
رواية رحم للايجار
الفصل الثالث والسبعون 73 ج3
الجزء الثالث
بقلم ريحانة الجنه
((حب الفرسان))
ريان بضغط شفايفه بوعيد: بتتحامي فيه!؟ ده انا هندمك علي قوة قلبك دي ابقي قابلني لو عرفت تتجوز ..
مؤمن بيكتم ضحكته : احممم .. خلاص بقي يا ريان اقعد يا ابني خالينا نتكلم جد شوية !! انت مالك مش طايقه ليه كدة !! ده حتي هادي ووديع وبيسمع الكلام!!
ريان لوي شفايفه بسخرية : هادي ووديع !! احنا بشتري قطة !! وانا مين قالك عايزه وديع انا عايزه راجل كدة ينشف شوية ويعدل ام لسانه ده !!
حذيفة بهدوء: اسمحولي ادخل لو مافهاش حرج يعني !!
ريان قعد جنب حذيفة : انت اتكلم عادي هو لا ..
حذيفة ابتسم : انا حاسس بيك يا ريان باشا صدقني هو كدة اي واحد بيبقي غيران علي اخته لما بتيجي تتجوز لكن بالعقل شوية ..انا حاسس كدة وكانك فيه مشكلة شخصية بينك وبين فراس !!
ريان رفع حاجبه بدهشة : بين مين !! بيني انا وبين ده !! وانا ايه يجمعني الكائن ده اصلا بس هو كدة القبول ده بتاع ربنا يا اخي وربنا يديم عدم القبول اللي بيني وبينه !؟
قطع كلامهم دخول شري ومعاها نجمة ولمار ...
شيري بترحيب : اهلا وسهلا نورتونا !!
مؤمن ابتسم : تعالي حبيبتي اقعدي ..اقعدي يانجمة ...ريان ساعد مراتك ...
ريان سحب لمار بخفة وقعدها جنبه ...شاف نجمة هتقعد جنب فراس ..بص ليها بقوة تراجعت و قعدت جنبه هي كمان ..
مؤمن : اعرفك يا شري بقي : ده الشيخ حذيفة اللي كلمتك عنه فاكراه !!
شري ابتسمت بترحيب: طبعا اتشرفنا بيك يا شيخ حذيفة .
حذيفة بإستحياء: والله حضرتك انا ياما قولت لمؤمن باشا بلاش شيخ دي كبيرة عليا وهو مصمم...بس انا اللي اتشرفت بيكم والله واتمني ما نكش ازعجناكم...
شيري: لا طبعا ازاي ماتقولش كدة... ازيك يا فراس عامل ايه ياحبيبي ..
فراس ابتسم : يا الله وهلأ الدنيا كلا بتضوي شو هالجمال ...بتعرفي اللي بيشوفا لنچمة معك بعمره مايفكرا بنتك لك محال يفكروكي اما لا انتي مبين عليكي اصبي منها يا سعده عمي مؤمن والله ..
ريان بيبص لفراس بغيظ ولمار بتضغط علي ايده يهدي ..
لمار بخفوت: مالك بس ما تهدي شوية ...خالي الجوازة دي تعدي علي خير بقي ..
ريان بغيظ: ده انا هعدي علي وشه برجلي اساويه بالاسفلت..انتي مش شايفة سماجته! اموت واعرف البت الحمارة دي عجبها فيه ايه بس !؟ دي هي انشف منه ..
لمار بتكتم ضحكتها : واحنا مالنا هي بتحبه فك بقي ما تبقاش بايخ...
شيري ابتسمت : ااااه شكلك مجامل يا سيدي ومش هنخلص معاك...مين بقي قالك تاكل عقل حماتك بالكلمتين دول !؟
فراس: والله عم بحكي من قلبي ..اطلعي بالمرايا وانتي بتعرفي اني ما بچاملك لا عن چد اسم الله عليكي ...وياللي يجنن اكتر ما حدا بعمره يصدق انك امه لريان هاد !! لك انتي كيف هيك ما عم بعرف !؟
ريان بيكتم غيظه: يا عم النحنوح مالكش دعوة بأمي ها...ركز في الجوازة اللي منيلة اللي مش هنخلص منها دي ! انت ناقص تقولي امك حلوة ما تتلم بقي !؟
مؤمن ابتسم وهو متأكد ان عمر الخلاف بين فراس وريان ما هينتهي ..
مؤمن : عروستنا هتفضل ساكتة كدة كتير !؟ مالك يا ست البنات ساكتة ليه !؟
نچمة بخجل : هقول ايه بس يا بابا !؟
فراس عيونه عليها بهيام : لك شو بدي احكي مافي چمال ولا خجل هيك يا عالم ...
ريان بيمسح ملامحه بكفوفه بنفاد صبر : يا الله يا ولي الصابرين !
فراس بضيق التفت لمؤمن : عمي بنحكي الحكي المهم هلأ..انت بتعرف كل شئ وما عندي حكي غير ياللي بتعرفه ..لكن انا بدي قلك اني راح استقر بمصر بعد العرس وبتنقل بشغلي ما بين مصر ولبنان وطبعا اي شي بتطلبه انت او نچمة انا معكم مابدا حكي ..
مؤمن : بص يا فراس ..انا مهما كانت نتيجة جوازكم هتكون ايه انا هتحملها وهقدر اقف قصاد اي حد بس المهم نجمة تكون مبسوطة ومرتاحة..وانا بنتي اختارتك انت وانا مستحيل اضحي بسعادة بنتي مهما كلفني ده... بس المهم انتم الاتنين تكونوا متأكدين من اختياركم وواثقين في بعض .
فراس بحزن : يعلم الله اني ما كنت بفكر بليلة زعلها او اقهر قلبا .. وانت بتعرف ها الشي..واللي مريت بيه ما بيتحمله بشر..وهلأ انا وحيد وبتمني تكونوا انتم عيلتي عن چد انا ما بقي عندي حدا ونچمة راح تضل بعيوني لاخر العمر ما بزعلها ما فيني زعل ها النچمة اللي الله بعتا لتعوضني عن كل الوچع اللي اتوچعته ...
مؤمن ابتسم : واحنا عيلتك وهتفضل وسطنا ومش هنتخلي عنك وانا عارف كل ده من غير ما تقول ..
التفت مؤمن لنجمه:المهم عروستنا تقول رأيها بقي علشان نقرأ الفاتحة !؟
نجمة ابتسمت بخجل : حضرتك عارف رأي ...
ريان بينقل نظراته بين نجمة وفراس وهما بيلمع الحب والاعجاب بينهم وهو بيغلي من الغيظ ...
ريان : لمار .. قومي اعملي قهوة سادة .. دماغي هتنفجر .
فراس عقد حاجبه بدهشة : لك شو قهوة وشو سادة !! نحنا بنفرح هاد فال مانه منيح ..لا خيتي لمار بحياة عيونك الحلوين بلاها قهوة ..
ريان بعصبية : عيون مين يالا اللي حلوين!؟ يا ابني زق معايا الجوازة دي وانتم كاتم بقك ما بلاش اخليك تعتذر عنها غصب عنك !؟
فراس بضيق: يا الله لك افهم يا اخي هادي مجاملة ما بدا كل هاي الضچة شو فيه كل ما بفتح تمي بتقوم القيامة عليك !!
لمار ابتسمت : خلاص يا حبيبي انا هعملك قهوة حاضر بس روق كدة وانتم قولولي تشربوا ايه ..
فراس قرب من مؤمن : لك انتم عن چد بتحكوا هايدي زوچته لريان !! يا الله شو بتحبه لكن علي شو !!
مؤمن : لو سمعك دلوقتي هو اللي هيتجوزك صدقني ابعد عنه احسنلك ..
شيري التفتت لريان بعتاب : انا بقول نسيب فراس ونجمة لوحدهم يتكلموا شوية وانا ولمار هنجهز العشا وبعد العشا ربنا يحلها بقي ونشوف مين عايز قهوة ومين عايز شاي ..
ريان عقد حاجبه : لوحدهم ليه يعني !! ماهم قاعدين اهو ما يتكلموا برتحتهم لازم لوحدهم !؟
مؤمن : يا ابني ماهم هيكونوا قصادنا هنا مش بعيد يعني ثم هي اول مرة يقعدوا لوحدهم مالك بقي اعقل
ريان بعصبية: هو كل اللي هيتكلم يقولي اعقل !! هو انتم شايفني بقطع في شعره ما انا سايبه في حاله اهو !
فراس قام ياخد نجمة بعيد عنهم وقرب منها ..
فراس: بتسمحيلي نحكي شوي يا نچمة قلبي ...
نجمة قامت معاه وهي بتكتم ضحكتها من ملامح ريان ...
ريان ضغط علي ذراع فراس بقوة وهمس في ودنه..
ريان : اهدي كدة وقول هديت وخف نحنحة علشان قسما بربي هخلي ليلك ضلمة لا نجمة ولا حتي فانوس بلمبة هضلمها في عنيك وتمشي تدور علي اللي يسحبك انتم فاهمني !؟
فراس بضيق: ماعم بفهم حكيك مظبوط يعني لكن ياللي فهمته انك معصب روق حبيبي روق هايدي راح تكون مرتي بتعرف يعني شو مرتي!؟
ريان بيضغط شفايفه بجنون : واللي يخليك انت مرته دلوقته بقي !! اتمررت ايامك يا اخي ..
مؤمن قام سحب فراس من قبضة ريان ..
مؤمن : يالا يا نجمة خدي فراس وشوفي عايز يقولك ايه ...
بعدوا عن نظرهم شوية ولكن تحت عيونهم...مؤمن اتنهد بحيرة..
مؤمن: يا ريان حل عن الواد شوية ...انت ليه كارهه اوي كدة ..ما تبوظش علي اختك فرحتها..
ريان بضيق: مش بالعه يا يا سيادة اللواء مش بالعه .مش معدي من زوري اعمل ايه !! بشوفه ببقي عايز احط مسدسي في نص دماغه ...
حذيفة ابتسم : هو انا ممكن اتكلم معاك شوية يا ريان باشا !؟
ريان قعد بضيق وهو بينفخ انفاسه بغيظ: اتكلم يا شيخ حذيفة عايز تقول ايه !؟
حذيفة: هو نفورك من فراس ده لشخصه هو ولا اي واحد كان هيبقي مكانه كنت هتبقي بنفس رد الفعل ده !!
ريان بحيرة : مش عارف هو انا غيران علي اختي لمجرد ان فيه واحد هيكلمها ولمسها وياخدها مننا كدة ولا انا مش طايق زفت الطين ده بالذات مش عارف بس هو اللي متأكد منه ان ده كان اخر واحد اتخيل انه يبقي جوز اختي مش متخيلها !!
حذيفة بهدوء: هو يمكن فراس طباعه غريبة عليك وده اللي عايزك تفهمه...انت بتتعامل مع واحد لا كان من دينك ولا من بلدك ..لسة بيتعلم يبقي مننا ..يعني لا كان بيجمعه بينا دين ولا حتي عرف...وصدقني فراس انسان جميل وطيب وحقيقي بيحب نچمة اختك ...ولعله يكون زوج صالح ويسعدها...انت مش عارف الخير فين ويمكن لو كانت اتجوزت حد غيره ماكنتش ترتاح ...
مؤمن اتنهد وهو عيونه علي نجمة وفراس: اوعي تفتكر يا ريان ان جوازة اختك دي هتعدي كدة بالساهل لا ده لسة فيه مشاكل كتير لكن انا حسيت اني هكون اناني لو فضلت ابعد المشاكل دي علي حساب نجمة!! مش هريح دماغي والتمن بنتي ووجعها...هي بتحبه وهو بيحبها...احنا محتاجين نساعدهم مش اكتر ....
ريان بص لنجمة بحنان : وانا عمري ما هكره انها تكون مبسوطة ..دي روحي نجمة دي بنتي مش بس اختي...
حذيفة: والله انا حاسس بيك انا لحد النهاردة مش عارف لما يجي الوقت وواحدة من بناتي تيجي تتجوز انا هعمل ايه !
ريان ابتسم : ايوة صح انا كنت عرفت ان مراتك دكتورة نساء صح !؟
حذيفه: ايوة چويرية بفضل الله من اشطر الدكاترة ربنا يحفظها...
ريان : بفكر اجيب لمار ونجلها وتتابع معاها باقي حملها. ..ايه رئيك يا سيادة اللواء..
مؤمن : ياريت طبعا بس تسأل مراتك الاول يمكن هي مرتاحة مع الدكتورة بتاعتها..
حذيفة : والله ده يشرفنا انت بس اسأل مدام لمار لو وافقت چويرية هترحب اكيد واوعدك هترتاح معاها اوي هي ليها كدة طريقة مع المرضي بتوعها بتخليهم يحبوها بشكل غريب ..
ريان: ان شاء الله انا هتكلم مع لمار ...
خرجت شيري ومعاها لمار بعد تجهيز العشا : ياالا يا جماعة العشا جاهز..
ريان : مش لما نشوف العندليب الاول خلص غني علي دماغ البت ولا لسة !! الواد ده بيقولها ايه مخليها فاتحة بقها وتضحك كدة !! ده حتي دمه يلطش يعني !؟
لمار قربت منه واتعلقت في ذراعه وهمست بخفوت: ماهو يا روحي مش كل الكلام اللي يضحك لازم يكون خفة دم انت ادري بقي ...
ريان ابتسم وغمز ليها : وهو انتي تتخيلي ان الواد الملزق ده يعرف يقول اللي انا بقوله وضحكك !!
لمار: وانت ايه عرفك بقي !! كل واحد عنده مواهب يا عيوني..
ريان بخفوت ووقاحة : بس انا مواهبي غير اي حد مش محتاجة اقولك...
لمار بتصنع: والله نسيت ابقي فكرني ..
ريان بيضغط شايفه بوعيد: طيب ما تعدي ليلتك بقي بدل ما اخدك احبسك جوا في اوضتي وتبقي فضيحة قصاد الناس!؟
لمار: وهتقولهم ايه بقي !!!
ريان غمزها بوقاحة : هقولهم المدام دايخة وهدخل اشربها حاجة تفوقها !؟
لمار بتكتم ضحتها : وانا مش عايزة اشرب حاجة هقولهم ده بيتلكك..
ريان : طيب والله لمدخلك جوا بعد العشا وهشربك غصب عنك ...
لمار : وهتشربني ايه يفوقني يا رينو...
ريان : هوت شوكلت بالنوتيلا الجو برد وانتي محتاجة تتدفي وانا هدفيكي ...
مؤمن غمز ريان : ايييه يا رينو !! مش كفاية وشوشة كدة جوعنا وعايزين ناكل ولا هو حلو ليك انت النحنحة ومحرمها علي الواد الغلبان!؟
ريان : اقعد انت كدة دافع عنه وانا هاجي في مرة افلقهولك نصين علشان ترتاح ...
والتفت للمار: اتفضلي يا اختي انتي كمان اتعشي بس ما تقليش علشان الهوتشوكلت مستنيكي ...