رواية يوسف وغصون الفصل الثامن 8 والتاسع 9بقلم اميره محمد


رواية يوسف وغصون
الفصل الثامن 8 والتاسع 9
بقلم اميره محمد


_ بس انا مش بحبك ولا هحبك 

جميله وغصون مع بعض : مهاب !!!!!!!!

مهاب بغضب : ايوة مهاب يست جميله ، مهاب اللي 

بتتلزقي فيه طول الوقت ، بكلمك بزوق عشان تبطلي 

حركات البنات المسهوكه دي ، وانتي ولا هنا ، معندكيش كرامه .

محسش بنفسه غير وجميلة بتضربه بالقلم علي وشه 

واتكلمت بعصبيه : اخرس ي حيوان ، انا غلطانه عشان 

سبت واحد زيك يتمادي معايا ، انا مكنتش بتكلم عليك انا بحب واحد تاني بس الظاهر اني اديتك اكبر من حجمك لما اعتبرتك صديق ليا 

وسابته ومشيت روحت البيت قفلت علي نفسها وفضلت تعيطت 

عند مهاب وغصون 

غصون : ليه عملت كدا ؟

مهاب : هيه بجد بتحب حد تاني 

غصون : هيفرق معاك 

مهاب بكذب : ل...لا 

غصون : بتكدب ليه ي مهاب 
اقعد عايزة اتكلم معاك 

مهاب قعد ومتضايق عشان عمل كده مع جميلة 

غصون بهدؤء : تعرف ان جميله ملهاش اهل 

مهاب بصدمه : اييييه ؟؟

غصون بحزن : اهلها ماتوا وهيه ف اولي كليه ، اشتغلت 

وتعبت وكملت دراستها بعد شقي سنين ، علشان يبقي 

اسمها الدكتورة جميله ، لو انا مكانها مش عارفه كنت هعمل كدا ولا لا بقلمي اميرة محمد محمود

عايزة اقولك انها ملهاش غيرنا انا وانت والمستشفي دي ، 

احنا عيلتها ، انا بندم علي  كل للحظه مكنتش معاها فيها ،

مهاب بحزن وصدمه : بس انا ..انا ليه مكنتش اعرف عنها اي حاجه من كل ده 

غصون بتنهيده : لانك محاولتش تعرف ، كم مرة زعقت فيها ، كم مرة هنتها ، ومع ذالك بتعزك وبتحبك !!

مهاب : بتحبني ؟؟؟
بس هيه لسه قايله انها .....

غصون : قالت كده عشان انت جرحت كرامتها 

غصون سابت مهاب لتفكيرة ومشيت 
كانت مروحه بس سمعت واحد بيصرخ 
جرت عليه بلهفه 
_ الحقيني ي دكتورة ابني قاطع النفس ارجوكي انقذيه 

_ متلققش ان شالله هيكون بخير 

غصون خدت الولد ودخلت تكشف عليه ، وبعد شوية طلبت يعملولها اشعه 

_ طمنيني ي دكتورة ابني عامل اي ؟؟

_،للاسف ابنك عنده ثقب ف القلب 

_ بعياط : يعني ..يعني ايه 

_ طبطبت عليه : محتاج عمليه ف اسرع وقت 

_ بس انا مش معايا فلوس العمليه 

_ خليك هنا وانا راجعه 
غصون راحت للمدير وطلبت منه انها هتتكلف بفلوس العمليه للطفل ده ، وهيه اللي هتعملها طبعا وافق بعد الحاح منها 

غصون دخلت العمليات وبعد كام ساعه طلعت 
_ الحمد لله العملية نجحت بقلمي اميرة محمد محمود

_ باس ايدها : ربنا يفرح قلبك يبنتي ، جميلك فوق راسي 

_ غصون سحبت ايديها بسرعه وبصتله بدموع ومشيت 
____________________

خديجه بتردد : مصطفي انا هسمي بنتنا غصون !!!

مصطفي بقلق : اكيد بتهزري صح ؟؟

خديجه بقوة : لا مش بهزر 

مصطفي بهدوء : ي حبيبتي افهمي انا عارف انك بتحبي غصون بس مش للدرجة اننا نسمي بنتنا علي اسمها 

خديجه : ليه لا ؟؟؟

مصطفي : انا مش حابب الاسم ده وبعدين خايف بنتي يكون مصيرها زي غصون اختي 

خديجه : انت اللي بتقول كده ، والمفروض تكون سند ليها وتقف جمبها ف محنتها وتحنن قلب عمي عليها 

مصطفي : اعمل ايه يعني ي خديچه ابوس علي رجل بابا عشان يسامحها 

خديجه : يسامحها علي ايه ي مصطفي ، هيه عملت ايه اصلا 

مصطفي : انتي عايزة تتخانقي بقي ؟

خديجه : مش عايزة اتخانق انت اللي قلبت الموضوع جد.، كل م ف الحكايه اني عايزة اسمي بنتي غصون واظن دا من حقي 

مصطفي بضيق : وحقي انا كمان ي خديجه !!

خديجه : ليه هوة انا اللي حملت ؟

مصطفي بغضب : خديجاااااا !!؟

خديجه مسكت ايده بحب : حبيبي مقصدش بس انت بقيت عصبي اوي اليومين دول

مصطفي سحب ايده وقام مشي طلع الصالون لقي باباه قاعد وبيبصله بصات غريبه بقلمي اميرة محمد محمود

مصطفي  : في حاجه يبابا ؟

جلال : مقولتليش ليه ان مراتك حامل ف بنت ؟

مصطفي : مجاش وقت مناسب و.......

جلال : مجاش وقت مناسب ولا مكنتش عايز تقولي 

مصطفي : فين المشكله يعني ي بابا مش فاهم 

جلال بزعيق : انت عارف يعني ايه مراتك حامل ف بنت 
يعني هيحصل معاها نفس اللي حصل ل اختك ، البنت وجودها زي عدمه 

مصطفي : اسف ي بابا بس كلامك كله غلط ، غصون اختي بقت دكتورة شاطرة رافعه راس عيلتها ، بس طيبه قلبها هيه اللي مودياها ف داهيه لانها فاكرة كل الناس زيها ا ، البنات الطف حاجه ربنا خلقها 

جلال بعصبيه : ودا طبعا كلام مراتك مش كدا ؟؟

مصطفي بتنهيده : دا الكلام اللي الكل لازم يعترف بيه حتي انت ي بابا 

جلال بغضب : انا ماشي وسيبهالك 

مصطفي بسرعه : حضرتك رايح فين ي بابا ؟؟

جلال بعصبيه : هسبلك البيت انت ومراتك علشان تعرفوا تاخدوا راحتكم

خديجه طلعت علي صوتهم : في ايه ي جماعه صوتكم عالي كدا ليه ؟؟

مصطفي بخوف : بابا عايز يسيب البيت ؛!!

خديجة بصدمه : ليه ي عمي احنا زعلانك ف حاجه ؟؟

مردش عليهم ودخل اوضته 

مصطفي بهدوء : ادخلي حضري الشنط 

خديجه : ليه !!!

مصطفي : اسمعي اللي بقولك عليه

خديجه بقلق : حاضر قلمي اميرة محمد محمود

__________

غصون رجعت من المستشفى علي البيت ملقتش يوسف  دخلت غيرت هدموها ل بيچامه قصيرة وسرحت شعرها ونضفت البيت وعملت اكل وفتحت التليفزيون وشغلت اغاني 

بعد شوية دخل يوسف وشافها ، اول مرة يحس بإختلاف نحيتها ، اول مرة يعترف لنفسه انها حلوة بجد 

دخل غير هدومه وطلع بالبنطلون بس ، غصون بصتله وابتسمت بسخريه ، استغرب ف راح قعد قصادها 

يوسف : كنت فاكرك هتتكسفي زي البنات و كدا 

غصون : اتكسف ليه 

مردش عليها بس باصصلها 

غصون : اوووه قصدك يعني اتكسف واخبي وشي ب ايدي  زي المحن اللي بيعملوة البطلات ف الروايات 
تؤتؤ معنديش الاوبشن ده !!!

يوسف ببرود : هوة انتي فاكرة نفسك بطله ؟

غصون بثقه : طبعا 

يوسف : بس عمرك م هتكوني بطلتي 

غصون ببرود : اخر حاجة اتمناها 

يوسف قام قرب عليها اوي وهيه قاعده وحط شيفافه علي خدها : طب و كدا  بقلمي اميرة محمد محمود

غصون كان مصحصحه ف خبطته ف بطنه 

يوسف بالم وغضب : ااااه ...يبنت المجنونه 

غصون قعدت علي الارض من كتر الضحك : فاكر نفسك مين انت عشان تسبلي كدا  بقلمي اميرة محمد محمود

يوسف بصلها بغضب فقالت : وبعدين انت مش بتشوفني وحشه ومستاهلكش ،
غمزتله : لزمتها اي بقي الحركات دي ي كبير 

يوسف ببرود : الحق عليا بحاول معاكي يمكن تشوفي نفسك حلوة ولا حاجة

غصون بدموع وابتسامه : وفر الحركات دي لواحده تانيه 

دخلت اوضتها وفضلت تعيط مسكت تليفونها ورنت علي مصطفي  

_ مصطفي انا محتجالك 

_ بعدين ي انا ف الشغل 

_ مش عارف تفضالي خمس دقايق 

_ بقولك ف الشغل يلا سلام 

قعدت تعيط وبعدين رنت علي جميله اللي كانت بتعيط هيه كمان 

غصون بعياط  : بتعملي ايه ؟؟

جميله بعياط : بعيط 

غصون : انا كمان بعيط 

عيطوا شوي بعدين انفجروا ف الضحك 

غصون : تعالي نخرج !!

_ بجد ولا بتهزري 

_ لا بتكلم جدا 

_ خمس دقايق هغير هدومى واعدي عليكي 

_ اشطا 

غصون غيرت هدموها ولسه خارجه 
_ رايحه فين ي هانم ؟؟!!!

غصون بصدمه....
 
يتبع 

غصون غيرت هدموها ولسه خارجه 
_ رايحه فين ي هانم ؟؟!!!

غصون : وانت مالك يعسل 

يوسف ببلاهه : نعم ؟؟؟

غصون : انا خارجه 

يوسف : علي فين 

غصون ببرود : اي مكان 

يوسف قرب عليها بس افتكر لما ضربته ف بطنه ف رجع لورا 

يوسف بخوف : احم ....استني هلبس واجي معاكي

غصون : لا خليك جميلة هتعدي عليا دلوقتي 

يوسف : هروح معاكم يلا 

غصون : تروح فين ي بني ادم انت هيه رحله 

يوسف ببرود : ايوة رحله وبطلي رغي كتير 

غصون بتذمر : يا يوسف بقاااا...!!

يوسف فرح اوي انها نادته ب اسمه كدا وقال : طيب بصي هوصلكم ولما تخلصو اتصلي بيا عشان اجي اخدكم 

غصون بفرحه : ماشي يلا 

يوسف دخل للبس ونزل معاها وجميله كانت تحت ركبنا مع بعض ووصلنا مكان 

جميله بتساؤل : يوسف جاي معانا ؟

يوسف بإبتسامه : لا هوصلكم وهروح مشوار كده وارجعلكم تاني 

جميله : ليه م تيجي معانا عادي 

غصون بسرعة : لا ييجي معانا فين ؟

يوسف بإحراج : متقلقيش انا عندي شغل يلا سلام 

غصون بزعل عليه : يوسف استني ....!!!

مردش عليها وركب عربيته ومشي 

جميله بعتاب : ليه قولتيلو كده ي غصون ؟

غصون : مكنش قصدي انتي عارفه عارفه اني مبحبش اجرح حد 

جميله : طب يلا ندخل 
دخلوا كافيه ع النيل وقعدوا يضحكوا ويهزروا وطلبوا اكل 

جميله بدون مقدمات : احكيلي عن علاقتك بيوسف ي غصون  بقلمي اميرة محمد محمود
_________________
_ رجعت شغلها ولا كآن حاجه حصلت 

_ انتي لازم ترجعي المستشفي تاني 

_ وانت مترجعش ليه ؟٠

_ عشان انا مرفود منها وانتي عارفه كده كويس 

_ لا مش هرجع كفاية اللي حصل ، ممكن حد يشك ف حاجه

_ اكسبي ثقتها من جديد وهيه غبيه وهتطمنلك بسرعه 

_ انت عايز توصل ل اي ؟؟

_ برغبه : عايزها ...!!

_ تاني ؟؟؟

_ وتالت ورابع لحد م تبقي معايا برضاها 

_ مكنتش اعرف ان ذوقك بيئه كده 

_ امممم اعتبرها غيره 

_ ضحكت بسخريه : انا اغير من دي شكلك معندكش نظر 

_ طيب م تيجي اشوف كده عندي نظر ولا معنديش ..وغمزلها 

_ لا ي حلو مش انا اللي ابقي البديل 
قامت وقفت 
انا همشي عشان نلحق ننفذ 

_ تمام وبلغيني ب اي حاجه تحصل 

_ وهستفاد اي ؟

_ عايزة كام 

_ شيك فاضي وانا امضي 

_ دا انتي قلبك جامد بقي 

_ هااا قولت اي ؟

_ تمام  بقلمي اميرة محمد محمود

ضحكت بمياعه ومشيت وهوة ابتسم بخبث : انتي ليا ي غصون مش لحد تاني
____________________
غصون بحزن : علاقتي بيوسف اسوء علاقة ممكن تعرفيها 

جميله : طب وانتي ؟

غصون : انا اي ؟

جميله : بتحبيه ؟؟

غصون بصدمه : ايييه ؟؟
احبه ؟
مستحيل احب حد بيهيني ، ويجرح كرامتي وانوثتي ، وشايفني عبء عليه 

جميله : بس ي غصون مينفعش تفضلي عايشه كده حاولي تقربي منه يمكن يحبك 

غصون : لا ي جميله مش حابه ادي قلبي لحد بيفكر فيا بالطريقه دي 

انا دلوقتي مش معايا غير قلبي ، مش عايزة افرط فيه زي م فرطت ف حاجات تانيه 

جميله : بس قلبك هيموت لو متحطش ف مكان يناسبه 

غصون : ولحد م الاقي المكان المناسب هسيبه يموت بالبطيء يمكن ينبض علي اخر للحظه

جميله : بعد فوان الاوان ؟

غصةن : مفيش حاجة بتعدي من غير م تاخد وقتها 

جميله: انا مش عارفه اقولك ايه بس افتحي قلبك ي غصون 

غصون : مش هناكل بقااا 

جميله بمزاح : كلي يختي كلي 

خلصوا اكل وقامو عشان يرحوا جم بنتين اتكلموا بصوت عالي  
_ مش دي الدكتورة غصون اللي اغتصبوها 

_ ايوة هيه ، مش عارفه ازاي بتخرج وتوري وشها للناس كده عادي 

_ لو مكانها كنت اختفيت ف اوضتي ومطلعتش تاني 

غصون سمعت كلامها ومقدرتش تتحمل ، خدت شنطتها وطلعت تجري علي البيت 

جميله بصت للبنتين بغضب وخرجت ورا غصون نادت عليها كتير مردتش ، اتصلت علي يوسف كتير مردش ، بعتتله رسايل كتير ، برضو مشفهاش 

ركبت تاكسي وراحت لبيت غصون ، خبطت عليها 

جميله : افتحي ي غصون متوجعيش قلبي عليكي 

غصون ردت عليها بجمود من غير م تفتحلها : امشي ي جميله انا كويسه 

جميله : متكدبيش عليا 

غصون : ارجوكي امشي وهقابلك بكرة ف المستشفي بس محتاجه ارتاح شويه 

جميله بحزن : ماشي ي غصون هسيبك ترتاحي بس عشان خاطري متخطيش ف دماغك كلام البنتين دول 

غصون : ماشي 

جميله مشيت بعد مناهده كبيرة معاها وغصون دخلت اوضتها  تاني بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
اول م جميلة دخلت المستشفي ، مهاب جري عليها ، 

مهاب بتوتر : جميله انا ...انا اسف 

جميله  ببرود : علي ايه ؟؟

مهاب بقلق : علي ردي فعلي امبارح !!

 جميله : لا عادي ولا فرق معايا 

مهاب بحزن :  بجد ؟؟

جميله :  اه ....عن اذنك بقي هروح اشوف شفلي 

جميله مشيت ومهاب دخل وراها مكتبها 

جميله بتصنع : في حاجه ي دكتور مهاب ؟

مهاب قرب عليها 

جميله : اي في ايه 

مهاب همس جمب ودنها : مهاب بس من غير دكتور 

جميله بتوتر : م ....مهاب ابعد بعد اذنك 

مهاب رجع خطوتين لورا : بعدت ....!!!

جميله بغضب : انت ازاي تسمح لنفسك تقرب مني كده 

مهاب ببرود : عادي 

جميله بعصبيه : هوة اي اللي عادي ي دكتور مهاب ، لو سمحت متتخطاش حدودك معايا تاني 

مهاب : انا .....!!

جميله بغضب : انت اي ي مهاب ، عاوز مني اي ، انا كنت .....!!!

قبل م تكمل كلامها دخلت عليها الممرضه 
_ دكتورة جميلة المدير عايز حضرتك انتي ودكتور مهاب ودكتورة غصون 

جميله بهدؤء : تمام اتفضلي بقلمي اميرة محمد محمود

الممرضه خرجت وجميله اتنهدت وبصت ل مهاب بغضب وطلعت وهوة هز راسه بياس وخرج وراها
_______________________

يوسف دخل البيت بعد م قضي الليل براا دخل اوضته لقي غصون وانصدم من حالتها.....



تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة