيوا كلهم وكنت ماشيه وراهم بخطوات ثقيله، وحاتم ماشي لوحده قدامي وباين عليه الحزن، سرعت خطواتي ولما وصلت عنده سألته:
-فـ... فيديوهات وصور ايه دي يا حاتم؟!
ارتبك وبصلي بنظرة متوتره، وبلع ريقه، حسيت إنه بيفكر يرد بإيه!
ولما طال سكوته سألته مره تانيه فقال:
-دي... دي فيديوهات لكريم زي اللي نزلت عن حازم قبل كده!
قالها وسرع خطواته يسبقني عشان مسألش أي أسئله تانيه!
كنت ساكته طول الطريق ببص على كريم بقلق، ولما وصلنا الفندق سألت خالتي دلال، لأني مش قادره استوعب! أو مش عايزه أستوعب فقالت:
-اصبري يا نجمه إنتِ كمان!
وسابتني ومشيت لما كريم شاورلها عشان يروحوا عند والد شروق فجريت وراها، قالتلي خالتي دلال:
-روحي يا نجمه نادي أمينه ومتجيش إنتِ...
-أنا عايزه أفهم في ايه!!
-بالله عليكِ مش وقته...
قالتها خالتي بصوت عالي وسابتني ودخلت مع كريم عند خالي ومشيت أنا ودموعي بتنزل، ومشاعري كلها خوف وقلق وحيره وأعصابي بتترعش! حاسه إن الموضوع يمسني لا متأكده مش حاسه! كنت بسأل نفسي يا ترى صور إيه المره دي!!
ولما دخلت أوضتي قلت لأمينه فنزلت بسرعه وقعدت أنا أعيط بصوت عالي ودماغي بتودي وتجيب بأفكار وخيالات ممكن تكون حقيقيه!
مسحت دموعي وفتحت مصحفي وأول آيه وقعت عيني عليها:
﴿قال بل سولت لكم أنفسكم أمرًا فصبرٌ جميل والله المستعان على ما تصفون﴾
ازداد بكائي وأخيرًا تماسكت وبدأت أرتل القرآن بقلب خاشع ومستشعر كل كلمه بتلمسه وكإنها بتخاطبه وتطبطب عليه وتغسل جراحه، حسيت إني عايزه أصلي اتوضيت وصليت وفي كل سجده كنت بقول بقلبي ولساني:
-يارب استرني يارب...
استغفروا❤️
بقلم آيه شاكر
★★★★★
سمر كانت بتنيم ابنها لما فتح ياسين الباب، قعد ياسين على أقرب كرسي قابله وجريت عليه سمر سألته:
-كريم عامل ايه؟
-كويس... بس كريم في مأزق كبير أوي يا سمر!
-خير؟!
هز ياسين رأسه بالنفي وحكى لسمر اللي حصل بدون ذكر اسم نجمه، فقالت سمر:
-ومين البنت اللي معاه في الفيديوهات؟
ضغط ياسين شفايفه وهو متردد يقولها ولا لأ، فسألته مره تانيه، قالت بقلق:
-حد أعرفه؟!
فقال:
-أيوه حد تعرفيه...
اتعدلت سمر في قعدتها وسألت بلهفة:
-مين يا ياسين انطق؟!
-نجمه.
شهقت سمر بصدمة وحطت ايديها على بوقها وقالت:
-والله العظيم من أول ما قلت صور وفيديوهات جه في دماغي نجمه! يا نهار أبيض يا ياسين دي فضيحه كبيره أوي!!!
قالتها وهي متوتره ومرتبكه فقال:
-أنا شايف إن الحل دلوقتي إن كريم يتجوزها... وبعدين بقا نشوف هنعمل ايه!
-لأ ده مش حل... لإن اللي فبرك فيديوهات ليها مع كريم يقدر يعمل غيرها مع أي راجل تاني! لازم تعرفوا مين اللي بيعمل كده الأول...
بص ياسين لسمر شويه وهو ساكت وقال:
-مش عارف كريم هيعمل ايه! ربنا يكون في عونه!
قامت سمر وقالت:
-أنا هروح لنجمه لازم أكون معاها...
مسكها ياسين من ايديها وقال:
-لأ لا اصبري متروحيش دلوقتي لمي حاجتنا عشان هنمشي... كريم قال إن نص ساعه وهيمشي وأنا عايز أكون معاه...
استغفروا❤️
★★★★★★
في بيت ميسره ولما دخل البيت جريت تسنيم عليه وقالت بقلق:
-طمني يا ميسره! إيه الصور اللي اتبعتتلك؟
بصلها وتنهد بحيره ومسك رأسه وقال:
-اعملي كوباية شاي الأول دماغي هينفـ ـجر...
دخلت تسنيم تعمله شاي فوقف وراها وسألها:
-البت شروق دي أنا شاكك فيها! ممكن تكون هي اللي بتبعتلي صور نجمه! وممكن تكون هي اللي بعتت قبل كده!
-هي فعلًا باين عليها بتغير من نجمه... بس معتقدش إنها تعمل كده في بنت عمتها يعني!
قال ميسرة:
-الغيره بتعمي العين وممكن تخلي الشخص يعمل أي حاجه! شروق دي بعتتلي على الخاص رسايل كتير تحذرني من نجمه وقالتلي إنها بتحبني...
تسنيم كانت بتقلب الشاي فوقفت وبصتله بصدمة وسألت بعدم تصديق:
-بتتكلم بجد!!!
هز ميسره رأسه بتأكيد، وقال:
-المشكله بقا إنها مش بتحبني ولا حاجه لإنها مصاحبه واحد تاني وبتقوله برده إنها بتحبه وكلام غــــــرامي!
-وإنت عرفت إزاي؟
-مش مهم عرفت إزاي! المهم إني عرفت...
قالت تسنيم بتوتر:
-طيب... طيب هنعمل ايه!! نكلم نجمه نقولها! ولا...
قاطعها ميسره:
-لأ لا أنا عايزك تطلعي بره الموضوع ده خالص... واقطعي كلام مع البنتين دول إحنا مش ناقصين!
أخذ كوباية الشاي من ايديها وهي بتسأله:
-وإنت ونجمه؟
قال بابتسامة ونبرة ساخرة:
-لا خلاص موضوع نجمه ده اتقفل بالنسبالي أنا مش هتجوز واحده عليها علامات استفهام...
-بالسهوله دي! طيب وحبك ليها!
-حب ايه يا تسنيم فكك من كلام الأفلام ده! أنا مش بتاع الكلام ده... وبعدين هي مش بتحبني ولا هتحبني وأنا مبفرضش نفسي على حد... ربنا معاها بقا...
خرج ميسره من المطبخ ووقفت تسنيم تفكر في كلامه، وتقول لنفسها ازاي اتغير كده بين ليلة وضحاها! دا كان بيحب نجمه وبيسألها عن كل تفاصيلها حتى يوم ميلادها حافظه!!! تسائلت يا ترى صور إيه اللي غيرت ميسره للدرجه دي!! ويا ترى مين اللي حاطط نجمه في دماغه بالشكل ده معقوله شروق!
بقلم آيه شاكر
استغفروا♥️
#روايات_آيه_شاكر
★★★★★★
«حازم»
كنت واقف جنب شروق اللي ماسكه دراع حاتم بخوف وبتعيط فطبطب حاتم عليها ووقف قدامها يمسحلها دموعها بايده وقال بحنان:
-متعيطيش... بتعيطي ليه؟ احنا معاكِ وواثقين فيكِ...
قالت بعياط:
-أنا معملتش حاجه والله ومستعده أحلفلكم على مصحف.
قال حاتم:
-متقلقيش يا حبيبتي قولتلك أنا واثق فيكِ...
بدأ كريم يحكي لوالدي وفرجه على الصوره اللي كان بيخيط لنجمه فيها جرح رأسها وقال:
-محدش كان ماسك موبايل في الوقت ده غير شروق!
قالت عمتي دلال:
-فعلًا أنا استغربت إنها ماسكه موبايلها في الوقت ده!
قلبي اتنفض، وأنا وشروق بصينا لبعض بخوف وقلق، قالتلي شروق بهمس:
-اتصرف بقا وإلا هقول على كل حاجه...
حسيت إن أنا اللي في مأزق مش شروق، وشي عرق وحسيت بحراره في جسمي...
قالت شروق بصوت عالي:
-أنا معملتش حاجه! دول بيكدبوا يا بابا... موبايلي أهوه خد فتشه...
بصتلها عمتي دلال وقالت بنرڤزة:
-ما إنتِ أكيد مسحتِ الصور!
وجهت دلال كلامها لوالدي:
-بص بقا يا أبو حازم أنا كنت ساكته ومش عايزه أتكلم عن تصرفات بنتك بس لما توصل الحكايه للفيديوهات وصور بتمس شرف اتنين يبقا لأ مش هسكت...
صرخت فيها شروق وقالت بانفعال:
-أنا مليش دعوه بالفيديوهات دي! معرفش عنها حاجه! والله والمصحف ده ما أعرف عنها حاجه...
قالتها شروق وهي ماسكه المصحف، فقالت دلال:
-حلو! نبدأ بقا من الأول خالص يا شروق...
بصت عمتي لوالدي وقالت:
-شروق طول عمرها بتغير من نجمه... ولما حازم طلب يتجوز نجمه شروق مستحملتش واتكلمت عن نجمه بالكذب... نجمه دي مصاحبه شباب دي بتضحك مع شباب دي بيها وعليها... وحتى اسأل حازم هو اللي حكالي كل ده...
كلهم بصولي فحمحمت بحرج وبصيت لشروق وسكتت...
قالت شروق بانفعال وهي بتبص لحازم:
-وأنا مكذبتش دي منافقه أصلًا وكلكوا مخدوعين فيها! واه كانت بتكلم شباب وروحوا اسألوها...
ردت دلال بانفعال:
-اخرسي قطع لسانك... نجمه عمرها ما كلمت إلا واحد وهو ميسره ولما إنتِ عرفتِ إنه بيحبها وكان بيحبها بجد! روحتِ بعتيله رساله تقوليله نفس الكلام اللي قولتيه لحازم عنها قال ايه بتحذريه ولما مصدقش... بعتيله رسايل حب!
قالت شروق بدموع:
-ايه الكلام دا يا عمتو أنا معملتش كده والله!
قالت دلال بنرفزه:
-متحلفيش! ما أنا مكنتش مصدقه برده بس شوفت الرسايل بعنيا ومعايا اسكرينات بيها....
فتحت دلال موبايلها وكلنا اتفرجنا على الرسايل اللي فيها كلام حب وغرام، وكلام تاني عن نجمه، بصت شروق للأرض وعيطت، وقالت:
-الاسكرينات دي متفبركه و...
قاطعتها دلال:
-الاسكرينات دي ميسره اللي بعتهالي من كم يوم وقال إنه شاكك في شروق تكون هي اللي بتعمل كده في نجمه!
هزت شروق راسها وقالت بدموع وهي مازالت ماسكه المصحف:
-معملتش حاجه... كل ده كذب والمصحف ده! تلاقي ميسره ده هو اللي مفبرك كل حاجه وعايز يلبسهالي...
قرب والدي من شروق وضـ ـربها على وشها، فاتخبت ورايا، وهي بتردد بهستيريه:
-بتضـ ـربني لـــــــيــــه! كله كدب أنا معملتش حاجه يا بابا...
وحاتم وقف قدام والدي وقال:
-اصبر يا بابا بالله عليك... احنا مش متأكدين... ما يمكن الصور دي متفبركه زي صور نجمه...
منطقش كريم بكلمه كان بيسمع وساكت وأنا كمان كنت ساكت، ووالدي بيزعق فبصت شروق لكريم وقالت بحسرة وعياط:
-والله يا كريم ما عملت حاجه... أنا معترفه إن أنا اللي صورت الصوره دي بس بالغلط... وعشان...
بصتلي شروق وضغطت على شفايفها عشان متنطقش بالحقيقه اللي أنا خايف منها!
حاتم كان واقف قدام والدي اللي بيحاول يضـ ـرب شروق، أشفقت على شروق وكنت عارف إنها هتتكلم وتقول عني، فقررت أسبقها وأعترف، قلت:
-أنا اللي طلبت منها تصور الصوره دي...
بص والدي ليا وقال بصدمة:
-إنت اللي طلبت منها تصورها؟! لــــيـــــــــه؟
ولإني مبعرفش أكذب ولا أحور قلت:
-آآ... أيوه يا بابا لإني كنت عايز أطمن على نجمه عـ... عشان عمتي دلال مردتش تدخلني و...
-لأ والله!!!
قالها والدي بسخريه فبصيت للأرض بحرج....
للأسف أنا اللي طلبت من شروق تصورهم! كنت حاسس بغيره لما كريم دخل وعمتي دلال رفضت تدخلني أنا عارف إني غلطت لما طلبت كده بس دا طبعي لما ببقا غضبان أو غيران مش بشوف قدامي وباخد قرارات غلط!
سأل والدي حاتم وقال:
-وإنت كمان مش عايز تقول حاجه!
بص حاتم للأرض وسكت، فقالت شروق بانفعال:
-وأنا معملتش حاجه يا بابا... وكل كلمه قولتها عن نجمه صح... أنا صحيح مشوفتش بعيني بس صاحبتي اللي قالتلي الكلام ده و... وصاحبتي دي أنا بثق فيها... ورسايل ميسره دي مش أنا اللي كتبتها والله دي... دي واحده صاحبتي معاها الباسورد بتاعي وأنا معايا الباسورد بتاعها وكانت بتحذر ميسره من نجمه وعملتله اختبار تشوفه هيكلمني ولا لأ... ومعرفتش إنها عملت كده إلا لما شوفت الرسايل صدقني يا بابا...
سألها والدي بهدوء عكس اللي جواه:
-مين صاحبتك دي؟
اتوترت شروق وبلعت ريقها ومردتش فمسكها والدي من دراعها وهزها وهو بيقول بصوت عالي:
-انطــــقــــــي مين البت دي؟
-آ... آ... إيمان ... اسمها إيمان...
كريم كان ساكت وواقف جنب عمتي دلال فقال بهدوء وقلة حيله:
-يلا يا عمتو لمي حاجتك إنتِ ونجمه عشان هنمشي دلوقتي...
بص كريم لوالدي وقال بصوت سمعناه كلنا:
-أنا هتقدم لنجمه وهتجوزها...
بدل كريم نظره بيننا وقال:
-ومش هسيب حقي وحقها أيً كان اللي عمل كده هعرفه...
وقعت الجمله زي الصفعه على قلبي، هيتجوز نجمه! حسيت إني اتهزيت! وشروق عيطت جامد وهي بتقول:
-إنا معملتش حاجه...
خرج كريم ووراه عمتي، ووقف والدي يضـ ـرب كف بالتاني ويقول:
-مش قادر أصدق اللي بيحصل...
قعد والدي على الكرسي، فانحنت شروق قدامه وقالت:
-مش أنا والله يا بابا والله مش أنا...
بصلي والدي وقال:
-طيب فسرولي الصوره دي وصلت لكريم ازاي! مش إنتِ اعترفتِ إنك صورتيها؟ وحازم باشا اللي طلب منك تصوريها! تصرفات عيال!
قالت شروق:
-أ... أيوه... آ... بس...
قلت لشروق:
-إنتِ بعتي الصوره دي لحد يا شروق؟
-آآ... أيوه... بعتها لصاحبتي...
قعد حاتم قدام شروق وقال:
-بهدوء واحكيلي مين صاحبتك دي؟
قام والدي خرج من الأوضه وقفل الباب وراه جامد، فقالت شروق:
-ايمان دي بنت محترمه يا حاتم معتقدش إنها تعمل كده!
قلت بنرفزه:
-محترمه!! والمحترمه دي تكلم ميسره وتقوله الكلام ده من الأكونت بتاعك ليه!
حاولت أنا وحاتم مع شروق لكننا موصلناش لأي معلومه عنها، كانت خايفه تقول أي حاجه عنها، وطلبوا مننا نلم حاجاتنا عشان هنمشي، فقررنا ندور عن إيمان دي بمعرفتنا!
اتنفست بعمق وأنا بقول في نفسي شروق أتفه من إنها تعمل كده في نجمه رغم إنها بتغير منها وأنا عارف ده! وعارف كمان إنها أكبر كذابه لكن مش ممكن تعمل كده مش قادر أصدق إنها ممكن تعمل كده!
استغفروا ♥️
#كتابات_آيه_شاكر
★★★★★★
«نجمه»
وفي طريق العوده كنا ساكتين، كنت ببص على كريم كل شويه وهو مغمض عينيه من التعب، ومش عارفه ازاي كنت صبوره كده حتى بعد معرفتي بموضوع الفيديوهات والصور يمكن لأني مشوفتهاش! أو يمكن ربنا أفرغ عليّ صبرًا ببركة الصلاة والقرآن...
قالتلي والدة كريم:
-إنتوا لازم تتجوزوا...
مردتش عليها وقعدت فترة بتقنعني إن أنا وابنها لازم نتجوز في أقرب وقت، وكريم بيسمعنا ومش بيرد ودا قلقني، فقلت:
-أنا بعتبره أخويا والفيديوهات دي متفبركه!
فقالت:
-يا حبيبتي والله عارفين... سيبك من الفيديوهات خالص... أنا عايزاكِ لإبني يا نجمه... ولو لفينا الدنيا كلها مش هتلاقي أحسن منك!
قالتها والدة كريم ولما بصيت ناحيته كان فتح عينه وباصص قدامه ومتكلمش ودا قلقني، قالت خالتي دلال:
-كريم طلب يتجوزك من قبل الصور يا نجمه!
قلت:
-وأنا لسه ملحقتش أفكر...
وفي الطريق وبدون إذني طلب كريم من والد حازم يكلم والدي وطلبني للزواج، وأخدوا ميعاد عشان يجوا البيت، والدي استغرب جدًا رجوعنا المفاجئ لأن لسه باقيلنا يومين! وكان واضح إن والدي ميعرفش حاجه عن الفيديوهات فمحدش قاله وأنا اتطمنت وحمدت ربنا...
نظراتهم كلهم كان باين فيها الشفقه عليا! والحيرة من أمري كانوا متخيلين إني هنهـ ـار، وصمتي العجيب ده مخوفهم، لكني كنت بحاور نفسي وبطمنها وأقول في سري: "قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا"
وكل حاجه صعبه بتمر علينا بناخد عليها أجر، ويا بختي بعظيم الأجر ده، طول الطريق كنت بذكر الله وخصوصاً ذكر «لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين»
كنت بقول لنفسي كله بيعدي وكله بيمر اصبري يا نجمه لازم تصبري! مش هكون ضعيفه زي زمان وواثقه إن ربنا هيقف جنبي ويخرجني من المأزق ده! وأنا توكلت على الله...
قعدت مع كريم تاني يوم رجوعنا للرؤية الشرعية سكتنا كتير، وكنت ببص على ذراعه اللي رافعه حولين صدره، كان صعبان عليا! فاجئني بسؤال:
-موافقه عليا؟!
قلت:
-محتاره!
-صلي استخاره... ولو عايزه رأيي... فوافقي...
اطمنت شويه لما قال الكلمتين دول لكن لسه جوايا خوف وقلق لأن ملامحه غامضه مش قادره أفهمه!
أخر حاجه كريم قالها قبل ما يمشي:
-أنا مش هسيب حقي وحقك...
وافقت وكتبنا الكتاب بعد ثلاث أيام من رجوعنا من السفر بحفله بسيطه في حضور العيله، كنت ببص على كريم اللي قاعد قصادي بحاول أفهمه هل هو فرحان ولا مُجبر على الجوازه دي!
ولما رفع عينه ولاحظ إني ببصله ابتسم لكني بصيت للأرض ومعرفتش ابتسم...
كريم كان مستعجل جدًا إن الفرح يبقا بعد إسبوع ووالدي مستغرب استعجاله لكنه وافق لما لقاني موافقه...
ومر عليا أسبوع في خلاله قربت من ربنا أكتر وبكيت كتير ودعيت أكتر، بدعاء واحد:
"يارب استرني واخترلي ولا تخيرني."
متكلمتش مع كريم الفتره اللي فاتت ولا هو جه، عرفت من خالتي دلال إن دراعه الشمال كان تقيل وبيحركه بصعوبه والفتره اللي فاتت بيعمله جلسات، الأيام جريت وهو كان مشغول بتجهيزات الفرح وأنا كمان كنت مشغوله بالتجهيزات والتحضيرات وكل ما يوم الفرح يقرب كل ما قلقي يزيد، وفي غمضة عين مر الإسبوع...
والنهارده أنا عروسه، وواقفه مستنيه عريسي، ورغم خوفي وقلقي من اللي جاي إلا إني مطمنه عشان خلاص هيبقا ليا أخ وصاحب في الحلال لكني متوتره أوي ومحتاره برده!
كل الأحداث حوليا كانت بتمر بسرعه حتى الحفله محستش بيها، وفجأة لقيتنا اتقفل علينا باب واحد، التفت كريم بص عليا وأنا قاعده أفرك إيدي ومتوتره، وسمعت صوت تنهيدته، وبعدين خلع جاكت بدلته وقعد قصادي...
متنسوش التفاعل ...
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا