رواية اضيئي عتمتي الفصل الرابع 4 والخامس 5 بقلم إيلا إبراهيم

رواية اضيئي عتمتي

الفصل الرابع 4 والخامس 5

بقلم إيلا إبراهيم


لما ضربها كان بسام واقف عالباب واتصدم باللي حصل جري ناحيته وصرخب بيه انت عملت ايه 

جواد اتجاهل بسام وبص ناحية نواره واتكلم بغضب جوزك لو اشتكى منك تاني ه‍دبحك  ..

نوراه معرفتش تتحمل اللي حصل وجريت على اوضتها بسرعه 

بسام بغيظ ضربتها ليه

جواد انا بربيها مش انت بتشكتي منها

بسام بتحذير اخر مره .. اخر مره تمد يدك عليها يا ياجواد سامعني .. واقسم بالله لو عملتها تاني مش هخليك تشوف وشها في كل حياتك...ومش وسابه

الجده ايه اللي عملته يابني كسرت اختك قدام جوازها ليه المفروض انت سندها وظهرها اخوها الوحيد

عايزاني اعمل لها ايه ةحوزها صبحيتها بيشتكي منها..

الجده تقوم تضربها وتكسرها كده.. جوزها هيقول ايه دلوقتي .. وهيفضل ييعاير فيها على اللي عملته ده..طول عمرها . 

جواد بانزعاج خلينا نروح ياجده ليغادر وتابعه جدته بضيق من فعلته

/*****

عند نواره كانت دافن وشها بالسرير وبتعيط بحرقه لما حست بيه يفتح باب الاوضه ودخل حاولت تكتم شهقاتها وبكاها مش عارفه لما حست بيه بيبعد شعرها بيشدها ليه حقك عليا..

اتفاجأت بيه بيعتذر وهو بيحاوط وشها مكنتش عارف أنه هيمد يده عليكي كده

انت اللي اشتكيت مني ليه . عملت كده ليه.. جواد زعل مني دلوقتي انت السبب..

يزعل والا يتفلق متهتميش ليه.. 

سيبني..

تؤ مش هسيبك لحد ما صالحك..

بدموع سيبني بالله عليك عشان انا مش طايقه روحي..

حاوط وشها ومسح دموعها. وهو بيقول بابتسامه هي استغرابها..

اولا مفيش عروسه تعيط في صبحيتها كده


ثانيا جواد مش هيمد يده عليكي تاني وده وعد مني..

ثالثا بقى والمهم مش طائفه روحك ليه منتي اه فحضن جوزك وبيحاول يصالحك..

تصالحني مهو كل منك..

بضحك يابنتي مايبقاش قلبك اسود كده 

بصت ناحيته باستغراب 

بتبصيلي كده ليه.مش

مش عارفه افهمك

مش مهم

اومال ايه المهم

بضحكه المهم تفكي عشان انا مش بحب النكد خالص..

بعدت عنه وهي بتمسح دموعها وهي بتقول حاضر..

طب بتعدي ليه دلوقتي .

بتوتر انا .... انا 

ليقاطعهم صوت الشغالها..بسام بيه الحج بتقول تنزلوا تتغدوا معانا ولا نطلعلكم الاكل..

ولسا هيتكم .

اتكلمت نواره وقالت هننزل دلوقتي

بص ناحيتها برفعة حاجب وهي اتوتر بخوف.. واطمنت لما سمعت صوته بيضحك وقال وماله ننزل ياست نواره نتغدي ونرجع اوضتنا قالها بغمزه.  


*******

ضربها ازاي جواد يعمل كده قالها معتصم بصدمه

بسام مش فاهم أسلوبه مع أخته ده وحاسس اني عكيت اووي بالجوزاه دي باين قوي أن جواد مش مهتم بأخته زي ماكنت فاكر  بعدين البنت هشه اووي اي كلمه بتعيط وتعملها مناحه .

مش قلتلك من الاول بلاش الجوازه دي.

اهو صار اللي صار وتقلقش هحاول احل الموضوع 

ازاي هتطلقها

اكيد طبعا 

وهي ذنبها ايه 

انها اخت جواد انت ناسي أن اختي  انتحرت بسببه

معتصم اللي تشوفه يا بسام لكن متستعجلش بالطلاق عشان سمعت البنت

بضحكه لا مهو مش انا اللي هطلقها هخليها هي تطلب الطلاق وتصر عليه ...

هتعمل ايه

استنى هتشوف  بنفسك

ربنا يستر بقى

انت رايح فين يامعتصم انا حاسس انك مش على بعضك

معتصم بارتباك مخنوق هروح اغير جو شويه

*****

ام بسام مالك يابنتي مكسوفه كده ليه

نواره بكسوف مفيش ياخالتي

خالتي ايه انتي تقوليلي امه انتي عارفه انا طول عمري بحلم يكون عندي بنت ولما ربنا اداني البنت ماتت 

نواره بحزن ربنا يرحمها  

انتي بقى من النهارده هتبقى بنتي وهتقوليلي امه ماشي 

بابتسامه حاضر

يحضرلك الخير يا غاليه يامرات الغالي

*****

معتصم بحبه... بحبه ومش قادر استوعب أنها بقت مرات اخويا خلاص .. نواره دي البنت اللي كنت بحلم بيها طول عمري 

يتبع ...

الفصل من غير مراجعه الگريب شادد عليا والله معلش 💔

#رواية_أضيئي_عتمتي

5

طفل صغير : انتي نواره.

نواره نزلت لمستواه بلطف وقالت ايوه انا .. انت مين بقى ياجميل

الطفل بابتسامه : انا جميل ..

نواره بابتسامه رقيقه : ايوا انت هو في حد هنا غيرك

الطفل اسكتي هيسمعك بسام وهيغير مني..

نواره بضحكه : اطمن هو اصلا مش هنا .. انت بتلعب ايه 

الطفل مفيش بحاول العب لوحدي عشان امي مش فاضيه.

نواره طب مش تلعب معايا ايه رأيك.

الطفل بحماس بجد..

نواره :ايووا بجد 

الطفل ياسلام واخيرا حد يعبرني بالبيت ده

نواره مسحت شعره بضحكه : شكلك شقي اووي

= شقي شويه عليه كان ده صوت ام بسام ..ده سيد ابن سعيد الله يرحمه اخو جوزك الكبير.

نواره الله يرحمه ..

سيد : بقولك ياجدتي 

ام بسام : ايوا ياروح جدتك 

سيد بفخر : نواره بتقول عليا جميل

الجده : ما هي نواره مقالتش حاجه غلط ياغالي 

سيد بس لما يعرف بسام هيغير مني ومش هيخليها تلعب معايا تاني..

حاله صوت بسام اعرف بايه ياسيد.

سيد : بسام انتي جيت ميتا..

بسام شاله بحنان : معايزنيش اجي يا سيد موحشتكش والا ايه

سيد ايوه وحشتني بس انت خرجت ومرجعت بعد كده كنت فين..

شغل قال كلامه وهو باصص لنواره اللي لسا هتستأذن وتمشي... سمعت بسام يقول لامه هي يسريه فيه يمه.

الام عايزها فأيه .

بسام نزل سيد وقاله روح انده لامك يا سيد..

سيد حاضر وراح جري عشان يندهلها . 

نواره بعد اذنكم .

ام بسام على فين يابنتي..

نواره بتوتر من بصات بسام ليها هيطلع اوضتي يمه عاوزه حاجه ..

ام بسام سلامتك ياقلب امك..

ومشيت نواره على اوضتها بتهرب من بصات بسام ليه ..

ام بسام: عامل ايه مع عروستك

بسام كويسين يمه..

الام امال خارج وسايبها لوحدها كده ليه 

بسام : عايزاني اقابل الحريم يمه ترضيها على ولدك..

عاوز حاجه ياسيد الناس. قالتها بسريه بدلع .

بسام ايوا خلي سيد يبات مع الشغاله الليله عشان دي ليلتك.

يسريه عنيا

ام بسام : استني عندك

بشريه بضيق : في ايه يامرات عمي.

ام بسام بانزعاج : ليلة مين يابسام

بسام انتي ناسيه أن يسريه تبقى مراتي..

الام بحده الكلام ده تقوله لحد غيري .. اطلع دلوقتي عند عروستك

بسام انا ماشي بشرع ربنا والليله ليلة يسريه 

الام : لو هتمشي بشرع ربنا يبقى تخلص الاسبوع مع عروستك وبعد كده نشوف حكايت يسريه الجديده دي ايه 

بسام : انتي بتقولي ايه يمه

الام يمين بعظيم لو ما طلعتش لعروستك دلوقتي يابسام لا انت ابني ولا اعرفك..

بصت يسريه ناحيتهم بغيظ وهي بتشوفه بيقول حاضر يمه حاضر ..و طلع عند نواره وراحت اوضتها وهي متغاظه واخيرا هتبقى مع بسام ويلين من ناحيتها من ساعة ماتجوزها تطلعلها امه...


*****

دخل بسام الأوضه وكانت طافيه النور ونايمه في سريرها ..

شغله بص ناحيتها وبعد شعرها وهو بيقول مالحقتيش تنامي بلاش تمثيل .

قعدت على السرير بوء وهي بتحاول تهدى..

بسام بتعملي كده ليه مش عايزاني اقربلك..

نواره ...

بسام بصي يابنت الناس جوزنا ده بشرع ربنا واللي حصل برضو بشرع ربنا وكان بقبولك وقبول اهلك انا مبحبش أجبر وحده عليا ..وان كان عاللي حصل امبارح عارف اني كنت شديد معاكي ومكنش ينفع اعمل كده في يوم زي ده .

نواره دمعت غصب عنها وصعبت عليها نفسها 

بسام مش عايز اشوف دموعك دي تاني.. واخوكي انا هصالحك عليه متقلقيش.

بجد قالتها بحماس وابتسامه عريضه

بسام باستغراب لدرجاده الحاجه دي تسعدك.

ايوا عشان انا مش بحب ازعل جواد واصل

طب وانا مش جوزك والمفروض مش تزعلني برضو

وانا عملت ايه زعلك..

مممم مهو لما بقرب منك وتبعدي دي حاجه بتزعلني اوووي

بتوتر انا انا

بسام انتي جميله اوووي تصدقي اول مره اخد باللي من جمالك

نواره اول مره حد يقولها كلام حلو وقلبها كان هيوقع بين رجليها لما قرب منها وهو بيحاوط وشها.. مش عايزك تخافي مني ماشي ..

نواره هزت رأسها بهدوء وووو

*******

جواد كان حاسس أنه مخنوق ومش طايق روحه فقرر يروح المزرعه بتاعته بالليل بدأت يتمشي و صل اسطبل الخيل وسمع صوت جوى الاسطبل كان فاكر أنه حرامي.. وقف يسمع كانت بنت بتتكلم مع الحصان بتاعه اللي بيحبه اوووي..وبتقوله 

انت عارفه انك حاسس بالوحده وانا زيك بالضبط تصدق من ساعة ما بابا سافر ومرته مش بتخليني انام مع بناته .. وانا بجي انام هنا جمبك عشان برا يردد اوووي مش عارفه ليه هي مش بتحبني ..عارف لو كانت ماما عايشه مكنش كل ده يحصل .. عارفه انا بحب اتعلم ركوب الخيل عشان اركب عليك وتجري بيا.. وشعري يطير في الهوى. يارتني اتعلم.. بس يرجع ابويا نخليه يعلمني..

انتفضت بخوف لما سمعت صوت جواد بتعملي ايه هنا

البنت انت مين

انتي اللي مين وبتعملي ايه هنا

انت حرامي ولسا هتصرخ حاوطها بسرعه وكتك بقها و ووو


              الفصل السادس من هنا 


تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة