
رواية نور الصعيد
الفصل السابع 7 والثامن 8
بقلم رقيه طارق
اتجهوا الي السياره بعدما أوصت نور السيده شهد بالسماح لشخص سوف يأتي لتوصيل بعض الاشياء الخاصه وتركيبها في الجناح الخاص بهم كانوا في السياره وكل منهم يفكر بشئ
________________________________________________
«في الصعيد»
في قصر الشافعي
يجلسون علي التلفاز بعد اخبار من منصور بأن الحفله ستكون بث مباشر
....................................................................................
«في الحفله»
ينزل كل من يزن ونور من السياره الي الحفله وهم يمثلون أنهم سعداء جدا ليخطف كل منهم الأنفاس تحت أنظار الفتيات الحاقده علي جمال نور والحاسده من الرجال عليه لامتلاكه زوجه مثل نور وايضا تحت أنظار الصحافه المتربصه ل اي حدث
بعد مرور بعض الوقت............................
ميرا(فتاه غنيه شريكه يزن في بعض الصفقات وابنه صديق والده وهي فتاه مغروره وكانت تحاول لفت انتباه يزن منذ الصغر ولكنه كان يتجاهلها)
ميرا بغضب وسخريه من شده غيظها:بقا انا ميرا الدمرداش يرفضني عشان يتجوز دي
ساندرا بتكبر:حقيقي معندوش نظر داحتي يابيبي بيقولوا أنها من الصعيد يعععع
ريما بغرور:ايدا من الصيدا هوا مستواه انحدر للدرجادي تلاقيها اكيد جاهله ومش متعلمه اكيد هما هناك كلهم كدا
ريما بمكر وابتسامه:بقولكم ايه يابنات انا عندي فكره جامده اسمعوني احنا هن.........................
مضي القليل من الوقت كانت لا تتحدث فيه تبتسم لكل من يأتي فقط بينما يزن يتحدث الي بعض رجال الأعمال في الحقيقة شعرت بالملل من تلك الحفله منذ بدايتها
حتي تحدث المسؤولين عن الحفل بأنه يجب أن يلقي كل من يزن ونور كلمه ليعرفون عن أنفسهم بصوره أوسع وايضا لكي يستطيع الموجودين التعرف على زوجه رجل الاعمال الشاب الغني يزن منصور الشافعي ليتوجهه كل منهم الي المسرح ولكن فهد بن يتوقع هذا البروجرام هوا ظن فقط أنه سيحضرها ليلتقطوا لهم بعض الصور لكنهم سوف ينفضحوا بهذا الشكل بالاضافه الي اللهجه الصعيديه ياالله ماذا يحدث
القي كلمته ثم جاء ليعرف عن نور بدلا منها حتي طلب الصحفيون من نور نفسها أن تفعل ذلك وهي كانت تعلم فيما يفكر واستمعت لحديث الفتيات عندما كانوا يخططون أنهم سوف يضيفوا هذا البروجرام حتي يشعروها بالخجل ويتم فضح يزن بأنه متزوج من صعيديه وايضا جاهله هه اغبياء عندما طلب مسؤول الحفل من نور أن تصعد الي المنصه
حتي تلقي كلمه تحركت نور برشاقه وكبرياء الي اعلي المنصه وعلي وجهها ابتسامه ساخره لكن كانت ك سهام التي اخترقوا قلوب الشباب لينظرون لها بأعجاب وكان الصحفيون يلتقطون صور لها بدأت المقدمه وهيا تتحدث بلغه انجليزيه
i need to say at first to every one there thanks you for coming
(اولا اريد انا اشكر كل الموجودين علي حضورهم)
واكملت باللهجه المصريه
اختلاف اللهجات واختلاف العادات والتقاليد دي مش حاجه وحشه ومش لازم نظلم اي حد علشان هوا مثلا من عيله فقيره أو شكله مش حلو او عنده مشكله ولا نتنمر علي حد لمجرد أن هوا عاش في مكان غير المكان اللي عشنا فيه ومش لازم نحترم حد لابس هدوم حلوه غاليه وماركه ولو مش لابسه ماركه يبقي هوا ملوش لازمه في المجتمع ......
الاحترام مش كده والذكاء والمهاره مش بيجوا بسبب الغنا والفلوس انا حبيت اقول ان اللهجه مش بتخلي الشخص غريب بالعكس كل واحد مميز بطريقة مختلفه اللي مميز بشكله واللي مميز بذكائه أو وظيفته واللي مميز بحنانه وغيروا اكيد بتسألوا ايه علاقه دا بالموضوع انا اسفه علي المقدمه الطويله دي بس لاني سمعت كلام كتير هنا وان نور جاهله ومش عارف ايه عشان هيا جايه من الصعيد بعيدا عن اي حاجه الصعيد مكان جميل جدا وفيه ناس متعلمه كتير والعدات والتقاليد اللي الناس متماسكه بيها دي حاجه عظيمه بتحافظ علي البنت وغيرها رجاله الصعيد رجاله بجد مش مجرد كلمه الولد اللي في الصعيد اللي عنده 10سنين بيتقال عليه راجل والست هناك جوهره بتتاقل بالماس داغير طيبه اهلهم وكرمهم يعني مستحيل تروح لصعيدي وترجع من عنده ايديك فاضيه وانا اسفه المقدمه بتاعتي كانت طويله وانا هعرفكم علي نفسي انا نور محمد الشافعي من أكبر عائلات الصعيد ٢٣سنه خريجه combuter in frmation scienc شريكه في شركهmaĝic (خياليه)العالميه للتكنولوجيا ومن مؤسسينها بالإضافة إلي شركه النور اللي هنا في مصر اللي هي شركتي واكملت بغرور لا يليق إلا بها واظن الكل عارف ايه هيا شركه النور ومعايا اربع لغات بعيدا عن لغتي الام (أنجلش. وإيطالي. والماني. وصيني.)وحقيقي انا فخوره اني من الصعيد وان اهلي صعايده واخيرا احب اشكرم علي تقديركم لينا وحضوركم للحفل بتاعنا واستمتعوا وقالتها مبتسمه ابتسامتها الساحره التي خطفت قلوب الجميع تحت تصفيق الجميع منهم من شعر بالصدمه ومنهم من شعر بالفخر
#الفصل_٨
ستتلقى الصفعات بشده مادمت بهذه الطيبه
...........................؟.....................؟..................؟.......
تتعالي اصوات التصفيق وتنتشر النظرات لنور منهم المندهش
ومنهم الحاقد ومنها المغرمه ومنها المعجبه لتنزل نور من علي الاستيدج وهي تبتسم بثقه لأنها بهذا المؤتمر الصحفي قد ضربت عصفورين بحجر واحد................اولا أرجعت كرامتها ردت القلم ليزن وثانيا كشفت عن مالك شركه النور الخفي بهذه الشركه العالميه خارج وداخل مص وبالأضافه الي شركه
magic
الشركه العالميه في امريكا والذي يلقب صاحبها بوحش الاقتصاد والافعي فهي شريكه في هذه الشركه مع شخص سنعرفه فيما بعد لتتجه الي مكان يزن بعد ان رحب بها رجال الأعمال وتناقشوا بأنهم يريدون إتمام صفقات مع الشركه قوه في السوق الأعمال ورحبت بهم نور ثم استأذنت تاركه لهم المجال ولا يزال يزن منصدما ويشعر بالغضب من نظرات الاعجاب الناس بنور فقام بجذب نور من خصرها إليه وهيا تفاجأت من فعلته لكنها لم تريد اظهار ذلك للصحافه لتمثل الحب كل هذا تحت أنظار الصحافه التي تتسارع لكي تلتقط الصور فهذا خبر صحفي كبير وكل هذا تحت أنظار ميرا المشتعله ثم انتهت الحفله وذهب كل واحد الي منزله
.............................................
في الصعيد تحديدا في القصر الشافعي
كانت العائله سعيده وفخوره وكل العيون تشع سعاده الا شخصين يتاكلان غيره وحقد وكره
الشافعي بأبتسامه فخر:هي دي بتي نور اللي مشرفاني
منصور بضحكه فخر:هذا الشبل من ذاك الاسد حقيقي نور تشبهلك انت و محمد قوووووي وانتوا صغيرين جبارن نفس الغرور والثقه بالنفس
سجده مكمله الحديث وهيا تضع بعض المشروبات أمامهم :
اكيد ياعمي كله عارف ان نور اي حاجه بتحطها في بالها بتعملها وهيا كمان من صغرها ذكيه وسريعه التصرف وعقلها اكبر منها بكتير ثم تجلس بجانب زوجها ومبتحبش حد يجيب سيره الصعيد بحاجه وحشه
تجلس سعاد وهي كاد تختنق من الحقد والغيره من مدح الجميع لنور ثم ابتسمت بخبث عندما تحد ابنتها
فيروز بخبث:الا قلي ياجدي هوا كيف يجدي خدت الشهادات والتعليم العالي دا من برا ومقلتش لحد وكمان فاتحه شركه كبيره الجد وقد فهم مقصدها
الجد بثقه:ومين قال إن محدش عارف نور قايلالي انا وأبوها علي كل حاجه نور مش عتخبي عنينا حاجه واصل بس هيا اللي متواضعة وبتحب تشتغل بسكوت
ثم أكمل محمد والد نور بفخر:وذكيه قدرت تتخرج بتقدير امتياز مع مرتبه الشرف وترفع راسي وراس جدها كمان وبسبب ذكئها ده فتحت شركه وبقت من احسن شركات العالم
خديجه مؤكده علي كلامه:فعلا يامحمد انا مش مصدقه لحد دلوقتي ان نور صاحبه شركه نور العملاقه وكمان شريكه في شركه magicالعالميه في امريكا ابهرتني الصراحه
مالك بابتسامه ساخره وهوا يهمس لسجده:امي قاعده هتولع هيا وفيروز وانا مش مستعد اموت دلوقتي انا لسه صغير
...................................................................................
عند نور ويزن
بدخل كل من يزن ونور الجناح الخاص بهم كانت نور ستدخل غرفتها ولكن وجدت يد تسحبها
يزن بعصبيه:ممكن تفهميني ايه اللي حصل في الحفله دا وإلا انا عامل زي الاطرش في الزفه كدا كنتي قوليلي دا انا زي جوزك بردو منهي حديثه ببسمه ساخره
نور ببرود وغباء:ايه اللي حصل
يزن بعصبيه وصراخ:لا بقولك ايه بلاش تعصبيني عشان انا عصبيتي وحشه عليكي ياقطه ازاي يعني انتي متعلمه وكمان صاحبه شركه من أكبر الشركات في الشرق الأوسط لا وكمان شريكه في شركه magicالعالميه وبتتكلمي اربع لغات فهميني انتي بتتكلمي بجد ولا بتكدبي
نور ببرود وهيا تجلس علي الاريكه: لا مش بكدب هكدي ليه في حاجه زي دي ثم بسمه استفزاز:مش انا اللي اكدب أو انافق دي اكتر حاجه بكرها
ليجلس يزن علي الأريكة المقابله لها وهوا يحاول تمالك أعصابه:طب انتي مقولتليش ليه
نور وهيا لاتؤدي تي رد فعل ليعود يزن الغاضب بشده
يزن بغضب جامح:مقولتليش ليه لي تكدبي ليه تعملي كده ايه غرضك من الموضوع دا وليه مرفضتنيش ليه لما جدي قالك وكلمك لييييييه قبلتي وانتي عارفه اني مش بحبك انا بحب واحده تانيه دمرتيلي حياتي وهدمتيلي كل حاجه انا عايزها بكرهك عارفه يعني ايه ايه انا بكرهك
لحظه هوا لا يحب واحده اخري أيضا لا يكرها بحق لكنه كان يقول ظنا منه أنه هكذا جرح أنوثتها لكنه لم يعلم أنه كسر قلبها ذلك الاحمق وحطمه بشده للمره الثانيه
نور:لحظه! هل قال إنه يكرهني ويحب اخري اقسم اني سمعت صوت ينكسر شعرت وكأني ضربت سكينا تألمت قلبي وماذا يانور هل كنتي تنتظر منه
لتصرخ نور بهستريا ودموعها تنزل على وجنتيها مثل الشلال:
لييييه عاااايز تعررررف لييييه هاااااا لانك كنت مثلي الاعلى قبل ماعرفك ولما شوفتك لما جيت اول مره عندنا حسيت أن قلبي هيتخطف مني من كتر الدق علشان حبيتك من اول نظره عشان كنت عايزاك تحبني وتسألني عن حياتي انت لو كنت بتفكر زي الناس الطبيعيه كان علي الأقل قعدت معايا تسألني عن تفاصيل حياتي كنت هقولك كل حاجه داتن من يوم ماعرفتني وانت متجاهلني وبتعاملني كأني سراب مش واحده المفروض هتبقي مراتك حتي اليوم اللي بتستناه اي بنت يوم فرحي خليته اسوء يوم في حياتي سمعتني كلام زي السم كل دا وانا صابره ومستحمله وبعد كدا هزتني وجرحت كرامتي وكبريائي اكتر من مره بس انا برضو سكت
بتتعامل معايا ببرود وغرور وبرضوا انا اللي المفروض اكون شريكه حياتك وبعد دا كله تقولي بكرهك لا يايزن انتا مبتكرهنيش انا اللي بكرهك علي قد حبي ليك هي قد مبكرهك انا بكرهك يايزن أنهت الجمله وهي تمسح دموعها بعنف وباليد الاخري كانت تشير عليه بأستحقار ووجه مشمئز منه ثم تبدأ الي البرود في لحظه ثم قالت:احنا هتفضل علي الاتفاق هنطلق بعد سنه زي ماحددت قبل كدا بس لحد اما يجي اليوم دا انا هنزل اشتغل زي ما كونت وزي اتفقت مع عمي وجي وياريت ماشوفش وشك دا تاني بعد كدا غير للأمور الطارئة وكل واحد حر في حياته زي مانت قولت قبل كده يا....ياابن عمي ثم نظرت اليه نظره اخيره ودخلت غرفتها وأغلقت الباب بقوه وتشرع في البكاء بقوه بدون صوت وتضع بدها علي فمها لتكتم شهقاتها وبعد مده تمسح دموعها بعنف وتتوعد بالانتقام
نور ببسمه ساخره وببرود مخيف:والله اوريك مين هيا نور محمد الشافعي يابن منصور وهخليك تندم وتعيط بدل الدموع دم
بينما هوا يقف في صدمه هل هذا صحيح هل هي كانت تحبه هل كان مثلها الاعلي هل كسرها الآن بسبب غضبه الغبي أو استعجاله حديثها كان كالصفعه التي ايقظته من غفلته ولكن هل في الوقت المناسب ام بعد فوات الاوان الان يوجد بداخله معركه كبيره بين العقل والقلب وها فاز بها القلب للمره الاولى لكن عناده وتسرعه وغروره الغبي من أوصله الي هذه النقطة لكنه أقم بداخله أن يعيدها له يعيد له هذه النور ستصبح فقط نوره
♥️ نور اليزن..