رواية روحي تعاني
الفصل الثاني عشر 12 الجزء الثالث
بقلم مي أية شاكر
-ملكيش دعوه بيــــــا...
وقعت نجمه على الأرض قاعده لكن اصطدمت بضهرها في التربيزه اللي كان عليها مزهريه إزاز فوقعت على دماغها وصرخت نجمه بألم...
جرينا عليها كلنا بخضه والد***م بدأ يسيل من دماغها اللي اتجرح، قالت شروق بخوف وعياط:
-أنا مكنش قصدي والله! مكنش قصدي.
جيبت مناديل وحاولت أكتملها الجـ ـرح وإيدي بتترعش لأني بخاف من شكل الد**م! ونجمه حطت ايديها على رأسها ولما شافت الدم انهـ ـارت بالعياط، وأمينه خرجت جري تنادي حد من بره...
★★★★★
«كريم»
بيقولوا الطيور على أشكالها تقع وأخيرًا وبعد طول انتظار وقعت على اللي شبهي...
كلهم كانوا دخلوا يناموا إلا أنا وياسين اللي شايل ابنه الصغير، كنت بتكلم معاه بالألغاز لأني كنت متضايق من شروق وزعلان على نجمه ومن نجمه عشان مبتاخدش بالها ووقعت على حازم وأنا بغيّر عليها! وقلقان تكون كانت بتحب حازم! أو عندها مشاعر ناحيته! مع إنها قالتلي إنه زي أخوها وأنا بصدق أي حاجه تقولها وبثق فيها...
تنهدت بعمق وقلت:
-عارف لما تكون متلغبط كده من حاجات تلغبط وقلقان من حاجات تقلق دا بقا قمة البؤس...
رد ياسين بغيظ:
-تصدق بالله ما أنا فاهم منك ولا كلمه من ساعة ما قعدنا... قول إنت عايز تقول ايه يا كريم بطريقه مباشره!
-ايه اللي مش واضح في كلامي يا ياسين!
-مفيش حاجه واضحه يابا... إيه شغل الألغاز ده إنت بتحكيلي فوازير وأنا المفروض أحلها!!
ضحكت وقلت:
-البنت اللي بحبها يا ياسين... خايف تكون بتحب حد تاني أو متعلقه بحد.
-يابا انجز واتقدملها يابا... وارحمني أنا والواد ده من كلامك اللي مش مفهوم ده!
قالها وهو بيشاور على ابنه وضحكنا، من لما حكيت لياسين عن نجمه ومشاعري ناحيتها بدون ذكر اسمها طبعًا ومعاملته معايا اتغيرت تمامًا، يمكن لأنه اطمن إني مبفكرش في سمر ولا عمري فكرت فيها! أو يمكن صعبت عليه، وبعد فترة من صمتي وأنا بتفرج على ياسين اللي بيغني لإبنه مين حبيب بابا مين روح بابا، حسيت إني عايز أكون بابا زي ياسين! بصلي ياسين قال:
-عارف يا واد يا كريم إنت بتفكرني بنفسي!
-إيه واد يا كريم دي!! أنا ملاحظ كده إنك أخدت عليا بزياده!
-وإنت تطول أخد وأدي معاك في الكلام ياض... دا إنت قاعد مع ياسين باشا أخو رجل الأعمال المهم ياسر باشا... يعني مهم برده!
ضحكت على كلام ياسين اللي نصه هزار، بدلت نظري بينه وبين ابنه الصغير اللي كان بيرضعه بالببرونه، وقلت بابتسامة:
-طيب وبفكرك بنفسك ازاي يا أستاذ مهم؟
ابتسم ياسين وبص قدامه كأنه بيفتكر زمان وقال بحب:
-أصل أنا وسمر زمان كنا...
كنت ببصله بتركيز لكنه سكت وبصلي بطرف عينه وقال:
-إنت هتصاحبني! قوم ياض نام يلا.
قلت بابتسامة وغيظ مصطنع:
-على فكره أنا كنت فاهم زمان إنك بتحب سمر وهي منفضالك...
قال ياسين بصدمه مصطنعه:
-منفضالي!!! قوم يا كريم نام الله يرضى علينا وعليك... قـــــــوم...
بصيت في ساعتي اللي كانت داخله على الواحده بعد نص الليل ووقفت وأنا بضحك، قلت بزعل زائف:
-تصدق أنا غلطان إني قاعد معاك أصلًا! أنا ماشي...
مشيت خطوتين فوقفني صوته العالي وهو بيضحك:
-تصبح على خير هنكمل كلامنا الصبح... قال كانت منفضالي قال!!
بصيت له وضحكت وقلت:
-وإنت من أهله يا أستاذ مهم...
مشيت والإبتسامة على وشي كنت مرتاح عشان حكيت معاه عن مشاعري ومخاوفي وكان رأيه إني مضيعش وقت وأتقدملها.وقررت أخد خطوه...
وبمجرد ما قربت على أوضتي شاورتلي أمينه اللي كان باين عليها الارتباك، قالت:
-كريــــــم... تعالي ورايا بسرعه يا كريم.
-أجي وراكِ فين!
قلتها وأنا ماشي وراها وهي مردتش عليا وجريت على الأوضه وهي باين عليها التوتر فجريت وراها وأنا مخضوض وفي خيالي ألف مشهد عن اللي ممكن يكون حصل!
ولما قربت سمعت صوت عمتي دلال اللي بتقول بلهفة:
-الد**م مش بيقف يا نجمه؟
وصوت شروق الباكي:
-أنا مكنش قصدي والله!
صرخت فيها دلال:
-اسكتـــــي بقا إنتِ السبب!
-خلاص بقا يا خالتو...
قالتها نجمه بصوت باكي، بلعت ريقي وحمحمت وأنا بقرب منهم ولما شافتني شروق سابت الأوضه وخرجت وهي بتعيط، ولما شافتني نجمه ارتبكت لأنها كانت شِبه خالعه الحجاب، بلعت ريقي وبصيت لعمتي وأنا بقول بتوتر:
-إيه اللي حصل؟
قامت عمتي دلال وهي بتقول:
-تعالى يا كريم شوف الجرح ده محتاج يتخيط ولا ايه!
نجمه عدلت الحجاب تغطي شعرها وكانت بتبكي، وأنا قلبي اتنفض، وقفت مكاني، وأمينه كانت بتشرحلي اللي حصل بالتفصيل، وأنا باصص للفراغ ومركز في كلامها، زعقتلي عمتي:
-إنـــت هتفضل متنح يا كـــريـــم! تعالى شوف الجرح ولا ناخدها مستشفى ولا ايه!
حمحمت بحرج، وانحنيت أبص لشكل الجـ ـرح من غير ما ألمسه، كنت في موقف صعب أوي، حمحمت مره تانيه وقلت:
-إنتِ حاسه بإيه يا نجمه؟!
قالت بدموع:
-بيحرقني و... وشكل الدم أصلًا مخوفني.
-طيب متقلقيش مفيش حاجه آآ... أنا دايمًا بيكون معايا أدواتي... هجيب الشنطه وأجي...
-شنطة ايه! هو هيتخيط؟!
قالتها نجمه بخوف، فقلت:
-هعقمه الأول ونشوف كده...
خرجت بسرعه وأنا سامع صوت عياط نجمه وبلعن شروق في سري...
جيبت شنطتي بحذر عشان مصحيش أخويا ووالدتي اللي نايمين في الأوضه!
ولما رجعت قابلت حازم بيخبط على الباب وجنبه شروق اللي بتعيط وماسكه في دراعه، بصلي حازم من فوق لتحت بصمت وقبل ما نتكلم فتحت عمتي دلال الباب، فدخلت شروق ودخلت أنا كمان لكن عمتي اعترضت طريق حازم، فابتسمت...
استغفروا ❤️
بقلم آيه شاكر
******
-رايح فين يا حازم؟
قالتها دلال لما وقفت قصاده، فقال حازم بنبرة مهزوزة:
-شروق بتقول نجمه اتصابت في رأسها...
-أيوه بس مش هينفع تدخل لأنها من غير حجاب.
-والله! واشمعنا ده بقا دخل!
قالها وهو بيشاور على كريم اللي دخل قدامه، فعقدت دلال ايديها قدام صدرها وقالت:
-داخل عشان يعقم الجرح ويشوف لو هيتخيط... لأنه ممرض...
حاول حازم يدخل وهو بيقول:
-ماشي وأنا كمان هدخل لأن نجمه زي أختي...
مسكته من ذراعه وقالت:
-مفيش حاجه اسمها زي أختي!! لأنها مكانتش زي أختك يا حازم ولا هتكون...
بصلها حازم للحظه وتنهد بعمق وقال:
-طيب يا عمتو هشوفها وأمشي...
قالت بنرفزه:
-فيه ايه يا حازم!! مالك؟ دي مش تصرفات انسان عاقل! فوق لنفسك يا حبيبي واهتم بمراتك... وأعتقد إنت اللي اختارت بكامل إرادتك تبعد عن نجمه...
مسح حازم وشه وبلع ريقه وقال بارتباك:
-آ... أنا بس قلقت لما قابلت شروق وهي بتعيط وقالتلي على اللي حصل!
مد حازم عينه يبص جوه لما سمع صوت تأوه نجمه، وقال بارتباك:
-آآ... طـ... طيب ادخلي يا عمتو شوفيها و... وأنا هبقا أطمن عليها منك الصبح... بس ناديلي شروق عاوزها...
دخلت دلال للأوضه وهي بتنفخ بزهق ووقف حازم ينفخ بضيق من عمته!
وطلعت شروق لحازم ودخلت تاني بسرعه...
-كريم بس بقا شيل ايدك...
قالتها نجمه بنبرة عاليه، فقال كريم:
-إنتِ اللي شيلي ايدك واصبري... وبعدين أنا متأكد إنه مش بيوجع لأني حاطط مخدر...
-لا بيوجع... وراسي منمله...
رد كريم بسخرية:
-كدابه أوي راسك منمله يعني مش بيوجع!
قعدت دلال جنبها ومسكت ايديها وهي بتقول:
-اصبري يا نجمه...
قال كريم وهو شغال:
-أومال حازم راح فين؟
انتبهت نجمه لسؤال كريم، وردت دلال:
-مشي... كان جاي يطمن لأن شروق بتعيط وخايفه.
قالتها دلال وبصت لشروق اللي كانت واقفه بتلعب في موبايلها وساكته، ولما لاحظت شروق إن العيون بتبص عليها، قفلت موبايلها بارتباك وبصت لنجمه وقالت:
-أنا آسفه يا نجمه... بجد مكنش قصدي...
وخرجت من الأوضه بسرعه من غير ما تسمع رد، فبص كريم لمكانها الفارغ وقال:
-شروق دي تصرفاتها مريبه... وحازم ده كمان غريب أوي يا عمتو... ساعات بحس إنه مش طايقني مع إني معملتلهوش حاجه والله!
قالها بضحك وسحب حجاب نجمه عشان يغطي شعرها كله بعد ما خلص، في حين دلال قالت بابتسامة:
-ليه ياض يا كريم.... دي شروق غلبانه بس عبيـ ـطه... وحازم جدع ياض...
-ايه الحكايه النهارده! بسمع كلمة ياض دي كتير!!
قالها كريم بضحك وهو بيقفل شنطته، فسألت دلال بضحك:
-ليه مين قالك كده غيري!
قعد كريم ولسه هيحكي فقالت أمينه:
-هو إنت لسه هتقعد! أنا عايزه أنام!
حمحم كريم بحرج وقام وقف، ولما لقى نجمه ساكته وحاطه ايديها على رأسها قال:
-روقي يا نجمه ومتقلقيش دي كل الحكايه غرزتين اتنين!
-بيوجعني...
قالتها نجمه، فابتسم كريم وقال:
-مستحيل يكون بيوجعك بطلي وهم...
بصتله نجمه وابتسمت، فبصلها وابتسم ودلال متابعه نظراتهم...
وفي اللحظة دي قالت أمينه بزهق:
-أنا بقول لو عايزين تسهروا تقدروا تخرجوا تتكلموا بره... أنا بجد عايزه أنام أوي.
انتبه كريم لنظراته لنجمه وبلع ريقه وهو بيمسح شعره بتوتر، كان خايف من التجاوزات اللي بقا بيقع فيها غصب عنه، يعني يضحك مع نجمه ويبصلها...
قاطع أفكاره صوت أمينه:
-اتحرك يا كريم عاوزين ننام!
قال كريم بمرح:
-طيب يا أمينه براحه ماشي أهوه... مش بنطمن عليها!
قالها وهو بيشاور على نجمه فابتسموا كلهم واستأذن كريم ومشي...
قالت أمينه بضحك:
-حاسه إني أحرجته!
ضحكوا وقالت دلال:
-حاسه!!
-اعمل ايه ما أنا بحب أنام بدري وانتوا سهرتوني النهارده! وخضتوني كمان ودا مش حلو عشان بشرتي...
قالتها أمينه وهي بتلمس بشرتها، فقالت نجمه وهي بتبص لدلال وبتشاور على أمينه:
-هي البت دي بجد!
ضحكت دلال وبصت لأمينه وقالت بسخرية:
-قومي ياختي نامي عشان بشرتك!
رقدت أمينه على السرير وقالت:
-أوكي تصبحوا على خير...
بصت دلال لنجمه وقالت:
-يلا ننام احنا كمان؟!
سألت نجمه:
-طيب وشروق؟
-سيبك منها تلاقيها هتنام عند حازم...
استغفروا♥️
بقلم آيه شاكر
★★★★★★
نامت شروق في أوضة حازم جنب أسماء وطول الليل دموعها بتنزل في صمت وأسماء متابعاها، شروق كانت بتقول في نفسها إنها مش بتكره نجمه ولا بتغير منها بل إن نجمه هي اللي بتكرهها وبتغير منها! وإن نجمه منافقه!
تاني يوم
بمجرد ما فتحت شروق عينيها مسكت موبايلها على المحادثة اللي بينها وبين ميسره وحذفتها وهي بتنفخ بضيق، مكنتش عارفه عمتها دلال عرفت ازاي!!
طبطبت عليها أسماء فاتنفضت شروق وقفلت الموبايل بسرعه! قالت أسماء:
-صباح الخير يا شوشو... أنا جايه أطمنك إن نجمه بخير مكنتش أعرف إنك بتحبيها وبتخافي عليها أوي كده!
-أ... أيوه ما هي بنت عمتي وصاحبتي! لازم أخاف عليها طبعًا...
-يا بختها بيكِ كان نفسي يكون ليا صاحبه زيك تحبني وتخاف عليا!
حمحمت شروق وارتعشت شفايفها بابتسامة متوتره، خبط باب الأوضه ولما فتحت أسماء ظهر حاتم اللي قال بابتسامة:
-يا صباح الصباح... يلا يا جماعه مش هتفطروا ولا ايه؟!
خرج حازم من الحمام ولبس ساعته وهو بيقول:
-احنا لابسين ونازلين أهوه...
قالت أسماء:
-يلا أصل أنا جعانه أوي....
خرجوا من الأوضه، ومشيت شروق مع أسماء قدامهم فسأل حازم أخوه:
-صحيح يا حاتم الفضول هيمـ ـوتني... ايه الحرف التاني اللي كان على دبلة كريم؟
بص حاتم حوليه وقال بهمس:
-الواد ده شكله بيحب واحده اسمها نور... كان حرف N...
سأله حازم:
-واشمعنا نور ما يمكن اسم تاني!
-فاكر لما قال إنه عايز اسم زوجته أي حاجه فيها نور... وقال شمس قمر أو نور!
هز حازم رأسه لتحت وقال:
-امممم أي حاجه فيها نور... وحرف N...
كان شاكك في علاقته بنجمه لكنه تأكد! همس حازم لنفسه من غير ما يسمعه حد:
-نجمه!!
جز على أسنانه بغيظ، واشتعلت غيرته أكثر! وجواه أسئله كتير، أهمها هل نجمه بتحب كريم من زمان؟!
من ناحية تانيه قالت شروق لأسماء:
-عايزه أنصحك نصيحه من أخت لأختها...
-انصحيني يا أوختي...
قالتها أسماء بمرح فقالت شروق بخبث:
-خلي بالك من جوزك... مع إن نجمه صاحبتي وبنت عمتي وبحبها لكن إنتِ أولى لي منها... نجمه مش سهله زي ما إنتِ متخيله! وبتحاول تلفت نظر حازم ليها!
ضحكت أسماء وقالت:
-مش معقوله! وبعدين أنا واثقه في حازم...
ضحكت شروق وقالت:
-لا يا حبيبتي ركزي نجمه كانت بتحب حازم لكن حازم سابها واختارك إنتِ والظاهر إنها لسه بتحبه وبتلفت نظره وحازم شكله بدأ يتلغبط ويتشدلها... وأنا عشان بحبك لازم أنبهك...
أسماء قلبها اتقبض، لكن مردتش على شروق ومشيت وهي بتفكر في كلامها...
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم❤️
#كتابات_آيه_شاكر
★★★★★★
«حازم»
لما وصلنا للمطعم شوفت كريم قاعد على تربيزه تانيه جنب دلال وبيتكلم مع «ياسين» اللي بقى يقعد معاه دايمًا والإبتسامه مش مفارقه وشه...
ولما لقيت نجمه كمان قاعده معاهم وبتبتسم معرفتش أتحكم في غيرتي، اللي مش عارف هي من كريم ولا على نجمه!
قعدت على التربيزه اللي وراهم مع عيلتي وقلت بضيق:
-مينفعش كده! نجمه قاعده مع شباب منعرفهمش وبتضحك معاهم هي وعمتي! أعتقد لو والدها هنا مش هيرضى بوضع زي ده!
قالت شروق بغيظ:
-للأسف نجمه مش هتتغير! مش بتتعلم من أخطائها وبتحب تلفت نظر الشباب ليها! أنا صعبان عليا اللي بتعمله في نفسها!
كلهم بصوا ناحية نجمه اللي قاعده جنب البنات ومش بتبص ناحية الشباب، فقال حاتم:
-ايه يا جماعه البنت قاعده باصه قدامها وساكته... وبعدين ما احنا برده شباب وأجانب عنها ولا هو الضحك معانا احنا اللي حلال!
قالها حاتم وضحك وفعلًا كان معاه حق...
بصتلي أسماء وقالت بشك وبهمس:
-مش شايف إن إنت مركز مع نجمه شويه!
ابتسمت وقلت بهُيام مصطنع:
-لأ أنا مش مركز مع حد غيرك يا قمر... بس مش حابب اللي بيحصل ده ما هي برده بتجيبلنا الكلام...
قالت:
-واحنا مالنا بيها أصلًا يا حازم!
-ما هي بنت عمتي برده يا نجمه...
-أنا أسماء مش نجمه!
قالتها وحسيت إنها هتعيط...
بلعت ريقي بارتباك وقلت لها بابتسامة:
-إنتِ اللي لغبطتيني!
-إنت اللي ملغبط نفسك!
قلت في نفسي فعلًا أنا اللي ملغبط نفسي! حاولت أغير الموضوع بسرعه فقلت بغزل:
-بس ايه القمر ده أول مره أشوف الفستان ده عليكِ!
ابتسمت أسماء ابتسامه صغيره وقالت:
-بس أنا مش أول مره ألبسه! الظاهر إن إنت مش مركز معايا!
في الوقت ده اتأكدت إن أسماء فاهماني وخوفت! أنا تقريبًا بـ ـدمر حياتي! حاولت أتدارك الموضوع فميلت ناحيتها وقلت بهمس:
-والله بحبك...
ابتسمت وقالت:
-وأنا كمان...
مسكت ايديها من غير ما حد ياخد باله، وبصينا لبعض بابتسامة، مكنتش بكذب عليها لأني فعلًا بحبها، كنت شايف الدموع متجمعه في عينيها! سحبت ايديها مني وبصت قدامها...
ولما جه الفطار كنت باكل وعيني كل شويه تروح على كريم ونجمه اللي لما بصت ناحيتنا عنيها وقعت في عيني فنزلت عينيها بسرعه...
أسماء كانت متابعه نظراتي، وفجأة سابت الأكل من ايديها، قامت وقالت:
-أنا شبعت...
-وإنتِ أكلتي حاجه؟!
قالتها والدتي، فقالت أسماء:
-مكنتش جعانه... عن إذنكوا...
مشيت أسماء بسرعه وروحت وراها، وسط نظرات الكل، ولما دخلنا أوضتنا، قلتلها:
-إيه يا حبيبتي! مفطرتيش كويس ليه!! مع إنك الصبح قولتي إنك جعانه!
بصتلي بعمق ومردتش، فكررت سؤالي وأنا بمسك ايديها، فحضنتني جامد وانفجـ ـرت بالعياط، طبطبت عليها وقلت بقلق:
-إيه اللي حصل يا أسماء؟! حد ضايقك؟ إوعى تكون شروق!!
قالت بعياط:
-بالله عليك يا حازم متعملش معايا كده! متحسسنيش إن أكرم أخويا كان صح لما كان مُصر إني أسيبك عشان الصور اللي نزلت عنك! متشمتش حد فيا أنا وثقت فيك...
مسحت على رأسها وقلت:
-عشان خاطري اهدي... إيه اللي حصل لكل العياط ده!
خرجت من حضني وقالت:
-أنا عايزه أرجع بيتنا يا حازم...
-عشان خاطري اهدي و... ويوم واحد بس وهنرجع يا حبيبتي.
قعدتها قدامي ومسحت دموعها وقلت بلين:
-براحه وبهدوء احكيلي مالك؟!
ولأن أسماء طيبه ومش بتخبي عني أي حاجه حكتلي اللي قالته شروق وخوفها من نجمه ونظراتنا لبعض، حاوطت وشها بايدي وقلت:
-متخافيش أبدًا يا سمسم... وعد مني قدام ربنا إني عمري ما هخذلك... وسيبك من شروق دي دماغها فاضي واللي بتقوله ده أوهام في دماغها!
-بجد يا حازم! اوعى تكون بتضحك عليا!!
-بقولك وعد قدام ربنا إني عمري ما هخذلك... نجمه أختي وهتفضل أختي وإنتِ مراتي وحبيبتي وأم عيالي مستقبلًا ان شاء الله.
ابتسمت وبوست ايديها واتنفست أسماء بارتياح، قلت:
-روقي كده وقومي اغسلي وشك عشان نخرج مع بعض وأفسحك شويه...
سمعت كلامي وقامت، وقلت لنفسي بهمس:
-أنا وعدتك يا أسماء... والوعد قدام ربنا وهنفذه...
بصيت لفوق وقلت:
-يارب...
بصيت قدامي وأنا بفتكر شروق أختي وتصرفاتها المريبه، وهزيت راسي باستنكار، وضيق، وأنا عايز أقوم أضـ ـربها...
*****
شروق كانت متابعه نجمه وكريم، وعملت نفسها بتلعب في موبايلها وصورتهم كتير ولعبت في الصور شويه.
أكلت بسرعه وقامت وقفت في جنب وطلبت رقم وهي بتلتفت وراها كأنها بتعمل حاجه غلط، إداها مشغول أكتر من مره، ففتحت نت وبعتت:
-مش يتضيع وقت... يعني ملقتش فايده من أخويا قالت تشوف ابن عمي...
بعتت صور كتير واحده لنجمه وكريم حاطط ايده على رأسها كان بيخيط الجرح لكن واضح إنه بيلمس شعرها وفيديو تاني وهي قاعده جنبه على الشط وبيضحكوا سوا وصور تانيه قصتهم عشان يظهروا قاعدين جنب بعض...
استنيت رد، لكن رسايلها اتقرأت ومحدش رد، فبصت شروق قدامها وعينها دمعت وهي بتقول:
-ليــــــــه كــده! ليـــــه كله بيتجاهلني!
دموعها نزلت وهي بتقول:
-يارب... يارب بقا أنا تعبت...
#روايات_آيه_شاكر
********
في مكان تاني قعد ميسره جنب أخته يبصلها وساكت وهي ملاحظه لكن عامله نفسها بتلعب في موبايلها ناداها بلين:
-توتو... توتو...
بصت له وهي رافعه رأسها لفوق وقالت:
-يا نعم!
-هي... هي نجمه عامله ايه؟!
-بتسأل ليه! مش إنت أخر مره قلتلي أقطع علاقتي بيها!
سكت ميسره وهو بيبصلها، فكملت تسنيم:
-على العموم أنا مشوفتهاش من يوم ما قولتلي أقطع معاها كلام... وهي أصلًا مبقتش تيجي التدريب لأنها سافرت...
قال بدهشه وصدمه:
-سافرت فين؟!
-راحت نزهة صيفيه مع عيليتها...
-واللي اسمه كريم ده معاهم؟!!
-معرفش بس هو كمان مش بيجي الشغل بيقولوا واخد اعتيادي!
-وإنتِ مكلمتهاش!
-لأ متكلمناش!
-ماشي يا تسنيم...
قالها وقام خرج من الأوضه وهو بيغلي من الغيظ...
فاتبعتله رسايل على الماسنجر وصور لنجمه زي كل يوم، ورسالة:
-اوعى تكون لسه بتفكر فيها!! أنا رأيي تنساها...
ضغط ميسره على أسنانه بغيظ وقال:
-صـــح... هـــنـــساهــا... مش همـ ـوت نفسي عليها يعني!! تغور في داهيه... تستاهل كل اللي بيحصلها...
نادى على أخته بصوت عالي وهو متعصب فجريت وهي بتقول:
-نـــــــــعـــــم... جيت أهوه... عايز ايه؟
-من بكره تقطعي علاقتك نهائي بالبنت اللي اسمها نجمه دي... فاهمه؟
نفخت تسنيم بضيق فقال ميسره بصوت عالي:
-ردي علـــــيــــا... فـــــــــــاهــــــمــــــه!!!
خافت منه لأنها أول مره تشوفه متعصب كده فبلعت ريقها وقالت:
-طيب... طيب فاهمه... هو حصل ايه؟
مردش عليها وقعد يمسح وشه بايديه فقعدت جنبه وسألته:
-هو فيه حد بعتلك صور ليها تاني؟!
هز رأسه لتحت فحاولت تسنيم تهديه:
-ممكن تهدي وتفكر بعقل... متاخدش أي قرار وإنت غضبان!
قال بنرفزه وصوت عالي:
-أنا لا غضبان ولا نيله...
رن موبايله برسايل تانيه على الماسنجر ولما فتحها برق عنيه بصدمه وقام وقف وهو بيقول:
-يا نهار مش فايت! إيـــــه ده!!! هي وصلت لكده!!
قربت تسنيم عشان تشوف فيه ايه فقفل موبايله بسرعه وحطه ورا ظهره وقلبه بيدق بسرعه من الصدمه..
متنسوش التفاعل....
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا