رواية مرادي وفلكي
الفصل السابع 7
بقلم ملك فتحي
يخبط بيت الشيخ حسني ومراد وفلك يستخبو في البيت
ويعد على كرسي كبير العيله ويفتح الباب حد من الخدم ويخشو الرجاله عمار
واحد من الرجاله اللي بصو هسميه عنتر عشان نكون عرفين بس عايشين في البلد
السلام عليكم ي حج
الشيخ حسني: وعليكم السلام خير ي رجاله
عنتر:ي حج في ولد وبنت بدور عليهم ى طبعي وطبع شغلي ي حج ولو ملقتهمش هتاذي
الشيخ حسني:واحنا مشفناش اغراب واتفضلو من غير مطرود خدو الواجب مع الرجاله بره واتفضلو البيت مليان حريم
واحد من الرجاله:احنا مش هنمشي غير لما نفتش البيت ده عنتر بصدمه: انت عملت اي لله يخرب بيتك
الشيخ حسني بغضب:بيت مين اللي يتفتش انت اتجننت انت متعرفش انت بتكلم مين
عنتر: ميعرفش ي حج حق عليه انا يلا يا رجاله يلا وياخد الرجاله ويمشي
ويخرجوا مراد وفلك من
الاوضه
مراد: شكرا ي حج على اللي انت عملتو
الشيخ حسني:انت انقذت حفيدي وانا رديت الجميل بس انا مش صغير عشان حد يضحك عليه اي الموضوع ولي رجاله ده بتجري وراكم
مراد:ي حج انا مراد نجيب صاحب شركات MTM ودول العدو وعايزين يموتوني عشان عايزين ينهو مسيرتي
الشيخ حسني:طب والانسه تبقا مين لسه فلك هترد مراد هو اللي يرد تبقا خطيبتي وكنا مع بعض واتخطفنا سوا
الشيخ حسني: أهلا وسهلا بيكم وطول ما انتو في البيت ده محدش هيقدر يقرب منكم اعدو هنا لحد ما الجو يبقا امان والبيت كبير ويشيل بدل الحبايب الف
مراد: احنا متشكرين جدا ولله لولا كان الله واعلم حصل اي
الشيخ حسني: مفيش شكرا ولا حاجه بس دقيقه واحد هروح اخبر عيالي
ويمشي
فلك:اي الهبل اللي انت قلته ده
مراد:قلت اي عايزاني اقوله انهم بيجروا ورانا على الهانم قتلت ابوه اللي مشغلهم
فلك:ايوا عند حق بس انا مش خطيبتك
مراد:هو انتي تطولي تبقي خطيبت او مرات مراد نجيب ها
فلك بتربيع ايدها: على فكره اطول واطول اووي
بيجي الشيخ حسني معاه بنت وولد
الشيخ حسني:اعرفكم ده يبقا ابني الصغير ادهم حسني الشرقاوي وده بنت ابني الكبير ليلي
ودول بقا ي ادهم وليلي مراد معلش متعرفناش بي الانسه بترد فلك: فلك ي حج
ادهم: فلك اسم غريب اول مره اسمعو قريب من اسم ملك بس جميل
فلك بابتسامه:ايوا اصل ولدتي اسمها ملك فا اتسميت على اسم قريب من ماما
ادهم: اتشرفت بمعرفتكم على فكره انا اعرف حضرتك مش حضرتك صاحب شركات MTM
مراد:ايوا انا
ليلى:اهلا بحضرتك على فكره انا مقدمه بحث في شركة حضرتك
مراد :بجد معلش اصل انا اللي مش مسئول عن الجزء ده ده اخويا
ليلى: ولا يهم حضرتك عادي
مراد:اوعدك اول ما ارجع الشركه ههتم بي الموضوع ده بنفسي
هنا اديقت فلك فلك في نفسها هو انا مديقه لي انو بيتكلم معاها كده واي الابتسامه اللي مفرقتش وشه ده
الشيخ حسني: خلاص بقا ي ولاد خلي الضيوف ترتاح خد فلك ي ليلي وانت ي ادهم خد مراد وديهم كل واحد غرفه الضيوف وكل واحد يديهم هدوم من معاهم لي الضيوف
ليلى: حاضر ي جدي اتفضلي معايا ي انسه فلك اتشرفت بي معرفت حضرتك يا استاذ مراد
مراد:انا كمان ممكن بعد ما استريح نتكلم في موضوع البحث ده ده بعد اذنك يا حج
الشيخ حسني: عادي ي ولدي انا بثق في ليلي جدا
فلك بغيظ: طب ممكن ي ليلي تطلعيني الاوضه اصل تعبانه اووي
ليلى: حاضر يلا
وادهم كان باصص على فلك ياخد باله مراد ويدايق
مراد:في حاجة ي ادهم
ادهم وهو بيفوق من التوها اللي كان فيها لا ابدا مفيش اتفضل اوريك الاوضه
ويفوت النهار على الكل ويجي الليل
في مكان تاني
في القصر عند تميم وامه وفريده
تميم:مش معقول مش بيرد عليه خالص
فريده:اهدا ي تميم تلاقي مشغول ولا حاجه
الام:انا خايفه يكون حصله حاجه مش هستحمل ولله ما هستحمل وتعيط
فريده تاخدها في حضنها اهدي ي ماما هو ان شاء الله كويس واكيد انشغل في حاجة تعالى اطلعك اوضك وتاخدها وطلعها الاوضه وتعد معاها لحد ما تنام وتنزل لي تميم تلقي في الجنينه وتيجي من وراه وطبطب على كتفه اهد ان شاء الله هيكون بخير
يلف تميم ليه وياخدها بي الحضن تتخض فريده وبعدين تطبطب عليه
تميم: عارفه يا فريده مراد ده مش اخويا بس ده ابويا كمان هو دايما اللي بيقول لي الصح من الغلط دايما بلاقيه في ظهري شايل هم كبير قوي ما بيحبش يشوف حد فينا زعلان انا قلقان عليه قوي
فريده: اهدى يا تميم ما تكبرش الموضوع ان شاء الله هو بخير بس تلاقيه موبايل مش معاه مش عارف يوصل لكم زمان وجاي
تميم:ان شاء الله
ويسيب حضنها انا اسف
فريده ؛عادي ي تميم مفيش مشكله
في مكان تاني في فيلا الشاذلي
الشاذلي كان قاعد قلقان على فلك انها ما جتش الشركه ولا بترد على الموبايل
الشاذلي: يا ترى انت فين يا فلك انا ازاي بالغباء ده ازاي ما اعرفش مكان بيتها
عند ناديه بتدخل الغرفه على فيروز وتلاقيها سرحان
ناديه :سرحانه في ايه يا فيروز
فيروز :ماما انت هنا من امتى
ناديه:انا هنا من بدري وخبطت على الباب قد كده وانت مش بتردي احكي لي بقى في ايه
فيروز: ما فيش حاجه يا ماما بس الامتحانات ملغبطاني شويه
ناديه: متاكده يا فيروز
فيروز: ايوه يا ماما متاكده
ناديه: بصي يا حبيبتي انت بنتي وانا عارفاك في حاجه انت مخبيها عليا بس تيجي وتقوليها لي انت بي مزاجك
هتخرج وتسيبهم
في مكان تاني عند فيلا الشيخ حسني
الباب يخبط على فلك ومراد
ويعرفوه ان العشا جاهز والشيخ حسني مستنيهم تحت
وينزلوا هم الاثنين بعد ما يقعدوا على السفره ويتعرفوا على عيله الشيخ حسني
مراد: ممكن اطلب من حتت طلب يا حاج
الشيخ حسني: قول يا ابني عايز ايه
مراد: ممكن تليفون من اي حد اكلم اخويا اطمنه عليه
الشيخ حسني: اكيد ويديله التليفون بتاعه
وياخد مراد الموبيل ويرن على اخوه
تميم :في رقم تليفون غريب بيرن عليا
فريده :رد بسرعه شوف مين
تميم:الو مين
مراد:الو ي تميم
تميم: مراد انت عامل اي وتليفون مين ده انت فين
مراد:اهد ي تميم وانا هحكيلك كل حاجه ويحكيله كل حاجه حصلت معاها
تميم: خليك يا مراد وانا هجيب لك الرجاله واجي
مراد:متعملش اي حاجه انا بخير وكمان فلك كده هتتعرض للخطر
تميم: واحنا مالنا تتعرض للخطر ولا اللي حطيناه فيها
مراد: وانا يا تميم ما ينفعش اسيبها
تميم: مراد في حاجة ولا اي
مراد: حاجه حاجه ايه ما فيش اي حاجه خالص اسمع الكلام بس انا هنا في امان بس لو حد سال عليا قول له انه مسافر واعرف ماما اني مسافر ما عرفتش اقول لها لانه جه على غفله وانا في امان ولو حصل اي حاجه هكلمك خلي بالك من ماما يا تميم خلي بالك من نفسك ومن مراتك
تميم: حاضر يا مراد وانت كمان خلي بالك وخلي بالك من فلك
ويقفل معاه ويروح على السفره تاني
مراد شكرا ي حج معلش متقلين عليكم وتعيبتك معايا
الشيخ حسني: ما تقولش كده يا ولدي متقلين ولا حاجه والبيت كبير ويستحمل بين الحبايب 1000
مراد: ربنا يخليك يا حاج وان شاء الله اول ما الدنيا تهدا هاخد فلك ونمشي من هنا
الشيخ حسني:البيت بيتكم برحتكم
ادهم:وانتي ي انسه فلك بتشتغلي اي
فلك:انا شريكه في شركة الشاذلي الاستراد والتصدير
ادهم:ايوا اسمع عنها
انا بقا مهندس معماري وعندي شركتي بس صغيره كده وان شاء الله هتكبر مع الايام
فلك:بابتسامه ان شاء الله
مراد كان مدايق انو بيكلمها كتير هي بذات كان مستغرب نفسه هو ليه متضايق
يخلصوا الاكل
بيقعدوا في المندره كلهم عشان يشربوا الشاي
وبعد الكلام والضحك كل واحد يطلع الاوضه معاده ادهم وليلي مراد وفلك وابو ليلي ومراته
ليلى: استاذ مراد ممكن اسالك سوال
مراد:اتفضلي
ليلى: هو لي حضرتك مفكرتش تعمل فرع من فروع الشركه هنا في الجنوب هنا في ناس كتير بيبقو محتاجين الشغل في مكان اهليهم بدل ما يبعدو عن اهليهم
مراد:ولله ي ليلي مفكرتش في الموضوع ده خالص بس فكره حلوه جدا
ليلى:ما هو ده البحث بتاعي اللي قدمته لي حضرتك
مراد:انا جاهز في تنفيذ المشروع ده وهعمله هنا في البلد ده بس محتاج حته ارض تكون كبيره
ابو ليلي: الأرض موجوده ممكن تاخد الارض بتاعت ليلي ولا اي رايك ي ليلي
ليلى:اللي يشوفوا استاذ مراد
فلك بديق:برافو ي ليلي انك فكرتي في الموضوع ده بس اشمعنا اخترتي شركه MTM
ليلى في سره: عشان حلم عمري اتكلم مع مراد واشتغل معاه
ليلى:ابدا انا قدمت في اكتر من شركه بس الحظ بقا اني اقابل مراد بيه
مراد: خلاص يبقا اتفقنا بس هتبقي شريكه معايا
ليلى:انا ي مراد بيه
مراد:ايوا انتي اول ده فكرتك وثانيه ده الأرض بتاعتك يعني هتبقي شريكه وليكي ربع الارباح
ابو ليلى علي خرة الله كده يبقا تمام مش يله بقا ي ليلي عشان نطلع
ليلى: حاضر ي بابا
وتطلع ليلي و وابوها وامها ويبقا موجود مراد وفلك وادهم
فلك:لي ادهم على فكره الجو عندكو جميل جدا ومريح الأعصاب
ادهم:هو انتي اول مره تيجي في أجواء زي كده
فلك:لا كنت باجي مع بابا زمان اووي عند اهلو بس لما بابا اتوفي مبقتش اروح
ادهم: الله يرحمه
فلك::الله يرحمه
ادهم:مقولتليش بقا مين كان السبب في انك تبقي اسم فلك
فلك :بابا الله يرحمه كان بيحب ماما كان عايز يسميني ملك بس قال اجيب اسم يكون نفس اسم ملك وقريب ف جيه في باله اسم فلك
ادهم: بصراحه اول مره اسمع عن الاسم ده بس هو اد اي جميل جدا ولطيف كده ويدخل القلب بسهوله
مراد: نعم انت بتقول اي
ادهم:انا اسف انا اسف ان بس كنت
مراد: خلاص بعد اذنك هاخد خطيبتي اكلمها في كلمتين
وياخد فلك ويتمشوا في الجنينه
مراد:انتي ازاي تسيبيه يقولك كلم زي ده
فلك: نعم مش فاهمه انت اي دخلك
مراد بغيظ وغيره:فيها انك خطيبتي اقصد يعني قدامهم ومفروض تحترميني قدامهم
فلك بغيره برضوا:طب ما انت عمال تكلم مع ليلي واد حلو واد اي جميل وانا اعده هو ده عادي
مراد وحس ان فلك بتغير عليه وحاول يتاكد وفيها اي البنت حلوه وكمان تفكيرها حلو و
فلك:ولله مراد احترم نفسك
مراد:اي غيرانه لي
فلك:انا اغير ابدا محصلش واغير عليك لي اصلا انا عايزه انام تصبح على خير
مراد: فلك استني ويقرب منها انتي قلتيلي لو طلعنا من هنا يبقا هقولك الحقيقة وانا عايز اعرف
فلك:مش دلوقتي ي مراد
مراد:وانا عايز اعرف دلوقتي عشان اعرف اتصرف ونخرج من هنا
فلك بتنهيدها: هقولك ي مراد
فلاش باك
لستنو استنوا هل انتي او انت عملتو لايك يلا روحوا اعملو
الحكايه بدات لما بابا كان شغال في شركه اخوات الشاذلي
وكان شغال سكرتير الشاذلي
وفيوم بابا كان تعبان وكان في ورق لزم يروح عند الشاذلي وماما قالت لي بابا انها هتروح هي عشان انت تعبان
امي كان اسمها ملك كانت جميله جدا ملامحها تسحر اي حد يشوفها
واحت الشركه ويومها شافها الذئاب المتوحش اللي مش بيهموا حد وماما اعجبت بي مهماش بابا اللي بيحبها ولا هما اولاده كانت انانيه بتفكر في نفسها وبس ويومها لما ماما روحت كانت صورة الشاذلي مش نازله من بالها مهماش اي حد
وبعدها بابا خف وقام بي السلامه وفي يوم بابا كان شغال على ورق وعرف ان الشاذلي بيه هيمضي اخواته على الميراث كله يبقا ليه معرفش يعمل اي وخد نسخه من الورق ليه يومها بابا روح وكان في صدمه مش عارف يعمل ايه واتكلم مع ماما في الموضوع ده وياريته ما اتكلم ياريته اتاري ماما على علاقة مع الشاذلي وبتحبه وهو مواعدها على الجواز راحت وحكت كل حاجه لي الشاذلي
في اليوم التاني الشاذلي ندها على بابا في المكتب وبابا دخل والشاذلي بدأ يتفاوض مع بابا بس بابا كان راجل امين وبيخاف ربنا ومرداش يسكت علي الموضوع وبابا قله انو هيعرف حسام مصطفى كل حاجه ومشي من الشركه ويومها بابا كان متوتر وخايف انا لحد دلوقتي فاكره خوفو ده وبابا اتفق مع ماما انو بكره هيروح عند مصطفى وحسام وهيعرفوهم كل حاجه بس ماما راحت وقالت كل حاجه لي الشاذلي وجي تاني يوم وبابا اتفق مع ماما ان احنا هنسافر عند اهلو بس هيعمل مشوار وبعدين هيسافر وطلب منها انه تجهز الشنط وساعتها جت مكالمة تليفون لي بابا هو كان نازل نزل يتكلم في الشارع اخويه ساعته كان علي طول مع بابا نزل وراه وانا كنت ببص من البلكونه وشفت اصعب موقف شفت اخويا وابويا بيموتوا قصادي وتنهار فلك من العياط
مراد:اهدي خلاص كفايه كده اطلعي نامي
فلك بي عياط لا مش كفايه عارف حصل اي ابويا واخويا ماتوا وبعد ما خلصت اجرات الدفن والجنازه والتحقيق اللي كانت اكتر حاجه صعبه كنت كل شويه وسط المجرمين والحراميه في النيابه القسم
بعد موت بابا بي شهر شفت منظر عمري ما كنت اتخيله شفت على سرير بابا شخص غيره شفت في حضن امي راجل غريب والصدمه الاكتر من الكلام اللي سمعته
ملك:بس انا زعلانه منك يعني تخلص على الواد وابوه ومتعرفش تخلص على البت بي المره
الشاذلي بضحك:وانا اللي كنت فكرك هتزعلي
ملك:ازعل ابدا بس انت عملت اي في موضوعك
الشاذلي: اخواتي وكل واحد خد طلقه والوداع كده انتي عارفه انو مكنش حد لسه اتجوز ف الميراث بقا ليه
ملك:صح مقولتليش خلصت على احمد ازاي
الشاذلي: اتفقت مع انصاري دراعي اليمين انو اجر عربيه ويقتله واتفت اني هخليه ينزل قدام العماره عشان انا اتصلت عليه وقلتلو انا تحت انزل عايزك في موضوع ولما نزل معرفش ان الواد هينزل معاه كان حظهم واحد يلا غار في داهيه
ملك: على رايك يلا في داهيه بس انا بردو مش هعرف اعيش بي حوريه البت ده لزم تموت
الشاذلي:وانا هنفذلك طلبك بس احنا هنقضي الوقت كلام يلا ويفعلوا ما حرمها الله
كنت مصدومه ماما اسبب ان بابا يموت طب لي ده كان بيحبها وعايزه كمان تموتني كنت حاسه اني خلاص الدنيا ملهاش لزمه وان كل حاجه انتهت
في يوم ماما قالتلي انها نازله وقالتلي اني مخرجش من البيت ويومها كنت جعانه رحت اجيب شيبسي رجت لقيت البيت بقا عباره عن نااار بتاكل كل حته فيه وفااااجااااه