
الفصل الثامن عشر 18
والتاسع عشر 19
بقلم كنزى حمزة
الفصل الثامن عشر:
مر الوقت طويلا علي الجميع وبدءت هي تصرخ بشده تريد ان ترتمي بين احضانه وتعتذر له علي ما فعلت
تريد انت تقولها له تلك الكلمه التي طالما انتظارها منها فتحت باب الشقه وجرت علي الدرج غير عابءه بذلك الوحش الذي يتركه زوجها لحمياتها
وقفت تدق علي باب البيت بشده وتصرخ تريد زوجها
تريد حبيبها :افتحولي انا عايزه اروح لجوزي انا عايزه حبيبي يا عاصي يا عاصي
جلس الكلب بجانبها ولم يتحرك لم تخف هي منه بل نظرت اليه وهتفت
صاحبك بيقولو عليه مات ياعنتر الي جابك عشان تحميني مات يا عنتر وفجاءه
صمت الجميع عندما سمعو صوت كلاكس سياره نقل كبيره(تريلا بمقطوره) محمله بالاجوله قادمه من اول الشارع
نظر الجميع اليها وهتفت والدتها
روقيه:رجع يا غمزه عاصي رجع
صعدت هي مسرعه مره ثانيه الي الشرفه متلهفه لرؤيته
نعم هو من يسوق تلك السياره الكبيره
ولكنه مندهش من وجود اصحابه بل الجميع نساء ورجال حتي الاطفال يبكون ما الذي حدث هل تم الهجوم مره ثانيه علي زوجته ام حدث مكروه لوالدته ام ماذا
ترجل من علي مقعد الساءق الغافي بجواره مندهش وسط الجميع الذي تحولت حالتهم من بكاء الي فرحه
جري عليه زين وتلك الفتاه حسنه التي تعتبره بمثابة اخيها الكبير رغم مشاكسته الداءمه معها وارتمو بين زراعيه
عاصي: ايه مالكم في ايه بتعيط ليه يا زين وانتي كمان ياحسنه بتعيطي ليه يا حبيبتي حد جراله حاجه
جري علي اخيه وارتمي هو الاخر عليه ولف حول عنقه زراعيه
عاصي:مالك ياض في ايه امك جري لها حاجه بتصرخ ليه كده اوعي يا حمزه هتخنقني ياض
فضالي:بعد الشر عليك يا حبيبي قسمت ضهري بخضتي عليك ياعاصي
اتلم عليه اصاحبه تحت نظراتها وقفت تبكي تريد هي الاخري ان ترتمي بين احضانه بدءت تصرخ بأسمه حتي يأتي اليها ويفتح لها ذلك الحاجز
اتجهه هو الي صوتها ونظر الي وجهها نعم متمردته تريده الان تصرخ من اجله الان 💕لا يا حبيبتي لم يخلق البكاء من اجلك 💕
ابتعد عن احضان والده واتجه الي بيتها غير عابيء بنظرات الجميع حوله جرت هي الاخري للداخل ثم ترجلت علي الدرج متشوقه لتأخذه بين أحضانها
فتح الباب وجدها تقابله والدموع تمليء وجهه الاحمر من شدة الحزن عليه جذبها اخيرا بين احضانه
وصرخت:انا اسفه انا بحبك مش تسيبني تاني اوعي تبعد عني تاني
اغلق يديه عليها باحكام يكاد يضعها بين ضلوعه
وهتف:لو اعرف ان الموت ها خليكي تحني عليا كده كنت سافرت من زمان بس خلاص انتي من النهارده مش هاتبعدي عن حضني ابدا هافضل قافل عليكي كده حتي لو اتضريت اني اكسر ليكي دماغك دي.
غمزه:وانا راضيه يا حبيبي ومش هاخرج من حضنك ابدا
عاصي:طب يلا اطلعي جهزي حاجتك وهامشي الناس اللي بره دي كلها وهاتصل بيكي تنزلي علطول
غمزه:حاضر هاعمل كل اللي انت عايزه بس مش تبعد عني تاني
عاصي:اللهم صلي علي النبي غمزه بتقول حاضر دا ايه الادب دا كله هههههههههه يلا اطلعي اجهزي بسرعه.
جرت من امامه متجهه الي شقتها انتبه هو الي كلبه وانحني بجزعه قليلا اليه وهتف
جدع انك ماخوفتهاش يا عنتر شوفت طلعت بتحبني بنت عثمان هههههههههههه
ثم خرج واغلق الباب مره ثانيه خلفه لحين ان تجهز زوجته واتجهه الي الشباب ووالده وبعد ان جلس هتف والده
فضالي:كده برضو تخضنا عليك يا عاصي طب يا خي طمننا حتي بتليفون
عاصي : والله يا حج كان في حادثه كبيره علي الطريق وكان مقفول قافله سوده بس انتو ايه اللي خلاكو تفتكرو ان حاجه زي دي حصلت
خالد:ماهو انت يابني ادم لو فاتح تليفونك كنت عرفت ان خبر الحادثه ده انتشر علي النت
وماقلوش اسامي الناس اللي ماتت واحنا كلنا هارينك اتصالات و حضرتك ولا انت هنا
عاصي:ايه تليفوني يا نهار ابيض دا انا قافله من قبل الظهر وبصراحه نسيت افتحه
سامح: نسيت يا اخي اديك بالبوكس في وشك دا انت شيبتنا كلنا
فضالي:بس ابعدو كلكو عن ابني محدش ليه دعوه بيه دانا هادبح عجل تحت رجله حلاوة رجوعه ليه بالسلامه
وقف الشباب يهللون له فارحين بعودته تحت نظرات اخيه الذي يقف بعيدا عن الجميع يسند علي جدار البيت ومزالت عبراته تسترسل علي وجنتيه
نظرهو اليه وانخلع قلبه عليه جري عليه وهتف
عاصي:ايه يا حمزه انت واقف بعيد كده ليه
حمزه:اصلي اكتشفت اني ولا حاجه من غيرك يا اخويا انا ضعيف اوي من غيرك ياعاصي وبدء في البكاء بين احضان اخيه بشده
عاصي:انا كمان من غيرك ماسواش حاجه يا حبيبي انا وانت طول عمرنا بنكمل بعض ومحدش هيقدر يفرقنا غير الموت
ودي حاجه في ايد ربنا احنا منقدرش نقف قدام اردته وكفايه بقي عياط ياض واسترجل بقي مراتك تقول عليك ايه
ضحك هو علي كلام اخيه الذي تمتاز طباعه بروح الفكاهه رغم قوة اعصابه
بدء الجميع في الذهاب من حولهم واخذ حمزه والده وصعد بينما وقف هو في مدخل زوجته يهاتفها
عاصي: ها قطتي المتوحشه جاهزه ولا رجعت في كلامها ولا إيه
غمزه:لاء قطتك جاهزه وخلاص مش بقت متوحشه انت روضتها كويس اوي واتعلمت تقولك حاضر ونعم وبس
عاصي:عارفه لو بعد الكلام ده ماجتيش قدامي دلوقتي هاطلعلك انا واقفل عليا وانتي باب اوضتك وانتي حره بقي مش هيبقي في خصوصيه خالص ههههههههههه
غمزه بعد ان اغلقت الهاتف:بس انا قدامك اهو يلا بينا علي ببتنا بقي بقلمي/كنزي حمزه
اخذها بين احضانه وهمس في اذناها( وحشتيني يا حبيبتي اوي) يلا بينا عشان في كلمه كنت عايز اسمعها منك وانتي قولتيها بسرعه كده ملحقتش ادوك حلوتها
غمزه:بحبك ومش هبطل اقولها تاني بحبك ياعاصي ومقدرش اعيش من غيرك
عاصي:مش هنا يخرب بيتك كده مش هقدر انا امسك نفسي يلا بينا
امسك حقيبتها في يده وسط ضحكاتها وخرجو من بيتها ثم
اتجهو الي بيته بعد ان اغلق بابه علي والدتها بأحكام والتي كانت فرحه جدا من اجلهم
صعدو الي شقتهم سويا ودلف بها وهو اخذها بن احضانه يمطرها بقبلاته الحاره
وهمست هي:تعرف ان الشقه هنا وحشتني قوي
عاصي: تعرفي انك من يوم ماسيبتيها وانا قاعد تحت حتي بعد ما حمزه خلص شقته وقعد فيها هو وغزل برضو ماتلعطش فيها ومش رديت اعمل اي حاجه فيها الا لما انتي ترجعي
غمزه وهي تجلس علي الاريكه:يا سلام يعني كنت متأكد اني هارجع جذبها اليه مره تانيه وحملها بين ذراعيه وهتف
عاصي:طبعا كنت عارف أصلا لو ما كنتيش انتي رجعتيلي كنت هاجي واخدك بالعافيه وارجعك لحضني تاني ثم دلف بها الي حجرة نومه
غمزه: عافيه تاني يعني هاتضربني تاني؟
عاصى :وهو يقبل وجنتها ويجلس علي الفراش ثم اجلسها علي قدمه وبدء في شلح حجابها عنها
لاء يا روحي المره اللي فاتت انتي مكنتيش قولتيها وكنتي بتنرفزيني وتعصبيني بس بعد ما شوفت حبك دا كله النهارده ايامنا كلها هاتبقي حب وبس
غمزه: انا لحد النهارده الصبح كنت عنيده وماكنتش اعرف اني بحبك اوي كده بس لما سمعتهم في الشارع وشوفت عمو وهو بيبكي حسيت ان روحي بتنسحب مني حسيت اني غبيه اوي عشان زعلتك وقولتلك الكلام الوحش ده انا بجد بحبك اوي ياعاصي
التهم كرزيتها بين شافتيه ولم يتركها الا حين شعر بأنها بحاجه الي الهواء وضع جبينه علي جبهتها وهتف
عاصي:انتي عارفه انك من ساعة ما مشيتي وانتي تحت عيني حتي لما كنتي بتطلعي تقعدي تبكي علي السطح لوحدك برضو كنت ببقي شايفك
بس خلاص من النهارده مافيش دموع تاني في حب وبس
تعالي بقي
واخذها ببن احضانه يمطرها بقبلاته الي ان احس باستجابتها معه فذابو هما الاثنان في بحر عشقهم حتي اصبحت زوجته وحبيبته وعشقه الدائم
لم يبتعد عنها واغلق عليها يداه بأحكام وذهبا سويا في نوم عميق
//////////////////////////////////////////
جلس فضالي بجانبها ولم يتحدث لم يريد ان تشعر بهذا الاحساس البغيض
بدء شيطانه يذكره بأنه لو كان حدث بالفعل ماذا كان يفعل بدونه فهو فعلا سنده مع أخيه ولكن حتي اخيه بدونه لم يقوي علي فعل اي شيء
هم الاثنان يكملون بعض بالفعل فهم بالنسبه له الثروه الحقيقيه تمني من الله الا يصيبه فيهم
مكروه حتي وان يجعل يومه قبل يومهم
///////////-/------------////////////////////---------/////////
ظل جالس علي فراشه ينظر إلى الا شيء حتي دلفت اليه وجلست بجانبه تتحدث معه
ولكنه حتي لم يشعر بوجودها هذا بدأت تحسه علي الرجوع بفكره اليها وتهزه في ذراعه
غزل :ايه يا حمزه كل الكلام اللي بقوله ليك ده وانت ولا انت هنا مالك مسهم كده ليه
حمزه:هاه عايزه حاجه يا حبيبتي
غزل:لاء مش عايزه حاجه مالك يا حبيبي قاعد سرحان كده ليه
حمزه:سرحان في اخويا ماكنتش أعرف اني بحبه اوي كده
غزل:يا سلام يعني بتحبه اكتر مني
حمزه: لاء هو حبه حاجه تانيه غيرك يا روحي انا فجاءه حسيت اني خوفت لمجرد بعده عني
اكتشفت اني من غيره ولا حاجه هو اماني وسندي في دنيتي دي يمكن مش المفروض اني اقولك الكلام ده بس بجد انا بحب اخويا اوي ومقدرش ابعد عنه ولا اعمل حاجه من غير ماخد رأيه
غزل:ربنا يخليكم لبعض يا حبيبي ومش تبعدو ابدا عن بعض يلا بقي قوم عشان ننام عشان الصبح نروح عشان تقدملي في الكليه
حمزه : لاء بكره ايه بقي استني لما نشوف غمزه هاتعمل ايه ماهي رجعت مع عاصي
غزل:ايه بجد طب انا هاروحلها شويه واطلع تاني
حمزه:تروحي فين بقولك رجعت بيتهاالنهارده
مع جوزها تعالي يا حبيبتي نامي في حضني ربنا يهديكي
غزل:هههههههه ماشي ياحبيبي
/////////////////////////////////////////////////////////////
اقبل النهار علي الجميع واضحت الشمس استقيظ الصغير الذي بات ليلته في فراش جده وايقظه
زين:ثباح الخيل يا جدو
فضالي:يا صباح النور يا حبيبي يا رب يا زين اسمعها بجد
بقي ويجيلك اخوات وولاد عم بسرعه
زين:اه ويلعبو معايا بدل ماانا بلعب لوحدي كده
فضالي:هههههههه طب ايه رأيك تيجي معايا نروح نشتري العجل اللي هاندبحه النهارده
زين:بجد يا جدو هاتخدني معاك طب انا هالوح اخلي حثنه تلبثني بسلعه
فضالي:طيب و خليها تحضر الفطار علي مالبس انا كمان ونفطر ونروح على طول
زين: حاضل يا جدو
جري الصغير للخارج واخبر حسنه بما طلبه الجد منه ثم ذهب الي جدته كما تعود في الاونه الاخيره ليعطيها قبلة الصباح
دلف اليها وجدها مستيقظه صعد بجوارها علي الفراش قبلها في وجنتها واحتضنهابيداه الصغيره
زين:ثباح الخيل ياتيتا سوفتي جدو هايخودني معاه وهو لايح يستلي العجل
ضمت هي حاجبها غير مستفهمه اصدح الصغير يسترسل لها ليفهمها
زين:اثله هايدبح عجل النهالده عسان بابي لجع كويس والكلام الوحس ده طلع مس صح
بدأت تحس الطفل ان يكمل حديثه حتي تفهم ما يخفوه عنهافأكمل هو
زين: اثل امبالح بابي لما سافل واتأخل اثحابه جم وقالو لحمسه ان في حاتثه كبيله
وهما كانو فاكلين ان بابي هو اللي فيها وانو مات بث هو لجع كويس الحمد لله
بدأت تصرخ تريد ان تراه و تتشبث بالطفل تحسه علي ان يأتي لها به
اخاف الطفل من هيأتها وبدأ يبكي غير واعي ماذا تريد دلف هو اليها سريعا عندما سمع صوتها
فضالي: ايه في ايه مالك يا فاطنه ايه اللي حصل
زين:والله يا جدو انا مس عملت حاجه دي كانت حلوه دلوقتي بس لما قولتلها اننا هانلوح نستلي العجل لبابي عملت كده
فضالي:قولتلها ليه بس يا زين اجري بسرعه خبط علي ابوك خليه ينزلها عشان تشوفه
جري الصغير من امامهم وصعد الي ابيه ودق الباب بفزع وسرعه وهو يبكي ينادي عليه بصوت مرتفع
زين : افتح يا بابي بسلعه افتح تيتا تعابنه وعايسك
استيقظ هو علي دق الباب وصوت صغيره
رأها غارقه في النوم بجواره بجسدها العاري بالكامل تحت الغطاء
ابتسم ابتسامته الجزابه واعتدل من جانبها ودثرها جيدا بالغطاء لبس ملابسه وذهب ليفتح لابنه بعد ان اغلق عليها باب الغرفه
فتح الباب وفوجيء بوجه طفله الباكي بشده
عاصي:مالك ياض علي الصبح في ايه تاني
زين:تيتا تعابنه وعايسك
عاصي:ايه تعابنه طب تعالي يلا نشوفها بسرعه
اخذ صغيره وترجل عل الدرج ودلف اليها مسرعا
عاصي:مالك يا اما في ايه
فضالي:مافيش حاجه هي اتخضت بس عليك لما الباشا حاكلها علي اللي حصل امبارح
نظرت هي اليه تريد قربه لها وعبراتها تجري بشده علي وجنتها
جري الي احضانها وارتمي علي يدها يقبلها وهتف
عاصي: ماتخفيش يا ست الكل عمر الشقي بقي انا كويس قدامك اهو ثم توجه بحديثه الي الطفل
انت ديما كده مابتبلش في بوؤك فوله
زين:انا اسف بس والله مس كنت اقثد حاجه وحسه ليها انتي سعلانه مني يا تيتا
ابتسمت له بكل حب وهزت رأسها بمعني لا فصعد اليها قاصد احتضانها
ضحك عليه والده ثم التفت الي والده الذي بدأ في الحديث معه
فضالي:معلش يا عريس نزلناك يوم صبحيتك علي العموم معلش يلا اطلع ليها والف مبروك يا حبيبي
عاصي:هههههههه الله يبارك فيك يا حج. بس خلاص بقي انا هانزل اروح الشركه
فضالي:شركة ايه والله ما يحصل اطلع يلا ومتنزلش الا لما ارجع وتنزل تدبح بنفسك زي كل مره وانا هاجيب الجزار معايا يلا اطلع
عاصي:ههههههههه ماشي يا حج بس هاتيجي تلاقيني انا وهي هنا من النهارده هنام هنا عالبال ما نوضب الشقه فوق واغير ليها العفش
فضالي: ماشي يا حبيبي ربنا يهديلك الحال ويهديها ليك يا بني
ههههههههه ايوه ادعيلي علطول ان ربنا يهديها احسن تقلب تاني هتف بها وهويتجه الي اعلي مره ثانيه
قابله حمزه علي الدرج وهو متجه لشقة والده
حمزه: ايه ده ايه اللي نزلك يا عريس اوعي تقولي اتمردت تاني هههههههههه
عاصي:عيب يا واد اخوك اسد برضو هههههههه
حمزه: كده طب الف مبروك يا حبيبي بس ايه اللي نزلك
عاصي: زين يا سيدي قال لأمك علي اللي حصل امبارح وهي اتخضت فانزلتلها انت بقي رايح فين
حمزه:هانزل افتح الوكاله علي ماابوك يجي
عاصي :ماشي يا عم انزل وانا لما ابوك يجي هانزلك
ثم تركه ودلف اليها مره اخري وجدها مازلت غافيه شعرها يداري وجهها ومفرود علي ظهرها العاري امامه رقد بجانبها وبدأ يزيحه من علي وجهها ثم رفعها علي صدره
فبدأت تستيقظ بين احضانه رفعت وجهها لتري شوق عيناه فقبلته في وجنته وهتفت
غمزه:صباح الخير يا حبيبي
عاصي وهو يملس علي ظهرها: يا صباح الفل يا روحي.
غمزه:انت صاحي من بدري ولا ايه
عاصي: لا مش من كتير بس حبيت احفر ملامحك جوه قلبي عشان لما تبعدي عني تبقي صورتك جويا ومتبعديش عني
غمزه:ده ايه الكلام الحلو دا كله بس انا خلاص مش ممكن ابعد عنك تاني
عاصي:يا ريت يا حبيبتي تعالي بقي عشان انا عايز اكمل الكلام اللي بدأناه امبارح تاني ههههههههه.
ثم اخذها بين يديه ليذهبو سويا لنعيم حبهم... ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات لانها مقيدة 🥺❤️❤️
العاصي
الفصل التاسع عشر
حضر فضالي بعد ان اشتري ذلك الشاه ليذبحه فداء بروح ولده
وانزله حمزه مع الجزار امام المنزل ثم ركض الصغير الي شقة والده ليخبره.بمجيءهم
دق الباب وسريعا ما قفز عاصي من علي فراشه يلبس تيشرته وخرج من الغرفه واتجه الي المرحاض بعد ان دلفت هي اليه دق عليها الباب وهتف
عاصي:حبيبتي انا هافتح الباب لزين اخدتي لبسك معاكي ولا اجبلك
فتحت هي الباب وهي لابسه روب الاستحمام فقط ولفه شعرها بالمنشفه وهتفت
غمزه:انا خلصت خلاص وهادخل البس جوه
عاصي:طب ادخلي واقفلي عليكي الباب وانا هافتحله وهافضل معاه لحد ما تخرجي
وابقي ادخل انا كمان بس ماتفتحيش غير وانتي لابسه هدومك كامله
غمزه:ههههه يسلملي حبيبي اللي بيغير حتي من زين الصغير ده
عاصي:هههههههه طب يلا عشان ده مش هيبطل دب علي الباب
دلفت هي سريعا وفتح هو الباب للصغير وهتف
عاصي:بس بس ايه يا استاذ الدوشه اللي انت عاملها دي
زين:هو انت نمت تاني ولا ايه اناوجدو جينا وكمان الجزال جيه معانا وعايسينك تنزل تدبح العجل الكبيل يلا بقي يا بابي عايس اتفلج عليك
عاصي:طيب ماشي بس ادخل عشان في مفجاءه حلوه عاملهلاك
دلف الصغير للداخل وهتف زين: مفجاءة ايه يا بابي
عاصي:استني بس في حد هنا انت بتحبه وكنت عايزه ياتري مين
ارتدت ملابسها كامله ثم فتحت للصغير الذي جري عليها واحتضنها جيدا
زين:هيهههههههه مامي جات تاني يا حبيتي يا مامي اوعي تسيبيني تاني
غمزه بعد ان ادمعت عيناها :وانت كمان وحشتني اوي يا حبيبي مش هسيبك تاني خالص
عاصي:طب اسيبكم انا بقي في وصلة الحب دي وادخل اخد دش سريع كده وبعدين ننزل يا أستاذ زين اوك يا بطل
زين بعدم اهتمام له: لوح لوح
عاصي بأندهاش:روح روح انت في ثانيه بعتني ياض طيب يا زين شكلك انت كمان عايز تظبط
ضحكت هي علي زوجها ضحكه رنانه ثم تركهم واتجه الي المرحاض
اخذ حمامه وارتدي ملابسه ثم دلف اليهم مره ثانيه ولكنه لم يجدهم بالغرفه امسك فرشته بيده ووقف يمشط شعره امام المراءه
سمع صوت ضحكاتهم القادمه من الخارج فتوجه اليهم وجدها تحضر لهم طعام الافطار علي الماءده بالمطبخ
رفع طفله من علي المقعدثم جلس واجلسه علي قدمه
عاصي:وكمان هاتفطرو من غيري
غمزه:لاء طبعا من هنا ورايح مافيش حد فينا احنا التلاته هايكل بعيد عن التاني
عاصي:اوبا سمعت الاومر الجديده دي ايه رأيك في الكلام ده يا استاذ
زين:اثمع الكلام بقي وانت ثاكت يا بابي وقول حاضل عسان مس تمسي تاني
وضع يده علي ثغره وهز له رأسه بمعني الموافقه وجلسو يأكلون ويطعمون الصغير بكل حب وسعاده وبعد ان انتهو اخذهم واتجه الي الاسفل
دلفت هي الي شقة والدة زوجها واكمل هو الصغير طريقهم الي خارج المنزل
قابلتها اختها بأبتسامه وفتحت لها يدها لتحتضنها
غزل:اهلا اهلا بعروستنا الحلوه نورتي بيتك تاني يا اختي
غمزه:حبيبتي ياغزل انتي اللي عروسه حلوه وزي القمر كمان
غزل :طب تعالي بقي ندخل لماما فاطمه دي علطول بتسأل عليكي وكمان ماما روقيه زمانها طالعه هي ونانا
غمزه:طب تعالي ندخلها ثم توجهو الي غرفتها
اتجهت برأسها نحو الباب عندما سمعت صريره فوجدتها تدلف امامها ابتسمت لها بكل حب فابدلتها البسمه وجلست علي الفراش بجانبهاثم قبلت جبينها وتحدثت بهدوء
غمزه:وحشتيني يا ماما فاطمه سامحيني اني ماكنتش قادره اجيلك
نظرت فاطمه اليها ضاممه حاجببها غير راضيه عن حديثها او عن ما فعلته
غمزه: ماهو يا مامي ماكنش ينفع انتي كمان تطلبي من عمو الطلب ده بصراحه انا اتفجءت بردة فعلك دي
غضبت فاطمه اكثر فتدخلت غزل في الحديث
غزل:خلاص بقي يا غمزه احنا ماصدقنا ان ربنا هداكي ووافقتي اقولك تعالي نتفرج عليهم وهما بيدبحو تحت خرجت مع اختها و هتفت
غمزه: بس انا موفقتش يا غزل انا اتسفت لجوزي علي كلام انا المفروض ماكنتش اقوله ليه لماحست اني بحبه
غزل: طب بس تعالي نطلع شقتي نتفرج عليهم وبعدين نبقي نتكلم وكمان تشوفييها
اتجهو الي شقتها واعجبها زوق اختها و زوجها الرائع ثم دلفو الي الشرفه لكي يشاهدوهم
امسك حمزه حبل كبير وبدء يلفه حول قدم العجل حتي يعركله في وقفته وشد عليه جيدا حتي وقع
اتجه عاصي اليه وهو يمسك بيده سكين كبير ويخفيه خلف ظهره ثم مد يده وزبحه بكل مهاره وسرعه هتفت غزل
غزل:ايه ده ياغمزه شوفتي عاصي عمل ايه انتي جوزك ده مافيش حاجه مش بيعرف يعملها
غمزه: الله واكبر اخص عليكي يا غزل انتي هاتحسديه ولا ايه
غزل:هههههههههه بقي كده دلوقتي خايفه عليه ايه ده مامي وناناه جاين عندنا تعالي ننزلهم دول اكيد هيعدو علي علي مامي فاطمه
دلفو مره ثانيه واتجهو الي الاسفل وترجلو علي الدرج
وقابلهم امام الباب احتضنتها والدتها وهتف
روقيه:عامله ايه يا حبيبتي
غمزه :الحمدلله يا مامي كويسه
توحه:اقول مبروك يا غمزه ولا ايه
احنت رأسها للاسفل بخجل وهمست: الله يبارك فيكي يا نانا.
توحه:يعني عاصي طلع حبيبك اهو ومطلعش زي ما كنتي بتقولي عليه هههههه
غمزه:الله بقي يا نانا ايوه حبيبي استريحتي
اللهم اصلي علي النبي وانتي كمان حبيبتي وروحي ههههههههه:هتف بها عاصي القادم من خلفهم
روقيه:ربنا يهنيكو ويسعدكو ويهديكو انتو الاتنين
عاصي:ايوه هي يهديكو دي ادعو بيها علطول ههههههههه واقفين كده ليه اتفضلو ادخلو
دلفو جميعا الي الداخل واتجهو الي غرفة فاطمه ولكنه اجتذبها قبل ان تدخل واخذها الي غرفته
غمزه: ايه جايبني هنا ليه سيبني ادخل معاهم
عاصي: اخص عليكي كده برضو عايزه تسيبني وانا اللي قولت اني وحشتك زي ماوحشتيني
غمزه:بعد ان طوقت عنقه بيدها:طبعا وحشتني اوي كمان
عاصي وهو يضمها اليه من خصرها:بجد طب انا عايز اصدق اني وحشتك ثم اقترب من ثغرها والتهم شفتيها وتجوبت هي معه وطالت قبلتهم ثم تركها لتتنفس وهتفت
غمزه:سيبني اخرج ليهم بقي عشان مش يسألو عليا
عاصي:ما يسألو هايقولو عاصي بيحبها وعايز يخبيها جوه قلبه
غمزه بعد ان اسندت رأسها علي كتفه:حبيبي يا عاصي وانا كمان مش عايزه اخرج من جوه قلبك خالص بس عشان خاطري سيبني اخرج ولما يمشو نبقي نطلع شقتنا
عاصي:طب اخرجي بس انا هاطلع اجيب حاجتنا هنا في اوضتي عشان العمال هايجو ويفضو الشقه عشان نبدأ نوضبها ماشي موافقه
غمزه: طبعا موافقه خلاص تعالي نطلع سوي عشان اساعدك
عاصي:لاء نطلع ايه خليكي هنا لو طلعتي مش هننزل انا وانتي .
ههههههههههه
/////////////////////////////////////////////////////
دلف حمزه الي المطبخ وهتف علي زوجته وهو يمسك بيده اكياس من اللحم الطازج اخذتهم منه حسنه وتوجهت غزل اليه
غزل: نعم يا حمزه
حمزه:بصي يا حبيبتي اللحمه دي الحج باعتها
وبيقول لازم نتغدي كلنا فته النهارده يلا بقي ورينا الشطاره انتي وغمزه
غزل:ها بس احنا مش بنعرف نطبخ
حمزه:طيب مافيش مشكله مش مامتك لسه هنا
غزل: ايوه و نانا كمان
حمزه: طيب خلاص خليهم يساعدكو بقي ونتغدي كلنا
غزل :حاضر انا هادخل اقولهم دلفت اليهم سريعا وترجل هو للاسفل مره ثانيه لينهي تفريق اللحم مع والده
غزل:مامي ممكن تتصلي بلوزه تيجي تساعدنا.
روقيه:حاضر يا حبيبتي بس هاتسعدكو في ايه
غزل: اصل حمزه طلع لحمه كتير كده وقالي ان عمو عايزنا نعمل فته ونتغدي كلنا سوي.
توحه:بس كده حاضر يا ستي واحنا كمان هانسعدكو اتصلي بيها ياروقيه وانتي يا فاطنه
ايه رأيك لو تقعدي معانا بره ونخرجك شويه من الاوضه دي
غمزه:اه والله يانانا دي فكره حلوه حتي تغيري هوي الاوضه دي يا مامي واحنا هانساعدك طبعا
ابتسمت فاطمه لهم واشارت بمعني الموافقه
ازاحت روقيه عنها الغطاء واحتضنتها بينما امسكت غزل المقعد المتحرك من الخلف وضمت غمزه قدمها اليها ثم اجلسوها علي المقعد واتجهو بها الي الخارج
روقيه:ايه رأيك تيجي تقعدي معانا في المطبخ ونعمل الفته احنا
جلسو جميعهم بالمطبخ وبدؤو في تجهيز الطعام وسط ضحكاتهم وابتسامة رضا منها
صعد الرجال اخيرا بعد ان انتهو من تفريق اللحم ورحيل العمال ايضا بعد ان اتفق معهم عاصي علي بدء العمل في شقته وما يريد ان يفعله بها واتجهو كل واحد لتغير ملابسه
ثم جلسو جميعا علي طاولة الطعام حتي هي احضرتها غمزه وارست بمقعدها بجوار مقعد زوجها
ثم جلس عاصي بجانبها من الجهه الاخري وجلست هي بجانبه وجلس حمزه امام والدته بجانب والده وجلست غزل بجانبه
ثم جلست روقيه بجانبها وتوحه بجانب روقيه
وقف الصغير بجانب جده وهتف زين: اومال انا هاقعد فين يعني
رفعه عاصي علي قدمه وهتف:فين يعني مانت بتقعد كل مره علي رجلي ايه اتغير يا زين افندي ضحكو جميعا وبدؤو يتناولو طعامه في جو اسري
هتفت غمزه لفاطمه عندما رأت فضالي وهو يطعمها بيدها
غمزه:مين ادك يا مامي عمو ناسي نفسه خالص ومهتم بيكي انتي وبس ههههههههه
فضالي: طبعا واحنا لينا بركه الا هي
عاصي بعد ان تفهم عليها وهي تنظر الي والدتها :اوبا دا حبيبي غيران وانا مش واخد بالي ولا ايه
غمزه: ههههههه لا لا انت فهمتني غلط علي فكره
اقترب هو منها وهمس:لاء انا فاهمك صح ومشيها غيرانه وعدي اليوم لو بتحبيني مش عايز مشاكل يا غمزه
نظرت له شزرا فهذا اللعين قرء افكارها بالكامل لم تنتبه الا عندما هتفت جدتها
توحه:الحمد لله سفره دايمه يا عبد الرحمن ديما لمم الكل حوليك يا حبيبي
فضالي:علي فين بس يا اما توحه دا انتي مأكلتيش حاجه
روقيه:لاء كده حلو اوي هي اصلا مش بتاكل كتير وانا كمان الحمد لله نقوم احنا بقي
عاصي: تقومو فين انتو هاتقعدو تسهرو معانا ونشرب الشاي وبعدين انا وحمزه هانزلكو
غمزه:طب ما يباتو بالمره هي ضيفه
نظر لها نظره الجمتها وهتف: بتقولي فيها لاء طبعا دول صحاب بيت خلاص انتو هاتباتو هنا النهارده
روقيه بعد ان فهمت ما بداخل ابنتها: لاء طبعا مش هينفع معلش سيبونا علي راحتنا
فضالي بعد ان تفهم ما بداخلها ايضا: خلاص ماشي بس اشربو الشاي الاول وبعدين الولاد هايروحكو
توجهو جميعهم الي غرفة المعيشه بينما ارادت فاطمه ان تستريح في غرفتها فحملها عاصي واتجه بها الي داخلها
ذهبت هي خلفه حتي تساعده وتدثرها بالغطاء جيدا
ولكنها نظرت لها بأنزعاج فهتفت
غمزه:انتي زعلانه مني يا مامي ولا ايه
عاصي:طبعا انتي مزعله الكل بالدبش اللي انتي عامله تحدفيه لمامتك عمال اقولك عدي الليله وانتي ليه مصره تنكدي علينا
لأول مره تدمع عيناها دون عراك معه جرت من امامهم واتجهت الي غرفتهم
ثم اغلقت عليها الباب انخلع قلبه علي حبيبته فهو لا يريد ان يبكيها مره ثانيه نظرت له امه واشارت بعينها بمعني ان يذهب خلفها تنهد تنهيده قصيره واتجه خارج غرفة والدته وذهب اليها دلف الي الغرفه واغلق الباب خلفه
وجدها جالسه علي الاريكه التي تقع تحت الشباك والعبرات تسترسل علي وجنتيها
جلس بجانبها وبدء يذيل تلك العبرات بأبهامه
عاصي: نفسي اعرف بتعملي في نفسك كده ليه بس يا روحي
غمزه: ياعاصي انت مش فاهم حاجه انت مش عارف بابي كان بيحبها بجنون اذاي دا احنا كنا بنخاف بس نعمل اي حاجه تضايقها عشان هو مش يزعقلنا لما يشوفها زعلانه انا مش متخيله اذاي نسيتو بالسرعه دي
عاصي:مين قال بس انها نسيتو يا حبيبتي مامتك لحد دلوقتي رافضه الموضوع بس بجد مش هينفع نسيبها لوحدها كده احنا خايفين عليها
مامتك غيرطبعا موضوع الورث ده هي لسه صغيره وجدتك ربنا يديها طولة العمر بس مش هاتعيش ليها العمر كله طب انتي هاتفرحي لما تلاقيها عايشه لوحدها ولا لما ولاد عمك دول يتعرضو ليها تاني
غمزه:ها لا طبعا دي مامي بتخاف جدا وممكن يجري ليها حاجه وحشه
عاصي: طب ما اهو الحل قدامنا واحنا قافلين مخنا ومش عايزين نفكر فيه قومي يا حبيبتي ربنا يهديكي اغسلي وشك وتعالي نقعد معاهم اصلا انا شاكك انها حاست بيكي عشان كده قامت من علي الاكل
غمزه:الله هو انا قولت حاجه
عاصي:لاء انتي هو انتي بتقولي غير الماس لولي يا ناس بينزل من بوقك ده
ضحكت هي علي كلام زوجها وبدأت تفكر في كلامهحدثها هو مره ثانيه
عاصي: طب ايه هو احنا هانفضل قاعدين كده ومش هنخرج ليهم
غمزه:روح انت اصلا انا لوخرجت هتعرف اني كنت بعيط
عاصي:لاء انتي هاتقومي تغسلي وشك وانا هاروح اقولهم انك في الحمام وبعدين تبقي تيجي تقعدي معانا اوكي حبيبي
غمزه:اوكي ربنا يخليك ليا يا حبيبي
عاصي:لاء مش وقت كلام حلو خالص دلوقتي يلا نخرج من هنا احسن كده مش هانخرج خالص.
خرج سويا من الغرفه واتجه هو اليهم وذهبت هي الي الحمام وجدهم جالسون يتناقشون في موضوع الكليه جلس علي الاريكه وبدء الحديث
فضالي:امك نامت يا عاصي
عاصي:ايوه يا ابا نامت
زين:بابي انا عايز اقعد علي كتفك
عاصي:تعالي يا استاذ بس لو مديت ايدك علي شعري هاعضك اتفقنا
زين بضحك:اتفقنا
روقيه:اومال غمزه فين يا عاصي نامت هي كمان ولا ايه
عاصي:لاء دي كانت في الحمام اهي جات اهيه
جلست بجوار زوجها وابتسمت لهم وانصتو لحمزه وغزل
غزل:هو انا كل ماقولك نروح بكره تخترع ليا قصه
التنسيق هايخلص وانا مش هاقدم كده
حمزه:يا ستي لسه بدري والله وبعدين انتي مجموعك مشاء الله حلو يعني الكليه اللي هاتختريها هاتدخليها
عاصي:طب انتي عايزه تدخلي ايه ياغزل هاتكتبي ايه رغبه اولي
غزل: اعلام نفسي اقبل فيها
حمزه:لاء اعلام لا اختاري اي حاجه تاني غير دي
غزل:انا نفسي افهم انت رافض الكليه دي بالذات ليه
حمزه:نزلي بس صباعك ده من وشي كده واقعدي ربنا يهديكي اي رأيك لو نكتب رغبه اولي السن وتدخلي مع غمزه
غزل:يا سلام يا خويا عايله صغيره انا بقي هاروح مع اوختي وماينفعش اروح لوحدي فحته مش كده
عاصي:مين قال اصلا انكو هاتروحو ولا تيجو انتو هاتذكرو في البيت ومش هاتروحو الا علي الامتحان
نعممم صرخت بها غمزه ووقفت امامه
غمزه:لاء ما احنا مش هانفضل محبوسين كده عشان خاطري يا عاصي انت هاتروح تحولي الورق بتاعي اه لكن فكرة اني اروح علي الامتحان دي تنساها خالص
روقيه طب بس اقعدو وهما خايفين عليكو اكيد مش هايعملو حاجه فيها خطر عليكو
جلست بجانبه مره تانيه وصمتت فقط تنظر اليه نظره كلها رجاء
تذكر هو كلام صديقه خالد عندما قال له انه مش هيقدر يحبسهم دول بنات وعايزين يخرجو.. ادعموا الصفحة ب 10 تعليقات لانها مقيدة 🥺❤️❤️