رواية عشق الصخر الفصل الحادي عشر 11 والثاني عشر 12 بقلم شيماء عصمت


رواية عشق الصخر

الفصل الحادي عشر 11 والثاني عشر 12

بقلم شيماء عصمت

كريمة كملت كلامها بخوف ضاهر: عشق انا عايزة اقول ان انا فعلا اا وسكتت

عشق بتركيز: كملي ياماما سكتي ليه

كريمة بـ ارتباك ملحوظ: انا فعلا اا اه عايزة انام .. اه انا عايزة انام الوقت اتاخر

عشق بـ احراج: طب تصبحي علي خير هروح اوضتي

كريمة بـ توبيخ: انت هبله يابت مش قولتلك متتصالحيش بسرعة! رايحة تنامي فـ اوضة صخر ليه؟

عشق بنبرة علي وشك البكاء: اومال هنام فين؟!!

كريمة بحنيه: هنا جانبي وفـ حضني

عشق بـ سعادة طفولية وعيون بتلمع: بجد هنام معاكي ياماما

كريمة بدموع بتحاول تسيطر عليها: بجد ياعيون ماما تعالي .. كريمة فردت نفسها ع السرير بهدوء وفتحت ايديها لعشق انها تنام فحضنها وعشق لبت النداء بلهفة وشوق! احساس اتحرمت منه طول عمرها، عمرها ماجربته؟ بتحس ان كريمة زي امها فعلا!! بتعيش معاها اللي كانت بتتمني انها تعيشه مع والدتها الله يرحمها، نامت في حضن كريمة بسعادة مفيش كلام يوصفها!! كريمة بتلمس على شعرها بحنان لحد ماعشق راحت فـ سابع نومه .. كريمة بصه لـ عشق اووي وكانها بتشبع من ملامحها!! وكانها بتحفظها!! دمعة نزلت من عنيها مسحتها بسرعة واتنهدت بصوت حزين! مكسور!! ودعت من قلبها الايام اللي جايه تعدي على خير وان الحمل اللي شيلاه ينزل عن كتافها وترتاح لانها تعبت ... بس عشامها فـ ربنا كبير .. ويادوب عيونها بتروح فـ النوم سمعت خبط على باب اوضتها .. قامت بهدوء عشان عشق متصحاش وفتحتت الباب كان صخر

كريمة بهمس غاضب: خير

صخر: فين عشق ياامي؟! عندك!

كريمة: ايوه عندي وهتفضل عندي

صخر بغضب بيحاول يتحكم فيه: يعني ايه هتفضل عندك؟!

كريمة ببرود: واطي صوتك عشق نايمة

صخر: طب ياامي تعالي نتكلم في مكتبي


بمرور الوقت كريمة وصخر كانوا قعدين فـالمكتب


صخر: ممكن اعرف يعني ايه عشق هتفضل عندك؟! الكلام دا معناه ايه؟!

كريمة: اللي فهمته ياصخر عشق هتفضل عندي طول ما انت مبتحترمهاش طول ما انت مبتعرفش تسيطر على عصبيتك وغيرتك عليها طول ما انت بتهنها وتيجي عليها هتفضل عندي ومش هسمحلك ابدا تغلط فـ عشق حتى لو هطلقها من ياصخر

صخر بصدمة: حضرتك بتقوليلي الكلام ده ليا انا؟! 

كريمة ببرود: اعتقد مفيش حد هنا غيرك!! فـ الكلام فعلا ليك انت

صخر: بس عشق مراتي والمفروض تبقى معايا و100مرة قولتلك ياامي بعد اذنك متتدخليش بيني وبينها انا جوزها وا

قاطعته كريمة بقوة وشراسة: وانا امها ياصخر عارف يعني ايه امها؟!! عشق بنتي ومش هسمح لاي حد بعد كده يجرحها حتي لو بكلمة هدمر اي حد هيحاول يأذيها وكملت ببكاء وانهيار: حتى لو الحد دا انت ياصخر كفاية اللي هي شافته طول حياتها!! كفاية ضرب واهانه فيها!! كفاية انها اتحرمت مني! من امها! كفاية اللي عمله معاها ابوها! مش بعد دا كله تيجي انت وتكمل عليها مش هسمحلك ياصخر مش هسمحلك ابدا انا ماصدقت اني اشوفها انها تبقى معايا في بيت واحد اني احضنها واشم ريحتها اني اقدر احميها ياصخر 

صخر بحزن قرب منها وضمها ، كريمة بكت فـ حضنة بـ انهيار بمرور الوقت كريمة كانت هديت شوية

صخر: طيب كفاية عياط حقك عليا انتي عارفة انا بحب عشق قد ايه!! لا مش بحبها انا بعشقها عمري مافكرت ااذيها انا بخاف عليها اكتر من نفسي! مش عارف بيحصلي ايه لما بحس بـالغيرة عليها ، بفقد اعصابي عقلي حرفيا بيروح مني بس اوعدك من اللحظة دي هحاول اسيطر على غيرتي هتحكم في اعصابي بس مش عايز اشوفك بالحالة دي تاني وكل واحد اذي عشق وعد مني هاخد حقها تالت ومتلت

كريمة بعياط: انا عارفة انت بتحبها قد ايه ياصخر بس قدر اني اتحرمت منها 22سنة! 22سنة ياصخر مشفتهاش فيهم غير صور معشتش معاها اول كلمة ليها ، اول خطوة تمشيها ، اول يوم مدرسة معشتش معاها حاجات كتييرة اوي ياصخر 

صخر: الايام جاية كتيرة وباذن الله تعوضي كل حاجة فاتتك معاها وتعوضيها وتعوضك .. كل حاجة هتكون كويسة صدقيني

كريمة: مفيش حاجة هتكون كويسة ياصخر عشق لما تعرف اني امها هتبعد عننا كلنا حتى انت مش هتصدقنا عشان خبينا عليها من الاول وكملت برعب: ولو ناصر عرف اني عايشة مش قادرة اتخيل ممكن يعمل فيا وفـ عشق ايه 

صخر بغضب: ناصر الـ**** دا اخر واحد ممكن تخافي منه او اشوف الرعب اللي فـ عيونك دا بسببه!! امي عشان خاطري اطمني انا موجود ولا مبقتيش بتثقي فيا

كريمة: انت الوحيد اللي بثثق فيه ياصخر دا انت ابن اختي الوحيدة الله يرحمها ويغفرلها انت سندي فـ الدنيا دي وربنا يعلم انا بحبك قد ايه انت ابني اللي مخلفتهوش 

صخر بتنهيدة : الله يرحمها 

كريمة: طب احنا هنقول لعشق امتي كفاية كدب لحد كده

صخر بتفكير: بعد حفلة الخطوبة

كريمة بخوف: تفتكر هتصدقنا ياصخر

صخر بأمل: هتصدقنا ان شاء الله ربنا هيقف معانا ، ودلوقتي بقا ياست الكل لازم تقومي تنامي ورانا بكره يوم طوييييل

كريمة: تصبح على خير

صخر : وانتي من اهل الخير

كريمة طلعت تنام وصخر قعد وسند راسه ع المكتب اتنهد بصوت مسموع وقال: ياترى ردت فعلك هتكون ايه ياعشق هتصدقي اللي حصل! لازم على ااقل اصالحك الاول قبل مااقولك الحقيقة ماهو مش هيبقي من كله! 

______________

صباحا في قصر السيوفي (يوم خطوبة عشق وصخر)

كانوا كلهم متجمعين بيفطروا

صخر بهمس لعشق: خلاص بقا يا عشق حقك عليا والله ماقصد اي كلمة من الكلام الاهبل اللي قولته ده ، انا حتي مش فاكر تلت تربع الكلام اللي قولتله

عشق بصتله ببرود وكملت اكل من غير ماترد

صخر بغيظ: على فكرة عيب اووي لما افضل اكلمك واحيلك وانتي مترديش عليه

وبردو عشق مردتش عليه

صخر بصوت عالي الكل سمعه: انتي يااابت 

كريمة بتحذير: صخر احنا قولنا ايه

صخر بـ ابتسامه مصطنعة: انا بكلم مريم بس هي سرحانه

مريم بـ انتباه: نعم ياصخر عايز حاجة 

صخر بغيظ: عايز سلامتك ياختي 

مريم لعشق: هتلبسي ايه بليل ياعشق 

كريمة: صحيح يابنتي هتلبسي ايه 

عشق بحزن مخبياه: عادي ياماما هلبس اي حاجة من عندي

صخر بهيام وهو مركز في عيونها: مين دي اللي تلبس اي حاجة؟!! عشق هانم حرم صخر السيوفي اكيد مش هيحصل 

بص لـ كريمة وكمل بهدوء: بعد الفطار هنزل انا وعشق لاكبر بوتيك فيكي يامصر وست البنات تختار اللي هي عايزاه

عشق بغيظ: ومين بقا اللي قالك اني هروح معاك في حته

صخر بثقه: امي .. صح ياماما

كريمة بحنيه: ايوه ياعشق لازم تروحي تجيبي اللي يعجبك ياروحي ومتنسيش الكلام اللي قولتهولك امبارح

مريم بفضول: قولتلها ايه

كريمة: اقولك ومتزعليش! لما تكبر هبقى اقولك

مريم: يووووه بقا على فكره انا كبيرة وكبيرة جدا كمان

صخر بتريقه: ماهو واضح

مريم بزعل: حتى انت ياابيه

صخر قرب وباسها من راسها: روح ابيه انتي وكمل وهو قاصد يغظها: بس بردو لسه صغيرة

مريم: طب وسع كده بقا انا زعلانه منك وريني هتصالحني ازاي

صخر: امممممم بقا انتي زعلانه مني فـ انا بقول ناجل موضوع الفون اللي انتي عايزاه

مريم وهي بتحضنه: مين دي اللي زعلانه؟!! انا لا خالص دا انا بهزر معاك ياقلبي

_______________

بمرور الوقت عشق فعلا راحت مع صخر لاكبر مكان لبيع الملابس ذات الماركات العالمية عشان تختارلها فستان


سوزان صاحبه المحل: اهلا صخر باشا المكان نور بحضرتك

صخر بهدوء: متشكر سوزان هانم اللي طلبته حصل

سوزان بعملية: طبعا يافندم كل شيء جاهز ناقص بس الهانم تختار اللي يناسبها وبصت لعشق وكملت: اتفضلي معايا ياهانم

عشق بصت لصخر بتوتر دي اول مره تدخل مكان زي ده! اول مره اصلا تختار حاجة تلبسها!! دايما نريمان كانت هي اللي بتجبلها لبسها وممنوع اصلا تعترض علي حاجة!!


صخر بطمئنان: روحي معاها انا هستناكي هنا واي حاجة هتقسيها هشوفها عليكي وكمل بهمس و وقاحة: انتي اصلا من غير حاجة قمر

عشق دبدبت في الارض زي الاطفال ودا خلى سوزان بصتلها بتعجب عشق اتحرجت وراحت معاها

الوقت بيمر وعشق جربت فساتين كتيييير اووي بس صخر كل شوية يطلع عيب في واحد اللي يقولها لا قصير دا طويل واسع اوي لا دا ضيق اووي ، وهكذا لحد ماوصلت لمرحة انها هتضربه

عشق بغيظ: انا مش هجرب حاجة تانية انا تعبت والفستان دا عجبني ومش هغيرة 



صخر بغيرة: الفستان دا بالذات لااا

سوزان انسحبت بهدوء وسابتهم يتكلموا براحتهم

عشق بحيرة: ليه ان شاء الله الفستان طويييل وبكم ومقفل اهو

صخر: دا مقفل دا اومال الرقبة دي انا شايفها ازاي

عشق باحراج: علفكره انت بتتلكك

صخر قرب منها وبيملس على خدودها برقة: بصراحة اه انا مش متخيل ان ممكن حد غيري يشوفك وانتي قمر كده، شبه الملايكة ياعشقي

عشق بخجل ذايد عن حده: علفكره انا زعلانه منك لو سمحت متكلمنيش

صخر ضحك من قلبه وبصوت عالي على طفولية عشق حسسته و كانها بنت بتشتكي من ابوها ، ضحكة خطفت قلب عشق، حست ان قلبها بيرفر مع صوت ضحكتة

صخر بهيام: انا اسف ياعشق اسف من كل قلبي علفكره انا عمري ما اعتذرت من اي حد الا انتي، انتي غير اي حد ياعشق خليكي عارفة ومتاكده انك بالنسبالي غير الناس دي كلها انتي في كفه والدنيا كلها فـ كفه تانية

كلامة خلها تحس انها فـ دنيا غير الدنيا ، حست اد ايه هو صادق في كلامة مبيكذبش ابدا ، فاقت من اللي هي فيه 

عشق بـ ارتباك : المهم هلبس الفستان دا ولا ايه انا حبيته اووي

صخر بمكر: بس بشرطين 

عشق بغيظ :لا والله هتتشرط عليا كمان

صخر ببرود: خلاص انتي حرة شوفي فستان غيرة

عشق: يووووه قول شروطك خليني اخلص وكملت بهس: دا نت رخم

صخر سمعها بس معلقش: اول حاجة تسامحيني ع اللي حصل امبارح

عشق: والتاني

صخر: افهم من كده انك سامحتيني

عشق بضيق: سامحتك بس لو عملتها تاني ياصخر صدقني مش هسكتلك

صخر بتسلية: هتعملي ايه يعني 

عشق بمكر: وقتها هتعرف

صخر بصلها بأعجاب شديد ودا احرجها جدا: المهم الشرط التاني والاخير عايزك زي الشاطرة كده تبوسيني

عشق بذهول: ابوسك!! صخر انت اتجننت؟!! لا طبعا مش هيحصل علي جستي الكلام دا مفيس حد هيبوس ولا هيتباس يلا نروح 

انت بجد قليل الادب! انت بقيت وقح كده ليه؟!!

صخر وهو بيحضنها اووي وهي بتقاومة: دا انا وقح وقليل الادب ومتربتش معاكي انتي وبس ياعشقي

عشق: ابعد يابني ادم هتموتني

صخر: بوسيني الاول

عشق باحراج وخجل شديد: صخر لو سمحت كفاية كده ابعد عني

صخر وهو مركز في عيونها اللي بتهرب منه: بوسيني وهبعد وعد

عشق بأستسلام: طب غمض عيونك

صخر بـ انتصار غمض عيونة ، عشق مسكت وشه برقة وقربت منه جدا بقى حاسس بسخونه انفاسها ومره واحده عشق مسكت خده بسنانها وعضته بكل قوتها صخر من الصدمة بعد عشق عنه بعنف نوعا ما وفتح عيونه بصدمة واتكلم بذهول: ايه اللي انتي عملتيه دا؟!! 

عشق ببراءة: مش انت قولتلي بوسيني؟!! بوستك اهو عايز ايه تاني

صخر بيتنفس من انفه بيحاول يهدى عشان متعصبش عليها، منظرة قلق عشق جدا وخافت ليضربها!! 

صخر: احسنلك تروحي تغيري هدومك ويلا نمشي

عشق بنرة اوشكت علي البكاء: يعني مش هاخد الفستان 😔💔

صخر بغيظ: هناخدة ياختي بس عارفة لو بعدتي عني لحظة واحدة واحنا في الحفلة هنفخك ياعشق عارفة يعني ايه هنفخك؟!!

عشق همست بغرور: ولا تعرف تعمل حاجة

صخر: بتقولي حاجة؟!

عشق: انا!! لا خالص

_____________

بمرور الوقت عشق وصخر روحوا البيت

اتفاجئت عشق بان صخر مجهزلها فريق كامل يهتم بشعرها والميكاب بتاعها وكل حاجة هي ممكن تحتاجها واتفاجئت اكتر بشكل القصر والتحضيرات اللي اتعملت عشان الحفلة .. القصر كان روعة ومتزين بالورد وحاجة خيال

________________

اما بقى عند صخر فكان في الوقت اللي عشق بتجهز فيه كان بيطمن ان كل التجهيزات تمام ومعاه علي

علي بشك: انت فيك ايه

صخر: مفيش حاجة في ايه ؟!

علي: يابني انا عارفك كويس فيك حاجة مش طبيعية! انت ومراتك زعلانين من بعض؟

صخر بـ ابتسامة خفيفة: كويس انك مقولتش اسمها كنت طلعت اللي فيا على جتتك

علي: ههههه تمام متتهربش مالك ياصخر

صخر بتنهيدة: انهارده هنقول لعشق كل حاجة

علي: مش بدري اووي ع الحكاية دي ياصخر؟! عشق لسه محبتكش! متعلقتش بيك وللاسف لما تعرف هتسيبك

صخر بتملك: عشق لا يمكن تسبني مش هسملحلها اصلا انا تسبني، بس لازم اقولها وخصوصا انها لسه محبتنيش زعلها مني دلوقتي اهون وااقل كتير لو كانت بتحبني، لانها لما تحبني وتعرف الحقيقة انا متاكد انها لا يمكن تسامحني هتحس اني كنت بخدعها وبمثل عليها الحب وانا بحبها بجد ياعلي مقدرش اتخيل حياتي من غيرها

علي: خير ان شاء الله متقلقش كله هيبقى تمام

صخر: باذن الله

علي: وماما كريمة عاملة ايه؟!

صخر وهو بيبص على كريمة اللي بتشرف ع الطباخين: اقدر اقولك انها مرعوبة بس بتحاول متبينش .. اكتر حد خايف عليها هي ياعلي انا مش متخيل هي لو جرلها حاجة انا هعمل ايه!! كريمة حافظ مش خالتي وبس لا امي اللي مخلفتنيش دا تعويض ربنا ليا عن امي اللي ملحقتش اشبع منها وماتت! دي اللي وقفت جانبي وسهرت الليالي وشجعتني لحد مابقيت صخر السيوفي انت مش متخيل انا بحبها قد ايه! عمرها عاملتني على اني ابن اختها اطلاقا دايما شيفاني ابنها خايف من عشق علي كلامها اللي متاكد هيجرح امي وخايف على عشق لما تعرف ان كريمة امها

واقف في النص مش عارف اتصرف ازاي قلقان الامور تخرج عن سيطرتي

علي بتشجيع : خليها على الله كل حاجة هتكون كويسة باذن الله .. ارمي حمولك على الله

صخر: ونعمة بالله 

علي: قعدنا نتكلم وحضرتك لسه ملبستش اطلع اجهز يابيه وانا ههتم بكل حاجة هنا! وقولي صحيح انت عازم صحافيين؟

صخر: لا مفيش صحافيين هيدخلوا الحفلة بس في صحافيين هيكونوا بره الفيلا ،انا هطلع اجهز بقا 

_____________


هنروح هناك نعمل ايه؟! احنا مش معزومين ولا عايزة صخر السيوفي يطردنا قدام اللي يسوى واللي ميسواش؟

دا اللي قالته نريمان لـ مايا بنتها

مايا ببرود: لازم نحضر الحفلة دي عايزة اشوف بيعاملها ازاي واصلا ميقدرش يطردنا قدام رجال الاعمال واكيد هيكون في صحافين ومتنسيش اننا اهل العروسة فـأكيد هنكون موجودين ولا ايه

نريمان: عندك حق بس بما اننا اهل العروسة فـ ناصر لازم يحضر الحفلة دي ولا وجودنا هيثير الشك بس هنقنع ناصر ازاي

مايا بمكر: تؤتؤتؤ ايه يامامي انتي كبرتي ولا ايه؟! ومبقاش ليكي تأثير خالص على اونكل ناصر؟!

نريمان: فشر مين دي اللي كبرت؟! ناصر هيحضر الحفلة يعني هيحضرها بمزاجة او

مايا: او

نريمان بمكر: او بمزاجة بردو

مايا: ههههههههه

(دمهم سمممم) 🙂

 رواية عشق الصخر الفصل الثاني عشر

 

ناصر: يعني تفتكري لازم نروح

نريمان بدلع ماكر: طبعاً لازم نروح وزي ماقولتلك أكيد الحفلة هتكون مليانه رجال أعمال وطبعاً الكل هيتمني يشتغلوا معاك وده بعد ما يعرفوا إنك حمى صخر السيوفي ووقتها تقدر ترجع كل حاجة خسرتها من آخر صفقة عملتها ما صخر السيوفي والبطاقة اتحرقت وزي ما أنت عارف الشرط الجزائي كان قد إيه ؟! وأنت ممعكش ياناصر عشان كده جوزت عشق لصخر أو الأصح إنك بعتها ليه!  

ناصر بحقد: مش ندمان ابداً إني بعتهالوا صدقيني حتي لو كان معايا مبلغ الشرط الجزائي كنت بردو عرضت عليه يتجوزها قصاد إنه يتنازل عن فلوسه 

نريمان بمكر : قد كده بتكره عشق دي حتي بنت حبيبة قلبك! كريمة!! لسه فاكرها ولا نسيتها

ناصر: عمري ما نسيتها ولا هنساها لسه فاكر كل تفصيلها! ضحكتها وطريقة كلامها، صوتها حبي ليها، جوازي منها وكمل بغضب وكره: بس اللي فاكره أكتر خيانتها ليا لسه صورتها وهي فـي حضن واحد تاني مش مفارقاني! الموت رحمها مني ومن اللي كنت هعمله فيها واللي عملته فـي بنتها واللي لسه هعمله فيها! بتكفر عن ذنب أمها

نريمان بشك: ناوي على إيه ياناصر

ناصر بـ ابتسامة مصطنعة: ناوي علي كل خير

_______________

في غرفة كريمة عشق كانت خلاص جهزت

كريمة وهي بتحضن عشق بحنان أمومي وعيون دامعة: بسم الله ما شاء الله ولا حول ولا قوة إلا بالله زي القمر ياعشق عيني باردة عليكي ياحبيبتي ربنا يحميكي من العين

مريم: بجد شكلك حلو أوي ياعشق والفستان رهييييب بجد تحفه عليكي

عشق بـ ابتسامة متوترة: بجد شكلي حلو؟! 

كريمة بحنان: حلو وبس؟! ده إنتي تقولي للقمر قوم وأنا أقعد مكانك تجنني ياعشق وكملت بمرح: أنا لازم أبخرك أخاف لتتصابي بالعين 

عشق بضحك: مش للدرجادي ياماما

قطع كلامهم صوت خبط على الباب 

كريمة: مين

صخر من ورا الباب: انا المنامين (عسل ياخواتي 😂❤)

عشق ومريم ضحكوا

كريمة بـ ابستامة: اتفضل  

صخر بهدوء: خلصتوا ولا لسه المعازيم ابتدوا يـوصلوا وااا .. اتجمد مكانه لما عيونه وقعت على عشق .. عشقه! حرفياً خطفت أنفاسه ، كريمة مسكت مريم من أيديها وخرجوا بره الأوضة بحجة إستقبال الضيوف 

صخر قرب من عشق وقال بـ انبهار: بسم الله ما شاء الله جمالك هيموتني فـي يوم ياعشقي ،

أنتي جميلة لدرجة أنك متكونيش حقيقة 

عشق بصت للأرض بخجل زاد عن حده ، صخر بنعومة رفع راسها عشان تبصله وقرب وباس راسها ، عشق قلبها كان هيطلع من مكانه،  كلامه ونظراته ليها بيخلوها تحس بمشاعر عمراها ما عاشتها ، أمان وراحة واطمئنان مشاعر كتيرة حلوة بتحسها فـي وجوده هو وبس ، صخر ابتسمت ليها ابتسامة صافية، ابتسمت من قلبها وقالت بخجل: شكراً ياصخر 

انتبهت أنه مخبي حاجة ورا ظهره وبفضول قالت:هو أنت مخبي إيه 

صخر ضحك بصوت عالي وده أحرجها وكسفها جداً

صخر بـ ابتسامة: اممم دي هديه لـ واحدة كده بس إيه زي القمر جمالها النهارده خطف قلبي خطف كده! عارفة هي مين؟؟

عشق بهمس وخجل : مين

صخر بعبث: أكيد أمي طبعا

عشق بصتله بغيظ وغضب وكانت هتمشي بس منعها

صخر بضحك: خلاص متزعليش أوي كده دي ياستي هدية ليكي أنتي هو في حد خاطف قلبي غيرك

عشق بخجل زاد عن حده: صخــــر

صخر بعبث: عيونه

عشق باستسلام: أنت قليل أدب

صخر بضحك: عارف ، طلع علبه من ورا ظهره وفتحها قدام عشق 

صخر: اممممم إيه رأيك

عشق بـ انبهار: الله جميل جداً ياصخر ورقيق أووي بس للأسف مش هينفع أقبله

صخر بتعجب: ليه بقى إن شاء الله

عشق بتوضيح: لأن لو قبلتها لازم أجبلك هديه في نفس مستوى هديتك والعبد لله مئشفرة

صخر: مئـ ايه!! مئشفرة؟؟ إيه الكلام ده وبعدين بطلي عبط هي أصلاً مش هدية بالمعني الحرفي دي ياستي شبكتك ولا هو فيه خطوبه من غير شبكة؟!!

عشق بخجل :لا مفيش بس دي شكلها غالية أوووي ياصخر إفرض ضاعت مني أو اتقطعت أو حصلها حاجة هعمل إيه أنا ساعتها

صخر بهيام وهو بيبوس ايديها ما بين كل كلمة: فداكي الدنيا باللي فيها يا عشقي

عشق حست بخجل شديد من كلامه ونظراته وبصت في الارض

صخر وهو ملاحظ حالتها طلع علبه صغيرة من جيبه وفتحها وبمرح قال: هتلبسي ده كمان ولا هتعمليلي محاضرة؟

عشق ضحكت بهدوء: لا مش هعمل محاضرة بس ده كتير أوي ياصخر بجد كتير

صخر بتأكيد: مفيش حاجة تغلى عليكي وبطلي كلام ويلا عشان ألبسهملك

مسك أيديها ولبسها الخاتم والدبلة

عشق بخجل: حلوين جداً ياصخر زوقك جميل

صخر: طبعا مش إختارتك

عشق ابتسمت بخجل: طب إيه مش هننزل ولا هنبات هنا؟!

صخر :هننزل يالمضة يلا

نزلوا الحفلة الكل انبهر بجمال ورقة عشق وطبعاً انذهلوا بضخر اللي أول مرة يظهر قصاد أي حد سواء رجال الأعمال أو الصحافين

بمرور الوقت الكل كان بيرحب بعشق وصخر جو الحفلة كان حلو وصخر طول الوقت ماسك عشق مسبهاش لحظة

عشق بهمس: أنا مش هتوه على فكرة ماسكني طول الوقت كده ليه 

صخر: ده شرطي من الأول وقولتلك مش هسيبك بدل هتلبسي الفستان ده

عشق بغيظ: أنت بتعاندني صح؟

صخر بحنية: أبداً والله وبعدين الطبيعي إنك تكوني واقفة معايا طول الوقت دي خطوبتنا ولا نسيتي

عشق: اوووف بقا

صخر: متنفوخيش وإنتي زي القمر كده

عشق: طب تعال نرقص

صخر: قولي والله!

عشق بمرح: والله والله

صخر بـ ابتسامه مكر: لما المهرجان ده يتفض هرقصك بس إيه على واحدة ونص 😉

عشق بغيظ: بجد بجد أنت قليل الأدب عارف يعني إيه قليل الادب

صخر ببرود: يعني إيه

عشق بغضب: يعني ماما كريمة معرفتش تربيك

اتفاجئت بـ صوت كريمة اللي إنضمت ليهم هي ومريم وعلي 

كريمة بحزن مصطنع: اخس عليكي ياعشق أنا معرفتش أربيه

عشق بـ ارتباك: لا ياماما أنا مقصدش اا أنا يعني اا

كريمة بتأكيد: بس معاكي حق أنا فعلاً معرفتش أربي الولد ده

صخر: ولد!! إيه يا أمي مش أنا كبرت علي ولد دي ولا إيه؟!

كريمة: إيه

عشق: فراج بانيه

صخر: إيه؟

عشق: شيبسي وكراتيه

صخر بغيظ: لا والله 

عشق: اه والله

مريم وعلي وكريمة ضحكوا عليهم قاطعهم

صوت عشق 

عشق بصدمة: بابا

كريمة اتجمدت مكانها ودموعها لمعت في عينيها النهاية! كلمة اترددت جواها عشق هتبعد عنها تاني! هتتحرم منها! بصت لصخر حرفياً برعب 

صخر بصلها بعجز .. لو كان في إحتمال واحد في المية إن عشق تصدقهم وتسمعهم فـ دلوقتي راح

عشق بـ استغراب من حالتهم: صخر هو فيه مالك؟ مالك ياماما أنتي وشك اصفر كده ليه

هو أنت ياصخر عزمت بابا ولا هو جاي من نفسه ده كمان معاه نريمان ومايا؟!! في إيه ياجماعة حد يرد عليا؟! صخرر

صخر بتوتر: ها لا أنا معزمتهمش مش عارف إيه اللي جابهم

كريمة بهمس: الحقني ياصخر أنا اا مكملتش كلامها واغمى عليها 

عشق ومريم فنفس الوقت : مامااا

صخر لحقها قبل ماتقع على الأرض شالها بين أيديه وطلع بيها على أوضتها وحاول قدر الإمكان يداري وشها عن ناصر عمران وعيلته

______________________________

في غرفة كريمة ، صخر حطها بهدوء على السرير وبيحاول يفوقها بس للأسف مفيش أي إستجابة منها

علي بتوتر: أتصل بالدكتورة ياصخر

صخر بغضب: إتصل يابني آدم مستني إيه

مريم بـ بكاء: ماما مالها يا أبيه إيه اللي حصل لها

صخر قرب منها وضمها بحنان: متخافيش ياحبيبتي هي كويسة هتلاقي بس ضغطها وطي ولا حاجة إهدي متخافيش 

ضم عشق كمان لحضنه وبيحاول يطمنهم

بص لـ علي وقال بغضب وصوت واطي: مش عايز أي حد في الفيلا ياعلي ، أي حد! إعتذر من كل الموجودين خلاص الحفلة انتهت ، وشوف الدكتورة دي تأخرت كده ليه 

علي بهدوء: حاضر بس إهدي أنت شوية أنت كده بتخوفهم زيادة (يقصد مريم وعشق) 


________________________________


أما في بيت ناصر عمران كانوا مجتمعين في الصالون

ناصر بغضب: فضلتي تزني وتزني عليا عشان نروح الحفلة وفي الآخر إيه اللي حصل رحنا وجينا على الفاضي؟!

نريمان بغيظ: وهو أنا يعني كنت أعرف أن ده هيحصل؟ ده إحنا يادوبك دخلنا من هنا الهانم أمه أغمى عليها من هنا ولا كأنها مستنيانا!!

مايا بتفكير: فعلاً يامامي عندك حق ولا كأنها مستنيانا!! غريبة أووي اللي حصل يعني إزاي مامة صخر تعبت فجأة كده

ناصر: ولا غريبة ولا حاجة! ست كبيرة وأغمى عليها الله اعلم عيانه عندها إيه! بطلوا رغي بقا أنا طالع انام

نريمان بـ ابتسامة صفرة: تصبح على خير ياحبيبي شوية وهحصلك

ناصر بصلها بسخرية وسابهم وطلع أوضته

مايا لـ نريمان: مامي مش الأصول إننا نروح نزور مامة صخر

نريمان بمكر: صح ياقلبي وأحنا بنموت في الأصول ههههههههه

_______________________________

بمرور الوقت الدكتورة كانت موجودة وبتكشف على كريمة وفعلاً ضغطها كان واطي جداً ودة اللي سبب الإغماء

صخر طلب من مريم تروح أوضتها ترتاح وعلي بلغه أن صرف المعازيم ومبقاش في حد وبعد ما إطمن على ماما كريمة روح بيته

____________

صخر: أدخلي نامي ياعشق أنا هفضل معاها متقلقيش

عشق بدموع: هي حصلها إيه ياصخر أنا مش هستحمل لو جرالها حاجة أنا ماصدقت إني الاقي واحدة تبقي زي ماما أنا بحب ماما كريمة أوي ياصخر أنا صحيح معرفهاش من مدة كبيرة بس حبتها جداً معقول هنحرم من أمي تاني

صخر باس أيديها ومسح دموعها وأخدها في حضنه: ممكن متعيطيش ماما هتكون كويسة أنتي سمعتي الدكتورة قالت إيه هي بس ضغطها علي يعني الموضوع بسيط وبإذن الله هتقوم كويسة وأحسن من الأول قام من مكانه ووقفها معاه ودلوقتي بقى حبيبتي لازم تنام وترتاح عشان تصحي الصبح فايقة كده ممكن!

عشق بتنهيدة: ممكن

أخدها وراح بيها لأوضته واستناها لما غيرت هدومها ونيمها على السرير واستنى لما راحت في النوم وقام غير هدومه وراح على أوضه والدته

________________________________

كريمة إبتدت تهلوس وتقول كلام مش مترابط

كريم: عشق .. لا استني ... أنتي بنتي .. متخدهاش .. لا لاااااا

قامت مفزوعة من ع السرير

صخر ضمها: أهدي يا أمي أنا جانبك اهدي

كريمة بـ انهيار: عشق فين ياصخر بنتي راحت فين! أخدها صح راحت معاها وسابتني ياصخر ااااااه

صخر مسك وشها بين أيديها: ماما فوقي عشق فأوضتي مراحتش في حته اطمني ياحبيبتي عشق هنا

كريمة ببكاء: بجد ياصخر عشق هنا بجد معرفتش حاجة؟ ناصر عرف إني عايشة

صخر بهدوء: لا يا أمي معرفش أساساً هو مشافكيش ممكن تبطلي عياط بقى

كريمة بـ انهيار: أنا تعبت ياصخر تعبت مش قادرة أستحمل أكتر من كده عشق لازم تعرف إني أمها النهارده قبل بكره مش هفضل عايشة في الرعب ده كتير مش هفضل مرعوبة من إنها تعرف من حد غيري إني أمها عشق لازم تعرف لازم تعرف ومني أنا إني أمها

بصدمة: مين دي اللي أم عشق؟!

كريمة شهقت بصدمة وبصت لمريم بـ انهيار

صخر قام وبيقرب منها: أنتي إيه اللي مصحيكي دلوقتي روحي نامي

مريم: صخررر أنا مش عيله صغيرة هتقولي روحي نامي فـ هقولك حاضر وبصت لأمها بصدمة: الكلام ده حقيقي! عشق تبقى أختي؟! وبصوت عالي كملت: رررردي عليااا أنتي ساكتة لييييه

صخر بغضب مسكها من أيديها: أنتي اتجننتي إزاي تكلمي أمك كده وبعدين ما أنتي عـ

قاطعته بصراخ بعد ما خلصت دراعها من بين أيديه: أنت تسكت خالص أنت باي حق بتكلمني بالطريقة دي لتكون فاكر نفسك أبويا ولا حاجة!! أنت مجرد أخويا من الاب وبس فمتعش الدور أوي كده!! أنتوا إزاي تخبوا عني وعنها أنها أختي وأنتي يا ماما إزاي تكذبي كذبة زي دي إزااااي؟! إزاي وأنتي عارفة أنها بنتك وحته منك تخلي صخر يتجوزها بالطريقة دي؟؟ طب ليه سبتيها السنين دي كلها؟؟ أنتي ساكتة ليه ردي عليا فهميني

كريمة كل اللي بتعمله أنها بتبكي مش قادرة تتكلم ولا تتدافع عن نفسها

صخر بغضب: وطي صوتك ده إنتي تخطيطي كل حدودك فـ إحترمي نفسك

مريم: أنا محترمة غصب عن أي حد ومـ

قطع كلمهم صوت تكسير كلهم بصوا لمصدر الصوت بصدمة!! كانت عشق واقفة متجمدة قدام باب أوضة كريمة ، دموعها مغرقه وشها..


     الفصل الثالث عشر والرابع عشر من هنا 

  لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات