رواية هو أنت مين الفصل الرابع 4 بقلم سحر السحرتي

رواية هو أنت مين

الفصل الرابع 4

بقلم سحر السحرتي


:اتفضل يا دكتور و مكسوف ليه 

:اصل الفضول قات-لني عرفت انك بتشتغلي عشان تصرفي على البيت وشفت ام جابر  .... ازاي جايبه خ-دامه وانتم يعني فهماني طبعا 

: ام جابر مش خدامه هي بس بتقعد مع ماما اصل ماما مريضه سكر وضغط ولما حصلت الظروف الص-عبه اللي مرت بينا تعبت قوي ودخلت في غيب-وبه سكر وكانت حالتها صعبه جدا وقعدت فترة طويلة في العناية المركزة .... فانا بخاف اسيبها لوحدها انما ام جابر بتساعد حب مش اجبار هي كل شغلها تقعد مع ماما و تديها الدواء لان طبعا طول اليوم بشتغل وزي ما سمعت الاكل بتاع ماما مخصوص مش جايبينها فش-خره 

:ما قصدتش اصل لقيت والدتك اللي عملت الاكل فقلت لازمتها ايه

 :ماما اصلها طول عمرها بتعشق المطبخ بس لازم حد يكون موجود احسن تتعور لان جرحها صعب من مرض السكر انت عارف خطورته .... تعالى نروح لعم جاد نتفق معاه 

:ضايقتك بسؤالي صح

 :لا ابدا اكيد الفتره الجايه بحكم شغلنا مع بعض هنتعرف على بعض اكتر و هتحب تعرف عني حاجات وانا كمان ولا ما تحبش نتعرف ...  انا عارفه علاقاتك محدوده مع الطلبه 

:بس انت مش زي اي طلبه

*ونظر لها بهيام وشرد قليلا 

: مش فاهمه 

:قصدي ان لسانك ط-ويل حبتين وما حدش فيهم يجروء يتعامل معايا زيك 

: هههههه انت مش بتقول جوه المحاضره غير بارة واما ببقى زيهم جوه عمري ما اتكلمت وحش معاك قدام حد بيبقى بيني وبينك ولو بتضايق بلاش

 :لا بلاش ازاي انا بيتهيالي اني ما ضحكتش في حياتي قد ما ضحكت عليك 

:شكرا يا دكتور انا كمان بيتهيالي انك ما بتضحكش خالص

: حلو بترديها

: احب اخلص حقي اول باول 

:حاسس ان لسانك ده هيجيب لك الكافية قريب

: جاب من زمان

بقلمي سحر السحرتي 

*بعد ان اتفق مع جاد على الخامات ونقلها الى سيارته بمساعده عنود والعمال واتفق على استلام الباقي بعد عده ايام انصرف 

*صعدت عنود لمنزلها سعيده فلاحظت والدتها ذلك

 :خير يا عنود مبسوطه كده ليه 

:ابدا اصل كنت مش بط-يق دكتور اياد بس معاملته بقت كويسه معايا قوي 

:كدكتور وطالبه طبعا 

*فهمت عنود ما ترمي اليه والدتها فأرادت طمئنتها او طمأنة نفسها

:طبعا يا حبيبتي ما تقلقيش انا عارفه حدودي كويس قوي 

:عارفه وكمان متاكده ان من حقك تحبي بس اختاري كويس المره دي اياد باين عليه لطيف لكن جد قوي و دوغري 

:مفيش مرات يا ماما هي كانت مره واحده و انا مش فاضيه واياد ما اعرفش عنه حاجه ومش عايزه اعرف 

:ليه بتقفلي قلبك لمجرد تجربه فاش-له 

:مش عايزه يا ماما خلاص الواحد لما بيبقى صغير و يتج-رح الجر-ح بيلم بسرعه لكن لما بيكبر الج-رح صعب يلم 

:وليه تحكمي انك هتتج-رحي

 :مش وقته الكلام ده نخرج من ازمتنا الاول ونقف على رجلينا وبعدين نبقى نشوف 

:طب هتنامي

: لا هقعد معاكي شويه ونشوف هنعمل ايه في لسان ام جابر اللي فض-حتنا عشان عايزه زياده 

:بصراحه عندها حق بقى لها كتير ما زادتش والحياه غاليه

 :يا ماما انا خايفه اديها زياده النهارده ما اقدرش اديها بكره 

:زوديها وربنا هيفرجها انت عارفه بتجوز بنتها

 :حاضر انت معاك الفلوس اتصرفي

: لا انا بعرفك الاول 

:ماما كام مره قلت لك انت ست البيت وست الكل مش كل ما هتيجي تصرفي فلوس هتبلغيني 

:مش لازم تعرفي

 :لا والا بجد هزعل منك و اعملي حسابك تنزلي تشتري فستان حلو عشان تبقي تحضري المعرض

:  لا اشتري انت بقالك زمان ما اشتريتيش

: انا عندي كتير  انا كل هدومي ماركات و بتعيش غير اني اخذت منك هدوم و ظبطتهم عليا لما اصريتي

:انا مش بخرج انما انت بتلفي طول اليوم 

:خلاص بلاش لانا ولا انت نخليهم وقت ثاني لما اعمل معرضي الشخصي

: يا رب يا حبيبتي اشوفك اكبر فنانه

بقلمي سحر السحرتي 

 *في اليوم التالي ذهبت عنود الى مرسم الجامعه لتحضير اللوحه الخاصه بها وكانت تعمل بمفردها الى ان دخل عليها معتز 

:ازيك يا عنود 

:اهلا يا دكتور كويسه

 :انت لوحدك 

:اه بدات لان لوحتي هتاخذ وقت فحبيت استغل كل دقيقه

 :محتاجه مساعده 

:لا شكرا 

:طب كنت بقول لك ....

*قاطعته وقالت بح-ده

 :دكتور معتز لو سمحت انت عارف من زمان ان التعامل بينا في اضيق الحدود فممكن يستمر على كده 

*اقترب ليمسك يدها وهو يقول 

:عنود انا لسه بحبك 

*ابتعدت على دخول اياد ولكن كان قد سمعه ولم يعلق

: عنود كويس انك بدأتي انا فعلا شايف انك تستغلي كل دقيقه لان لوحتك صع-به 

:انا كنت عايزه استاذن اشتغل عندي في المرسم هلحق اخلص وما فيش حاجه هتعطلني  ... خصوصا ان اوقات كثير طلبه بتدخل للسكاشن وبيكون المكان ضيق 

:ممكن قوي وكمان فكرت  استأذن دكتور عزيز نأجر منك المرسم احنا كمان الطلبه اللي تقدر تشتغل عندك هيكون افضل وانا كمان هشتغل على لوحتي عندك 

:خلاص وانا ماشيه هكلم عربيه عشان انقل اللوحه

 :لا انا هنقلها لك عشان هستلم النهارده كام حاجه من عم جاد  فهكون نفس المشوار هطلع اكلم دكتور عزيز اقول له على اللي عملناه امبارح نص ساعه تقريبا و هتحرك جهزي نفسك 

:حاضر يا دكتور هلم ادواتي و اجهز

: وانت يا دكتور معتز هتبلغ الطلبه ان اللي هيقدر يشتغل في مرسم معنود تكتب اسمهم والمواعيد عشان نعمل جدول لاننا هنأجر بالساعه واللي مش هيقدر شغله هنا عادي 

:وانا هشرف على مين فيهم

 :هنعمل جدول والاشراف يتقسم بينا كمان حسب جدول محاضراتنا 

*ذهب اياد لعزيز وشرح له ما تم انهائه 

:كويس يا اياد كده عنود وفرت لنا في ميزانيه الخامات كثير 

:فعلا كلها خامات ممتازه كمان كان عندي اقتراح هي عندها مرسم بفكر نأجره و نشتغل فيه لان مرسم الجامعه مش متوفر الا في ساعات معينه وده هيعطلنا 

:و المرسم بتاعها ده كويس

 :اه انا شفته امبارح لما كنا بنشتري الخامات من شارع المعز ده تحت بيتها 

:اه دينا كانت قالت لي عليه و بتشكر في المساحه بتاعته واكثر من مره أجرته منها لان والد عنود كان جهزه لما دخلت الجامعه على اعلى مستوى ....  طب جهز كشف الاسماء اللي هتروح وطبعا ميزانيه و ابعتها بالليل 

:هي عموما استأذنت تشتغل هناك حتى لو ما أجرناش منها المرسم مش عارف ليه حسيت انها عايزه تبعد عن الاحتكاك بدكتور معتز

 :شيء طبيعي

: ليه طبيعي عشان كان زميلها و سبقها و اتعين 

:لا  طبعا عنود طيبه ومش في دماغها الكلام ده 

:امال عشان ايه 

:عشان كان خطيبها واول ما حصل الازمه بتاعه باباها فسخ الخطوبه وبعد فتره قصيره خطب بنت زميلتهم  ... بنت دكتور سميح في قسم النحت ما انت عارفه 

:الا عارفه ده ياما جالي عشان انجح بنته لما شالت الماده سنتين

: هههههه وانت ترفض يزعق ويقول مسيرك هتحتاجني 

:دي ملهاش علاقه بالفن اطلاقا مش عارف دخلت ازاي

بقلمي سحر السحرتي 

 :هو كان مفكر انه يقدر ينجحها بعلاقاته وفعلا في دكاتره نجحتها من زنه و غلا-سته 

: هههههه تمام همشي انا عشان استلم شويه خامات وانقل لعنود لوحتها

: ما تنساش الميزانيه واسماء الطلبه 

:حاضر كلمت معتز يحضرهم بجدولهم 

:تمام عايز قبل ميعاد المعرض نكون جاهزين مش زي السنه اللي فاتت سهرنا للفجر وما لحقناش 

*و توجه بنظره لاشجان التي كانت مسؤوله عن هذا المعرض

: لا اكيد هنلحق معانا مجموعه كويسه من الطلبه وكلهم بيشتغلوا من قلبهم بس الاسبوع اللي قبل المعرض محتاج نستأذن لهم من الدكاتره عشان يتفرغوا بالكامل 

:ما تقلقش عامل حسابي واللي هيفوته شرح هطلب من دكتور الماده يعيد له

 :شكرا يا دكتور الحق امشي

 :اتفضل

*عاد لمرسم الجامعه وجد عنود وبعض الطلبه مستعدين للذهاب معه 

:ايه يا شباب لسه دكتور عزيز ما وافقش 

*احد الطلبه :بصراحه يا دكتور حتى لو ما وافقش احنا هنأجر مرسمها على حسابنا لاننا بجد مش عارفين نشتغل هنا ...  انا شخصيا كنت بأجر مرسمها قبل الامتحانات عشان انفذ المشروعات العملي و بستريح جدا هناك المكان مجهز ومريح 

:خلاص متفقين بس العدد مش هينفع تركبوا  كلكم معايا هاخذ البنات والشباب تتصرف

 معتز: انا ممكن اجيب الباقي معايا

 :بلاش النهارده عشان تقابل الباقي وتتفق معاهم

: فاضل بس اثنين 

:خلاص استناهم وحصلنا عشان نعمل الجدول و الميزانيه 

: هما قدامهم نص ساعه و محاضرتهم تخلص و هنحصلكم 

*ذهب اياد مع عنود وباقي الطلبه الى المرسم ورحبت بهم والدتها 

*وارسلت لهم عصير و سندوتشات قالت عنود بمرح 

:ضيافه النهارده من بكره الطلبات بفلوس 

*ضحك زملائها فقالت بجديه 

:بجد مش بهزر اللي يدوق من سندوتشات ماما بيدمنها 

*ثم ضحكت ضحكه عالية واشارت الى وجوههم 

:والله شكلكم يضحك وانتم مصدقين بهزر بس الجد دي ضيافه مره واحده ما تاخدوش على كده 

*وبدات تكح قليلا ثم وضعت يدها على راسها شعر اياد بها واتجه اليها ووضع يده على جبهتها 

:انت سخنه شكلك اخذتي برد من امبارح 

بقلمي سحر السحرتي 

*كان معتز في هذه اللحظه يدخل من الباب ورآه لكن لم يهتم و اكمل اياد 

:اطلعي كفايه النهارده و هجيب لك دواء

 *ردت بتعب وارهاق :لا مش هقدر بعد ساعتين لازم اروح اسلم تابلوه لبازار

 :مش مهم النهارده انت تعبانه 

*ردت وهي في غايه الحزن لاظطرارها العمل وهي متعبة

:لا الميعاد النهارده والا في شرط جزائي هيتخصم من حقه

: طب اطلعي ريحي نكون خلصنا بعد ساعتين اوصلك تسلميه

 *رد معتز مسرعا: ما تتعبش نفسك يا دكتور اياد انا ممكن اوصلها

 *نظر له وتحدث بجديته المعهوده 

:لا انا خلاص قلت لها ... اطلعي يا عنود خدي الدواء وريحي ولما نيجي نمشي هطلع واحده من زميلاتك تنده عليك

 *ارادت ان تحرج معتز 

:حاضر شكرا يا دكتور اياد بس مش هتعبك

 :لا ما فيش مشكله 

*صعدت وجلس اياد مع معتز وباقي الطلبه ينظمون جدول تاجير المرسم كان اياد يتعمد ابعاد معتز عن المرسم او يكون تواجده في نفس توقيته

 *انتهى اياد من تنظيم المكان والمواعيد وارسل طالبه لعنود حتى تنزل ليوصلها وانصرف الجميع 

*ظل في انتظارها فوجدها تتحرك ببطء و صعوبه 

:خلاص خليكي وانا هروح اسلمه واجيب لك الفلوس 

*تحدثت وهي تكح : للاسف مش هينفع اصل صاحب التابلوه ده بيحب يجادل وما هيصدق اني مش موجوده فيخصم حاجات كثير 

:طب و بتتعاملي معاه ليه 

*تحدثت بحزن :سمعت عن الحوجه انا لو ليا مورد شهري ثابت هعتمد عليه لكن للاسف شغلنا ممكن يوم يتطلب مني لوحتين ثلاثه و 20 يوم  لا فلازم اي فلوس اقدر اوفرها عشان علاج ماما اهم حاجه عندي ومش بعرف اشتغل حاجة غير الرسم والاكسسوارات 

:طب تعالي وانا هعرفك على واحد صاحب بازار هياخذ منك شغل باستمرار باسعار كويسه

 :بجد تبقى عملت فيا معروف

بقلمي سحر السحرتي 

*ذهبت معه الفضول كان يقتلها تريد ان تعرف اذا كان متزوج لا تدرى لماذا 

:اسفه بعطلك عن بيتك و المدام ممكن تزعل

: لا ابدا عادي هو اسبوعين المعرض دائما بكون مشغول 

*تمتمت في نفسها

: هي دي معناها متجوز ولة لا 

*فبدات بسؤاله عن اطفاله

: احنا اول ما نخلص المعرض لازم ارسم بورتريه هديه لاطفالك  ... الا بالحق عندك كم طفل 

:ولد واحد عنده ثلاث سنين 

*اكملت تمتمة

:  كده اجابه مؤكده يبقى متجوز  ... ربنا يخليه خلاص جيب لي صورته وانا هعمل له بورتريه ما حصلش ولو تحبها صوره عائليه كمان ما فيش مشكله حضرتك تستاهل

: متشكر نخلص المعرض ونشوف الموضوع ده بعدين 

:انا بكره ما فيش عندي محاضرات هاجي اشتغل شويه شغل خاص بيا و هيبقى حسابه بعيد عن حساب الجامعه

: لا طبعا عيب حضرتك تشرف في اي وقت انت استاذي ما يصحش اخذ منك فلوس

: انت تعرفي عني اني بكرر كلامي الا في شرح المحاضره بس 

*ونظر لها بح-ده و جديه مطل-قه فاجابت بطاعه وخجل

: بس ماما لو عرفت هتزعل

 :ده شغل ما يزعلش وشغلي هاخد منه فلوس يبقى تاخدي حقك

 *قالت بمرح :يبقى نفطر مع بعض بكره وما تقولش لا

 *ابتسم ابتسامه جميله سرحت فيها قليلا :خلاص مش هزعلك انت مش عندك محاضرات بكره 

:لا سخنه ومش هروح

 :انا حاسس انك بتتلككي عشان ما تروحيش 

:لا حاسه ان الدور بيزيد هريح بكره من الجامعه

 *وصل ونزلت واخذت التابلوه وقال لها 

:هشوف مكان اركن و احصلك

: لا خلاص شكرا ليك ما تتعبش نفسك انا هسلمه واروح

 :انا لسه قايل مش بعيد كلمتي اتعودي تسمعي من اول مره ولا محتاجه سماعه 

: هههههه لا مش محتاجه 

*دخلت البازار فاستقبلها عدلي مالكه بنظرات وق-حه

: اهلا بالفنانه

 :على الوقت اتفضل وهات باقي المبلغ

: مش لما اعاين الاول 

*وامسك يدها وهو يمسك منها التابلوه

: استاذ عدلي لو سمحت انا كده هبطل اتعامل معاك 

:ما انت عارفه انا عايز ايه وانت تقلانه 

:بقول لك لو سمحت عاين التابلوه و اديني باقي المبلغ عايزه اروح قبل الوقت ما يتاخر

: مستعجله ليه خليكي معايا وانا هزودك

 :مش عايزه زياده عايزه حقي 

*ظل يقترب منها وهو ممسك بالتابلوه وهي ترجع للخلف الى ان دخل اياد وشعر بتوترها فاشار لها انها لا تعرفه

 عدلي: مساء الخير حضرتك بتدور على حاجه معينه

: لا بتفرج 

عنود :لو سمحت ممكن الفلوس عشان امشي

 :اه بس في حاجات ناقصه من اللي اتفقنا عليها 

:لا كلها موجوده وانا مسجله طلباتك على الموبايل بصوتك عشان كل مره بتعمل كده

 :لا مش عاجبني هخصم ....

*قبل ان ينطق قاطعه اياد 

:ممكن اشوف التابلوه

 *شعر عدلي انه قد يفقد التابلوه او الزبون فقال سريعا مش هيعجبك 

:مين قال لك انا فنان وليه نظره وممكن اتفق مع الانسه

 :اذا كان على الانسه فهي هتعجبك قوي لكن شغلها مش حلو 

*ردت عنود بع-نف

 :احترم نفسك دي اخر مره اشتغل مع واحد زيك هات باقي الفلوس او هات التابلوه

*رد اياد :خلاص يا انسه تعالي بره نتفق على السعر

 *رد عدل بسرعه: لا التابلوه ده بتاعي ودافع عربون عايز تشتريه مني 

عنود: كمل فلوسه الاول قبل ما تتحكم فيه

 *اخرج باقي المبلغ وهو مج-بور و اعطاه لها  وكانه يصف-عها بهم على يدها

: اتفضلي ومش عايز شغل منك تاني

: ده على اساس اني اصلا هعملك حاجه ثانيه او عايزة اتعامل معاك

*خرجت و استأذن اياد هو الآخر  ولم يعود تحدث معها بعص-بيه مفرطة وغض-ب

: انت ازاي تسكتي لواحد حق-ير زي ده انا ما قدرتش ادخل لان ماليش صفة لكن في داه-يه الفلوس او التابلوه في داه-يه اي حاجه المهم كرامتك اللي انت رمياها فهميني ازاي ما ردتيش عليه و اخدتي حقك

 *تراقصت الدموع في عينيها حاولت التحكم فيها لكن كلامه كانت كالس-كين يذب-حها فبكت 

#هل ستستطيع الرد عليه ام ستتركه وتذهب مثلما فعلت قبل ذلك..


           الفصل الخامس من هنا 


تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة