رواية حلم الليالي الفصل التاسع 9 والعاشر 10بقلم هاجر عبد الحليم


 رواية حلم الليالي

الفصل التاسع 9 والعاشر 10

بقلم هاجر عبد الحليم


ف الصالة

اميرة..يابت بطلي عياط حصل اي يعني راح قرد ييجي مكانه غزال انا مكنتش موافقة ع الجوازة دي من الأول واهو جت من عند ربنا اومي بقا اغسلي وشك وانسيه خالص وليكي عليا هجوزك  سيد سيده وهخليه يبكي عليكي عمره كله وف الاخر مش هيطولك


شهد بعياط...بس انا عايزاه هو ياماما


اميرة بغضب..الكلام دا لا هيقدم ولا هيأخر وملهوش لازمة اي هتموتي من بعده يعني ولا اي بلاش توهمي نفسك انتي زي القمر واللي يتمنوكي كتير معرفش انتي بتحبيه ع اي الواد دا تصدقي بالله انا مش مرتاحاله ولو ختيه م هتعرفي تسعدي معاه ابدا اسمعي كلامي وكلميه وانهي معاه الموضوع دا خليني اعرف انام


شهد بعياط...دي حياتي وهعيشها بأختياري واوعي بقا انا غلطانة اني حكيتلك اصلا


اميرة..لا بقا م انا مش هسيبك بتضيعي نفسك واسكت 


شهد....لا اسكتي ومتتكلميش معايا انا صدعت من كلامك دا وريحي نفسك بقا وفوكك مني خالص عشان لو ركزتي معايا هتعبك بجد


اميرة بغضب...انا بقا هروح اكلم عبدالله واقولو ينساكي خالص  ولو جدعة وقفيني


شهد بصريخ..اياكي يامامااااا والللله هرمي نفسي من البلكونة وهجيبلكم مصيبة


اميرة...لاا دي حكاية وميتسكتش عليها ابدا انا هكلم ابوكي بتصرف معاكي


شهد بأصرار...والله لو عملته اي هي كدا خلصت وبعد اذنك سيبني واطفي النور دا


اميرة بحزن..ربنا يهديكي يابنتي والله غلبت معاكي

ف منزل عبدالله 

ف غرفة النوم

مروة...بقيت احسن


عبدالله..ملكيش دعوة


مروة..انت بتحاسبني ع حاجة مليش يد فيها دا ظلم ها


عبدالله..امشي يامروة من وشي بجد هزعلك والله


مروة..هتعمل اي يعني؟


عبدالله..هو جر شكل صح


مروة..دا ع اساس اني هموت واتكلم معاك مثلا وهو في حد بيحب الخناق؟


عبدالله..مروة انا جوايا نار لو طالتك مش هتعرفي تصفيلي تاني


مروة..عبدالله انت غيرت عليا من زياد؟


عبدالله...مش مسالة غيرة انا مرتحتش لشخصه وحاسس تستاهلي واحد احسن منا هتجوز وعايز ابقى مطمن عليكي مع راجل يصونك


مروة..دي مجرد اشعارات كدابة ثم انت حد قالك عليا عيلة بضفاير ويضحك عليا نظرتك غلط يااستاذ زياد بيحبني ويتمنالي الرضا انت بس مستحملتش حد يهتم بيا قدامك انت اناني اوي عايز كل حاجة من غير اي مقابل وانا خلاص جيبت نهاية صبري معاك من حقي اختار وزياد اكتر شخص هيسعدني وميهمنيش نظرتك دي  انا ليا دعوة ب احساسي وهمشي ورا قلبي وبس مش وراك انت 


عبدالله..دي اخرتها يامروة بتقفي قصادي؟


مروة..ايوة عشان تفوق بقا هتظلمني لي وهضحي عشان مين عشان واحد مش بيفكر غير ف روحه وبس واللي حواليه مهما يحصل مش هيبصلهم ولا يحس بيهم 


عبدالله..انا ليه شامم ريحة غدر؟


مروة..ايوة ياعبدالله في وهتشوف


هرولت من امامه فتحت الدرج وتنفست بهدوء واتت بأوراق مجهولة لا احد يعرف مصدرها

رفع حاجبه بتسأءل


مروة..انهردة مفيش هروب زي كل م متعود تعمل هتطلقني ياعبدالله والا 


عبدالله بغضب..والا اي يامروة؟


مروة..والا هتصل بحماك وهعملك فضيحة وهصغرك قدامه ومش هتعرف ترفع راسك من كتر الذل اللي هعمله فيك طلقني وخليك راجل بقا


عبدالله بكل غضب رفع كفه لتهبط ع وجه مروة بصفعه مدوية جعلتها تسقط ع الارض من قوتها نظرت له بصدمة وهو بندم قرا ف عنيها تصميم غريب حيرة سيطرت عليه ولكن كلامها كان صعب عليه تحمله واخيرا نطق


انتي طالق يامروة

ف غرفة عبدالله

اروي..كفايا عياط يامروة انتي اللي غلطانة مفيش راجل يستحمل الكلام دا هو معذور بردو


مروة..كله بيقدملو مبررات بس ماشي براحتكم لكن انا مش ندمانة وكويس انه طلقني كدا احسن كفايا عذاب بقا مش هقدر اعيش مع راجل مش فاهم نفسه وعمال يدوس ع اللي حواليه بكل قسوة وحجود حياته هو حر فيها بس مينفعش يدخلنا معاه ف دوامة ملهاش نهاية واخرتها وجع انا اكتفيت


اروي..مش ندمانة؟ انتي متاكدة يامروة دا روحك فيه؟


مروة بحزن..كنت لكن دلوقت خرج من قلبي اول م طلقني خرج من البيت وانا متاكدة انه راحلها نهايته يلا اومي معايا


اروي..ع فين؟


مروة...لازم امشي من هنا انهردة ومش هعرف اجهز حاجتي لوحدي محتاجة مساعدتك هتساعديني ولا لا؟


اروي..اومي يلا انتي عبيطة هو اي اللي لا منا جاية عشانك وهنعدي المحنة دي سوا زي م متعودين بس يعني يامروة هتقدري تشوفيه مع شهد؟


مروة..انا مش هكون معاه عشان هشوف من انهردة هو من طريق وانا من طريق كرهته يااروي كرهته بجد


اروي..انا بس مستغربة ازاي جالك قلب تكلمي المحامي وتطلبي منه ورقة الطلاق لا وبكل جبروت منك تمضي عليها عملتيها ازاي دي دا لو حد قالي مكنتش صدقت


مروة..الطريق اللي نهايته معروف المماطلة فيه كأن في ديمل بتدوسي عليه انما الحل تقطعي عرق وتسيحي دم وقوع البلا ارحم من انتظاره هو هيبجي هيمضي ع الورق وبكدا خلصت الحكاية انا بس خايفة ع خالتي


اثناء حديثهم سمعو صوت ارتطام قوي نظرو الي بعضهم برهبة وهرولوا سارعين فتحو الباب وجده سعاد مرمية ع الارض


مروة بصريخ..خااااالتيييييي


نزلت اروي وحاولت افاقتها 


اروي...خالتي خالتي فوقي يالهوووي!!


مروة...في اي؟


اروي بعياط..دي قاطعة النفس خالص يامروة انا خايفة تكون ماتت


مروة بصدمة..ماتت!!


ف منزل شهد

طرقات ع الباب متواصلة فتحت شهد الباب واتصدمت ب

شهد..عبدالله!!


ف منزل عبدالله


مروة..مش بيرد


اروي..وبعدين هنعمل اي؟


مروة..مفيش قدامي غير زياد


ف منزل شهد

عبدالهادي..طلقتها؟


عبدالله..مش دا اللي انتو عايزينه دلوقت انا عايز اكتب ع شهد


عبدالهادي..براحة عليا يبني الموضوع مش بيتاخد كدا


شهد..بس يابابا


عبدالهادي بعصبية..اسكتي انتي؟


عبدالله..ياعمي في اي انا ابتديت احس انك مش عايزني وكل دا تلاكيك اهي بنتك بقيت ليها لوحدها ومروة هتمشي وهتتجوز

 

عبدالهادي..زياد مش كدا؟

 متستغربش دي الحاجة اللي قالتلي انت عارف بقا شهد مش بتخبي ع والدتها حاجة


عبدالله..ياعمي لو مش عايزني سكة ودوغري قولي بدل اللف والدوران دا


عبدالهادي..يبني انا مليش غيرها ومن حقي افرح بيها وانا شعري شاب وافهمها وهي من بعيد وانا اهو بقولك انت بتحب مروة

 واللي يقول غير كدا كداب


عبدالله بصدمة..بحب مروة!!!


قطع حديثهم رن متواصل

عبدالله بعصبية..اي يامروة اي

مروة بعياط...الحقني ياعبدالله الحق خالتي سعااااد مااااتتتتتت

رواية حلم الليالي الحلقة ١٠


عبدالله بصدمة..انتي بتقولي اي


عبدالهادي..في اي يبني؟


عبدالله بسرحان سقط الهاتف ع الارض ونظر اليه..مروة بتقول انه امي ماتت


شهد بصدمة..ماتت؟


عبدالهادي..إنا لله وإنا اليه راجعون شد حيلك يبني البقاء والدوام لله 


اميرة..احنا بردو واجب علينا نروح معاه هو ملهوش حد مين يقف جمبه يلا ياشهد بسرعة جهزي نفسك


شهد..حاضر حاضر


عبدالله كان ف عالم اخر دموع هبطت من عنيه واخر ما قاله


امي


ف منزل عبدالله


عبدالله...امي يامروة امي فين؟


مروة ببكاء..شد حيلك هي جوة وكلنا ودعناها روح شوفها وملي عينك منها لأخر مرة انا اتصلت بيك كتير بس مردتش وزياد كان معانا ومسبناش


عبدالله..زياد!


زياد خرج من الغرفة وربت ع كتفه قاءلا..والدتك اطمن عليها وبأذن الله يجعل مرضها شفيع ليها مينفعش تضعف انت حواليك ناس ضعيفة لو شافتك ف حالة صعبة مش هيعرفه يمشو اليوم وياريت نركن اي خلاف ع جمب لحد م الأزمة دي تعدي


صمت مريب سيطر ع الاجواء حرك راسه علامة ع الرضا والصمت ونظر الى الغرفة بحزن ودخل الى عرفته حاولت مروة ان تذهب معه ولكن شهد منعتها


شهد..دلوقت انت مطلقة منه يعني كدا خلاص بح مبقتيش تخصيه ودا قرارك ف ياريت تركزي مع اللي يخصك وانسى عبدالله بعد اذنك


دخلت شهد الى الغرفة تاركة مروة ف حالة ذهول احقا تلك النهاية؟


بعد مرور اسبوع

ف منزل عبدالله


زياد..هتمضي ولا لا؟


عبدالله بحزن..همضي يازياد


زياد براحة..كويس اوي اتفضل الورق اهو


عبدالله..انتو ناويين ع ايه؟


زياد..قصدك انا ومروة يعني؟ لا ولا حاجة متاخدش ف بالك انت مش طلقتها وبعدين مش هتخاف عليها اكتر مني انا بحبها مش زيك معرفتش تحافظ عليها وفرط فيها بسهولة تعرف لو موتي ف كفا وانه مروة تروحلك ف كفة هختار موتي ولا تلمس منها ضفر بعد كدا


عبدالله بحزن...لا خلاص السبب اللي اتجوزتها عشانه مبقاش موجود آن الاوان تعيش حياتها وطالما هي اختارتك يبقي انت اللي هتسعدها وهتخليها تحس بمشاعر جديدة عجزت اني اقدمها مبروك عليك مروة بس تاخد بالك منها 


ثم نظر له بحدة قاءلا 


والله لو جت واشكت منك حتى لو المشكلة صغيرة مش هرحمك وهتشوف


زياد بتملك...صدقني مش هديك الفرصة دي


واخيرا مضى عبدالله ع ورق الطلاق ثم زفر بحزن دفين الأن فقد اغلى اثنين ع قلبه تري ما القادم؟


ف غرفة عبدالله


مروة..اتمني يكون حصل اللي انت عايزه؟


عبدالله بحزن..البيت بيتك ف اي وقت مش معني اني مش جوزك دلوقت يبقي تعتبريني غريب

 

مروة بحزن...لااا انت بقيت فعلا غريب كتر خيرك والله مش عارفة هنودي جمايلك دي فين حقيقي تعبتك بس دلوقت اظن حاسس انك بقيت حر مش كدا؟


عبدالله...لا مبقتش حر انا تعبان


مروة بسخرية..ياريت كنت اقدر اساعدك خلي بقا حبيية القلب تريحك وتقولك كلام يواسيك وينسيك الظروف اللي انت فيها دي اومال هي فين مش شايفاها يعني اكيد هتكتب عليها صح بس اوعى تخليك تعمل هيصة وفرح وتسمع كلامها انا عارفة انه ياعيني بتكون ضعيف اوي قدامها


عبدالله بتعب...مش هرد عليكي عشان كلامك دا ملوش رد والا هغلط فيكي


مروة...لا وع اي الطيب احسن خد بالك من نفسك سلام


جهزت شنطة ملابسها وحين انتهت نظرت له نظرة 


عبدالله..هشوفك تاني؟


مروة..مظنش


عبدالله...ليه مش احنا قرايب؟


مروة..القرابة اللي بينا ماتت مع اللي ماتت ياعبدالله وكدا احسن مش عايزة مشاكل 


عبدالله...وانا ميهونش عليا بس ارجع واقولك انا بابي مفتوحلك  


مروة...لا خليه مقفول مش

 هرجعلك عارف ليه؟ عشان انا بطلت احبك ياعبدالله


عبدالله بصدمة..بتحبيني!!


ف الشارع


عبدالله ينظر الي مروة من النافذة ويقبض ع يديه بعنف شديد ويحاول منع عينيه من الدموع ولكنها تساقطت وهو يتذكر كلمات مروة

ايوة ياعبدالله بحبك حاولت امنع نفسي مقدرتش حبك لعنة كل يوم بتتعبني وهلكت روحي لا عارفة اعيش ولا حتى اخد النفس عادي زي البني ادمين كل يوم بدعي يكون ليا ولما اشوف انانيتك بقول معلش اصبري عليه ربنا قادر يردك ليه بتحرق من جوايا لما بشوفك مع شهد وانا اللي مراتك مش هي انا حلالك وربنا اختارني ليك لكن انت عاندت القدر بس تعرف حتى لو فوقت دلوقت ملهاش لازمة بالنسبالي خلاص مبقتش عايزاك انا استحق واحد احسن منك مليون مرة هعيش حياتي وانساك


انساك 

صدي تلك الكلمة وجع ع اثر قلبه كالنيران يفارق روحه مع جسده وهو يراها تذهب مع زياد بالسيارة


عبدالله بحزن..متسبنيش يامروة


ف منزل عبدالله


شهد..بابا بيقولك 


عبدالله...اشششش اسكتي خالص


شهد..في اي ياعبدالله؟


عبدالله...سييني ياشهد دلوقت؟


شهد..لا


عبدالله..اسمعي الكلام


شهد..لا بردو 


عبدالله...لاخر مرة بقولك امشي مينفعش وجودك معايا اصلا


شهد..بس انهردة المفروض كتب كتابنا مش دا اتفاقك مع بابا ولا غيرت رايك وانا وافقت من غير اي فرح رغم انه دا صعب لكن راعيت ظروفك ومتاكدة انك هتعوضني وزي م قولتلك ميهمنيش غير سعادتك واني اكون جمبك 


قطع حديثها رنين هاتفها وكان والدها


ايوة يابابا


عبدالهادي..الماذون فضلوا ساعة وييجي هاتي عبدالله وتعالي


شهد بفرحة..حاضر يابابا 


عبدالله..بيقولك اي


شهد..خلاص ياحبيبي كلها دقايق وهنكون لبعض انا مش مصدقة الماذون ف الطريق انت خلاص جاهز اصلا يلة بينا بابا مستنيك مينفعش كدا 


عبدالله بعدم فرحة لم يفشل ف اخفاءها...يلة ياحبيتي


ف منزل عبدالهادي

كان عبدالله يردد كلمات المأذون كالمغيب وفاق ع كلمات الماذون وهو يقول

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما ف خير


   الفصل الحادي عشر والثاني عشر من هنا 

 لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة