الفصل الثاني والعشرون 22
والثالث والعشرون 23
بقلم كنزى حمزة
الفصل الثاني والعشرون
وبعدايام كثيره كان هو جالس داخل وكالته مع بعض التجار الذين يبتاعو منهم البضاعه وزين كان بيلعب مع اصحابه امام الوكاله
لمح الصغير سياره تقف امام منزل الجده توحه ترجل منها هذا الرجل البغيض واتجه الي داخل البيت
جري الصغير الي جده كي يخبره
زين: جدو جدو الحق يا جدو
فضالي:مالك يا زين في ايه
زين :اللاجل الكبيل الوحس جيه تاني عند تيتا توحه
فضالي: ايه طب عن اذنكم ياجماعه هاشوف في ايه واجي
ذهب بأتجاه منزلها سريعا
وصعد الطفل اليهم حتي يخبرهم بما حدث واثناء صعوده اتصل بوالده
زين :الو يا بابي اللاجل الوحس جيه
عاصي :بتقول ايه يا زين راجل مين ده
زين:قليب تيتا لوقيه اللي كان عايس ياخد مامي وغسل ده
عاصي وهو يلملم اشياءه:طب ادخل البيت بتاعناواقفل الباب عليكو وانا هاجيب عمك واجي هو جايب معاه رجاله كتير ذي المره اللي فاتت
زين: لاء يا بابي ده جاي لوحده هو واحد كان بيسوق العلبيه وكان سايل سنط وعلب هدايا كتيل
عاصي:ايه طب ماشي يا حبيبي يلا اطلع واقفل الباب وراك وماتقولش لمامي او غزل حاجه لحد ماجي وانا جاي علي طول
اغلق معه واتجه الي مكتب اخيه حتي يخبره ويذهبون اليهم
فعل الطفل مثلما امره والده واغلق باب البيت من خلفه ثم صعد اليهم
/////////////////////////////////////////////////////////////////
وعند توحه
صعد اليهم ودق باب الشقه فتحت الخادمه لوزه
لوزه:انت ايه اللي جابك هنا تاني يا راجل انت
سالم:ايه يا بت ياجليلة الربايه انتي حد يكلم ضيف داخل بيتو كده فين ستك
توحه:جاي ليه تاني يا سالم احنا مش خلصنا خلاص من الموال ده بقي
سالم:ازيك يا حجه توحه عاملين ايه مش هاتقوليلي ادخل ولا ايه
روقيه:جاي ليه يا سالم
سالم:جاي اصفي النويا يا روجيه واصلح اللي ولادي عملوه
توحه:طب ادخل يا سالم اتفضل
دلفو الي الداخل وقبل ان يجلسو كان فضالي قد حضر
فضالي:سلامو عليكو
توحه:تعالي يا عبدالرحمن ادخل
جلس امامه وهتف
فضالي:خير ايه اللي حدفك علينا تاني
سالم: انا جاي اراضي مرات اخويا انت بجي ليه كل اما اجي الجيك اهنه
فضالي :الله ماقولنا اقبل كده انا حمي بناتها وهي وامها في حمايتي واظن انت وولادك المرتين اللي زروتها فيها كنتو جاين في شر
سالم :لاء خلاص مافيش شر يا روجيه مش هاتشوفي مني غير كل خير بعد اكده اجعد يا ابو نسب خلينا نتعرف على بعض وابعت هات البنات عشان اشوفهم دول وحشوني جوي
روقيه: يعني خلاص يا سالم اللي في دماغك من ناحية بناتي شيلتو
سالم:خلاص يا روجيه يعلم ربنا اني كنت رايدهم لولادي في الحلال بس خلاص بجي ادام اتجوزو ومتهنين في بيوتهم يبجي خلاص انا برضك عمهم واحبلهم الخير
روقيه:طمنتني يا سالم الله يطمنك كده تقعد بقي تتغدي معانا ونرحب بيك
نظر اليها نظره طويله وهتف
فضالي:كده طب ربنا يهدي الحال هانزل انا بقي الوكاله يااما توحه
روقيه بعدم فهم:هاتنزل ليه يا عبد الرحمن خليك اتغدي معانا
فضالي بغضب:لاء.. اصلي سايب الوكاله والرجاله قاعدين مستنيني تحت وادام النفوس اترضت يبقي مافيش خوف عليكو
ثم تركهم ونزل الي اسفل مره ثانيه
حضر حمزه وعاصي سريعا وقابلهم امام البيت
عاصي: ايه نزلت ليه انا شايف عربيته لسه هنا يعني هو فوق
فضالي: اه قاعد فوق راسملي دور الطيبه والهانم عزمته علي الغدا قولت انزل اشوف شغلي احسن
حمزه: انا مش فاهم حاجه يعني ايه عزمته علي الغدا دي
فضالي : بصو انا مش ناقص وجع دماغ عايزين تفهمو اطلعو واقعدو معاه اقلو مش هايقولكو انتو هنا ليه ذي ما قالي اوعو بقي عدوني
ثم تركهم ودلف مره ثانيه الي وكالته
عاصي:فهمت حاجه
حمزه:لاء
عاصي:ولا انا اقولك تعالي اما نشوف في ايه
صعدو اليها ودقو الباب ثم دلفو وبعد السلام والتحيه
جلسو كي يتحدثون
سالم:انتو بجي اجواز بنات اخوي مشاء الله والله عرفتي تنجي يا روجيه
روقيه:طبعا اومال ايه مشاء الله عليهم عاصي مهندس وحمزه محاسب ربنا يحميهم
سالم:والله فرحت بيكم مع انكم اتسببتو في حبس ولادي
عاصي:لاء احنا مكناش عايزين الأمور توصل بينا لكده بس هما اللي جم ورفعو السلاح علينا وروحنا وعملنا صلح في القسم بس الحبس ده بقي حاجه بينهم وبين الحكومه
سالم :علي العموم اللي فات مات يلا هاقوم امشي انا بجي وانتي لو في اي حاجه ولا عايزه اي حاجه اطلبيها مني علطول وانا المره الجايه جبل ماجي هبجي اتصل بيكي عشان تجبيلي البنات اشوفهم
روقيه :طب ما انت قاعد معا شويه اقعد للعشا
سالم:ههههههه لاه اكده حلو جوي المره الجايه راح تبجي غدا وعشا ويمكن تبجي بيات كمان يلا سلامو عليكو
الجميع:وعليكم السلام تركهم ونزل للاسفل وركب سيارته تحت نظرات فضالي المستشاطه غيظا منه
عاصي: مالك من ساعة ماسلمت عليه ماتكلمتش يعني
حمزه: الراجل ده كلامه مش مرياحني
روقيه:ليه بس يا حمزه الراجل معاملش حاجه وحشه المره دي
عاصي:انتي بيغرك الدخله الناعمه اللي دخل عليكي بيها دي
روقيه:مش يمكن حس بالذنب من ناحيتنا
حمزه:حس بأيه انتي طيبه اوي يا ماما اللي ذي دول معندهمش حاجه اسمها احساس من اصله وهاتشوفي المره الجايه
عاصي: هاتعملي ايه لو لقتيه بيجدد عرضه بالجواز ليكي تاني
روقيه: عرض ايه هو ماجبش سيرة الموضوع ده انتو ليه بتفكرو كده
حمزه:ليه مأخدتيش بالك لما قالك ان المره الجايه ممكن يبقي فيها بيات كمان هيبات هنا علي اي اساس ها هتعملي ايه ساعتها
روقيه:هوافق
عاصي وحمزه:ايه‘‘‘‘انتي بتقولي ايه
روقيه:ايوه هوافق عشان اخلص من الموضوع ده بقي ولو طلب فلوسي كمان هديهلو عشان اشوف بناتي مرتاحين وابعدو عنهم
عاصي:لاء انتي عارفه كويس اوي انو ميقدرش يجي جنب واحده منهم بس لو ده قرارك احنا مالنش دخل فيه يلا يا حمزه ثم تركوها ونزلو الي والدهم مره اخري
وجدوه جالس لوحده والتجار قد ذهبو
فضالي:كويس انكم نزلتو تعالو بقي عشان تشوفو البضاعه اللي اتباعت دي والتجاراللي هايبعتو يشلوها
عاصي:ايه مش عايز تعرف اللي حصل فوق
فضالي:لاء مش عايز اعرف حاجه
حمزه: انا مش فاهم انت فيك ايه وايه مضيأك كده
فضالي:الله وانا هاتضيق ليه بقي
عاصي: عشانها هي مثلا عشان عزمته علي الغدا ورحبت بيه في بيتها
فضالي:ودا يضيقني في ايه ما هي حره تعمل اللي هي عايزه انا طالع ارتاح اعطاهم ظهره واتجه للخارج
حمزه:قالت لو المره الجايه طلبها تاني للجواز هاتوافق
اندهش من كلام ابنه ووقف متسمرا مكانه لم يلتفت اليهم ولكنه رفع رأسه عفويا للاعلي بأتجاه شرفتها
وهتف:هي حره تعمل اللي تعمله ثم ذهب وهو في قمة غضبه
حمزه:وبعدين ابوك كده هايجراله حاجه
عاصي:سيبه شويه يفكر لما نشوف هايوصل لايه
حمزه:انت مش واخد بالك انها نسيت طلب ابوك ليها خالص
عاصي:يا عبيط هي مش ناسيه هي أتناست عشان مايحصلش مشاكل بينا وبين بناتها تاني انت ناسي انك كنت رافض وغمزه كمان كانت رافضه يا راجل دانا كنت هاطلقها بسبب الموضوع ده
حمزه:انا كنت رافض عشان كنت خايف علي امي الله يرحمها لكن مراتك بقي
عاصي: انا متأكد انها لسه رافضه بس مش عارف لم تعرف بقرار امها ده هاتعمل ايه
حمزه:وانت هاتقولها
عاصي:لاء خلايها تعرف من حد غيري عشان مش عايز اتخانق معاها بسبب الموضوع ده تاني
//////////////////--بقلمي/كنزي حمزه--/////////////////////////
صعد الي داخل شقته وجدهم جالسون يضحكون مع الصغير
غمزه:احضر لحضرتك الغدا يا عمو
فضالي:لاء يا حبيبتي مش عايز حاجه انا هادخل اوضتي اريح شويه
زين:هو بابي وحمسه نزلو من عند تيتا يا جدو
فضالي:ايوه ياحبيبي
زين: طب انا هانزلهم بقي تركهم هو ودلف الي غرفته
وامسكت غزل بالصغير قبل ان ينزل اليهم
غزل: خد هنا انت مش هاتنزل الا لما تقولي هما كانو بيعملو ايه عند مامي والا هامسك ازغزك
زين:هههههههههه الحقيني يا مامي حوسيها عني خلاث هاقول ههههههههه
غمزه:خلاص خلاص سبيه يا غزل تعالي يازينو
قولي بقي هما ايه اللي طلعهم
زين:اثل اللاجل الوحس كان عند تيتا وجدو طلع عندهم
وانا اتثلت بي بابي وقولتله وهو اللي قالي اطلع واقفل باب البيت علينا
وكمان قالي مس اقول ليكو حاجه ههههههه
غمزه:ايه يعني هما كانو بيتخانقو واحنا مانعرفش
غزل:بيتخانقو ايه احنا مسمعناش حاجه
زين:لاء ماهو اللاجل الوحس كان جاي لوحده
غمزه: كده طيب يا زين روح يا حبيبي العب وقول لبابي يطلع عشان انا عايزاه
زين:حاضر يا مامي جري الصغير من امامهم وامسكت غزل الهاتف
غزل: انا هاتصل بمامي عشان افهم منها فتحت السبيكر وبدأت تتصل وعلي الجانب الاخر رن هاتف والدتها
روقيه:الو ايوه يا غزل عامله ايه يا حبيبتي
غزل:الحمدلله يا مامي انتي عامله ايه ومين الراجل اللي كان عندك ده
روقيه: انا كويسه يا حبيبتي ماتخفيش دا عمك سالم اللي كان هنا
غزل:عمي سالم ودا جاي عايز ايه تاني ولا جاي يتخانق معاكي عشان ولاده اتحبسو
روقيه:اهدي يا حبيبتي هو لا تخانق ولا حاجه بالعكس
الراجل جاي عشان يصالحنا وماتكلمش معايه بطريقه وحشه
داكمان جايب ليكو هدايا كتير وكان نفسو يشوفكم
غمزه:يشوفنا وجايب لينا هدايا مامي انتي مش عارفه انتي بتكلمي عن مين ولا ايه
روقيه:لاء عارفه يا غمزه بس طلما هو جاي ومادد ايدو بالصلح انا مش هارفضها
انا عايزه اخلص من الحكايه دي بقي
غمزه:يعني ايه يا مامي انتي مش فاكره هو كان بيهددك بأيه
روقيه: بس هو مافتحش الكلام في الموضوع ده فبلاش نسبق الاحداث
غزل:طيب يا مامي اللي تشوفيه سلام
***********/////////////**********////////////********
دلف زين عليهم الوكاله يجري علي والده
زين:بابي حبيبي
عاصي: اهلا بالبطل اللي سيابه هنا بدالي
زين:هههههه انا سمعت كلامك وقفلت علينا الباب
عاصي:يعني هما معرفوش حاجه
زين:لاء هما لسه عارفين دلوقتي ومامي قالتلي انده ليك عسان هي عايسك فوق
حمزه:اوبااا البس يا معلم كده تبقي عرفت
عاصي:اهم حاجه انها عرفت من حد غيري يلا انا هاطلع اشوفها عايزه ايه
حمزه: روح يا عاصي يا بني ربنا معاك
عاصي :اتنيل لسه دورك جاي ثم صعد اليها دلف الي الداخل وجد غزل فقط امامه
عاصي:ازيك يا غزل انتي لوحدك هنا ولا ايه اومال غمزه فين
غزل:الحمد لله هي طلعت شقتكم قالت هاتعمل حاجه وتنزل تاني
عاصي :طيب انا هاطلع ليهاتركها وصعد الي شقته وفتح الباب ودلف اليها وجدها بغرفة نومهم
عاصي:ايه الجميل قاعد لوحده هنا ليه
غمزه:عاصي الراجل ده كان جاي يعمل ايه عندمامي.
عاصي بعد ما اخذها بين احضانه : اهدي بس مالك خايفه كده ليه هو خلاص مشي ومامتك اتعاملت مع الموقف
غمزه:يعني انت مش عارف انا خايفه من ايه مش عارف هو كان بيهددها بأيه
عاصي: والله مامتك عارفه الكلام ده كويس هي مش صغيره وهي اقدري بمصلحتها
غمزه بخوف:يعني ايه يا عاصي هاتتخلي عن مامي هاتسيبه يتجوزها
عاصي:يا حبيبي ان ماقولتش كده بس لو هي وافقت علي حاجه زي دي انا ماقدرش افرض رأي عليها
غمزه بعد ان القت رأسها علي صدره: لاءه اعمل كده هاتها واحبسها هنا معانا خليها معانا علطول
عاصي:بصفتي ايه بقي اعمل كده انا عملت كده معاكي عشان انتي مراتي لكن هي مقدرش وهترفض
غمزه: طب انا عايزه اروح اتكلم معاها واشوف هي عملت كده ليه
عاصي: طب ممكن اتغدي الاول واغير هدومي وبعدين هانزلك ليها وانا نازل الوكاله
غمزه:ممكن طبعا
///////********///////////////**********///////////////
ذهبت اليها هي وغزل وبعدان تكلمت هي الاخري مع زوجها ودلفوالداخل وجدوها جالسه مع والدتها
روقيه:تعالو يا حبايبي شوفو عمكم جاي وجايب معاه ايه
غمزه:ده ايه الرضا دا كله جاي وجايب معاه هدايا كمان
روقيه:ههههههههه اومال لوكنتو شوفتو الطريقه آللي كان بيتكلم بيها كنتو قولتو ايه
غزل: شايفكي مبسوطه يعني من الطريقه دي
روقيه:وانا يعني هاعوز ايه غير انو ينصلح علينا ويبقي كويس معانا
غمزه:لاء يا مامي واحنا مش عايزينو لايبقي كويس ولا يبقي وحش احنا عايزينو يبعد عننا
روقيه:بس هومش هايبعد انا عارفه الا لما يأذينا انا عارفه ده كويس وطلما كده بقي يبقي يأذيني انا احسن ما يأذي واحده فيكو فهمتو بقي انا ليه قابلته كويس
غزل:مايقدرش يأذينا ولا حتي يقرب لينا دا عاصي وحمزه يقطعو لو بس حاول وانتي كمان هما قايلين انهم بيحموكي انتي ونانا ذينا بالظبط
روقيه :ولحد امتي هنفضل كده لحد امتي هنفضل خايفين وعايزين اللي يحمينا
لحد ماتتجوزي انتي وعبد الرحمن :هتفت بها توحه الجالسه في صمت واكملت
انا قاعده ساكته من الصبح ومش بتكلم مستنياكي تعقلي لكن انتي عامله ذي النعامه اللي بتدفن راسها في الرمل ال ايه عشان خايفه من الصياد
روقيه: لاء ياماما انا مش هاخرب علي بناتي عشان اتجوز انا
غمزه: وتخربي علينا ليه يا مامي
توحه:يعني مش عارفه ليه يا غمزه عشان ماترجعيش تتخانقي انتي وجوزك تاني ولا حمزه يرجع مايوفقش تاني
غزل:لاء يا نانا حمزه موافق هو كان رافض في الاول عشان كان خايف علي مامته الله يرحمها بس دلوقتي هو موافق
توحه:يعني مافيش غيرك انتي يا غمزه اللي رافض
غمزه:بدموع انا مش رافضه يا ناناه انا بس كنت فاكره مامي نسيت حب بابي ليها
روقيه:لاء طبعا عمري ما انساه ولا انسي حنيته علينا بصي يا غمزه انا اصلا موضوع عبد الرحمن ده شيلتو من دماغي لاني حتي لو اتجوزتو سالم مش هايسبنا في حالنا
غمزه:يعني ده رأيك يا مامي
روقيه:ايوه انا مش هافرح لما يجو يتخانقو ولا يغدرو بحد من اجوزكم عشان الفلوس
اشارت غمزه بعينها الي اختها وهتفت:خلاص يا مامي اللي تشوفيه صح اعمليه يلا يا غزل
اتصلت علي زوجها كي يقابلهم عند الباب ويفتحه لهم حتي يذهبو الي بيتهم
عاصي:ايه نزلتو بدري يعني دا احنا قولنا مش هنتصل بيكم ونسيبكم قاعدين لحد اما نقفل الوكاله
غمزه :لاء اصلنا اتفقنا انا وغزل نطلع نعمل حاجه حلوه لينا كلنا
غزل:حاجة ايه ثم تفهمت عليها حين لكزتها في يدها بخفه اه ايوه قولنا نعمل ام علي
حمزه:لاوالنبي بلاش ام علي دي اللي بتيجي وتجيب معاها اخبار وحشه داحنا المره اللي فاتت ملحقناش ناكلها
غمزه:كده بردو يا حمزه طب احنا هانعمل كيك بالشيكولاته ومش هانخلليك ولا حته ههههههههههه
عاصي :طب يلا اطلعو وانا هاطلع ليكو كل اللي انتو عايزينو
حمزه:صحيح خدي يا غزل جواب التنسيق بتاعك جيه اهو الف مبروك يا حبيبي
غزل:ايه ده بجد انت فتحتو اكيد ادام سعيد كده تبقي جاتلي كلية السن
حمزه :بالظبط يلا بقي اطلعو علي فوق وابقو اقعدو اتكلمو مع ابويا شويه عشان من ساعة ما طلع العصر مانزلش تاني
غمزه وغزل:ماشي احنا هانطلعله سلام
عاصي وحمزه:سلام
////////*////********/////////////********///////////***
صعدو الي شقته وجدوه مزال جالس في غرفته لم يخرج منها
غمزه:حسنه هو عمو مأكلش ولا خرج من اوضته حتي
حسنه:لاءه ماخرجش بس هو صاحي انا خبط عليه وقولتله اجبلك الغدا بس هو رفض
وقالي اعملي ليا قهوه وانا عملتله ودخلتها ليه شكله كده في حاجه مزعلاه
غمزه:طب روحي انتي وتعالي يا غزل ندخله
دقو عليه الباب وجدوه جالس علي الاريكه
فضالي:ادخل يلي بتخبط
غمزه: ازيك يا عمو انت قاعد لوحدك كده ليه
فضالي :تعالو يا حبيبتي مافيش ما انتو سيبتوني بقي ونزلتو قولت اقعد استناكو هنا... ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات لانها مقيدة 🥺❤️❤️
العاصي
الفصل الثالث و العشرون
غزل:طيب ممكن حضرتك تيجي تقعد معانا بره علي بال مانحضر العشا ونعمل كيك
فضالي:معلش انا ماليش نفس اكل حاجه بس ممكن اقعد معاكو بره
غمزه:بس تعالي يا عمو دا انا عندي خبر هايفرحك اوي
فضالي:بجد خبر ايه ده انتي حامل يا غمزه
غمزه: هههههههههه لاء دي مفجاءه مش هاقول عليها غير لما نتعشي وتاكل معانا الكيك كمان
خرج من غرفته واتجهو هما الي المطبخ ليحضرو كل شيء ووضعو الطعام علي الطاوله
ثم صعد حمزه وعاصي وزين بعد ان اغلقو الوكاله ودلفو اليهم اكلو طعامهم وجلسو جميعا امام شاشة التلفاز يشربون الشاي ويأكلون الكيك
فضالي:ها قوللي بقي ايه هو الخبر الحلو مين فيكو حامل انتبه له ابناءه ونظرو اليهم في دهشه
حمزه: ايه ده انتي حامل يا غزل بجد طب مش كنتي تقوليلي انا الاول الله هبقي بابي
غزل:حامل ايه انا مش حامل اقعد يا حمزه واهدي يا حبيبي
غمزه: نظرت الي زوجها وهتفت ولا انا كمان حامل انا كنت عايزه اقولك حاجه تانيه خالص
فضالي: بس مافيش حاجه هاتفرحني غير اني افرح بأحفادي
غمزه: ان شاء الله بس متهيألي في خبر تاني ممكن يفرحك
فضالي:خبر ايه ده
غمزه:مامي قالت لينا ان هي موافقه علي الجواز من حضرتك
فضالي بسخريه: هه معتقدش ان مامي اللي قالت كده
غزل بعد ان تفهمت علي أختها : لاء يا عمو قالت هي بس كانت محتاجه تطمن ان كلنا موافقين كانت خايفه احسن يحصل مشاكل تاني بس خلاص احنا عرفنها اننا موافقين
فضالي: وانتي يا غمزه غيرتي رأيك ليه
غمزه بدموع:عشان لقيت فيك حنان بابي وخوفه علينااللي اتحرمت منهم ومن هنا ورايح مش هاقولك غير يا بابي
فضالي بعد ان اخذها بين احضانه : يعلم ربنا اني اعتبرتكم بناتي من يوم مادخلتو البيت ده انتو بقيتو عندي اغلي من الشحطين دول هههههههههه
غزل:كده وانا كمان هاقولك يا بابي زي ما كنت عايز
فضالي: ههههههههه ماشي يا احلي بنوته
عاصي:طب علي خيرة الله يا عريس انا بكره لما ارجع من الشركه هاروح للعروسه ونتفق علي كل حاجه واحدد ليك كل حاجه ياعبد الرحمن يا بني ههههههههههه
حمزه:الف مبروك يا عبدالرحمن والله فرحتلك ههههههههه
فضالي: ههههههه ما تتلم يا واد انت وهو الله انتو هاتستلموني ولا ايه يلا قومو كل واحد علي شقته
زين: جدو قبل ما اطلع انا عايس بدله جديده احضل بيها فلحك انا بقولك اهو
الجميع :هههههههههههههه ثم صعدو جميعا الي شققهم
/////////////////////////////////////////////////////////////
دلفت غرفة نومها بعد ان نيمت الصغير في غرفته وجدته مزال مستيقظ
غمزه: انت لسه صاحي دانا قولت هالقيك نمت
عاصي:مستنيكي من امتي بنام غير وانتي في حضني
غمزه:حبيبي انت ربنا يخليك ليا
عاصي:ويخليكي ليا يا حبيبتي ها بقي قوليلي عملتي كده ليه
غمزه: عملت ايه هو انا عملت حاجه
عاصي:غمزه انا عارف ان مماتك كانت هتوافق علي جوزها من عمك يبقي اذاي تقولي كده وترجع تقولك انها موافقه علي ابويا
غمزه:مانا قولت ليك انها كانت مفكره ان احنا مش موافقين وكانت خايفه احسن يحصل بنا مشاكل تاني
عاصي:غمزه قولي انتي مخبيه ايه
غمزه:يووووه انا اللي قولت انها موافقه من غير ما تعرف ارتحت بقي
عاصي:وليه بقي عملتي كده
غمزه:عشان احطها قدام الامر الواقع ومديهاش فرصه ترفض وتشيل الكلام الفارغ اللي في دماغها ده ال ايه لما هاتجوز عمي وياخد فولسها تبقي كده بتحمينا منه
عاصي:وماخدتيش بالك انها ممكن ترفض ابويا لما يروح يتكلم معاها
غمزه:لاء مش هاترفضه انت بس روح بكره واتكلم معاها انشالله حتي تجيب المأزون علطول وهي مش هترفض صدقني ........مالك ساكت كده ليه
عاصي:مش عارف انتي حطيطنا كلنا في موقف صعب وانا مش عايز حاجه تحصل تضياق ابويا اعمل فيكي ايه دلوقتي
غمزه :مافيش حاجه وحشه هاتحصل صدقني المهم عمي لما يجي المره الجايه يلاقيهم متجوزين عشان خاطري يا عاصي لو بتحبني مش انت بتحبني ومش بتحب تزعلني
جلس بجانبها علي الفراش واخذها بين احضانه:طبعا مش بحب ازعلك وبخاف عليكي من الهوي وفرحت اوي لما ابويا قال انك حامل بجد نفسي اشيل بنتي منك وخدها في حضني كده زي امها
غمزه: ان شاء الله يا حبيبي بس لسه بدري احنا مش بقالنا كتير متجوزين يعني وبعدين انت نفسك في بنوته بجد انا كنت فكراك هاتقول عايز ولد
عاصي:ولد ايه وزفت ايه ما طول عمرنا عايشين ولاد لوحدنا حتي البنت الوحيده اللي امي لما جابتها من البلد جابتلنا فرج اخونا التالت دي انا عايز بنوته قمر كده زي امها ادلعها براحتي
غمزه:هههههههه حاضر يا حبيبي ان شاء الله ربنا يرزقنا بالولد والبنت بس نخلص بقي من موضوع مامي ده
عاصي: يا حبيبتي متخافيش اوي كده الموضوع ها ينتهي بكره بالكتير
غمزه:ربنا يسهل بقلمي/ كنزي حمزه
//////////////////////////////////////////////////////////////
حمزه:مالك بس يا غزل احنا هانرجع لموضع العياط ده تاني
غزل: لاء مافيش حاجه
حمزه: طب قوليلي ايه اللي مزعلك وانا اعملك كل اللي انتي عايزه طب في حاجه حصلت وانتي مخبياها عليا
غزل:ايوه غمزه كدبت عليكو ومامي موافقتش ولا حاجه بس هي عملت كده عشان خايفه علي مامي والله
حمزه:طب خلاص اهدي واحنا هانتصرف بس انتي يا حبيبتي ماتزعليش اوي كده
غزل:يعني انت مش زعلان مني
حمزه:حد بردو يزعل من حبيبو الرقيق ده.
غزل:😭😭😭
حمزه:ايه تاني بس بتعيطي ليه يا حبيبتي
غزل:عشان انت فرحت لما عمو قال اني حامل وانا مش حامل ولا حاجه ونفسي افرحك ديما
حمزه:يا حبيتي دي حاجه بأيد ربنا صحيح انا نفسي اوي ابقي اب بس كمان لسه مشبعتش منك انتي هو في احلي من اني افضل انا وانتي لوحدنا نلعب ونهزرونام في حضن بعض ولا عايل بقي يزن ويعيط ويشغلك عني
غزل:لاء ماليش دعوه انا عايزه بيبي العب معاه اشمعني غمزه عندها زين
حمزه:اممم هي ليله مش باين ليها ملامح اصلا عايزه بيبي يا حبيبتي
غزل:اه عايزه بيبي
حمزه:طب استحملي معايا بقي كده لحد ما هنا يبقي في بيبي ثم اشار بيده على بطنها ورفعها بين يديه متجهه الي الفراش
.............................................................................
حضرو من عملهم وصعد عاصي لكي يتكلم معها دق الباب ودلف الي داخل شقتهم
لوزه:اهلا يا سي عاصي اتفضل
عاصي:ازيك يا لوزه ستي توحه هنا
لوزه:ايوه اتفضل جوه هي وستي روقيه
توحه من الداخل: تعالي ياعاصي انا هنا يا حبيبي
عاصي: ازيكم عاملين ايه
روقيه: الحمد لله انت جاي من الشغل طب احضر ليك الغدا بقي
عاصي:غدا ايه انتي عايزه غمزه تقتلني ولا ايه انا جاي اقول لستي توحه كلمتين وانزل
سيبوني اقولهم قبل مازين يطلع يقولها اني جيت وتفتحلي محضر عشان اتأخرت عليها
توحه :هههههههههه ربنا يهنيكو ويسعدكو يا حبيبي ها قولي بقي كلمتين ايه دول
عاصي: بصي يا ستي انا جاي النهارده عشان اطلب ايد بنتك روقيه لابننا عبد الرحمن ها قولتي ايه
توحه: ههههههههههه موافقه طبعا هي دي عايزه سؤال
روقيه:ايه يا عاصي الكلام ده هو انت مش كنت موجود امبارح وسمعت الكلام اللي قولته ليك ولا ايه
عاصي: كنت موجود اه بس كل اللي انتي قولتيه مدخلش دماغي خالص ومتنسيش ان ابويا اتكلم معاكي في الموضوع ده قبل كده وقولتيله بعد ما عدتك تخلص يعني كنتو في حكم المخطبوين يبقي ايه بقي اللي اتغير
روقيه:مش هينفع يا عاصي يا بني اناخايفه عليكو قبل ما اكون خايفه علي بناتي ولو انا اتجوزت عبد الرحمن سالم مش هيسبكو لا انتو ولا ابوكو في حالكو
عاصي: طيب هو انتي لما جوزيتينا بناتك كنتي عارفه انك مجوزاهم لرجاله يقدرو يحموهم ولحد دلوقتي بيحموكي وانتي في بيتك ولا لاء
روقيه:طبعايا ياحبيبي انا مش بشكك في كده
عاصي:مابسش كل اللي هايتغير انك هتكوني مع بناتك في بيتنا ويبقي حد بس يفكر يقرب منكم
وافقي بقي عشان افرح عبد الرحمن حرام عليكي يا شيخه ده من امبارح مأكلش حاجه وزعلان والله قوي
روقيه: ايه ليه بس كده هو بيصعب الامور علي نفسه وعليا ليه بس
عاصي :انتي اللي مصعباها علي فكره دا هايتجنن من ساعة ما ساب سالم ده هنا معاكو ونزل حرام عليكي والله
روقيه: اسكت ياعاصي ايه الكلام ده
توحه:هو انتي لسه هاتتكسفي خلاص ياعاصي انزل قول لأبوك انها موافقه
روقيه:لكن يا ماما
عاصي:ولا لكن ولا حيثما انا هابعت اجيب المأذون وقول لابويا واجيبهم وأطلع مبروك يا عروسه ثم تركهم وذهب للاسفل
روقيه:ايه بس اللي عملتيه ده يا ماما
توحه:ايه عملت ايه مش هو ده عبد الرحمن اللي كنتي بتحبيه من زمان اهو ربنا اراد وجيه الوقت وتتجوزو
روقيه:ولما سالم يعمل فيه ولا في ولاده حاجه يبقي اعمل ايه انا ساعتها انا خايفه عليه يا ماما
توحه :ولا يقدر يعمل ليهم حاجه سيبيها علي ربنا وهو هيوقف معاكم وخلاص زمان عاصي قاله ماتكسريش قلبه بقي لتاني مره يا بنتي
روقيه:خلاص ياماما مش هقدر اكسر قلبه المره دي كمان وهوافق
/////////////////////////////////////////////////////////////////
دلف الي داخل الوكاله وهو يهاتف زوجته بصوت عالي حتي يسمع والده واخيه
عاصي:ايوه يا حبيتي البسو يلا واجهزو عشان تنزلو للعروسه
...........
عاصي:ايوه بقولك حمزه هايروح يجيب المأذون عشان كتب الكتاب دلوقتي يلا بسرعه سلام
حمزه:طيب الف مبروك يا عبد الرحمن اقوم انا بقي اجيب المأذون واجي
عبد الرحمن:انتو ايه اللي بتعملوه ده كتب كتاب مين ايه التهريج ده
عاصي:الله انت هاترجع في كلامك تاني ولا ايه يابا
فضالي بغضب: هي اللي رجعت في كلامها لتاني مره بتعملها
اوعو تفتكرو ان الكلام اللي بناتها قالوه امبارح ده خال عليا
لاء انا فاهم كل حاجه روقيه بالنسبه ليا كتاب مفتوح حتي لوغابت عني العمر كله
عارف انها رافضه عشان خايفه عليكو علي بناتها وبتضحي بنفسها بس مفكرتش انها بكده بتقولها لي صريحه انها مش واثقه فيا وبتسبني للمره التانيه بنفس الطريقه
عاصي:حتي لو كانو بناتها اللي عملو كده انا مكنتش هاسمح لنفسي اني احطك في الموقف ده الا لما اتأكد انها موافقه و ستي توحه قالتلي اخليك تطلع وتجيب المأذون معاك عشان تكتب كتابك عليها ولو مش مصدقني اطلع واسمع الكلام ده بنفسك
فضالي:ايوه هاطلع ليهم ولو كنت جبرتها علي حاجه انا اللي هارفض
وهخلي شكلكو كلكو زباله قدامي سامعين انتو الاتنين وانت ياحمزه ما تتحركش من هنا الا اما اكلمك او انزل من فوق
حمزه:تمام يا حج روح ربنا يوفقك
ثم التفت الي اخيه وتوجه اليه بالحديث:ايه مالي ايدك منها ولا ايه
عاصي:عيب عليك دلوقتي هايتصل بيك ويقولك روح هاته
//////////////////////////////////////////////////////////////////
صعد اليها والغضب مسيطر عليه وتوجه بالحديث الي والدتها
فضالي:بصي ياما توحه انا رايد بنتك من زمان
بس مش انا اللي يجبر واحده علي حاجه هي مش عاوزها فلو بنتك حد جبرها علي الجوازه دي تقول وانا اقسم بالله ما هتمم حاجه هي مش عاوزها
توحه:مين قالك انها مغصوبه علي حاحه يا عبد الرحمن عاصي نازل من هنا وهو عارف ان روقيه موافقه
فضالي:اسمعها منها لموأخذه
روقيه: الله في ايه يا عبد الرحمن ما ماما قالتلك موافقه ولا انت بقي اللي عايز تتخانق
فضالي:اتخانق طب بس اسكتي بقي والنبي لحد ما اكتب الكتاب
وانتي هاتشوفي الخناق علي حق ربنا اما طلعت عليكي كل اللي عملتيه فيا مبقاش انا عبد الرحمن فضالي يا بنت السعدني
ثم امسك هاتفه واتصل علي ابنه
ايوه يا زفت روح هات المأذون وتعالي انت واخوك يلا و اغلق الخط مره تانيه
توحه:طب وانت زعلان ليه دلوقتي ما خلاص هاتبقي بتاعتك اخيرا اهيه المفروض تفرح هههههههههه
فضالي:افرح والله انا اللي استاهل عشان بنتك تبيع وتشتري فيا كده
روقيه:انا ياعبد الرحمن طب وعلي ايه دا كله طلما جوزنا هايزعلك اوي كده يبقي بلاش منه
فضالي:يا مثبت العقل والله يا روقيه لو ما سكتي دلوقتي لهتصرف معاكي تصرف مش هايعجبك
تسمحي تقومي من قدامي لحد المأذون ما يجي
دلفت سريعا الي غرفتها وهي تبكي نظرت له والدتها
توحه:مالك بس يابني ايه للي معصبك كده
فضالي: اللي معصبني ان الهانم كانت ناويه ترميني تاني
وتروح تجوز اخو المرحوم
لولا العيال الصغيره هما اللي لحقوها وعقلوها يا عالم كانت هاتعمل ايه
توحه:اعذرها يا عبدالرحمن روقيه خايفه علي الولاد قبل ما تخاف علي نفسها
فضالي:ليه مش هاقدر احميهاولا هي ديما مستقليه بيا
توحه: وليه ماتقولش انها خايفه عليك انت كمان
فضالي: كانت قعدت واتكلمت معايا بدل ما تعزم البقف ده علي الغدا
دلفو الفتايات بصحبة عاصي في هذه الاثناء وهذا الجو المشحون بالتوتر
عاصي:ايه اقول مبروك بقي يا عريس ولا دا مش منظر عريس خالص
فضالي:اقسم بالله يا عاصي لو ما سكت لقلع الجزمه واقل منك قدام مراتك والكل اتلم واقعد بقي
عاصي:ههههههههههه لاء وعلي ايه يا حج قلبك ابيض احنا عايزين نفرح النهارده
ابوس ايدك ثم جلس بجانبه ودلفت غمزه وخلفها غزل الي والدتها
غمزه: مامي انتي بتعيطي ليه وعمو عبد الرحمن متعصب كده ليه
روقيه:انا السبب بس والله انا مكنتش فكراه هايتضيق كده
غزل:يتضيق من ايه يا مامي هو انتي قولتيله حاجه زعلته
روقيه:لاء بس هو فهم من اللي حصل امبارح اني مش واثقه فيه او انو هايقدر يحميني واني للمره التانيه برفضه
غمزه: عايزه الحق يا مامي معاه حق انا اكتشفت انو بيحبك اوي انتي ازي بس قدرتي ترفضيه زمان
روقيه: يوه ياغمزه هو انا ناقصاكي انتي كمان
دلفت عليهم توحه:يلا يا روقيه المأذون وصل
ترجلت الي الخارج وجلست امامه ووضعت يدها في يده ثم وضع الماذون المنديل عليهم و بدء عقد القران في هدوءتام
وهتف بجملته الشهيره (بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير) ثم ذهب بدؤو يباركون لهم.
عاصي :مبروك يا حج افردها بقي دا النهارده ليلة فرحك
فضالي:الله يبارك فيك يا خويا واتلم هاه
حمزه:طب ايه مش هنحتفل بالمناسبه الحلوه دي بقي ولا ايه.
فضالي:اه دانتو رايقين اوي طب انا نازل الوكاله وانتو يا بنات حضرو مع مامتكم شنطتها وابقو خدوها معاكو عندنا عشان تنور بيتها.
حمزه: لاء والله ما يحصل احنا لازم نزفك عليها لحد هناك
روقيه:بس بقي يا حمزه بطل هزار وانت ياعبد الرحمن اقعد لما تاكل الحاجه الحلوه وبعدين انزل
غمزه:ايوه يابابي اقعد عشان خاطرنا
جلس مره ثانيه :انا هاقعد بس عشان خاطرالكلمه الحلوه دي وخاطركو انتو.
//////////////////////////////////////////////////////////////////
عم الليل عليهم واغلقو الوكاله بعد ان ترجلو اليها وصعدت الفتايات بصحبة والدتهم وتروكها في شقتها الجديده وذهبو
دلف هو داخلها وجدها جالسه في غرفة نومه وقف بجانب الباب ينظر اليها في صمت
روقيه:ايه مستغرب ولامش عايز تدخل اوضتك عشان انا فيها
فضالي:كفايه غباء بقي يا روقيه هاتفضلي غبيه لحد امتي ثم دلف اليها واغلق الباب من خلفه
روقيه :كده برضو يا عبدالرحمن انت بتشتمني
فضالي:لو عليا عايز اكسر دماغك مش عايزه تسيبيني تاني
روقيه: سامحني علي تفكيري ده بس والله كنت خايفه عليك انت و الولاد.
فضالي:خايفه عليا ولا مستقليه بيا اجتذبها بين احضانه مش هاعرف احميكي يا روقيه
روقيه وهي تضع يدها علي صدره :عارفه انك هاتحميني بس برضو خايفه عليك
فضالي:تقومي تفكري انك تروحي لغيري تاني انتي عارفه انا كنت من جويا بغلي ازاي
روقيه:خلاص بقي يا حبيبي ما احنا مع بعض اهو
فضالي:وحشتيني اوي يا روكا ياه بقالي كتير اوي مستني اللحظه دي يا حبيبتي
ونسيبهم بقي يعيشو اللحظه... ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات لانها مقيدة 🥺❤️❤️