×

رواية تسنيم امامى الفصل التاسع عشر 19 بقلم اسماء الهادى

      

رواية تسنيم امامى 
الفصل التاسع عشر 19
بقلم اسماء الهادى


 
احمد ومراد روحو بيت امام
امام فتح لبهم واستغرب
احمد انت بتعمل اي مع مراد
مراد ضحك: احم ابدا عادي يعني
احمدبغيظ: قول لي قول انا اي اللي وداني عندك
مراد : عادي يعم اسكت بقا
امام:في اي منك لي اي اللي حصل
احمد:دخلنا يعم الاول
امام:اتفضلو
وبص لمراد
بس حلو الكجول عليك اوي يا مراد
مراد بص ل احمد: اقعد ساكت يا امام انا مش متعود ع الهدوم دي وحاسس اني مخنوق
امام:لي والله جذاب اوي
احمد:انت عكس البني ادمين يعم انتا الواحد بيبقي مخنوق من البدله وانت مخنوق من اللبس المريح
امام:اقعدو بس
مراد:يا احمد انا اللبس دا مش متعود عليه لاني نادر لما بلبسه يعني لما اسافر مثلا  شرم او الجونا وا الامكان دي مينفعش البس رسمي انما النهارده لازم رسمي
احمد:يمكن
امام:انتو هتخدوني ف دوكه عرفوني ف اي
احمد:الاستاذ عمل مقلب فيا
امام بستغراب:مين قصدك مراد
احمد:ايوا عمل ان هوا تعبان وانا زي الاهبل طلعت جري ومن غير حتي ملبس كوتشي وعمال اقوله كلمني رد عليا متقفلش السكه
وهو ف الاخر مقلب
امام بص لمراد:الكلام دا حقيقي انت تعمل كدا
مراد بص ليهم:عادي يعني حبيت ارخم
امام:ابهرتني يا مراد بجد
احمد:ايوا يا خوي انبهر انت والبس انا
امام ضحك:طب انت لبست اي ف رجلك اوعي تقول مشيت حافي هتصعب عليا
احمد:كروكس
امام:اي
احمد بص ليهم بغيظ:كروكس يا عم لبس الكروكس اي اغنيها
مراد ضحك جامد ع شكل احمد
وامام هوكمان ضحك
مريم لسه  هتدخل وهيا ف ايدها العصير وجمبها عم محمد
مريم بترفع راسها شافت مراد وهو بيضحك وكان مشغول معاهم مخدتش باله منها
وهيا فضلت واقفه
(اي دا انت بجد ولا حقيقي اي ااجمال دا بقا انا كنت هطفشك انتي
طفشني صرصار من البيت
يااااه يا مراد قد اي ضحكتك حلوا اوي استحملت كتير اوي ف حياتك بس خلاص جه الوقت اللي هتمحي دا كله وتبدا من جديد هتبدا بحب واهل وعيله وانا هفضل جمبك طول العمر وايدي هتفضل ف ايدك  معرفش امته ولا ازاي حبيتك بس اللي اعرفه اني بحبك و اووووي كمان)
محمد اتكلم بصوت واطي:واقفه لي يا حبيبتي في حاجه
مريم بصت ليه والدموع ف عنيها:في اني لولا تسنيم وامام كنت هضيع اجمل حاجه حصلت ليا ف حياتي بنتك كانت هتتبطر ع نعمه كبيره اوي يا بابا
محمد اخد منها الصنيه وحطها ع جمب واخدها ف حضنه:بس يا قلب ابوكي اهدي والنعمه ماضاعتش دي لسه ف ايدك
مريم: كنت غبيه  مراد كتير اوي عليا يا بابا انا مستاهلهوش
محمد طلعها من حضنه وشدها من ايديها: تعالي
مريم: هروح فين
محمد: تعالي نتكلم شويه
مريم: ياريت يا بابا انا تعابنه اوي
محمد اخدها ف البلكونه  وقعدها
: بصي يا حبيبتي  الانسان مننا ممكن يعاني كتير اوي في حياته
يتعب ويشقي بس في حاجه
مريم: اي هيا يا بابا
محمد بص ليها بحب: طول م انت بتسعي ف الخير وبما يرضي الله
العوض هيكيون جميل وهيخليك تعتقد انك متستاهلش العوض دا
مريم: مش فاهمه يا بابا
محمد بضحك: وانتي من امته بتفهمي يا قلب ابوكي
مريم: الله يسامحك يا حج يا كبرة انتا
محمد ضحك: نتكلم جد شويه عشان انتي لو فتحتي ف الضحك مش هلمك
مريم ضحكت.
محمد: يا مريم يا حبيبتي  مفيش واحد مببيتعبش ف حياته ومفيش واحد مبيعانيش بس ع قد تعبك وسعيك هيجيلك عوضك وزياده عليه  كرم ربنا انتي جهادتي نفسك كتير اوي وحافظتي ع نفسك كان قدامك الف طريق للحرام ومكنش حد هيعرف بس انتي وقفتي ف وش الطرق دي كلها واختارتي طريق الحلال ربنا مبديش الواحد علي قد
تعبه وبس لا  بيديه ع قد جهده وانك تجاهدي نفسك اللي بتامرك ب السوء دايما لا واي تفوزي عليها
دا اكبر انجاز انتي ممكن تحققيه
وانتي جاهتدي نفسك ف لبسك بسم الله ماشاء الله  لبسك محتشم وخمارك طويل ودايما غاضه بصرك
وبتعاملي الناس بحترام والغريب برسميه وعمرك مخضعتي بالقول
بس معانا لسانك عايز قصه
مريم بضحك: مكنت ماشي حلو احجوج كمل اقلب مريم كمل
محمد: يبقي لي بس تقولي ان مراد كتير عليكي مراد مش كتير  ولا حاجه مراد دا عوضك الجميل
فطارك علي صومك عن الحرام يلا قومي وانتي واثقه ف ربنا ثم نفسك
وادخلي واتكلمي بس قبلها لازم تعرفي انتي داخله ع اي
مريم: علي اي
محمد: داخله علي جواز ومسؤليه
وبيت ولازم تعرفي ان ف الجوز مفيش حاجه اسمها كرامه بين الزوج والزوج  لان طول م اختيارك صح
جوزك عمره ما هيهينك مش ضعف منه ولكن قوه لانو عارف ان بنت الناس مش للبهدله وهو اكتر واحد هيحافظ عليكي لانو عارف قيمه اللي ف ايده وتاني حاجه لازم السمع
والطاعه مش معنها اني يقولك ارمي نفسك ف البحر ارمي لا انتي ليك رايك والبني ادم يخطئ ويصيب ودا بقا دورك انتي وقت ما يخطئ كوني انتي الحاسب بتاعه وعرفيه خطئه
نيجي بقا للطاعه الزوجه وقت ما تكون مطيعه وحاضر ونعم تزيد في عين جوزها وتوفر عليها مسافات للوصول لقلبه واعرفي حاجه كمان ايامك مش هتبقي كلها وردي ف وردي والكلام دا انا قولته لتسنيم بردو هيجي عليكم ايام صعبه وهتحصل بينكم مشاكل واجبك انتي بقا وقت دا كله انك تستغلي المشكله
مريم: استغل المشاكله ازي
محمد: انك تعرفي المشكله دي سببها اي لو كان سبب داخلي من البيت حاولي ع قد متقدري متكررهاش تاني ولو خارجي احمي بيتك منها ع قد متقدري الست الشاطره اللي تحابي ع جوزها وبيتها وتخليهم دايما ف ازدهار وتقدم وايدك تبقي ف ايد جوزك
 وعايزك تعرفي حاجه كمان المشاكل اللي هتحصلك لو اتعاملتي معاها صح هتقوي علاقتك بجوزك ولو اتعاملتي معاها بتهور هتدمر بيتك وتخربيه
مريم قامت وحضت عم محمد
: بحبك اوي يا بابا محمد بحبك قد الدنيا دي كلها
محمد باس راسها: ربنا يبارك ف بينتي القمر
تسنيم جت عليهم وبص بغيره: الله الله وانا بقي يا بابا بتخوني
محمد ضحك عليها وقام اخدها ف حضنه: دا انتي اللي قلبي اتعلق بيكي من اول ماشلتك وانتي صغيره
هو اتا اقدر استغني عن بنتي حببتي
مريم: لا والله طب وانا
محمد بصليها واخده ف حضنه: دا انتي الصداع بتاع البيت حد يقدر يستغني عنك
اخدهم ف حضنه وطبطب عليهم:ربنا يبارك ليا فيكم يا حبايبي
وميحرمنيش من لمتكم حوليا كدا
         ????استغفر الله????
امام طلع يشوف مريم
 مراد:انت رايح فين
امام:ابدا هشوف حاجه كدا واجي
مراد:طب فضي طريق عشان عايز اعمل مكالمه ضروري
امام:تعالي
مراد وامام خرجو وشافو عم محمد
وهو حاضن مريم وتسنيم
امام:اي ياحجوج مش خير ولا اي
محمد بص ليهم:عايز اي ياواد منك ليه
مراد بص لمريم وسرح ف جمالها
اه يا مريم انتي مش ناويه تجبيها لبر انا دلوقتي هاين عليا اجي اشدك من حضنه واخبيكي عن عيون الناس انتي ملكي انا وبس وانتي فرحتي وبسمتي والنور اللي نور ضلمتي
تسنيم اتكسفت لما شافت مراد راحت وقفت جنب امام
امام مد ايده ليها وخباها ورا ضهره
مريم ف حضن محمد ومراد هيولع
مراد بيكلم محمد عشام يسيب مريم :اي يحج اخبارك اي
محمد وهو حاضن مريم: بخير يا حبيبي  انت عامل اي
مراد بغيظ: هبقي كويس لو قعدنا جوا
محمد لاحظ مراد وغيرته قرب من ودن مريم وكلمها: الواد هيموت عشان ف حضني ربنا يعينك
مريم ضحكت: او يعينو الله اعلم يا حجوج
مراد شد امام: ماتاخدها يا تاخد الحج عشان انا ممكن اتهور
امام: اي يعم انتا متلم نفسك
مراد بغيظ: عايز تفهمني ان المدام لما كانت ف حضنه كان الموضوع عادي بالنسبه ليكي ارحمني عشان انا فيا نار
امام حس بلي هو حاسس بيه: بابا انا عايزك ف موضوع
محمد: خير يا حبيبي
امام وهو ماسك ايد تسنيم: تعالي بس ثواني
محمد راح مع امام
مراد: منشكحه حضرتك خالص ومبسوطه ماشي يا مريم
مريم بصت ليه بستفزاز وقالت......... 


للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة
تعليقات