
رواية انتقام خاطئ
الفصل الثالث عشر 13 ج1
بقلم نفين بكر
تاخد الملف وتقراء ما به فتصدم
اييييه داا
انت عاوز تطلقني؟؟
فهد …انتي ست جميله وبجد عمري ما زعلت منك.
بس انا مش هقدر اسعدك واحققلك الامنيه ال كل ست بتتمناها ثم سكت .لحظة..و تابع
..انا مابخلفش ومش هخلف ابدا
وانتي كاي ست نفسها يكون عندها طفل
روجيدة …انت ابني انا انا مش عوزة اطفال
فهد …انا مش هقدر اكمل معاكي…
روجيدة …وانا عوزاك انت و مش عوزة اطفال
فهد بعصبيه نوعا ماا…لحد امتي هااا سنه اتنين
وبعد كدا هتلوميني
روجيدة لا والله ابدا عمري ما هلومك
فهد…روجيدة من فضلك ماتصعبيهاش عليا
روجيدة ببكاء فهد عشان خاطري ماطلقنيش انا راضيه
انا يكفيني اكون مراتك مش عوزة اكتر من كدا
يقبلها فهد عل جبينها وينظر لها
روجيدة انتي..انتي طالق
ويتركها ويذهب من امامها
اما هي فوقفت بدون حراك كان مايتحرك هي دموعها
التي ظلت تجري عل وجنتيها
دخل الي الحمام وابدل ملابسه
فهدانا هستناكي تحت خدي وقتك وتركها ورحل
اما هي فظلت تبكي بكاء هستيري حتي خارت قواها وجلست عل الارض
كدا يا فهد تعمل فيا كداا والله لا اندمك عل اليوم
ال فكرت تطلقني فيه ثم مسحت دموعها ..
وقامت ودخلت الحمام واغتسلت وابدلت ملابسها
نزلت اليه ووجدته يرتشف فنجان قهوة
اول ما رأها ذهب اليهاخلصتي
ايوة قالتها باقتضاب
طيب يلا بينا اخذها ووضع الشنط وركبا السيارة
وهما بالطريق لم تتكلم معه ظلت صامته اما هو فقال
لها اي حاجة عوزاها من الفيلا تقدري تاخديها
وياريت ال عرفيته مفيش حد يعرفه
ثم تابع بحزم ..مفهوم يا روجيدة
نظرت له وهي تبكي دون رد ثم قالت انت رايح عل فين
فهد…هنروح الفيلا تاخدي حاجتك
لا وديني عند مامي والحاجات ال هعوزها هبعت حد ياخدها
فهد..روجيدة مش عوزك تزعلي واي حاجة هتحتاجيها انا هعملهالك
روجيدة متشكرة
اوصلها ورحل
دخلت روجيدة الفيلا
ام روجيدة..حبيبتي انتي جيتي من شرم امتي
روجيدة .. ببكاء يصحبه صراخ ..فهد طلقني يا مامي طلقني
ام روجيدة ايييه طلقك لييه هو عرف حاجة
روجيدة ..لا قالي انه مش بيخلف ومش هينفع يكمل معايا
ثم تابعت ببكاء مامي انا مقهورة اوووي
ام روجيدة …طلقك دا ايه هو لعب عيال
فين حقوقك انا لازم ارفع قضيه
روجيدة ..فهد كتبلي شركة باسمي وكمان حط رصيد ليا 10مليون جنة
ام روجيدة …وبتعيطي يا هبله
كدا ا نتي كسبانه..
روجيدة.. كسبانه كسبانه ايييه هاا بعد ما كنت مرات فهد وكلمتي كانت مسموعة وكنت ااقدر احرك جيش من الخدم ال يتمنوا بس يخدموني هااا دلوقت كل دا راح
كسبانه شماتت الناس لا انا مش هسكت انا لازم اندمه
هو وعيلته
ام روجيدة طيب اهدي انتي بس وانا هعملك كل ال في دماغك
............
وصل فهد الفيلا
داخل الفيلا كان سليم يتكلم مع عمر وجني
فهد ..السلام عليكم
الجميع وعليكم السلام
سليم..فين مراتك
فهد..في بيت اهلها
سليم..مااجيتش معاك ليه
جدي ..انا انا طلقت روجيدة
الجميع بصدمة ايييه
سليم.. اييه ال بتقولوا داا يا فهد ازاي تعمل حاجة زي كداا
فهد…جدي من فضلك انا نهيت كل حاجة واتفقنا انا وهي حتي حقوقها اخدتها
سليم…لييه يا ابني طيب فهمني هي عملت اييه
ماعملتش يا جدي بس خلاص انا مش هقدر اكمل معاها
والكلام انتهي لحد هنا مش عاوز كلام في الموضوع دا
تاني وتركهم قبل ان يسمع منهم رد
سليم…الواد دا اتجنن لازم حصل حاجة خليته يطلقها
عمر ..من فضلك يا جدي سيبه دلوقت وهو يبقي يحكلنا بعدين
جني …يا حبيبي يا ابيه طول عمره كدا مبيحكيش ال
جواه بسهوله
صعد فهد الي غرفته وكان يسال نفسه
هل ما فعله خطأ ام صواب
...............
صباح اليوم التالي كانت ملك تعمل بهمه فقد امرها فهد
بتجهيز ملفات كي ينجزها قبل السفر الذي بعد يومين
عبير..مساء الخير ممكن ااقابل مستر فهد
ملك ..ااقوله مين حضرتك
عبير من طرف روجيدة هانم مراته
ملك في نفسها ..مراته الهذاا الوحش زوجة
طيب اتفضلي وانا هديلوو خبر
دخلت ملك
فاذن لها اتفضلي ي انسه
دخلت عبير مكتب فهد
مساء الخير يا فندم حضرتك مدام روجيدة كانت
كلمت حضرتك عني
ايوة تمام اتفضلي اقعدي
فهد…مؤهلاتك ايه
انا معايا دبلوم تجارة حضرتك
فهد ..بصي انا مش محتاج موظفين بس مدام
روجيدة وصت عليكي فانا هعينك في الارشيف
اييه رايك
عبير…ماشي يا باشا ال تشوفوا المهم اني اشتغل
يهاتف ملك انسه ملك تعالي
تطرق الباب وتدخل ملك..افندم حضرتك
فهد..خدي الانسه وديها الارشيف عند الاستاذ محسن
وخدي الملف دا وديه شؤن العاملين
ملك..حاضر يا فندم
اتفضلي ي انسه تخرج عبير مع ملك
عبير..الشغل هنا شكله مريح مستر فهد انسان زوق
ملك ف نفسها زوووووق اووي
ملك..ان شاء الله تكوني مبسوطة معانا
عبير انا شكلي هحبك احنا لازم نبقي اصحاب
اكيد ان شاء الله
وتوصلها للارشيف وترجع عل مكتبها
............
في فيلا سليم
في مكتب الجد …
عمر..يعني اييه الكلام داا هي قالت كداا
سليم…ايوة يا ابني وهي عندها حق
عمر..ياا جدي الله يخليك ماتقولش عندها حق
عمر…انا بجد مش عارف هي بتفكر ازاي
يا حبيبي هي بتقول عشان ال فهد فيه هي مش
هتاجلوو عل طول هي بس هتاجلو شهرين ولا حاجة
مسح عل وجه من الغيظ وقال في نفسه والله
لااوريكي ي جني
جني.. ايوة يا جددو حضرتك طلبتني
سليم.. ايوة يا حبيبتي عمر عاوز يكلمك انا قولتلو
على ال انتي قولتيه اسيبكم تتكلموا مع بعض
جني يانهار اسوح.. دا هيموتني
لا جدو استني احم ايوة ي عمر
عمر..اتفضل حضرتك يا جدي وانا هتفاهم معاها
سليم..ماشي يا حبيبي بالراحة عليها
حاضر يا جدي….
يتركهم سليم ويذهب …
بعد ان قفل الباب اقترب منها عمر وهو يجز على
اسنانه ااقدر اعرف الهبل ال قولتيه لجدي داا ايه
جني وهي تتراجع للخلف ..عمر حبيبي استهدي بالله
عمر..ماتقوليش حبيبي
جني..طيب اسمعني طيب ااااه
قالتها عندما اصتدمت بالحائط ولم تجد لها مفر
عمر وهو عل نفس العصبيه ويخبطها باصبعين على
راسها ال في دماغك بقي هااا فهميني
جني …طيب ابعد انت بتوترني
بزعيق ..انطقي
جني …انت شايف ابييه نفسيته عامله ازي
ماينفعش نعمل فرح ونتجوز وهو في الحاله دي فانا
قولت لجدوو ناجلها شويه لما نفسيه ابيه تتحسن
عمر…وماحكتيش معايا انا الاول لييه اقنعك يا تقنعيني
هاا طرطور انا صح ،بتكرري مع نفسك
بصوت يشوبه البكاء..لا والله انا بس عرفاك عصبي
ومش هتسمعلي
عمر..على اساس اني الوقت فرحان ثم تابع
بصي الجواز مش هيتاجل اي رايك بقي
مي..انا مش هقدر افرح وابييه في الحاله دي
عمر..دا ال عندك
جني..ايوة
عمر..طيب ماشي ي بنت عمي اعملي ال انتي عاوزاه
بلعت جني ريقها … تق تقصود تقصود اييه
يعني يا بنت عمي بلاها شهرين خليها سنتين اما فهد
تتحسن نفسيته وكمان يتجوز واحدة تانيه
انا طالع ماموريه ويمكن اغيب فيها
جني ببكاء عمر من فضلك ماتقساش عليا
عمر..ااقسي عليكي دا انا مش كدا ؟؟
عل العموم اعملي ال يريحك ال عندي قولتوا
سلام ي بنت عمي وتركها وذهب قبل ان ترود هي
عمر عمر ..ثم وضعت كفيها على وجهها وظلت تبكي
...............
في فيلا رشدي الصواف
رشدي…خربتيها وقعدتي عل تلها
ام روجيدة…انا ال خربتها انا انا اييه عرفني انه
هيعمل كدا بقي احنا نعمل كل داا عشان ما يطلقهاش
يقوم يطلقها الغبي
روجيدة…مامي بابي من فضلكوو انا اعصابي مش
مستحمله يرن الهاتف ايوة ي عبير خير
عبير…….
طيب تمام لو في اي جديد عرفيني
عبير ….
طيب سلام
في ايه قالتها ام روجيدة
روجيدة …دي عبير اتعينت في الشركة
بتشكرني ..ماتعرفش اني اطلقت
مامي رقم فايز معاكي
ايوة ليه
عوزاه
ماشي خديه
رشدي ….انتوا لسه هتعملوا اييه تاني كفايه بقي
كل حاجة عملتوها بتتقلب عليكوو
واحمدو ربنا ان فهد ماكشفكوش كان خلانا نشحت كلنا
روجيدة والله لاندمه هو كل عيلته
انتي بتلعبي بالنار وما تعيطيش لما تحرقك
مش هتحرقني انا هتحرقه هو بس…
اكتر حاجة هتوجع فهد عيلته وانا لازم ادمرهم ….
.........
عند ام سارة
يا حبيبتي انتوا نورتونا
ربنا يخليكي دا نورك
اومال عروستنا فين
حاضر هندهلها
تدخل ام سارة الغرفه
يلا ي سارة الناس برة من بدري عيب كدا
حاضر يا ماما طالعة اهوو
وانتي يا ملك هاتي ي حبيبتي العصير انا طالعة
مايصحش نسيبهم كدا
حاضر ياطنط
عقبال ما نفرح بيكي ي حبيبتي
ملك ..ربنا يخليكي ي طنط
تخروج عليهم ام سارة وسارة
تلقي عليهم التحيه ويبادلونها
ملك وهي تضع العصير اتفضلوا
عقبالك يا ملك يا حبيبتي
ربنا يخلي حضرتك
بعد مااتفقوا عل كل شئ البسها عصام خاتم الخطبه
واستاذن من والدتها الخروج
طيب يا خبيبي بس ماتتاخروش
حاضر يا طنط
ملك والفرحة تغمر قلبها
ربنا يتمملك بخير يا حبيبتي
..............
في مكتب شريف
كان باله مشغول بها
يومان لم يسمع صوتها او يراها فتقلب حاله
ماذا اصابه لماذا يراها في كل شئ
هو لم يقابها الا من ايام معدودة
ما الذي يشده اليها
رقتها ام عفويتها ام نعومتها ام ماذا
لا دا الموضوع كبير بقي…. قالها فهد
شريف…ها فهد انت جيت
فهد…لا لسه بكلمك من هناك
مالك ياض
فهد…مفيش ي فهد قالها وهو يتنهد
يرن الهاتف
الووو ايوة يا سمر
سمر….
لا مش فاضي
….
ماشي لما افضي هكلمك
فهد مممممم
اسمها اييه
شريف ..هي مين
فهد.. ال شقلبت حالك
شريف …….
فهد …الخب مش عيب الحب اجمل حاجة في الدنيا
لو بتحبها صارحها طاوع قلبك مرة في حياتك
شريف …خايف ماتكنش بتحبني
طيب جرب يمكن بتبادلك نفس الشعور
مش عارف يا فهد انا اول مرة احس الاحساس دا مع واحدة
هي من البنات ال تعرفها
لا دي حاجة تانيه حاجة نضيفه اوي
يبقي تبداء ي صاحبي ال زي دي مش هتصارحك ممكن تكون بتبادلك بس مستنيه منك انك تبداء
تفتكر
جرب مش هتخسر
المهم انا خلصت كل حاجة والسفر بكرة.....
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا