الفصل الثامن عشر 18
بقلم جورى محمد
البيت كله في صدمه اييييه وفرح اغمي عليها ونيره اتشنج جسمها لما سمعته واتصدمت غير مصدقه
نيره بجمود ضربت زين واكملت زين بطل هبل فين اخوك انت بتهزر صح فايق تهزر انت وهو وكله حواليها انهااار وعيط وهي ثابته زين قولي يلا فينه بقي وتضحك بطلوا هزار هو وعدني هيرجع ومش هيسبني هو قالي انه هيفضل جمبي ودول وحطت ايدها علي بطنها دول هيجوا وهيلعب معاهم ويكبرهم ويجوزهم كمان. واكملت وهي بتضحك اه واالله هو قالي كده وقالي هيدخل معايا اوضه العمليات صدقوني وهيشوف عياله اول واحد ياااه اخيرا خلصنا من المشاكل بس فينه قوله يدخل كفايه هزار يا زين ابوس ايدك يازين وحياه فرح بلاش كده
زين واقف مصدوم وبيعيط ومنهار من كلام نيره اللي بتضحك ومش مصدقه حاجه
زين بعياط اسف يا مرات اخويا وباس راسها حقك عليا بس ادعيله بلرحمه
نيره بتزقه انت اتجننت قطع لسانك هو ده اخوك اللي بتقول عليه واتربيت معاه يا زين بتدعي عليه بلموت
مريم بعياط حبيبتي مينفعش كده
نيره انتي هبله يا مريم صح انتوا بتقولوا علي كريم مات وابتدت تدمع انتوا ااتجننتوا انا لو بعيط فبعيط علشان حاجه واحده هي انكم ازاي صحابه واخواته وتقولوا عليه كده
رودي بعياط نيره حرام عليكي كفايه كده
نفين بصدمه وانهيااار بس يابتي بس وجع جلب خلاص
الجد بعياااط خلاص يا بتي معدش ليه لزوم الكلام ده دلوجت جلبنا اتخلع وروحنا راحت ورا الغاالي
نيره بس انتوا بتعيطوا ليه كريم هيجي وراحت عند جدها جدي مش انت بتصدقني والله هيجي كريم عايش يا جدي صدقني
الجد بعياط بس يابتي بس ربنا يصبر جلبك عارف كنتي بتعشجيه
زين بعياط وصوت عالي مسعود دخل الجثه
نيره اتصدمت لما سمعت كده
ودخل فعلا جثه كريم اللي ملفوف ومحروق ومش باين من ملامحه اي شئ
نيره بصراخ ده مش جوزي ده مش كريم صدقوني
سميه بعياط حضنتها اهدي يا حبيبتي اهدي ادعيله بلرحمه وربنا يقويكي علي تربيه عياله
نيره بدموع ماما انتي بتقولي اييييه
نفين بعياط حصل فيه اكده كيف يا ولدي
الجد بعياط صوح يا زين حصل اكده كيف
زين بعياط اللي حصل
فلاش بااااك
زين بخوف كريم كريم انت بخير واكمل انت ااجننت يا احمد
احمد لسه الجنان اللي علي حق ورايح يجيب سكينه
زين مسكه وقع علي الارض وفضل يضرب فيه ورعد بيحوش ووقع حته من الستاير اللي في المخزن جمب الدفايه وولعت في المخزن وهرب رعد واحمد
كريم كح كح كح اطلع انت يا زين المخزن فيه بنزين هيولع ولو حصلي حاجه نيره وعيالي يا زين في عينك
زين مستحيل اسيبك ومتقولش كده انت هتيجي معايا
الحكومه دخلت وخدت زين بلقوه وسابو القوات تفك كريم
زين بعياط ابوس ايديكم اخويا عايز اجيبه ونزلوا تحت
زين بعياط امير ابوس ايدك هما نزلوني خليهم يلحقوا كريم هيتحرق
سليم بعياط ارجوك اتصرف يا امير
امير متقلقش انشاء الله خير
وبعد نص ساعه نزلوا بكريم بس كان علي سرير الاسعاف وزين وسليم مشافوش ولما وصلوا المستشفي
زين نيرمين فين بشمهندش كريم في انهي اوضه
نيرمين الممرضه بحزن في العمليات
سليم بدموع ربنا يطمنا عليه
وبعد ساعه طلع الدكتور عامر صاحب كريم وزين المقرب
عامر بحزم انا اسف يا زين اسف يا سليم بس وشه اتحرق. اوي احنا طلعنا الرصاصه بس الحرق درجته كبيره اوي فا
زين بخوف فا ايه يا عامر
سليم بخوف ماتنطق يا عامر
عامر بحزن فا اتوفي نتيجه الحرق درجه ملامحه مش باينه
زين بصدمه نعممم بتقول ايه انت بتهزر صح
سليم بعياط لا لا اكيد في حاجه غلط
عامر بدموع للاسف لا الباقيه في حياتكم شدو حيلكم
زين بعياط ابوس ايدك اشوفه لاخر مره
عامر بحزن صدقني مش هتعرفه بس ادخل
دخل زين الاوضه
زين بعياااط قوم يا كريم قوم عيالك ومراتك نيره يا كريم هتموت بعدك لما تعرف قوم يا صاحبي بلاش تستلم وصرخ اااه يا صاحب عمري ااااااه مراتك وعياالك في عيني يا اخويا واكمل بانهيار هحطهم في عيني متقلقش يا صاحبي هصون الامانه لحد ماجيلك يا غالي
بااااااك
نيره بتضحك وتسقف خلصت الفيلم الحزين وكلهم عيطوا ارمي الراجل ده بقي وهاتلي جوزي
سميه جات ضربتها بلقلم وقعت علي الارض جري عليها زين وفهد
زين ليه يا امي كده
سميه بعياط انتي بت قليله الادب واكملت بصراخ اللي مات ده جوزك وابو اولادك اللي في جايين ميصحش المسخره اللي عملاها دي احترمي نفسك شويه بقي بلاش قله ادب
نفين بعياط اهدي يا ام نيره البت مش مستوعبه
نيره بصدمه بتضربيتي علشان بقول الحق طب انا لاهلبس اسود ولا هحضر جنازه اشبعوا بقي كدب مع نفسكم كريم مامتش وشاورت علي قلبها طول ما ده لسه بيدق يبقي عايش كريم عايش وكمان انا مش مضايقه ولا زعلانه وحاسه بوجوده ونفسه في الدنيا كريم عايش وبيتنفس كمان ومسبنيش لا انا ولا عياله وهيجي يوم تعرفوا طول منا فيا الروح هو عايش لاني من غيره هموت انتوا فاااهمين وجريت علي اوضتها وقفلت الباااب
نيره من جوه انهارت عياط فينك يا حبيبي فينك انا عارفه انك مش اللي تحت ده بس هما مش مصدقني هموت من غيرك يا كريم حضنك واحشني ومش هنزل دمعه واحده علي الكلام الاهبل اللي بيقولوا ده ارجعلي بسرعه يا ابو ولادي واحشتني اوي ونامت علي الارض من العياط
تحت في القصر
زين نيره جالها صدمه عصبيه لدرجه مش مصدقه
نفين بعياط فينك يا ولدي مرتك. هتموت بعدك يا نن عيني
الجد بعياط موتك كسر ضهري يا واد ولدي كنتي ضهري وعكازي
فرح بعياط وهي قاعد علي الكرسي بعد مافوقوها ااه يا كريم اه ضهري انكسر بعدك يا غااالي اه
مريم انهااارت مش قادره اصدق بحد وحضنت فهد وانهاروا.
سميه بعياط البت اتجننت مش عايزه تلبس اسود قال
الجد بعياط هي في ايه ولا ايه يا ام نيره
سليم. بانهيار حقها ياما اذا كنت انا هموت وراه مبالك هي
رودي بعياط كلنا عارفين ان اسر حته من روحها وهي هتموت بعديه صح وعياله. ياربي اللي لسه ماجوش حتي ااااه وحضنت سليم وعيطت هي كمان
فرح كانت منهاره وبتعيط زين فتحلها دراعه جريت حضنته
زين وهو بيطبطب عليها بس اهدي اهدي
فرح بجد كريم اخوي مشي خلاص طيب يرجع والله وهعمله اللي عايزه يا زين يرجع هموت مش جادره ونيره هتموت وراه ااااه جلبي
زين بعياط الله يرحمك يا صاحب عمري كسرت ضهرنا كلنا معودتناش علي الحياه من غيرك
رودي اه يا كريم انا اعتبرتك اخويا الكبير وصاحبي مش جوز اختي لا وفضلت تعيط
وكلهم فضلوا منهارين طول اليوم
————————————-
تاني يوم الصبح
زين بوجع فرح رودينا مريم اطلعوا لبسوا نيره خلاص رايحين ندفن خليها تيجي تودعه قبل مايمشي وتعد مع الناس اللي جايه تعزي
فرح بقهر حاضر يا زين يلا يابنات ربنا يستر بجد
طلعوا خبطوت محدش فتح فتحت مريم الباب لقيتها علي الارض
قربت منها مريم بخضه وتنهدت براحه لا الحمدلله دي مش مغمي عليها دي نايمه من التعب نامت علي الارض
فرح بعياط بجد هنجولها ايه دي اصلا مش معانا ونايمه عادي
رودي ايه اللي هي مسكاه ده
فرح بوجع دي هدوم كريم
مريم بعياط اه يا حبيبتي مبتعرفش تنام من غيره ربتا يقويكي ويصبرك ويصبرنا يارب
رودي قربت بدموع نيره اصحي يا حبيبتي
نيره. بنعس اممم يا كريم سبني يا حبيبي مش قادره اصحي
رودي عيطت لا يا حبيبتي انا اختك قومي
نيره ابتدت تفوق اممم ايه يا رودي
مريم قومي يا يا حبيبتي
نيره اهو خير
مريم قومي غيري
نيره ليه عريانه
فرح بدموع بصي يا حبيبتي ان ان كان الوضع لازم كلنا نتحبل الواقع ونصبر نفسنا جومي غيري علشان اخويا وجوزك وابو اولادك ميستاهلش منك انك تهيني موته اكده ومتلبسيش اسود عليه ولا تحضري عزاه
نيره قامت اااه هو انتوا لسه بتقولوا الهبل ده طيب انا مش هلبس ومش هنزل واللي عندكم اعملوا
مريم مش هينفع يا حبيبتي طب هاودينا المره دي
نيره بعصبيه مريم اخرسي خالص هي حصلت البس علي جوزي وهو عايش اسود وكمان اعزي فيه انتوا اتجننتوا رسمي لما يرجع ويشوفني لابسه كده هيبقي حقه يزعل وبعدين قولتلكم هو عايش كريم مش حب يوم ولا اتنين ده حب عمري وانا حاسه بوجوده
رودي بس يا نيره
نيره زقتهم طلعتهم برا واكلملت مش عايزه اشوف حد منكم وقفلت الباب بلمفتاح
نيره اللي هيجي تاني هزعله بجد هاا بلا تخلف نزلوا البنات
زين ها فينها
فرح بخيبه امل زين امشي مفيش منها امل
زين حصل ايه
مريم دي طردتنا وحلفت مش هتلبس اسود ولا هتنزل
زين بتعب لا ده كده كتير قولت يوم علشان الصدمه لسه جديده انما كده قلقلت عليها بجد شكلها مش هتخرج من الحاله دي
سميه عيطت روح يابني ادفنه كفياه عذاب اكرام الميت دفنه وميلت علي جثه كريم واكملت سامحني يابني انا مربتهاش علي كده سامحها ام ولادك من حبها ليك يابني والله
وفعلا زين وسلين وفهد وامير وعامر خدوا كريم وراحو يدفنون والناس جات وبدا العزا
واحده من اللي قاعدين فين مراته يا جماعه
مريم ردت تعبانه جالها انهيار عصبي
الست بوجع اه ربنا يعفو عنها ويصبرها وفي نفس الوقت نيره نزلت من علي السلم لابسه فستان سماوي ولاابسه حجابها وحاطه ميكاب سيمبل
مريم بصدمه لا يا نيره بجدد
نفين بصدمه نيررره
نيره نعم يا ماما
الناس االي في العزا ابتدت تتكلم بصوا جوزها لسه ميت وعامله في نفسها ايه ترد التانيه يمكن اتجوزته علشان فلوسه فمش فارق معاها وترد اخري حتي لو معندهاش دم ميجيش علي بطنها اللي قدامها ابو ولادها وترد اخري وكله كلام في الجرايد عن حبهم قال علشان جوزها كان مهندس معروف وليه شركه ليها اسمها
نفين بعصبيه بسسسس لو سمحتوا نيره خدي هنا
نيره ايه يا ماما اهو
نفين ضربتها بلقلم
نيره بصدمه ليه كده يا. ما
نفين بمقاطعه متكمليش انا مش ام حد وانتي ولا مرت ولدي ولا اعرفك واللي يربط بيني وبينك عيال الغالي لما يجوا مش اكترر من كده من يوم ماجيتي اهنيه وانا متسجبلاكي اكنك فرح واكتر بس انتي زودتيها جوي جوي
نيره بدموع ماما انتي ليه بتعامليني كده
نفين بعصبيه اكبر زقتها قولتلك انا مش ام حد انتي شكلك فعلا مش فارجلك حاجه طب لو مش علشانه وبتكرهيه جوي اكده افتكري دول عياله في بينكم عيال جتك الجرف للدرجه دي لابسه اكده في عزا جوزك
الجد بعياط انتي زودتيها يابتي معتش جادر ادافع عنك اكتر من اكده
نيره بدموع علشان وحياه ولادي اللي لسه ماجوش كريم مامتش
نفين بعصبيه بس بس يابتي كفياكي جرف حتي جوزك اندفن من غير ماتشوفيه خليكي في الخيال ده خليكي بس فعلا نزلتي من نظرنا كلنا غوري من وشي
مشيت نيره وهي بتعيط وطلعت برا البيت وكان حد. بيصورها من بعيد
وركبت تاكسي وراحت عن البحر المكان اللي كريم كان بياخدها فيه
نيره بوجع فينك يا كريم فينك يا حبيبي هفضل لحد امتي مستنيه رجوعك بعدك صعب اوي يا كريم ارجع بقي هموت من غيرك فكرني تعبانه ومحدش مصدقني يا ابو ولادي انت حته مني قال انا اهينك قاال هما يعرفوا ايه دول عن حبي ليك ارجع بقي وصرخت بكل قوتها تنادي عليه
—————————–
بعد ساعتين في القصر
زين ليه يا امي ليه عملتي كده
فهد ياما ميصحش اللي هببتيه ده
نفين بعصبيه كنتوا عايزني اهبب ايه والغندوره نازله ولا اكنها رايحه فرح بلاش جرف
فرح يا حبيبتي هي شبهه فقدت عقلها مينفعش تتعاملي معاها كده
نفين والله اسكتي خالص اخوكي مش فارجلها
مريم يا ماما مش دي اللي جات فهد شايلها مغمي عليها علشان شافت كريم مضروب بلنار ومش دي اللي خدت رصاصه بداله يا ماما نيره بتعشق كريم وفعلا ده صدمه اعترف هي افورت بس احنا مش عارفين حالتها وصلت لفين
ااجد بحزن كلامك زين وصوح يا مريم يابتي
سميه بعياط حقك عليا يا ام كريم مش هتكلم بنتي حتي لو تعبانه اللي عملته ميتسكتش عليه
زين يا ماما طب هي كده ممكن يحصلها حاجه احنا منعرفش هي فين واكمل بدموع كريم وصاني عليها وعلي عياله وانا وعدته اني هخلي بالي منهم حرام عليكي بجد واحمد كمان هرب الحكومه ممسكتوش ممكن يلاقيها
نفين بخوف ايه احمد متمسكش واكملت بخوف هترجع كويسه انشاء الله متقلقش
زين. بعصبيه يا مامااا حالتهااا صعبه اوي وممكن تموت افهموني بقييي
نفين بدموع والله نسيت انها تعبانه التعب ده من الحمل يا زين يا ولدي
زين بخوف ياربيي طب اعرف هي فين ازاي بس
مريم ربنا يستر
وبعد شويه دخلت نيره ومعاها شنط
نيره بفرح زين كويس لقيتك
زين بجمود وبحده كنتي فين
نيره باستغراب وانت مالك كنت فين المهم انا جبت الجاكت ده لكريم وهو دلوقتي مش موجود فاقيسه تقريبا انت نفس مقاسه لو جيه عليك يبقي تمام اخليه يبقي يشوفه
زين بعياط نيره مينفعش كده
نيره بجديه في ايه يا زين
زين بدموع انتي كنتي بتجيبي ده
نيره اه وقعدت علي البحر شويه
زين بعصبيه ودموع طب مفيش خروج من القصر تاني خالص لغايه ماتولدي علشان صحتك
نيره في ايه يا زين هو انا صغيره وبعدين انت مالك
زين لا مالي ومالي كمان انتي مرات اخويا وطلما هو مش موجود انا هنا اخلي بالي منك انتي وعيااله لحد مايجي تاني
فرح بصدمه زين انت بتقول ايه
مريم بصدمه بتهبب ايه يا زين
زين بمقاطعه استنوا يا جماعه ماشي يا نيرو اوعديني تسمعي كلامي وتخلي بالك من نفسك لحد ما حبيبك يرجع علشان عياله يكونوا كويسين وميزعلش مننا
نيره بعياط زين انت مصدقني
زين بوجع طبعا مصدقك وسيبك منهم بس يلا اطلعي ارتاحي وخدي الدوا
نيره هوا بس كده حاضر بس قول لكريم اني بقيت باخد ادويتي وانه يرجع بسرعه واحشني اوي انا عارفه انه طلما اختفي كده فاجاه يبقي اكيد في سبب بس مش هرحمه علشان سابني بجد
زين عيوني يلا بقي روحي
نيره طلعت اوضتها في سعاده وقفلت وراها
فرح بعصبيه زييين انت هببت ايه انت كده بتفوقها
نفين ايه ده يا ولدي بس
فهد وهو قاعد علي الارض وحاطط ايده علي راسه انا مش جادر اعمل لمرت كريم اي حاجه بجد وهموت من عجزي ده
رودي بجد كده هتتعب اكتر
سليم بعياط دي فرحت من كلام زين حالتها صعبه اوي
الجد ممكن تسكتوا شوي انا فاهم دماغك يا ولدي اعمل اللي شايفه صح
زين ممكن صح تسكتوا نيره الحمل خطر عليها ولو صدقت فعلا ان كريم مات خطر عليها دلوقتي خسرنا كريم مش عايزين نخسر عياله اللي حته منه او مراته خليها مصدقه كده لحد ماتقوم بلسلامه والصدمه هتكون اقل
سميه بس يا بني
زين مبسش يا امي نيره وعيالها عندي دلوقتي اهم
نفين ربنا يصبرنا ياولدي بجد
زين يارب وكلنا هنفضل معاها مش هنسيبها لوحدها ومش هتطلع محدش ضامن احمد وشغل كريم هيمشي هو وصل بيها للعالميه واتشهر مينفعش نوقف وفهد وسليم هيساعدوني
كلهم تمام
———————————–
بعد مرور 3 شهور في المقابر
زين واقف قدام قبر كريم
زين ازيك يا صاحبي واحشني اوي يا حبيبي عايز اطمنك مراتك زي الفل وبقيت بطنها قد كده بقيت في اول الخامس يا كريم اه هي مش مصدقه انك مشيت وكل يوم تنام وهي حاضنه هدومك بس هي وعيالك في عيني ياريتك موجود يا كريم انا شايل كل حاجه متقلقش بس عايزك انت عايزك انت ارمي حمولي عليك زي زمان واعيط الله يرحمك يا اخويا وحط ورد ومشي وكان هناك شخص يصور كل كلمه بيقولها
في القصر
نفين يا بتي كلي بجي
سميه يا حبيبتي كل كفياكي
نيره لا كده كتير لما كريم يجي بقي كل ده بعيد عني
زين انا جيت
فرح تعاالي يا زين نيرو مش عايزه تاكل
زين ايه يا نيرو انتي عايزه كيمو يزعل منك ومني ويقولي كده يا زين دي الامانه
نيره بدموع لا طبعا بس هو واحشني
زين بدموع كلنا صدقيني بس هانت خلاص كلها 4 وشويه شهور ومش هنرخم عليكي تاني بس وغلاوه كريم عندك كلي بقي
نيره بابتسامه طيب هاكل طلما حلفتني بيه
زين شاطره وبص لفرح وخدي بالك يا فرح في صحافيين بيحاولوا يعدوا معاها فامنعي اي حد تمام
فرح حاضر يا حبيبي
——————————–
في مكان اخر
امين اهي الصور والفيديوهات ياباشا دي كل صور مدام نيره لما خرجت قبل كده وصور زين بيه وفيديو ليه في المقابر ومعلومات بكل مكان بيروحوا الفتره دي كلها
الشخص تعبتك يا امين
وفتح الفيديو وسمع كل اللي فيه وشاف الصور وعيط
عامر انا مش عارف انت هتفضل كده لحد امتي
الشخص لحد ما ربنا يريد هو بمزاجي يا عامر لازم اخلص اللي بدائته وبعدين خلاص هانت سمعت انه احمد ممكن يتقبض عليه انهارده ومش هحتاج استخبي
عامر انا مش عارف وافقتك ازاي اصلا في اللعبة دي كلها شايف منظرهم وكلام زين مش هما بس تعبانين انت كمان بتموت الف مره. في بعدك عنهم يا كريم !!!!!!!!!!