رواية حب المشاغبين الفصل الثامن عشر 18 بقلم حنين هاني

رواية حب المشاغبين 
الفصل الثامن عشر 18
بقلم حنين هاني



شافها مراد وهي واقفه بتبص عليه قلبو مجروح اوي عايز يكلمها بس مش قادر هو بيحبها اه بس هي كلمتو بطريقه وحشه اوي راح بص الناحيه التانيه وداره وشو 
بيلا. عارفه ان قولت كلام مينفعش اقولو بس كان غصبن عني كان وقت عصبيه انا لازم اطمن عليه واعتذرلو علشان انا غلطت وهو معملش حاجه خلاص هستنا لما يخرج وهعتذر ويحصل الي يحصل ومشيت راحت المكتب
مازن. صباح الخير يابيلا عامله ايه انهارده 
بيلا. تمام الحمدلله وانتا اخبارك ايه 
مازن. فل الفل عشان شوفتك بس اي الحلاوة دي شكلها تحفه انهارده قالها وسمعها مراد وهو ماشي ووقف قدام المكتب
بيلا. شكرا ده من ذوقك
مازن. لا والله مش مجامله انتي فعلا قمر النهارده يعني كل يوم قمر بس انهارده قمر بزياده
بيلا. مرسي بجد يامازن 
واقف مراد محروق دمو وهيطق منها عايز يخش يقولها متقوفيش معاه لا وكمان بيعاكسها ويقولها قمر مشي مراد من غيرتو ودخل المدرج واعد. هيطء منها 
مريم. احم مراد انا اسفه انا رجعت نفسي ولقيت نفسي غلطانه وشوفت انك كنت خايف علي مشاعري انا بتأسفلك والمره دي بقولك انتا اجدع اخ بجد وانا مش هشوفك تاني غير اخ ودكتوره بيلا انا هتعذرليها بعد المحاضره عشان غلطت
مراد. ماشي يامريم اهم حاجه انك اتصفتي مع نفسك وعرفتي انتي غلطانه دي اهم حاجه 
مريم. فعلاً يلا بقا نبدأ صفحه جديده صفحه فعلا هتبقا بنسبالي فيها اخ 
مراد. اكيد طبعا 
مريم. شكرا بجد وسع بقا علشان اعد جمبك واعدت جمبو
دخلت بيلا المحاضره وبصت عليه لقت جمبو مريم واضايقت 
بيلا. شباب معلش انا مضايقني انا البنات جمب الولاد معلش ميكنش البنتين وسطهم ولد ده مينفعش اتفضلو كل مدرج يبقا شباب وبنات لوحدهم اتفضلو وبصت لمراد عشان تقوم من جمبو قامت مريم واعدت جمبو المدرج التاني عشان لو عاز حاجه وارتاح لما قامت وبدات تشرح وبعد تلت ساعات خلصت المحاضره وهي بتلم حاجاتها لقت مراد طلع اول واحد
بيلا. شكلو زعلان مني اوي ياربيي وبعدين شكلو تعبان اوي ولسه هتشمي وقفتها مريم
مريم. دكتوره بيلا بعد اذنك عايزكي خمس دقايق 
بيلا. اتفضلي
مريم. انا اسف على الي حصل مني انا عارفه اني غلطانه ومكنش ينفع اقولك الكلام ده كلو بس انا لما اعدت مع نفسي عرفت غلطي انا اسفه بجد انتي بجد دكتوره جميله ومخلصه اوي في شغلك انا اسفه اتمنا تقبلي اعتذاري 
بيلا. خلاص يامريم مفيش حاجه حصل خير 
مريم. شكرا اوي بجد واسفه كمان مره يادكتوره
بيلا. العفو ياحبيبتي وطلعت بيلا عشان تلحق مراد 
طلع مراد بره الكليه مستني الاوبر
بيلا. اذيك يامراد بصلها مراد بصت حزن فيها معاني كتيره اوي
انتا طلعت من المستشفى ازاي مش كان لسه بدري بصلها بردو ومردش عليها 
طيب تعالي اوصلك عشان عاوزه اتكلم معاك في حاجه 
مراد. لا شكرا يادكتوره مينفعش دكتوره تركب معاها الطالب بتاعها معاها في العربيه 
بيلا. مراد انا اسفه كان وقت عصبيه وانا كلامها قصر فيا فلوحدي لقيت بقول الكلام ده انا عارفه انك ملكش ذنب بس طلعت عصبيتي فيك انا اسفه ممكن متزعلش منى انا كنت قلقانه عليك طول الفتره الي فاتت دي اوي انتا كويس ممكن تتطمني عليك
مراد. انا الي اسف يادكتوره عشان حطيتك في الموقف ده وانتي طلبتي مني ابعد عنك وانا هبعد عشان مينفعش تبقي الدكتوره مصحبه الطالب وجيه الاوبر وركب ومشي سابها واقفه الدموع في عينها
بيلا. يعني ايه يعني خلاص هتعبد عني بجد طيب كنت دخلت حياتي ليه مدام هتتطلع طيب انا قولتلك غلطانه ليه تسبني مع اول غلطه طيب خلاص محدش هيقولي بليله تاني. ده انا كنت بحب اسمعها منك انتا مليت فراغ كبير كان في حياتي حياتي بقا ليها معنا تاني خلاص لما دخلتها دلوقتي جاي تبعد وقت ماحبيتك ومع اول غلطه وغلبتها دموعها وعيطت ومشيت عشان تروح
مراد. انا اسف يابيلا بس انا كرامتي اغلا من قلبي انتي جرحتيني اوي حسيتسني في لحظه اني ولا حاجه ومش هقدر استحمل كلام اكتر من كده 
عدا 12يوم مراد مبينزلش من البيت حابس نفسو مش عايز يكلم حد قد اي بعدها عنو صعب 
وبيلا نفس الحوار زعلانه علي بعدو وحشها كل حاجه منو بتنزل الكليه ومازن بيحاول يكون معاها في كل وقت وهي مش مديه فرصه خالص نزلت الكليه وخلصت وهي طالعه واقفت علي صوت خناقه 
احمد.ياستي قولتلك خلاص خبطتك بالغلط
مريم. يعني منتا خبطني وكمان مش عجبك
احمد. انتي يابت عاوزه تتخنقي وخلاص مقولنا خلاص يختي احنا اسفين بيلا سمعت صوتو عرفت انو هو 
بيلا. اي ده في اي
مريم. مفيش حاجه يادكتوره ده انسان غبي وحمار ومبعيرفش يسوق خبطني في دراعي
احمد. بقا انا غبي وحمار كمان 
مريم. اه سواق غبي مش قد السواقه متسوقش
بيلا بزعيق. خلاص بقا انتو الاتنين 
احمد. انا بردو يابيلا الي خلاص قولتلها انا اسف وهي اعده بردو بتزعق ومش عجبها وكمان بتغلط يابيلا بقا علي اخر الزمن ابقا سواق حمار
بيلا. خلاص ياحمد حقك عليا وانتي يامريم اتفضلي حصل خير 
مريم. عشان خاطرك انتي بس يادكتوره عن اذنك وبصلتو بقرف ومشيت
احمد. دي كمان بتبص بقرف
بيلا. خلاص بقا ياحمد وبعدين بصتلو ثانيه هو انتا نزلت امتا
احمد. نزلت انهارده والله عشانك ياقلبي وخدها في حضنو وحشتيني اوى 
بيلا بدموع. وانتا كمان وحشتني اوى
احمد. بس من غير عياط يلا بينا عشان نروح عشان مش قادر 
بيلا. حاضر ومشيت روحو واعدو يتكلمو
بيلا. انا مش عارفه اعمل ايه ياحمد
احمد. بصي لو بيحبك هيهدا ويكلمك اما لو معرفش يصفا يبقا خلاص مفيش امل وتنسي كل حاجه 
بيلا. حاضر واعدو يحكو مع بعض ورنو علي هاجر واعدو يتكلمو كلهم
عند بيت مراد
فريده. وبعدين انا قلبي بيتقطع عليه وهو رافض الكلام من اي حد
عائشه. انا عندي اقتراح نكلمو انا وسهيله وممكن يتقبل كلامنا 
سهيله. اه تعالي هنكلمو بطريقتنا
عائشه. يلا بينا
فريده. لا بلاش عشان ميتعصبش
عائشه. لا متقلقيش ودخلو لمراد البلكونه
سهيله. اومال اي ياصديقي هتفضل زعلان كده كتيرر 
عائشه. مش متعودين عليك كده يامارو
مراد. انا تعبان انا بحبها اوي
سهيله. طيب مش انتا قولت هي اعتذرت منك لما شافتك
مراد. ايوه بس كلامها كان بيرن في وداني 
عائشه. بس لو بتحبها زي مابتقول هتسمحها وهب اعتذرت لو مكنتش هي كمان بتحبك مكنتش عملت كده وكمان مكنتش اطمنت عليك كان ساعتها هتعمل بالكلام الي هي قالتو وكانت بعدت عنك خالص 
سهيله. ايوه صح انتا المفروض تكلمها 
مراد. طلت انا اعمل ايه دلوقتي 
عائشه. يعني تفكر بطريقه كريتڤ تكلمها بيها
مراد. هي عيد ميلادها بعد تلت ايام 
سهيله. طيب حلو سبيها علينا يامعلم واحنا هنخطط كل حاجه 
مراد. طيب هتعملو اي
هنقولك وبدأو يخططو
يتبع

تعليقات