
رواية نور الصعيد
الفصل السابع عشر 17 والثامن عشر 18
بقلم رقيه طارق
عندما سألها الطبيب لما لم تخبري أحد بمرضك؟؟
ابتسمت بحزن وقالت:انا لم اكن بخير لفتره طويله ولن لم يلاحظ أحد ذلك من الأساس
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
جاء صباح جديد حاملا معه سعاده للبعض والبعض الآخر الم وحزن
«في الصعيد تحديدا في القصر الشافعي»
يجلس الجميع علي طاوله الافطار ماعدا نور ويزن
الجد الشافعي بوقار:صباح الخير
الجميع باحترام:صباح الخير ياجدي/يابابا/ياعمي
الجد بهدوء متعجب:امال فين يزن ونور
خديجه:نايمين ياحج
ليقول الشافعي بصوت عالي:سمااااح بت ياااا سمااااح
لتأتي سماح بسرعه:نعم ياحج أامرني
الجد الشافعي بهدوء:روحي اندهي ليزن ونور وقوليلهم جدكم بيقولكم انزلوا طوالي
سماح:حاضر ياحج ثم تذهب لتوقظ يزن ونور سريعا كما أمر الجد الشافعي
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
عند يزن ونور
كانت نور تتوسط حضن يزن وهوا أصبح امانها وحمايتها
وكذلك يزن أيضا من يصدق أنه يمكن أن يخلق من الكره حب كهذا ولكن في النهايه انا الله علي كل شئ قدير
تنهض نور من نومها لتجد نفسها في احضان يزنها. نعم يزنها.
فا انا اقصد اظهار التملك في هذا الأمر اليزن ملك النور محمد الشافعي فقط ونور محمد الشافعي ملك ليزن منصور الشافعي فقط فلا يخاطر أحد ويقترب كي لا يندم
كانت نور تتأمله ها هيا ملكه الان بأحضان حبيبها وامانها وكل شئ لها كانت تتأمله ولم تلاحظ ذلك الذي كان مستيقظ وينظر لها بأبتسامه جميله يزن بمشاغبه:مكنتش اعرف اني حلو للدرجادي
نور وهيا تقوم بعد أن ارتدت قميصه نور:مش حلو ولا حاجه انتا اللي واخد مقلب في نفسك
يزن بضحك:بقا انا واخد مقلب في نفسي ياست نور ماشي تروحي بقا اشوف واحده تانيه تقولي اني قمر وعسل وحلو
نور بشراسه:نعم نعم مين ياض سمعني بتقول اي كدا يابن منصور
يزن بصدمه:يانهار اسوح متجوز سواقه توكتوك ياجودعان ايه الألفاظ دي
نور بفخر وهيا تعدل لياقه قميصها:اي رأيك عجبتك صح
يزن بخبث:من ناحيه عجبتيني فإنني عجبتيني اوووي هوا احنا كنا بنقول ايه امبارح
نور ووجهها محمر من الخجل:انت مش محترم علي فكره ولو قربت مني هعمل حاجه مش هتعجبك
يزن:هتعملي ايه يعني
نور:والله العظيم هعيط
يزن بصدمه:يا بنت الهبله هوا ضحكوا عليا وبدلوكي بطفله ولا ايه
نور بردح: لا يابابا لا ياحبيبي احنا بضاعتنا لا ترد ولا تستبدل
وبعدين انا طفله انا زعلانه منك
يزن بأبتسامه:احلي طفله يخواتي وكاد يقبلها لكن دق الباب
زن بأنزعاج:مين
سماح:انا سماح يايزن بيه
يزن بأنزعاج:عايزه ايه ياسماح
سماح:الحاج الشافعي بقول ليكم يابيه يلا عشان نفطر
يزن:ماشي ياسماح نازلين
شاهد أيضًا
يزن نور بتزمر:هوا اليوم النهارده حد باصصلي فيه
نور وهيا تخرج لسانها بطفوليه:احسن احسن وتذهب من أمامه لتدلف إلي الحمام لتأخذ شاور وخرجت إلى غرفه الملابس وارتدت فستان رمادي اللون وهيلز اسود وذهبت حيث يزن وجدته يرتدي قميص ابيض وبنطال رمادي وحذاء ابيض
نور ليزن:ياله
يزن:ياله
ليذهبوا الي أسفل حيث العائله وهم يمسكون ايد بعضهم ويضحكون
كانت العائله سعيده برؤيتهم هكذا
يزن ونور:صباح الخير
الجميع:صباح النور
نور:حاضر ياقمر
محمد بضحك لمنصور:شوف ياخوي البت عاد عماله تعاكس
في ابوي جدامنا ازاي
نور:انا ادلعوا براحتي اومال لو انا مدلعتهوش مين هيدلعوا عاد خليكوا انتوا برا الموضوع دا احسن
منصور بضحك:برضوا أكده ماشي يابت محمد ماشي
نور بتساؤول:امال فين عمتي سعاد
مالك:راحت عند ستي هتقعد عندها كام يوم عشان تعبانه
لتنظر نور الي فيروز لتجدها صامته ذابله يدها ترتعش رعشات بسيطه تحاول التحكم بها عينيها منتفخه قليلا ويحيط بها السواد لتصمت نور حتي ينتهي الجميع من
إفطاره
لتذهب فيروز بهدوء الي غرفتها بعد أن أكلت القليل من الطعام كما هي عادتها في الفتره الاخيره ولم يكن ب
ينتبه احد لها سواء نور
لتذهب نور خلفها بخفه ولم يلاحظ أحد لتدخل إلي الغرفه خلفها
نور بقلق:مالك يافيروز فيكي ايه
فيروز بأبتسامه مصطنعه:مالي يابت خالي مانا زينه اهه
نور بهدوء:فيروز انتي عارفه زين موتي وسمي اسمه الكذب
مالك في ايه
فيروز بتوتر دون النظر إلى عيون نور:مالي يانور ما أنا زينه قدامك
نور بحده خفيفه وهي ترفع وجهها:بقولك مالك انا ملاحظه انك متغيره مالك كده في ايه لتبكي فيروز بكاء مرير وتحتضنها نور لتربت علي ظهرها قائله:مالك ياروحي في ايه
فيروز وهيا تحتضن نور اكتر:انا هحكيلك بس اوعديني متقوليش لحد يانور انا محتاجلك اوي وارجوكي ساعديني (بصوا ياجماعه كلم بيتكلموا مصري عادي عشان هما قعدوا في مصر ١٥سنه لما كانوا بيدوروا علي منصور)
نور بحب صادق:اوعدك يافيروز متخافيش يابت عمتي
دا احنا ملناش غير بعض
فيروز:انتي عارفة اني في سنه تانيه كليه اثار
اتعرفت هناك علي واحده زميلتي اسمها نعمه كان يبان عليها بنت كويسه ومحترمه اتصاحبنا وكانت علاقتنا كويسه لحد معزمتني علي عيد ميلاد اختها وكانت عملاه في نادي قريب من القصر اللي في القاهره وانا رفضت الاول بس بعدين من كتر الزن روحت عادي كان عيد ميلاد كويس وكان كل زمايلنا فيه فجابتلي عصير وانا شربته علشان كنت عطشانه قوي وقتها بس كان طعمه غريب قولت مش مشكله يمكن هنا بيعملوه بطريقه مختلفه بعد اليوم دا كانت. بتعزمني كل يوم بتعزمني علي عصير في النادي ده واقولها مش عايزه تقولي انا جبته لينا احنا لاتنين هتكسفيني انا مدتلهاش خوانه علشان كنت بعتبرها اختي وصحبتي وهي اللي كانت بتهتم بيا في وقت كان كل واحد بيفكر في نفسه وبس حتي الست اللي المفروض تكون امي مكانتش بتتعامل معايا كده بعد كده وقفت العصير اللي كانت بتدهوني وكنت بحس بصداع
واستفراغ. وكنت....عصبيه.....ودخلت في دور اكتئاب وفقدان الشهية لكن مع كل دا يانور محدش لاحظ انا مالي وايه اللي متغير فيا ولما قولتلها عن اللي فيا قالتلي بكل برود دا سبب الجرعه اللي مخدتهاش قولتلها جرعه ايه قالتلي بضحكه شماته لسه بترن في ودني لحد دلوقتي ان العصير اللي كنت بشربه كان بيبقي فيه هي#روي#ن وانا بقيت مدمنه هي#روي#ن يا نور واني لو مخدتش الجرعه جسمي مش هيتحمل رفضت الاول وزعقت معاها جامد وشتمتها بس مقدرتش اتحمل كنت هموت يانور كانت تتحدث وهيا تبكي بحرقة وبعدها خلتني ابوس علي ايديها علشان تديني شويه هي#روي#ن وبعدين بقت تخليني اجيبلها فلوس علشان تديني انا حاولت كتير اني اوقف بس مقدرتش والله يانور صدقيني وبقيت اروح معاهم حفلات يشموا فيها هي#روي#ن وبيشريوا مخ#درا#ت وصورني من غير معرف وكل شويه يهددوني بالصور دي وياخدوا مني فلوس وانا بعت كل دهبي علشان اقدر اديهم الفلوس ومبقاش معايا فلوس ومينفعش اخد من حد المبالغ اللي هما بيطلبوها عشان محدش يشك فيا انا بموت يانور كل يوم ومحدش حاسس بيا يبقا نفسي اعيط وقول اااااااااه مبعرفش ببقي نفسي اترمي في حضن حد ويقولي مالك وانا اشكيلوا بقعد ادور علي حد اشكيلوا همي مبلقيش بجد انا تعبت نفسي اموت بجد نفسي اموت ااااااااه مش قادره استحمام انا هنتح*ر واموت خلاص انا تعبت من الدنيا الغداره دي مش قادره استحمل خلاااااااص فاض بيا تعبتوهمت علي الوقوف وهبت وجلبت سكين واتت وضعتها علي شرايينها
#الفصل_١٨
لا تؤثر فينا الانطفاءات المتكرره نحن نور علي نور
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
كانت علي وشك قطع شراينها قالتقطت نور منها السكين بسرعه وصفعتها. علي وجهها حتي هدأت ونامت بحضن نور
في صباح يوم جديد حاملا العديد والعديد من الأحداث
تستيقظ فيروز ولاول مره بسعاده لشعورها بأن هناك أحد يهتم بها لتذهب وتستحم سريعا وتؤدي روتينها اليومي
وترتدي بنطال جينز ضيق جدا بالون الاسود وبلوزه اوڤر سايز بالون الابيض وبعض الرسوم عليها وحذاء رياضي ابيض اللون لتبتسم ابتسامه جميله وتنزل الي أسفل سريعا لتحضر الفطار مع الخدم فهي قررت ان تتغير كليا ولن تسمح لأحد التحكم بأفكارها وستصبح فيروز جديده(والله ياجماعه الواحد مش شرير اوي كدا كفايه علينا سعاد بس مش هيا وبنتها كمان😌😹)فيروز للخدم بأبتسامه مرحه:صباح الخير ياجماعه
الخدم باستغراب من فيروز فكانت تعاملهم بكل تكبر وغرور:الصباح.الخير ياست هانم
سماح رئيسه الخدم:عايزه حاجه اعملها لك يافيروز هانم
فيروز بمرح:لا انا هساعدكم في الوكل
سماح بأعتراض:واه ايه الحديت دا ياست هانم امال احنا لزمتنا ايه عاد
فيروز بضحك:انا قولت هساعدكم خلاص بقا
لتساعدهم فيروز بكل حب وتتحدث معهم بمرح مما جعلهم ينصدمون لكنهم أحبوا فيروز الجديده
//////////////////////////////////////////////////////////////////
عند نور تستيقظ نور مبكرا وتذهب لتأخذ شاور سريعا وتخرج لترتدي بنطال بوي فريند ابيض اللون وتيشرت بترولي وجاكيت چينز ابيض قصير وحذاء رياضي ابيض وتضع لمسات خفيفه من الميكب وتقف أمام المرأة لتصفف شعرها ضفيره علي الجانب الأيمن وتذهب لتوقظ يزن لتراه مستيقظ يزن وهوا يقبلها:صباح الخير يانوري
نور بحب:صباح الخير ياروحي
يزن:ليه لابسه راحه فين بدري كده
لتضحك نور وتقول:علي فكره ما أنا قولتلك امبارح اني هروح الشركه النهارده انا وزهره عشان فيه ورق عايز يتمضي
عشان داخلين صفقه جديده وكدا وبعدين هروح انا وفيروز نجيب وفاتين عشان خطوبه زهره
يزن وهوا يحك مؤخره رأسه بضحك:معلشي لسه صاحي من النوم بعيد عنك الحمد لله اني فكرك
نور وهيا تضحك:طب يلا عشان جدو بعتلي علي الفطار مرتين
ليذهب يزن ليرتدي ملابسه سريعا ويذهبوا الي أسفل ليجدوا جميع العائله تجلس علي السفره معادا سعاد
نور بهدوء:ب اذنكم ياجماعه انا نازله القاهره النهارده علشان في شويه ورق عايز يتمضي عشان داخلين صفقه جديده وفي كذا اجتماع وهنروح انا وزهره وصحيح هاخد فيروز معايا علشان نجيب فساتين خطوبة زهره وبعد اذنك ياجدو انا عايزه فيروز تشتغل معايا
منصور بتعجب:بس انا اعرف ان فيروز في كليه اثار هتشتغل معاكي ازاي
نور:عارفه أنه مش مجال دراستها ياعمي بس انا عايزها تنزل وتتفاعل مع الناس عشان هيا من البيت للكليه ومن الكليه للبيت بس مش اكتر وعلي الأقل تكتسب خبره في مجال تاني وهيا مشاء الله يستوعب بسرعه
شاهد أيضًا
الجد:ماشي يانور مبروك يافيروز يابتي الشغل مقدما
فيروز بسعاده:الله يبارك فيك ياجدي
لينتهي كل منهم من طعامه وتذهب نور وزهره الي القاهره
بعد فتره ليست بقصيره أمام مشفي الامل لتدخل
فيروز:نور انا خايفه
نور مطمئنه إياها:متخافيش يافيروز كلوا تمام لتدخل كل منهم الي المشفي وتتوجه نور الي مكتب أسر الالفي
أسر بفرح:ايدا نور بجلاله قدرها هنا يامليون مبروك اهلا وسهلا
نور بفرح:ازيك يااسور عامل ايه
أسر بأنزعاج:ميت مره قولتلك يانور متقوليش الاسم دا تاني المهم اللي حدفك علينا ثم يلاحظ وجود فيروز الذي كانت متوتر وخجله كثيرا
ليقول بصدمه من جمالها:اوووه مين الصاروخ الروسي دا
لتخجل فيروز كثيرا ويصبح وجهها احمر بشده
لتقول نور:اتلم يلا بدل مطلع العرق الصعيدي عليك
أسر بضحك:لا وعلي ايه الطيب احسن اللي حدفك عليا
نور بضحك:هعديهالك المرادي لتكمل بجديه في موضوع عايزاك تساعدني فيه..
الفصل التاسع عشر والعشرون من هنا
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا