
رواية غجريه أسرت قلبي
الفصل الرابع 4 والخامس 5 والسادس 6
بقلم أسماء السيد
اول ماحطيت برجلي علي الباب فجأة النور انطفي والسواد عم المكان..
مد ايده وحبسني جوه حضنه وقالي
اهدي ياسوزان متخافيش..
دا انا اللي خليت زهري يقطع النور عشان نعرف نهرب
هاتي ايدك ويالا بسرعه..
زي المغيبه مديت ايدي..
ايده كانت دافيه..ايد حنينه اوي..بتفكرني بإيد كانت دايما تحملني بيها علي كتافها.
إيد إلياس..اخويا..
نزلت دموعي..وافتكرت مأساتي وازاي بعدنا...؟
بس مكانش في وقت سامر حاوطني بايده وطبطب عليا وقالي بصوته الخشن اللي اول مره سمعته في بيت صبا لبشني وخوفني..
سامر ملامحه جميله بس صوته مش شكل ملامحه، صوته كان بيثير في قلبي رعشه معرفتش افسرها
بس اللي طمني ان قريب صبا..
همسلي وقالي بحنيه وانا بترعش، متخافيش انا معاكي اهو امسكي فيا..
مسكت فيه وهنا الرعشه اللي في قلبي اتحولت لامان..
وسلمت زمام الامور ليه..اصلا مش فارقه..
هو بعد اللي بيحصل دا واللي حصل من اقرب الناس ليا،في امان..اشك
بس الامان اللي اتسرب ليا وانا معاه خلاني اعيد حساباتي..
ساعات ربنا بيعوضنا ويجبرنا بس ياتري..
هيفضل في ظهري للاخر.. ولا هيبعدني ويرجع هو ويقولي مع السلامه انتي اللي عملتي في نفسك كدا
فوقت من افكاري..
علي...
ــــــــــــــــــــــــ
اول ما قرب مني قلبي دق وحسيت اني سامعه دقاته..
وفتحت عيوني عالاخر..
وقولتله..
ـ ابعد يابن النوارس..
رد عليا ببسمه وقالي بصوت مغري كدا..
في بحه غريبه اول مابسمعها بتلبش واحس برعشه لذيذه جوايا..
قالي..
اسمي إلياس..وهمسلي وهو بيقرب من وشي..
قولي إلياس..
حسيت اني في دنيا تانيه..يانهاري..
الواد دا خطر عليا..
حتي ثباتي وقوتي اتهزت قدامي ومش اي هزه..دا هزه عنيفه بتقولي انتي وقعتي ياصبا ومحدش سمي عليكي..
اخدت نفس ومديت ايدي ابعده عني..
ابتسم وهمسلي..
ايدك بترتعش ياصبا..انتي حاسه زي ماانا حاسس مش كدا..
انصدمت وقولتله..
انت مجنون..ابعد عني..
لمحت في عينه سنه جنون..معقول..
وفجأه..
مد ايده وخطفني من وسطي وقبل مايعيدها تاني ويخطفني لعالم تاني..
كان النور انطفي..
حسيته اتلبش وجسمه اتصنم بس ضمني ليه بحنيه..
راسي كانت علي صدره..غمضت عيوني وحسيت باحساس مقدرتش اميزه..
بس سمعته بيقولي..متخافيش..اانا جارك..
ضحكت وصوت ضحكتي خلي جسمه اتصنم اكتر
وسألني..
عليش بتضحكي ياصبا...؟
ضحكت وهمستله في ودنه..
متخفش عليا يابن النوارس..خاف مني..
دفعته بايدي بسرعه..
وجريت فتحت الباب وخرجت وانا بضحك..
وبغني..
أنا شايفه طريقي كويس..
بس هو اللي مش شايف..
جريت ولقيته بيجري ورايا..
وبيصرخ..
صبا استني ياصبا..
فتح كشاف تليفونه وبيجري ورايا..
وفجأه..
ـــــــــــــــــــــــــــ
اول مره حد ياخد ويدي معايا كدا في الكلام غير سامر وصبا..
ايوا انا مهره..اللي كل ستات الجنوب بتكرهني..
وانا اولهم بكره نفسي..عشان ضعيفه،غبيه
بستسلم وبسمع الكلام من غير حنيه..
أنا مهره الغازيه زي مابيقولو..خطافه رجال..
انا اللي الضعف والخوف ماليني،بضحك في وش الكل بس الالم ماليني..
محدش يعرف حياتي عامله ازاي..؟
محدش يعرف كام دمعه بمسحها وانا بعري جسمي للي يسوي واللي ميسواش
محدش عارف بحس بأيه والكل بيبص عليا وعايز ينهش لحمي..
محدش عارف كام مره اتعرض عليا مال مقابل ليله.. وكان ايه احساسي وقتها وقد ايه بكيت
احنا اه غجر بس الا الشرف..العزازي خسيس واطي ساعات بشك انه استحاله يكون ابونا..
مهو مفيش اب يفرط بلحمه كدا..
بس دايما كان الزناتي ليه بالمرصاد..
اه نرقص ونهز وسطنا بس اللي بيجي علي شرفنا بينسفه..
الزناتي علي قد هيبته.طيب.طيب اوي..
اااه..انا هي مهره اللي علي دقه خلخالي بينهزلي شناب..بس ماملاش عيني ولا قلبي اي راجل
اتنهدت ونسيت انه جاري..
لقيته بيقولي..بتفكري في ايه؟
ابتسمت وقولتله..انت طيب اوي يادكتور..
ضحك ضحكه خلعت قلبي..
دي مش ضحكه طبيب..دي ضحكه امير بشال اهل الجنوب اللي لبسه علي راسه دا..
ااه ضحكته طيرت عقلي..
ابتسمت وقولتله بتضحك.ليه؟
هدي وقالي..مش اتفقنا نكون اصدقاء فليه بقي يادكتور والكلام دا..
انا اسمي عارف..
ابتسمت وقولتله بس العين متعلاش عن الحاجب..
بصلي بصه عتاب وقالي..
بلاش كلامك دا يامهره..لا في عين ولا حاجب..ولا الكلام دا..
وببسمه بشوشه..
همس وقالي..
قولي عارف وانا اقول يامهره...
ابتسمت ولسه هرد..النور طفي..
اه هي خطه بس نسيو وانا نسيت اني بيني وبين الظلام طار لا ينحكي ولا ينوصف
جسمي ارتعش وشهقت وبكيت..
رجعت الطفله الصغيره تاني..
رجعت لزمان..زمان اوي..حسيت ان روحي بتروح مني..
ودخلت في فوبيا وافتكرت..
افتكرت ابويا لما كان بيحبسني بالايام ويعذبني انا وصبا..
بس صبا كانت دايما قويه.. كانت بتعرف تحتويني..وتحتوي رعشه جسمي..
انما دلوقت..
ــــــ
فتحت كشاف موبايلي لما سمعت شهقتها وبسرعه وجهته ليها..
وانصدمت..
كان جسمها كله بيتنفض..والدموع بتسيل من عنيها..وعنيها عماله تروح وتيجي كان في حاجه قدامها بتحاربها..
وابتدت تهمس بكلام..خلي قلبي ينخلع عليها
واحساس كدا فطري جوايا عاوز يحميها..
وقربت منها وقولتلها
اهدي يامهره متخافيش..
بصي اهدي..خدي نفس..
ندهت بعلو صوتي علي اي حد يجي ينجدها..
بس نسيت ان اننا في عنبر الفقرا يعني لو نديت من هنا لبكره محدش هيرد..
مقدرتش استحمل قربت منها ولان السرير كان واخدها هي بالعافيه..
حملتها بين ايديا زي الطفله الصغيره..
وهي مد ايدها اللي بتترعش مسكت فيا
وملقتش مكان غير الارض يستحملني انا وهيا..
أنا دكتور وفاهم حالتها دي حاله رهاب..
عاوزه حد يحتويها..
ناديت تاني علي حد ينجدنا بس مفيش واقسمت اول ماخرج من هنا لاربيهم كلهم..
دموعها غرقت قميصي اللي لابسه..
وهي مرميه زي الطفله علي صدري بتنادي علي صبا..
الحقيني ياصبا خلي بابا يخرجني من هنا..
جزيت علي سناني وانا بربط الخيوط ببعضها..
ااه لو اطول العزازي دا كنت خنقته بايديا..
ولان مفيش مفر حوطها بدراعي..
ورحت معاها في دنيا تانيه..
غمضت عيوني وايد محوطاها وايد بتملس علي شعرها..
ولساني بدأ يتحرك ويحكي لحالي.. حكيتلها حكايه الشاطر عارف اللي هيجي يخطف الغجريه
معرفش ليه خطر علي بالي كدا..
بس انا سرحت معاها بخيالي..
وهي هديت وبدأت تتجاوب مع كلامي..
وتسألني..علي حاجات افوتها في كلامي..
وفجأه...
ـــــــــــــــــــــــــ
اول ما وصلنا للعربيه بتاعتي لقيت صوت ضرب نار..
وحد بيصرخ يقول الشيخه سوزان هربت..
جسمي اتلبش وفي ثانيه كنت مدور العربيه وطاير..
سمعتها بتقول..يامري بوي لو لحجنا هيجتلك ياسامر..
بصيتلها..وسألتها متخافيش قبل مايصلحو النور هنكون بره البلد امسكي بس انتي جامد..
لمحت خوفها في عنيها قلبي ابتسم ماهي دي اللي بيعشقها قلبي...
انا سامر..جلاب المشاكل زي مابيقولي الزناتي زعيمنا..
اه انا جلاب المشاكل بس في الحق مهو مينفعش اشوف حد بيستجير بيا وملحقوش ولا ضعيف ولا اجبروش
ولا ست بتستنجد بيا ولا لبيش الندا..
لو مش بنات خالتي وخالتي اللي هي امي تعبانه كنت رحلت وسبت قبيله الغجر من زمان..
امي ماتت وهي بتولدني وربتني خالتي ورضعتني انا وصبا..
وابويا كان راجل بتاع حريم فاتني ودار علي الستات من مكان للتاني..
معرفش ايه شكله،مهو فايتني من زمان اوي..
انا ميهمنيش مين انا او مين اكون..؟
اللي يهمني اللي جاري دي شيفاني بانهي عيون؟
ابتسمت وانا شايفها بتميل براسها..وبتقول..
تعبانه ياسامر خدني بعيد عن العيون..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سمعنا الصوت من هنا والكل اتجمع علي صوت مهران النوارس
جسمي اترعش خوف علي سامر..
بس الهاتف في وداني قالي اثبتي..
سامر بامان وخرج من ارض النوارس..
اتنهدت وارتحت..
وبصيت للهرج والمرج بعين شماته وصوت مهران النوارس بيلجلج وطلق النار مش راضي يسكت..
لمحت زهري وقولتله يالا هنمشي
بصلي بخبث ووانتصار، ونزل وانا قولتله هجيب مهره وهحصلك..
معرفش مهران ليه عاود بس اللي اتوقعته انه كان عارف انه ولده في شغل الدم خايب..
وقال يجي يخلص بنفسه..
لسه بطلع السلم لقيت مهره متسنده علي ايد عارف..
النور كان جه، وقالي..
اصرت انها تنزل تدور عليكي لما اتاخرتو..
لمحت الخوف في عنيها..
فابتسمتلها وبعدت ايده وسندتها انا وهمست في ودنها متخافيش ربك لينا حارس
يالا هنروح..
عارف سابنا وجري ناحيه الصوت..بعد مابص لمهره وكانه بيقولها هتوحشيني
اتنهدت وافتكرت
سماهر اللي علمتني قرايه الفنجان وهي بتقرالي فنجاني..
من سنين...قالتلي علي يوم هيتغير في حياتي..
وحياه احبابي..
معقول..هو دا اليوم..
ــــــــــــــــــــــــــ
عدي يوومين..
ومقدرناش نوصل لسامر..
والدنيا مقلوبه بره..والناس معدش ليها سيره غير الشيخه بنت النوارس اللي هربت من اهلها..
الحال معدش زي الحال والنوارسي مخلاش بيت في الغجر الا لما فتشه..
بس اللي مطمني ان الخيالات اللي بتجيني مشوفتهاش من يومين.
يبقي الحمدلله هما في امان.
انا مش عارفه النوارسي محروق علي بنته اوي ليه مهو اساسا كان كدا كدا هيموتها..
اتنهدت وبصيت علي امي اللي نايمه لاحول ليها ولا قوه..
امي مريضه كبد وفي مراحله الاخيره..
ااااه لو بايدي ياامي كنت اديتك كبدي تعيشي بيه..
بس اعمل ايه العين بصيره والايد قصيره..
وفراق سامر حازز في نفسي صحيح بيغيب كتير بس حسه معانا بيطمنا..
سمعت مهره بتنادي وهي قاعده جار الشباك..
الحقي ياصبا ابوكي وصل...
اتنهدت وجزيت علي سناني وقلتلها اخيرا شرف
مهو ابويا دايما كده يعمل عملته ويجري يستخبي لحد مايتاكد ان لسه مموتناش..
انفلجنا علي صوت ضرب الباب وجعيره فينا..
انتي يابت انتي وهي هاتو اما اكل..
يانواعم يانواعم..
قربت منه وبصتله بحده وقلتلته..
وطي صوتك ده امي نايمه تعبانه ياعزازي..
قرب مني وقال بحده..
اهلا اهلا بست الحسن والجمال امال الغندوره التانيه فين..؟
انتفضت مهره وقالت بخوف..بان علي صوتها.. انا اهو..
بصتلها بغل..من خوفها وجبنها منه..
حتي امي اتنفضت من مكانها علي صوته..
اه من وجعهم وخوفهم اللي بيقتل فيا
وفجأه..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
باعدي يدك عني انت إيه مبتزهجيش
جولتلك عايفك.كارهك..
انتي ايه ياشيخه مهتجدريش الموجف اللي احنا فيه..
هزت راسها وابتسمت بشماته وقالت..
الله واني مالي باللي حوصل ياولد العم..
الدور والباجي علي خيتك جليله الحيا والربايه..
وبغل كملت وقالت..
وياعالم انتحرت ليه.؟
مدرتش بنفسي غير وصوابعي بتعلم عليها..
كنت داخل ارتاح واغمض عيني من تعب اليومين اللي فاتو..داخل اغمض عيني واسرح في المرتين اللي اتقابلنا واتكلمنا فيهم
داخل وانا حاطط ايدي علي صدري مكان مانا محتفظ بخلاخيلها اللي خدتها منيها..
مانا بقالي يومين مغيرتش خلجاتي..
ارتميت عالسرير وانا بدعي متكونش نكبه حياتي في الاوضه..
عشان اعرف ارتاح واسرح بخيالي..
صعب انك تربط حياتك بحد لا بيفكر زي مابتفكر ولا توبه من توبك ولا حاسس بيك..
احساس زي احساس القهوه المره بنشربها بس بيفضل مرارتها في الحلق
اهو دا احساسي بالظبط..
غمضت عيوني ورحلت..لعالم مفيهوش غيري انا وصبا جميله الجميلات..
واااه من سحرها اللي عامل زي اللوغريتمات
فجأه لقيت نفس كريهه بيهمس جاري وايد زي الشوك بتقرب مني
اتنفضت ونطرت ايدها بعيد عني
مانا حتي اللمسه منها بتزود مرار حياتي
ردت وقالت ببجاحه..
بس دا حقي..وانت حرمني من حجوجي يابن عمي
قربت منها ومسكتها من شعرها وبقرف الدنيا
جولتلك عايفك كارهك..مابطيجك
اني مضحكتش عليكي..بس البعيده جادره وغبيه
نطرت ايدي بقوه دي مش ست طبيعيه..
دي بني ادمه جاحده والحجد في قلبها يعبي الدنيا وقالت
كل دي عشان الغجريه..الليى بتتغني بيها وانت كل ليله سرحان في دنيا تانيه.
غجريه غازيه واهلها حراميه..
اتجننت اول ماسمعت سيره صبا..
الست دي بتفنن في النكد والغم مش ذنبي ان عشقي ليها تخطي الحدود ولا ذنب عقلي اللي بيفكر فيها وهو نايم وهو صاحي المرتين اللي قربت لبنت عمي فيها كنت بتخيلها هي وبنادي باسمها بشوق لولا صورتها اللي ارتسمت قدامي مكنتش قربتلها
خدت نفس مهو مش كل مره هفقد سيطرتي عليها واضربها انا مش كدا مش إلياس
بس البني ادمه دي كتله شر
مديت ايدي وحسيت بوجع في قلبي مش عارفله مصدر
وكان حد غالي عليا اوي بيتوجع جواه..
وخدت حاجتي وخرجت لمكاني انا ايه اللي خلاني اتهور وادخل هنا مابينوبني الا استفزازي
الست دي نقمه وقادره تكرهني في حياتي
ـــــــــــــــــــــــ
سيبها قولتلك سيبها انت اتجننت؟
عاوزها تطلع الصوان وهي متجبسه ياعزازي.
انا هطلع بدالها بس سيبها ارحمها ابوس ايدك..
كنت برا بتعسس من زهري علي اي حاجه تخص سامر..ورجعت زي ماروحت وانا داخله سمعت صوت امي بتتوسل ليه يسيب مهره وانها هتطلع الصوان..بدالها..
زقها بقوه وقعت عالارض وقالها بقرف..
تطلعي بدالها ازاي بمنظرك اللي يعر دا مانتش شايفه نفسك ياوليه بقي عامل ازاي؟
دنتي هيكل ست
هيكل ايه..دانتي جثه ماشيه عالارض
لحد هنا ومقدرتش ولقيت امي ماسكه رجله وتتوسله تقوله ابوس ايدك ياعزازي سيب مهره معدش فيها نفس..
بس انهارده..
قربت من امي وبقوه شلتها من عالارض
وبصتله بغل وكرهه وقولتله..
مفيش صوان انهارده واعلي مافي خيلك اركبه..
لقيته جري تاني علي مهره ماهو عارف انهم نقطه ضعفي وهاتك ياضرب..
حاولت افلتها منه ونجحت فعلا بس كان مكار
وامي ساعدتها كانت ارتمت عالارض..وخلاص هتروح فيها..
وهو ماسك في ايده علبه الدوا اللي بنطفح الدم عشان خاطر نجمع تمنها..
وقالي..
هرميها لو مرقصتيش الليله ياصبا بدال مهره هرميها..
ردت امي بتعب تتوسله يديها العلاج..
ولسه هيرميها قولتله بقوه هرقص..
بصلي بانتصار وفتح العلبه ورمي لامي حبه عالارض..
وخبي العلبه تاني في جيبه..
دارت الدنيا بيا وقمت وانا سامعه صوت السهرجيه برا بيصيحو علي اسمي وبيقولو ان الليله جميله الجميلات هترقص
فتحت ستار الخيمه اللي بلبس فيها وبصيت لقيت الصوان عالاخر...
غمضت عيوني بحزن وانا لاول مره في حياتي
هتنازل..بس مش لاي حد..لاهلي واغلي ناسي
قربت مني مهره وهي بتبكي ومش قادره تتحرك
سامحيني ياصبا ياريتني سليمه وانا عمري ماكنت هخليكي تطلعي بدالي..
ابتسمتلها بحزن وقولتلها متقلقيش بكره يجي اليوم ونخلص من العزازي..
واندرت لمرايتي اللي دايما شاهده علي اسوأ حالاتي...
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
خرجت وروحت مركز تدريب الفرسان والجمال.. من يوم مااتقبلنا هناك وحصل اللي حصل مرحتش
بس كان في حاجه غريبه وهمس عجيب بين الرجال..
بصيت لعارف الشارد جاري وسألته..
عارف ليش الكل عم يتهامس ياعارف..ومافي حدا اليوم
رد السايس من جاري..
اصل يابيه اليوم في صوان الغجر بيجولو صبا جميله الجميلات هترقص
والكل رايح..
اول ماسمعت اسمها قلبي وقع في رجلي واللي في ايدي وقع عالارض من الصدمه..
صبا عشقي انا..معقول..الدم غلي في عروقي وانا بتخيلها بترقص للي يسوي واللي ميسواش
بصيت لعارف المصدوم وعيونه مفتوحه علي وسعهم
وبلعت ريقي وفي ثواني استعدت نفسي وقلتله انت كنت عارف؟
هز راسه وقال لا والله
جزيت علي اسناني وسالته.
تعرف وينه صوان الغجر..
بلع ريقه وهز راسه فسحبته من ايده..
وحلفت لتكون نهايتها واليوم علي ايدي..
ـــــــــــــــــــــــــــ
بيقولو ان جالك الغصب اعمله بجميله..
وانا بقول ان جالك الغصب حط كل طاقتك فيه وانهيه نهايه جميله..
خلي الكل يشاور ويقول
من وسط الجرح طلعنا احسن ما فينا..
أول ماحطيت برجلي علي مسرح الصوان وسمعت رتم الطبله اللي بعشقه
ارتعش خلخالي..
سمعت الصفافير وكلامهم الكتير..
الدنيا دي عامله زي رنه الخلخال بالظبط..
مع كل خطوه بيزيد شخلله..
مديت رجلي ومشيت خطوتين لقدام النور انطفي واصبح المكان سواد زي سواد جلبابي اللي لبساه
ابتدي الرتم يعلي ورحت انا في دنيا تانيه
دنيا مفيهاش غير صبا العزازي وإلياس ابن النوارس
ماهو انا مقولتلكوش ان من يوم ماافترقنا مفرقش خيالي..
أول ماضربت برجلي عالارض انفتح النور والكل بقي زي المهبول..
أنا رحت مع الطبله في دنيا تانيه..
الموضوع مش صعب،بس دا رضا وقبول..
وفجأه انطفي النور..
بس المره دي كانت فعلا عينك ماتشوف الا النور..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ياغجريه..ياوهج نار حاميه
ياعشقا في قلبي حاميا.
الا ترأفي بحالي وتكوني الباديه..
اقتربي..اقتلعي جذوري الناميه
كوني بقربي واسمعي دقات قلبي العاليه
أتختبرين عشقي بتلك الامور الشائنه
اذن ساجعلك تندمين وتصرخين ياعاشقي
اسفه فانا الباديه
ثوري واعترضي..اقتلعي جذوري وابتعدي
مهما حاولتي البعد، ستعودين لي عاشقه..
💖💖💖💖💖
5
غجريه اسرت قلبي ❤️👈👈👈التفاااعل ياحباااايب 👍
أسما السيد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
(تسألني من انت)
ـــــــــــــــــــــــــ
اول مالنور انطفي اتاففت،اخيرا كنت انسجمت
ونسيت المرار اللي شوفته..
حسيت بايد بتسحبني من عالمسرح.. فصلتني من حلمي الوردي فوق خيمه في السحاب
كنت هتجنن مش عشان اتخضيت ولا النور قطع.
لا عشان فصلني من حلمي الجميل..
جيت اتكلم ايده كتمت بوقي مخلانيش اتكلم..
صرخت والصرخه ترجع، تترد في قلبي كنت هتجنن هموت واصرخ..اف ماهو فصلني..انا لما بركز في حاجه مبحبش حد يفصلني منها
المشكله اني عرفت مين عملها..ريحته المميزه خلتني عرفت انه هوو
هو إبن النوارس..
وفجأه..
ـــــــــــــــــــــــــ
اول ماسمعت انها بترقص في الصوان دمي غلي وحسيت اني عاوز اقتلها ازاي ترقص في الصوان وتتعري وتعري نفسها،وازاي الكلب ابوها
يجبرها علي كده..
الراجل دا كتله شر ماشيه عالدنيا وخلاص فاض بيا منه
هو عارف صبا إيه بالنسبالي وعارف انه لعب في عداد العمر..
مدرتش بنفسي مخبيش عليكو ركبت نهاوند وخلاص عقلي وقف هجيبها من شعرها قدام الدنيا كلها واقولهم بعلو صوتي صبا دي ملكي واللي هيقربلها هنسفه صبا دي تبقي...ااه.....
هجبها قدام الكل وهبوح بالسر..
بس كالعاده عارف لحقني وكانت خطته كالاتي..
يفصل الكهربا عن الغجر واول ماايفصل اطير انا بيها..
واهو دا اللي حصل..
ــــــــــــــــــــ
سمعت صوت صهيل فرس وفي ثواني كانت ايد قويه بترفعني اركب عالفرس بقوه
لدرجه اني جلبابي انقطع فيها..
لسه هتكلم كان ركب ورايا وبسرعه كان الفرس طاير بينا..
صرخت بصوت عالي شق ليل الصحرا
وقلتله
نزلني يابن النوارس
لقيت ايده.. بتلمس رجلي اللي ظاهره مطرح مانشق الجلباب..
وقرصني قرصه خلتني صرخت وفتحت عيوني من الصدمه ومن جرأته معايا..
من اول مارزعني البوسه إياها وانا مستغربه مش دي عوايد الشيوخ..ولا.دي اخلاق الياس اللي بيتغني بيها القبايل
اللي اسمعه ان انه كبير النوارس والكل بيحترمه ويخاف منه..
بس ليه معايا انا بيتعامل بغير الطريقه..
جزيت علي سناني..
ولسه هتكلم.. لقيته بيقول اخرسي
ومد ايده حاوط وسطي ولزقني فيه
وبغل قرصني اكتر من جنبي وهو بيقول..
دي بس تصبيره عاللي هعمله فيكي..
ضربته علي ايده بلامبالاه ومديت ايدي مسحت مكان القرصه..
وبصراحه ليل الصحرا والهوا اللي بيهفف خلاني في دنيا تانيه..
ماهو بيقولك مصايب قوم عند قوم فوايد..
وأهو حلم من احلامي هيتحقق وجه الفارس يخطفني علي حصانه.
غمضت عيوني وسرحت في عالم تاني
العالم المجنون اللي بحب اسرح فيه..
سمعت همسه في ودني بيقولي
بترجصي بالصوان للرجال ياجلب ابن النوارس..
جسمي اتلبش ولقيت نفسي في نفس المكان اللي صار، فيه اكبر الكوارث..
لسه بقول هااا
مد ايده ومسك راسي بقوه وجعت رقبتي
ولسه هشتم..كان بالع كلامي بين شفايفه..
ونسيت الدنيا والوقت..ومفضلش غيري انا وابن النوارس..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
اول ماالنور طفي جسمي ارتعش امي في سابع نومه من الدوا الليى بتاخده
وصبا عالصوان..
وسمعت صوت الزعيق والنواح.. علشان الكهربا قطعت..
كنت قاعده جار الشباك ببص للنجوم وبشكي حالي
جسمي كله بيوجعني من كتر الضرب وحاسه ان خلاص حيلي انهد
بقاوم خيال الطبيب اللي بيروح ويجي في بالي وبفكر نفسي كل شويه اني غازيه
ولا عشق ولا هنا يحلالي
دموعي نزلت وسرحت...
وفجاه النور انطفي
الرعشه مسكتني.. وحاسه نفسي بيديق..
ـــــــــــــــــــــ
كنت عارف انها هتخاف من الظلمه.. اصلا لمحتها قاعده في الشباك وانا بتعسس حوالين المكان قبل ما ارن علي مصيلحي الساعي ينفذ اتفاقنا بضرب المحول اللي بيغزي المكان اللي فيه الغجر
قربت منها ووقفت ابص لشرودها.. وحزنها وقلبي حسيت انه بيغلي واناشايف دموعها نازله علي خدها..
الليى بيحصل لينا دا اكيد مش لعنه..
دا شغل القدر وحكمه..
واااه.. من تدابير القدر..
قربت بهدوء واستخبيت جار شباكها..
واول مالنور انطفي..
قربت بشويش.. مانا عارف ايه المنتظر
بس قررت اجاريها بطريقه تانيه طريقه توصف احساسي اللي انا حاسه
احساس الخوف والالم.. اللي بحسه وهي دموعها علي خدها وانا مش قادر اعمل حاجه..
بحس احساس العجز،وانا مش قادر اقرب ولا ابعد..
خايف اوعدها وموفيش ماهو مش بإيدي ولا بإيديها..لو بإيدي كنت خطفتها لنجمه.بعيده فوق السحاب شكل اللي بتبص عليها..
ااه..يامهره..
ابتسمت
وبدات ادندن لها بأغنيه من يوم ماشوفتها وحكيتلي حكايتها وهي علي بالي
بتشبه حالي وحالها...
خايف اوعدك ماوفيش
خايف اقولك فى تلاقى مفيش
واخاف لو قلتى بردانه اغطيكى باحساسى متدفيش
(من وسط رعشتي وخوفي وانا بحاول اتمالك نفسي سمعت صوت دندنه..
دندنه بصوت منير اللي بعشقه..وبالاغنيه اللي بعشقها وبحسها شبه حالي..
جسمي هدي وسرحت مع الصوت اللي بيدندن
ونسيت حالي
وبدات اردد معاه)
خايف اوعدك ماوفيش
خايف اقولك فى تلاقى مفيش
خايف اوعدك ماوفيش
خايف اقولك فى تلاقى مفيش
واخاف لو قلتى بردانه اغطيكى باحساسى متدفيش
_______
ابتسمت لما سمعت صوتها بيدندن معايا بالاغنيه اللي قالتلي في المستشفي انها بتعشقها وسط كلام كتير قلناه يومها اتحفر في قلبي..
انا مش عارف ايه نهايه احساسي
بس اللي عارفه وحاسه..ان انا مبسوط..
وهنا روحت معاها في دنيا تانيه
انا وهي بصوت ونفس واحد
(دانا قد كلامى اللى هيخدك من دنيا لدنيا انا قدوا
لكن لو دمعك على خدك احلامى معاكى هيتهدوا
قوينى وقولى انك ليه علشان اتحمل لياليه
وتعيشى واعيش)
_______
كنت قاعد تحت شباكها وساند ظهري للحيطه
ونور بسيط يدوب جاي من بعيد من ارض النوارس وضوء القمر اللي منور الدنيا في ليله اكتمال القمر بدر..
(دانا عمرى ما قلت ان انا خايف غير بعد ما قلبى اتمناكى)
________
اتشجعت وخدني الفضول أشوف مين بيغني صوته رهيب وفي شجن وحزين زي حالي
طليت من شباكي وعرفته من شاله اللي مبيفرقوش
دا هو..الصديق الغالي..
ابتسمت براحه..وجريت.خرجت والتفيت ليه
وكأن برؤياه اتغيرت احوالي
قربت منه وهو سارح في غناه..
وقعدت جاره..
وهو بيقول..
(محتاج اطمن مش عارف الخوف جوايه وجواكى)
سكت وبصلي بابتسامه معرفتش افسرها بس مد ايده ومسح علي جرحي الجديد
فوق شفايفي..
نزلت دموعي..وسكت..
بس هو كمل موقفش..بس بصوت زي همس العصافير متردد وخايف..
(لو كنتى صحيح بتحبينى ضمينى فى حضنك خبينى الخوف ميجيش)
وهنا جسمي اتنفض ودموعي نزلت بعد ما حبستها بالعافيه..
كنت محتاجه اترمي في حضنه اوي..زي الليله اياها في المستشفي..بس خوفت..
خوفت يفهمني اني واحده سهله رخيصه زي مالكل بيقول..
بعدت وشي..اداري دموعي اللي بتنزل غصب عني..
ـ اول مالمحت دموعها اللي بتخبيها ودورت وشها..مقدرتش
عارفين احساس لما تحس ان قلبك بيوجعه اوي فجأة..مخنوق..تعبان وصوت قلبك بيغلب صوت عقلك اهو دا احساسي
مقدرتش شدتها ليا وزرعتها في حضني وهي كأنها كانت حاسه احساسي ومصدقت...
وفجأه..
دموعها اللي كانت بتخبيها انفجرت وبقي بكا بصوت عالي..
بس مقدرتش كملت وأنا صوتي مخنوق موجوع عاوز يبكي ويحط حالها علي حالي..
(خايف اوعدك ماوفيش
خايف اقولك فى تلاقى مفيش
خايف اوعدك ماوفيش
خايف اقولك فى تلاقى مفيش
واخاف لو قلتى بردانه اغطيكى باحساسى متدفيش..)
اول مابطلت غني، ومشيت ايدي علي شعرها
سمعت همسها باسمي اللي طالع من بوقها زي الدوا بيشفي الروح..
وندهتلي، بصوت من كتر البكا بيرتجف
عارف..
غمضت عيوني وقلتله..
ماتبكيش ياعيون عارف..
وكاني قولتلها ابكي..
مسكت فيا اكتر وبكت وقالتلي
مخنوقه اوي ياعارف..
طبطبت عليها وبعدتها من حضني ومسحت دموع عنيها ومن غير كلام شديتها من ايديها
وقررت اسرق معاها لحظات من العمر
مين عارف بكره مخبي ايه لينا..
مشينا شويه ووقفت وبصت حواليها..
ابتسمت وقولتلها...
ولا بكره هينتبهو لينا،فجرتلك المحول ياعيون عارف..
ضحكت من بين دموعها وهي بتسحبني
وبتقول طب يالا بسرعه مستني ايه..
يالا بينا..
ــــــــــــــــــــــــــــــ
بقالنا يومين بنتسكع بالطريق بالعربيه مش عارف هعمل إيه..؟
مكنتش عاوز اروح عنوان شقه اسكندريه بتاعت زهري مبحبش حد يبقي له جميله عليا وخصوصا ان زهري جمايله كترت اوي عليا..
زهري صاحب عمري،بس ان كان حبيبك عسل متلحسوش كله.. بس هي من التعب صعبت عليا
لسه مريضه..وحالتها النفسيه مش مستحمله
وللاسف قررت ارضخ وخصوصي ان مكنتش عامل حساب للمال معايا..
مكنش فيه قدامي حل غيره..
اتنهدت واندرت لقيتها في دنيا تانيه..
وعالم تاني..
نفسي اخدها في حضني..نفسي تنسي هي وتنسيني معاها..
اتنهدت وانا بدخل حاره وسط حاره لحد ماوصلت للورشه اللي زهري قالي عليها....
ضربت عيني لقيت مكتوب ورشه قاسم..
اكيد دا ورشه الشيخ قاسم اللي قالي عليه زهري..
وقفت العربيه.. ولسه هنزل..
مسكت في ايدي حسيت قلبي انخلع من مكانه..
وهي بتسالني..
فايتني ورايح لفين؟
ابتسمت وقولتلها متقلقيش،انا هسأل علي حاجه..
حسيت برعشه ايديها وخوفها فابتسمت وقولتلها
انا افديكي بعمري ياجميله..طول ماأنا جمبك متخافيش..
ردت وقالت..ماني خايفه..الله يسهلك طريقك..
ابتسمت ونزلت..
وقربت من الورشه، الشارع كان فاضي ومافي حد في الشارع فاتح الا هو..
زي ماحكالي عنه زهري بالظبط..
زهري من الغجر الرحاله بيجري هنا وهنا علي لقمه العيش
ورجله خدته للحي هنا واشتغل مع الشيخ قاسم..بس ظروفه اضطرته يرجع..
ولما حكيتله عشان يساعدنا..الشيخ قاسم اول اللي جه في باله وقالي روح انت وانا هتكفل بالباقي.
اتنهدت وقولت السلام عليكم ياشيخ..
اول مارفع راسه حسيت برهبه في قلبي مش خوف لا..ايمان..وبشاشه.ورضا مرسومين علي وشه...
سبحان الله زي ماانحكالي
انا ثبت مكاني وهو ابتسم وقالي
وعليكم السلام..اقدر اخدمك بأيه..؟
ابتسمت وقولتله..انا سامر..
وقبل مااكمل..قالي انت من طرف زهري..
اتنهدت وارتحت وهزيت راسي..
ابتسم وقالي اتفضل اقعد..نورتنا اتأخرت ليه،احنا مستنينك من امبارح..
ادورت وبصيت عليها كانت بتبصلي بقلق لمحته في عنيها..
وفجأه لقيت الشيخ بيبتسم و يقولي..
زهري حكالي..تعالي دلوقت والصباح رباح..
فتحت عيوني بصدمه وقلتله حكالك.؟
ابتسم.ومد ايده مشاها علي دقنه بهدوء وقالي..
تعالي تعالي..حالك بيفكرني بحالي..تعالي
ابتسمت علي كلامه..وفي بالي قولت
يارب،علي ايدك ياشيخ تتغير احوالي..
ابتسم وقالي.عارف مستغرب كلامي..بس حكايتك رجعتني سنين لورا..
وضحك وقالي مش بقولك شكل حالي..
مسك تليفونه ورن علي حد..
لقيت ست نازله من عالسلم تجري..
وقالتلي..هاياقاسم يابني وصلو..
انا انخضيت بس هو طبطب علي كتفي وقالي
الصباح رباح واظن الشيخه تعبت من طول الطريق..متقلقش قولتلك انت هنا في أمان
يالا روح طمنها وخليها تطلع مع الخاله ماجده..
مينفعش انتو الاتنين تباتو مع بعض انت فاهم...
بلعت ريقي وانا بدعي علي زهري الكلب اظاهر مخلاش حاجه في بطنه، هو اه صاحبي وحبيبي، بس للاسف فتان وراغي..
ابتسمت بقله حيله وقولتله..
انت فاهم ايه بالظبط.؟
طبطب عليا وقالي متقلقش انا فاهم كل حاجه وهنتكلم بعدين..الشقه اللي كان قاعد فيها زهري من ساعه مكلمني وانا وضبطتها اما الشيخه هتقعد مع الخاله ماجده ومتقلقش في نفس العماره..
اتنهدت براحه ومن هنا ابتدت حكايه تانيه خالص
حكايتي انا وسوزان... بعيد عن النوارس والغجر
بعيد في ارض التوبه والامل..
وحسيت اني حكايتها معاها ظهر ليها نبشه امل..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فوقت من عاصفته المجنونه..اللي خدتني لدنيا تانيه، وبصيت حواليا لقتني في نفس المكان اللي اتقابلنا فيه اول مره..هو جايب الجراه دي منين؟
لا والغريبه اني زي الهبله بستسلم في حاجه غريبه بتحصل حتي الهاتف في وداني ماناداني ولا قالي المرا دي لازم تفوقي..
المكان كان مكانه خيمه كبيره وجميله وقدامها نار شاعله..
نزل وبص ليا ولجلبيتي، المكشوفه وسمعت صوت سنانه اللي بيجزها علي بعض
مهتمتش
وفجأه رفعني ونزلني زي ما طلعني..
المكان خد قلبي وبصيت ليه بانبهار..
قدر يعمل دا كله امتي، صحيح خيمه..
بس جميله..جميله اوي..
بصيتله ومشيت حوالين الخيمه ابص علي جمالها..
ورفعت حاجبي ووقفت عيني جت في عينه..
بس في ثانيه حسيت بحد بيهمس في وداني
حطيت ايدي علي ودني وانا خايفه ياخد باله
بس سمعت صوت حاجه بتردد وسمعت ابويا بيردد كلام ورا حد بس مقدرتش اغمض عيني قدامه واشوف..
هيقول عليا ايه..
وجبرتني نفسي اني افوق وياريتني غمضت..
غجريه اسرت قلبي✍️ أسما السيد✍️
جسمي قايد نار وهي بارده ولا هي هنا..
الست دي هتموتني، ناقص عمر..من سنين وانا دايب في هواها..
كل ماافتكر ان جسمها المكشوف دا الكل شافه تقيد النار فيا ،جسمها الليمتحرم عليا انا وهو بالاساس ملكي..بس انا اللي عملته في نفسي ومن الليله لازم اخد كل اللي ملكي..
ااه عاايز اخنقها بايدي
حطت ايدها علي ودناها.. انا مش عارف في ايه؟
بس حسيت انها بتصارع حاجه معينه..
بعد شويه لقيتها انعدلت وبصتلي بغيظ. ودخلت الخيمه كل دا وانا ماسك نفسي عنها بالعافيه
لو انفتحت فيها،هزعلها مني والا زعلك انتي ياصبا مقدرش عليه..
دخلت وراها.. كانت مدياني ظهرها وشعرها السايح علي ظهرها وربطه شعرها بشال خلاخيل بيهز مع هزه جسمها..
ااه مقدرتش قربت منها وبحده نتشته من علي شعرها..
وهنا اندارت وانفجرت فيا..
انت اتجننت بعد يدك عني يابن النوارس
انت خدت اوي عليا..
مين اداك الحق تعمل كدا وتخطفني،وتمد ايدك عليا.وتعمل اللي بتعمله دا..
انت اتجننت..؟ وازاي تخطفني من مكان امل عيشي كده..
مقدرتش مش إلياس اللي صوتها يعلي علي صوته..
دا محصلتش ولا هتحصل ابدا..وهنا عرفت ان اللين مش هينفع معاها..
وان اللي خبيته عن الدنيا حتي عارف
مش لازم اخبيه تاني..
صبا الغجريه مبتجيش بالحنيه زي ماقال العزازي...
مديت ايدي، وشدتها ليا..
بدك تعرفي عليش ياصبا بعمل اجده؟
يبجي تسمعي وقسما برب العباد ماهتكوني من اليوم غير ليا..
ورقصك بالصوان..ارقصيه ليا..
بدك الف..الفين..ميه..
عيونها اتسمرت علي عنيا..
جسمك هادا وكل شئ من اليوم راح يكون ملك ليا..والله في سماها لانسيك شغل الغازيه..
وفجأه..
ايدها اترفعت وادتني صفعه قويه، متوقعتهاش منها..
وصرخت وقالتلي..
وفر فلوسك يابن النوارس ولا مال قارون من مالك يليق بيا..
انا وانت طريقنا مش واحد واللي يليق عليك مايليقش عليا
وقسما علي قسمك ما هطول شعره من غير رضايا ولو الكون كله جمعته تحت رجليا..
بيني وبينك حض الله
انا اه غجريه..بس شرفي عندي بالدنيا
دار حوالين نفسه بجنون..
ورجع ومسكني تاني من ايدي وقالي
ليش رقصتي بالصوان ياصبا مش عارفه انك قدتي النار فيا؟
جزت علي سنانها وقالتلي
وانت مالك؟
مالك انت بيا؟ارقص في الصوان ارقص في كابريه
انا حره..انا غازيه بنت غازيه..
لحد هنا ومقدرتش..رجعت مسكتها من ايدها وقربتها من قلبي اللي بقربها بيدق ومش عارف ياخد قرار..
وجزيت علي سناني ومبقتش عارف بقول ايه؟
وانا بقولك خدي المال اللي يكفيكي شرط تكوني كلك ليا...
ــــــــــــــــــــــــــ
كلامه ليا وعرضه المال عليا بالطريقه المهينه دي اثر فيا..
كان نفسي ياخدني بالحنبه انا مبجيش بالغصب
ومحدش في الكون دي يملي عليا اعمل إيه ومعملش ايه.؟
دا العزازي نفسه لولا انه ضغط عليا بعلاج امي مكنتش طلعت الصوان
الكون كله ليه جاي عليا كلامه الاخير خلاني فقدت سيطرتي علي نفسي.
وضربته كف حطيت فيه غلي من الدنيا بحالها وقهرتي
بقي هو دا حلمي الوردي..
ودفعته بايدي خرجت وسبته..
وجريت من قدامه..
وانا بقول ياريتني ماشوفتك..بلوه من بلاوي الدنيا..
ـــــــــــــــــــــ
قربتها مني وانا خلاص مش قادر قسوتي وكلامي ليها كان قشره هشه وانا من جوايا عارف ومتاكد انه مش بايديها وبإيديا....انا عاشق مجنون في هواها
لكني فوجأت بكف من ايديها...خلي الدم جري في عروقي، الست دي قادره تطلع أسوا مافيا
وبقيت زي المجنون
لمحته جاي يجري ورايا..
ومن نظره عنيه عرفت ان مش طبيعي ابدا..
وفي ثواني كان خطفني تاني ورجع بيا..
وزقني وقعني علارض..
اتوجعت وقولت..
اااه..
انت اتجننت..؟
لقيتني نفسي ببتسم وفي بالي قولت..
ـ اه انا فعلا مجنون..مجنون بيكي من ساعه مشوفتك من سنين علي شط البحيره
طبعا
وداطبعا مكنش ينفع اقوله وخصوصا اني عاشق علشان لو عرفت هتتجبر وتقسي عليا
صرخت اكتر وهي بتقوم من عالارض..
انت ازاي تعمل كدا؟
انا عاوزه اخرج من هنا حالا...
انت مالك بيا ياجدع انت؟
غمضت عيوني وحاولت اخد نفسي..
اللي جاي صعب..صعب أوووي..
بس خلاص فاض بيا...
وابوها الكلب خلاص جاب اخره معايا واللي خبيته عن كل الدنيا..لازم يطلع في اللحظه ديا..
خرجت واديرت وقولتلها بهدوء..
عاوزه تعرفي انا ابجي مين؟
تمام اجده هتعرفي؟
ولحد ماتعرفي رجلك متعتبش الخيمه ديا..
بصتلي بصدمه..وقالت..تقصد ايه؟
سبتها وطلعت وهي بتصرخ وعاوزه تخرج..
وانا حذرتها تعدي الليله دي..
وقررت خلاص السر اللي في قلبي لازم يخرج
رنيت علي مصيلحي دراعي اليمين اللي عارف كل حاجه، وقولتله يجبلي العزازي.من تحت الارض دلوقتي حالا..
وقعدت.قدام النار..
وانا عارف ان من الليله..
هيبتدي عقاب تاني ليا في الدنيا..
عقاب اتوسم علي قلبي..عشق إلياس للغجريه..
بصيت علي الخيمه وابتسمت وانا شايفها بتروح وتيجي زي المجنونه..
واتنهدت وسرحت...
لو تعرفي ياعشقي انتي تبقي ايه ليا؟
كل حياتي وكل شئ في الدنيا ديا
عشقتك عشقا اهوجا..لا قبلك ولا بعدك يملأ عينيا
ياملجأ الروح ويالعنتي في الدنيا..
ياصبا عمري..وياملجأي الوحيد من كل الدنيا..
لا تتهربي ولا تبتأسي فمن غيرك يملأ قلبي وعينيا
كوني علي علم..اني بعشقك قادر ان أهد هذه الدنيا..
💖💖💖💖💖💖
6
غجريه اسرت قلبي
لقلم✍️أسما السيد.. ✍️❤️👈👈👈ليك+ 10تعليقات
ــــــــــــــــــــــــــــــ
(ايها الراحلون..)
بارض الغجر
ـــــــــــــــــــــــــ
كنت بتمشي انا وهيا جار ارض الغجر..وفجأه سمعنا صويت وناس بتهلل وبيجرو وبيصيحو
ويقولو العزازي قتل مرته..
اتخانقوا عشانوالصوان وهروب صبا وكان سكران وقتلها وجري..كل دا سمعناه واحنا واقفين..
كل اتنين ماسكين بعض وبيحكو اللي حصل..
اول ماسمعنا كدا جريت مهره وجريت وراها..
لحد ماوصلنا..
وااه من المنظر اللي يدمي الحجر
ــــــــــــــــــــــــــ
سمعت صوت وناس بتقولي..
الحقي يامهره ابوكي اتعارك مع امك وقتلها..
امي..
امي انا..معقول..
قربت منها وهي عماله تعافر بإيدها والناس اللي كانو في الصوان والكل متجمع حواليها
خايفين يقربو منها..
بصتلي زي مايكون بتقولي الحقيني يابنتي محدش راحمني.. وانا دموعي نزلت بقله حيله
وقولتلها.. وانا ببكي..
ااه ياامي منه لله اللي عمل فيكي كدا..؟
سمعت صوت عارف بيشخط في الناس وبيخرجهم بره ولانه ليه هيبه..
فضي المكان حوالينا..
ومعدش غيري انا وهو وهي..
شهقت شهقه وقالت..بصوت متقطع..العزازي..
حاولت تتكلم..
مفهمتش كلامها..
وانا منهاره.بقولها..
متكلميش هتعيشي والله هتعيشي..
ولقيت عارف قرب منها وبيتحسس نبضها وجرحها وهو بيقولي متخفيش ان شاءالله هتعيش..
اتوسلتله وقولتله
ارجوك..اعمل حاجه ياعارف..ارجوك.. متخليهاش تموت انا مليش غيرها..انا بالذات مليش غيرها..
ملناش غيرها
غجريه اسرت قلبي✍️أسما السيد✍️
لقيتها عنيها وسعت وهي بتردد اسمه وكانها لسه واخده بالها منه دلوقت.
امي طول عمرها بتحب تتعسس عن اخبار عارف معرفش ليه..؟
بس انا عمري مااهتميت لكلامها،ولا اعرف شكل عارف.. بس دايما اسمعها تجيب سيرته في وسط كل كلامها.
لدرجه اني كنت دايما ازهق واقولها ماتفضينا ياامه من الكلام عن عارف
كانت تحزن وتسكت...ولما تلاقينا خدنا بالها من اهتمامها بيه الزايد كانت تغير الموضوع..
بس دلوقتي..
سمعت همسها باسمه..
عارف..
عارف..
قولتها اه دا عارف النوارس..مش انتي دايما كنت بتكلمي عليه..اهو ياستي بس قومي انتي..
انقذها ارجوك ياعارف
وبكيت وانا برمي نفسي علي صدرها ارجوك ياعارف
قرب منها... وبعدني عنها وقالي اوعي خليني اقدر انقذها..
ـــــــــــــــــــــــ
عارف..
بعدت هيا وقربت انا..
اول ماشفت مكان السكينه جار قلبها
شهقت مهره..
وترتني..انا مش طبيب بشري ولا دي مهنتي
بس لو استنينا..حد ينقذها..يبقي محدش هينقذها
الدنيا ظلام ولاول مره بلوم نفسي اني اتجننت وعملت حركه ضرب المحول دي
حركه طول عمري هفضل ندمان عليها..
بس الغجر كانو مأمنين نفسهم..وفي ثواني كان الكشافات والديزل اشتغل..
مهره بكت اكتر وانا شخطت فيها وقلتلها لو مش هتعرفي تسكتي يبقي، اخرجي.. خلي حد يجيب عربيه بسرعه عشان ننقلها المستوصف..
اخرجي يامهره..
سمعت الكلام..وانا كل ماصوتي يعلا عليها بكاها بيعلا اكتر..
وقربت من نواعم..اللي كانت بتبصلي بصه عمري ماحد بصهالي ولا امي، نفسها..
قربت ومسكت ايدها بعد مااتماسكت
في حاجه جوايا وجعاني عليها..وجعاني اوي
ااه، حاسس بوجع ماله اول ولا اخر
وقلبي بيبكي..مش اول مره اشوف حد منصاب
بس اول مره حد يأثر فيا..
لدرجه ان دموعي نزلت..وهي بتبتسم وبتحمدالله
وايدها رفعتها ومشتها علي وشي..
وقالتلي قرب مني ياعارف..
مكنشي قدامي حل غير اني اقرب في حاجه بتجذبني للست دي..ايه هي مش عارف...
قربت..
ـ لقيتها بتقول..
قرب كمان..
ـ قربت اكتر..
قالت..قرب كمان
قربت لحد مبقيت وشي قوام وشها
وبصوت ضعيف، ضعيف جدا...
قالتلي..كنت خايفه اموت قبل مااشوفك..ياعارف..
استغربت كلامها..وبان علي وشي وجسمي اللي اتصدم..
ابتسمت وشهقت بوجع، وقالت مفيش وقت لازم تعرف...
عارف كنت بدعي ليل نهار ان ماموتش قبل مااقولك الحقيقه..
اوعدني يابني.
فتحت عيوني علي أخرها وقلتلها..اوعدك بأيه؟
قالت اللي تسمعه مني تصدقه.. انا عندي كل الدلايل..
هزيت راسي وانا مش عارف ايه هو دا.
وبدأت تحكي..
وحسيت ان اللحظه، عدت سنه..
بس اللي عرفته ان اللي قالت عليه.. كان كله فيا انا..
وبعدها شهقت شهقتين..
وانتقلت الروح لجوار ربها..
وصوتها وكلامها..انحفر في قلبي انا..
حضنتها وبكيت..بكيت وصدقت..
ماهو الاحساس اللي حسيته دا..وكلامها اكيد مش طبيعي ومش من فراغ..
بكيت وقولت
ااااه..
اه موجوعه..سكنه قلبي وخرجت..
مابقتش عارف..اعمل ايه..الدنيا اسودت في وشي..
بس قومت، وحملتها علي ايديا ودموعي نازله..مهو مش معقول كل الظلم دا ليها من الدنيا..سامحيني
ياريتك جيتي وقولتيلي من زمان،ياريت صبرتي شويه..
ياااريت تنفع كلمه ياريت..
دخلت مهره..واول ماشفتني بعدلها وبغطي وشها...
صرخت..صرختها شقت قلبي..
حطيت دماغي عالحيطه وخبطها..لاازم افوق..لازم..
الليى بيحصل اكيد مش ليا انا..
كل حاجه بتنهار حواليا
يااارب..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
بقصر الشيخ مهران النوارس..
اعرفكو عليهم..
١-مهران الاخ الكبير لعيله سمعان النوارس..
اتجوز بنت عمه دريه وخلف الياس..ولما اكتشف انها مش هتخلف تاني اتجوز بنت عمه التانيه ثريا اللي عشقها زي المجنون ومن هنا دارت حرب الغيره من دريه بس ثريا عمرها مااهتمت لا بيه ولا بيها
وماخلفتش منه غير سوزان. بس هي عمرها ماحبته قلبها كان مع غيره...عاشت معاه جسم بلا روح..
وعشانها كان يهد قلوع...
عارف مين بتعشق ومين باغيه...
اما..
دريه كانت كتله شر ماشيه عالارض مبتكرهش حد في حياتها اكتر من ثريا وبنتها..وهي اللي حرضت مهران الصغير علي بنتها الشيخه سوزان.. بعد مافهمته هي واخته ثناء انه إلياس بيخونها وبيذلها فقرر يهاودهم وينتقم من سوزان
وهي تلعب لعبتها
و تغذي دماغ ابوها وتقنعه انها زي امها..
ــــــــــــــ
وثريا حنيه الدنيا فيها ومبتحبش حد اكتر من الياس نفسه..في الوقت اللي الكل اجبره يتجوز
وقفت هي جمبه وقالتله اهرب كمل علامك وارجع...متستسلمش
وفعلا عمل كده بس برده مسلمش من الاذيه..
بعد فراق بنتها واللي حصلها اعتزلت الناس
وبعدت ومن هنا شعلت النار اللي من زمان كانت مطفيه..
2-سمعان،اخو مهران النوارس
متجوز من بت عمه اخت دريه..(حربيه..)
ريا وسكينه زي مابيقول عليهم عارف..
اه اخوات بس بيكرهو بعض كره العما..
ودا اللي خلي حربيه تعمل اللي عملته.. عشان يكون ليها وريث يورث المشيخه زي اختها
سمعان راجل طيب..ملوش في اللف بتاع مهران..
ومخلفش غير عارف وباقي خلفته بنات..
بس مراته كانت شيطان ماشيه عالارض..
ــــــــــــــــــ
٣- ضاحي..اخوهم الصغير متجوز من اخت ثريا..
هي وثريا طيبين جدا ومن طيبتها وثقت في دريه وخلت ولادها تحت طوعها لحد مابقو شكلها..عايشه في عالم وردي مع ضاحي هما الوحيدين اللي عشقو بعض وطالو..
معاها مهران..اللي سماه علي اسم اخوه وثناء..
مرات، إلياس.. اللي اتجوزها غصب عنه وبيكرهها لانه قبل جوازه منها اتحايل عليها ترفض واعترفلها بعشقه لصبا،بس كانت قويه ووافقت بيه..وحطته قدام الامر الواقع
مهران وثريا توأم..ومبيخفوش عن بعض شئ..
عايشين كلهم في بيت واحد زي.عاده اهل الجنوب
حتي ولادهم عايشين وسطيهم..
ــــــــــــــــــ
في اوضه ثريا..
ثريا..
من ساعه مفرقتني وانا قاعده حزينه وشايله هم الدنيا بفكر في بنتي اللي ضحيت بعمري عشانها
مش مصدقه انها بعدت خلاص..انا عمري ما عاملتها ابدا بالشده..اللي بينا كان صداقه حتي لما حكتلي علي صحوبيتها مع صبا مزعلتش بالعكس فرحت ورحبت بيها انا عارفه انها مكنش قدامها غير كدا،بس فراقها صعبه والقلق بياكل فيا..
دموعي منشفتش من ساعه مافرقتها..
واتمنيت في اللحظه دي بس حضنه هو
اااه لو يرجع بيا الزمن كنت هربت
هربت ومرمتش نفسي في النار
ااه ياحرقه قلبي.. من فراقك يابن الزناتي..
حسيت بحد واقف ورايا..
انصدمت ووقفت علي حيلي..
وقلت بخوف..
انت؟
قرب مني وشدني من ايدي...بقوه..
وجعني وحسيت ايدي انخلعت..
اااه..
وصرخت فيه..
فوت يدي يامهران..عافيني الله يرضا عليك..
مش كفايه اللي عملته في بتي..
بصلي بحرقه..ومد يده وشد شعري
وبغل اكبر.. بنتك فاجره جادره..زيك..
هتعشج من الغجر كيف ماعملت امها..بنتك هربت مع غجري..
شهقت وقولتله..
انت عرفت منين.
لالا بنتي عمرها ما هتعمل اجده..ارحمني يامهران..
متصدقش دريا..والله بتكدب..دي بنتك..معجول بتك..هتعمل اجده..
شد شعري اكتر..اه بتي بس العرق دساس..وياعالم مايمكن متكونش بتي..
صرخت فيه بعلو صوتي
حرام عليك..دي بتك.. لحمك ودمك انت وخدني محدش كان لمسني، عشان اجده طول عمرك بتكرهها..ليه؟
قولتلك ميت مره دي بتك انت..انت.؟
وهو رحل من ارض الغجر من سنين من جبل جوازي منك..حرام عليك..اتجي الله يامهران..
قرب مني بنفسه الكريه اللي كل مايقربلي ارجع...
مهران ابن عمي الفرق بينه وبيني 18سنه
كنت مجنونه ومتدلعه واتحديت الكل وكملت علامي
ابويا كان مانع حد يقربلي..صاحبت نواعم كانت بتاجي تخدم عندنا في القصر الاول وصاحبه اهل الغجر وبردو ابويا كان سعيد
بس مكنش عارف ايه مخبيلي القدر لحد ماقابلته هو...احلي شباب الغجر
ووقعت في عشقه..طارق ابن الزناتي
كان شاب طموح،عايش رحاله متعلم..ابوه كان مصمم انه يتعلم..دونا عن اهل الغجر
كان، محكوم بقوانين وهيورث الزعامه بعد الزناتي ابوه وانا شيخه من النوارس..
لا مسموح ليه الجواز من برا الغجر وانا لو عرفو بس اني عاشقه كانو قتلوني..
عشقته عشق مجنون اتغنت بيه القبايل بس جه موت ابوي وكسرلي ضهري وانتهزوها فرصه اخواني جوزوني غصب لمهران اللي كان دايب في هواي علي مرته
وضربو النار علي طارق ابن الزناتي ومن بعد مافاق وعرف اني اتجوزت رحل عن ارض الغجر..
ومن هنا اتولد التار بين مهران والزناتي..واللي لحد الان منعرفش ايه اللي مخوف مهران نفسه من الزناتي
فوقت من شرودي عليه بيقطع في تيابي
وكالعاده هياخد حقه غصبا عني
بس المره دي دفعته بحده عني ماهي اللي كنت مستحمله عشانها خلاص راحت..
وقربت مسكت السكينه اللي جاري..
وبقوه معرفش جاتلي منين.
قولتله..
والله لو جربت يابن العم لكون جاتله حالي
مابطيقك ما بحبك..ليش ماتتركني اروح لحالي وبنتي اللي كنت مجبوره عشانها فاتتني لحالي
بعد عني..
بصلي بشر..وقرب مني، هو يقرب وعينه بطق شرار
وانا ارجع لورا..
لحد مالزقني في الحيطه..مقدرتش..بكيت وانا بمد ايدي ولكن ايده اللي مدها يلمس بيها جسمي
خلت نار الحقد تشعلل، وغرزت السكينه في دراعه اللي بيمدها مفكر اني هخاف وهترعش
صرخ بوجع، وانا بكيت
بكيت بحرقه سنين 19سنه من عمري ضاعو هدر اتحملت عشان بنتي
بس من بعد اليوم..قررت أثور واتمرد علي حالي..
كفايه ظلم وقاسيه انا تعبت واللي ضحيت عشانها خلاص حررتها..
غرزتها اكتر وهو بيبصلي ومزهول..
بصيلي بصدمه والدم سايل من ايده..
عاوزه تجتيليني ياثريا..عشانه؟ لساتك عشجاه
بعد العمر ده كلاته؟
ضحكت وبكيت الاتنين مع بعض ضحكه حزينه مكبوته من سنين..
وقولتله بقسوه.. ياريت بايدي اخرجها من ايدك واحطها في قلبك اخليه ينزف كيف ماخليت دمه يسيل من سنين..
اه عشجاه وهفضل عمري كله عشجاه
انت خدتني وانا عشجاه..وغصبتني علي عشرتك وكمان بتسمعني بترجاه يجي ينقذني منك
لو رجع بيا العمر كنت جتلت حالي ومااتجوزتك يابن العم.
غامت عينه بشر وشدني نطرني بايده وقعت علي الارض جسمي ارتعش وهنا قوتي المزيفه انهارت وبكيت..
بكيت قهري وغلبي بكيت بنتي وطارق حبيب عمري
وصرخت عليه..زي مابصرخ ليالاتي
ياطارق انت فين، انجدني..رحت فين وسبتني
متحملتش لقيت ايدي لوحدها اتمدت وضربتها..
ـــــــــــــــــــــــــ
اول ما سمعتها بتنادي باسمه قلبي انخلع..ثريا عشق عمري وماعشجت سواها،عشجي ليها فاج الحدود وهي مجابل عشقي كرهتني وعوفتني
خلتني اشك فيها وفي نفسي لحد ماجررت احبسها..
حبستها مش خوف عليها،خوف منيها لاتهرب وتفوتني..
عملت كل اللي اجدر عليه ياجل ماافوز بيها..حتي الدم استحليته كرمال عنيها
بس بردو كرهتني...بس خلاص لحد اهنا وبيكفي..
واللي مأجله من زمان..لازم اليوم ينتهي
ومن الجنوب الغجر لازم يرحلو..
قربت منها وهي بتبكي رغم سنين العمر،لساتها جميله،هاديه وضعيفه...ااه بس لو تحبني
وأه لو تعرف ان جرح يدي مش كتير عليها
مديت ايدي املس بس عليها..
اتنفضت من مكانها..وكأن عقرب لدعها..
وصرخت بقوه..
بعد يدك النجسه عني..
بعد عني الله ينتجم منك..بعد..
خرجت زي المجنون واقسمت لازم يرحلو اليوم..
وناديت بعلو صوتي
سمعان..ياسمعان..
ياضاحي
جه سمعان جري..في ايه يامهران..
جولتله جهز الرجال،اليوم هنرحل الغجر..
استعد للجتال..
ضاحي بحده..انت جنيت احنا مش جد الزناتي
انت اجده بتفتح النار علينا يامهران..
زناتي ماهيسبناش في حالنا ورجالته اكتر من رجالتنا..ارجع عن اللي في دماغك يامهران..
بصتلهم بحده وقولت...
لا وانتهينا..جاين معي ولا اروح لحالي
بصلي سمعان وقال..مين عمل في يدك اجده..؟
غمضت عيوني ولفيت شالي علي يدي وخرجت
هجول ايه؟
هجول عشجي ومرتي..ااه. ياثريا
اه يا حبيبتي لو تحني عليا..
ـــــــــــــــــــــ
بارض الغجر..
الحق يازعيم..مهران النوارس ورجالته جاين علي اهنه..
وشكلهم مش ناوين خير..
(الزناتي..زغيم الغجر راجل رزين عنده 70سنه
مخلفش غير طارق ابنه الراحل عن الغجر وبنته صفا، طارق رحل من زمان وفضل الزناتي)
رجع الزناتي بظهره لورا وابتسم..تمام..خلي يجي يوريني نفسه يامعتصم
وانت روح اجمع رجاله الغجر وعرفه قيمته بين البشر..
الزناتي.
ريحت ظهري لورا وقولت في بالي خلاص،ان اوان الحساب وحقي ابني وغربته والنار اللي قايده في قلبه من سنين لازم تنطفي
لااااززم
ــــــــــــــــــــــــــــ
بالصحرا..
حبسني في الخيمه بعد ماقالي انه هيعرفني انا بالنسبه له ايه..
بس دا مش فارق معايا..انا حاسه اني قلبي مقبوض..خبطت علي وداني وانا سامعه الصريخ وبكا مهره في وداني..
مهره قلبي انخلع عليها اااه...
خرجت بسرعه اقوله يعتقني..وياريتني مخرجت
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
إلياس
قاعد.متوتر مستني مصيلحي يجبلي العزازي فات كتير والمسافه مش بعيده جوي اجده..
ولامحها عماله تروح وتاجي. وتبصلي بغيظ اوي.
نفسي ياجي العزازي وتعرف الحجيجه عشان اعرف اربيها..لو دخلتلها دلوك مش هضمن اصبر عليها..
لمحت مصيلحي جاي يجري..
الحق يا سي إلياس الحق..
انتفضت من مكاني وقلبي بيدق ومصيلحي جاي يجري..وسالته.
إيش صار يامصيلحي ووينه العزازي..؟
خد نفس وقالي..
ملحجتوش ياسي إلياس..العزازي جتل مرته نواعم وهرب..
والدنيا مجلوبه بره..والشيخ مهران جالب الدنيا.
ومصمم يهجر الغجر..والحرب دايره بين النوارس وزعيم الغجر..
ابوك جالب الدنيا ياسي إلياس..وبيجول ان الشيخه هربت مع واحد من الغجر..
اول ماسمعت كدا قلبي وقع في رجليا كل حاجه كنت مخططلها انهارت وان كانت ليا..دلوقت استحاله تكون ليا..
غمضت عيوني وصوت طلق النار بيشق سما الصحرا..
ولسه بندار لقيتها ورايا..وانهارت بين ايديا...
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
الزناتي
جه اليوم اللي مستنيه من سنين..
وجت الحساب انا كنت ساكت بس مادام هو رايد يبجي خلاص...
دارت حرب بين رجالي ورجال مهران وطبعا كالعاده هرب وترك الرجال فطلع خسران..
مفيش حد في رجالته ماانصبش..
وقفت علي عكازي وقولت لرجالتي
عفارم يارجاله..ايوا كده، دافعوا عن ارضكم باستماته..
مايجيبها الا رجاله الغجر..
عاوزكم تجبولي العزازي من تحت الارض
وحضرو لجنازه الست نواعم..
واحد من الرجال..بس ازاي يازعيم دي اهل البلد خبرو المركز واكيد فيها سين وجيم
الزناتي بحده..ومن امتا بندخل الحكومه بحياتنا
انا هنا حاكمكم واي حد هيفتح بوقه هنهيه
والعزازي..اللي جتل لازم ياخد عقابه..فاهمين
ـ امرك ياكبير..
ــــــــــــــــــــــــ
عارف
مسكت ايدها اللي حطاها علي وشها وبتبكي بحرقه وانا قلبي بيبكي اكتر منها..
قومي يامهره..حرام عليكي متبكيش..
امك راحت للي خلاقها..
ردت بوجع ودموع مبتنتهيش.
انا مش بنتها..انصدمت ورجعت لورا وقلبي دق حزن ممزوج غصب عني بفرحه كنت خايف،وموجوع..موجوع اوي..
ولقيتها بتقول..
اه مش بنتها بس يعلم الله انها عملتني اكتر من بنتها..
كانت دايما تقولي ياريت بايدي اعرف فين اهلك وانا اوديكي بايدي..
هزيت راسي بذهول وشدتها من عالارض وقولتلها بجنون..
اهدي كدا وفهميني يامهره..
فهميني الله يرضي عليكي
ارتميت علي صدره وبكيت..
انا معرفش قالتلي اني كنت صغيره في مولد من الموالد عندي يجي سنتين..ومكنتش بعرف اتكلم..
وحاولت تدور علي اهلي بس العزازي مرضيش وقال هناخدها ولما نكبر نشغلها غازيه...
ضحكت من وسط حزني وسألتها، يعني انتي مش بنت الخسيس دا احمدك يارب واشكر فضلك..
بصتلي باستغراب وسالتني بدموع..
بتضحك علي ايه؟
من كتر السعاده اللي دخلت قلبي..مديت ايدي وحاوطها بدراعي وشددت اوي عليها..
واتنهدت تنهيده طويله وانا بقول الحمدلله..
همست في ودني تاني..
عارف..
نزلت دموعي وقولتلها..
قولي ياعيون عارف..
ـ انا زعلانه اوي عليها ياعارف..زعلانه اوي..
بكت وصوتها طلع..
ولقيت نفسي ببكي معاها وصوت بكايا..
بقي يغلب بكاها
وعرفت ان اللي جاي لازم يكون معاها..
ـــــــــــــــــــــــــــ
الاسكندريه..
من كتر التعب النفسي والجسمي كنت ماشيه زي الاله..
وصلنا للشقه..واندرت ابص عليه..
قالي متخافيش ياسوزان ادخلي انتي هنا بامان..
ابتسمت ودخلت مع الخاله ماجده اللي من ساعه ماشافتني وهي بطبطب عليا بحنان..
فكرتني بأمي واختي وصديقتي وقلبي وجعني اوي عليها..
لازم اكلمها واطمنها..
دخلت وبعد.ساعه..
كنت في الاوضه اللي شاورتلي عليها الخاله ماجده شكلها ست طيبه..
سمعت خبط عالباب كنت خدت دوش وغيرت عبايتي بواحد ادتهولي الخاله امل..
قولت اتفضلي..
دخلت وانصدمت..وبدات تردد
بسم الله ماشاءالله
ايه الجمال دا..ربي يحرصك.من العين
نزلت دموعي ومديت ايدي وغطيت وشي وانا بفتكر نفس الكلام دا بس من امي..
قربت مني الخاله وحضنتي اوي..
بس يا حبيبتي متبكيش..كل حاجه هتتعدل..
بردو، مسكتش..زدت اكتر
الخاله ماجده بحنان..طب قوليلي بتعيطي ليه.
قولتلها..عاوزه امي..طول عمري في حضنها انا عمري مافارجتها..
الله يخليكي بدي اكلم امي..
ابتسمتلي وقالت بس كدا..استني هنا..
رجعت ومعاها تليفون وقالتلي امك معاها محمول
قولتها اه..انا حافضه الرقم..
خدت منها التليفون ورنيت عليها..
ومع اول رنه سمعت صوتها ولهفتها..
كان قلبها كأنه حاسس بيا..
وقولت ماما..
بكت امي..وقالت ياعيون ماما طمنيني عليكي..
ـ قولتلها متخافيش ياماما انا بامان دلوقت..
قالتلي امي اللي حصل وانهم اكتشفو من الكاميرات ان هربت مع واحد من الغجر بس مين ميعرفوش..
اطمنت وهديت بعد ماقالتلي ماتتصليش عليا انا هتصل عليكي..
غمضت عيوني براحه..
ولقيت الخاله بتسالني
هي امك عارفه اللي حصلك؟
غمضت عيوني بقله حيله وقولتلها اه..ومقدرتش تكلم.
امي اللي يشوفها يجول اختي مش امي..
اتجوزت وهي قدي كدا كان عندها 18سنه..
وخلفتني علطول..
ماجده بذهول يعني هي عندها دلوقت 38سنه
هزيت راسي وقولتلها لا 37 ابويا اتجوزها غصب يااه دي حكايه طويله..
وانا بصراحه جعانه نوم..
الخاله ماجده..لا استني كدا..طب هي امك ليه مقلتشي لابوكي..وهو كان جابلك حقك او حتي جوزكو..
بصتلها بحزن ووجع الدنيا..
ابويا.اصلا شاكك اني ماني بته..وعمره ماحبني ولا عاملني كويس ولو مهربتش كان زمانيتي مجتوله..
الخاله ماجده بمكر..بس شكل الواد الحليوه دا واقع لشوشته..
بصيتلها بصدمه..سامر..
لا طبعا..هو بس ساعدني..واكيد مسيره يزهج مني..ويرجع لارض الغجر
ماجده بصدمه..تبقي عاميه مبتشوفيش دا الواد عينه كانت هتتقلع عليكي..
بصتلها بعجب وقولتلها لا طبعا..
واندرت ونمت..اشكي همي وحالي
سامر يحبني انا..مين يرضي يربط نفسي بواحده حالها زي حالي..
حسيت بايد حنينه بتمسح دموعي كانت ايد الخاله ماجده..
بصتلها فابتسمت وقالت..
بكره تتعدل متشغليش بالك..
نمت..نمت وانا حاسه لاول مره اني بني ادمه.. مش انسان آلي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقصر النوارس
انت اتجننت خلاص يامهران محدش جادر يوجفك..
انت اجده عاوز تجيب الخراب..الغجر بيتلكوكلنا بجالهم سنين ولا نسيت اللي عملته في ولدهم..
قسما عظما لو مالميت دورك ده لكون نازع منك المشيخه انت متستحجش تكون شيخ جبيله..
مهران بحرقه..انت بتجول ايش ياعمي..؟
كيف تاخد مني المشيخه؟..اني ورثتها عن بوي
عمه سلمان..بتهكم...ولما تكون مش جد المشيخه يبجي اني بنفسي هجوم المجلس عليك..
وعليا وعلي اعدائي
مهران بحده..عمي..!
سلمان..دورها في راسك يامهران..وبكفياك ظلم في ثريا..ياتفارجها بالمعروف ياتسيبها في حالها وبكفياها وجع وظلم ياخي الجلوب ماعليها سلطان..ودور بين اهلك وناسك شوف مين عدوك ومين حبيبك بدل مانت شاغل راسك بالغجر..
ـــــــــــــــــــــــــــ
صباحا..
إلياس
امام خيمه صبا ومهره..
إلياس.. إيش بيك ياعارف؟
من عشيه وانت سارح.
عارف بحزن..مافيني شي ياإلياس بس عالموجف حزنان..
مديت ايدي وحطيتها علي كتف عارف من ساعه ماوصلنا امبارح وانا شايفه شارد..
حتي لما جه زعيم الغجر وحاولو يبعدونا متكلمش حسيته يائس..
ولان زعيم الغجر عارف مين إلياس وعارف قبلو بوجودنا..
علي شرط نفارقهم بعد دفن نواعم..
ابتسمت بوجع وقلتله..لو خفيت المك عن الدنيا مابتخفيه عني ياعارف..
لقيته بصلي وابتسم وجالي..
هخفيه زي ماخفيت عني اتفاجك مع العزازي
جسمي اتلبش وانصدمت وقلتله
من ميتا انت عارف؟
دور وشه..وقالي...وليه مني خايف..
ـ مش خايف بس..
ضرب علي كتفب وقالي..
نتكلم بعدين ياألياس..
خلينا ندفن نواعم الاول..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صبا..
اول مافوقت بالليل جريت..جريت بسرعه
كان نفسي ارجع الاقي اللي سمعته كدب
سراب..
كنت بجري بعزم ما فيا وهو بيجري ورايا
ملحقنيش
جريت لحد ماوصلت للخيمه خيمتنا اللي قضينا فيها اوقات فرحنا وحزننا وكل اللي اتمنيته انهار وانا شايفه الغجر مجمعين قدام الخيمه..
ورجلي هديت والكل بدا يجي يقولي البقيه في حياتك ياصبا
بتعزوني في مين؟
وليه؟
امي انا...؟
وطول ما انا ماشيه كنت بسمع همسهم
اللي فرحان واللي شمتان واللي حزين
ماهو بيقولو وقت الازمات بتبان الوشوش
وقت الوجع والحزن بتعرف مين كان مصاحبك علي غش ومين واقف في ضهرك
دلوقت بس الحقيقه انكشفت وعرفت ان امي ماتت
وان فقدت روحي وسندي
بيقولو الاب سند وانا ابصم بالعشره ان امي كانت عمد مش سند...
امي عاشت مظلومه مكبوته استحملت فراق اغلي الحبايب..
استحملت الحوجه والمرض..
حسيت بإلياس بيمسك ايدي قبل ماادخل الخيمه برجلي
وبيقولي استني ياصبا...
بصيتله ودموعي نزلت..نزلت وانا حاسه اني ظهري اتعري والوحده بتنخر في قلبي
ودخلت..
شفت مهره بتبكي بحرق بحضن عارف
اول ماشافتني جريت وحضنتني وبكينا
سبتها وقربت من امي..وانا في بالي معقول امنيتها اتحققت وماتت في حضن عارف
ياااه ياجمال نويااكي ياامي..
لسه هكشف وشها لقيت ايده سابقه ايدي..
وقالي بصوت هامس مسمعوش غيري متكشفيهاش ياخيتي
انصدمت وبصيتله
لقيت عيونه اتزرزت بالدموع، وسألته..
انت عارف؟
اتنهد وبصيلي وادور وخد الياس وخرج وقال احنا برا الخيمه..مش هنمشي غير ماندفن نواعم..
خرج وانا حضنتها وبكيت
بكيت وانا بحمد ربنا انه رحمها ولبي دعاها..
كنت طيبه ياامي..
طيبه اوي..اااه
فوقت علي يد مهره اللي بتقولي يالا ياصبا مش هنخلي حد يغسل امنا..
هنعمل زي ماوعدناها..
هنغسلها ونكفنها بالكفن اللي بايدها مخيطاه لليوم ده..
مانا مقولتلكوش من سنين وامي مخيطه الكفن دا وعلمتناكيف الغسل والتكفين بيكون..
وخلتنا وعدناها ماحد غيرنا يكفنها ولا حد غير ولدها يدخلها لحدها..
ابتسمت ونزلت دموعي وسميت الله وابتدينا.
بايدي غسلتها وكفتنها طول عمرها حماله قاسيه.. يمكن ربنا رحمها من المرض
الكل واقف برا وشمتان مستنين يشوف شكل الغازيه..
ميعرفوش ان كل حاجه في حياتنا كانت اذيه..
لو يعرفو اد ايه شقينا.. تعبنا.. وفينا اللي مكفينا..
بوداني سمعاهم بيقولو ياترا كيف شكل وجه الغازيه ابيض زي الصالحين، ولا اسود زي اصحاب الاذيه..
وااه لو يشوفوه وهو زي لون اللبن الحليب..
كنت تقيه ياامي حماله قاسيه..تعبتي وعافرتي واستحملتي ليل نهار كلمات مؤذيه من خلق الله، اللي عامله نفسها تقيه..
انهاردا بس انكسر ضهري وبقيت زي الورقه النديه
بيقولو ان ماتت امك،ربنا بينادي في الملكوت ويقول ماتت التي كنا نكرمك من اجلها..
وانا بقول بعد موتك..مات كل شئ فياااا..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
ياايها.. الراحلون عن الدنيا وتاركون من خلفكم ذكراكم
الا ترأفون بحالنا ليلا وتاتونا بالحلم كي نلقاكم..
هونو علينا البعد..بحلم فوالله لن ننساكم
الفراق صعب والاصعب فرجاكم..
ياراحلون عن الدنيا سلام منا اليكم حتي نلقاكم....