رواية نور الصعيد الفصل الواحد والعشرون 21 والثاني والعشرون 22 بقلم رقيه طارق


رواية نور الصعيد

الفصل الواحد والعشرون 21 والثاني والعشرون 22

بقلم رقيه طارق

ليدخلوا وتلجمهم هنا الصدمه نور بحزن شديد: نانسي مش معقول 

فيروز باستغراب:في ايه يانور 

نور بحزن عميق:نانسي كانت صاحبتي من ايام الطفوله بس هيا سافرت مع باباها ومامتها واديكي شايفه وهما مداخالينها العمليات ازاي ليقاطع كلامهم دخول أسر:ايه ياشوباب مالكم

نور بحزن:فاكر نانسي صاحبتنا يا أسر 

أسر:اه نانسي ايه اللي فكرك بيها وحشتني بنت الايه 

نور كادت أن تقول لكنها تعرف مدي تعلق أسر لنانسي فقالت:ها لا مفيش جات علي بالي فجأه 

أسر باستغراب:ماشي ثم أكمل ازيك يا انسه فيروز 

فيروز بخجل نوعا ما:الحمد لله تمام 

نور بغيظ:طب وبالنسبالي انا بقي هوا مثلا 

أسر بتوهان:اقعدي انتي علي جنب دلوقتي خليني اشوف القمر دي 

نور وهيا تمسكه من قميصه وبلهجه صعيديه: وه وه اتحشم ياولد عاد عتعاكس اختي جدامي أكده واني اسكتلك ولا اي دا أن ادفنك أهنه

أسر بضحك:اهدي ياحج برعي انا بهزر اي مبتهزرش يارمضان 

نور وهيا تتركه:لا ياخويا مبنهزرش 

أسر بجدية:انا عندي خبر حلو هيفرحكوا 

نور:طب قول ياعم فرحنا 

اسلام بأبتسامه وهوا ينظر الي فيروز التي تستمع بأهتمام:الخبر الحلو ان نسبه الهي#روين في الدم قليله جدا وساعد على أنها كانت بتتعاطي بنسب قليله فمتكونش نسبه كبيره كبيره من المخدر في جسمها عندها اراده وعزيمه أنها تخف فأحنا هنبدا العلاج من بكرا بأذن الله والموضوع مش هياخد مننا علاج اكتر من١٠ايام وبعدها هناخد كام جلسه لتحسين النفسيه لا نفسيتها هتكون مش كويسه بسبب العلاج يعني تلات جلسات كدا وكله يبقا زي الفل 

نور:خلاص تمام احنا هنبدا بعد اسبوع من النهارده وتنهض هيا وفيروز وتقول نقوم احنا بقا عشان ورانا شغل نبقا نكلمك.في الفون يا أسر سلام 

أسر بأبتسامه:سلام يانور 

************************************************

                   «في قصر مازن الاحمدي»

في غرفه مازن ينام نوم عميق بسبب الإرهاق الذي تعرض له في العمل الفتره الماضيه حتي يقطع عليه وصله نومه رنين الهاتف تالت مره ليجيب دون النظر علي اسم المتصل 

مازن بصوت ناعس:الووو 

يزن بعصبيه طفيفه عارف دي المره الكام ارن فيها عليك ياحيوان 

مازن:صباح النور يايزن ياحبيبي خير 

يزن بعصبيه:حبك برص ياشيخ قوم ياض فوق الساعه 9 وانت لسه مش صحيت فوق يلا 

مازن بضيق:لا بقولك ايه انت من يوم ما سافرت الصعيد وانا شايل الشركه لحد ماضهري اتقطم ومعنديش ذره طاقه اني اقوم من علي السرير ورق الصفقات كلها عندك واقف علي امضتك وفي اجتماعين احضرهم وكل اللي انتا عايزه هتلاقيه مع السكرتيره بتاعتي انا فاكس النهارده يلا سي يو يابرنس 

ليغلق الهاتف في وجهه بعدما القي هذا الحديث به بسرعه كبيره ويعود الي الفراش وأحلامه العزيزه مره اخري حالما بمن سرقت دقات قلبه وانفاسه حتي الآن .........

(الكاتبه بضحه شريره:جدع ياض يامازن تربيتي حسبي الله فيا والله ياجماعه انا بطلع اجيال امل مصر ومثال عندكم مازن😹😹🤦‍♀️)

************************************************

في الصعيد تحديدا في القصر الشافعي

في غرفه يزن يتأفف بضيق ويستحلف لمازن عندما يراه 

ثم قام بكسل لقد اشتاق لنور حقا رغم أنها لم تغير عنه إلا يومين لكنها أصبحت إدمانه هذه الفتاه ليذهب ليأخذ شاور ويرتدي قميص اسود يبرز عضلاته السداسيه وبنطال رمادي وحذاء اسود لامع  وساعته الروليكس وبرفانه الخاص به ويصفف شعره بطريقه شبابيه جعلته وسيم جداا وينزل الي أسفل ليجد العائله متجمعه علي طاوله الفطار 

يزن بأبتسامه:صباح الخير

الجميع:صباح النور 

يزن:انا رايح الشركه دلوقتي وانا راجع لو نور وفيروز جاهزين ممكن اجيبهم معايا 

خديجه بحنان اموي:طب افطر الاول ياحبيبي قبل ماتخرج

يزن بأبتسامه وهوا يقبل رأسها:معلش بقا ياامي ورايا شغل كتير جدا في الشركه عدوانا هبقي اكل ايه حاجه في الشركه وخلاص 

الجد الشافعي:هاتسافروا ميتا علي اميريكا عشان الحفله بتاعت الشركه هناك يايزن 

يزن:بعد خطوبه مازن هوا وزهره وكتب كتابهم علي طول 

محمد ومنصور:ربنا معاكي ياولدي 

ليذهب ويستقبل سيارته متجها الي شركته الخاصه به ليصل بعد عده ساعات ويدخل الشركه بطالته الجذابه المعهوده ليسمع. همسات الموظفين عليه بين حقد...وحب....وغيره ....وحسد...واعجاب 

ليدخل الي مكتبه وينادي علي السكرتيره الخاصه 

يزن بجديه:نادين هاتي اوراق الصفقه اللي محتاجه امضتي وجهزي الاجتماعات وهاتيلي القهوه بتاعتي 

نادين بعمليه:حاضر يا مستر يزن 

يزن بتذكر:واه اطلبيلي مازن خليه يجيلي 

نادين بتوتر:بس يافندم مستر مازن مجاش النهارده 

يزن:امممم خلاص روحي انتي اعملي اللي قولتلك عليه لتذهب نادين الي الخارج 

ليتصل يزن بمازن لغرف سبب عدم مجيئه ليرد عليه مازن للمره الرابعه بصوت ناعس ويخبره أنه لا يستطيع الحضور ويغلق الخط بوجهه ليقول يزن: اه يابن جميله ،ماشي يامازن الكلب لما اشوفك هواريك 

************************************************

في مكان آخر عند الثعالب 

مجهول١:ها عايزه تعملي ايه 

مجهول٢بشر:مش عارفه لحد دلوقتي اعمل ايه بس لازم الاقي حل في اسرع وقت لازم تدمر عيله الشافعي جايلك يانور ومش هاسيبك في حالك وهواريكي تمن اللي عملتيه فيا دا هيبقي ايه 

مجهول١بضحه خبيثه:اممم شكل اللعبه هتحلو 

مجهول٢بضحه مجنونه:علي الاخر بس اسويهم الاول علي نار هاديه ثم أكمل اشرحلك بقي ياعم..وووووووووو


#الفصل_٢٢


أقاتل لوحدي انا الجيش لنفسي،،،،وانا السلاح ذاته💔🖇️

************************************************

عند نور وفيروز كانت نور ذاهبه حتي تأخذ فيروز من مكتب كارما ليوقفها صوت رجل ينادي عليها بصوت عالي نسبيا هي تعرف صاحب هذا الصوت أنه أسر أو بمعني اصح الدكتور الذي يعالج فيروز

أسر بتسأؤل:نور انتي بتعملي ايه هنا في القسم

نور بأبتسامه بسيطه:لا الحمد لله مفيش حاجه دا موضوع كدا بسيط هحكيلك عليه لما نيجي الجلسه انا وفيروز

عند ذكر اسمها خفق قلب هذا هذا المدعو أسر ليقول:فيروز

ليكمل بأرتباك:هيا عامله ايه

لتنظر نور له بعمق ثم تقول بهدوء:أسر انت بتحب فيروز صح عايزه اجابه صريحه

أسر بصدق:ايوا بحبها وبحبها اوووي كمان مش عارف أمتي وازاي وفين واحنا اصلا منقبلناش الا مرتين او تلاته وفي ظروف زي دي بس اللي اعرفه اني بحبها اوي يانور وعايزه اتقدملها في اسرع وقت

نور بهدوء:حتي بعد ماعرفت أنها مدمنه

أسر بسرعه:هي ملهاش ذنب هيا كانت ضحيه ناس مريضه معندهمش ضمير لكن هيا ملهاش ذنب وهي مش زيهم حتي لو زيهم مكانتش طلبت أنها تتعالج ولا كانت قالتلك اللي حصل معاها وانا واثق انها احسن واحده هئمنها علي بيتي واولادي وانا مطمن

لتبتسم نور بفرحه ممزوجه بالفخر لتقول بلهجه صعيديه:واحنا يشرفنا تكون جوز بتنا يا أسر وفي اقرب وقت هقولك تعالا وهات عائلتك واتقدموا

ليبتسم أسر ويقول لها بأبتسامه:وانا مستني اتصالك يانور الصعيد

لتستأذن منه نور وتذهب الي فيروز ويذهب أسر الي قضاء عمله الذي جاء هنا من أجله

لتجد نور فيروز جالسه وهي شارده

لتقطع نور هذا التفكير وتقول:متفكريش كتير يافيروز وامسحي كل اللي فات بأستيكه

فيروز بهدوء:حاضر هحاول يانور ..

نور:طب يلا نمشي عشان نلحق نجهز ونروح الصعيد عشان خطوبه زهره

ثم ذهبوا الي القصر بتاع نور

تذهب فيروز الي جناحها وتذهب نور حتي تأخذ قسطا من الراحه وتنام نور وتنام فيروز أيضا

في صباح يوم جديد مع بدايه يوم جديد

***********************************************

عند نور تستيقظ من النوم لتجد يزن ينظر لها وعلي وجهه ابتسامه جميله زادته وسامه علي وسامته

نور بأستغراب وابتسامه بنفس الوقت:يزن انت جيت امتي

يزن بأبتسامه جميله:ايدا مش هتقوليلي صباح الخير ولا ايه

نور بأبتسامه ساحره:صباح الخير يايزني

يزن بحب:صباح الفل والياسمين وقمر الدين

نور بضحك:ايدا قمر الدين مره واحده

شاهد أيضًا

يزن بغمزه: واحلي قمر الدين كمان يانور قلبي

نور بضحك:يا نوحي يانوحي حبيب قلبي ياناس 🤍⛓️

ليضحك يزن علي طريقتها

لتقول نور وهيا تنهض من الفراش وتتجه الي الحمام لتأخذ شارو لتقول ليزن:هو مازن وطنط جميله هيجوا الساعه كام

يزن:يعني علي ٤هي كدا كدا الحفله هتبدا.٦اصلا

نور بأبتسامه:تمام انا هروح اجهز وهروح لزهره انا وفيروز

يزن بجديه:بصي انا هشتغل شويه وبعدين هروح اشوف التجهيزات

**********************************************

في مكان آخر في فيلا مازن الاحمدي

كان ينام بعمق

لتدخل عليه والدته الحنونه جميله

جميله بحنان:مازن ياميزووو اصحي ياحبيبي

مازن بأنزعاج:سبيني عشر دقائق عشره بس وهقوم علي طول

جميله بخبث:طب زهره رنت علي موبايلك وكانت عايزاك في حاجه مهمه بس لاقت موبايلك مقفول فرنت علي رقم الفيلا الأرضي وهيا علي الخط تحت

لينهض مازن بسرعه وهوا يتفحص هاتفه:ايدا زهره رنت بس ازاي تلفوني مش مقفول وانا مفيش ولا رنه جات عليه

ثم سكت لثواني وعرف أنها والدته

فقال بعبث طفولي:ابدا احنا فينا من الحركات دي عيب كدا علي فكره

جميله بضحك:وانا مالي ياخويا مش انت اللي نايم قوم ياعريس عشان نلحق نورح الصعيد ثم نزلت والدته الي أسفل وذهب مازن حتي يأخذ شاور

***********************************************

في مكان اخر لم تذهب إليه كثيرا

كانت تجلس سيده قد تخطت سن الأربعين من عمرها في غرفتها تبكي وهي تحمل صوره لشخص ما وتقول:انا عملت كدا عشان احميك واحميها كانت هتقتلكم والله

انا عارفه ان كلكم بتكرهوني دلوقتي بس انا بس أنا مكنش قدامي حل تاني ربنا وحده اللي يعلم مكنش فيه حل

لينفتح الباب سريعا ويدخل أحدهم:انا مش هفضل زي الاطرش في الزفه كدا انتي المره دي هتحكي كل حاجه بالتفصيل الممل

السيده ببكاء:هحكيلك وووووووو


الفصل الثالث والعشرون والرابع والعشرون من هنا 

    لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة