رواية حب المشاغبين الفصل الخامس 5 بقلم حنين هاني

 

رواية حب المشاغبين 
الفصل الخامس 5
بقلم حنين هاني



مراد. ياحظك الفقري يامارو بقا يوم احب تتطلع دكتوره وكمان هي هتتديني اكيد اول ماتعرف اني فاشل وساقط مش هتخليني اقولها حته صباح الخير الظاهر مش مكتوب ليك تحب زي بقيت الناس وفاق من تفكيرو علي صوتها
بيلا. انا الدكتوره الجديده اسمي بيلا وهكون معاكو في المشروع والجزء العملي عاوزه اقولكو حاجه انا بحب الهزار في كل حاجه بس وقت لما اقول هبدأ شغل محبش اسمع غير صوتي وكمان اي حد مش هيفهم حاجه ياريت يقولي وانا مش هسيبو غير لما يفهم انا بحب التعاون والالتزام وان لو حد عندو احب انو يشارك فيها فا ياريت عشان نبقا كويسين مع بعض نحب نتعاون ونشارك عشان نقدر ننجح وننوصل للقمه وعشان اكون صريحه معاكو انا بحب دايما اكون في القمه وان نسبه النجاح عاليه جدا فضلت تتكلم شويه والطلاب مستغربين انعا صغيره وجميله وقد اي هي واثقه من نفسها
بيلا. دلوقتي هنبدأ المحاضره عاوزه بس انادي علي الاسامي عشان اتاكد وفضلت تنادي لغايت ماوصلت لاسمو مراد عبدالله وصت عشان تشوفو لقتو هو بيلا بصدمه اي ده ازاي وبصلتو لقيتو بيغمزلها وبيهز راسو هي كملت وبدات تشرح وطول المحاضره بالها مشغول بانو ازاي اسمو مراد وكمان في كليه فنون جميله مع انو مهندس وخلصت المحاضره ولاول مره مراد يسيب الفون في المحاضره ويركز ويفهم هو في نفسو يعني مزه وحلوه وكل حاجه وكمان بتعرف تشرح وجيه في بالو طيب ياتره هتعرف تعملي المحشي الي بحبو يارب تكون بتعرف عشان اضمن مستقبلي وفاق من تفكيرو علي صوتها 
بيلا. كده احنا خلصنا انهارده اتمنا تكونو فهمتو ولو في حاجه مش واضحه عرفوني وانا هعيد تاني
وبداء الطلاب يشكروها علي طريقتها واسلوب شرحها لغايت مادق الباب عشان يدخل
بيلا. اتفضل دخل واول ماشافها تنح وبقا يبصلها ومركز معاها اوي 
بيلا. حضرتك مين
مازن. احم انا دكتور مازن معاكي في القسم وبدي جزء عملي 
بيلا. اه اهلا وسهلا 
مازن. انا كنت جاي اتعرف عليكي عشان نبدا الجزء العملي
بيلا. اه تمام اتشرفت بحضرتك عن اذنك وسبتو ومشيت
مازن. هي مستعجله كده ليه بس دي جميله زي ما كل الجامعه بتقول وصرح في جمالها 
مازن دكتور فنون جميله عندو30سنه سنجل 
دخلت بيلا المكتب وهي هتموت من التفكير ازاي اسمو مراد يعني يوم ماتعلق بشخص يطلع ليه شخصيتين يعني كان بيكدب عليا هي مع نفسها يكدب عليكي في اي انتي مكملتيش اسبوع عارفه
قلبها.بس اكيد في سوء تفاهم ده شخص كويس جدا 
عقلها. بس كداب كان عاوز يبني صداقه علي شخصيه كدابه
قلبها. وانتا ايش عرفك انها شخصيه كدابه 
عقلها. عشان لو مكنتش شخصيه كدابه طان قالها وهي بيطلب انو يكون صديق
قلبها. بس شخص زي ده عمرو مايكون كداب
عقلها. انتا تسكت خالص علشان انتا بتكون سبب في مشاكل كتيره والمره دي انا مش هسمحلك انك تعمل حاجه زي كده ونخش في تجربه قاسيه تاني وفاقت بيلا وعقلها المره دي هو كسب انو قدر يقنعها انو شخص كداب عند مراد يترا ممكن تحبني بعد ماعرفت اني لسه طالب وهي دكتوره انا محتار بس انا مشدوليها اوي اتمنا انها تكون من نصيبي المره دي لاني مش حمل خزلان تاني وافتكر موضوع حصل قبل كده 
*فلاش باك*
مراد كان بيحب واحده بس كان لسه مرحله اعجاب بس كده هتقدم ليها لغايت ماعرف ان هي كانت بتخدوعو وبتلعب عليه علشان الفلوس ولما عمل فيها اختبار انو مبقاش معاه حاجه وانو هيبدأ من الصفر سبتو وارحت اتخطبت لواحد صحبو دي كان بنسبالو صدمه وقرر بعدها انو مش هيبقل ان اي حد يخش حياتو
*نرجع تاني *
مشي مراد من الكليه علشان يروح الشقه راح وبدا يشغل نفسو عن التفكير عنها لغايت ماتعب بص في الساعه لقاها بقت 9وهي لسه مجتش 
مراد. طيب انا محتاج انها تشوف الشغل ده انا هرن عليها وخلاص 
مراد. الو يابليله
بيلا. خير 
مراد. كنت عاوزك تجي تشوفي الشغل ده عشان بنشطب الاوضه
بيلا. اوك سلام 
مراد. احنا فينا من كده شكل المره دي كمان بلح خلاص يامراد انسا وبعد وقت وصلت
بيلا. مساء الخير 
مراد. مساء النور يانسه بيلا اتفضلي شوفي الشغل عشان نخلص اخر حاجه وسابها وطلع 
بيلا. اي ده ده قالي بيلا وبعدين هو بيكلمني كده ليه ده شكلو مضايق اوي دحلت شافت الشغل وطلعت 
بيلا. تمام الشغل حلو اوي 
مراد. تمام وقال للعمال يلا شباب هنكمل بكره انا همشي انا خلصو وبكره تعالو بدري وسابها ونزل استغربت طريقتو ونزلت وراه ولحقتو قبل مايمشي
بيلا.مالك
بصلها مراد. لا مفيش حاجه انا بس مرهق شويه وعاوز اروح 
بيلا. اهااا ولسه هتتكلم لقت فونو بيرن
مراد. اي ياحبيبتي 
فريده. انتا فين يامارو 
مراد. في مشوار 
فريده. طيب متتاخرش عليا ياحبيبي 
مراد. ماشي باي طبعاً بيلا سامعه المكالمة عشان مراد صوت الفون بتاعو عالي
بيلا. طيب ماشي انا همشي بقا باي 
مراد. استني انتي كنتي عايزة حاجة 
بيلا. لا تمام وسبتو ومشيت
يتبع


تعليقات