
رواية مرادي وفلكي
الفصل الاول 1
بقلم ملك فتحي
في عربيه على الطريق واحد بيتكلم في التليفون
الشخص: الصفقه ده بتاعتي انا ده انا راهنت كل حاجه عشانه
اللي في التليفون: ي انصاري بيه انا مفيش حاجه بيدي وانت عارف ده تجاره واللي بيدفع اكتر هو اللي هياخد الصفقه وبصراحه شركات الشاذلي هي اكبر مجموعه هتدفع في الصفقه ده
انصاري:ده علي جثتي ان هو اللي ياخد الصفقه ده
وفاجاه بتيجي طلقه في دماخ انصاري ويموت علي طول
في مكان تاني بيجي تليفون لي الشاذلي صاحب اكبر شركات الاستراد والتصدير
المجهول:كل شي تمام
الشاذلي:حلو اوي كده الصفقه ده بتاعتي
المجهول: تمام انا حسابي يوصلي زي ما اتفقنا
الشاذلي: الشاذلي مبيرجعش في كلمته
في الشركه
بتدخل بنت
بنت جميله جدا ملامحها تسحر اي حد لون العيون بني الفاتح الجسم الرياضي بتدخل المكتب
البنت:عم سمير الحقني بي كوبايه القهوه
عم سمير تحت امرك يا استاذه
وشويه وبيدخل الشاذلي علي البنت
الشاذلي:عفاارم عليكي ي فلك كنت متاكد انك اكتر واحده هتعملي المهمه ده ومتسبيش وراكي اي شك
فلك وبكل ثقه: طبعا وهو احنا بنلعب ولا اي وبعدين ده صفقه مهمه ومينفعش نفوتها
الشاذلي: عندك حق بس قوليلي انتي. موتي ازاي
فلك: أبد انا كنت مراقبه كل تصرفاته وعرفت انو بيقف في مكان معين بعربيته قبل ميروح بيتها اصلا البيه متجوز اتنين بيفكر بقا هيروح عند انهي واحده فيهم واليوم ده كنت عارفه ان صحابات ا الصفقه هيتصلوا بي عشان كده اجرت قناص وبضربه واحده مات وبخ لي انصاري بيه
الشاذلي: برافو عليكي ي فلك برافو احمم فلك بقولك ما تيجي نتغده سوا
فلك بي رفع حاجب 🤨 وبعدين قالت معلش ي شاذلي بيه انا تعبانه واليوم كان طويل اووي انهارده وانا عايزه انام عشان هنروح نعزي اسرة انصاري وانت لزم تيجي يعني تروح كده تستريح وتتغدا مع المدام والأولاد ولا اي
الشاذلي بغيظ: ماشي يا فلك انا ماشي سلام
فلك: سلام
الشاذلي وهو خارج يخبط في عم سمير بتاع البوفيه والقهوه تدلق عليه
الشاذلي:انت غبي هو انا نقصك
سمير:انا اسف انا اسف
فلك بضحك: خلاص ي شاذلي بيه مكنش يقصد
الشاذلي يبص بي غيظ ويمشي
عم سمير: معلش ي استاذه هعملك وحده تانيه
فلك: خلاص ي عم سمير انا ماشيه اصلا هموت وانام سلام
سمير: مع السلامه ي استاذه
فلك بترجع بي ضهرها:عم سمير عدي علي الحسابات خد هديه العروسه سيبها هناك
عم سمير: ربنا يخليكي ي ست الكل ويديكي وياارب ويفرح ايامك ابتسمت فلك ومشيت
في مكان تاني
في فيلا جميله
على السفره ست بيت لكن باين عليها العز والوقار
وبنتين موجودين توام بس عكس بعض في كل حاجه جمال جدا ملامحهم هاديه وجميله العيون الزتوني واحده محجبه وواحده لا الشبها واحد لكن الطباع مختلفة خالص مع الحكايه هتعرفو الفرق
الام:يلا ي فريده يلا فيروز
فريده: جايه اهو ي ماما
فيروز: انا جيت اهو
الام:يلا ي بنات نتغدا
فيروز:هو بابا مش هيتغدا معانا
الام:لا ي بنتي هو متصلش
عند باب غرفه السفره
يعني انا متصلتش معنها اني مش هتغدا معاكو
الام: محمود انت جيت معلش ي حبيبي بحسبك هتتغدا بره
محمود:ولله كان مفروض بس العميل اللي كنت هتغدا معاه كنسل الشغل
ازيكم يا بنات عاملين ايه
فريده وفيروز:الحمد لله ي بابا
ويعدو يتغدوا
وبتتكلم فريده
فريده:بابي
محمود:اممم في دلع في الموضوع قولي على طول عايزه اي
فريده:عايزه اغير العربيه
محمود: اممم وماله العربيه بتاعتك
فريدة:ماله بقت موده قديمه جدا
محمود:اللي من قيمت 4شهور وقديمه
فريده:ايوه قديمه وبعدين انا بنت الشاذلي بيه صاحب اكبر شركات الاستراد في في الوطن العربي(سوري نسيت اقول ليكم ان الشاذلي ده لقب اسمه الحقيقي محمود بس في الشغل الشاذلي لقب العيله)اركب عربيه بقت قديمه بليز بقا ي بابي وافق في عربيه هموت عليها
محمود:بعد الشر عليكي خلاص بكره هبعت مسئول الحسابات وتجيبي العربيه اللي انتي عايزه وانتي ي فيروز مش عايزه اغيرلك العربيه
فيروز شكرا ي بابا انا مبسوطه بي العربيه بتاعتي ده موديل السنه ده
محمود:مش عايزه اي حاجه
فيروز:لا ي بابا شكرا
فريده تغمز لي فيروز:انتي غبيه غيري العربيه ده بقاله 6شهور غيري بقا
فيروز:ي ستي عجباني انتي مالك
فريده:صحيح انا مالي انتي وش فقر
محمود:ناديه جهزي نفسك انهارده هنروح نعزي
ناديه:اه ما انا عرفت من الاخبار الله يرحمه
محمود :الله يرحمه
في مكان تاني
في شقه جميله جدا على النيل بتدخل فلك وتاخد شاور وبتعمل نسكافيه وتعد على كرسي الهزاز وتبص على البحر وتفتكر
فلاش باك
بابا بابا
اي ي فلك
انا زهقانه وعايزه اتمشها
حاضر ي ستي تعالى امشيكي في اكتر مكان بتحبيه
يلا يا بابا
الله ي بابا بس البيت ده كبير الله وكمان بيبص على البحر هو احنا لي ملناش بيت هنا
النصيب ي فلك ربنا كاتبلي رزقي فين
ان شاء الله تكبري وتشتغلي وتجيبي احلي بيت
ايوه ان شاء الله هطلع مهندسه وهبني بيت كبير بس على البحر وهنعيش فيه انا وانت وماما واخويا على
ان شاء الله ي اميرتي
تعالى اجبلك غزل البنات ي ست البنات
ونرجع بي الحاضر
فلك تمسح دموعها وحشتني ي حبيبي وحشني كلامك
وتروح تنام
وبعض ساعات
في عزه انصاري بيه
البقاء لله
البقاء لله
البقاء لله
تعازي كان بيستقبله اولاد انصاري
وبيدخل الشاذلي ومعاه مراته وبيقابل فلك ويسلم عليها وبيدخله العزه والحريم بيروحوا عزا الحريم والرجاله بتروح عزا الرجاله
وبينتهي العزا بين حزن وشماته وفرح بين كل اللي موجود وطبعا الصحافة كانت هناك زي الرز
وينتهي اليوم
تاني يوم
ف فيلا الشاذلي
فريده:انا مشيه ي ماما
الام :استني افطري الاول
فريده:ماما هتاخر هاكل حاجه من الكافتيريا
الام: فريده اي البنطلون ده
فريده:مالو ي ماما
الام:مش عاجبي مقطع خالص ومينفعش لي الجامعه
فريده: ماما انا متاخره على أول محاضره وده محاضره مهمه ومش فاضيه للكلام خالص
باي
الام: فريده استن
فيروز بتنزل وهي في كامل أناقتها لبسه بنطلون جينز واسع على قميص والطرحه اللي مخليهاه جميله
صباح الخير يا ماما
الام: صباح الورد يا قلب ماما
عايزه حاجه ي ماما انا ريحه الجامعه
الام:استني افطري
فيروز: انا فطرت ي ماما
الام:فطرتي امتا بس
فيروز:ماما انا صاحيه من الفجر صليت الفجر ولعبت رياضه وفطرت ولبست واديني اهو قدامك
الام: نفسي تعلمي اختك ي فيروز ابوكي مدلعه اووي مش بتسمع كلام حد خالص
فيروز:حاولت ولله ي ماما بس بنتك عنيده وتبص على الساعة يااه انا اتاخرة باي ي ماما
الام:باي
في مكان تاني
في شركة الشاذلي
الشاذلي: فلك جهزي نفسك عشان انهارد هنمضي على عقود الصفقه الجديد هيبعتو المسئول. عشان نمضي العقد
فلك: تمام متعرفش هيجي على الساعة كام كده
الشاذلي: هما قالو كمان 3
ساعات
فلك: تمام انا في شويه ورق كده هشتغل فيهم عقبال ما هو يجي
وبتروح المكتب بتاعها
الشاذلي:اففف ي بنت ال الذيناجمال مشفتش بعده ابدا امتا بقا تشوفي انا بحبك اد ايه
في مكان تاني
على ابطال جديده
في قصر فخم فخم فخامه 😂لا بجد جميل
بيعيش فيه ولدين بس اي مزز والام
الابن الأكبر وهو البطل العسل بتاعنا
مراد نجيب
وتميم نجيب
والام
في غرفه الرياضه
تميم ومراد وبيلعبه بعض بوكس
مراد:انت فاكر انك هتكسبني
تميم:متقلش هتعيش نفس خسارة امبارح
مراد: اوعدك المرادي هكسب
تميم:وريني
ويلعبوا مع بعض لحد ما مراد يشتت انتباه تميم ويخسر تميم
تميم: على فكره ده غش
مراد:حد قالك متركزش
تميم: بقا هو كده تمام هعوض بكره
ويضحكوا الاخوات
على الباب الغرفه
الله علي الضحكه في اجمل من كده علي الصبح اصحا على اجمل ضحكه من احلى شباب ولا مش اي شباب دول قمرات
تميم: قلبي وربي اي الجمال والشياكه ده
مراد: صباح الورد يا ورده عمري
الام:يلا بكاشين الفطار جاهز
الشباب:طب ناخد شاور ونحصلك
وبعض شويه يتجمعوا على السفره
الام:ها وراكم اي النهارده
مراد:هروح همضي اتفاقية صفقه كده وبعدين هطلع على الشركه
تميم: عندي جامعه وبعدين هطلع على الشركه
ربنا معاكو
وكل واحد يروح على اشغالوا
في الجامعه عند فريده
صاحبت فريده:ي بنتي اهدي بقا لسه مجاش
فريده:هو اتاخر ليه بس
صاحبت فريده:اللي يسمع كده يقول انو مديكي ميعاد
فريده:منه ونبي تسكتي انا مش ناقصه
منه:ي بنتي انا خايفه عليكي
فريده بضحك:من مين من تميم هو عمل حاجه عشان نخاف اسكتي اسكتي منه منه منه منه
منه:اييييييي
فريده: تميم جيه قمر ي اخواتي
منه:ايوا جيه هتعملي اي المرادي
فريدة:اتفرجي
منه: فريده خدي فريده
فريده تروح نحيت تميم وتغبط فيه والشطنه بتاعتها تقع على الأرض وتنزل عشان تلمها ومنتظره تميم ينزل يلمها معاها
تميم يبص من تحت النظاره
تميم:خالي بالك ي انسه او البسي نضاره ممكن تشوفي كويس
فريده لسه هترد يمشي ويسيبها
فريده:متكبر مغرور ووقمر اووي 🥺
منه:ده انتي قديمه اووووي قومي ي ست شاديه قومي
فريده:اعمل ايه ما انا لسه كنت بقرا روايه الكاتبة ملك فتحي البطل والبطله مشين في الجامعه ويخبطو في بعض والحاجه تقع ويجيبوها وهما بيبصو لي بعض وبعدين
منه:بس بس يادي ملك اللي هتوديكي في داهيه
فريده: 😒 بقولك اي كله الي ملك لو سمحت
حبيبتي ي فريده بدفعي عني استني المفاجاه ده 💋
منه:طب يلا يختي على المحاضره
في شركة الشاذلي
في غرفه الاجتماعات
الشاذلي وفلك
فلك:هو اتاخر ليه
الشاذلي:لا متاخرش ولا حاجه لسه فاضل 10دقايق اصل انا اعرف عنو انو منتظم بمواعيد
فلك:مهو باين
الباب يخبط السكرتير
السكرتير: ي فندم مراد بيه واصل
الشاذلي:طب دخلو
يدخل مراد بهيبته الجميله والملفت الانظار
ويدخل
اهلا شاذلي بيه
الشاذلي:اهلا مراد بيه اتفضل اعرفك فلك شركتي في شركة ده
مراد وهو بينتبه لي فلك بس يعجبه شكلها البري والجميل
مراد بي اعجاب:اهلا فلك هانم
فلك: أهلا مراد بيه
وبيعدو ويتكلمو في التفاصيل وكل ده ومراد معجب بي فلك وفلك اعجبت بي الثقه اللي بيتكلم بيها
ويمضوا العقود الصفقه
الشاذلي: بمناسبة الصفقه الجديد انا عامل حفله في بيتي بكره احب انك تشرفني انت واسرتك ي مراد بيه
مراد: مفيش اي مشكله
الشاذلي: فلك وصلي مراد بيه
فلك: تمام
ويخرجوا من غرفه الاجتمعات
مراد: سعيد جدا بي لقاء ي فلك هانم
فلك ا:انا اتشرفت بي مقابله حضرتك ان شاء الله مش هتكون اخر مره
مراد: اكيد مش هتكون اخر مره ويبص بص لي فلك حلوه اوي ويمشي
وفلك تستغرب وتروح على المكتب بتاعها
في شركة MTM
مراد وتميم وفريق العمل
مراد:انهارد كان يوم مهم انهارده مضينا مع شركة الشاذلي
وبكره في حفله وكل الفريق اللي هيشاركوا في الاعمل ده هيحضرو الحفله
تميم: تمام فرحنا نيجي بقا للجد احنا بقالنا فتره كان في معلومات بتتسرب من عندنا وحاولنا وعرفنا ان في جاسوس وسطينا واديناه فرصه بس هو غبي وانهارده هنكشف مين هو الجاسوس
مراد:بس قدامه فرصه يجي ويعترف المهله ده لحد اخر اليوم وقبل ما تيجي الساعة 6مجاش واعترف هو الجاني على نفسه يلا كل واحد يشوف شغله
ويخرجوا الموظفين وهما عمالين يتهمسو مين هو الجاسوس
مراد:تفتكر ي تميم هيجي ويعترف
تميم بي ثقه: ايوا انا خطتي متنزلش الأرض ابدا
مراد:اما نشوف مع اني اللي بيمشي وراه العيال بيغرق
تميم:يجدع
مراد:طول عمري جدع
تميم:هتشوف ي مراد هيجي ويعترف
ويعدو في ااشركه وتعدي ساعه واتنين وتلاته والساعه جت خمسه وكل ده الجاسوس معترفش
مراد:اي ي عم جينس بوند مجاش يعني
تميم:هيجي
مراد لسه هيتكلم وفاجاه.