
رواية غجريه أسرت قلبي
الفصل الواحد والعشرون 20 والاخير
بقلم أسماء السيد
الخااتمه💖
(عشقا من نار)
بعد شهر كمان..
الدنيا دي عامله زي الموج بتاخدنا وتودينا..
بترفعنا في لحظه،والتانيه تنزلنا تاني علي جدور رقبتنا..
الدنيا دي يابنتي غداره ملهاش امان..متأمنيلهاش لو زهزهت معاكي
دايما خليكي فاكره ان زي ماعلتك هتنزلك..فعشان كدا متحطيش امل عالي..
مفيش غير الحمد والشكر هو اللي هيرحمك من غدر الدنيا والمآسي..
ديما قولي..الحمدلله..اللهم دمها نعمها واحفظها من الزوال..
ابتسمت صبا لسميحه..وهي قاعده حطه ايدها علي بطنها..مشتاقه وبتستمع كالعاده لدروس سميحه..دروسها اللي بتصبرها علي بعد عشقها..
بصتلها صبا بفرحه..
عارفه ياخاله..كلامك بيشرح القلب وبيصبرني علي بعد ابن النوارس..
عندك قدره رهيبه في تبسيط الامور..وانا سعيده اني بتعلم ده كله علي ايديكي..
بس عاوزه اسألك سؤال..
ابتسمت لها العجوزه وقالت..اسألي اللي انتي عاوزاه..
صبا بقلق..عليها. وهي شيفاها بتميل علي جنبها...مالك ياخاله...؟
رجعت طبطبت عليها بحنيه وقالتلها..
متقلقيش لسه مأنش الاوان..نفسي اموت مرتاحه ياصبا وانتي خاتمه القراءن..
صبا بحب..ان شاءالله ياخاله..ادعيلي.. وربنا يطولي في عمرك..
سميحه..بدعيلك..ليل ونهار وربنا اعلم باللي في قلبي....يالا اسألي..
صبا بهدوء..قوليلي ياخاله..هو يعني..
وسكتت .
ضحكت سميحه بهدوء.. يعني ايه؟
ـ علقتي ولا ايه ياصبا..
صبا بتنهيده.. بصراحه بقي ياخاله.. في حاجه مش طبيعيه..
سميحه بهدوء.. تقصدي الخيالات مبقتيش تشوفيها مش كده..
ولا حتي قوتك وهمسك لاهلك مبقاش عندك القدره صح..؟
صبا بصدمه.. عرفتي منين اني حاولت استعملها..؟
سميحه بهدوء وشرود.. عشان مش عوزاكي تضيعي عمرك
صبا بحيره.. وعدم فهم في كلامها.. يعني ايه ياخاله؟
بهدوء طبطبت عليها.. وقالتلها اختمي القراءن واحفظيه وافهمي تعاليم دينك، ولو انا موجوده وطال في عمري ساعتها هقولك..
صبا بلهفه.. ايه كلامك دا ياخاله متقلقنيش عليكي.. تعيشي وتتهني..
سميحه برضا.. مش هعيشلك العمر كله ياصبا..
انا نفسي اوصلك لبر الامان وأتم رسالتي معاكي قبل ماافارق واقابل رب كريم وانا مستوره، ورب راضي عني مش غضبان..
لازم ياصبا تقدري علي حالك واوعديني
ياضي عيني متستعمليش ولا تلجأي لخيالاتك تاني..
صبا بحزن.. بس انتي قولتي قربهم مني للخير وانا مش بستعملهم غير في الخير..
سميحه بتنهيده.. خايفه يا حبيبتي نقع في بند الشرك الصغير، اللي هيجرنا انا وانتي للشرك الكبير..
بحق الله ياصبا، اوعديني..
ولو طال العمر هشرحلك انا.. ولو مطالش اسألي الشيخ اللي حكتيله الحكايه كلها..
صبا بتفكير.. الشيخ..
وشهقت لما افتكرت.. الشيخ قاسم..
ابتسمت سميحه.. محبش يزعلك ويجرحك في علمك بس هو هيشرحلك.. لو ربنا مطالش في عمري..
نفسي اموت بعد ماتميت رسالتي
صبا بتنهيده حاسه انها مش فاهمه حاجه دماغها واقفه..
هزت راسها ورجعت تاني تسمع وتحفظ وسميحه تشرحلها وتوعيها..
خلص الدرس اليومي..ليها..
مره الصبح، ومره آخر النهار..
اول ماخرجت فوجأت بالصوان اللي بينصبوه..
الصوان دا مش بينصبوه هنا الا للافراح..
شافت ساجده جايه عليها..
ساجده..باااه ياصبا كل دا في الدرس..
صبا بتساؤل.. لو اللي معاها لسه بيفيدوها كانو قالولها في ايه ومكنتش سألت ساجده..
بس للاسف من يوم بدأت صلاه، وحفظ قرآن..
وهي مبقتش تشوف غير احلام في نومها ودنيا جميله..
مدت بوزها بهدوء وهي بتقر وبتعترف ان الدنيا كدا حلوه..لا خيالات تجيبها ولا توديها..
مفيش احسن من انك تسيب رزق بكره علي بكره..وتسيبها للمولي يبسطها..
ابتسمت وحمدت ربنا علي كل حال..
وفاقت علي ساجده اللي بتحسس علي بطنها..
ـ بدأت تبان ياصبا..
صبا بسعاده..شوفتيني وانا حامل.. صوريني بتليفونك كده ومتقوليش للراوي ان انتي بتفتحيلي حسابه علي تليفونك..
ساجده..متقلقيش اجده..دا لو شم خبر هيجطع خبري جبلك..
صبا بضحك..طب وريني نفسي، شكلي عامل ازاي؟
ضحكت ساجده وبدأت تصورها وقعدو يضحكو علي شكل صبا في الصور..
ومشيو كالعاده ونسيت صبا لمين الصوان..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بالوادي..
انا مش عارف ياساجي انت ليه
مصمم تعمل الفرح عند عمتك ساليمه..
مكنا عملناه هنا وخلاص..
(ساجي)
عارف انه حزين ومش عاوز يقول..بس لو يعرف مخبيله ايه في المزرعه هينط من مكانه من الفرح بس ميهمش..خليه زعلان
واللي يصبر ينول..
من اسبوع كلمني الراوي وطمن قلبي علي صبا..
اسبوع كان كفيل يغير حالنا كلنا..
اسبوع رجع فرحتنا الضايعه، وبدل حزننا تاني لفرح..
كلنا كنا اتفقنا ان مفيش فرح
الا اما نطمن علي صبا..
حتي طارق الملهوف..قدر حزن ألياس اللي وقف معاه وقفت رجاله، وكان ليه بصمه في حياته..
عشان كدا قررنا كلنا فرحتنا متمش الا برجوعها..
ولما رجعت كانت فكره الراوي المجنونه اننا نسحبه للمزرعه غصب عنه..
الغبي لو فكر شويه
كان قدر يوصلها علي رأي الراوي..
بس اللي مستغربله ان ازاي صبا
قدرت تصبر علي بعد ابن النوارس..
معقول زي ماقال الراوي..
صبا اللي عندي مش صبا اللي تعرفوها..
دي صبا جديده هتتفاجأو بيها..
ابتسمت وكتمت ضحكتي وانا شايفه هايم في صورتها اللي علي تليفونه..وفي دنيا تانيه..
واتنهدت وسبته وقمت..أرتب لفرحتنا كلنا..
فرحه جديده..وبدايه سعيده لينا كلنا..
سبته وأنا بأكد عليه الفرح بكره وهناك هنكتب كتابنا كلنا..دي دعوه من الراوي ولازم نلبيها..
غمض عينه بتعب وقال ماشي..ماشي..
خرجت وانا بصبر نفسي ان بكره هيكون أسعد واحد فينا كلنا..
ـــــــــــــــــــ
في بيت مؤيد..
سبأ وتمام
بعد ماخلصت المهمه..صدر امر بنقله اسكندريه..
وبقي محتار في جامعه سبأ لانه مينفعش تنقل الا في اجازه اخر السنه..
وفاضل علي امتحات اخر السنه شهور بسيطه..
اضطر يرحل ويسبها مع اهلها وفي اجازتها بتيجي هي..
لانه للاسف مبيعرفش ياخد اجازه زيها..
كل شهر يومين تلاته
بتجيهم يصبر نفسه بيهم
واللي نصهم بيضيعو مع مؤيد ونيسان وساره..
في الجنان والتسوق..
لانهم للاسف عايشين كلهم في بيت واحد..
ــــــــــــــــ
وفي اوضه تمام..
قاعده سبأ حزينه..وزعلانه..
اتنهد تمام بحزن مصطنع عليها..مش عارف شاغله دماغها الصغنن ليه بالكلام دا.. وهما اساسا عايشين عيشه طبيعيه..
كل شهر في نفس الميعاد..بيقوم جنانها واللي الحمدلله بيكونوا اجازتها..
غمض عينه وفي نفسه..الطم..ولا اجيب حد يلطم معايا..
قرب منها وحاضنها..حبيبي زعلان ليه؟
وبضحك كمل..ولا هو نكد الشهر المفضل..؟
سبأ بحزن ودموع نزلت تجري..مفيش حمل بردو ياتمام.انا كدا مش هخلف صح..؟
مؤيد مقدرش يمسك نفسه عليها..
بصتله هي بغيظ وضربته بكوعها..اوعي كدا..انت بتستهزأ بمشاعري..
تمام بهدوء بعد ماخد نفس..طب اهدي كدا..ونعقلها..
هو الجميل المقطقط دا اللي هو انتي يعني..بتيجي هنا كام يوم في الشهر..؟
وبيبقوا الحمدلله وبلا فخر ايام ايه؟
سبأ بتفكير..بتاع ثلاث ايام كدا..وبعدين بتسأل ليه..مانا لازم اروح عشان الجامعه ياتمام..
وانت شغلك اتنقل هنا..وسايبني وهجرني لوحدي..مش مسامحاااك..عااااااااااا
تمام بصدمه....
بس قرر يجاريها.. لو انفتحت مش هتسكت.. ياعيون تمام انا فاهم ومقدر بس ياقلبي عاوز أقولك ان الايام بس مش مناسبه وبعدين ماانتي اصريتي نكشف والطبيبه شرحتلك..
ان الايام اللي بتجيها مش مناسبه..
ومقدرش يمسك نفسه..ضحك بقوه..
وهو بيولول..ياغلبك ياتمام..الجوازه دي مبصوص فيها والله..
سبأ بحزن..ضربته تاني في بطنه..برده زعلانه وبعدين متنكرش الشهر ده قعدت اسبوع كامل معاك..
رجع لورا وهو بيضحك بعلو صوته..ونام علي ظهره وخدها في حضنه وقعت جاره..
وادور وغمزلها..سيبك انتي..احنا نبدأ من الشهر دا
مش السنه خلصت..وخلاص تنجحي بس
وأنا هحولك هنا..يعني متقلقيش انا قتيلك لحد مااجيب منك اورطه عيال...
اومال ابويا يتجوز ويخلف..ويجيب قبلي ولا ايه؟
دي حتي عيبه في حق الشباب..
انكسفت ودفنت راسها في حضنه..سااافل اوي علي فكره..
تمام رفع وشها وخطف شفايفها في رحله طويله..مفقوش الا علي خبط ساره..
ـ انت يازفت ياتمام يابن عمي..
ـ انتي يازفته ياسبأ..فرحي وفرح امي بكره وانتو بتحبو في بعض..
تمام بغيظ..ماشي ياساره الزفت وزق سبأ اللي بتضحك ومش قادره تمسك نفسها..
ـ انتي متفقه معاها صح..؟
ماانا عارفك غبيه..وبتفصلي امي في اهم اللحظات..
لسه هيخطفها تاني..جريت من قدامه وهي بتقوله..
بصراحه ااه..اعقلي ياتمام يا حبيبي..انا مفسوده..
وجريت خرجت برا الاوضه..لقت ساره في وشها..
مسكتها ساره من ايدها..
ونزلو يجرو عالسلم..
ساره بضحك، علي تمام اللي نازل يجري وراهم..
ـ اجري ياسبأ هينفخنا..
تمام بغيظ..والله ماانا سايبك ياغبيه انتي وهي....
نيسان بصدمه من منظرهم..انتو مش هتعقلو ابدا..
ايه فرقه المجانين دي...
مؤيد من وراها وهو ماسك في ايده طبق الكيكه..هو في أحلي من الجنان ياقلب مؤيد..
نيسان برفعه حاجب..ااه يا حبيبي فيه..
وقربت منه...
ـ في يا حبيبي الكيكه اللي كل يوم تاكلها..
مؤيد بغمزه..لا وحياتك في اللي عملت الكيكه..اللي هموت واكلها اكل..
ابتسمتله بغيظ من وقاحته اللي مبتنتهيش وزقت الطبق..لبس في وشه..
ـ قليل الادب..
وهنا صوت من قدامه..عارفه.. مهو مش شايف.
ـ اكيد الحيوانات اللي عايشين معاهم..
سبأ وتمام وساره في صوت واحد..
ـ اوبا..قصفت جبهته..
فتح عينه بصعوبه بعد مامسح الكريمه من عليها، وبهدوء قرب منهم ورماه عليهم بكل قوته..
انا قولت ان انتو اللي،بصين ليا في عيشتي ياكلاب..
ـ صرخو وجريو وهو بيجرو وراهم زي العيل الصغير
ـ هربيكو ياكلاب..استني ياتمام الكلب..
ياللي مش فالح في حاجه ياخايب..
ـــــــــــــــــــــــــــ
في بيت ثريا..
مين قال ان الشباب بالسن..الشباب شباب القلب والروح..
قاعده ثريا بفرحه بتنقي هي وبنتها هتلبس ايه في فرحها بكره علي طارق.
واللي يشوفها هي وبنتها يقولو اخوات..
مش ام وبنتها..
الفرحه زيناهم الاتنين..وهما بيودعو عمر وبيبتدو عمر تاني سعيد..
سوزان بفرحه..شوفي الفستان دا ياماما..ايه رايك؟
ثريا..تحفه ياقلب ماما..بس لازم تسألي سامر علي رأيه مش ناقصين خنقه..
سوزان بتنهيده...متفكرنيش من ساعه ماعرف ان كله هيتجوز بكره، وهو عمال يدعي عليا..
ثريا بقهقه..والله حرام..انتي مفتريه انتي واخوكي ليه كدا..؟
سوزان بغيظ..ماهو السبب انا خايفه النتيجه تطلع واسقط ياماما..
ثريا بحب..خدتها في حضنها..سقطي مسقطيش..مضيعيش عمرك في البعد ياسوزان..
سوزان..بهدوء..خايفه ياماما..
ثريا..من ايه؟ من غيرته؟
ـ الغيره ملح الحب وانتي بهدوء حاولي تحتويه وتغيريه..سامر ميتعوضش ياسوزان..
مين في الدنيا يقبل ست مش كامله..هو قبل وراضي.،صحيح انتي سليمه ومحدش قربلك..
بس هو ميعرفش..دي نقطه تشفعله ياقلب ثريا..
متضيعيش عمرك وافرحي ياسوزان..الفرح حلو يا حبيبتي
سوزان بتنهيده..وفرحه مداريه من كلام امها وتفكيرها راح للحظه اللي هيعرف فيها سامر انها سليمه محدش قربلها..
ياتري هيفرح؟
ولا هيزعل لانها خبت عليه؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بالمزرعه..
علي العشا..
قاعده صبا والراوي وساليمه عالاكل..
عالارض زي قاعده الجنوب كلهم..
قاعده عربي زي مابيقولو..
وقدامهم الاكل اللي بتتوحم عليه صبا كله..
مفجوعه زي ما مسميها الراوي
بس طلباتها اوامر لازم يلبيها.. رفع الراوي راسه لقاها بتبصله بصه زهق ونفخه وشها..
الراوي.. بااه ليه مابتاكلي يامفجوعه..؟
نفخت صبا ومدت شفايفها لقدام.... وملامح الزعل والشوق بانت عليها..
ضحكت ساليمه.. وقالتله.. موال كل ليله.. اشتقت لابن النوارس..
بصتلهم صبا بغيظ. وشاورتله بصابعها..
تقدر تبعد عن ساليمه دقيقه..
بصلها الراوي بغيظ منها وحاوط ساليمه بدراعه.. فال الله ولا فالك.. مرتي حبيبتي..
بصتله صبا بغيظ.. وحطت ايدها علي وشها بحزن
انفجر الراوي بالضحك وقال.. أحنا جولنا مهتخرجيش من اهنه الا ولدك علي يدك..
بس مجولناش ان خايب الرجا بتاعك ميجيش اهنه..
رفعت وشها بصدمه.. كانهم براسين.. يعني ايه؟
ـ يعني ايه؟
رجع تاني الراوي يمد ايده للاكل
ومد ايده ليها بالمعلقه..
يعني تاكلي اجده وتستهدي بالله.. وغمزلها..
وحط المعلقه في بوقها.. بلعتها.. وبصت لساليمه.. اللي بتغني.. غني فرح بس مهتمتش
بصتلها صبا وافتكرت الصوان..
ـ هو ايه الصوان اللي بيتعمل دا ياخاله سليمه..؟
ـ مين هيتجوز.؟
ساليمه بهدوء بعد ما بلعت ضحكتها بالعافيه عليها وعلي تعبيراتها..
ابدا ياروح خالتك دا فرح حد من حبايب الراوي..عملينه هديه منينا..
بصت تاني للراوي اللي بيبصلها بضحكه مش عارف يداريها..
وقالتله..
ـ مش مرتحالك مش عارفه ليه؟
هنا انفجر الراوي في الضحك..ومسح ايده ومدلها ايده.. ساعديني يابجره انتي..
قامت صبا..وقربت منه..ومسكت ايده..واديرت لساليمه اللي بتضحك عليهم..
جوزك بقي راجل عجوز ياساليمه..
ساليمه بحب..واني بعشج العجوز ياقلب ساليمه..اطلعي انتي منيها.. وحدفتها بالمنشفه..
قعد الراوي علي كرسيه وقعدت جاره صبا وحطت ايدها علي خدها..
الراوي بخبث..شكلك حزينه جوي علي فراجه..
صبا بنبره توسل ليه، متديني اكلمه من تليفونك؟
الراوي ببرود..لاه..وجومي من جدامي..
صبا بتأفف..هتتحاسب علي كدا علي فكره..
الراوي من وراها..اه هتحاسب بسببك يامجنونه..
اني ماربيتك من زمان..
صبا.... اتربينا..اتربينا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
اليوم التاني..
بخيمتين بعاد عن عيون صبا..
انقسم الرجال والستات
في خيمه الرجال..
قاعد الراوي في وسطهم فرحان بيهم وبعشقهم..وبحكاياتهم وفرحان اكتر اني الكل بيلف يلف ويرجع لمزرعته..
مزرعته اللي بناها بالحب طوبه طوبه
هو ومرته..
اتنهد وهو بيبص للحزين الشارد..
وندهله..ألياس..؟
بصله ألياس...نعم ياعمي..
الراوي بحب..تعالا جاري اهنه..
بتنهيده قعد الياس...اؤمرني ياعمي..
بحب طبطب عليه الراوي..الامر لله ياولدي..قولي..اشتقتلها...؟
بغصه في حلقه بلعها بالعافيه..
ـ الدنيا من غيرها وحشه اوي ياعمي..حاسس اني تعبان..تعبان اوي..
الراوي بهدوء سأله..وايه اللي يريحك؟.
حط ايده علي وشه ياجل ماحد يسمعه..
ـ حضنها..
ضحك الراوي وغمز لساجي وعدنان..
واتنفضوا يجروه جر..ياجل مايشاركهم فرحهم..
وفي ركن بعيد برا الخيمه واقف طارق
يرن علي ثريا..كل دقيقه..زي الطفل الصغير..
سامر من وراه..بغيظ..
يابختك..يابختك..
طارق بصدمه..بتقر عليا ياسامر الزفت..؟
يخربيتك دانا خللت علي ماوصلت للمرحله ديه..
سامر وهو بيشوح بايده..ياشيخ روح بقي..
كله هيتجوز..ماعادا انا..ايه كلب اجرب..
طارق بصدمه..انت ياسامر الزفت..خد هنا..انت مفصول من شركتي علي فكره..
اديرله سامر ورفعله حاجبه..وشهر العسل؟
حك طارق راسه بتفكير..ماهو بعد مااجي ان شاءالله.
سامر بغيظ..مردودالي ياطاروقه..انا هعمل السبت..
عشان الاقي الحد..ماهي مبدومش علي فكره..
هنا جه ساجي من وراه وضربه..علي راسه..
والله خايف من قر امك دا..تبوظ الليله..
سامر بغيظ..اااه انتو اتلميتو بقي
اهلا بالعرسان..
اما اروح اشوف الزفته التانيه، هتلبس ايه؟
عشان منكدتش عليها الليله..
طارق بتنهيده..الحمدلله لقاله شغله تشغله..عننا..
انفجرو كلهم من الضحك علي سامر..
ودخلو يكملو لبس..
الياس بزهق..انا مش عاوز البس ياعدنان حاجه..
عدنان بضحك..باااه كيف اجده ياشيخ النوارس..
الليله فرح ولازمن ولابد نلبس ونشيك..
بقله حيله ونفس مقفوله طاوعه الياس..
وهو بيتمني لو كانت جاره الليله..
ــــــــــــــــــــــ
وبخيمه البنات..
كانت انتهت الميكب ارتيست اللي جبوها معاهم من اسكندريه..
من زينتهم كلهم..
ساليمه بحب..ربي يحرس ويبارك..عرايس حبايبي كلهم..
وقربت من ثريا...وباستها..ربنا يسعدك ياثريا..تستهليها ياجلبي..تستهلي السعاده كلها..
ثريا بتنهيده..خايفه ياساليمه..خايفه اوي..
حاسه اني اول مره بتجوز
ساليمه بحب..ماهي فعلا اول جوازه ياصغيره..
ثريا بحزن..لسه فاكره ياسليمه..
ساليمه..وعمري ماانسي..كان دايما عمي يناديلك ياصغيره يامقطقطه..عشان جيتي فلته منيه زي ماكان بيجول..
ضحكت ثريا وعنيها دمعت..
كنت دايما اقوله فالته ازاي.؟
ساليمه..كملت وقالت..
كان يقولك بكره تكبري وتجربي..كأنه كان حاسس باللي هيجري..
ربنا يرزقك ببنوته حلوه وتكون فالته ياثريا
ثريا بصدمه وكانها افتكرت...معقول؟
ساليمه..بحب..هيراضيكي ويراضي قلبك وقلب العاشق الولهان..وبكره تقولي ساليمه قالت..
وسابتها ومشيت..وثريا بتمد ايدها تحسس علي بطنها
وبتهمس..معقول...؟
ضربتها بنتها..بكتفها وغمزتلها في المرايه..ومدت ايدها وحاوطت امها من ورا..
سوزان..سمعت كلامكو علي فكره..
ثريا..بصدمه..ياقليله الادب..
سوزان بضحك..وليه لا..دانتي ماكملتيش ٣٨سنه..
واللي زيك اساسا لسه متجوزوش ياماما..
وغمضت عينها تحسب..
يعني ياست ماما بعد تسع شهور من دلوقت عاوزه استلم منك اختي الصغيره..
ضربتها بكوعها في بطنها والكل ضحك عليها..
بس ساليمه كانت كأنها مصممه..
خرجت ورجعت وبايدها كوب كبير من خلطه عملتها سميحه..ليها مخصوص
منفعتش مع ساليمه لان العيب مش منها..
واصرت علي ثريا تشرب كاسه كلها..
ثريا بغيظ..حطت الكوبايه..مجانين والله..
ضحكت نيسان بقوه...
وهنا بصتلها ساليمه..بصه..رجعت بيها نيسان لورا..
نيسان..وهي شايفه كوبايه تانيه في ايديها ليها...لا بتهزري..مش معقول..
بصتلها ساليمه بخبث..هتشوفو بعد تسع شهور..
وهنا قبل ماتشرب نيسان الكوبايه... كانت شربتها سبأ.
سبأ بضحك..سيبك منهم..انا هموت واجيب نونو والله..
ضحكو عليها...واصرت ساليمه تسقي نيسان زيهم..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
قولتلك لا اوعي ياساجده..انا مش خارجه ولا راحه ولا جايه؟
ساجده بغيظ..يابت انتي فقر ليه..قومي البسي اللبس اللي جابتهولك ساليمه واغزي الشيطان..
صبا بهدوء..قولت لا يعني لا وكفايه اني طاوعتك وزوقتيني زي العروسه..روحي انتي..
ساجده..رمت الهدوم عليها وبغيظ..
فجريه من يومك انا رايحه الفرح ابتدا من بدري..
مع اني عارفه انك هتندمي...
صبا بلامبالاه شوحتلها بايديها..ياشيخه بقي..
ساجده رجعتلها تاني..وسألتها..فكري؟
صبا بغيظ..فكرت..
ساجده.. بضحك.. طب فكري تاني؟
صبا بغيظ.. مش جااااااايه..
هزت ساجده كتافها وخرجت..
براحتك..
ـــــــــــــــــــ
ألياس..
شايف الكل فرحان وسعيد..من قلبي حزين منهم..معقول مش حاسين بعذابي ومراري في بعدها وقررو فجأه يفرحو كلهم..
معقول للدرجه دي نسيوها..بس انا فرحان لهم مش عاوز حد يدوق اللي انا حاسه
اصل الفراق صعب..صعب اوي..
نار بتسري في قلبي لا ليها اول ولا اخر..
وقلبي بيردد..بحزن..
معقول هونت عليكي ياصبا...
هان عليكي ابن النوارس..معهدتكيش قاسيه قوي كدا..
حسيت اني عاوز ابكي..
ولمحت عدنان بيهمس للراوي..شويه ولقيته بيطبطب علي كتفي..
ـ جوم ياولدي متضغطش علي حالك اكتر من اجده..
بصيتله بصه امتنان..بصه بتقوله..
تشكر لانك رأفت بحالي..
وقومت..انا عاوز انفرد بحالي واسرح في ذكرانا سوا..
ذكرانا البعيده...
لسه هروح عالخيمه اللي جاي منها... لقيت الراوي بيجولي..روح علي بيت عمتك ياالياس..
مكانك جارها ياغالي..الخيم للعرسان..
اتنهدت وهزيت راسي..
اااه..
(صبا)..
حسيت اني مشتقاله..والشوق في قلبي الليله كبير..وقاسي..
وفجأه افتكرت كلام سميحه..ازاي احارب شوقي بالتعبد والصلاه..والاستغفار الكتير..
قومت من سريري ولبست اسدالي الابيض
اللي جبتهولي ساليمه..
بتقولي بتطلعي كيف الملايكه فيه ياصبا..
اتوضيت ولبست حجابي..
ودخلت مكان الصلاه اللي مخصصه الراوي في بيته..
هنا بحس بالراحه..بحس اني طايره في السما..
ونويت اصلي ركعتين قضاء حاجه..
يقربه مني ربنا..
يقرب مابينا..وينور بصيرته وبصيرتي..
يجمعني بيه علي خير..ويفرحنا بابننا..
ــــــــــــــــــــــ
الياس..
ابتسمت وانا داخل البيت..البيت دا الوحيد اللي ملامحه مابتتغيرش وملامحه ثابته في دماغي..
فاكر اوضتي اللي كل مااجي هنا تاخدني ليها ساليمه وتقولي..اوضتك وعلي اسمك يالياس..
انا مخلفتش..ولو اتمنيت..هيبقي اتمناك انت تكون ولدي..
كنت بتمني بقلبي، واقول ياريتك كنتي امي بجد ياعمتي..
ياريت..
لسه كل مكان هنا زي ماهو..
حتي صوت الراوي وهو بيردد الاذان وهو بيأمنا في صلاه الفجر كلنا، في وداني..
اتنهدت وانا حاسس في قلبي نار..
وقررت اروح اصلي ركعتين يمكن تبرد نار قلبي..في بعدها..ويهدي حزني منهم كلهم..
بهدوء قربت من الركن اللي بيفصل بيني وبينه، باب صغير كدا..
وخلعت نعلي وفتحته بشويش..
انصدمت وانا شايف ست فيه، وبتسلم وبتختم صلاتها..
رجعت لورا بكسوف..وانا بقول اكيد ضيفه كالعاده من ضيوف الراوي..بس ازاي؟
الراوي عمره مايقولي ادخل وحد هنا..مش عادته ولا طباعه..
بس شهقت بقوه وهي بتندار، وعيني وقعت علي عينها..
حطت ايدها علي بوقها..وهي بصالي..
وبشهقه..نادتلي بشوق..ألياس..
اتسمرت في مكاني..وانا لسان حالي..
معقول..دي صبا..
بس اللي حصل بعدها..ورعشه قلبي في حضنها..
اكدتلي اني مش بحلم..وان دي حبيبتي الغايبه صبا..
(صبا)
لو بعدو عني ومبقوش يقولولي حاجه في وداني..ولو خسرت علمي كله..
مش هخسر احساس قلبي بابن النوارس..
كنت بصلي وساجده وبدعي وأنا كلي يقين بربنا..انه هيجمعني بيه عن قريب..
وواثقه في احساسي..
اول ماسلمت حسيت بحركه ورايا وبصيت بهدوء..بس وقعت عيني علي حياتي كلها..
ألياس..
شهقت بصدمه وهو حاله مكنش احسن من حالي..
حبيبي لما بيتصدم بيتسمر مكانه..انا عارفه..بس انا شوقي ليه، هو اللي اتحرك من مكانه..
قمت بسرعه ولسوء حظي ولطول اسدالي كنت هقع..بس قبل مااقع فاق و كانت ايده سانداني..
ـ صبااا..
دموعي نزلت وارتميت في حضنه زي المجنونه..
ـ عيون صبا..اتأخرت عليا اوي يابن النوارس..
كان لسه مفاقش..من صدمته..بس ايده كانت محوطاني..
حتي ابنه كأنه حاسس ان الغايب رجع من تاني..
وقرر يرحب بيه هو كمان..لدرجه بقي مش هادي في بطني..
بس مستسلمتش..هفوقك يابن النوارس..
بس حسيت بايده..اللي بتحسس علي بطني اللي بقت باينه اوي..مانا دخلت في اول السادس..
ضحكت..وهو زي المغيب لسه بيهمس باسمي وايده بتحسس علي بطني..
ـ ابننا يابن النوارس..
ساعتها فاق..وصوت تنهيدته وصلت لعنان السمااا
ـ ااااه ياصبااا وحشتيني ياقلب ابن النوارس..
واتحول شوقه البارد لنار قايده..
حرقتني بس حرقتني بشوق..شوق طال انتظاره..
ـــــــــــــــــــــــــ
بفرحه في قلبها اتنهدت وهي سامعه صوت تكه المفتاح وصوت ضحكهم اللي خارج من القلب..
ـ الحمدلله..
وبحب حاوطها الراوي..الحمدلله ياساليمه..
كنت خايف يطول العتاب ويفجدو حلاوه اللقا..
بصتله ساليمه بحب..انت اللي حلو اوي ياقلب ساليمه..
تعرف فرحت كام جلب الليله..
الراوي بحب..ومن بين كل الجلوب دي..يكفيني يفرح جلبك ياجلب الراوي..
ساليمه بحب..فرحانه جوي..جوي..
الله يديم فرحتنا ياغالي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بخيمه
ساجي ومهره..
حضنها بقوه..ولف بيها..هييه اخيرا بقيتي مراتي...
مهره بجرأه اكتسبتها من جلسات علاجها النفسي اللي بتشاركها فيها امها..
همست في ودنه..اخيرا يابن الغجر..
نزلها بهدوء..وقلعها طرحتها اللي زيناها.. اللي اتفاجئ بيها.. في الفرح وهو بياخد ايديها من تمام..
الليله كانت كلها مفاجأت..
ساجي بهمس.. هو أنا قلتلك ان الليله انتي جميله..
هزت راسها وقالت لا..
ساجي بغمزه.. غلطان.. طب انتي جميله الجميلات كلهم ياقلب ساجي..
لسه هتتكلم.. كان خدها بعالم تاني..
قالها بحبك يامهره..
وبنشوه من قربه ردت هي....
ـ وانا بعشقك ياساجي..
ـــــــــــــــــــ
وقرب باب خيمه مؤيد
قاعد تمام وسامر.. زي الغفر.. ومعاهم قاسم وعدنان..
مولعين نار.. وبيتسامرو علي صوت عدنان..
وفي الخيمه..
رفعت نيسان نقابها اللي فجأته بيه..
اتفقت تهاديه بيه هي وثريا.. وبصراحه كان في قمه فرحته وهو بيمارس سطوته عليها كالعاده..
بس المره دي للاسف كانت راضيه..
مين قال الدين تزمن وكبت.. الدين حريه.. وكل واحد حر في بيته..
وبشماته فيه..
قلعت نقابها وغمزتله.. مالك يامؤيد.؟
مؤيد بقهر.. شايفه ابني ابن 🐕.. عملي قاعده سمر جار الخيمه..
انفلتت ضحكتها وخلعت باقي طرحتها ونزل شعرها زي الشلال..
وهي بتسب وتلعن في ام المشروب اللي شربته..
حاسه انها بقت وقحه اوي.. وعاوزاه يقرب منها..
استغفرت في سرها... اللهم اغزيك ياشوشو علي راي ساره..
رفعت عينها.. لقيته واقف زي المسحور بيبصلها..
(نيسان)
قرب مني.. ومشي ايده علي وشي..
ـ لسه جميله زي ماانتي يانيسان..
عضيت علي جانب خدي من جوا.. واناحاسه اني هموت من كسوفي ورغبتي فيه..
ومحستش غير بايده اللي بتسحبلي سوسه الفستان..
شهقت بصدمه.. مؤيد..
مؤيد برغبه في عيونه....
والله لو الجن الازرق بره الخيمه..
لتكوني مراتي الليله يانيسان..
نيسان بصدمه..عيب يامؤيد..🤭
مؤيد..يخربيت مؤيد..ارحمي مؤيد يانيساان..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلي أرض الحبيب
كانو الحبيبين واقفين..
طارق اول ماانكتب الكتاب طار بيها..
هي كانت رافضه الفرح وكان نفسها
تبدأ معاه من هنا..
بعمره تغفر ذنوبه وذنوبها كبيره وصغيره..
وصلو، واصرت تصلي الاول في الحرم..
وهو كالعاده بينفذلها اي طلب..
صلو وبعدها ادير وقرأ دعاء الزواج علي راسها..بأطهر بقاع الارض...
وخدها ورجعو للفندق....
دخلها اوضتها ومد ايده خلعلها نقابها..
ـ بقيتي احلي بالنقاب ياثريا..
ـ ثريا بهدوء..مبسوط كدا..
اتنهد تنهيده طويله وقرب باس راسها..عمري ماكنت مبسوط في حياتي الا وانتي جاري..
بس انهارده وانتي علي اسمي حاسس اني مالك السما بايديا..
ـ بعد عنها بهدوء.. واتنهد..
ياارب الصبر..
ضحكت..وزقته بايدها علي برا..
تصبح علي خير ياطارق..
طارق من برا..وانتي من اهله ياقلب طارق..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في حضن ابن النوارس..
بعد لقا زي النار بينهم..
عماله تحكي وتحكي..حكتله من يوم فراقهم..
لحد اليوم..وايده رايحه جايه علي بطنها..
سكتت..ودفنت راسها في صدره...
الياس بلهفه....اتكلمي ياصبا متسكتيش..
رجعت بصتله..وبابتسامه..
ـ بس انا اتكلمت كتير..
الياس..بخوف لتكون حلم زي كل ليله..ويقوم مفزوع يلاقيها مش جاره..
لالا..اتكلمي..وحشني صوتك..وكلامك ياصبا..
صبا بتنهيده..قربت منه تهديه وحطت ايدها علي لحيته..
بس هو عينه اتملت دموع...وهو بيسألها للمره اللي متعرفش عددها لحد دلوقت...
انتي هنا بجد ياصبا..؟
ـ وفي كل مره تقرب منه وتدفن نفسها في حضنه..تأكدله..وتطمنه..وقبل منه تطمن نفسها..
ـ انا هنا عيون صبااا....والله هنا..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بعد عشر ايام..
خلصت العمره..وخلص معاها شوق طارق..
بفيلا بعيده بالجونه..
بعد بيها عنهم كلهم..
بهدوء واقف في بلكونه اوضتهم سوا..
مش عاوز يضغط عليها وخصوصا لان لسه راجعين من السفر..
بس الشوق في قلبه كبير ليها..
اتنهد وبص بعينه للبحر البعيد..اااه ربنا يصبرني
ياارب...
لسه بيكمل الكلمه سمع همسها باسمه..طارق..
عينه اتسمرت عليها..
ولسانه اللي مبيبطلش كلام زي مابتقوله..
من الجمال سكت..
(طارق)
أول ما همست باسمي..
عيني اتسمرت عليها..
ولساني سكت لوحده..
وفي بالي جت مقوله..اول مره افهم معانيها..
ـ الصمت في حرم الجمال جمال..
ولقيت رجلي اللي بتترعش بتقرب منها..
وقلبي كل ماقرب بيدق اكتر واكتر..
انا طارق داخل علي الاربعين، في عشقها هو هو نفسه الشاب في العشرين..
كانت لبسه قميص طويل بس مقسم جسمها
بلون العسل شكل عنيها..
وبتعض علي شفايفها....
وشعرها اللي بيطير مع الهوا اللي جاي من برا..
غمضت عيوني وذكري ليلتنا البعيده رجعت تهفف علي عقلي خليتني زي المغيب...
وفي حضنها رجعت طارق الصغير..
ثريا..
ـ ايدها اللي مدتها علي صدري تدور علي اسمها..ودتني لعالم تاني..
عالم يشهد الله ماروحتوش ولا مره ولا اتهز جسمي لاي ست في الدنيا غيرها هي..
ـ شفايفها اللي اتحطت علي وشمي طيرت عقلي وكالعاده في كل حياتي ثريا هي المسيطره..
وغبت معاها في دنيا ياما استغفرت ربنا اني مفكرشي فيها كدا..
وعلي صدرها غمضت عيوني لاول مره..من ٢٠سنه..
نووم عميق.. زي طفل صغير في حضن امه نام بعد نهار طويل من العفرته واللعب..
مفيش علي اسمي غيرها هي..
ثرياااا.
لا عاوز غيرها..
ولا قبلها ولا بعدها..واخيرا بعد فراق
اتقابلنا..وصارت ليا..
ياما اتخيلت لقانا..بس اجمل من كده متخيلتش
الحب حلو والوفا نادر..
ولله الحمد عشت وفي ليها..
ماهو مملاش عيني غيرها..
ثريا وبس..
ـــــــــــــــــــــــــــ
الياس..
بعد ثلاث شهور..
وببسمه فخوره بيها كنت واقف ساند كتفي قدام خيمه سميحه...
وصبا بتسمعلها آخر سوره..
سوره البقره..
جسمها كان بيتنفض وهي بتسمع..
كنت خايف عليها....بس كنت مطمن ان مع اخر كلمه..
هترجعلي صبا واحده تانيه..
صبا جديده..واللي جندتهم ليها سميحه هيفرقوها..بخيرهم وبشرهم..الله يسهلهم..
صبا حبيبتي ربنا انعم عليها بعلم احلي من علمهم..علم البصيره..
واللي بتشوفه بحلمها..بيتحقق..
دا بقي نور رباني..
مش شغل جن ولا عفرته.. ماانا مقولتلكوش..
دي جنود جندتهم زمان الست اللي علمت سميحه
من الجن..مسلمين..بيساعدوها..بس مايعلم الغيب
الا رب الغيب..
دا شرك..ولما فاقت سميحه وعرفت قررت تخلص صبا وتخلص نفسها وتطلقهم لحال سبيلهم..لا يؤذونا ولا نأذيهم..
طول الثلاث شهور مفرقتهاش لحظه واحده..
حتي الحفظ كنت بحفظهولها انا..
الدنيا حلوه لما تكون مسيره بمشيئه الخالق..تعيش يومك بيومه..
مش نجري ورا خيالات..بندخل بيها بعلم الخالق الخلاق..صحيح مأذوناش..
صحيح كانو خير..بس زي ماقالت سميحه والراوي..دا شرك صغير هيجر شرك كبير..
واحنا والشرك الله لا يجمعنا ابدا..
ابتسمت سميحه براحه..وهي بتصدق ورا صبا..
الله يفتح عليكي ياصبا..
حطت ايدها علي قلبها..وهي بتقول..
كدا بريئه من ذنبك ياصبا..
سامحيني يابنتي..خليني اقابله برضا..
كان غرضي خير والله اعلم بالنوايا يابنتي..
بس لما عرفت انو شرك صغير..واني شايله ذنبي وذنبك..اصريت نتخلص منهم سوا..
اتمني بقلبك يرحلو..ياصبا..
بهدوء ديرت وشها ليا..وعلي وشها ابتسامه رضا..
همستلها بشفايفي..بحبك ياصبا..
وقتها غمضت عينها وهي بصالي..
وبهدوء..
ـ ارحلوا..لا تؤذوني ولا اذيكو..وزي ما دخلتم اخرجو..
ومع شهقه منها..
كانت زيها بتشهق بيها سميحه..
سميحه اللي ابتسمت برضا..وغمضت عنيها..
وكأنها كانت مستنيه الخلاص من اثمها..
وراحت عن الدنيا..راحت الي باريها..
وعلي صلاه العصر..
كانت غسلتها صبا بايديها وكفنتها زي ماوعدتها هي وساليمه...
وبهدوء..حطها الياس في لحدها..
وانقفلت صفحه وبدأت صفحه جديده..
مع صرخه صبا آخر الليل في المستوصف القريب في قلب المزرعه..
وبدمعه فرحه استقبلت النونو اللي اتمنته منه بين ايديها..
ـ جبنا نونو ياالياس..
ـ وبفرحه مش سيعاه قرب منها وخدها في حضنه بابنها..
احلي نونو..في الدنيا من احلي صبا..
ـ انا هسميه علي.. علي اسم علي الراوي..
ـ طب بحبك يا ام علي..
ـ وأنا بعشقك يابن النوارس..
غجريه اسرت قلبي ✍️اسما السيد✍️
قد تأتيني في شبابي وقد تأتيني شيخا..
وقد تأتيني بعد ليالي من الشوق واللوعه..
وقد اكون علي الوعد، ولم يلمسني غيرك..
وقد أنساك في ليالي عذابي
وتأتيني بحلمي لتذكرني ليلا..
تأتي تعاتبني..
أنسيتيني ياعشقي..أنسيتي قلبا بالشوق ملتهبا..
فأصرخ انا والشوق يحرقني..
حاشا لله..أن انسي
وان تلهيني عن عشقك الدنيا..
عشقي انا لك كالنار كلما اسقيه، يزداد لهبا..
عشقا غجريا...فارسيا...لا خلاص منه ابدا..
عشقا متجددا بلون عيونك العسليه..
عشقا من نار..عشقا ابديا...ت
💖💖💖💖💖💖
الخاتمه
غجريه اسرت قلبي
اسما السيد.. ❤️👈👈👈شكرا علي المتابعه 👍👍👍
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحيم
( أنا الغجريه)
بقصر النوارس..
بعد اربع شهور
قاعده صبا.... وعلي رجليها ابنها..
ابنها اللي بدا يضحك ويلاغي.. بايده وشفايفه الصغننه.. اتمنت بقلبها يكون شبهه.. وفعلا ربنا جبر بخاطرها..
وكل يوم بتظهر عليه ملامح ابن النوارس اكتر واكتر..
قاعد جارها غيران.. والغيره خلاص خدت حقها معاه..
من يوم ماشرف النونو.. وهي معدتش ليه لوحده..
(الياس)
عمري مااتصورت في اقسي احلامي ان حد يشاركني صبا.. عارف هتقولو مجنون ويمكن قاسي عليــــ علي ابني..
بس قبل مايكون علي ابنها..
هي اخدتني ان مفيش حد هياخد مكاني..
ااه ابني وروحي بس مش كده..
في عز نومي في حضنها بحس بيها بتتقلب وتقعد تبص لابنها..
اخدتني علي نظره عينها واني افوق علي وشها.. دلوقتي بتسيب حضني وتندار لابنها
بسمع همسها ليه.. انه اغلي حاجه في عمرها.. ببقي مبسوط منكرش وببقي في قمه سعادتي وهي بتقول عشان مني انا..
بس في شيء في قلبي غيران..
غيران ان سي علي مشاركني قربها..
صبا.. ااه يا صبا..
ـ فوقت من شرودي وانتبهت لسي علي اللي قربته مني ومسك في هدومي..
اتنهدت وبصتلها بنظره حطيت فيها كل عشقي ليها..
نظره بقولها بيها.. ارحمي نار قلبي ياصبا..
وكالعاده فهمتني وقربت باستني من خدي..
ـ انت نور عيني واول فرحتي يالياس
ابو ابني وابني انا.. وبس..
ـ هو في كده.. ايه الست دي قادره بكلمه ولمسه وهمسه ترفعني في السما..
ـ انتي ايه ياصبا..؟
ـ انا حبيتك وبنتك ياعيون صبا..
قربتها لحضني بإيد وبالتانيه قربت ابني لحضني وحضنها..
ولقيت نفسي بقول.. مجنون ياألياس وجننتك صبا..
وهنا افتكرت..
وانا سامع دق عالباب بكل قوه.. بيصرخ باسمي واسمها..
صبا بصدمه.. يالهوي ياالياس نسينا ان الليله حنه سوزان..
الياس بغمزه.. انتي علطول منسياني نفسي ياصبا..
سوزان من بره.. والله ماعندك دم ياصبا.. ابقي اعرفيها.. اقعدي حبيلنا في سي الياس..
ااه ياني ياموكوسه يااني..
حتي امي سي طارق لسه مجبهاااش..
ــــ عاااا..
صبا بصدمه بعد مافتحت الباب من منظرها..
ـ ايه اللي مهبباه ده..؟
جت مهره من وراها...
قوليلها يختي.. لابسالك زي الهنود بالظبط
ساري احمر.. وحطه نقطه حمره زيهم..
الياس وساجي بصدمه.. اول ماشافوها..
والاتنين بصوت واحد..
ـ يانهار اسود..
لفت سوزان بسعاده توريهم الساري..
ـ ايه رايكم.. حلو مش كدا..؟
ـ الياس.. بعيون مفتوحه من الصدمه.. كده ضمنا طلاقك الحمدلله.. قبل.مانجوزك..
ساجي.. او موتها بإذن الله..
بس في الحالتين..
تستاهلي..
الياس بتنهيده.. هو عارف انهم بنات مع بعضهم وان الليله فرحتهم الكبيره خصوصا انهم مش هيعملو فرح ودخله
وهيعملو زي طارق وثريا.. بس خايف عليها من جنان سامر..سامر بيغير من الهوا الطاير..مريض بالغيره وبيعترف بكدا
ـ فكري تاني ياسوزان...
سوزان وهي بتدي تليفونها لمهره..
ـ صوريني يامهره
شويه ومدت ايدها خدت علي واتصورت هو وهي..
اتنهد ساجي والياس
وسابوهم وخرجو يحضرو لليله اختهم....
وعلي شفايفهم..
ربنا يستر ويعدي الليله..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت كبير
ـ في ارض الغجر
بناه طارق
واصر يسكنه ابوه.. ويبنيله فيه قاعه كبيره لمجلسه اللي بيعمله كل يوم جمعه بعد الصلاه..
ودا طبعا بعد الحاح كبير علي الزناتي اللي كان رافض بشده يسيب خيمه الغجر وتراثه فيها..
بس اتنازل لما لقي ابنه مصمم.. ولما فاجأه بأنه بني بيوت لكل القبيله..
وصارت المنطقه رسمي مكتوبه باسم ارض الغجر..
وهو ايه يهمه احسن من بسمتهم وفرحتهم.
فرحتهم بالمباني وبني المدارس عشان يتعلمو
زيهم زي النوارس والشيوخ
كانت عنده بالدنيا..
عشانهم قرر يتنازل..وهو رافع راسه بابنه الوحيد..
اظاهر آن الاوان ان الناس تعترف بيهم.. وبحياتهم واننا ناس زينا زيهم..
ابتسم الزناتي وهو قاعد عالارض وحواليه احبابه كلهم..اخيرا..
مؤيد ونيسان وتمام وسبأ والشيخ الجميل اللي قلبه انفتحله ومراته وأولاده..
اتنهد بحزن في قلبه ياما عاش يتمني يشوف حفيد من ولده..
بس اظاهر مش أمرله ربنا بكده..
اتنهد ووقعت عينه علي ابنه اللي في دنيا تانيه هو ومراته..ثريا..
يستحقها وتستحقه..
غمض عينه علي صوره ابنه اللي بيهمس لثريا في ودنها..
ودعا من قلبه يجبر خاطرهم ويعوض صبرهم..
دخلت الشغاله ترص الاكل قدامهم..قاعدين قعده عربي كلهم عالارض..
هيتغادو ويروحو كلهم لحنه سامر اللي قاعد مش علي بعضه جار تمام المجنون المشغول بسبأ اللي بدات تظهر بطنها..
حطو الاكل..
وسمو الله...
( ثريا)
الدنيا مع طارق..حاجه تانيه..دنيا اتمنيتها بقلبي وبخاف احكي لحد اني مبسوطه وطايره من الفرح ليحسدنا..
تقولو مجنونه..موسوسه..بس اللي شفته مش قليل..وفراقنا كان طويل..
كل يوم بيعدي عليا..بيعدي ويمحي معاه ذكريات مره كتير عشتها..قربت انساها كلهاا..
اصلا هو انا كنت عايشه..
غمضت عيني وريحه الاكل مش عارفه ليه بدأت تقلب معدتي.. مهتمتش قلت اكيد من ريحه التوابل..
بس ايد طارق اللي لفها حولين وسطي..
يقربني منه يااجل مايهمسلي في وداني لبختني..
بصتله بغيظ..وبصوت مش مسموع الا ليه..
ـ اتلم ياطارق..مش كدا؟
ابوك قاعد..
ـ طارق بهمس في ودنها..وايد اتمدت تملس بخفه علي جسمها..
ـ في حاجات حلوه بدأت تظهر وعض علي شفايفه..
فهمت قصده وفتحت عنيها بصدمه من وقاحته..وبصوت مكسوف..
ـــ سافل..
طارق بتلاعب بيها....
هوريكي الليله السفاله علي اصولها..
لسه هتتكلم سكتت وزقته وحطت ايدها علي بوقها..
وقامت مفزوعه وهو ورا منها..
علي حوض الحمام..كانت واقفه روحها رايحه وشعرها لازق علي وشهااا...
ـ مش قادرة ياطارق..بطني بتتقطع..هموت..
طارق بخوف وايد بتترعش..
ـ في ايه بس...؟
قولتلك من شهرين لازم نروح لدكتور..بس مفيش فايده فيكي...
كل شويه مفيش علي لسانك..تعب بسيط وهيروح....
انا مش هقدر اشوفك كدا..يالا تعالي البسك ونروح..المستوصف
ثريا بتعب مش قادره..هي فعلا تعبانه..
حطت راسها علي صدره بتعب..عاوزه انام ياطارق..طلعني الله يخليك علي فوق..
طارق بحده..ثريا..قولت هنروح..
مدت ايدها تحضن وشه بايديها اللي بتترعش..
هنروح ياحبيبي بس افوق شويه..خلاص..
غمض عينه..بحزن ودمعه هتفر من عينه عليها..
هو في حد ممكن يحب حد لدرجه الجنون..
اهو دا حاله..
اصلا محدش بيحس بقيمه اللي بين ايده الا اما يجرب فراقه عنه..
غمض عينه وسندها وطلعها
وبهدوء
طلب منهم يقولو لسوزان اللي حصل وانهم يسبقوهم علي ماتفوق ثريا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
ليلا..
علي دق المزمار..والمواويل..
والعصا ورقص الفرسان ابتدي الفرح..
سوزان مبسوطه وسعيده وفاجأت الكل بالاطقم الهندي اللي فصلتهم بنفسهاهي والخاله ماجده وامل اللي كلهم منورينها هنا..
كلهم لبسو..ماعدا امها اللي قاعده وشها مخطوف وجارها نيسان وامل محاوطنها وعمالين يبخو سمهم في ودنها..
نيسان..اسمعي كلامي ومتروحيش دي اعراض بتيجي في سن اليأس..
انا كمان قطعتني من اول مااتجوزت ريحي نفسك..
بتجيلي نفس الاعراض..بس شوفت عالنت انها اعراض انقطاع الطمث..
امل بحده..ياسلام..الطمث بينقطع علي ٤٥سنه..لازم تروحي ياثريا..بقالك اربع شهور مينفعش كدا..
ثريا بخوف..بصعوبه اقنعت طارق المره دي ان يأجلها..عشان سوزان.
خايفه..اسمعها من الدكتور..ااه انا عارفه ومتوقعاها اني دي اعراض انقطاع الطمث..
بس مش هقدر اسمعها وهو معايا..
حتي بطني اللي بقت تزيد من قله نزولها مخلياني في وسط هدومي..حتي هو بدأ يلاحظ..
نيسان بلامبالاه..
وهي بتمد ايدها تاكل حلويات من قدامها..
مش مهم مؤيد بيقولي
ـ احبك وانتي بطه..
انفجرو الثلاثه بالضحك.وبدأو ينسو ويتفاعلو مع الفرح..
حتي ثريا قامت تشارك بنتها المجنونه الرقص بعد مادخلت لبست زيهم..
صبا وسوزان شعللو الفرح..برقصهم وكأنهم اكتر من اخوات..الكل كان بيسمي ويصلي عليهم وعلي جمعتهم وحبهم لبعض..
ـ نيسان لساره..مالك ياقلب ماما..قعدتي ليه؟
ساره بتعب..كفايه ياماما..ساجي كل شويه يكلمني يقولي مترقصيش عشان اللي في بطنك..
نيسان بسعاده..عنده حق انتي لسه في اول شهر ياساره..اقعدي جاري وكفايه كدا..
ساره بتنهيده وبتعب..قعدت اهو..
نيسان مدت ايدها سحبت سبأ..اتنيلي اقعدي انتي كمان انتي ناسيه انك حامل..
سبأ بجنون...اوبااا نسيت حموكشه..
نيسان بلويه فم..والله انتي وجوزك غلط انكو تخلفو دلوقت..
سبأ بصدمه وايدها في وسطها..ليه بقي؟
ضربتها نيسان علي راسها بخفه..طب بزمتك اتنين مجانين هيخلفو ايه؟
ساره بقهقه...اهطل..
سبأ بغيظ..لا ياخفه حموكشه..
نيسان..بقله حيله..مفيش فايده..مهما اعلمك مبتتعلميش
سبأ بلا مبالاه..ياشيخه بقي ربو ابنكو الاول..
ـــــــــــــــــ
كتب الكتاب..
مد سامر ايده وحطها في ايد ألياس اللي بيبص لسامر المتوتر القلقان بتلاعب..
سامر خايف هو فهم المأذون كل حاجه بس خايف من شكلها ومظهرها قدام الناس..
وخايف يفهموها غلط..
بلع غصته وهو بيلعن الياس اللي صمم
الاشهار يبقي في وسط النوارس كلهم والغجر..
رغم انه اتحايل عليه بس هو قاله ولا يهمني..
يكفي ان انت فاهم وعارف..
سكت الكل ورفع راسه لفوق..لقاها بتبصله بابتسامه مرتاحه وسعيده..
ابتسمتله وهزتله راسها...
رجع تاني للواقع وهو سامع المأذون بيقوله..
ردد ورايا
ردد سامر وراه بقلب ملهوف، صبر كتير والليله هينول...
اتنهد ووصل المأذون لكلمه الياس..
ـ زوجتك موكلتي..ولسه الماذون هيكمل
لون سامر اتخطف..بس الياس ابتسم وكمل زوجتك موكلتي سوزان البكر الرشيد وغمز لسامر..
اللي الصدمه لجمته وهو شايف المأذون نفسه اللي قعد ساعه يفهمه عادي..وهادي..
خلص كتب الكتاب وقبل مايتكلم الياس ولا حد يباركله..
كان خاطف الدرجات اللي بتفصله عنها..
وهي مكنش حالها احسن منه..
وعلي درجه السلم وقف قدامها زي العيل الصغير اللي مش مصدق ان امه رضيت عنه واشترتله لعبته اللي فضل يتحايل عليها ايام وليالي..
ـ سامر بصدمه..بكر؟
ـ ضحكت وهزت راسها..وقربت ارتمت في حضنه..
ـ محدش هيلمسني غيرك..انت اول راجل واخر راجل في حياتي ياسامر..
بضحكه طلعت من قلبه وهو بيبوسها من كل حته..
سوزان بهمس في ودانه..سامر عيب حد يشوفك..
هنا فاق سامر لكتفها العريان وايده اللي محاوطه وسطها العريان
وبعدها عنه شويه وبلع ريقه..من جمالها..بقاله اربع شهور يتحايل علي غيرته ياجل ماتوافق بجوازهم لانها للاسف سقطت بسببه..
دموعها وقله فرحتها بنتيجتها وجعته قبلها هي..فبدأ بنفسه وحاول يقلل غيرته المرضيه..
كان فاكر انه نجح..بس عينه اللي قلبت وسنانه اللي سوزان سامعه زئيرهم خلتها تطلع تجري..وهي بتقول.
ـ ياماما..
بس ملحقتش..خطفها بين ايديه وقرر يعاقبها بنفسه...
وببيتهم الصغير في ارض الغجر ليه وليها..
دخل اوضتهم ورماها بحده عالسرير..
السرير اللي زينه بايده باسمه واسمها.
سوزان بخوف..والله بص هقولك..
سامر مبيتكلمش..بيقرب بس وهي بخوف بتبعد لحد مابقت في أخر السنين...
لسه بتمد رجليها عشان تنزل وتهرب..
كان محاوطها مكتفها بايده..
سامر بغيظ..بكر..وساري مش كده..
بلعت ريقها وقررت تنفذ تعليمات ثريا..
بازاي تكون مسيطره..
ابتسمت بخبث في نفسها..قربت منه وباسته من خده..
بهمس.ساامر حقك عليا.خلاص بقي..
بلع ريقه وهو في دنيا تانيه..
ـ هاا..
ابتسمت وافتكرت امها وهي بتقولها الغجري زي الطفل الصغير...
باسته من خده التاني..وهي بتعيد كلامها..
ـ انتي عاوزه ايه ياسوزان؟
سوزان بحب..بحبك ياقلب سوزان..
راح فيها سامر...ولسه هيقرب..منها..
سوزان..الطياره ياسامر..؟
بلع سؤالها بشفايفه وخدها لعالم تاني..وهو بيقولها..
الطياره بكره ياعيون سامر..
ــــــــــــــــــــــــــ
وعلي باب المستوصف
كان داخل طارق بخوف حامل ثريا اللي في عالم تاني..
وبيصرخ بيهم..
اغمي عليها وسط الفرح..
ساب الكل الفرح وجه يجري وراه..
خدوها منه واصر هو ميسبهاش ويدخل معاها
كان واقف جسمه بيتنفض..
ـ طمني يادكتور،ارجوك...ليه مبتفوقش..؟
الطبيب بهدوء..اهدي يابشمهندس هتفوق حالا..انا اديتها حقنه هتفوقها..بس قولي حصلها كدا قبل كده.
طارق بقلق..كانت دوخه عاديه وترجيع بس ماعمرهاش وصلت لكدا؟
الطبيب بهدوء وهو شايفها بتفوق..
هنعمل سونار..اكشف بطنها..
اندار الطبيب..
وهنا همست ثريا..طارق..
ابتسم بحزن ووطي باس راسها وبهمس..
قلب طارق قلقتيني عليكي..
ثريا بتساؤل..بتكشف بطني ليه؟
مد الطبيب ايده يكشف بالسونار..
وبدأ يسألها اسئله كتير..
ثريا خايفه..يسألها اهم سؤال..
بس للاسف كان خوفها في محله..
الطبيب.بقالها اد ايه مجتش يامدام ثريا؟
بلعت ريقها وبصت لطارق اللي مش فاهم اصلا ومش عارف..كل همه هي وبس..
ـ اربع شهور..
الطبيب بصدمه..من اللي شايفه واللي بتقوله..وازاي مسألتيش من ايه؟
سوزان بخفوت..قولت اكيد بتقطع..
ضحك الطبيب وقالها ليه..هو انتي عندك كام سنه..؟
طارق بغيره..هو انت هتسننها ولا ايه؟
الطبيب بهدوء..ابدا ياسيدي..
بس ثريا عارفه معني سؤاله..
ـ ٣٨ سنه..
ضحك الطبيب وفجأهم بصوت زي النبض بيرن في الاوضه..
واندار للي واقف عاوز يقبض علي زمارته في اي لحظه..
ـ اسمعو صوت نبض قلبهم..
طارق بقله فهم..صوت مين؟ وقلب مين؟
انصدمت ثريا..وهي بتبص تاني للشاشه جارها وحطت ايدها علي بوقها ورن صوت ساليمه في ودانها..
معقول..حاامل..
الطبيب بهدوء..مد ايده خد طارق وقعده مكانه..
طارق ساهم في تجديد المستوصف والكل بيحترمه حتي قصته مع بنت النوارس الكل بيعرفها..وعارف ان حملها كان صعب..
طبطب علي طارق وشاورله بايده علي الشاشه..
ـ مبروك يا بشمهندس المدام حامل في اربع شهور كمان....
طارق اتنفض وقام من مطرحه تاني..
وفضل شويه يبص ليها وهي بتبكي
ـ انتي حامل ياثريا..
رد عليه الطبيب..
وهو بيقفل جهازه..بعد ما طبعلهم الصور..
ـ وفي توأم كمان..
دارت الدنيا وخدته الصدمه وخرج الطبيب وهو قرب منها وبهدوء مدد جنبها وفي حضنها راح في دنيا تانيه..مش مصدق..
هيحضنها وتفهمه براحتها..هي عاودته علي كدا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وبقصر النوارس..
دخل الياس بعد مااطمن وطمنهم علي ثريا..
دور بعينه عنها في عتمه الغرفه وبين شموعها
المنوره..
غمض عينه وضحك
ـ ااه منك ياصبا..
ـ صبا من ورااه..
حد هنا بينادي عليا..قبل مايدير كان سامع صوت خلخالها..غصب عنه ابتسم وهو بيمني نفسه بليله حمره زي لياليهم سوا..
ـ هتجيبي أجلي ياصبا..
هنا انفتحت موسيقي الطبله وعلي واحده ونص رقصتله..
ـ حبيبي يامسهر عيني في نهاري وليلي
وكالعاده قدام سحرها..راح في دنيا تانيه
شدها بنشوه..
ـ كفايه كدا.؟
وادور يدور بعينه علي علي..
ـ عند سبأ..
ـ يعني الليله ليا لوحدي؟
ـ لوحدك ياقلب صبا..
ـ الياس..
ـ عيون الياس
ـ عاوزه نونو كمان..ماليش دعوه..
هنا ضحك بصوته كله..وغمزلها..
ـ، استغلاليه انتي ياصبا..
هزت كتفها..
مليش دعوه..
وهنا هجم عليها..وخدها بشوق لدنيته هو..
دنيا مافيهاش الا هو وهي..وبس
ـــــــــــــــــــــــ
تمام بغيظ..
ضرب سبأ علي دماغها..
ـ هبله..
ناس هايصه وناس لايصه..؟
سبأ بضحك ادته الببرونه بتاع علي اللي شايله علي رجله..
ـ اديهاله يالا.عشان جعان..
تمام بغيظ..منك لله ياسبأ
ضحك علي..
فضحك له تمام..عريس بنتي انت..خد يابطل
عشان ابقي أذلك واقولك ياما رضعتك ياعيل انت..
ــــــــــــــــــــــ
وبغيظ..قاعد
ساجي ومؤيد وبس..
مؤيد بضحك..طب انا ومطرود..طب وانت؟
ساجي بغيظ..بصله ورجع ابتسم..متسلسل...
ضحك مؤيد وقاله..يعيني صعبت عليا..
ساجي بضحك..مابلاش انت
مؤيد بغيظ زقه..قوم من جنبي يالا..
قوم..
ساجي..غمزله..هتندم..ولسه هيقوم..
شده تاني..لا اقعد..
ساجي بتنهيده..ماشي.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
في اوضه نيسان
واقفه امل وساره ونيسان..
يبصو للي في ايديهم بصدمه..
من ساعه ماعرفو ان ثريا حامل
والفار لعب في قلب نيسان
وخافت يطلع اللي عندها كمان اعراض حمل..
ولولت نيسان.
ـ يافضحتي ياااني..
هبقي انا وبنتي حوامل..يلهووي..
انا حامل ياامل..
ساره بصدمه..دا عمو مؤيد سره باتع علي كده احييه..
ضربتها نيسان وزقتها..غوري ياساره من وشي دا وقتك..
ساره بحزن مصطنع..لسه مولدتيش وبتفضلي بنتك عليا..
نيساان..يختااااي..
جريت ساره خرجت..وفضلت امل ونيسان يبصو للاختبار بصدمه..
لحد مانده قاسم علي امل وخرجت تجري..
ــــــــــــــــــــــــــ
بغيره..
شدها ليه..
دا كله ياأمل..
امل بابتسامه وهي بتقلع طرحتها..
حقك عليا ياقلب امل..
قاسم..بحب مد ايده وقربها لحضنه..
اوف يومين مش عارف اتلم عليكي ولا انام في حضنك..سيباني ونايمه في وسط ولادك..
وانتي عارفه اني مبعرفش اشبع نوم غير في حضنك ياام يحيي..
بعدته شويه وفتحت عبايتها بحركه عارفها..
وغمزتله..
حط ايده..علي قلبه..
ـ بيننا هنخاوي الواد يحيي الليله..
ضحكت وهنا بان الساري..
وقربت منه..
وهمست شيخ قاسم..
ضاع قاسم وهو شايفها قدامه كده..
بلع ضحكتها بشفايفه..
شيخ ايه بس ياعيون قاسم..
مضيعتيها ياآمل..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد خمس شهور
ببيت طارق..
الكل متجمع..حتي الزناتي بنفسه حضر لاول مره..
وبفرحه جد باحفاده مش قادر يفارق ولاد طارق..
من يوم مااتولدو وهو هنا ومش عاوز يرجع ارض الغجر
لدرجه سلم الزعامه لساجي..واكتفي بتوجيهه
مش هيقدر يفارق احفاده اللي كان ليل نهار يدعي يشيلهم..بين ايده..
أحفاده اللي اتسمي واحد فيهم علي اسمه الحقيقي..آياز..
آياز طارق الزناتي..وحفيده التاني آيار طارق الزناتي..
واليوم عقيقتهم اللي اصر ان ابنه يدبحها بايده..
الكل ملموم علي تربيزه كبيره وكل واحد جاره اللي يخصه..
وبصوت حلو غني الزناتي بذات نفسه..
فرحان باحفاده اللي جار منه بعربيتهم..
جاره طارق وثريا..
ـ حاسس اني طاير في السما..هوانتي بجد هنا ياثريا..؟
ـ بص بعنيك وشوف ولادنا حته منك
وانت تصدق..
ـ بحبك..
ـ وانا بعشقك..ياقلب ثريا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بص ع الدنيا بعينيك
واختار مكانك في الصور
ف حضن بنتك.. ف كتف صاحبك
وهنا بص طارق علي صحابه اللي مش اقل منه فرحه..
مؤيد بابنه الصغير اللي رجعه تاني شاب صغير ماهي نيسان طلعت حامل قبل ثريا وولدت قبلها تميم اللي اصر يسميه تمام..
عشان يبقي تميم وتمام..
تمام اللي لسه مستني مراته تولد وعلي وشك..
بصله مؤيد ورفعله ابنه بغيظ
ـ مفيش حد احسن من حد..
ــــــــــــــــــ
ولا باصص ع القمر
شوف مكانك وسط عيلتك
قاسم..بحب..فاضل اد ايه عشان نعمل زيهم؟
امل بضحك..كل يوم تسألني واقولك اربع شهور اهمد بقي..ولعلمك دا الاخير..
قاسم بعبث..صلي في قلبك ياقلب الشيخ ربنا يزيد ويبارك..
امل بضحك..اه منك انت..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جوة بيتك ويا أهلك
خذ حبايبك جوة حضنك
خدها الياس في في حضنه وكالعاده هي بإيد وبابنه بايد وايدها علي بطنها الكبير ..
ـ بحبك ياابن النوارس..
ـ وانا بعشقك ياقلب ابن النوارس..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
وأوعى تمشي في سكة وحدك
تمام..سامعه الكلام اللي احسن من اللحمه
سبأ بغيظ.. سمع نفسك انت الاول..
ــــــــــــــــــــــــــ
الله ما يحرمنا من نور بيتنا
من صحبتنا من فرحتنا
ساجي..ربنا مايحرمني منك
مهره..ولا يحرمني منك ياعشقي وفرحتي..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
الله ما يحرمنا من أحبابنا
من أصحابنا من لمتنا
الله ما يحرمنا من نور بيتنا
من صحبتنا من فرحتنا
الله ما يحرمنا من أحبابنا
من أصحابنا من لمتنا
ما هي شجرة بتطرح ظليلة
ـ ساموره..
ـ عيون ساموره وقلبه..
ـ نفسي في مانجه..
ـ دانت تأمر ياقمر..وانتي مروحه هاتيها..
سوزان بصدمه..هتسبني اخرج لوحدي.؟
سامر..وماله وفيها ايه؟
سوزان...عااا مش غيران عليا؟
سامر بخبث..تيك كيير يابيبي معاكي ربنا..
سوزان..يانهار اسود معندتش بتحبني..؟
سامر بضحك..وايه دخل دا بالحب..؟
سوزان بصدمه..معنتش بتغير ياسامر..
سامر..متطيرتي الغيره ياسوزان..
حطت ايدها علي وشها.. ورجعت بصتله بغيظ وقامت بهدوء وقربت من الحارس الوسيم..
ولسه هتتكلم..كان ساحبها..بقوه
وقعت في حضنه.
ـ اياكي؟
ـ سوزان بفرحه..لسه بتغير
سامر بغيظ..بتنيل..ارتحتي..التمي بقي..بدل مااربيكي ياسوزان..
سوزان..احبك وانت حمش..
سامر..بضحك.سافله..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
احبك واحب من يحبك
واحب كل شئ يقربني لحبك..
احب صمتك وصوت ضحكك
احب عفويتك واحب صوت رنه قدمك
احب الحب من اجلك..
أحب غيرتك المجنونه وصوت صراخك وسبك
احب ان اقول لك..احبك..
فتبتسم لي وبين ذراعيك تغمرني
لتخبرني وأنا ايضا..كم أعشق صوت نبضك..
احببتك رجلا قويا خالط لحيتك الشيب
وكنت أنا في عشقك ثائره..قويه
كنت تخبرني تكذبين ياامرأه..
وكنت اقترب منك اهمس بشوق
اتريدني ان اثبت لك فعليا..
تبتسم لي بشوق..فاذوب أنا من ضحكه فمك الشقيه
يارجلا..
يارجلا في العشق أبيا..قويا مغرورا..وغيورا
كم اعشقك فوق العشق عشقا..وكم أشتهي دوما غيرتك الحمقاء علي..
يارجلا طموحا...مغوارا فارسيا..منذ وقعت عيناي عليك..
وصرت بعشقك متغنيه..انا هي الغجريه..
أنا من وقعت بعشق فارسا مغوارا شيخا أبيا..
انا الغجريه..
تمت بحمدالله..
اتمني تعجبكم..
دمتم بخير
غجريه اسرت قلبي
لاتلمني...ان خرجت عن القانون
فحبك....اوصلني حد الجنون..........
وامضيت عمرا ابحث عنك..اين تكون
أفي قلبي أضعك ام بين الجفون.......
عاهدت نفسي ان اعتني بك
وابعدك.....عن كل الظنون.........
فقررت ان اجعلك كحلا في العيون
فأنا بغيرك.....حبيبي.....لا اكون.....
تمت بحمد الله